Pim de la Parra (1940): regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 29 films gevonden.

Dream of a Shadow

1995 |

1995. Pim de la Parra. Met o.a. Ralph Wingens, Elske Falkena, Catelijne Brokke, Marcella Padmos en Jeanette Vondersaar.

Vrouwen van Vandaag

1994 |

1994. Dela Maria Vaags en Pim de la Parra.

Karaoke!

1994 |

Nederland 1994. Paul Ruven. Met o.a. Jeannet de Jong, Kamaran Abdalla en Gerda Havertong.

Op de fiets naar Hollywood

1993 | Documentaire

Nederland 1993. Documentaire van Robbe De Hert en Willem Thijssen. Met o.a. Paul Verhoeven, Guido Pieters, Jan de Bont, George Sluizer en Freek de Jonge.

Door sommigen de hemel in geprezen documentaire (`dynamisch gestructureerd overzicht`), die door anderen met de grond gelijk werd gemaakt (`als het doorbladeren van een plakboek`; `voorspelbaar, warrige opeenstapeling van clich[KA1]es over de dromen van filmmakers en ontoereikende middelen`) over 35 jaar Nederlandse film, opgeluisterd met illustratieve filmmomenten, aardig commentaar, vrolijke anecdotes, inside-jokes, trailers, werkopnamen, sfeerbeelden, stilistische hoogstandjes (een montage van fietsfragmenten!). De Hert en Thijssen, die eerder al soortgelijke documentaires draaiden (DE DROOMPRODUCENTEN over de ambities van Belgische en Nederlandse filmmakers en JANSEN EN JANSSENS DRAAIEN EEN FILM over de Vlaamse filmgeschiedenis), putten uit dertig uur filmmateriaal. Zowat alle bekende Nederlandse filmmakers, producenten en acteurs komen aan het woord - behalve Dick Maas, Paul Ruven, Digna Sinke, Louis van Gasteren, Rudolf van den Berg, Leon de Winter, Jean Van De Velde - en alle documentairemakers, op Johan van der Keuken na. Een stukje geschiedenis, met beelden geschreven. De Hert deed de cameraregie, Thijssen de interviews: tachtig namen vormen de ruggegraat, vijftig films de mijlpalen. Voer voor ingewijden, maar ook outsiders kunnen glimlachen om aardige, pikante en soms onthullende ontboezemingen, of grimlachen om het gezeur, geklaag en gejammer van betrokkenen die zichzelf te kijk zetten als exponenten van een armoedig en bekrompen denkend industrietje.

Dagboek van een Zwakke Yogi

1993 |

Nederland 1993. Ronald da Silva. Met o.a. Marcel Faber, Saskia van Engeland, Robert C. Smit, Dela Maria Vaags en Manouk van der Meulen.

Door sommigen de hemel in geprezen documentaire (`dynamisch gestructureerd overzicht`), die door anderen met de grond gelijk werd gemaakt (`als het doorbladeren van een plakboek`; `voorspelbaar, warrige opeenstapeling van clich[KA1]es over de dromen van filmmakers en ontoereikende middelen`) over 35 jaar Nederlandse film, opgeluisterd met illustratieve filmmomenten, aardig commentaar, vrolijke anecdotes, inside-jokes, trailers, werkopnamen, sfeerbeelden, stilistische hoogstandjes (een montage van fietsfragmenten!). De Hert en Thijssen, die eerder al soortgelijke documentaires draaiden (DE DROOMPRODUCENTEN over de ambities van Belgische en Nederlandse filmmakers en JANSEN EN JANSSENS DRAAIEN EEN FILM over de Vlaamse filmgeschiedenis), putten uit dertig uur filmmateriaal. Zowat alle bekende Nederlandse filmmakers, producenten en acteurs komen aan het woord - behalve Dick Maas, Paul Ruven, Digna Sinke, Louis van Gasteren, Rudolf van den Berg, Leon de Winter, Jean Van De Velde - en alle documentairemakers, op Johan van der Keuken na. Een stukje geschiedenis, met beelden geschreven. De Hert deed de cameraregie, Thijssen de interviews: tachtig namen vormen de ruggegraat, vijftig films de mijlpalen. Voer voor ingewijden, maar ook outsiders kunnen glimlachen om aardige, pikante en soms onthullende ontboezemingen, of grimlachen om het gezeur, geklaag en gejammer van betrokkenen die zichzelf te kijk zetten als exponenten van een armoedig en bekrompen denkend industrietje.

