Aurore Clément

1945 Acteur

Aurore Clément (1945) is acteur.
Er zijn 75 films gevonden.

A Bigger Splash

2015 | Drama, Thriller

Italië/Frankrijk 2015. Drama van Luca Guadagnino. Met o.a. Tilda Swinton, Matthias Schoenaerts, Dakota Johnson, Ralph Fiennes en Aurore Clément.

Broeierige zedenschets van de regisseur van Io sono l'amore (2009), die zich afspeelt op het Italiaanse eiland Pantelleria (bij Sicilië) en in het bijzonder rond het zwembad van de oudere rockster Marianne (Swinton). Schoenaerts speelt haar nieuwe liefje, maar de uitbundige Fiennes steelt de show als haar ex, die haar eigenlijk nooit heeft kunnen vergeten. Helaas is er naast Fiennes (met een heel leuk dansje) weinig te genieten in deze nogal onbenullige en aanstellerige remake van Jacques Deray's La Piscine (1968).

Une nouvelle amie

2014 | Drama, Komedie

Frankrijk 2014. Drama van François Ozon. Met o.a. Romain Duris, Anaïs Demoustier, Raphaël Personnaz, Isild Le Besco en Aurore Clément.

Claire ontdekt na het overlijden van haar hartsvriendin dat weduwnaar David zich graag als zijn overleden vrouw verkleedt. Maar gebruikt David zijn nieuwe identiteit misschien om dichter bij Claire te komen? Une nouvelle amie is een demasqué over de vloeibare seksuele identiteit van mannen en vrouwen, dat schippert tussen drama en komedie en dat suspense mixt met melodrama. Helaas wel iets te veel komedie en iets te weinig suspense.

L'hiver dernier

2011 | Drama

België/Frankrijk 2011. Drama van John Shank. Met o.a. Vincent Rottiers, Anaïs Demoustier, Florence Loiret Caille, Aurore Clément en Michel Subor.

Jonge Franse boer-idealist Johann ploetert zich op de van vader geërfde veehouderij solo door hongerbestaan. Met zijn halsstarrige houding om de kalveren – tegen een aantrekkelijkere prijs – niet aan Italiaanse handelaren door te verkopen oogst hij de wrevel van coöperatiecollegae en bezegelt zijn financiële lot. Nuanceloos deprimerend regiedebuut van de op het Amerikaanse platteland geboren Shank vermoeit met slechte fotografie en monotoon acteerwerk. Knikjes naar Terrence Malicks Badlands en postmoderne western getuigen van enige artistieke verwardheid. Opgenomen in het Midi-Pyrénées-departement Aveyron.

Cornouaille

2012 | Drama

Frankrijk 2012. Drama van Anne Le Ny. Met o.a. Vanessa Paradis, Samuel Le Bihan, Jonathan Zaccaï, Aurore Clément en Laurent Stocker.

Odile, zelfbewuste Parisienne met clandestiene relatie met een getrouwde man, erft van haar tante een huis in het Bretonse kustgebied Cornouaille. Ze reist naar de Finistère om de verkoop te regelen, en treft daar Loïc - jeugdvriend die ze zich niet herinnert. Regisseur Le Ny - met gastoptreden als hotelreceptioniste - laat een hedendaagse vrouw dolen in een universum dat in alles op het onze lijkt, maar waar een onwerkelijke sfeer hangt. Wat is 'realiteit', wat waarneming van Odile, voor wie een verre, verdrongen jeugd opborrelt? Prachtsolo van Paradis.

Je suis un no man's land

2010 | Komedie

Frankrijk 2010. Komedie van Thierry Jousse. Met o.a. Philippe Katerine, Julie Depardieu, Aurore Clément, Jackie Berroyer en Judith Chemla.

Een populaire maar verveelde rockster belandt tijdens een toernee in zijn geboortestreek, en geraakt er niet meer weg – onderweg slaat zijn auto steevast af en gaat in zijn achteruit. Misschien kan hij de vloek alleen doorbreken met de charmante ornithologe die hij tijdens zijn nachtelijke struintochten tegenkomt. Licht-anarchistische, Groundhog Day-achtige komedie vol zoete en zure invallen.

Cortex

2008 | Thriller, Mysterie, Misdaad

Frankrijk 2008. Thriller van Nicholas Boukhrief. Met o.a. André Dussollier, Claire Nebout, Chantal Neuwirth, Marthe Keller en Aurore Clément.

Dussollier heeft een fijne kluif aan de lastige hoofdrol in deze sinistere thrillerpuzzel. Hij vertolkt de gepensioneerde rechercheur Charles Boyer, die zich in een Alzheimer-kliniek laat opnemen. Wanneer om hem heen patiënten op raadselachtige wijze sterven gaat Boyer, gehandicapt door zijn versneld afbrokkelende geheugen, op onderzoek uit. Boukhrief begaf zich eerder op soortgelijk terrein: hij schreef met Mathieu Kassovitz diens zwartgallige Assassin(s), waarin Michel Serrault een huurmoordenaar met Alzheimer speelt. Cortex is bezet met een keur aan kundige (Claire Nebout, Pascal Elbé, Aurore Clément) acteurs.

48 heures par jour

2008 | Komedie

Frankrijk 2008. Komedie van Catherine Castel. Met o.a. Aure Atika, Antoine de Caunes, Victoria Abril, Catherine Jacob en Aurore Clément.

Franse farce van beginneling Catherine Castel, een reclamemaakster die haar ervaringen met het combineren van 14-urige werkdagen, jonge kinderen en een relatie verwerkte in een luchtige komedie. Aure Atika speelt een overspannen stadsmoeder die een zakenreis fingeert om haar carrièreman (De Caunes) te confronteren met de zorg voor de kinderen. Dat leidt tot de nodige akkefietjes, met de suggestie van overspel als uitschieter. Volgens het scenario van ervaringsdeskundige Castel worstelen moeders met een eeuwige paradox: verlangen naar hulp van de vader bij de opvoeding én heimelijk wensen dat hij faalt, zodat de macht bij de vrouw blijft. Een grappige vertoning.

