Krystyna Janda

Regisseur, Acteur

Krystyna Janda is regisseur en acteur.
Er zijn 29 films gevonden.

Elles

2011 | Drama

Frankrijk/Polen/Duitsland 2011. Drama van Malgorzata Szumowska. Met o.a. Juliette Binoche, Anaïs Demoustier, Joanna Kulig, Krystyna Janda en Andrzej Chyra.

Voor een groot artikel in de Elle volgt veertigplusser Anne twee studentes die zich prostitueren om wat bij te verdienen voor de studie. Door de vaak schokkende verhalen van de meisjes wordt de bodem onder het beschermde bestaan van de middenklasse-moeder weggeslagen. Uiteindelijk is Elles een tamelijk simplistisch feministisch traktaat – alle mannen in Elles zijn zielig, gewelddadig of lui – maar regisseur Szumowska neemt risico’s in vorm en uitvoering, en hoofdrolspeelster Binoche is geweldig.

Unkenrufe

2005 | Drama

Polen/Duitsland 2005. Drama van Robert Glinski. Met o.a. Dorothea Walda, Krystyna Janda en Matthias Habich.

Danzig 1989. De kunsthistoricus Alexander leert in de stad waar hij opgroeide de Poolse restaurateur Aleksandra kennen. De twee ontwikkelen een idee: een stichting die verdrevenen een graf in hun geboortestreek wil geven. Het is een gat in de markt en al snel maakt het idealisme plaats voor commercie.

Un air si pur

1997 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk/Polen 1997. Oorlogsfilm van Yves Angelo. Met o.a. Fabrice Luchini, André Dussollier, Marie Gillain, Jerzy Radziwilowicz en Yolande Moreau.

Tijdens WO I (1914-18) slaan Magnus (Luchini), een advocaat, en dokter Boyer (Dussollier), de handen ineen om een oud gebouw hoog in de bergen te kopen. Ze restaureren het tot een rusthuis annex luxe hotel dat gelijktijdig kan dienen ter ontspanning en ter genezing. De oorlog is slechts merkbaar omdat er veel gewonden te zien zijn. De gasten hebben alle mogelijke nationaliteiten. Zieken en rustzoekers hebben zich aangemeld onder een valse naam, omdat ze niet willen weten wie ze in werkelijkheid zijn. Achter de luxueuze fa[KA10]cade van de fraai gedecoreerde instelling en de prachtige landschappen gaan echter menselijke drama`s van wanhoop en eenzaamheid schuil. Een redelijk geslaagde satire die zich afspeelt binnen de muren van een herstellingsoord dat een wereldje op zich vormt binnen de grote buitenwereld met kanonnengebulder, dood en verderf. De personages werden raak getypeerd en de situaties zijn uit het leven van toen gegrepen. Regisseur Angelo (LE COLONEL CHABERT) baseerde zich voor zijn scenario op de roman Het laatste hoofdstuk van Knut Hamsun, maar slaagt er niet in diens bittere cynisme dat zich tussen de regels bevindt, in de film om te zetten. Niettemin onderhoudend. Edward Klosinski stond achter de camera.

Der große Bellheim

1992 | Drama

Oostenrijk/Duitsland/Italië 1992. Drama van Dieter Wedel. Met o.a. Mario Adorf, Heinz Schubert, Will Quadflieg, Hans Korte en Krystyna Janda.

Titelpersonage Bellheim (Adorf), de eigenaar van een warenhuisketen, was 57 toen hij met pensioen ging. Op zijn zestigste verjaardag hoort hij dat het bedrijf voor een faillissement staat. Hij is de enige die de zaak nog kan redden. Met Schuber, Quadflieg en Korte, drie gepensioneerde vrienden, trekt hij ten strijde tegen het dreigende faillissement. Ze laten het gerucht verspreiden dat een kapitaalkrachtige Zuidkoreaanse holding wil participeren in de warenhuisketen. Daardoor gaan de Bellheim-aandelen de hoogte in. Er moet uiteraard ook worden gesaneerd. Ontslagen dreigen. Verkoper Horwitz en zijn collega Steeger besluiten zelf in de buurt een winkel te openen. Voor verdere onvrede zorgt Hoenig, de voornaamste concurrent, die een heel aandelenpakket van Bellheim opkoopt. Ten slotte komt Adorfs vrouw Janda erachter dat hij iets heeft met Demirkan. Tijdens een vergadering van de aandeelhouders komt het tot een beslissende confrontatie tussen Adorf en Hoenig. Populair en waarheidsgetrouw verslag van een comeback van een oude rot in het zakenwereld-vak, gedragen door de vier golden boys met grijze haren Adorf (64), Quadflieg (80), Schubert (69) en Korte (65). Onderscheiden met aardig wat tv-prijzen en bejubeld door zowel de tv-kritiek als het grote publiek in Duitsland, Oostenrijk en Italië. Camerawerk van Edward Klosinski.

