Volker Tittel

Cameraman

Volker Tittel is cameraman.
Er zijn 16 films gevonden.

Ein geheimnisvoller Sommer

2009 |

Duitsland 2009. Johannes Grieser. Met o.a. Ludwig Blochberger, Peter Prager en Suzanne von Borsody.

Der Novembermann

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Jobst Oetzmann. Met o.a. Bernadette Heerwagen, Burghart Klaußner, Götz George, Barbara Auer en Henriette Confurius.

Lena brengt iedere november alleen door in Toscane. Dat geloven althans haar man, dominee Hermann, en hun dochter. Deze keer wordt noodlottig: Lena komt bij een busongeluk om het leven, in het noorden van het land. Hermann gaat op onderzoek uit en komt op het eilandje Sylt achter de waarheid.

The Front Line

2006 | Misdaad, Thriller

Ierland/Duitsland/Verenigd Koninkrijk/Zweden 2006. Misdaad van David Gleeson. Met o.a. Eriq Ebouaney, James Frain, Gerard McSorley, Fatou N'Diaye en Orla O'Rourke.

Regelmatig hebben Joe Yumba ( Ebouaney) en zijn vrouw en kinderen nog nachtmerries over de bloedige burgeroorlog in Congo, over de doodseskaders en de martelingen. Inmiddels woont hij in veilig Dublin waar hij een rustige baan heeft als beveiligingsmedewerker bij een bank. Op een dag worden echter zijn vrouw en kind gekidnapt; als Joe de kidnappers niet meehelpt de bank te beroven gaat zijn gezin eraan. Fascinerende mengeling tussen een politieke film à la Hotel Rwanda en een heistfilm als Inside Man. Uitstekend acteerwerk, sfeervol gedraaid en een fraai gelaagd script.

Delphinsommer

2005 | Drama, Familiefilm

Duitsland 2005. Drama van Jobst Oetzmann. Met o.a. Anna Maria Mühe, Birge Schade, Samuel Finzi, Sophie Rogall en Tino Mewes.

De melodramatische lijdensweg van Nathalie Wagner (M[KA3]uhe), die in een sekte in Zuid-Duitsland is opgegroeid en in Berlijn kennismaakt met met zonde en verderf. Als haar vriendin en lotgenote Sibille (Rogall), die in opstand gekomen was tegen het absolute sektegezag, zelfmoord heeft gepleegd, weet Nathalie dat het fout is. Met hulp van haar vader (Sellin) probeert zij zich aan de gemeenschap van de Kerk des Heren te ontworstelen. Ook haar onderdanige moeder Caroline (Schade) begint ernstig te twijfelen aan haar tot nu toe gevoerde bestaan. Het scenario van Regine Bielefeldt zet zich niet onterecht af tegen het sektewezen, maar is niet verschrikkelijk opwindend. Het spel voor deze het-probleem-van-de-week geschiedenis is redelijk onder de serieuze regie van Oetzmann. Het camerawerk is van Volker Tittel.

Tatort - Schichtwechsel

2004 | Mysterie

Duitsland 2004. Mysterie van Jane Ainscough. Met o.a. Axel Milberg, Maren Eggert, Mehdi Moinzadeh, Stefanie Stappenbeck en Felix Eitner.

