Jane Marken (1895-1976): cast.
Er zijn 48 films gevonden.

Prisons de femmes

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Maurice Cloche. Met o.a. Danièle Delorme, Jacques Duby, Madeleine Barbulée, Mireille Perrey en Véga Vinci.

Een vrouw is onschuldig veroordeeld wegens moord op haar echtgenoot. Ze bevalt in de gevangenis en wordt van het kind gescheiden. Inspanningen van vrienden leiden tot een nieuw onderzoek waarbij haar onschuld bewezen wordt. Deze aanklacht tegen wantoestanden in een vrouwengevangenis is niet al te sensationeel aangezet, maar verdwijnt achter het melodramatische privé-intrige. Het overgevoelige spel van Delorme legt nadruk op de smartlapaspecten.

Maxime

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Michèle Morgan, Charles Boyer, Félix Marten, André Brunot en Micheline Luccioni.

Een berooide charmeur verdient zijn brood met onderwijs in omgangsvormen en wordt door een rijke jongeman gevraagd om zijn voorspraak te zijn bij een aantrekkelijke vrouw. Deze wordt verliefd op de plaatsvervanger in de veronderstelling dat hij gefortuneerdheid is, zodat rivaliteit en bijna een duel ontstaat tussen beide mannen. Uiteindelijk kiest de vrouw voor het geld van de jongere man. Charme en routine van hoofdrollen houdt de komedie amusant boven langdradigheid uit, maar Marten als de rijke aanbidder toont rampzalig gebrek aan talent dat afloop totaal onwaarschijnlijk maakt.

Le miroir à deux faces

1958 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1958. Drama van André Cayatte. Met o.a. Michèle Morgan, Bourvil, Gérard Oury, Yvan Desny en Elizabeth Manet.

Een lelijke vrouw wordt na jaren sleurhuwelijk met een leraar opgemerkt door een plastisch chirurg die haar transformeert in een schoonheid. De echtgenoot wordt ziekelijk jaloers en vermoordt de chirurg. De gedaanteverwisseling van Morgan is te verregaand om te overtuigen, maar de rol van Bourvil als de afstotelijke en beklagenswaardige man is een betere film waardig. (Oury, die de chirurg speelt, schreef ook het scenario.)

Des Femmes disparaissent

1958 | Misdaad, Erotiek, Actiefilm

Frankrijk 1958. Misdaad van Edouard Molinaro. Met o.a. Robert Hossein, Magali Noël, Philippe Clay, Jacques Dacqmine en Jane Marken.

De cocktailparty's in een chique villa fungeren als lokaas voor goedgelovige meisjes die als blanke slavinnen verkwanseld worden. De wantrouwende verloofde van een van hen ontdekt de opzet, waarna de villa een door de politie belegerde vesting wordt. Dit banale en simpele B-filmscenario wordt naar een boeiend niveau getild door de kwaliteit van de vormgeving, fotografie en dwingende muzikale ondersteuning van The Jazz Messengers. Molinaro is met inhoudelijk beter materiaal wel eens minder goed op dreef geweest.

Pot-bouille

1957 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1957. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Gérard Philipe, Danielle Darrieux, Dany Carrel, Anouk Aimée en Jacques Duby.

Een jonge provinciaal vindt werk in een Parijse winkel en heeft veel succes bij de vrouwen, onder wie zijn werkgeefster. Het op hem verliefde meisje wordt door haar moeder uitgehuwelijkt aan een concurrerende winkelier, maar blijft zijn maîtresse. Cynische rollen gaan Philipe beter af dan idealistische en zijn spel houdt de Zola-verfilming boeiend ondanks de vrijheden die geen verbeteringen zijn in de scenariobewerking van Duvivier, Henri Jeanson en Leo Joannon. De dialogen werden ook door voornoemd trio geschreven. Darrieux blinkt uit als winkelierster. Camerawerk van Michel Kelber.

Les trois font la paire

1957 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1957. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Michel Simon, Sophie Desmarets, Philippe Nicaud, Darry Cowl en Christian Méry.

De beeltenis van een moordenaar is in het bezit van de politie en leidt tot de arrestatie van twee mannen die daar sprekend op lijken. De getuige weet de dader niet te identificeren. Publikatie van de foto brengt de opdrachtgevers van de moord in paniek zodat ze de echte dader zelf liquideren. Het gezochte scenario van regisseur Guitry voor deze misdaadkomedie kreeg een nogal amechtige filmvorm met een paar individueel aardige scènes dankzij Simon als commissaris in verwarring. Camerawerk van Philippe Agostini.