Divine Émilie

2007 | Historische film, Biografie, Drama

Frankrijk 2007. Historische film van Arnaud Sélignac. Met o.a. Léa Drucker, Thierry Frémont, Olivier Sitruk, Philippe Lefebvre en Mathieu Delarive.

Verzorgde tv-dramatisering van een sleutelepisode uit het leven van markiezin Émilie du Châtelet (1706-1749). Deze gehuwde, maar voor haar tijd revolutionair vrije vrouw pionierde tijdens de Verlichting met publicaties over wiskunde en natuurkunde en vertaalde Isaac Newtons Principia mathematica in het Frans. Cruciale ontmoeting was die met de uit de gratie geraakte Voltaire; hij werd minnaar en mentor van de jonge aristocrate. Léa Drucker, telg uit een Franse familie van bekende mediafiguren, is een passend eigenzinnig-glamoureuze Émilie. Als co-auteur van het kundige scenario tekende Élisabeth Badinter, een feministisch filosofe die meerdere studies over Émilie du Châtelet publiceerde.

Mon frère se marie

2006 | Komedie

Frankrijk/Zwitserland 2006. Komedie van Jean-Stéphane Bron. Met o.a. Jean-Luc Bideau, Aurore Clément en Cyril Troley.

Verzorgde tv-dramatisering van een sleutelepisode uit het leven van markiezin Émilie du Châtelet (1706-1749). Deze gehuwde, maar voor haar tijd revolutionair vrije vrouw pionierde tijdens de Verlichting met publicaties over wiskunde en natuurkunde en vertaalde Isaac Newtons Principia mathematica in het Frans. Cruciale ontmoeting was die met de uit de gratie geraakte Voltaire; hij werd minnaar en mentor van de jonge aristocrate. Léa Drucker, telg uit een Franse familie van bekende mediafiguren, is een passend eigenzinnig-glamoureuze Émilie. Als co-auteur van het kundige scenario tekende Élisabeth Badinter, een feministisch filosofe die meerdere studies over Émilie du Châtelet publiceerde.

La petite Jérusalem

2005 | Drama

Frankrijk 2005. Drama van Karin Albou. Met o.a. Fanny Valette, Elsa Zylberstein, Bruno Todeschini, Hédi Tillette de Clermont-Tonerre en Sonia Tahar.

Zussen Laura en Mathilde (Valette en Zylberstein) wonen met hun orthodox-joodse gezinsleden in een krappe woning in de wijk La petite Jérusalem in Parijs. Laura dweept met de leer van vrijdenker Kant terwijl de oudere Mathilde koerst op de Thora. Beide vrouwen worden gedwongen om hun overtuigingen tegen het licht te houden als de vrijgevochten Laura verliefd wordt op moslim Djamel en de orthodoxe Mathilde ontdekt dat haar man Ariel (Todeschini) vreemdgaat. Deels autobiografische film van Karin Albou (1968) die onder gelijke omstandigheden opgroeide. Winnaar van een scriptprijs in Cannes en uitgeroepen tot Beste Debuut door de verenigde Franse filmpers.

Pierre et Jean

2004 | Drama

Frankrijk 2004. Drama van Daniel Janneau. Met o.a. Valentin Merlet, Jean-François Balmer en Aurore Clément.

Zussen Laura en Mathilde (Valette en Zylberstein) wonen met hun orthodox-joodse gezinsleden in een krappe woning in de wijk La petite Jérusalem in Parijs. Laura dweept met de leer van vrijdenker Kant terwijl de oudere Mathilde koerst op de Thora. Beide vrouwen worden gedwongen om hun overtuigingen tegen het licht te houden als de vrijgevochten Laura verliefd wordt op moslim Djamel en de orthodoxe Mathilde ontdekt dat haar man Ariel (Todeschini) vreemdgaat. Deels autobiografische film van Karin Albou (1968) die onder gelijke omstandigheden opgroeide. Winnaar van een scriptprijs in Cannes en uitgeroepen tot Beste Debuut door de verenigde Franse filmpers.

La demoiselle d'honneur

2004 | Thriller

Frankrijk/Duitsland/Italië 2004. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Benoît Magimel, Laura Smet, Solène Bouton, Aurore Clément en Bernard Le Coq.

Die sluwe oude vos Chabrol toch. Voor deze cine-verfransing van Ruth Rendells psychologische thriller The Bridesmaid castte hij de dramatisch nogal beperkte kantoorklerkacteur Magimel tegenover zwoele schone Smet (dochter van Nathalie Baye en Johnny Hallyday). Magimel valt als jonge bourgeois Philippe zonder parachute op Senta, het raadselachtige bruidsmeisje van zijn zus. Senta lijkt weer als twee druppels troebel water op een door Philippes maman weggegeven tuinsculptuur en woont in de kelder van haar zonderlinge ouderlijk huis. Femme fatale, zegt u? Ja en nee, want: Chabrol en Rendell. Elegant, spannend vakwerk met rijke sfeerfotografie van de Portugees Eduardo Serra.

Demain on déménage

2004 | Komedie

Frankrijk/België 2004. Komedie van Chantal Akerman. Met o.a. Sylvie Testud, Aurore Clément, Jean-Pierre Marielle, Natacha Régnier en Elsa Zylberstein.