The Best Thing In Life

1992 | Drama, Experimenteel

Nederland 1992. Drama van Paul Ruven. Met o.a. Roy Ward, Ellen ten Damme, Amanda Redington, Tato Koteshvilli en Gerardjan Rijnders.

Somber, zwartgallig sociaal drama, gesitueerd rond het einde van de 20e eeuw wanneer AIDS en andere ongeneeslijke ziekten overheersen en geneesmiddelen enkel nog zwart worden verhandeld. Wie geen baan of een zwakke gezondheid heeft, wordt door de overheid geëlimineerd. Ward heeft gehoord dat hij niet lang meer te leven heeft, hij is aan de beurt om afgemaakt te worden maar net voor de executie wordt hij verliefd op Ten Damme. Het mooie, Romeo en Julia-achtige paar doet serieuze pogingen om de toekomsthel te overleven maar uiteindelijk verkiezen zij de gezamenlijke dood. Zesde film van Ruven in vier jaar tijd wordt maximal-minimal-movie genoemd, snel en goedkoop gedraaid en met een donkere vormgeving die de inhoudelijke aspecten overschaduwen. Als stijlfiguren gebruikt Ruven hier bijv. wisselende, schuivende zwarte panelen, die het beeldformaat wijzigen en de acteurs, nooit in close-up, in hun ruimte beperken. Engelse dialogen, maar dat stoort niet echt voor deze Nederlandse film want de geliefden zijn erg zwijgzaam. Ruven heeft heus wel wat in zijn mars, maar dit is allemaal veel te theatraal.

Two People - Analysis of a Seduction

1991 |

1991. Pim de la Parra. Met o.a. Jasper Faber, René van Egmond, Hugo van Riet, Dela Maria Vaags en Pim de la Parra.

Somber, zwartgallig sociaal drama, gesitueerd rond het einde van de 20e eeuw wanneer AIDS en andere ongeneeslijke ziekten overheersen en geneesmiddelen enkel nog zwart worden verhandeld. Wie geen baan of een zwakke gezondheid heeft, wordt door de overheid geëlimineerd. Ward heeft gehoord dat hij niet lang meer te leven heeft, hij is aan de beurt om afgemaakt te worden maar net voor de executie wordt hij verliefd op Ten Damme. Het mooie, Romeo en Julia-achtige paar doet serieuze pogingen om de toekomsthel te overleven maar uiteindelijk verkiezen zij de gezamenlijke dood. Zesde film van Ruven in vier jaar tijd wordt maximal-minimal-movie genoemd, snel en goedkoop gedraaid en met een donkere vormgeving die de inhoudelijke aspecten overschaduwen. Als stijlfiguren gebruikt Ruven hier bijv. wisselende, schuivende zwarte panelen, die het beeldformaat wijzigen en de acteurs, nooit in close-up, in hun ruimte beperken. Engelse dialogen, maar dat stoort niet echt voor deze Nederlandse film want de geliefden zijn erg zwijgzaam. Ruven heeft heus wel wat in zijn mars, maar dit is allemaal veel te theatraal.

Openbaringen van een slapeloze

1991 | Drama, Komedie

Nederland 1991. Drama van Pim de la Parra. Met o.a. Liz Snoyink, Marian Morée, Miguel Stigter en Johan Leysen.

Klein, koortsig `minimaal` product van TGV-filmer de la Parra waar geen touw aan vast te knopen is met min of meer filosoferende monologen, puzzelende dames, mooie huisactrice Snoyink en verdienstelijke debutante Mor[KA1]ee. (Voor wie het niet weet: TGV is de afkorting voor Train à Grande Vitesse).

How to Survive a Broken Heart

1991 | Komedie, Korte film, Experimenteel

Nederland 1991. Komedie van Paul Ruven. Met o.a. Bonnie Williams, Eric de Bruyn, Alejandro Agresti, Gerard Thoolen en Jim Cook.

Ondanks de aanwezigheid van bekende namen als Thoolen en de Argentijnse filmmaker Agresti een door Pim de la Parra geproduceerde miskleun over gokkers in z.g. klote-races waarbij de deelnemers een parcours door de stad, aan de verkeerde kant van de weg, moeten afleggen en er meestal het hachje bij inschieten. Mislukt tragi-komisch relaas over verschillende gelukzoekers in Amsterdam. Scenario van Ruven, De la Parra en P.F. Vernu. Camerawerk avn Jan Wich.

