Fernando Fernán Gómez

1921 -2007 Regisseur, Acteur

Fernando Fernán Gómez (1921-2007) is regisseur en acteur.
Er zijn 42 films gevonden.

En la ciudad sin limites

2002 | Drama, Thriller

Spanje/Argentinië 2002. Drama van Antonio Hernandez en Antonio Hernández. Met o.a. Leonardo Sbaraglia, Fernando Fernán Gómez, Adriana Ozores, Geraldine Chaplin en Mónica Estarreado.

Zoon gaat op onderzoek, eerst in Frankrijk, dan in Spanje, en ontdekt in de trage mix van thriller en drama dat er in de geschiedenis van zijn familie een geheim verborgen ligt. Maar in de dik aangezette regie van Antonio Hernández wil dat geheim niet erg fascinerend worden.

Lazaro de Tormes

2001 | Komedie

Spanje 2001. Komedie van Fernando Fernán Gómez. Met o.a. Manuel Alexandre, Rafael Alvarez, Karra Elejalde en Beatriz Rico.

Zoon gaat op onderzoek, eerst in Frankrijk, dan in Spanje, en ontdekt in de trage mix van thriller en drama dat er in de geschiedenis van zijn familie een geheim verborgen ligt. Maar in de dik aangezette regie van Antonio Hernández wil dat geheim niet erg fascinerend worden.

Todo sobre mi madre

1999 | Drama, Komedie

Spanje/Frankrijk 1999. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Cecilia Roth, Marisa Paredes, Penélope Cruz, Candela Peña en Antonia San Juan.

Spanjes meest succesvolle regisseur sinds Buñuel komt in rustiger, melancholischer vaarwater terecht met dit bitterzoete drama over verlies, levensspijt, verlangen en vriendschap. Een synopsis zou het kijkplezier temperen. Almodóvars creaties komen het best al kijkende tot hun recht en het volstaat te zeggen dat 'Alles over mijn moeder' waarschijnlijk de meest vindingrijke ode aan vrouwelijkheid is die ooit het witte doek bereikte. Levensechte personages, essentiële dialogen, bonte fotografie, plus liefdevolle hommages aan Tennessee Williams' A Streetcar Named Desire, Bette Davis en de theaterwereld. Oa bekroond met een Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

Pepe Guindo

1999 | Drama

Spanje 1999. Drama van Manuel Iborra. Met o.a. Verónica Forqué, Emilio Laguna, Fernando Fernán Gómez en Francisco Algora.

Spanjes meest succesvolle regisseur sinds Buñuel komt in rustiger, melancholischer vaarwater terecht met dit bitterzoete drama over verlies, levensspijt, verlangen en vriendschap. Een synopsis zou het kijkplezier temperen. Almodóvars creaties komen het best al kijkende tot hun recht en het volstaat te zeggen dat 'Alles over mijn moeder' waarschijnlijk de meest vindingrijke ode aan vrouwelijkheid is die ooit het witte doek bereikte. Levensechte personages, essentiële dialogen, bonte fotografie, plus liefdevolle hommages aan Tennessee Williams' A Streetcar Named Desire, Bette Davis en de theaterwereld. Oa bekroond met een Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

La lengua de las mariposas

1999 | Historische film, Drama

Spanje 1999. Historische film van José Luis Cuerda. Met o.a. Fernando Fernán Gómez, Manuel Lozano, Uxía Blanco, Gonzalo Martin Uriarte en Alexis de Los Santos.