Een van de leukere titels van de productieve Belgische schrijver/regisseur Akerman, deze kluchtige, maar toch ook understated spraakwaterval van een komedie. Testud is een smoezelige schrijfster (naar Akermans eigen zeggen een autobiografisch personage) die na de dood van haar echtgenoot haar drukke moeder in huis neemt, en moet concluderen dat dit de voortgang van haar erotische roman weinig goed doet. Ze besluit haar krappe appartement te koop te zetten, met een hoop bijzondere korte ontmoetingen als gevolg. Net als voor haar Proust-verfilming La Captive schreef Akerman het script met filmmaker Eric de Kuyper.

Adieu

2003 | Drama

Frankrijk 2003. Drama van Arnaud des Pallières. Met o.a. Michael Lonsdale, Aurore Clément, Olivier Gourmet en Mohamed Rouabhi.

Zwaarmoedige dubbelvertelling over afscheid en ongastvrijheid. Het ene verhaal toont de belevenissen van een Algerijn die in Frankrijk politiek asiel wordt geweigerd en zichzelf in brieven aan zijn dochter vereenzelvigt met Jonas in de walvis. In het andere verhaal moet een oude boer zijn jongste zoon begraven en verliest daarbij zelf de wil om te leven. Tegendraadse regie ademt ouderwetse strengheid en tracht in twee volledig contrasterende verhaallijnen het wezenlijke in een mensenbestaan te doorvorsen. De regisseur gebruikt daarbij herhaalde discrepantie tussen beeld en geluid als stijlmiddel.

Une affaire privée

2002 | Misdaad, Thriller, Mysterie

Frankrijk 2002. Misdaad van Guillaume Nicloux. Met o.a. Thierry Lhermitte, Marion Cotillard, Samuel Le Bihan en Aurore Clément.

Privédetective François Manérie gaat op zoek naar een zes maanden geleden verdwenen meisje. Tegelijkertijd begint hij een affaire met Clarisse, de beste vriendin van de vermiste, die meer weet dan ze wil prijsgeven.

Les âmes câlines

2002 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 2002. Romantiek van Thomas Bardinet. Met o.a. François Berléand, Laetitia Coti, Valérie Donzelli, Laure Duthilleuil en Aurore Clément.

De zoveelste film over een hitsige vijftiger die meisjes van in de twintig achterna zit. In dit geval gaat het om Jacques (Berl[KA1]eand), die een vindingrijke, straatarme kunstschilder is en het hartje van studente Claire (Coti) probeert te veroveren, terwijl hij dankbaar misbruik maakt van de vrijgevigheid van zijn buurvrouw H[KA1]el[KA2]ene (Duthilleuil). Niet alleen dat hij bij haar eet, maar zij dekt hem als Jacques` ex Christine (Cl[KA1]ement) komt zeuren en wil weten, waar hun opstandige zoon S[KA1]ebastien (Boidin) kan zijn; Hélène legt dan snel uit dat Claire de vriendin van Sébastien is. Het wordt koddig als Jacques regelmatig in zijn ondergoed op de gang voor de dichte deur van zijn woning staat, omdat hij geen sleutel bij zich heeft. Met geleende kleren, die niet bij elkaar passen, gaat hij op de versiertoer en probeert Claire in de bistro om de hoek over te halen hem bij haar te laten slapen. Het tot op de draad versleten scenario is van regisseur Bardinet en Gilles Marchand naar een anekdote van Daniel Martínez, dat geïnspireerd zou zijn op een song uit de jaren 1960 van Michel Polnaref. De film is te harden dankzij Berléand's spel en de uitstekende rol van de oudere Presle als Juliette met wie Jacques een platonische verhouding heeft. Het camerawerk is van Antoine Roch. Ook bekend als LE FOSSÉ DES GÉNÉRATIONS EST UN LIT DOUILLET.

Trouble Every Day

2001 | Horror, Experimenteel, Fantasy

Japan/Duitsland/Frankrijk 2001. Horror van Claire Denis. Met o.a. Vincent Gallo, Tricia Vassey, Béatrice Dalle, Alex Descas en Florence Loiret Caille.

Als de film begint zien we hoe de lonkende Cor[KA1]e (Dalle) een trucker aanhoudt langs de weg en met hem voor een vluggertje de bosjes induikt. We zijn er getuige van hoe zij haar slachtoffer openscheurt en opeet tijdens het bedrijven van de liefde. Als het kwaad geschied is en Cor[KA1]e onder het bloed zit, komt haar man L[KA1]eo op de motor. Hij neemt haar mee en sluit haar op in hun huis in de voorstad van Parijs. Tegelijkertijd zien we hoe Shane (Gallo), een medewerker van een Amerikaans farmaceutisch bedrijf, met zijn vrouw June (Vessey), op huwelijksreis gaat naar Parijs. Ondertussen wordt er bij Coré ingebroken door twee jonge mannen, die door haar te grazen worden genomen. Shane blijkt op zoek te zijn naar Léo, maar als hij in het laboratorium komt waar hij zou moeten werken, begrijpt Shane dat Léo is ontslagen wegens ongeoorloofd experimenteren. We weten inmiddels dat Léo thuis zijn werk voortzet. Het wordt duidelijk dat Léo indertijd geëxperimenteerd heeft met het opwekken van de libido en daarbij de hersenen beschadigd heeft van zijn proefkonijnen, Coré en Shane. Nu wil Shane de notities van Léo te pakken krijgen om van zijn kwaal te genezen. June weet van niets en in het chique hotel, waar zij verblijven, loopt niet alleen zij gevaar, maar ook het kamermeisje. Een soort pretentieuze vampierenfilm, die graaf Dracula verlegen zou maken, want het bloed vloeit rijkelijk. Het scenario van regisseuse Denis en Jean-Pol Fargeau bevat eigenlijk weinig verhaal en het was de bedoeling van Denis om een soort sequel van haar lichaamsverheerlijkende film BEAU REGARD over seks te brengen, maar het bloederige kannibalisme, de onerotische seksscènes en de afwezigheid van dialoog verstommen deze doelstelling, onbegrepen door gewone kijkers. Het camerawerk van Agnès Godard is indrukwekkend. De rolprent zorgde voor schandaal op het filmfestival van Cannes, waar hij in première ging. Vooral voor kijkers met een sterke maag, die dit inhoudsloze geprovoceer zeer goed kunnen verteren. Geen genrefilm in de ware zin des woords.