Dekalog II

1990 | Drama

Polen 1990. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Krystyna Janda, Aleksander Bardini en Olgierd Lukaszewicz.

Het tweede verhaal in Kieslowski's morele tv-tienluik is gebaseerd op het tweede gebod (Gij zult de naam des heren niet ijdel gebruiken) en gaat over een vrouw die zwanger is van een minnaar en wiens echtgenoot aan een dodelijke ziekte lijkt te lijden. Als haar man zou komen te overlijden wil ze het kind wel houden, anders niet. Ze consulteert de arts in het ziekenhuis en deze verzekert haar dat haar echtgenoot ten dode is opgeschreven. Maar hij wordt beter en abortus is dan te laat.

Stan posiadania

1989 |

Polen/Duitsland 1989. Krysztof Zanussi en Krzysztof Zanussi. Met o.a. Artur Smijewski, Maja Komorowska en Krystyna Janda.

Geografiestudent Tomasz en zijn moeder wonen in Warschau en hebben een erg sterke band, die op de proef gesteld wordt als Tomasz de werkloze, aan medicijnen verslaafde Julia leert kennen. De twee worden verliefd op elkaar, maar het geluk duurt niet lang, omdat Julia niet van de medicijnen kan afblijven en door Tomasz' moeder het huis uitgezet wordt

Stan Posiadania

1989 | Drama

Duitsland/Polen 1989. Drama van Krystyna Janda. Met o.a. Maja Komorowska en Artur Zmijewski.

Tomasz (Zmijeweski) een student met een moederbinding uit Warschau ontmoet een meisje, Julia (Janda), die verslaafd is. Hij haalt haar in huis en helpt haar daadwerkelijk van haar zucht af. Hij wordt verliefd en besluit naar West-Berlijn te gaan (voor de val van de Muur) om geld te verdienen. Zijn moeder Zofia (Komorowska) slaat alles met argusogen gade. Door Tomasz afwezigheid vervalt Julia weer in haar slechte slikgewoonte en belandt in een kliniek, waar Tomasz haar komt bezoeken. Ze komen tot de conclusie dat er geen uitweg voor beiden meer is. Somber melodrama dat op het filmfestival van Moskou bekroond werd.

Wilder Westen inclusive

1988 | Film noir, Drama

Duitsland 1988. Film noir van Dieter Wedel. Met o.a. Peter Striebeck, Krystyna Janda, Katja Studt, Gudrun Gabriel en Manfred Zapatka.

De wederwaardigheden van weerkundige Striebeck, die een toeristische reis door het verre Westen van Amerika maakt in gezelschap van zijn volwassen dochter Studt, de maîtresse van een oude schoolvriend, Gabriel en zijn inmiddels hertrouwde ex, Janda op wie hij nog steeds verkikkerd is. Vanwege hun beperkte budget, krijgen ze te maken met kleine en grote rampjes, en moeten ze de reis met een Duitse groep Amerika-gangers maken. Daardoor raakt Striebecks droombeeld verstoord, maar als compensatie zijn er een overvloed aan intrigetjes en brave verwikkelingen binnen de groep - genoeg voor ongeveer vijf uur tv. Wordt meestal als miniserie in drie delen uitgezonden. Camerawerk van Jaroslav Kucera.

W zawieszeniu

1987 | Drama

Polen 1987. Drama van Waldemar Krzystek. Met o.a. Krystyna Janda, Jerzy Radziwillowicz, Slawa Kwasniewska, Andrzej Lapicki en Boguslaw Linda.