Let the Music Dance

1990 | Komedie

Nederland 1990. Komedie van Pim de la Parra. Met o.a. Boudewijn de Groot, Eugenie Schellen, Bonnie Williams, Marc Hazewinkel en Ingrid Willemse.

Af en toe leuke 'minimale' de la Parrafilm waarin het levend liedjes- en zangmonument van de jaren zestig en zeventig, Boudewijn de Groot, in opdracht van de Europese Commissie een Europees volkslied moet componeren dat alle bestaande volksliederen overbodig moet maken. Hij heeft echter geen deadline, geen zanger en geen inspiratie, maar wel te veel vrouwen. Men verveelt zich zelden, het komt allemaal wat jongensachtig over, er zitten leuke typetjes in en de Groot is minzaam maar geen groot acteur. Op vijf dagen ingeblikt maar dat neem je er moeiteloos bij.

De nacht van de wilde ezels

1990 |

Nederland 1990. Pim de la Parra. Met o.a. Pim de la Parra, Liz Snoying, Camilla Braaksma, Kenneth Herdigein en Hans Dagelet.

Typische De la Parra-satire over de manier waarop films in Nederland worden gedraaid met de nadruk op de ontmoedigende moeizame en vernederende manier waarop cineasten in spe met het draaiboek in de hand subsidies en fondsen moeten zien te verkrijgen. Zichtbaar voor een habbekrats gemaakt maar met mooie fotografie van Alejandro Agresti die speels van kleur op zwart- wit springt. Het vele bloot is weinig opwindend, af en toe wel ondeugend.

Max & Laura & Henk & Willie

1989 | Komedie

Nederland 1989. Komedie van Paul Ruven. Met o.a. Jake Kruyer, Marina de Graaf, Wim Verstappen, Pim de la Parra en Jenny Arean.

Relatiekomedie met de la Parra, die een hekel heeft aan permanente liaisons en niet goed weet te kiezen tussen De Graaf, een gewezen masseuse, en de mooie Van der Meulen. Een zogeheten minimale film, gedraaid om aan te tonen dat je met een budget van 55.000 gulden in zes dagen een behoorlijke film kunt maken. Een film zonder pretenties, die via 'terzijdes' je eraan herinnert dat het 'maar' een film is. Verstappen zorgt voor wat terloopse slapstick.

Lost in Amsterdam

1989 | Mysterie, Film noir

Nederland 1989. Mysterie van Pim de la Parra. Met o.a. Kenneth Herdigein, Sabine van den Eynden, Ira Goldwasser, Manouk van der Meulen en Bonnie Williams.

Een lekkere, vulgaire, low-budget, stads-roadmovie rond een satirisch getekend kunstmilieu met heerlijk geïmproviseerde vertolkingen en een Peter Falk-detective pastiche van Wingers om duimen en vingers van af te likken. De Amerikaans-Nederlandse psychiater Boldwasser speelt in zijn rol van detective Scotty alle professionele acteurs van het doek weg. Lange plan sequenceshots geven de film een bijna documentair, authentiek uiterlijk.

Odyssee d'amour

1987 | Drama

Nederland 1987. Drama van Pim de la Parra. Met o.a. Herbert Flack, Eddy Marchena, Sarah Brackett, Thom Hoffman en Patty Brard.

De la Parra is met een paar vrienden op vakantie geweest op Bonaire, heeft een camera meegenomen en er een filmpje over gemaakt. Wie immuun is voor de 'diepere bedoelingen' en zich tevreden stelt met fraaie plaatjes en modieuze erotiek, hoeft zich niet te vervelen bij deze film, maar spannend of opwindend is het beslist niet.

Als in een roes

1986 | Drama

Nederland 1986. Drama van Pim de la Parra. Met o.a. Herbert Flack, Liz Snoyink, Thom Hoffman, Devika Strooker en Leonoor Pauw.

Schrijver-regisseur en actrice gebruiken repetities van een toneelstuk als therapie voor hun persoonlijke relatie. Het wel en wee van een toneelgroep-rond-de-generale werd brutaal in acht dagen gefilmd (en dat is te merken). Onevenwichtig script, soms amusant, dan weer vervelend tot onbegrijpelijk. Veel inside grappen. Gastrolletje van regisseur Frans Weisz.

Paul Chevrolet en de Ultieme Hallucinatie

1985 | Komedie

Nederland 1985. Komedie van Pim de la Parra. Met o.a. Peter Faber, Jenny Arean, Liz Snoyink, Ellen Vogel en Cas Enkelaar.