Tanguy

2001 | Komedie

Frankrijk 2001. Komedie van Étienne Chatiliez. Met o.a. André Dussollier, Eric Berger, Hélène Duc, Aurore Clément en Jean-Paul Rouve.

Hij is achtentwintig, slim en heel vriendelijk, maar toch willen zijn ouders van hem af: Tanguy (Berger) heeft zijn ouderlijk nest in Parijs nog steeds niet verlaten en daar krijgen Edith (Azéma) en Paul (Dussolier) inmiddels behoorlijk genoeg van. Terwijl Tanguy rustig Chinees en Japans studeert broeden zijn ouders op een plan. Komedieschrijver-regisseur Étienne Chatiliez (La vie est un long fleuve tranquille) heeft zijn acteurs goed gekozen, maar blijft wat te gretig aan de amusante premisse hangen. En passant maakt hij een vergelijking met de gangbare gezinssituaties in China.

Love me

2000 | Drama, Fantasy, Muziek

Frankrijk 2000. Drama van Laetitia Masson. Met o.a. Sandrine Kiberlain, Johnny Hallyday, Julie Depardieu, Anh Duong en Salomé Stévenin.

In deze film worden realistische scènes afgewisseld met een soort dromen en halucinaties. In de realiteit ziet de kijker Gabrielle, een jonge vrouw die aan het strand woont in Frankrijk en in een bar leeft. Ze is fan van de muziekant Lennox. In de andere scènes doolt dezelfde vrouw door de straten van een Amerikaanse stad waar ze Lennox na een concert ontmoet.

La captive

2000 | Drama

Frankrijk/België 2000. Drama van Chantal Akerman. Met o.a. Stanislas Merhar, Sylvie Testud, Olivia Bonamy, Françoise Bertin en Ellizzette Duvall.

Losjes gebaseerd op La prisonnière (in: A la recherche du temps perdu) van Marcel Proust. Vruchtbaar materiaal voor regisseur Akerman (A couch in New York) die haar werk focust op de complexiteit van seksualiteit. Scribent Simon (Stanislas Merhar) is geobsedeerd door Ariane (Sylvie Testud). Zijn obsessie vertaalt zich in haar virtuele gevangenschap: hij volgt haar overal, fysiek en psychisch. Een tragische vertelling over liefde en verlangen. Rijk doorspekt met evergreens van Rachmaninov en Schubert.

L'été des Hannetons

2000 |

Frankrijk 2000. Philippe Venault. Met o.a. Patrick Catalifo, Sophie Duez en Aurore Clément.

Losjes gebaseerd op La prisonnière (in: A la recherche du temps perdu) van Marcel Proust. Vruchtbaar materiaal voor regisseur Akerman (A couch in New York) die haar werk focust op de complexiteit van seksualiteit. Scribent Simon (Stanislas Merhar) is geobsedeerd door Ariane (Sylvie Testud). Zijn obsessie vertaalt zich in haar virtuele gevangenschap: hij volgt haar overal, fysiek en psychisch. Een tragische vertelling over liefde en verlangen. Rijk doorspekt met evergreens van Rachmaninov en Schubert.

Jet Set

2000 | Komedie, Drama

Frankrijk/Spanje 2000. Komedie van Fabien Onteniente. Met o.a. Samuel Le Bihan, Lambert Wilson, Ornella Muti, Ariadna Gil en Bruno Solo.

In de Parijse volksbuurt Montreuil staat de Bombay Bar van Jimmy (Solo). De tent staat op springen, schuldeisers cirkelen als aasgiren om de zaak, terwijl Jimmy`s vrouw Lydia (Larrivaz) ieder moment kan bevallen van een baby. Door het tv-programma Riches et Sympas krijgen Jimmy en zijn compagnon Fifi (Deutsch) een idee: als de bar nu eens in de mode raakte bij de jetset, dan gaat hij lopen als een trein. Mike (Le Bihan), een acteur zonder werk, laat zich door Jimmy ompraten om voortaan door het leven te gaan als Prins di Segafredi. In die hoedanigheid moet hij doordringen tot de kringen van de vips. Mike`s moeder (Moya) heeft de nodige jaren de namen geknipt uit de chique kleren van de jetset, die in de recycling terecht kwamen, en adressen verzameld. Zo legt Mike contact met Arthus de Poulignac (Wilson), een dure bal, die zich verveelt en met een rijke Egyptische weduwe, Camilla Balbeck (Muti), die hem algauw uitnodigt om de lakens van haar bed op te slaan. Hij gaat huizen bij de edele Evrard (Gallienne) met een website voor de rijken en legt snel verder contacten met Mellor da Silva (Garcia), een Braziliaanse playboy en Nicole Schultz (Clement), een teutoonse jetsetter. Jimmy mag zich in de handen wrijven over de komende klandizie. De film is een luchtig en kluchtig portret van het overdreven wereldje van de SDF (Sans Difficult[KA1]es Financi[KA2]eres - de zorgelozen) tegenover de bezitloze SDF (Sans Domicile Fixe - de daklozen). Het is best lachen geblazen en de rollen zijn heel leuk, maar het scenario van regisseur Onteniente, Bruno Solo, Emmanuel De Brantes en Olivier Chavarot is mager en graaft niet diep - voor een keer hoeft dat ook niet. Het camerawerk is van Franco Di Giacomo.