Een sterk politiek drama. Marcel, voormalig lid van het verzet in WOII, wordt in 1949 gearresteerd maar ontsnapt uit de communistische gevangenis. Hij verbergt zich zes jaar lang in de kelder van het huis van zijn geliefde Anna. Ze brengt hun kind ter wereld, maar houdt die geboorte geheim totdat Marcel in 1956 bovengronds komt, onder de nieuwe politieke omstandigheden. Deze eerste hoofdfilm van Krzystek is gebaseerd op waar gebeurde feiten. Goed spel van Janda en Radziwillowicz.

Laputa

1987 | Romantiek, Drama

Duitsland 1987. Romantiek van Helma Sanders-Brahms. Met o.a. Sami Frey, Krystyna Janda en Rüdiger Vogler.

Er is maar weinig ruimte voor de liefde tussen een Franse architekt en een Poolse fotografe: zij ontmoeten elkaar af en toe op een eiland tussen oost en west - in Berlijn. Zij zoeken naar een mogelijkheid tot een gemeenschappelijk leven, maar uiteindelijk is hun relatie tot mislukken gedoemd. Een indrukwekkend, en dankzij de acteerprestaties van de twee hoofdrollen, overtuigend portret van een liefdesrelatie.

Kochankowie mojej mamy

1986 | Drama

Polen 1986. Drama van Radoslaw Piwowarski. Met o.a. Krystyna Janda, Rafal Wegrzyniak, Bohdan Smolen, Krzysztof Zaleski en Zdzislaw Kuzniar.

Een drama over een tienerjongen die zijn geliefde moeder van de drugs en de prostitutie tracht te redden. Hij wordt in een weeshuis ondergebracht waar hij geduldig wacht op de dag dat ze uit de gevangenis vrijkomt. Hij moet tenslotte lijdzaam toezien hoe ze trouwt. Deze levendige en ontroerende film is ook geslaagd door het uiterst rijpe spel van Janda en Wegrzyniak.

Der Bulle und das Mädchen

1985 | Actiefilm, Romantiek

Duitsland/Oostenrijk 1985. Actiefilm van Peter Keglevic. Met o.a. Jürgen Prochnow, Annette von Klier, Franz Buchrieser, Stefan Meinke en Krystyna Janda.

Een door zijn beroep hard en cynisch geworden politieagent leert 'het meisje' kennen. Ze is jong, maar ook teleurgesteld en verwaarloosd. Uit de oorspronkelijke haat tussen beiden ontwikkelt zich al snel liefde en tederheid in deze aardige film. Scenario van Peter Märthesheimer en Pea Fröhlich. Camerawerk van Edward Klosinski.

O-bi, o-ba, Koniec cywilizacji

1984 | Sciencefiction

Polen 1984. Sciencefiction van Piotr Szulkin. Met o.a. Jerzy Stuhr, Krystyna Janda, Kalina Jedrusik, Mariusz Dmochowski en Marek Walczewski.

Het derde deel, na GOLEM en WOJNA SWIATOW van de science fiction trilogie van Piotr Szulkin. Na de holocaust verzamelen alle overlevenden zich in een betonnen koepel. Alleen het geloof in de komst van de mythische Ark houdt hen bijeen. Een politieke en filosofische allegorie met zeer indrukwekkende sets en goed acteren.

Eine bla[KL29]blaue Frauenschritt (1)

1984 | Romantiek

Duitsland 1984. Romantiek van Axel Corti. Met o.a. Friedrich von Thun, Gabriel Barylli, Krystyna Janda, Friederike Kammer en Rudolf Melichar.

In het eerste deel van de tweedelige mini-serie wordt Von Thun, die een hooggeplaatste succesvolle Oostenrijkse ambtenaar speelt, geconfronteerd met zijn verleden. Hij verdiende de kost als student met het geven van bijles en hij maakte indertijd zijn joodse leerlinge Kammer zwanger, die later het leven aan een zoon zou schenken. Hij liet zich toen echter inpakken door Janda met wie hij getrouwd is. Dat was in 1925 en nu is het 1936, twee jaar voor de Anschluß. Kammer schrijft hem en vraagt om hulp en ondersteuning voor de studie van hun zoon, omdat die op racistische gronden uitgesloten is van de 'normale' Duitse school. Dit deel bestaat v.l. uit flashbacks over het tijdvak 1925-1936. Gebaseerd op een kort verhaal van Franz Werfel. Bekroond met de Prix Italia en de Gouden Nymf op het festival van Monaco.