Een inventieve, gedeeltelijk geïmproviseerde B-film met Faber als een ontevreden schrijver van detectiveromans, die in een sfeervol gefotografeerd en functioneel benut Amsterdam de ene rare vogel na de andere tegen het lijf loopt. Bewust rommelig en nauwelijks gehinderd door een scenario moet de film het vooral hebben van sterke, geïsoleerde scènes en een aantal opmerkelijke acteurs-prestaties. Met name Faber bewijst nog maar eens zijn grote klasse, hoewel zijn inspanningen voor een groot deel verloren gaan in een eigenzinnig, doelloos geheel waar je als toeschouwer moeilijk vat op krijgt.

Dirty picture

1980 | Experimenteel

Nederland 1980. Experimenteel van Pim de la Parra. Met o.a. Pim de la Parra, Karina Keuchenius, Liëla Koguchi en Charlie Norden.

De la Parra als Colombiaanse oogarts op toeristische doortocht in Amsterdam op zoek naar vrouwen. Geheel zonder geluid en opgenomen op kleine rolletjes film. Leuk voor amateurs maar slecht als afscheidscadeau van failliet filmer.

Wan Pipel

1976 | Drama

Suriname​/​​Nederland 1976. Drama van Pim de la Parra. Met o.a. Borger Breeveld, Willeke van Ammelrooy, Diana Gangaron Panday, Otto Sterman en Emanuel van Gonter.

De creoolse economiestudent Roy (Breeveld) keert na vijf jaar terug naar Suriname, omdat zijn moeder op sterven ligt. Daar raakt hij er steeds sterker van overtuigd dat hij thuishoort in zijn geboorteland. Een dappere, warme poging van De la Parra om iets over zichzelf en zijn Surinamerschap te vertellen met een goede, overtuigende rol van Breeveld, en een verrassende Gangaron Panday als de Hindoestaanse Rubia. In 1976 werd Wan Pipel in Nederland matig ontvangen, maar in Suriname wordt de 'eerste Surinaamse film over Suriname' gezien als klassieker.

Mijn Nachten met Susan, Olga, Albert, Julie, Piet & Sandra

1975 | Thriller, Muziek

Nederland 1975. Thriller van Pim de la Parra. Met o.a. Willeke van Ammelrooy, Hans van der Gragt, Jerry Brouer, Nelly Frijda en Marieke van Leeuwen.

Een seks-thriller, ditmaal geproduceerd door Wim Verstappen onder het 'Scorpio'-merk. Willeke woont met enkele wulpse vriendinnen op een artistiek boerderijtje waar absurde moordpartijen plaatsvinden. Er zitten uitstekende aanzetten in en een goede rol van Nellie Frijda als de achterlijke vrouw Piet, en soms fraai camerawerk van Marc Felperlaan. Het scenario is echter té rommelig.

Dakota

1974 | Avonturenfilm, Drama

Nederland 1974. Avonturenfilm van Wim Verstappen. Met o.a. Kees Brusse, Monique van de Ven, Willeke van Ammelrooy, Dora van der Groen en Diana Dobbelman.

Het is een wonder dat na het weglopen van cameraman Jan de Bont, met hoofdrolspeelster Van de Ven halverwege de opnamen op Curaçao, Dakota nog zo'n aardige, sfeervolle film is geworden met de oude DC-3 als fraaiste filmster. Brusse neemt om te kunnen blijven vliegen allerlei vrachtjes aan en vliegt zelfs van Curaçao naar Ameland.

Alicia

1974 | Drama, Erotiek

Nederland 1974. Drama van Wim Verstappen. Met o.a. Willeke van Ammelrooy, Hugo Metsers, Jeroen Krabbé, Loudi Nijhoff en Jérôme Reehuis.

Getrouwde vrouw tracht los te breken uit sleur en rollenpatroon en loopt weg om zichzelf te ontdekken. Voornamelijk aandacht voor reactie van de man met zijn onbegrip. Goede typeringen in redelijke structuur, met humor en veel sex. Kwam in publiciteit door masturbatiescène met Coca Cola-fles.

Frank en Eva

1973 | Drama

Nederland 1973. Drama van Pim de la Parra. Met o.a. Willeke van Ammelrooy, Hugo Metsers, Lex Goudsmit, Sylvia Kristel en Helmert Woudenberg.