Galici[KA3]e in Noord-West Spanje, 1936. Ram[KA1]on (Uriarte), de vader van Moncho (Lozano) is kleermaker en heeft het wel gehad met het koningschap, terwijl zijn vrouw Rosa (Blanco) als gelovige vasthoudt aan de traditie. Moncho is acht, heeft last van astma en als hij na de vakantie op school komt schrikt hij van zijn nieuwe kameraden en de imposante onderwijzer: Don Gregorio (G[KA1]omez). Zo zeer zelfs dat hij vlucht, maar Don Gregorio zoekt hem op in het bos, praat met hem, wint zijn vertrouwen en leert de best intelligente jongen het een en ander. Don Gregorio wordt als buitenissig beschouwd, maar ook hij is een vrijdenker, die niet veel ziet in het opkomende fascisme. Het alternatief dat de communisten de Spanjaarden voorhouden is echter ook niet alles, want geen van beide partijen is democratisch. Dit alles is Moncho zich nauwelijks bewust; hij amuseert zich liever met zijn nieuwe vriend Roque (Novas) als zij een dronkaard in het hooi begluren met de dorpssloerie. Moncho`s oudere broer Andr[KA1]es (De los Santos) speelt aardig saxofoon en Moncho mag mee naar de stad als er een uitvoering van de band is. Cuerda's film is vooral heel sfeervol en hij bouwt geleidelijk de situatie op van een Spanje, dat verstrikt raakt in de bloederige burgeroorlog, die in dat jaar uitbrak. Wie niet met de geschiedenis op de hoogte is, ontgaat heel wat details waaraan deze AMARCORD-achtige film zo rijk is. Het spel van hoofdrol Gómez is subliem, maar de jonge debutant Lozano is dankzij de geslaagde regie van Cuerda ook erg goed. Jammer dat de film zo sober is gebleven en dat het magere scenario van Rafael Azcona dat samengesteld is uit een aantal verhalen van Manuel Rivas, niet wat hartstochtelijker en hechter is. Dan had de film waarschijnlijk meer tot de verbeelding van een groter publiek kunnen spreken. Het camerawerk van Javier Salmones ziet er goed uit en laat zien hoe mooi de omgeving is. De titel slaat op het honingzuigen van een vlinder wat Don Gregorio hem laat zien. Ook bekend als A LINGUA DAS BOLBORETAS.

Así en el cielo como en la tierra

1995 | Komedie

Spanje 1995. Komedie van José Luis Cuerda. Met o.a. Fernando Fernán Gómez, Jesús Bonilla en Francisco Rabal.

God wil weer een zoon naar aarde sturen om de wereld te redden. Jesus is het hier niet mee eens omdat dan de geschiedenis herschreven moet worden. Ze besluiten om dan maar de apocalypse te organiseren.

Cartas desde huesca

1993 |

Spanje 1993. Antonio Artero. Met o.a. Oscar Ladoire, Myriam Meszieres en Fernando Fernán Gómez.

God wil weer een zoon naar aarde sturen om de wereld te redden. Jesus is het hier niet mee eens omdat dan de geschiedenis herschreven moet worden. Ze besluiten om dan maar de apocalypse te organiseren.

Belle epoque

1993 | Komedie, Romantiek, Drama, Erotiek, Experimenteel

Spanje/Frankrijk/Portugal 1993. Komedie van Fernando Trueba. Met o.a. Jorge Sanz, Fernando Fernán-Gómez, Ariadna Gil, Penélope Cruz en Miriam Díaz Aroca.

In de lente van 1931 staat Spanje voor een dilemma: de troon van koning Alfonso XIII wankelt, de republiek wenkt. Fernando (Sanz), een deserteur op de vlucht, zoekt en vindt onderdak op het platteland. Hij komt terecht op een grote boerderij van de oude schilder Manolo (Fern[KA1]an-G[KA1]omez), een rebellerende non-conformist met vier knappe dochters. De vier meiden zijn erg libertijns opgevoed. Fernando wordt het welwillende slachtoffer van de toenaderingspogingen van de vier manzieke schatten. Aan die gouden belle [KA1]epoque-momenten komt uiteraard een einde, maar voordat het zover is, kan men lustig meegenieten van scherpzinnige dialogen, vleugjes sociale kritiek en politieke hoop naast erotische ontdekkingen. Het camerawerk van Jos[KA1]e Luis Alca[KA1]ine, de decors en kostuums vormen een lust voor het oog en Fern[KA1]an-G[KA1]omez, al vijftig jaar actief in de Spaanse film, is een pracht van een patriarch. Het scenario is van Rafael Azcona, sinds de jaren 1950 de auteur van een aantal onvergetelijke komedies en het spaart niemand. Bij de Academy Awards van 1994 bekroond met de Oscar voor de Beste Beste Buitenlandse Film. Winnaar ook van een hele rits Goya Awards (Beste Film, Beste Regisseur, Beste Scenario, Beste Actrice voor Gil, Beste Mannelijke Bijrol voor Gómez, Beste Vrouwelijke Bijrol voor Chus Lampreave, Beste Camerawerk, Beste Montage en Beste Vormgeving) en een commerciële hit in Spaans sprekende landen. Eastmancolor, Dolby.