Eine Bla[KL29]blaue Frauenschritt (2)

1984 |

Duitsland 1984. Axel Corti. Met o.a. Friedrich von Thun, Gabriel Barylli, Krystyna Janda, Friederike Kammer en Otto Schenk.

In het tweede deel van deze mini-serie zitten dezelfde hoofdrollen, maar zijn de bijrollen ingevuld door nieuwe personages die in het eerste deel (nog) niet voorkwamen. Von Thun - in gewetensnood - heeft een ontmoeting met Kammer, die hem over de afgrijselijke jodenvervolgingen in Duitsland vertelt. Terwijl hij zich afvraagt wat hij bereikt zou hebben, als hij Kammer trouw gebleven zou zijn, verandert dit gesprek evenwel zijn leven op radicale wijze. De handeling speelt zich af in Wenen 1936.

Bella Donna

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Peter Keglevic. Met o.a. Friedrich-Karl Praetorius, Krystyna Janda, Brigitte Horney, Erland Josephson en Ilse Ritter.

Een werkloze saxofonist wordt verliefd op een zangeres. Hun relatie wordt voor beiden een hel: een haat-liefde verhouding zonder weerga. Ze kunnen echter ook niet meer zonder elkaar. De film is iets te melodramatisch aangezet, maar een prima debuut van de Oostenrijkse regisseur met een prachtige rol van Krystyna Janda.

Przestuchanie

1982 | Film noir, Drama

Polen 1982. Film noir van Ryszard Bugajski. Met o.a. Krystyna Janda, Janusz Gajos, Adam Ferency, Anna Romantowska en Agnieszka Holland.

Een patriottische Poolse vrouw die als zangeres bij de troepen de bevrijding van Polen meemaakte leidt een onbekommerd bestaan totdat zij, in 1951 na een `wilde` nacht ontwaakt in een gevangenis. Tijdens haar verhoor maakt de niet onwelwillende luitenant haar duidelijk dat ze het slachtoffer is van haar eigen loslippigheid. Haar ambitieuze echtgenoot laat zich van haar scheiden en ze doet een poging tot zelfmoord. De sympathieke luitenant vangt haar op en stuurt haar `vrije` opvattingen bij. Als ze een kind krijgt in de gevangenis, neemt men het haar af. Dan sterft (in 1953) Stalin. De luitenant vertelt haar dat ze gauw vrijkomt. Als ze vrijgelaten is, heeft de luitenant zich door zijn hoofd geschoten en is haar leven verbrijzeld. Een sterke politieke film noir die wegens verbod negen jaar op de plank bleef liggen. Regisseur Bugajski die de film met eigen middelen maakte ging uit frustratie een jaar na de voltooiing naar Amerika.

Espion, lève-toi

1982 | Thriller

Frankrijk/Zwitserland 1982. Thriller van Yves Boisset en Norbert Saada. Met o.a. Lino Ventura, Michel Piccoli, Bruno Cremer, Krystyna Janda en Bernard Fresson.

Gezien de bloeitijd van het genre ietwat verlaat gearriveerde spionagethriller die opvalt door zijn structuur en sombere toon. Ventura speelt de in Zürich wonende ondernemer Grenier, die op een kwade dag wordt 'gewekt' door zijn oude werkgever, de Franse contraspionage. Vanaf dat moment hangt de zeis van Magere Hein over Greniers leven. Een zakelijke commentaarstem scheidt de dodelijke aktes van elkaar, Ennio Morricones muziek klinkt zwartgalliger dan anders. Ouderwets robuuste cinema vol kerels met granietkoppen, naar de roman Chance Awakening van de Britse thriller- en tv-auteur George Markstein (1929-1987).

