Halina Prugar-Ketling (1929): montage.
Er zijn 3 films gevonden.

Les possédés

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Lambert Wilson, Isabelle Huppert, Omar Sharif, Jutta Lampe en Philippine Leroy-Beaulieu.

Rusland, 1870. Militante antitsaristen willen de politieke en maatschappelijke orde omver werpen. Met de nihilistische aristocraat Nikolái Stavrógin begint de tweespalt onder de revolutionairen. Wajda, die Fjodor Dostojevski's roman Demonen/Boze geesten uit 1872 in Polen al tot een succesvol toneelstuk had bewerkt, transporteerde die tekst met Franse financiering en acteurs naar film. Daarin komt, ondanks het uittrekselscenario, Dostojevski's boodschap dat despotisme inherent is aan de ideologische mens goed over. De pompeus-theatrale dialogen en het vaak geëxalteerde acteerwerk maken de bijna twee uur historisch drama echter tot een lange zit.

Bariera

1966 | Drama

Polen 1966. Drama van Jerzy Skolimowski. Met o.a. Jan Nowicki, Joanna Szczerbic, Tadeusz Łomnicki, Maria Malicka en Zdzisław Maklakiewicz.

Veelal onbegrijpelijk, desondanks schitterende surrealistische film. Centraal staat een student die op zoek is naar het leven en hierdoor in de meest vreemde situaties terechtkomt. Onder invloed van PIERROT LE FOU (Godard) onderscheidt deze film zich van de vorige van Skolimowski. De handelingen spelen zich sneller af, er is minder tekst, de montages zijn korter, het tempo is levendiger, en het visuele aspect is belangrijker.

Nóz w wodzie

1962 | Drama

Polen 1962. Drama van Roman Polanski. Met o.a. Jolanta Umecka, Leon Niemczyk, Zygmunt Malanowicz, Zygmunt Malanowicz en Jolanta Umecka.

De enige speelfilm die Polanski in Polen heeft gemaakt. De communistische partijleider Gomulka heeft de film destijds veroordeeld en een voorbeeld genoemd van 'decadentie in de kunst en van propaganda voor bourgeois-attitudes'. Het eigentijdse thema van de film betekende echter een vernieuwing in de Poolse filmgeschiedenis. De film speelt zich voor het grootste gedeelte af op een zeilboot en is in 24 uur opgenomen. Centraal staat de botsing tussen de gezeten burger Andrzej en een jeugdige non-conformist. Het machtsspel leidt er uiteindelijk toe dat de jongen Andrzejs vrouw verleidt en verdwijnt. Het scenario is van de hand van Jerzy Skolimowski. De film kreeg de prijs van de filmkritiek in Venetië (1961) en werd genomineerd voor de Oscar als beste buitenlandse film.