Faites comme si je n'étais pas là

2000 | Thriller

Frankrijk/Italië 2000. Thriller van Olivier Jahan en Olivier Dahan. Met o.a. Jérémie Renier, Aurore Clément, Johan Leysen, Sami Bouajila en Alexia Stresi.

Eric (R[KA1]enier) is een lastige, in zichzelf gekeerde, onaangename ego[KA3]istische tiener. Hij is ongezellig en neemt niet echt deel aan de dingen die thuis gebeuren. Zijn moeder H[KA1]el[KA2]ene (Cl[KA1]ement) en stiefvader Ren[KA1]e (Leysen) ergeren zich groen en geel, en weten niet goed wat ze met hem moeten beginnen. Eric is jaloers dat zijn zus Carole (Richard) met haar vriendje Simon (Berriau) een stelletje vormt. Hij vergeet de aandacht van zijn robbedoesachtige vriendinnetje Marie (de Caunes). Hij doodt zijn tijd met het gluren door een verrekijker en bespiedt daarbij de buren en andere bewoners. Hij stuurt anonieme brieven over zijn waarnemingen, waarbij hij de nodige onrust stookt en onheil veroorzaakt. In het bijzonder interesseert hij zich voor het amoureuze paartje Fabienne (Stresi) en Tom (Bouajila). Het bedrijven van de liefde door hen fascineert hem eindeloos. Op den duur loopt het echter uit de hand met Eric. Regisseur Jahan tekent met uiterste precisie het karakter en in bredere zin de personage van een gestoorde teenager. Het is een geslaagd portret, maar hij neemt er echt de tijd voor, te veel voor gewone filmkijkers. Hoofdrol Rénier, die bekend werd door LA PROMESSE van de geboeders Dardenne is uitstekend als ellendige tiener, die van kwaad tot erger wordt, hij speelt zijn rol heel goed. De bijrollen zijn geloofwaardig in de subplots en leveren een positieve bijdrage aan de opbouw. Het scenario is van regisseur Jahan en Michel C. Pouzol. Het sombere en soms donkere camerawerk van Gilles Porte werkt sfeerverhogend. Geen film voor actieliefhebbers.

Chasseurs d'écume

1999 |

Frankrijk 1999. Denys Granier-Deferre. Met o.a. Stéphane Metzger, Aurore Clément, Jacques Perrin en Alexia Stresi.

Eric (R[KA1]enier) is een lastige, in zichzelf gekeerde, onaangename ego[KA3]istische tiener. Hij is ongezellig en neemt niet echt deel aan de dingen die thuis gebeuren. Zijn moeder H[KA1]el[KA2]ene (Cl[KA1]ement) en stiefvader Ren[KA1]e (Leysen) ergeren zich groen en geel, en weten niet goed wat ze met hem moeten beginnen. Eric is jaloers dat zijn zus Carole (Richard) met haar vriendje Simon (Berriau) een stelletje vormt. Hij vergeet de aandacht van zijn robbedoesachtige vriendinnetje Marie (de Caunes). Hij doodt zijn tijd met het gluren door een verrekijker en bespiedt daarbij de buren en andere bewoners. Hij stuurt anonieme brieven over zijn waarnemingen, waarbij hij de nodige onrust stookt en onheil veroorzaakt. In het bijzonder interesseert hij zich voor het amoureuze paartje Fabienne (Stresi) en Tom (Bouajila). Het bedrijven van de liefde door hen fascineert hem eindeloos. Op den duur loopt het echter uit de hand met Eric. Regisseur Jahan tekent met uiterste precisie het karakter en in bredere zin de personage van een gestoorde teenager. Het is een geslaagd portret, maar hij neemt er echt de tijd voor, te veel voor gewone filmkijkers. Hoofdrol Rénier, die bekend werd door LA PROMESSE van de geboeders Dardenne is uitstekend als ellendige tiener, die van kwaad tot erger wordt, hij speelt zijn rol heel goed. De bijrollen zijn geloofwaardig in de subplots en leveren een positieve bijdrage aan de opbouw. Het scenario is van regisseur Jahan en Michel C. Pouzol. Het sombere en soms donkere camerawerk van Gilles Porte werkt sfeerverhogend. Geen film voor actieliefhebbers.

À vendre

1998 | Komedie, Mysterie

Frankrijk 1998. Komedie van Laetitia Masson. Met o.a. Sandrine Kiberlain, Sergio Castellitto, Jean-François Stévenin, Chiara Mastroianni en Aurore Clément.

De film gaat over de omzwervingen van France Robert (Kiberlain) die op haar trouwdag verdween met een tas, waarin een half miljoen Francs (nog geen honderdduizend euro) zat. Pierre Lindien (St[KA1]evenin), de man die ze had moeten trouwen, geeft een Italiaanse priv[KA1]edetective, Luigi Primo (Castellitto) opdracht om haar op te sporen. Hij gaat van Marseille naar Grenoble en ondervraagt haar ouders, ex-vriendjes, een prostituée, een werkster en een werkloze vrouw. Als hij terug naar af is, verschijnt zij plotseling voor de huwelijksceremonie, maar dat is slechts een afleidingsmanoeuvre om opnieuw te verdwijnen. Luigi vindt haar tenslotte in New York, waar zij leeft van de betaalde liefde. De film geeft het portret van een vrouw, die voor de man die haar tegenpool is, ongrijpbaar blijkt. De makers zijn er niet in geslaagd om clichés te vermijden en de personages zijn opgebouwd volgens het principe om ze zo laat mogelijk te profileren met als gevolg dat hun handelingen onwerkelijk lijken. Toch zitten er roerende facetten aan de personage die door Kiberlain gespeeld wordt, als ze in opstand komt tegen haar uitgestippelde toekomst. Instinctief gemaakte cinema, waarbij de situaties ter plekke bedacht worden als men aan het draaien is, en die leven in de brouwerij moeten brengen. De minimale muziek van Siegried heeft een maximaal effect. Het camerawerk is van Antoine Héberlé.