L' Inspecteur aime la bagarre

1956 | Drama, Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1956. Drama van Jean Devaivre. Met o.a. Paul Meurisse, Nicole Courcel, Louis Velle, Bernard Dhéran en Albert Dinan.

De moord op een vliegtuigconstructeur en diefstal van een plan voor revolutionaire atoomaandrijving worden toegeschreven aan de aanstaande schoonzoon. Diens tweelingbroer neemt zijn plaats in om zijn onschuld te bewijzen, maar krijgt te maken met een argwanende politie en een gangster die de feitelijke schuldige is. Meurisse geeft als politie-inspecteur zijn rol veel meer ironie dan waarin het geforceerde scenario van deze onderhoudende B-film oorspronkelijk voorzag.

Et Dieu... créa la femme

1956 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1956. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Curd Jürgens, Jean-Louis Trintignant, Jane Marken en Jean Tissier.

Het Zuid-Franse Saint Tropez was nooit meer hetzelfde nadat de zwoele, 22-jarige Brigitte Bardot in haar doorbraakrol voor een internationale sensatie had gezorgd. Onder regie van haar eerste echtgenoot en motor achter haar wulpse imago, speelt 'BB' een rusteloos meisje dat in het kustplaatsje trouwt met de broer van de man op wie ze verliefd is. Met haar losse lange haren en blote voeten (dansscène in een bar!) was Bardot een compleet andere verschijning dan tijdgenoten als Marilyn Monroe of Audrey Hepburn. 'Een duivelse vrouw', bestempelde het Vaticaan haar eens.

Chiens perdus sans collier

1955 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1955. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Anne Doat, Jacques Moulières, Jimmy Urbain en Serge Lecointe.

De idealistische kinderrechter Julien Lamy (Gabin) blijft zich ook buiten het gerechtshof voor ontspoorde jongeren interesseren, met name is hij geïnteresseerd in de lotgevallen van twee veertienjarige jongens die uit een jeugdinrichting zijn weggelopen. Eentje omdat hij zich bij zijn zwangere vriendinnetje wil voegen, een ander die in een liefdeloos voogdijgezin was geplaatst en op zoek gaat naar zijn ouders. De film etaleert de goede bedoelingen al te nadrukkelijk, maar de sentimentaliteit blijft binnen de perken door het goede spel, vooral van Gabin.

Les Intrigantes

1954 | Drama, Thriller, Misdaad

Frankrijk 1954. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Raymond Rouleau, Raymond Pellegrin, Jeanne Moreau, Etchika Choureau en Jane Marken.

Theaterdirecteur Paul Rémi wordt ervan beschuldigd zijn zakenpartner van een smalle loopbrug boven de bühne de dood in te hebben geduwd. Hij duikt onder terwijl echtgenote Mona tijdelijk de honneurs waarneemt. Laatstgenoemde krijgt er echter lol in, het zou dus goed uitkomen als Paul niet terugkeert. Klein opgezet misdaaddrama naar Jacques Roberts roman La machination van drie jaar eerder is niet genrespecialist Decoins pakkendste, maar door de sfeervol gefotografeerde theatercoulisse en de goede acteurs zeker de moeite waard. Louis de Funès speelt met verve een onuitstaanbare dramaturg.

Leguignon guérisseur

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Maurice Labro. Met o.a. Yves Deniaud, Nicole Besnard, Michel Roux, André Brunot en Colette Mars.

Een man blijkt kwaliteiten als genezer te bezitten en krijgt zodoende een goede reputatie bij de patiënten van een overbelaste oude arts. De erfgenamen van een door hem genezen patiënt spannen samen om hem zijn vermogen te doen verliezen en willen hem laten verleiden door een nachtclub-zangeres. De mogelijkheden tot een satire op de medische bureaucratie worden niet benut. In plaats daarvan is de film een gewone klucht geworden, waarin overdreven maar vlot wordt geacteerd.

Maternité clandestine

1953 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1953. Drama van Jean Gourgnet. Met o.a. Dany Carrel, Michel Roux, Pierre Larquey, Jane Marken en Noël Roquevert.

Een jeugdbende die gemanipuleerd wordt door een gangster, redt bij toeval een ongehuwde moeder van zelfmoord en neemt haar en haar kind op. De leider ziet echter lucratieve mogelijkheden in haar ontvoering, maar de jongens keren zich tegen hem en redden het meisje opnieuw. De rechtlijnige B-film heeft sympathieke trekjes in het scenario, maar de vormgeving maakt zowel van de sensatie als van het sentiment evenzovele clichés.