Marcellino pane e vino

1992 | Drama

Italië/Spanje/Frankrijk 1992. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Nicolò Paolucci, Didier Benureau, Bearnard Pierre Donnadieu, Ida Di Benedetto en Renato Malavasi.

Een vondeling wordt opgevoed door monniken. Als hij zes jaar oud is begint de jongen vragen te stellen over Christus, de kruiziging en de afwezigheid van zijn moeder. Op een dag wordt hij meegenomen door een graaf, die in hem zijn verloren zoon ziet. Bij diens geboorte, terwijl haar man in de oorlog vocht, is de gravin gestorven. De jongen loopt weg en gaat terug naar de monniken, die hem verbergen in een kamer met een enorm crucifix. Hij praat met en bidt tot de gekruizigde Christus, en zie, er gebeurt een wonder. De monniken ontdekken dat de jongen met crucifix en al ten hemel is gevaren, waar hij zijn moeder heeft weergevonden. Het Spaanse origineel uit 1955 was stukken beter. Scenario van de regisseur en Ennio De Concini. Camerawerk van Franco Di Giacomo.

Marcelino pan y vino

1991 | Drama

Spanje/Frankrijk/Italië 1991. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Lucio Romero, Fernando Fernán Gómez en Nicolo Paolucci.

Een vondeling wordt opgevoed door monniken. Als hij zes jaar oud is begint de jongen vragen te stellen over Christus, de kruiziging en de afwezigheid van zijn moeder. Op een dag wordt hij meegenomen door een graaf, die in hem zijn verloren zoon ziet. Bij diens geboorte, terwijl haar man in de oorlog vocht, is de gravin gestorven. De jongen loopt weg en gaat terug naar de monniken, die hem verbergen in een kamer met een enorm crucifix. Hij praat met en bidt tot de gekruizigde Christus, en zie, er gebeurt een wonder. De monniken ontdekken dat de jongen met crucifix en al ten hemel is gevaren, waar hij zijn moeder heeft weergevonden. Het Spaanse origineel uit 1955 was stukken beter. Scenario van de regisseur en Ennio De Concini. Camerawerk van Franco Di Giacomo.

Fuera de juego

1991 |

Spanje 1991. Fernando Fernán Gómez. Met o.a. Fernando Fernán Gómez, Maria Asquerino en José Luis Lopéz Vázquez.

Een vondeling wordt opgevoed door monniken. Als hij zes jaar oud is begint de jongen vragen te stellen over Christus, de kruiziging en de afwezigheid van zijn moeder. Op een dag wordt hij meegenomen door een graaf, die in hem zijn verloren zoon ziet. Bij diens geboorte, terwijl haar man in de oorlog vocht, is de gravin gestorven. De jongen loopt weg en gaat terug naar de monniken, die hem verbergen in een kamer met een enorm crucifix. Hij praat met en bidt tot de gekruizigde Christus, en zie, er gebeurt een wonder. De monniken ontdekken dat de jongen met crucifix en al ten hemel is gevaren, waar hij zijn moeder heeft weergevonden. Het Spaanse origineel uit 1955 was stukken beter. Scenario van de regisseur en Ennio De Concini. Camerawerk van Franco Di Giacomo.