Een alleraardigst huwelijksdramaatje met veel sekscènes en leuk spel van Willeke, maar daarmee is het wel bekeken.

VD

1972 | Drama

Nederland 1972. Drama van Wim Verstappen. Met o.a. Kees Brusse, Andrea Domburg, Guus Oster, Ank van der Moer en Hugo Metsers.

Een van Verstappens leukste films, die als het ware schalks vooruitliep op latere tv-series als 'Dallas' en 'Dynasty'. Een familiedrama dus, tegen de achtergrond van de chemische industrie die floreert dank zij met name de groeiende populariteit van 'de pil'. Verstappen leeft zich spottend uit op de oer-Nederlandse burgerlijkheid en vooral de daar welig tierende schijnheiligheid.

Blue Movie

1971 | Drama, Komedie, Erotiek

Nederland​/​​Duitsland 1971. Drama van Wim Verstappen. Met o.a. Hugo Metsers, Helmert Woudenberg, Kees Brusse, Ursula Blauth en Carry Tefsen.

Metsers, als zojuist uit de gevangenis ontslagen dekhengst, haalt gretig in wat hij in seksueel opzicht te kort was gekomen. Maar als hij werkelijk verliefd wordt, blijkt hij eensklaps impotent. Een morele les, zou je kunnen menen, indien de (voor 1971) brutale vorm niet anders leerde. Dit is de film die het duo Verstappen-De la Parra kortstondig rijk maakte.

Rubia's Jungle - A Love Mysterie

1970 | Drama

Nederland 1970. Drama van Pim de la Parra. Met o.a. Quinn O'Hara, Adrian Brine, Milton Irons, Sarah Brackett en Nelly Frijda.

Pims tweede hoofdfilm, met de roodharige O`Hara die als Rubia, een mannenverslindster, soms fraai door Frans Bromets camera gevangen wordt, bevat grotendeels Engels sprekende spelers, en dat verklaart waarom (behalve alle gaten in het scenario) de regie soms rammelt, al toont Pim zonder meer zijn begaafdheid als filmer.

Obsessions

1969 | Thriller

Nederland​/​​Duitsland 1969. Thriller van Pim de la Parra. Met o.a. Dieter Geissler, Alexandra Stewart, Tom van Beek, Donald Jones en Marijke Boonstra.

Vakkundige thriller (Martin Scorsese werkte zelfs mee aan het scenario) met helaas zwak acteerwerk. Een student en zijn journalistieke vriendin proberen te achterhalen wat er voor geheimzinnigs op een Amsterdams kamertje gebeurt. Het schokkende slot is een verrassing. Met Duits kapitaal gemaakt.

Liefdesbekentenissen

1967 | Komedie

Nederland 1967. Komedie van Wim Verstappen. Met o.a. Kitty Courbois, Ramses Shaffy, Michael York, Shireen Strooker en Marina Schaper.

Op het hoogtepunt van Ramses' populariteit gemaakt. Het was toen nog niet bekend dat hij meer van mannen dan vrouwen hield. Pim de la Parra en Wim Verstappen haken goed in op het gegeven dat Ramses hier de ene dame na de andere versiert. De naaktscènes baarden destijds veel opzien en Michael York moest nog een beroemde acteur worden. Meer als tijdverschijnsel dan als vertier aanvaardbaar.

De minder gelukkige terugkeer van Joszef Katús naar het land van Rembrandt

1966 | Drama

Nederland 1966. Drama van Wim Verstappen. Met o.a. Rudolf Lucieer, Shireen Strooker, Etha Coster, Nouchka van Brakel en Roelof Kiers.

Het boeiende debuut van Pim & Wim. Een man keert na een lange reis terug naar Amsterdam, maakt er Provo, Koninginnedag, een kermis en de Dodenherdenking mee en wordt vervolgens dood aangetroffen. Het enthousiasme straalt eraf. Vlot camerawerk van Wim van der Linden. Geproduceerd door Pim de la Parra.

Aah...Tamara

1965 |

Nederland 1965. Pim de la Parra. Met o.a. Pieter Paridon, Bas van der Lecq en Kitty Courbois.

Het boeiende debuut van Pim & Wim. Een man keert na een lange reis terug naar Amsterdam, maakt er Provo, Koninginnedag, een kermis en de Dodenherdenking mee en wordt vervolgens dood aangetroffen. Het enthousiasme straalt eraf. Vlot camerawerk van Wim van der Linden. Geproduceerd door Pim de la Parra.