Les Compagnes de la nuit

1953 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1953. Drama van Ralph Habib. Met o.a. Françoise Arnoul, Raymond Pellegrin, Nicole Maurey, Pierre Cressoy en Marthe Mercadier.

Zogenaamde autohandelaar weet naïeve meisjes tot prostitutie te brengen. Hij rost onwillige nieuwelinge zo af dat ze het niet overleeft, wat door twee andere prostituées is gezien. Een wordt ook tot zwijgen gebracht, van de tweede wordt de vriend het slachtoffer. Beroemdste van alle natte-asfaltfilms uit de jaren vijftig die een plaats in het jeugdsentiment behoudt, niet door opmerkelijke kwaliteiten, maar door verzameling van bijna alle clichés en gekozen acteurs van het genre, Arnoul in de eerste plaats.

Monsieur Taxi

1952 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1952. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Michel Simon, Nathalie Nattier, Roland Alexandre, Claire Olivier en Jane Marken.

Een taxichauffeur vindt in zijn auto een tas met geld dat hij zelf best kan gebruiken, maar probeert toch de eigenares op te sporen. Als blijkt dat het de buit van een diefstal is, komt hij door zijn eerlijkheid in moeilijkheden. De glansrol van Simon tilt de al te zeer op de dialoog steunende komedie op een hoger niveau en de pittoreske tekening van de volksbuurt is waarschijnlijk een folkloristische fictie, maar leidt tot pittige karakterrollen.

Le trou Normand

1952 | Komedie, Drama

Frankrijk 1952. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Roger Pierre, Nadine Basile, Jane Marken, Brigitte Bardot en Jeanne Fusier-Gir.

Een simpele boer die als dorpsidioot wordt beschouwd erft een herberg, tot jaloezie van de verdere familie. Een clausule in het testament stelt als voorwaarde dat hij eerst zijn afgebroken schoolopleiding voltooit, zodat zijn rivalen een aantrekkelijk nichtje inschakelen om zijn aandacht van het examen af te leiden. Deze overbekende plattelandskomedie, zoals Bourvil er reeksen maakte, heeft enig historisch belang als het filmdebuut van B.B., dat overigens niet bepaald opmerkelijk is. Scenario van Arlette De Pitray en camerawerk avn Charles Suin.

Deux sous de violettes

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Jean Anouilh. Met o.a. Dany Robin, Michel Bouquet, Jane Marken, Henri Crémieux en Mona Dol.

Een arm meisje gaat bij familie in de provincie logeren waar ze verleid wordt door een fabrikantenzoon die door zijn familie tot een huwelijk in zijn eigen milieu wordt gedwongen. Ze keert met haar kind terug naar haar moeder en gaat werken voor haar levensonderhoud en om haar zelfrespect terug te krijgen. De filmregie van de toneelschrijver Anouilh pakt diens thema van de gecorrumpeerde onschuld al te smartlappig aan, ondanks de cynische dialoog waarmee de acteurs goed uit de weg kunnen. De auteur heeft echter geen enkele vat op het medium film, zodat het resultaat een langademige reeks losse scènes is.

Knock

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Louis Jouvet, Jean Brochard, Pierre Bertin, Jane Marken en Pierre Renoir.

In het pittoreske, rustige plaatsje Saint-Maurice gaat een geliefde huisarts met pensioen. Een ramp is het niet: de inwoners van het plaatsje zijn over het algemeen kerngezond. Maar dan komt er een opvolger naar de praktijk. Docteur Knock weet een groot deel van de bevolking ervan te overtuigen dat ze toch echt iets onder de leden hebben, dat hij daarvoor een medicijn heeft, dat echter niet goedkoop is. Leuke satire over goedgelovige zielen die vallen voor een charlatan. Gebaseerd op een toneelstuk van Jules Romain.

Ma pomme

1950 | Komedie, Musical

Frankrijk 1950. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Maurice Chevalier, Sophie Desmarets, Véra Norman, Jean Wall en Jane Marken.

Een clochard blijkt onverwacht mede-erfgenaam van een enorm fortuin. Zijn nieuwe status en de mentaliteit van de andere erfgenamen staan hem zo tegen dat hij van de erfenis zou afzien als hij daarmee niet een meisje benadeelde dat door geldgebrek niet met haar verloofde kan trouwen. Ook bij haar veroorzaakt het geld echter een kloof met de jonge echtgenoot. Deze meer sentimentele dan geestige komedie met de simpele en conformistische moraal dat geld niet gelukkig maakt, heeft een pasklare sterrol voor Chevalier die sindsdien het titellied op zijn repertoire zou houden.

