Nabil Ayouch (1969): regie, scenario en productie.
Er zijn 9 films gevonden.

The Blue Caftan

2022 | Drama

Marokko 2022. Drama van Maryam Touzani. Met o.a. Lubna Azabal, Saleh Bakri, Ayoub Missioui en Mounia Lamkimel.

Nadat filmmaker Touzani in haar prachtige debuutfilm Adam (2019) bijna niet uit een bakkerijtje in de medina van Casablanca kwam, zitten we in de al even fraaie opvolger The Blue Caftan vooral in een kleermakerszaakje in de medina van Salé. Touzani kiest dan wel voor een klein canvas, de verhalen die ze vertelt zijn groots. Adam gaat over solidariteit en moederschap, The Blue Caftan over mogen zijn wie je bent en liefde in al zijn gedaanten. Meesterkleermaker Halim is al jaren gelukkig getrouwd met Mina (Azabal, die ook al de hoofdrol speelde in Adam), maar met de komst van de nieuwe leerling Youssef komt er een einde aan hun veilige leventje samen.

Casablanca Beats

2021 | Drama

Marokko 2021. Drama van Nabil Ayouch. Met o.a. Anas Basbousi, Ismail Adouab, Zineb Boujemaa en Meryem Nekkach.

In de Marokkaanse probleemwijk Sidi Moumen komt ex-rapper Anas lesgeven aan diverse groep jongeren. Die denken zich in te schrijven voor cursus getiteld ‘The Positive School of Hip-Hop’, maar worden door Anas gepusht om in hun raps eerlijk te zijn over hun eigen, harde, alledaagse werkelijkheid. Alle personages in deze curieuze mix van musical en sociaal-realisme worden gespeeld door niet-professionele acteurs, die min of meer zichzelf spelen. Gefilmd op een door regisseur Ayouch (Razzia, Les cheveaux de Dieu) zelf opgericht cultureel centrum in Sidi Moumen. Oprecht, onderhoudend, maar ook een beetje topzwaar.

Adam

2019 | Drama

Marokko​/​​Frankrijk​/​​België 2019. Drama van Maryam Touzani. Met o.a. Lubna Azabal, Nisrin Erradi, Douae Belkhaouda en Aziz Hattab.

Wanneer de hoogzwangere Samia bij Abla aanklopt voor onderdak wil die haar eerst niet binnenlaten. Abla heeft het immers al zwaar genoeg als alleenstaande moeder van een achtjarige dochter in Casablanca. Maar uiteindelijk laat ze Samia toch binnen. Eerst in haar huis, dan in haar winkel (ze bakt broodjes) en tenslotte in haar hart. Dit regiedebuut van actrice Touzani, die ook het scenario schreef, is een mooie, ingetogen ode aan solidariteit en moederschap. Met sterke hoofdrollen van Azabal en Erradi, en veel aandacht voor de bijzonder smakelijk ogende gebakjes. Touzani werd in Cannes genomineerd voor een Queer Palm en voor de Un certain regard-prijs.

Razzia

2017 | Drama

Marokko​/​​Frankrijk​/​​België 2017. Drama van Nabil Ayouch. Met o.a. Maryam Touzani, Arieh Worthalter, Amine Ennaji, Abdelilah Rachid en Abdellah Didane.

Mozaiekfilm over vijf mensen in Casablanca die worstelen met de strenger wordende regels in Marokko.

Much Loved

2015 | Drama

Frankrijk​/​​Marokko 2015. Drama van Nabil Ayouch. Met o.a. Loubna Abidar, Asmaa Lazrak, Halima Karaouane en Sara Elhamdi Elalaoui.

Onder leiding van de vrijgevochten Noha (Abidar) probeert een drietal (later viertal) prostituees zich vastberaden te handhaven in een door mannen gerunde wereld. Regisseur Ayouch (Les chevaux de Dieu) sprak achttien maanden lang met prostituees voor hij aan het script begon en vond zijn actrices op straat (vaak buren of vriendinnen van prostituees). Zo wist hij een open en eerlijk portret van prostituees in Marrakesh te schetsen. Blijkbaar zo levensecht dat Marokko de film verbood (louter op basis van de trailer) en Ayouch en hoofdrolspeelster Abidar doodsbedreigingen kregen.