Papa est monté au ciel

1998 | Komedie, Fantasy, Familiefilm

Frankrijk/België 1998. Komedie van Jacques Renard. Met o.a. Luce Mouchel, Aurélia Petit, Madeleine Marion, Elisabeth Legillon en Sylviane Goudal.

Papa is overleden. Het leven van zijn drie dochters, Roseline (Cl[KA1]ement), Francine (Mouchel) en Corinne (Petit), verandert hierdoor grondig. Om hun verdriet te verwerken trachten ze elk een droom te verwezenlijken. De een tracht de verschillende vaders van haar kinderen bijeen te brengen, de ander trakteert zich op een vorstelijk snoepreisje, terwijl de derde op zoek gaat naar een knappe kerel. Hun omgeving kijkt met verbaasde ogen toe. Maar dan, op een dag nadat ze zich hebben laten gaan in hun geheime passies, krijgen ze een teken uit de hemel. Een ongewone dramatische komedie die handelt over de persoonlijke verwerking van rouw. Ondanks het trieste gegeven werd het een luchtige film waarin drie jonge vrouwen op een heel persoonlijke manier reageren op deze breuk in hun dagelijkse sleur. De drie actrices spelen het spel op ludieke wijze en slagen erin de kijker met een goed gevoel achter te laten. Met spijt in het hart dat ze uit zijn leven verdwijnen na het zien van de film, want zij zijn personen die durven te realiseren waar anderen enkel van dromen. Regisseur Renard en Philippe Minyana schreven het geestige, maar toch ernstige, scenario. Jacques Bouquin stond achter de camera. Stereo.

A vendre

1998 | Experimenteel

Frankrijk 1998. Experimenteel van Laetitia Masson. Met o.a. Roschdy Zem, Jean-François Stévenin, Mireille Perrier, Chiara Mastroianni en Sandrine Kiberlain.

Nadat hij door haar verlaten en bestolen is laat nachtclubeigenaar Pierre (Stévenin) zijn verloofde France (talent Kiberlain) zoeken door privé-detective Luigi (mooie rol van Castellito). Luigi pakt het grondig aan door bij France's verleden te beginnen en langzaam naar het heden te werken. In flashbacks ontvouwt zich het leven van France, maar haar motivaties worden nooit compleet helder. Volgens scenariste/regisseuse Masson - En avoir (ou pas) - hoort mysterie bij film. In een interview zegt ze: 'Het is een risicovolle, imperfecte film, maar ik zou het niet anders willen'. (IdH/VPRO Gids)

Un homme...

1997 | Komedie

Frankrijk 1997. Komedie van Robert Mazoyer. Met o.a. Etienne Chicot, Catherine Frot, Anaïs Jeanneret, Roger Mirmont en Jean-Pierre Darroussin.

Tweedelige tv-film die het professionele en liefdesleven volgt van geniaal uitvinder Germain Mayeur (Chicot). In eerste deel GIS[KA2]ELE zien we hoe harde werker Germain het van ploegbaas tot fabriekseigenaar schopt. Zijn vrouw Gis[KA2]ele (Frot) voelt zich echter verwaarloosd en onbegrepen en pleegt zelfmoord. In tweede deel ISABELLE zijn zeven jaar voorbijgegaan. Germain begint verhouding met Isabelle (Jeanneret), jonge vrouw die op ministerie van industrie en handel werkt. Tot Germain ontdekt dat zij een verborgen leven leidt. Door regisseur Mazoyer met Odile Barsky geschreven subtiele kroniek van het dagelijkse leven, bestaande uit een lach en een traan, tegenslagen en grootse verwezenlijkingen. Met kleine trekjes tekent Mazoyer aantrekkelijke, geloofwaardige personages. Knap spel, sappige dialogen.

Nous sommes encore ici

1997 | Drama

Frankrijk/Zwitserland 1997. Drama van Anne-Marie Miéville. Met o.a. Bernadette Lafont, Aurore Clément, Jean-Luc Godard en Roland Vouilloz.

i

Passe sous silence

1996 |

Frankrijk 1996. Igaal Niddam. Met o.a. Aurore Clément, Marie Matheron en Marie-Sophie L. Berthier.

Op een dag wordt Cécile opgeroepen als jurylid. Zij zal moeten oordelen over Sandra die de moord op haar minnaar heeft bekend. Wat niemand in de rechtszaal weet, en wat Cécile ook liever zo wil houden, is dat zij de verdachte persoonlijk kent...

Nous sommes tous encore ici

1996 |

Frankrijk 1996. Anne-Marie Miéville. Met o.a. Roland Vouillox, Daniel Geiser, Vincent Babel, Jean-Luc Godard en Bernadette Lafont.

Op een dag wordt Cécile opgeroepen als jurylid. Zij zal moeten oordelen over Sandra die de moord op haar minnaar heeft bekend. Wat niemand in de rechtszaal weet, en wat Cécile ook liever zo wil houden, is dat zij de verdachte persoonlijk kent...

Les Alsaciens - ou les deux Mathilde

1996 |

Frankrijk 1996. Michel Favart. Met o.a. Aurore Clément, Manfred Andrae en Jean-Pierre Miquel.