Manèges

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Simone Signoret, Bernard Blier, Jane Marken, Jacques Baumer en Frank Villard.

Terwijl zijn vrouw op de operatietafel ligt hoort een man van zijn schoonmoeder hoe zijn vrouw hem vanaf de eerste dag van zijn huwelijk heeft bedrogen en opzettelijk geruïneerd en dat ze verongelukt is toen ze hem wilde verlaten. Het duidelijkste voorbeeld van de na-oorlogse film noir dat zelfs zó zwart is uitgevallen in zijn tekening van de vrouwenrollen dat de overtuigingskracht ontbreekt. Niettemin een sfeervolle regie en opmerkelijk spel van Signoret als kleinburgerlijke femme fatale.

Lady Paname

1949 | Komedie, Musical

Frankrijk 1949. Komedie van Henri Jeanson. Met o.a. Louis Jouvet, Suzy Delair, Henri Guisol, Monique Mélinand en Raymond Souplex.

Een werkloze zangeres die de kans heeft gekregen in Olympia een ster te vervangen, wordt verliefd op de componist van het lied waarmee ze triomfen oogst. Deze hangt echter al te zeer aan zijn vrijgezellenstatus, waarna de hele omgeving met averechts resultaat samenspant om de gelieven tot elkaar te brengen. Scenarioschrijver Jeanson kruidt zijn dialogen met een pittig cynisme, maar voert een tamelijk vlakke regie. De bezetting met topacteurs maakt veel goed, al is Delair in de titelrol eerder vermoeiend dan aanstekelijk.

La Marie du port

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Jean Gabin, Nicole Courcel, Blanchette Brunoy, Claude Romain en Julien Carette.

Een ambitieus weesmeisje weet een welgestelde bioscoopeigenaar van zijn vriendin - haar eigen zuster - te vervreemden en hem tot een huwelijk met haar zelf te brengen. Deze bekwame maar weinig bevlogen Simenon-verfilming was Carné's definitieve breuk met het poëtisch universum van scenario-schrijver Jacques Prévert én van Gabin met zijn personage als tragische marginale held, die een gezeten burger speelt die zich illusieloos laat inpakken door het zakelijke raffinement van Courcel. Overigens schreef Prévert, zonder daarvoor te worden vermeld, nog een aantal dialogen voor de film, die officieel worden toegeschreven aan Georges Ribemont-Dessaignes, terwijl het scenario aan Louis Chavance en Carné is gecrediteerd. Henri Alekan hanteerde de camera.

Clochemerle

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Pierre Chenal. Met o.a. Armontel, Mady Berry, Jean Brochard, Jean-Roger Caussimon en Saturnin Fabre.

De installatie van een pissoir tegenover de dorpskerk leidt tot twisten tussen 'klerikalen' en 'progressieven' die zo hoog oplopen dat het leger er zich mee moet bemoeien. De kolderieke dorpsschetsen van Gabriel Chevalier kregen een, vanwege de onbenullig afgeschilderde geestelijkheid, destijds controversiële verfilming waarvan de scherpte inmiddels grotendeels verloren is gegaan, zodat alleen de sjeuïge mannetjesmakerij van een reeks karakterspelers is overgebleven.

Retour à la vie

1948 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1948. Oorlogsfilm van André Cayatte, Georges Lampin, Henri-Georges Clouzot en Jean Dréville. Met o.a. Héléna Manson, Jane Marken, Nane Germond, Bernard Blier en Lucien Nat.

Gedenkfilm die hier behandeld wordt in de volgorde waarin de regisseurs van de vijf sketches aan de beurt komen, waarbij we moeten opmerken dat de laatste twee van Dréville zijn: LE RETOUR DE TANTE EMMA - LE RETOUR D'ANTOINE - LE RETOUR DE JEAN - LE RETOUR DE RENÉ - LE RETOUR DE LOUIS. De sketches hebben als gemeenschappelijk thema de terugkeer naar het normale leven van krijgsgevangenen en gedeporteerden. Zo'n film moet wel wisselvallig zijn en zou meer in evenwicht zijn geweest als er een vrouwelijke hoofdrolspeler meer en een mannelijke hoofdrolspeler minder zouden zijn geweest. De toon wisselt sterk. We ontdekken een intimistische Cayatte, die van de uitstekende dialogen van Charles Spaak profiteert, een nog steeds even gekwelde Lampin, een zeer bittere Clouzot met zijn sinistere humor en een wat romantischere Dréville, die met het fraaie camerawerk van Louis Page en Michel Weiss in de laatste episode weer wat hoop geeft. Zijn socio-psychopathische analyses van een aantal zeer uiteenlopende gevallen worden door een groep sterren gespeeld en vormen met de bijrollen een zeer homogeen geheel.