El rey pasmado

1991 | Komedie, Historische film, Drama

Portugal/Spanje/Frankrijk 1991. Komedie van Imanol Uribe. Met o.a. Gabino Diego, Laura del Sol, Joaquim de Almeida, Juan Diego en Fernando Fernán Gómez.

Spanje 1620: de jonge koning (Diego) heeft een schitterende gade (Roussel), maar door gekonkel van zijn raadsheren en de oppermachtige Inquisitie, heeft hij nooit seksuele voorlichting gekregen en nog nooit een vrouw naakt gezien, ook gemalin (Roussel) niet. Een vriend zorgt ervoor dat hij een lesje krijgt van een weelderige prostitu[KA1]ee (Del Sol), met als gevolg dat de koning de smaak te pakken krijgt. Het hoofd van de Inquisitie (Gomez) stelt alles in het werk om zedelijk verval van zijne majesteit te voorkomen en wordt aardig in verlegenheid gebracht als de vorst in het openbaar roept om het naakte lichaam van de vorstin. De vrome, maar o'zo hypocriete Gomez onderhoudt trouwens zelf een bloeiende relatie met Del Sol! Humoristische, maar wat trage film over de veranderende moraal in Spanje, weelderig gefotografeerd door Hans Burrmann, die het nodige bloot fraai heeft vastgelegd. Naar de roman Crónica de un rey pasmado van Gonzalo Torrente Ballester, door hemzelf en Juan Potau tot scenario bewerkt. Meervoudig bekroond in Spanje en Frankrijk op festivals.

Esquilache

1989 | Historische film

Spanje 1989. Historische film van Josefina Molina. Met o.a. Fernando Fernán Gómez, José Luis López Vásquez, Ángela Molina, Concha Velasco en Adolfo Marsillach.

In 1766 in Madrid vinden er een aantal gebeurtenissen plaats ten gevolge van de hervormingspogingen van minister Esquilache, een Italiaan in dienst van koning Carlos III van het Huis Bourbon. Deze historische film heeft oppervlakkige aanknopingspunten met de historische gebeurtenissen in het huidige Spanje en is volledig bewerkt voor de tv. Om kijkers te trekken werd ervoor gezorgd dat verschillende van de populairste acteurs en actrices uit de Spaanse cinema in deze film meespelen.

El río que nos lleva

1989 | Avonturenfilm

Spanje 1989. Avonturenfilm van Antonio del Real. Met o.a. Tony Peck, Alfredo Landa, Fernando Fernán Gómez, Santiago Ramos en Eulalia Ramón.

Een jonge Ier die in WO II heeft meegevochten, arriveert kort na die oorlog in Spanje en sluit zich aan bij een groep mannen die in hun levensonderhoud voorzien door hout te vervoeren via de rivieren. Het schitterende verhaal dat gebaseerd is op de succesvolle roman met dezelfde titel, wordt helaas verknoeid door een middelmatige uitvoering, een gebrekkige geluidsband en een slechte vertolking van Tony Peck, de zoon van Gregory.

El rio que nos lleva

1989 |

Spanje 1989. Antonio del Real. Met o.a. Fernando Fernán Gómez, Alfredo Landa, Anthony Peck, Santiago Ramos en Tony Peck.

Een jonge Ier die in WO II heeft meegevochten, arriveert kort na die oorlog in Spanje en sluit zich aan bij een groep mannen die in hun levensonderhoud voorzien door hout te vervoeren via de rivieren. Het schitterende verhaal dat gebaseerd is op de succesvolle roman met dezelfde titel, wordt helaas verknoeid door een middelmatige uitvoering, een gebrekkige geluidsband en een slechte vertolking van Tony Peck, de zoon van Gregory.

Moros y cristianos

1987 | Komedie

Spanje 1987. Komedie van Luís Garcia Berlanga. Met o.a. Fernando Fernán Gómez, Andrés Pajares, Rosa Maria Sardà en Jose López Vázquez.

