Henri Poupon: cast.
Er zijn 15 films gevonden.

Simplet

1952 | Komedie, Drama

Frankrijk 1952. Komedie van Fernandel. Met o.a. Fernandel, Colette Fleuriot, Henri Poupon, Édouard Delmont en Milly Mathis.

Een opgewekte dorpeling heeft wat te veel gedronken bij de officiële onthulling van een monument en wordt vanwege het schandaal door zijn plaatsgenoten verbannen. Als ze daar spijt van krijgen, wordt uitgerekend het meisje dat hij in stilte beminde, belast met de opdracht hem terug te halen. Fernandel doet het als regisseur niet slechter dan veel anderen, maar heeft nu nog meer de neiging om zich als bekkentrekker te buiten te gaan. Het milieu en de tegenspelers doen aan de films van Pagnol denken, maar die vergelijking valt voor deze film hoogst nadelig uit.

Manon des sources

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Jacqueline Pagnol, Raymond Pellegrin, Rellys, Robert Vattier en Christian Lude.

Na de dood van een Provençaalse boer heeft de concurrent een waterbron omgeleid zodat hij de boerderij met dorre akkers voor een zacht prijsje kon kopen. De dochter woont sindsdien in een berggrot en neemt wraak door de bron te stelpen die voor de watertoevoer in het hele dorp zorgt. Dit simpele verhaal wordt verteld in een film van uitzonderlijke lengte die met zóveel tragi-komische observaties en kleurrijke personages is volgestopt dat de aandacht geen moment verslapt.

Les Premières armes

1950 | Biografie, Drama

Frankrijk 1950. Biografie van René Wheeler. Met o.a. Jean Cordier, Michèle Alfa, Julien Carette, Guy Decomble en Paul Frankeur.

Een adolescent is door zijn vader op een kostschool in de provincie geplaatst om een opleiding als jockey te krijgen. Hij voelt zich ongelukkig in de strenge omgeving, maar vindt enige troost bij de vrouw van één van zijn directeuren en in de vriendschap met een Spaanse leeftijdgenoot. Sobere, voor de regisseur autobiografische film toont in documentaire benadering een weinig bekend milieu en tekent de personages zonder vals sentiment of romantisering. Een film die onterecht te weinig waardering kreeg.

Vire-vent

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jean Faurez. Met o.a. Sophie Desmarets, Mady Berry, Marie Daëms, Marina de Berg en Paulette Elambert.

De vader, moeder, zoon en drie dochters Donadieu wonen in de Provence en het is bij hen een gezellige boel. Een van de meisjes komt op het slechte idee een opdringerige geharde en plompe bergbewoner te trouwen en gedaan is het met de gezelligheid. Gelukkig bevalt het hem uiteindelijk ook niet en verlaat hij zijn vrouw om terug te keren naar de bergen. Een bittere satire op de zeden en gebruiken met knappe observaties, psychologische kwaliteiten en een zeer fijngevoelige aanpak. Dit alles in de voor deze uitmuntende regisseur, wiens carrière wel wat langer had mogen duren, kenmerkende kleurschakeringen.

Bagarres

1948 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1948. Drama van Henri Calef. Met o.a. María Casares, Orane Demazis, Roger Pigaut, Jean Murat en Jean Brochard.

Stoffig boerendrama naar de roman van een zekere Jean Proal, terwijl André Beucler voor de dialogen tekent. Een merkwaardige rolbezetting redt deze saaie geschiedenis niet van de vergetelheid.

Martin Roumagnac

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Marlene Dietrich, Jean Gabin, Marcel Herrand, Margo Lion en Daniel Gélin.

Een aannemer ontdekt dat de wereldse vrouw met wie hij verloofd is een sjieke prostitu[KA1]ee is en vermoordt haar uit jaloezie. Tijdens het proces blijkt de oprechtheid van haar liefde. De enige film samen van het toenmalige liefdespaar Dietrich-Gabin is een clich[KA1]ematig melodrama dat bij de premi[KA2]ere al ouderwets was. De sterren zijn ook niet op hun best. (Overigens haalde de censor destijds 17 minuten uit de film). Het scenario is van de regisseur en Pierre Véry naar de roman van Pierre-René-Wolf.

Naïs

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van Raymond Leboursier. Met o.a. Jacqueline Bouvier, Raymond Pellegrin, Henri Poupon, Germaine Kerjean en Charles Blavette.

Gebochelde arbeider Toine (Fernandel) is hopeloos verliefd op een vissersdochter Na[KA3]is Micoulin (Bouvier) die echter een jonge student prefereert. De vader (Poupon) van het meisje betrapt haar met haar minnaar en wil de eer van zijn dochter wreken. Het korte verhaal van Emile Zola gaf Pagnol een melodramatisch uitgangspunt dat hij in de uitwerking niet voor overmatige sentimentaliteit wist te behoeden. Het liefdesverdriet van bultenaar Fernandel is wel erg hevig aangezet. Hoewel Leboursier als regisseur wordt vermeld, draaide Pagnol vrijwel de gehele film (als regisseur). Pagnol schreef het scenario (en de dialogen). De fotografie was in handen van Charles Suin en Walter Wottitz.

Cabassou

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Micheline Francey, Henry Vilbert, Fernandel, Gerlatta en Henri Poupon.

Gilles Grangier was in hoofdzaak uit op commercieel succes, laten we dat vooropstellen. Oppervlakkige regie, die wat betreft thema, decors en vooral de acteurs desondanks naar meer doet verlangen.