Le secret de Mayerling

1948 | Misdaad, Historische film

Frankrijk 1948. Misdaad van Jean Delannoy. Met o.a. Dominique Blanchar, Silvia Monfort, Jane Marken, Jean Marais en Jean Debucourt.

Een versie waarbij de fantasie de vrije loop gelaten want deze beroemde dubbele moord (?) is hier een moord met politieke gronden! In ieder geval accepteerden bepaalde historici in 1948 deze versie. Het doet niets af aan het plezier dat de kijker beleeft aan dit weelderige spektakel, dat als een dans de ontwikkeling van een menigte personages weergeeft. Het gehele Hof van Habsburg trekt voorbij. Jean Delannoy was het favoriete mikpunt van de kopstukken van de 'Nouvelle Vague' maar hij moet gerehabiliteerd worden voor sommigen van zijn films want de gedegen kennis van zijn vak dwingt bewondering af. Schitterend spel.

La femme que j'ai assassinée

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Micheline Francey, Jane Marken, Margo Lion, Palmyre Levasseur en Charles Vanel.

Na wat voor een vrijgezel een onbenullig pleziertje was, pleegt een vrouw zelfmoord. Daardoor verandert de man. Hij vangt het kind van de overledene op en trouwt later met haar, na met zijn oude, losbandige vrienden gebroken te hebben. Charles Exbrayat schreef het slaapverwekkende draaiboek; het schrijven van detectives bracht hem later meer succes. Dat deze film niet in de vergetelheid is geraakt komt vooral door de acteurs.

Une si jolie petite plage

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Gérard Philipe, Madeleine Robinson, Jean Servais, Jane Marken en Mona Doll.

Een jonge verschoppeling is verliefd geworden op een grillige zangeres, en vermoordt haar uit wanhoop. Hij duikt onder in een familiepension bij andere mislukkelingen, maar de impressario van de zangeres vindt zijn spoor. Met celstraf in het vooruitzicht pleegt hij zelfmoord. Deze psychologische film noir ontleent zijn sfeer aan een melancholieke verfilming, tegen een voortdurend regenachtig kustlandschap. De opeenhoping van uitsluitende ellende en somberheid in het spel van Philipe doen wat gekunsteld aan, maar Robinson is prachtig als de vrouw die hem vergeefs tracht te helpen.

Dedée d'Anvers

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Simone Signoret, Bernard Blier, Marcelle Pagliero, Marcel Dalio en Marcel Dieudonné.

Een prostituéetje in Antwerpen wordt verliefd op een Italiaanse zeeman die door haar jaloerse pooier wordt vermoord. Ze neemt wraak en verspeelt daarmee haar laatste kans op een nieuw leven. Deze pessimistische hoerenfilm kreeg veel navolging, waardoor de diepe indruk die de film toendertijd maakte, thans nog maar weinig overblijft. Een schitterende rol van Signoret, die destijds met regisseur getrouwd was.

Copie conforme

1947 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1947. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Louis Jouvet, Suzy Delair, Annette Poivre, Jean-Jacques Delbo en Jane Marken.

Multitalent Louis Jouvet (1887-1951) speelt beide hoofdpersonen: gewiekste inbreker Manuel Ismora en timide knopenverkoper Gabriel Dupon. De politie houdt de twee niet uit elkaar en daarvan maakt de inbreker gretig gebruik. Ondertussen valt de brave knopenman op de geliefde van zijn dubbelganger. Jouvet is ook te zien in de marge van deze genoeglijke misdaadkomedie, als de Duc de Niolles, als verhuizer en als een Noor. Cineast Jean Dréville keek vooral toe vanaf de regisseursstoel, en liet goddank de aanstekelijk genietende acteur de vrije hand.

Le Pays sans étoiles

1946 | Drama, Mysterie

Frankrijk 1946. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Gérard Philipe, Jany Holt, Pierre Brasseur, Sylvie en Jean Desailly.

Een kantoorbediende krijgt een visioen van een honderd jaar eerder gepleegde misdaad en onderzoekt de feiten van de in moord en zelfmoord eindigende driehoeksverhouding. Tegelijk komt hij zelf in een situatie terecht die het verleden steeds preciezer lijkt na te volgen. Dit drama in de filmtraditie van de jaren veertig heeft de eerste (dubbele) hoofdrol van Philipe die de romantische gedrevenheid bezield weet te maken, maar wiens spel door het scenario tòch gedateerd is. Het op uiterlijk effect acteren van Brasseur als - twee maal - de kwade genius is hinderlijk.