Het gaat niet goed met de scheepswerf Ostendorf in Kiel. Er moeten mensen worden ontslagen. De machtige Bruhns, die voorzitter is van de personeelskern, wil hooguit accoord gaan met vijftig man. Hij is onverzettelijk in het gesprek met directeur Ostendorf (Eitner), terwijl zijn collega Heise (Nimtz) zich soepel opstelt en naar een rationele oplossing zoekt. Onder de medewerkers heerst grote onrust, want niemand weet of hij of uit de boot zal vallen. Directiesecretaresse Tatjana Matthies (Stappenbeck) is zelfs bereid met Bruhns tussen de lakens te duiken als dat de arbeidsplaats van haar broer Benno (Schwering- Sohnrey) kan redden, want ze vreest dat Benno nimmer meer aan de slag komt. Haar vriend Holger (Voelklein), die ook op de werf werkt, is uiteraard niet erg gelukkig met haar houding. De volgende morgen wordt Bruhns levenloos uit het water opgevist. Kommissar Borowski (Milberg) begint een onderzoek en merkt dat de staking, waarmee Bruhns gedreigd had, is afgeblazen door tussenkomst van Heise. Er zijn vijftig verdachten met hetzelfde motief, maar het kan ook een crime passionnel of om een 'herenaccoord' gaan. De oplossing zit hem in de titel... Uitstekend gespeelde, sociaal getinte TATORT. Het sterke scenario is van Jan von der Bank. Het camerawerk is van Volker Tittel. Aflevering 261.

Die Rückkehr des Vaters

2004 | Thriller

Duitsland 2004. Thriller van Jörg Grünler. Met o.a. Vadim Glowna, Wotan Wilke Möhring, Sophie von Kessel, Uwe Bohm en Deborah Kaufmann.

TASHet scenario is van Silvia Napolitano en Alberto Simone, dat voor de Duitse taal bewerkt werd door Malte Grunert en regisseur Grünler. Het camerawerk is van Volker Tittel. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Die Tochter des Kommissars

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Jane Ainscough. Met o.a. Herbert Knaup, Lisa Potthoff, Joram Voelklein, David Winter en Angela Roy.

Het scenario van Peter Petersen dat van bekende verhaalelementen gebruik maakt, gaat over een moeizame vader- dochterverhouding die ontstaan is door het wegvallen van de moeder (overlijden) en een te veel eisende job. Als commissaris Harms (Knaup) van de drugsbestrijding ontdekt dat zijn opstandige dochter Leonie (Pothoff) aan de drugs is, zit hij met de handen in het haar. Erger nog, bij een inval in de woning van haar vriendje Tobi (Winter), een fuckerig dealertje, vindt hij een partijtje ecstasy, dat hij om erger te voorkomen weghoudt voor zijn collega's. Bovendien hoopt hij als hij zijn dochter de pillen in een afnemende dosis toedient, haar te kunnen laten afkicken. Enige tijd later wordt Tobi door de drugsleveranciers vermoord, omdat hij de laatste designerpillen nooit betaald had. Harms collega's gaan in de moord wroeten en komen steeds dichter bij hem en Leonie. Deze tv-film moet het vooral hebben van het spel van Knaup, maar wordt anderzijds door de bijrollen effectief gesteund; met name Pothoff is heel overtuigend als de verslaafde dochter die geen zee te hoog is als ze haar kick maar krijgen kan. Niet slecht, maar niet vrolijk. Het camerawerk is van Volker Tittel.

Umwege des Herzens

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Christine E. Wiegand. Met o.a. Sonja Kirchberger, Martin Umbach, Jenny Schily, Jochen Nickel en Frederic Welter.

Sarah von Wythersheim (Kirchberger) woont en leeft als succesvolle architecte in Frankfurt. Ze heeft haar zus Susanne (Schily) al in geen achttien jaar meer gezien. Als ze met haar vriend Tobias Richter (Umbach) op vakantie gaat, bereikt haar het bericht dringend contact op te nemen met Susanne. Ze laat het liggen en gaat weg. Tijdens de vakantie hoort ze dat Susanne is overleden aan de gevolgen van een ongeluk dat v[KA1]o[KA1]or Sarah`s vakantie was gebeurd. Susanne`s lever was beschadigd en ze had dringend weefsel nodig dat Sarah had kunnen afstaan als donor. Hoewel haar bijna volwassen zoon Boris (Welter) als donor is opgetreden, heeft Susanne de operatie niet overleefd. Bezweken onder het schuldgevoel bezoekt de mondaine Sarah haar zwager Max (Nickel) en de kinderen, die op een boerderij in de provincie wonen. Ze zijn haar liever kwijt dan rijk. Sarah doet echter verschrikkelijk haar best om het ijs te breken en de gebroken familiebanden te herstellen. Het lukt en Sarah vraagt zich af of haar plaats eerder bij Max is dan in Frankfurt, tenslotte hadden zij elkaar bemind tijdens Susanne's eerste zwangerschap... Het scenario van Henriette Piper biedt de kijker heerlijke soap, waarvan Rosamunde Pilcher rode koontjes zou kunnen krijgen. Kirchberger krijgt nu eens de kans een 'dramatische' rol te spelen en laat zien dat ze meer talent heeft dan uitsluitend haar aantrekkelijke lichaam zo voordelig mogelijk te laten uitkomen. Het camerawerk is van Volker Tittel.