Omdat zij hun verkopen willen verhogen, belanden een paar eenvoudige `turr[KA1]on` (soort nougat)-fabrikanten in onverwachte situaties. Verder onder meer te zien Agustín González, Verónica Forqué en Antonio Resines. Een tamelijk magere komedie met heel slechte camerawerk.

Delirios de amor

1986 | Komedie

Spanje 1986. Komedie van Antonio González-Vigil. Met o.a. Luis Eduardo Aute, Cristina Andreu, Adolfo Marsillach, Amparo Muñoz en Fernando Fernán Gómez.

Vier op zichzelf staande 'sketches', verbonden door het thema van de obsessionele liefde. Het bioscoopfilm-debuut van de makers, allen met een artistieke achtergrond die meer of minder verwant is aan het medium film. Voor een debuut niet slecht, hoewel nogal onsamenhangend.

Cara de acelga

1986 | Komedie

Spanje 1986. Komedie van José Sacrístan. Met o.a. José Sacrístan, Fernando Fernán Gómez, Marisa Paredes en Amparo Soler Lear.

Man neemt afscheid van zijn levenswijze tot dan toe om te gaan trekken langs vele verschillende plaatsen en vele uiteenlopende soorten mensen te ontmoeten. Vervelende en treutige film, waarin dde regisseur de Spaanse leefstijl probeert te koppelen aan een aantal constanten van de Amerikaanse cinema, zoals de vriendschap tussen mannen, en de daarmee verbonden vrouwenhaat, tot aan de mythe van de 'road movie'. Beschamend slechte fotografie.

Stico

1985 | Drama

Spanje 1985. Drama van Jaime De Armiñán. Met o.a. Fernando Fernán Gómez, Agustín González, Carmen Elías en Amparo Baró.

Een voormalig professor in de rechten met ernstige financi[KA3]ele problemen besluit zijn moeilijkheden op te lossen door zich als slaaf aan te bieden aan een van zijn ex-studenten. Interessante film van Armi[KA6]n[KA1]an, bekroond met de Zilveren Beer voor de beste hoofdrol (Fernando Fernán-Gómez) tijdens het Festival van Berlijn. Verder uitstekend camerawerk van de befaamde Teo Escamilla.

De hombre a hombre

1985 | Komedie, Muziek

Spanje 1985. Komedie van Ramón Fernandez. Met o.a. Fernando Fernán Gómez, Jorge Nogueira, Luisa San José en Manuel Tejada.

De vriendschap tussen een gevierd musicus, die erin slaagt te ontsnappen aan de pressie die zijn zoon en zijn schoondochter op hem uitoefenen, en een jongetje dat op dezelfde manier zijn huis ontvlucht is.

Los Zancos

1984 | Drama

Spanje 1984. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Fernando Fernán Gómez, Laura del Sol, Antonio Banderas en Francisco Rabal.

Een professor, gedeprimeerd na de dood van zijn vrouw, leert een jonge vrouw kennen waarop hij verliefd wordt. Zij haalt hem uit zijn crisissituatie. De decadentie van de overgewaardeerde Saura.

La Noche más hermosa

1984 | Komedie

Spanje 1984. Komedie van Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. José Sacristán, Victoria Abril, Bibiana Fernández, Fernando Fernán Gómez en León Klimovsky.

Een televisiedirecteur die er een minnares op na houdt, denkt dat zijn vrouw wel eens hetzelfde zou kunnen doen. Een betreurenswaardige poging een 'mondaine komedie' te maken van de overgewaardeerde Manuel Gutiérrez.

Feroz

1984 |

Spanje 1984. Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. Fernando Fernán Gómez, Frédéric de Pasquale, Elena Lizarralde, Javier Carcía en Julio César Sanz.