Televisieserie in vier delen

Les faux médicaments

1995 | Thriller

Frankrijk 1995. Thriller van Alain-Michel Blanc. Met o.a. Fabrice Michel, Solal Valentin, Aïda Isalbe, Maryvonne Schiltz en Michel Duchaussoy.

Een specialist in tropische ziekten, Michel, behandelt als arts in het Afrikaanse Franville slachtoffers van malaria. Wanneer meerdere patiënten sterven na toediening van een kinine-injectie, stelt hij een onderzoek in en stoot op een illegaal geneesmiddelen-circuit. Hij is woedend, dient op hoog niveau klacht in, maar wordt prompt het land uitgezet want de autoriteiten zitten zelf aan de vetpot. Terug in Frankrijk zet hij de strijd tegen de corruptie verder maar niemand, noch zijn vriend-dokter Chabrol, arts bij de UNO, noch de politie die zich in de materie incompetent verklaart, noch het laboratorium, zelf slachtoffer van de foute kinine, kunnen noch willen hem helpen. Regisseur Blanc werkte zelf aan het draaiboek, geholpen door Jean-Pierre Bastid en Jean-Gérard Imbar. Minder een thriller dan een realistisch pamflet over bepaalde praktijken in de moderne samenleving waarin geldgewin het haalt op nobele bedoelingen. Enkele ouwe rotten van acteurs als Duchaussoy en Gélin worden handig uitgespeeld tegen jonge leeuwen.

Les Alsaciens ou les deux Mathilde

1995 | Historische film

Frankrijk/Duitsland 1995. Historische film van Michel Favart. Met o.a. Cécile Bois, Aurore Clément, Jean-Pierre Miquel, Sebastian Koch en Julien Lambroschini.

Vierdelige Frans-Duitse familiekroniek over de geschiedenis van een geslacht in de Elzas. In het eerste deel (1870-1894) huwt Mathilde (Bois), de enige dochter van baron Eug[KA2]ene-Victor Kempf (Miquel), graaf Charles du Tour (Coltelloni). Hun geluk is van korte duur want de Frans-Duitse oorlog breekt uit en de graaf sneuvelt op `het veld van eer`. De Elzas maakt voortaan deel uit van het Duitse keizerrijk, maar Mathilde houdt koppig vast aan haar Franse nationaliteit. Tot haar grote ergernis worden Straatsburg en de rest van de Elzas daarop steeds meer in de Duitse invloedssfeer getrokken. Twintig jaar later wordt de zoon van Mathilde, Louis de La Tour (Lambroschini), die rechten studeert in `klein Berlijn` (Straatsburg) verliefd op Frederike (Wanka), de dochter van een Pruisische generaal. Mathilde is de wanhoop nabij. In het tweede deel (1904-1919) trouwt Louis toch met de Duitse Frederike en gaat over naar het Duitse kamp. Zijn twee kinderen worden echter een schoolvoorbeeld van de gemengde gevoelens in de regio: de ene, Edouard (Tavel), studeert technische wetenschappen en kiest resoluut voor de Franse nationaliteit; de andere, Karl (Paul), studeert rechten in Heidelberg en wordt Duitser. Dan breekt WO I uit en staan Frankrijk en Duitsland tegenover elkaar. In 1918 triomfeert Mathilde want Frankrijk heeft gewonnen. Karl is gesneuveld en Mathilde verzoent zich met de vader van Frederike. In het derde deel (1927-1940) huwt Edouard met de mooie Alexandra Rheinhardt (Aymerie) en neemt de leiding van de zaak over. De Elzassers zijn niet te spreken over de tegen Duitsland gerichte maatregelen die Frankrijk neemt. Een beschermeling van Mathilde, Albert Laugel (Rossigneux) geeft de aanzet tot de oprichting van de Heimatbund, maar spoedig infiltreren pro-Duitse elementen in de organisatie, die spoedig daarop wordt opgeheven. Onderwijl bereidt het nazisme de machtsovername in Duitsland voor. In de vierde en slotaflevering (1943-1953) woedt WO II in alle hevigheid. Laugel is commandant in het verzet geworden. Zijn ex-vrouw Katel (Resca) blijkt een gezante van De Gaulle te zijn. De oorlog verdeelt de Elzas weer in twee kampen en de tragische gebeurtenissen volgen elkaar in snel tempo op. Families en familieleden staan weer tegenover elkaar. Gigantische miniserie, geschreven door Henri de Turenne en Michel Deutsch (met 124 acteurs en 2.500 figuranten, gedraaid in 107 dagen) schetst, soms wat te snel, een eeuw van de geschiedenis van de Elzas, een gebied waarvan de inwoners voor dilemma's kwamen te staan omdat het vier keer van nationaliteit veranderde. Passies, liefde, vaderlandsliefde, politiek en familiale drama's wisselen elkaar af. Gefotografeerd door Michaël Epp. Formaat 16/9.

Passé sous silence

1994 | Drama

Frankrijk/Zwitserland 1994. Drama van Igaal Niddam. Met o.a. Marie-Sophie L. Berthier, Marie Matheron, Carlo Brandt, Aurore Clément en Jean-Claude Dreyfus.

C[KA1]ecile Arnoux (L. Berthier) wordt opgeroepen om zitting te nemen in een jury. Ze zal moeten oordelen over een vrouw die ervan verdacht wordt haar minnaar te hebben vermoord. De eerste confrontatie zorgt voor een schok. De verdachte was haar boezemvriendin toen ze allebei dertien waren. De vriendin doet niet de minste moeite zich te verdedigen, dus gaat ex-Madame Lelouch zelf op zoek naar haar motieven, zeer tot ongenoegen van echtgenoot S[KA1]ebastien Arnoux (Brandt). Alledaags drama over vriendschap en plichtsbesef, waarbij de moordzaak slechts een neventhema is. De acteurs leveren oppervlakkig werk. Het niet bepaald originele scenario is van de hand van Christian Biegalski, Bénédicte Popper, Joëlle Goron en Niddam. Claude Egger stond achter de camera.