Arlette et l'Amour

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Robert Vernay. Met o.a. André Luguet, Josette Day, Andrée de Chauveron, André Alerme en Jimmy Gaillard.

Verfilming van het boulevardstuk Atout coeur van Félix Ganders. Ontzettend tam, een dergelijke film zou in het vergeetboek zijn geraakt als Marcel Pagnol niet meegewerkt had aan de dialogen en de supervisie over de film had gehad. Wat kun je anders doen tijdens de Duitse Bezetting.

Regain

1937 | Komedie, Drama

Frankrijk 1937. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Fernandel, Orane Demazis, Marguerite Moreno, Gabriel Gabrio en Édouard Delmont.

Een dorpje op een onvruchtbaar plateau in de Provence raakt steeds verder ontvolkt tot slechts een handjevol bewoners overblijft. Uit angst dat haar zoon ook zal vertrekken zoekt een moeder een vrouw voor hem en vindt een door het leven misdeeld dienstmeisje dat geen eisen kan stellen. Er is echter ook nog een dorpsgenoot die uit pure luiheid is gebleven. Pagnols verfilming van de roman van Giono is serieuzer dan zijn eigen scenario's, maar blijft een lofzang op de natuur en degenen die daarmee in harmonie proberen te leven, met zijn vertrouwde acteursensemble. Scenario van Jean Renoir en André Girard naar een roman van Jean Giono.

Topaze

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Arnaudy, André Pollack, Sylvia Bataille, Pierre Asso en Jean Arbuleau.

Deze tweede versie kende een korte carri[KA2]ere terwijl de eerste (1932) gelijktijdig in exploitatie bleef in afwachting van de derde versie (1950)! Het is misschien interessant deze film opnieuw uit te brengen al is het alleen maar ter vergelijking. Arnaudy was in ieder geval een geweldig acteur.

Merlusse

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Marcel Pagnol. Met o.a. Henri Poupon, André Pollack, André Robert, Thommeray en Rellys.

In een somber lyceumpensionaat tijdens de Derde Republiek verbergt de gepeste impopulaire docent Merlusse een hart van goud onder een door de oorlog geschonden uiterlijk. Het masker valt als hij zich tijdens de kerstvakantie ontfermt over enkele pupillen die niet naar huis kunnen of mogen. Mild drama, met soms scherpe observaties over de mores op kostscholen in die tijd. Een vroege film van Pagnol (Jean de Florette/Manon des sources) die in z'n jonge jaren leraar Engels was, en dat is te zien. Een sterke hoofdrol voor Poupon.

Cigalon

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Arnaudy, Henri Poupon, Madame Chabert, Jean Castan en Alida Rouffe.

Een enorme klucht die gaat over de kok, eigenaar van een herberg in een piepklein plaatsje in de provincie, die geen goede schotels voor zijn klanten wil maken omdat hij ze niet zonder reden veracht: toeristen en andere schrokoppen worden tot slecht kantinevoer veroordeeld, terwijl de goede schotels genoten worden in de keuken door enkele bekenden! CIGALON pretendeert niets anders dan vermaak te zijn, maar de grappen en satire zijn van niveau.

Angèle

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Marcel Pagnol. Met o.a. Orane Demazis, Fernandel, Jean Servais, Andrex en Henri Poupon.

Boerendochter Demazis wordt bemind door de niet al te slimme knecht, Fernandel, die van kinds af aan op de boerderij is en door een jonge landarbeider, Servais. Ze gaat echter naar Marseille met een vriend van Servais, Andrex een vlotpratende nietsnut, die op de vlucht is voor de politie. Andrex laat haar als prostitu[KA1]ee werken tot ze een kind krijgt. Fernandel trekt de stoute schoenen aan, en besluit de grote stad te confronteren en gaat haar zoeken. Fernandel neemt haar mee terug naar huis, waar haar vader Poupon haar opsluit totdat Fernandel met haar trouwt en het kind adopteert. Pagnol verfilmde de stof (uit de reeks Provencaalse vertellingen, Un de Beaumugnes) van een aan hem verwante schrijver Jean Giono met zijn bekende vaste acteurs in een gedragen tempo dat naar tegenwoordige maatstaven wel erg laag ligt. Fernandel is heel aandoenlijk als de knecht. Teruggesneden in het algemeen tot resp. 150m en 134m. De op de tv vertoonde versie is 145m. Achter de camera stonden Willy en Roger Ledru.

Jofroi

1933 | Komedie

Frankrijk 1933. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Vincent Scotto, Annie Toinon, Henri Poupon, Odette Roger en André Robert.

Omdat zijn werk voor moeilijk doorgaat is deze film een van de minst bekende van Marcel Pagnol, maar wel een van de beste. Naar een korte novelle van Jean Giono [KL]Jofroi de la Mausson[KLE] (uit de bundel [KL]Solitude de la piti[KA1]e[KLE]) heeft de cineast een milieufilm gemaakt met een geweldige durf voor die tijd (de camera neer te durven zetten in Aubagne!). De film heeft een natuurlijke achtergrond en wordt gespeeld door Pagnols vrienden. Pas bij het Italiaanse neo- realisme wordt deze methode opnieuw gebruikt. Vervolgens heeft dit verhaal de eeuwige jeugd, een zeer moderne ontspanning zowel als een constant geluksgevoel.