Les chevaux de Dieu

2012 | Drama

Marokko 2012. Drama van Nabil Ayouch. Met o.a. Abdelhakim Rachid, Abdelilah Rachid en Hamza Souidek.

Rauw-realistische film, gebaseerd op het boek Les étoiles de Sidi Moumen (2010) van de Marokkaan Mahi Binebine, waarin drie van de veertien zelfmoordterroristen worden gevolgd die in 2003 verantwoordelijk waren voor de aanslagen in Casablanca. Alle veertien terroristen kwamen uit de sloppenwijk Sidi Moumen, net even onder Casablanca. Regisseur Ayouchs grootste prestatie is dat hij aannemelijk weet te maken hoe drie straatjochies, die aanvankelijk niets met politiek of religie te maken willen hebben, zich uiteindelijk toch volhangen met bommen en als 'paarden van God' hun eigen dood tegemoet gaan.

Une minute de soleil en moins

2002 | Drama

Marokko​/​​Frankrijk 2002. Drama van Nabil Ayouch. Met o.a. Hicham Moussoune, Lubna Azabal, Nouraddin Orahhou en Hicham Moussoune.

Rauw-realistische film, gebaseerd op het boek Les étoiles de Sidi Moumen (2010) van de Marokkaan Mahi Binebine, waarin drie van de veertien zelfmoordterroristen worden gevolgd die in 2003 verantwoordelijk waren voor de aanslagen in Casablanca. Alle veertien terroristen kwamen uit de sloppenwijk Sidi Moumen, net even onder Casablanca. Regisseur Ayouchs grootste prestatie is dat hij aannemelijk weet te maken hoe drie straatjochies, die aanvankelijk niets met politiek of religie te maken willen hebben, zich uiteindelijk toch volhangen met bommen en als 'paarden van God' hun eigen dood tegemoet gaan.

Ali Zaoua, prince de la rue

2000 | Drama, Familiefilm, Jeugdfilm

Marokko​/​​Tunesië​/​​Frankrijk​/​​België 2000. Drama van Nabil Ayouch. Met o.a. Mounïm Kbab, Mustapha Hansali, Hicham Moussoune, Abdelhak Zhayra en Saïd Taghmaoui.

Aan de rafelrand van Casablanca fantaseren vier door lijm en sigaretten benevelde straatkinderen over een zonnige toekomst. Als één van hen wordt gedood door een jeugdbende nemen de resterende drie zich voor om hem een prinselijke begrafenis te geven. Tijdens de moeizame voorbereidingen ontdekken de jongens de zin van hun eigen bestaan. Regisseur Ayouch loodste zijn verbluffend overtuigende kindacteurs - allen echte straatkinderen - door een magisch verhaal temidden van zonovergoten ellende waarbij de sentimentaliteit niet werd geschuwd. Ali Zaoua, prince de la rue viel in de prijzen op ruim veertig internationale filmfestivals.

Mektoub

1998 | Thriller, Misdaad

Marokko​/​​Frankrijk 1998. Thriller van Nabil Ayouch. Met o.a. Rachid El Ouali, Amal Chabli, Mohamed Miftah, Faouzi Bensadi en Malika Oufkir.

Conventioneel gemaakte politiethriller annex roadmovie waarin en passant de corruptie en sociale misstanden van het destijds dictatoriaal geregeerde Marokko gehekeld worden. Debuterend regisseur Ayouch verpakt zijn 'boodschap' in een smeuïg verhaal over een pas uit de VS terugkeerde oogarts die op zoek gaat naar de verkrachters van zijn bruid en daarbij een politiecommissaris omlegt. Het zijn vooral de intieme en verstilde scènes die Mektoub de nodige glans verlenen. De film ging in première op het Rotterdams Filmfestival en kreeg een bescheiden roulatie in het kader van de zogeheten Wereld Cinema Tour.