In de bossen in het noorden van Spanje wordt een soort halve beer ontdekt, waarover twee mannen zich ontfermen. Door toedoen van dit dier komen al spoedig de verschillen tussen beiden aan het licht. Een van de grootste mislukkingen van de hedendaagse Spaanse film, zodat de capaciteiten van de tot dan toe overschatte regisseur enigszins in twijfel kunnen worden getrokken.

Mama cumple cien años

1979 | Komedie

Spanje 1979. Komedie van Carlos Saura. Met o.a. Geraldine Chaplin, Amparo Munoz, Fernando Fernán Gómez, Norman Brinsky en Jose Vivo.

De honderdste verjaardag van moeder brengt de gezinsleden uit Saura's ANA Y LOS LOBOS bijeen, die in de dagen vóór het feest in het ouderlijk huis hun weinig verheffende ware gezicht laten zien en van wie sommigen zelfs moeders dood beramen, zonder dat dit de uiteindelijke pret zal drukken. In eerdere serieuze films hanteerde Saura al zwarte humor en harde satire, maar in een regelrechte komedie blijken zijn grappen weinig aanstekelijk of te typisch Spaans om internationaal werkzaam te zijn. De voornaamste verdienste is dat hij ondanks de verwerpelijke of gefrustreerde personages de innigheid van hun familieband treffend en overtuigend weet te maken.

Cinco tenedores

1979 |

Spanje 1979. Fernando Fernán Gómez. Met o.a. Rafael Alonso, Jose Sazatornil en Concha Velasco.

De honderdste verjaardag van moeder brengt de gezinsleden uit Saura's ANA Y LOS LOBOS bijeen, die in de dagen vóór het feest in het ouderlijk huis hun weinig verheffende ware gezicht laten zien en van wie sommigen zelfs moeders dood beramen, zonder dat dit de uiteindelijke pret zal drukken. In eerdere serieuze films hanteerde Saura al zwarte humor en harde satire, maar in een regelrechte komedie blijken zijn grappen weinig aanstekelijk of te typisch Spaans om internationaal werkzaam te zijn. De voornaamste verdienste is dat hij ondanks de verwerpelijke of gefrustreerde personages de innigheid van hun familieband treffend en overtuigend weet te maken.

Gulliver

1976 | Drama

Spanje 1976. Drama van Alfonso Ungría en Alfonso Ungr¡a. Met o.a. Fernando Fernán-Gómez, Yolanda Farr, Africa Pratt, Enrique Vivó en Fernando Fernán Gómez.

Een dwergvolk komt in opstand tegen zijn leider, die een normale lichaamslengte heeft. Een sociaal-politieke draak die vaag herinnert aan Gullivers Travels - behoorlijk slecht geregisseerd.

El Anacoreta

1976 | Drama

Frankrijk/Spanje 1976. Drama van Juan Estelrich. Met o.a. Fernando Fernán Gómez, Martine Audo, José María Mompín en Claude Dauphin.

Een man besluit zich voor altijd in de badkamer op te sluiten. Na elf jaar krijgt zijn geliefde één van de briefjes die hij daar altijd in het toilet gooit. De eerste bioscoopfilm van deze interessante regisseur kent een uitstekende creatie van Fernán Gómez in de hoofdrol.

El Amor del capitán Brando

1974 | Drama, Romantiek

Spanje 1974. Drama van Jaime de Armiñan. Met o.a. Ana Belen, Fernando Fernán Gómez, Jaime Gamboa en Antonio Ferrandis.

In een achtergebleven dorpje in Castilië ontstaat een driehoeksverhouding tussen een onderwijzeres, een oude republikein en een twaalfjarig kind. De volstrekte eenvoud en de afwezigheid van intellectualisme, hebben de film tot een zeer groot commercieel succes gemaakt.

El Espiritu de la colmena

1973 | Horror, Drama

Spanje 1973. Horror van Victor Erice. Met o.a. Fernando Fernán Gómez, Teresa Gimpera, Ana Torrent en Isabel Telleria.