Allein unter Männern

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Angeliki Antoniou. Met o.a. Ann-Kathrin Kramer, Harald Krassnitzer, Heio von Stetten en Stefanie Süss.

Dr. Tana Fechner (Kramer) is een nog tamelijk jonge dierenarts. Ze werkt als assistente in de dierenkliniek van de veeartsenijschool van de universiteit van M[KA3]unchen. Na lovende kritieken over wetenschappelijke publicaties wordt Tana aangemoedigd een onderzoek te doen naar een zeldzaam, maar dodelijk virus dat onder paarden voorkomt. Het zou de reputatie van de kliniek goed doen en daardoor maakt Tana ook kans om hoofd van het veterinaire ziekenhuis te worden. Er zijn concurrenten in de strijd: Dr. Rainer Liebetanz (Spitz), Dr. Alexander Pfleghar (Von Stetten) en haar voormalige minnaar Dr. Marco Montesi (Di Mauro) - allemaal collega`s. In de stoeterij van Bernhard Bausch (Krassnitzer) gaat Tana verder research doen. Ze wordt verliefd op Bernhard; het is wederzijds. Het probleem met Tana's onderzoek is het geringe aantal gevallen om haar theorie te staven. Dan sterven plotseling twee dure paarden van Bernhard. Het blijkt dat de beesten zijn overleden aan het zeldzame Bornavirus, dat Tana uitgerekend bestudeert. Al heel snel gelooft niemand meer in een toeval en de beschuldigende vingers wijzen allemaal naar Tana totdat zij ontdekt dat Bernhard met wie haar verhouding alweer was afgelopen, ook hoofd van de kliniek wil worden. Dikke soap, maar nu eens tegen een geheel andere achtergrond dan de familiedrama's en verstoorde verhoudingen uit bijv. de eindeloze ROSAMUNDE PILCHER-reeks. Een zeer welkome afwisseling, al staat die aardige en competente Kramer wel in d'r eentje te schitteren als het belaagde vrouwelijk schoon. Gedegen spel, ook van de bijrollen, onder een redelijke regie. Het scenario is van Dorothee Schön. Het camerawerk is van Volker Tittel.

Otomo

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Frieder Schlaich. Met o.a. Eva Mattes, Barnaby Metschurat, Hanno Friedrich, Sigrid Burkholder en Lara Kugler.