Wojna swiatów - nastepne stulecie

1981 | Sciencefiction

Polen 1981. Sciencefiction van Piotr Szulkin. Met o.a. Roman Wilhelmi, Krystyna Janda, Mariusz Dmochowski, Jerzy Stuhr en Marek Walczewski.

De tweede film (na GOLEM) van deze veelbelovende regisseur is opgedragen aan H.G. Wells en Orson Welles. In het jaar 2000 worden de aardbewoners overrompeld door een buitenaardse beschaving. Onder het motto 'wie de informatiekanalen controleert, controleert de werkelijkheid', voeren zij een ware terreur uit. Een sf-film met duidelijke toespelingen op het Polen van 1981.

Mephisto

1981 | Drama, Oorlogsfilm

Hongarije/Duitsland/Oostenrijk 1981. Drama van István Szabó. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Krystyna Janda, Ildikó Bánsági, Karin Boyd en Rolf Hoppe.

De jonge, zeer ambitieuze Duitse acteur Hendrik Hoefgen heeft er alles voor over dé grote ster te worden, zelfs als dit leidt tot een verregaande aanpassing aan een fascistisch regime à la Hitlers nazisme. Fascinerende en professioneel gemaakte film over de relatie kunst en politiek, gebaseerd op de gelijknamige roman van Klaus Mann uit 1936. Het hoofdpersonage is gebaseerd op de bestaande Duitse acteur Gustaf Gründgen en wordt in de film gespeeld door Klaus Maria Brandauer, die daarmee de rol van zijn leven speelt. Met een Oscar bekroond als beste niet-Engelstalige film. Deel 1 van een drieluik; de andere twee - duidelijk mindere - delen zijn getiteld Oberst Redl en Hanussen.

Człowiek z zelaza

1981 | Drama, Historische film

Polen 1981. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Jerzy Radziwilowicz, Irena Byrska, Bogusław Linda, Lech Wałesa en Wieslawa Kosmalska.

Vanuit politiek oogpunt zonder meer de meest belangrijke film ooit in Polen gemaakt. In recordtempo vervaardigd geeft deze film een minutieus (gedramatiseerd) verslag van de ontwikkelingen die leidden tot de oprichting van de onafhankelijke vakbond Solidariteit. De hoofdpersonen zijn die uit Czlowiek z marmuru (De mens uit marmer) uit 1977, waarvan deze film in feite het vervolg is. Filmisch gezien is deze eerste Poolse Gouden- Palmwinnaar minder geslaagd. Een must evenwel voor degenen die geïnteresseerd zijn in de ontwikkelingen in Polen tot 13 december 1981 (de staat van beleg!), ontwikkelingen die de mensen in Oost-Europa moed gaven.

W biały dzie[KA1]n

1980 | Drama, Historische film

Polen 1980. Drama van Edward Zebrowski. Met o.a. Michał Bajor, Krystyna Janda, Jan Nowicki, Gustaw Holoubek en Krzysztof Kolberger.

Chronologisch een vervolg op GOR[KA10]ACZKA van Agnieszka Holland. De revolutiepoging van de Poolse Socialistische Partij in 1905 is mislukt. Het gaat Zebrowski echter niet in de eerste plaats om de historische feiten, doch veeleer om het morele conflict van een partijlid dat de opdracht krijgt een collaborateur te liquideren, hoewel hij twijfels heeft over diens schuld. Een enigszins droge, maar mooi opgenomen film, die de aandacht moeilijk kan vasthouden.

The Orchestra Conductor

1980 |

1980. Andrzej Wajda. Met o.a. Krystyna Janda, Andrzej Seweryn en John Gielgud.

Chronologisch een vervolg op GOR[KA10]ACZKA van Agnieszka Holland. De revolutiepoging van de Poolse Socialistische Partij in 1905 is mislukt. Het gaat Zebrowski echter niet in de eerste plaats om de historische feiten, doch veeleer om het morele conflict van een partijlid dat de opdracht krijgt een collaborateur te liquideren, hoewel hij twijfels heeft over diens schuld. Een enigszins droge, maar mooi opgenomen film, die de aandacht moeilijk kan vasthouden.

Golem

1980 | Sciencefiction

Polen 1980. Sciencefiction van Piotr Szulkin. Met o.a. Marek Walczewski, Krystyna Janda, Joanna Zołkowska, Krzysztof Majchrzak en Mariusz Dmochowski.