Castilli[KA3]e, 1940. Een jong meisje (Torrent) komt in de ban van het monster van Frankenstein na het zien van de film met Boris Karloff in een rondreizende bioscoop. Ze is ervan overtuigd dat het monster nog leeft: ze gaat ze op zoek naar hem en ze wordt daarbij geholpen door haar zuster. Een aangrijpende parabel, die in meer dan een opzicht doet denken aan JEUX INTERDITS zonder echter ooit zijn eigen persoonlijkheid te verliezen. Uit het scenario van Francisco Querejata distilleerde Erice een der mooiste films ooit gemaakt over de naïeve denkwereld van een kind. Torrent is schitterend en ze werd stralend gefilmd door Luis Cuadrado.

Ana y los lobos

1973 | Drama

Spanje 1973. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Geraldine Chaplin, Fernando Fernán Gómez, José María Prada, José Vivo en Rafaela Aparicio.

Een Amerikaans kindermeisje bij een Spaanse familie ontdekt de geheimen van de diverse gezinsleden en speelt daarin uit nieuwsgierigheid en meegevoel mee tot de oude matriarche haar macht ondermijnd ziet en de zonen tegen het meisje verenigt. Een knappe film van Saura, die eerst met de geamuseerde blik van de buitenstaander meekijkt, mèt haar tot een zeker gefascineerd begrip komt, waarna de keerzijde des te wreder overkomt. Een geraffineerde allegorie van het Spanje van Franco met de repressie van leger, kerk en moraal. Het scenario is Rafael Azcona en regisseur Saura. Het camerawerk is van Luis Cuadrado. Eastmancolor, Mono.

Pierna creciente, falda menguante

1970 | Komedie

Spanje 1970. Komedie van Javier Aguirre. Met o.a. Laura Valenzuela, Emma Cohen, Fernando Fernán-Gómez, José Sacristán en Fernando Fernán Gómez.

De oorlog tussen de seksen die zich afspeelt in twee verschillende tijdperken: 1916 en 1926. Een ingenieuze en geestige komedie, één van de weinige van dit niveau die Javier Aguirre heeft gerealiseerd.

Un Vampiro para dos

1965 |

Spanje 1965. Pedro Lazaga. Met o.a. Gracita Morales, José Luis Lopéz Vázquez, Fernando Fernán Gómez en Trini Alonso.

De avonturen van twee Spaanse gastarbeiders in Duitsland, die in het huis van de baron van Rosenthal terechtkomen. Een ongebruikelijke kruising tussen een horrorparodie en een verhaal over achtergebleven groepen.

Solo para hombres

1960 |

Spanje 1960. Fernando Fernán Gómez. Met o.a. Fernando Fernán Gómez, Elvira Quintilla en Analia Gade.

De avonturen van twee Spaanse gastarbeiders in Duitsland, die in het huis van de baron van Rosenthal terechtkomen. Een ongebruikelijke kruising tussen een horrorparodie en een verhaal over achtergebleven groepen.

Les Trois etcetera du colonel

1960 | Komedie, Historische film

Spanje/Italië/Frankrijk 1960. Komedie van Claude Boissol. Met o.a. Anita Ekberg, Daniel Gélin, Vittorio De Sica, Giorgia Moll en Paolo Stoppa.

De aankondiging van de komst van een Napoleontische kolonel in een bezet Spaans plaatsje brengt de bevolking in rep en roer, omdat zowel een revolutionair complot aan het licht dreigt te komen, als de deugd van de vrouwen en dochters (die zelf niets liever willen) gevaar zal lopen. De geminachte dorpshoer wordt door de burgerij ingeschakeld om de bezetter gunstig te stemmen. Het kansrijke gegeven wordt nogal de mist in geholpen door de matte regie, hoewel het temperamentvol acteren veel goed maakt. Ekberg is in haar strategische verleidstersrol echter volkomen misplaatst.

Soledad

1958 | Drama

Italië/Spanje 1958. Drama van Enrico Gras en Mario Craveri. Met o.a. Mario Cerveri, Fernando Fernán-Gómez, Pilar Cansino, Germán Cobos en Fernando Fernán Gómez.