Otomo (De Bankol[KA1]e) is een middelloze azielzoeker, die in Stuttgart beland is. Hij gaat schamel gekleed en is op weg naar het arbeidsbureau in de hoop op werk. Hiervoor neemt hij de S- Bahn. Tijdens de rit worden de plaatsbewijzen gecontroleerd en Otomo wordt door de controleur ten onrechte beschuldigd met een ongeldig kaartje te reizen. Er ontstaat een woordenwisseling, die ermee eindigt dat Otomo de provocerende controleur een kopstoot geeft en de sneltram verlaat. De controleur doet aangifte bij de politie wegens het opzettelijk toebrengen van lichamelijk letsel, maar verzwijgt daarbij uiteraard dat hij zich op minstens drie punten strafbaar had gemaakt door de wet te overtreden: racisme, uitlokking en valse beschuldigingen. De politie, die ook niet vrij van onpartijdigheid is, gaat op zoek naar de zwarte man, hetgeen geen onmogelijke taak is, ondanks het feit dat Stuttgart best groot is. Ondertussen is Otomo wanhopig en probeert naar Holland te gaan, maar een vrachtwagenchauffeur is uitsluitend bereid hem een lift te geven tegen betaling van vierhonderd mark (bijna tweehonderd euro). Otomo ontmoet een vrouw, die hem best een warm hart toedraagt, maar niet bij machte is iets te doen. Tegen de middag signaleert de politie Otomo op een brug en wil hem aanhouden, waarop Otomo in paniek raakt. Hij trekt een mes en verwondt twee politemannen, waarop een derde smeris hem zonder pardon doodschiet. Het laatste incident in deze tragische geschiedenis, waarin de politie duidelijk laat zien de situatie niet aan te kunnen en weinig te geven voor het leven van een zwarte man, is op ware feiten gebaseerd. Wat er tussen de tramrit en de schietpartij gebeurd is, is fictie. Deze tragedie zou zich in iedere Europese stad hebben kunnen afspelen, maar is vooral een blamage voor Duitsland dat toch al zo'n belast verleden heeft. Onderscheiden met de Gouden Roos op het filmfestival van Bergamo en gedraaid in het kader van de serie Fremd in Deutschland in de prestigieuze reeks Das kleine Fernsehspiel van omroep ZDF. Door festivalvertoning heeft de film bioscoopstatus, wordt goed vertolkt en is zeer geschikt om over te discussiëren op scholen. Het scenario is van Klaus Pohl en regisseur Schlaich. Het camerawerk is van Volker Tittel.

Das Alibi

2000 | Thriller, Misdaad

Duitsland 2000. Thriller van Christine Wiegand. Met o.a. Lena Lauzemis, Rudolf Kowalski, Corinna Kirchhoff, Jona Mues en Tobias Nath.

Hannah (Lauzemis) is zestien en hopeloos verliefd op Till (Mues), een onuitstaanbare, baardeloze loeder. Tijdens een schoolreis verkrachten Till, Christoph (Nath) en S[KA3]oren (Welter) een knap klasgenootje in de douche en slaan haar bewusteloos. Ze blijkt dood te zijn en de jongens dumpen haar in zee, waaruit ze de volgende dag wordt opgevist. Het trio weet niet dat Hannah getuige was van hun wandaad en de verliefde Hannah besluit Till een alibi te verschaffen, waarbij zij zich steeds meer in de zaak verstrikt en zelf verdachte wordt. Het onderzoek van de politie wordt geleid door Hannah`s vader zonder dat ze het beiden aanvankelijk weten, want hij was haar al jaren geleden uit het oog verloren. Ter[KA1]ezia Mora die al eerder voor haar schrijversarbeid een bekroning in de wacht sleepte, schreef het spannende scenario als eindexamenwerk aan de dffb en debuteerde doordoor gelijk als scenarioschrijfster voor een avondvullende tv-film. De jonge hoofdrollen leveren zeer goede prestaties onder de bekwame regie van Wiegand, die met deze film haar tweede werk afleverde. De sfeer van de door jezu[KA3]iten geleide school is raak getroffen, de jongens raken deels in paniek over hun wandaad (een zelfmoord en een poging) en zijn deels koel en berekenend. Ongeloofwaardig zijn Hannah's meestal afwezige moeder en haar veel te eigenwijze jongere zusje, die zich gedraagt als een bemoeizuchtig vampje. Het einde is een soort anticlimax: tijdens een herdenkingsdienst neemt Hannah het woord en 'zet het een en ander uiteen'. Tegenover het zeer goede spel en het inhoudelijk sterke dialoog staan het gebrek aan actie en dynamiek. Het camerawerk is van Volker Tittel.

Früchtchen, am Äquator ist alles möglich

1998 |

Duitsland 1998. Herbert Brödl. Met o.a. Atalmira de Almeida, Lourenco dos Santos, Mario Sacramento Neto, Pascoa Soares en Simao de Sousa.