Debuutfilm en een van de weinige Poolse SF-films. In een ontwrichte maatschappij, na een atoomoorlog, proberen doktoren verworden mensen om te vormen tot mensen die zij waardevol achten voor de samenleving. Een er van is Pernat, wiens lotgevallen en vooral moeilijke aanpassing het hoofdthema zijn. Niet sensationeel, maar leuk om naar te kijken, o.a. door de mooie fotografie.

Dyrygent

1980 | Drama

Polen 1980. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. John Gielgud, Krystyna Janda, Andrzej Seweryn, Jan Ciecierski en Tadeusz Czechowski.

Een jonge violiste raakt onder de indruk van een beroemde Amerikaanse dirigent van Poolse afkomst die besluit zijn jubileumconcert in zijn geboorteland te laten plaatsvinden. De band die tussen beiden ontstaat heeft grote invloed op haar relatie met haar man. Dè grote ster is John Gielgud, die een overtuigende rol neerzet. Wellicht interessant voor liefhebbers van klassieke muziek; Wajda's fans zullen echter teleurgesteld worden.

Bestia

1979 | Drama

Polen 1979. Drama van Jerzy Domaradzki. Met o.a. Wojciech Alaborski, Izabella Telezy[KA1]nska, Krystyna Janda, Anna Chodakowska en Ignacy Machowski.

Film gebaseerd op een verhaal van Leo Tolstoj. Een gestudeerde jongeman lijkt alles voor de wind te gaan. Hij heeft een goedlopend bedrijf, is getrouwd met de vrouw op wie hij reeds lang verliefd was enzovoort. Als hij echter een affaire begint met één van zijn werkneemsters en volledig in haar macht geraakt, loopt het slecht met hem af. Middelmatige film ondanks het mooie camerawerk.

Bez znieczulenia

1978 | Drama

Polen 1978. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Zbigniew Zapasiewicz, Ewa Dałkowska, Andrzej Seweryn, Krystyna Janda en Roman Wilhelmi.

In deze psychologische analyse wordt een beeld gegeven van de situatie waarin een succesvolle vertegenwoordiger van het establishment zich bevindt, wanneer er een deels geheime, deels publieke hetze tegen hem wordt gevoerd en hij van de ene dag op de andere degradeert tot een overbodig mens. Door zijn kritische inhoud is deze film een groot succes geweest in Polen. Na jaren is Wajda met deze film teruggekeerd naar de eigentijdse thematiek.

Pani Bovary to ja

1977 | Drama

Polen 1977. Drama van Zbigniew Kami[KA1]nski. Met o.a. Jadwiga Jankowska-Cieslak, Tomasz Grochoczy[KA1]nski, Jadwiga Colonna-Walewska, Jerzy Radziwi łłowicz en Krystyna Janda.

Een onbenullig debuut, waarin een zich vervelende echtgenote door het lezen van Flauberts [KL]Madame Bovary[KLE] wordt ge[KA3]inspireerd het er-eens-van-te-nemen. Kami[KA1]nski was `second unit` regisseur bij Wajda`s THE SHADOW LINE (1976) en schreef voor dezelfde regisseur het scenario van PANNY Z WILKA (1979).

Człowiek z marmuru

1977 | Drama

Polen 1977. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Jerzy Radziwiłowicz, Krystyna Janda, Tadeusz Łomnicki, Jacek Łomnicki en Michał Tarkowski.

Zonder meer een meesterwerk, dat de volle aandacht opeist door zijn complexe structuur, waarin vier verhaallijnen zijn te ontdekken. Naar aanleiding van de wens van een studente aan de filmacademie een film over een modelarbeider uit de jaren vijftig te maken, wordt een verrassend kritisch beeld gegeven van het propaganda-apparaat in de stalinistische jaren. Slechts door dreigementen van Wajda werd de film voor vertoning vrijgegeven, waarna hij een overweldigend succes had. De verhaaltrant werd in CZLOWIEK Z ZELASA (DE MAN VAN IJZER uit 1981) voortgezet.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Krystyna Janda op televisie komt.

Reageer