Een jongen onderneemt een lange reis om zodoende te vergeten dat zijn geliefde met een buitenlandse miljonair zal trouwen. Een vervelende en slecht geregisseerde film.

Ana dice sí

1958 | Komedie

Spanje 1958. Komedie van Pedro Lazaga. Met o.a. Analía Gadé, Fernando Fernán Gómez, Laura Valenzuela en Antonio Ozores.

Een jonge levensgenieter loopt onvermoeibaar alle feesten af. Zijn schulden gaan in gelijke tred met hem op. Het wachten is op het moment waarop zijn oude oom hem tot erfgenaam benoemt. Een van de beroemdste komedies van het tandem Fernando Fernán Gómez/Analía Gadé.

Un Marido de ida y vuelta

1957 | Komedie, Fantasy

Spanje 1957. Komedie van Luis Lucia. Met o.a. Emma Penella, Fernando Fernán Gómez, Fernando Rey, Luz Márquez en Lola Gaos.

De geest van de hoofdrolspeler keert in de wereld der levenden terug om de problemen van het huwelijk tussen zijn weduwe en zijn beste vriend op te lossen. Een klassiek onderwerp uit de fantasie-komedie, met een goede regie en een opvallend spel van de acteurs.

Los Angeles del volante

1957 | Komedie

Spanje 1957. Komedie van Ignacio F. Iquino. Met o.a. Fernando Fernán Gómez, Pepe Isbert, José Luis Ozores en Manolo Morán.

Een paar taxichauffeurs proberen een jong meisje, dat zelfmoord wilde plegen door zich onder een taxi te werpen, levenswil bij te brengen. Deze film is geregisseerd door Iquino en geschreven door Pedro Masó, twee van de grootste opportunisten van de Spaanse film.

Viaje de novios

1956 | Komedie

Spanje 1956. Komedie van Leon Klimowsky. Met o.a. Analía Gadé, Fernando Fernán Gómez, Manuel Alexandre en Elvira Quintillá.

Het verhaal van de eerste vijf dagen die vijf heel verschillende paren gezamenlijk doorbrengen. De eerste film van producer José Luis Dibildos, die hiermee een heel concreet soort komedie heeft geïntroduceerd.

Lo Scapolo

1956 | Komedie

Italië 1956. Komedie van Antonino Pietrangeli. Met o.a. Alberto Sordi, Madeleine Fischer, Sandra Milo, Abbe Lane en Fernando Fernán Gómez.

Als een vrijgezel zijn woning met complete verzorging moet opgeven, komt hij in een ongezellig pension. Op zoek naar een nieuwe verzorgster ontmoet hij steeds trouwlustige dames, hoewel hij zijn vrijgezellenstatus angstvallig blijft verdedigen. Sordi, in zijn vaste rol als schipperende opportunist, heeft nog niet de ongegeneerdheid en aandoenlijkheid die hij op latere leeftijd zou krijgen, waardoor het lastig is om met hem mee te leven. De aandachtige regie behoedt de diverse vrouwenrollen voor makkelijke karikaturen. Het scenario is van Ettore Scola.

Morena Clara

1954 | Komedie

Spanje 1954. Komedie van Luis Lucia. Met o.a. Lola Flores, Fernando Fernán-Gómez, Ana Mariscal, Manuel Luna en Miguel Ligero.

Een herverfilming onder dezelfde titel, maar nu triviaal en erg zwak.

Una Chica de opereta

1943 | Komedie

Spanje 1943. Komedie van Ramón Quadreny. Met o.a. Josita Hernán, Luis Prendes, Lily Vicente, Pepe Isbert en Fernando Fernán-Gómez.

De film toont de liefdeslotgevallen uit het leven van een voormalige muzikant die in een muziekwinkel moet werken. Eén van de films waarin Luis Prendes en Josita Hernán samen speelden.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Fernando Fernán Gómez op televisie komt.

Reageer