L'idiot

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Gérard Philipe, Edwige Feuillère, Lucien Coëdel, Jean Debucourt en Nathalie Nattier.

Het is een hele prestatie om Dostojevski's vuistdikke boek 'De idioot' (1868) te comprimeren tot anderhalf uur celluloid. Regisseur Lampin en de befaamde Belgische scenarist Charles Spaak kregen het voor elkaar, met behoud van de literaire essentie. Franse steracteur Gérard Philipe (1922-1959) imponeert in zijn tweede acteerjaar als Mysjkin, de edelman die in de hogere regionen van de geharde Russische maatschappij door het leven gaat als 'de idioot' vanwege zijn naïeve christelijke naastenliefde. Vele close-ups van de subtiele lichaamstaal van Philipe, verbeelden effectief de dolende jongeling: vervreemd van vriendschappen, romantische liefde en zelfs van zijn fysieke gesteldheid. Knap werk.

L' Homme au chapeau rond

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Raimu, Aimé Clariond, Gisèle Casadesus, Arlette Merry en Héléna Manson.

Een man wordt op zijn ziekbed gekweld door de echtgenoot van een overleden minnares bij wie hij ook een kind heeft verwekt. Wroeging doet hem zich ook aan de man hechten die hem wil doden. De zwaar aangezette dramatiek in een verfilming van Dostoievsky`s [KL]Eeuwige Echtgenoot[KLE] boeit door de twee hoofdrollen (Raimu in laatste film voor zijn dood).

L' Amour autour de la maison

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Pierre de Hérain. Met o.a. María Casares, Claude Larue, Jane Marken, Micheline Gilbert en Denyse Réal.

Nogal melodramatische verfilming van de roman van Albert 't Serstevens. Somber verhaal over een heerszuchtige frigide oudere zuster die in een afgelegen huis in Bretagne haar jongere zusje ombrengt en vervolgens krankzinnig wordt. Een B-film, maar het is niet helemaal terecht dat regisseur De Hérain zo in de vergetelheid is geraakt.

L Arche de Noë

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Henry Jacques. Met o.a. Pierre Brasseur, Jacqueline Pierreux, Georges Rollin, Armand Bernard en André Alderme.

Een reclametekenaar ziet de dochter van een auto-constructeur aan voor fotomodel en laat haar poseren voor de reclame-campagne voor diens auto's. De verontwaardigde vader vindt dat zijn 'onteerde' dochter met de tekenaar moet trouwen, hoewel deze al verliefd is op de dochter van een uitvinder. Vlakke verfilming van op verwarring gebaseerd komediescenario laat heel wat komieken van weleer in actie zien, naast Pierre Brasseur als de vindingrijke, behulpzame vriend van de zich in de nesten stekende held.

Copie conforme

1946 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1946. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Louis Jouvet, Suzy Delair, Annette Poivre, Jean-Jacques Delbo en Jane Marken.

Een gangster engageert een werkloze dubbelganger om als zijn alibi te fungeren. Verwikkelingen met bekenden en de politie die steeds de verkeerde wil oppakken, leiden ertoe dat de gangster zijn dubbel wil liquideren. De dubbelrol van Jouvet - gesteund door cynische dialoog - maakte de hele film.

Nuits d'alerte

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van Léon Mathot. Met o.a. Hélène Perdrière, Simone Cerdan, Jane Marken, Régine Montlaur en Roger Pigaut.

Iemand is neergeschoten door de Gestapo op de landingsbaan van een Engels vliegtuig op Franse bodem. Zijn vriend, de verzetsstrijder Pierre, kan intussen zijn activiteiten voortzetten. Vandaag de dag komt deze situatieschets schematisch, overdreven, sentimenteel en langdradig over. Op z'n minst zit het hecht in elkaar. Voorstelbaar dat zo'n film ten tijde van de Bevrijding een groot succes was.

Les enfants du paradis

1945 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1945. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Arletty, Jean-Louis Barrault, Marcel Herrand, María Casares en Louis Salou.