Hannah (Lauzemis) is zestien en hopeloos verliefd op Till (Mues), een onuitstaanbare, baardeloze loeder. Tijdens een schoolreis verkrachten Till, Christoph (Nath) en S[KA3]oren (Welter) een knap klasgenootje in de douche en slaan haar bewusteloos. Ze blijkt dood te zijn en de jongens dumpen haar in zee, waaruit ze de volgende dag wordt opgevist. Het trio weet niet dat Hannah getuige was van hun wandaad en de verliefde Hannah besluit Till een alibi te verschaffen, waarbij zij zich steeds meer in de zaak verstrikt en zelf verdachte wordt. Het onderzoek van de politie wordt geleid door Hannah`s vader zonder dat ze het beiden aanvankelijk weten, want hij was haar al jaren geleden uit het oog verloren. Ter[KA1]ezia Mora die al eerder voor haar schrijversarbeid een bekroning in de wacht sleepte, schreef het spannende scenario als eindexamenwerk aan de dffb en debuteerde doordoor gelijk als scenarioschrijfster voor een avondvullende tv-film. De jonge hoofdrollen leveren zeer goede prestaties onder de bekwame regie van Wiegand, die met deze film haar tweede werk afleverde. De sfeer van de door jezu[KA3]iten geleide school is raak getroffen, de jongens raken deels in paniek over hun wandaad (een zelfmoord en een poging) en zijn deels koel en berekenend. Ongeloofwaardig zijn Hannah's meestal afwezige moeder en haar veel te eigenwijze jongere zusje, die zich gedraagt als een bemoeizuchtig vampje. Het einde is een soort anticlimax: tijdens een herdenkingsdienst neemt Hannah het woord en 'zet het een en ander uiteen'. Tegenover het zeer goede spel en het inhoudelijk sterke dialoog staan het gebrek aan actie en dynamiek. Het camerawerk is van Volker Tittel.

Anwalt Abel - Erpresserspiel

1997 | Thriller, Drama

Duitsland 1997. Thriller van Josef Rödl. Met o.a. Günther Maria Halmer, Andrea L'Arronge, Ottokar Lehrner, Wilfried Hochholdinger en Jutta Speidel.

Abel (Halmer) neemt het geval van Dave Pollock (Lehrner) over, die wegens een overval in de gevangenis zit. Dat zijn zeer charmante vrouwelijke collega de zaak liet schieten was niet zonder reden. Dit merkt hij als Dave`s gehandicapte broer Ken (Hochholdinger) hem vraagt drugs en een pistool de gevangenis in te smokkelen, zodat Dave zich een weg naar de vrijheid kan banen. Werkt Abel niet mee dan zal iemand een bijtend zuur in het gezicht van Abels charmante assistente Jane (L`Arronge) smijten. Abel wil niet naar de politie gaan, want dat is niet in het belang van zijn cli[KA3]ent. Door een list hoopt de onorthodoxe pleiter zich te verdedigen en zo komt hij erachter dat de inzet een kluis in een hotel is, waar de buit verborgen zou liggen, maar die blijkt leeg te zijn. Gelukkig heeft Abel goede betrekkingen met sympathieke openbare aanklaagster Bauer (Speidel), die Abel de informatie doorspeelt die hij nodig heeft om Dave op de juiste wijze te verdedigen en de ware dader in de kladden te grijpen. Het scenario van Fred Breinersdorfer zit vol kronkels en wendingen, maar na een tijdje krijg je wel door welke richting het uitgaat, hoewel de boze vogel toch uit de kooi kan vliegen voordat deze dichtklapt. Dat geeft de kijker een enigszins onbevredigend gevoel, want degene die met de buit gaat strijken, heeft dit niet verdiend! Het degelijke spel is pure routine. Het camerawerk is van Volker Tittel.

Anwalt Abel - Das schmutzige Dutzend

1996 | Mysterie

Duitsland 1996. Mysterie van Josef Rödl. Met o.a. Andrea L'Arronge, Ernst Jacobi, Helmut Griem, Christine Neubauer en Margit Carstensen.

