Robert Baberske (1900-1958): camera.
Er zijn 10 films gevonden.

Leuchtfeuer

1954 | Drama

Zweden​/​​Oost Duitsland 1954. Drama van Wolfgang Staudte. Met o.a. Leonhard Ritter, Horst Naumann, Jochen Thomas, Friedrich Gnaß en Hans Klering.

De bewoners van een eenzaam en verafgelegen eilandje in de Atlantische Oceaan bevinden zich in 1901 in een hachelijke situatie. De visserij waarvan ze leven, levert niets meer op en een accuut tekort aan voedsel ontstaat. Terwijl enkele bewoners de lange tocht ondernemen om op het vasteland hun schamele bezittingen tegen eten te ruilen, wordt de toestand op het eiland steeds nijpender.

Die Geschichte vom kleinen Muck

1953 | Jeugdfilm, Familiefilm, Fantasy

Oost Duitsland 1953. Jeugdfilm van Wolfgang Staudte. Met o.a. Thomas Schmidt, Johannes Maus, Friedrich Richter, Trude Hesterberg en Alwin Lippisch.

Naar een sprookje van Wilhelm Hauff. In het Verre Oosten leeft de jonge Muck die door de andere kinderen wordt gepest en uitgelachen. Na de dood van zijn vader gaat hij in de woestijn op zoek naar de koopman die geluk verkoopt, maar stuit op een toverstok en een stel toverpantoffels.

Der Untertan

1951 | Historische film, Drama

Oost Duitsland 1951. Historische film van Wolfgang Staudte. Met o.a. Werner Peters, Paul Esser, Friedrich Maurer, Sabine Thalbach en Renate Fischer.

Een filmisch bijzonder onderzoek naar de kleinburgerziel van de Duitser: in 1918 ging rechts al tekeer tegen het boek van Heinrich Mann. In West-Duitsland werd Staudte`s klassiek geworden film in eerste instantie verboden. Onderdaan Diederich Hessling (een overtuigende rol van Peters) weet dat je de macht moet dienen op zo'n wijze dat je er ook nog aan kunt verdienen en daarom maakt hij zich warm voor een keizerlijk monument. Pas na veel geharrewar, waarbij Staudte voor 'nestbevuiler' werd uitgemaakt, werd deze DEFA-film in 1957 in de Bondsrepubliek vertoond. Het scenario is van Fritz en Wolfgang Staudte, het camerawerk is van Robert Baberske.

Das Beil von Wandsbek

1951 | Drama

Oost Duitsland 1951. Drama van Falk Harnack. Met o.a. Erwin Geschonneck, Käthe Braun, Gefion Helmke, Willy A. Kleinau en Ursula Meissner.

Iedere nuance in ideologiekwesties was de DDR-despoten vreemd, zo bewijst ook het lot van deze humanistische Arnold Zweig-adaptatie. Hamburg 1934. De armlastige Albert Teetjen wordt met tweeduizend Reichsmark overgehaald om anoniem als beul te fungeren: vier communisten moeten nog vóór Adolf Hitlers bezoek aan de stad worden onthoofd. De executie vindt plaats, maar Teetjens rol lekt uit. De verse Oost-Duitse machtsmisbruikers reageerden misprijzend op de omstandighedenschets en karakternuance van een nazicollaborateur: na een kort roulement volgde de bijl van het vertoningsverbod. Langer en pretentieuzer herverfilmd in 1982.

Kohlhiesels Töchter

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heli Finkenzeller, Eduard Köck, Oskar Sima, Erika von Thellmann en Paul Richter.

De derde verfilming van het populaire Tiroler verhaal, oorspronkelijk geschreven door Hans Kräly, hier bewerkt door Georg Zoch. Het camerawerk is van Robert Baberske.

Zwischen Hamburg und Haiti

1940 | Avonturenfilm

Duitsland 1940. Avonturenfilm van Erich Waschneck. Met o.a. Gisela Uhlen, Gustav Knuth, Walter Franck, Albert Florath en Grethe Weiser.

Een Hamburgse koopman trotseert de publieke opinie door een voormalig animeermeisje, dat bovendien een ongehuwde moeder is, als zijn bruid mee naar Haïti te nemen. Vlotte regie van Waschneck en een puike rol van Knuth. Het scenario is van Josef Maria Frank naar zijn roman Ein Traum zerbricht. Het camerawerk is van Robert Baberske.

Eine Nacht im Mai

1938 | Musical

Duitsland 1938. Musical van Georg Jacoby. Met o.a. Marika Rökk, Viktor Staal, Karl Schönböck, Gisela Schlüter en Albert Florath.

Een danseres trouwt met een eenvoudige kelner die haar vroeger in pijnlijke situaties heeft geholpen. De liedjes van Friedrich Schröder en Peter Kreuder vormen het aardigste onderdeel van deze matige film van Marika Rökk. Scenario van Willy Clever. Camerawerk van Robert Baberske.

Schlußakkord

1936 | Drama, Muziek

Duitsland 1936. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Willy Birgel, Lil Dagover, Theodor Loos, Maria von Tasnady en Maria Koppenhöfer.

Een dirigent en zijn vrouw adopteren een kind, van wie de moeder later dienstmeisje wordt in het huishouden. Groot kassucces voor een melodrama dat je moet zien om te geloven. Sierck zou later als Douglas Sirk triomfen vieren in Hollywood. Camerawerk van Robert Baberske. Scenario door Kurt Heuser en de regisseur zelf.

Berlin, die Sinfonie einer Großstadt

1927 | Zwijgende film, Documentaire, Experimenteel

Duitsland 1927. Zwijgende film van Walter Ruttmann.

Een dirigent en zijn vrouw adopteren een kind, van wie de moeder later dienstmeisje wordt in het huishouden. Groot kassucces voor een melodrama dat je moet zien om te geloven. Sierck zou later als Douglas Sirk triomfen vieren in Hollywood. Camerawerk van Robert Baberske. Scenario door Kurt Heuser en de regisseur zelf.

Der Letzte Mann

1924 | Drama, Zwijgende film

Duitsland 1924. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. Emil Jannings, Georg John, Hans Unterkircher, Maly Delschaft en Emilie Kurz.

De wereld van een oude hotelportier (Jannings) stort ineen wanneer hij zijn uniform - waaraan hij zowel thuis als op zijn werk al zijn prestige ontleende - moet inleveren en naar de toiletten wordt verplaatst. In een oorspronkelijk niet geplande epiloog erft hij dan bij toeval een fortuin en leeft er vervolgens uitbundig naar. Een revolutionaire film door zijn experimenten met een bewegende camera die gebruikt wordt om de subjectieve blik van de hoofdpersoon uit te drukken. Scenario van Carl Mayer. Camerawerk van Karl Freund en Robert Baberske.