De achtergrondinformatie bij de film is even legendarisch als het drama zelf. Om maar iets te noemen: de duurste productie tot dan toe werd gemaakt in de artistiek-logistieke hel, namelijk nazi-occupatie; regisseur Carné was gedwongen collaborerende figuranten in te huren, terwijl zijn joodse art director en componist vanuit een schuilplaats werkten en hoofdrolspeler Barrault verzetsleden op de set verborg. Tegelijk een allegorie voor het verzet tegen de occupatie en een poëtisch-realistische ode aan het theater en puurheid van hart, vertelt Les enfants du paradis over 19de-eeuwse mime-acteur Baptiste (Barrault), die een van de vele bewonderaars is van de mysterieuze courtisane Garance (Arletty). De film bestaat uit twee episoden: Le boulevard du crime en L'homme blanc, resp. 95 min. en 87 min.

Les Petites du Quai aux Fleurs

1944 | Komedie

Frankrijk 1944. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Odette Joyeux, Louis Jourdan, Bernard Blier, André Lefaur en Simone Sylvestre.

De dochter van een boekhandelaar is verliefd op de verloofde van haar oudste zus. Ze kondigt hem telefonisch haar zelfmoord aan, terwijl ze wordt afgeluisterd door een jonge arts. De beide mannen spannen samen om haar te weerhouden, hetgeen nog meer amoureuze complicaties tot gevolg heeft, waarbij elk van de vier zusters zich aangetrokken voelt tot de veronderstelde partner van de ander. Deze innemende, lichte komedie, met een scenario van Marcel Achard, toont een charmerende rol van Joyeux als de meest dramatiserende zuster en van Blier als de goedbedoelende arts. Het wereldvreemde rolletje van de broodmagere Philipe was zijn officiële filmdebuut.

L' Eternel retour

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Madeleine Sologne, Jean Marais, Yvonne de Bray, Jean Murat en Junie Astor.

Jean Cocteau herschreef legende van Tristan en Isolde tot eigentijdse romantische tragedie over liefde-tot-in-de-dood tussen jongeman en zijn aangetrouwde tante. Vormgeving is koel-esthetisch, met opvallend Arisch liefdespaar in de geblondeerde Sologne en Marais (die overigens overspeeld worden door de andere acteurs). Een van de grootste bioscoopsuccessen uit de Tweede Wereldoorlog dat Cocteau aanzette tot eigen regie.

Lumière d'été

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Madeleine Robinson, Madeleine Renaud, Paul Bernard, Pierre Brasseur en Georges Marchal.

Een decadente aristocraat heeft zijm zinnen gezet op een jonge vrouw die in een herberg op de terugkeer van zijn verloofde wacht en slaagt bijna in zijn intriges. Dit gegeven als uit driestuiversroman kreeg een sombere po[KA3]ezie door het scenario van Jacques Pr[KA1]evert en een onopgesmukte overtuigingskracht door de regie van Gr[KA1]emillon (een van de vergeten grote talenten). De ideaal gekozen acteurs zijn opmerkelijk, Renaud in de eerste plaats.

La nuit merveilleuse

1940 |

Frankrijk 1940. Jean-Paul Paulin. Met o.a. Janine Darcey, Milly Mathis, Madeleine Robinson, Charlotte Clasis en Jane Marken.

Verplaatsing van Christus' geboorte met herders, drie Koningen en ster van de hoop naar het Frankrijk van de nederlaag. Een idee van maarschalk Pétain - voor wie dit 'de allermooiste film ooit gemaakt'!! was. Geproduceerd op kosten van de Secours National en opgenomen in de vrije zone. Kortom, alles wijst erop dat het hier om een verschrikkelijke film gaat. Echter, toegegeven, de sfeer doet toch wel enigszins geloofwaardig aan en de acteurs weten te overtuigen. Uit gebracht in Frankrijk met Vichy als hoofdstad in 1940 en ten slotte in het na-oorlogse, vrije Frankrijk in 1948.

Sans lendemain

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, Georges Rigaud, Pauline Carton, Daniel Lecourtois en Mady Berry.

Een jonge vrouw met een duister verleden heeft een onterende baan in een nachtclub en vindt zichzelf haar grote liefde van vroeger niet meer waardig als deze plotseling opduikt. Ze verdwijnt geheel uit het zicht van de man waarvan ze hield en het kind, waar ze verzot op was. Een stemmig melodrama in de trant van QUAI DES BRUMES. Scenario van Jean Villème, Jean Jacot, Curt Alexander en André-Paul Antoine. Camerawerk van Eugen Schüfftan.

Paradis perdu

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Abel Gance. Met o.a. Fernand Gravey, Micheline Presle, Elvire Popesco, Robert Le Vigan en Gérard Landry.

Een kunstschilder wordt vòòr WO I verliefd op een meisje, dat in het kraambed sterft als hij aan het front is. In het fronthospitaal ziet hij de prinses terug die het portret van zijn geliefde heeft gekocht, als verpleegster. De ongeremd romantische benadering van regisseur Gance en de frisheid van de jonge Presle redden het melodrama van vals sentiment.