Als advocaat Abel het werk overneemt van zijn overleden collega Nußbaumer denkt hij met een routineklus te maken te hebben, maar samen met zijn assistente Jane ontdekt hij dat er met dossiers geknoeid is en dat er papieren over uiterst lucratieve zaken naar Zwitserland gegaan zijn. Bovendien is het de vraag of er sprake was van zelfmoord, terwijl hiervoor geen motief leek te zijn en er geen afscheidsbrief gevonden is.

Paul Bowles - Halbmond

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Frieder Schlaich, Irene von Albert en Irene von Alberti. Met o.a. Samir Cuesmi, Idir, Sondos Belhassen, Veronica Quilligan en Sam Cox.

In 1995 behoorde de 90-jarige Peter Bowles tot de cult- schrijvers uit het rijtje van Jack Kerouac tot William S. Burroughs, die allen een tijd in Tanger doorbrachten. Zijn roman [KL]The Sheltering Sky[KLE] werd in 1990 door Bernardo Bertolucci verfilmd en Bowles speelde daarin het rolletje van de geheimzinnige man. Twee jonge Duitse cineasten vroegen hem of zij een drietal verhalen mochten verfilmen. Bowles was enthousiast en verleende zijn medewerking als de verhaalstem, die de stukken aaneenrijgt (vergelijkbaar met voornoemde rol in de film van Bertolucci). Achteraf blijkt Bowles nog gelukkiger over deze film te zijn dan het werk van de Italiaanse meester. De eerste en de laatste episoden werden geregisseerd door Schlaich; de eerste vertelling gaat over twee onafscheidelijke jonge vrienden, waarvan de een verslaafd is aan de kif en de ander aan de alcohol. Hun vriendschap wordt zwaar op de proef gesteld als ze verliefd worden op dezelfde vrouw. In het tweede verhaal, dat geregisseerd is door Von Albert vliegt een pas getrouwd stel dat hun huwelijksreis in de Amazone doorbrengt, elkaar onder invloed van de dreigende jungle uiteindelijk naar de strot. Het laatste verhaal gaat over een eenzaame jongen aan de rand van de Saharawoestijn, die zijn wraakgevoelens over zijn uitsluiting uit de gemeenschap niet langer kan bedwingen. Internationaal en in eigen land heeft de film nooit veel gedaan en hij heeft lang niet die dimensies als THE SHELTERING SKY, maar voor smulpapen van de literaire cinema en cinefiele curiosa, een film die ze niet mogen overslaan. Het camerawerk is van Volker Tittel.

Três Irmãos

1994 | Drama, Familiefilm

Duitsland/Portugal 1994. Drama van Teresa Villaverde. Met o.a. Maria de Medeiros, Marcello Urgeghe, Evgeni Sidihin, Laura del Sol en Mireille Perrier.

Medeiros woont samen met haar ouders en twee broers in een arbeiderswijk in Lissabon. Na de zoveelste slaande ruzie tussen de broers en hun egocentrische, gevoelloze, blinde vader, gaan de jongens het huis uit. Medeiros onderhoudt nog contact met hen maar weet eigenlijk niet meer bij wie ze hoort. Na een opgedrongen seksueel contact met de zoon van haar baas lijkt de liefde haar een vieze bedoening. Wanneer dan ook nog haar moeder het huis verlaat en zij met haar vader alleen achterblijft, raakt het meisje helemaal de kluts kwijt. Aangrijpend verhaal van een meisje midden in de puberteit, dat op zoek is naar liefde en genegenheid. Met bijzonder veel gevoel gespeeld door Medeiros, die voor haar prestatie in 1994 op het Filmfestival van Venetië de prijs kreeg voor de beste vrouwelijke rol. Villaverde schreef zelf het meeslepende scenario, waarin realiteit en fantasie, toekomst en verleden volmaakt één worden met de cinematografische werkelijkheid. Mooie beelden van Volker Tittel.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Volker Tittel op televisie komt.

Reageer