Remontons les Champs-Elysées

1938 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1938. Historische film van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Jacqueline Delubac, Lucien Baroux, Jeanne Boitel en Lisette Lanvin.

Een leraar die zelf een verre nazaat van de Lodewijk XV is vertelt scholieren de geschiedenis van Champs Elysées en versiert de officiële historie met roddel en eigen verzinsels. Dit pseudo-historisch fresco heeft cynische ironie en soms verrassende wijsheid in een tekening van verlorengaand idealisme of revolutionair élan.De ijdelheid van Guitry, die zichzelf een hele reeks personages laat spelen, zou onuitstaanbaar zijn zonder zijn esprit en zelfspot.

Les Trois valses

1938 | Komedie, Romantiek, Muziek

Frankrijk 1938. Komedie van Ludwig Berger. Met o.a. Yvonne Printemps, Pierre Fresnay, Henri Guisol, Jean Périer en Guillaume de Sax.

Een drieluik: zijn liefde voor een danseres brengt de militaire loopbaan van een markies in gevaar; zij vlucht, met een engagement in het buitenland. Haar dochter wordt een succesvolle operette-ster die de zoon van de markies leert kennen. Deze eist dat ze kiest voor het theater of voor hem. De kleindochter is een filmactrice die in een verfilmde biografie van oma zal spelen, waarbij de kleinzoon haar tegenspeler wordt. Deze neemt haar angst, dat de geschiedenis van de vorige generaties zich zal herhalen, weg. Een met walsen van drie generaties componisten ondersteunde en sierlijk gestileerde operettefilm in de stijl van Ernst Lubitsch. Printemps is een goed equivalent van Jeanette MacDonald, maar Fresnay is houtenklazig in een hem vreemd genre. Deze romantische flut boeit door de enscenering en het camerawerk van Eugen Schüfftan.

Hôtel du Nord

1938 | Drama, Film noir

Frankrijk 1938. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Louis Jouvet, Annabella, Jean-Pierre Aumont, Paulette Dubost en Jane Marken.

Het volkse Hôtel du Nord aan het Parijse Canal Saint-Martin vormt het decor voor dit even puntige als sfeerrijke drama over de zin en zinloosheid van het leven, over de allesverzengende liefde en (ontsnapping aan) de dood. Briljant gespeelde en geregisseerde poëtisch-realistische cinema van een verbazingwekkende perfectie. Beroemd ook vanwege de talloze schitterdialogen van meesterscenaristen Jean Aurenche en Henri Jeanson, waaronder het beroemdste Franse filmcitaat aller tijden: ‘Atmosphère, atmosphère! Est-ce que j’ai une gueule d’atmosphère?’. Oogstrelende decors van Alexandre Trauner.

Gueule d'amour

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Jean Gabin, Mireille Balin, René Lefèvre, Marguerite Deval en Pierre Etchepare.

Een beroepsmilitair met de reputatie van een rokkenjager wordt voor het eerst echt verliefd op een onberekenbare en doortrapte schoonheid. Fatale passie was de vooroorlogse specialiteit van Gabin. Zijn sobere acteren en de regie van Grémillon tillen de film boven een melodrama uit tot echt tragische dimensies. Charles Spaak bewerkte de roman van André Beucler tot scenario. Camerawerk van Günther Rittau.

Un grand amour de Beethoven

1936 | Muziek, Romantiek, Biografie

Frankrijk 1936. Muziek van Abel Gance. Met o.a. Harry Baur, Jany Holt, Annie Ducaux, Jean Debucourt en Jean-Louis Barrault.

Ongelukkige liefde van Beethoven voor leerlinge die hem tot Mondscheinsonate inspireerde. Deze zeer wijdlopige film weet te pakken door de ongeremd romantische aanpak van regisseur Gance.

Ferdinand le noceur

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van René Sti. Met o.a. Fernandel, Paulette Dubost, André Alerme, Félix Oudart en Julien Carette.

Een welgestelde oude man selecteert een deugdzame werknemer als echtgenoot voor zijn dochter, die echter een frivool aardje naar haar vaartje heeft en niets ziet in haar saaie verloofde. Door een misverstand rond vurige liefdesbrieven die hij geschreven lijkt te hebben, vermoedt zij dat hij een geheim leven als rokkenjager heeft en daardoor gaat ze hem met andere ogen bezien. Fernandel-komedie volgens vooroorlogs recept waarin zijn naïviteit het vermoeden van het tegendeel oproept.