La voyageuse du soir

1994 | Komedie, Familiefilm, Drama

Frankrijk/Italië/Zwitserland 1994. Komedie van Igaal Niddam. Met o.a. Sophie Broustal, Andrea Occhipinti, Yves Jacques, Aurore Clément en Maxime Leroux.

Viviane Vermorel (Broustal) groeit op in Marseille. Haar vader is marine-officier en meestal afwezig. Haar moeder, een naaister, weigert in te zien dat haar dochter het talent bezit om een succesrijke mode-ontwerpster te worden. Het komt dan ook dikwijls tot hevige ruzies tussen moeder en dochter. De enige die begrip opbrengt voor het meisje is Jeanne (Cotillon), eigenares van het H[KA4]otel des Voyageurs, waar zeelieden en prostitu[KA1]ees elkaar ontmoeten. Nadat ze door haar vriend bedrogen werd, besluit Viviane naar Parijs te trekken om er een mode-opleiding te volgen. Drie jaar later studeert ze met succes af. Door haar grote zelfzekerheid slaagt ze erin een baan als stagiaire te krijgen in het mode-atelier van J. Boissard. Hier maakt ze kennis met Boissards medewerker Arthur (Jacques), die droomt van een carrière als striptekenaar. Het dramatische relaas van een meisje dat haar milieu wil ontvluchten en er nog in slaagt ook. Het verhaal loopt niet altijd even vlot en Broustal is niet steeds even geloofwaardig in haar rol. Dat sociaal succes steeds een prijs heeft is de moraal van het scenario dat Odile Barsky en Igaal Niddam baseerden op de roman van Annick Geille. Fotografie van Charlie Gaëta.

Pas d'amour sans amour

1993 |

Frankrijk 1993. Evelyne Dress. Met o.a. Patrick Chesnais, Evelyne Dress, Jean-Luc Bideau, Gérard Darmon en Aurore Clément.

Dress, die samen met Chesnais een bureau voor avontuurlijke reizen runt is in de veertig en al drie jaar gescheiden. Ze zou weleens lekker met een kerel tussen de lakens willen glijden, want daarvan is het sedert de scheiding niet meer gekomen. Chesnais heeft geen belangstelling voor haar en je moet de gouden regel van het rommelen met je klanten niet overtreden. Ze is dus veroordeeld tot vriendinnen met dito ervaringen. Saaie debuutfilm van Dress, die behalve de hoofdrol ook de regie voerde en het scenario schreef. Met uitzondering van zichzelf komt iedereen tamelijk ongeloofwaardig over. Bertrand Chantry stond achter de camera. Op een klein festival voor de feministsche film evenwel bekroond met de publieksprijs. Tot dat publiek beperkt.

Marie

1993 | Drama

Portugal/Frankrijk/België 1993. Drama van Marian Handwerker. Met o.a. Marie Gillain, Alessandro Sigona, Stéphane Ferrara, Sabrina Leurquin en Margarida Marinho.

Marie, een lastige puber, raakt zwanger van een jongen die haar in de steek laat. Zij vlucht weg voor de wereld en zichzelf en ontmoet een andere jongen, die het eveneens niet makkelijk heeft gehad. Zijn vader is pas omgekomen bij een auto-ongeluk en hij wil zijn moeder bezoeken, die in Portugal woont. Marie en Tonio gaan letterlijk en figuurlijk op weg om volwassen te worden. Deze fijngevoelige geschiedenis is zowel vrolijk als emotioneel en ontroerend. De opbouw van de film benadert die van een tv-film. Handwerker, die de ongedwongenheid van de jeugd en het gevoel van onbehagen in de puberteit goed weet neer te zetten, heeft de film met veel gevoel geregisseerd en de roerende harmonie tussen Gillain en Sigona doet prettig aan. Scenario van de regisseur, Luc Jabon, Catherine Verougstraete en Pascal Lonhay.

Les démoniaques

1993 | Thriller

Duitsland/Zwitserland/Frankrijk/Italië 1993. Thriller van Pierre Koralnik. Met o.a. Ángela Molina, Aurore Clément, Jean-Philippe Écoffey, Jan Rouiller en Teco Celio.

Op hun huwelijksdag redden Ecoffey en Molina een jonge vrouw van de verdrinkingsdood in het meer vlakbij hun prachtige landhuis. Al snel blijkt deze vrouw Clément geen onbekende te zijn voor Molina. Waar hebben ze elkaar vroeger ontmoet en waarom doen ze zo geheimzinnig over het verleden? Een spannende thriller naar de roman Celle qui n'était plus van het specialisten-duo Boileau-Narcejac. Een lugubere sfeer die fijngevoelige kijkers koude rillingen over de rug doet lopen. Koralnik en Philippe Madral bewerkten de roman op zeer filmische wijze. Uitstekend spel van beide hoofdrolspeelsters. Ook al werd het geen LES DIABOLIQUES, toch kunnen deze demonische vrouwen de nachtrust verstoren. Indrukwekkende slotbeelden. Fotografie van Pavel Korinek en voor de muziek zorgde Serge Franklin.

Gabriel

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van Mounir Dridi. Met o.a. Adama Niane, Julie-Anne Rauth, Françoise Brion, Christophe Bernard en Malek Kateb.

Niane, een zwarte jongeman, arriveert per bus in een Frans stadje aan de Atlantische kust. De jongen is tegelijkertijd geheimzinnig, ondoorgrondelijk, onschuldig en engelachtig, en hij brengt al vlug de tongen van de inwoners in beweging. Hij komt Brion opzoeken, de vrouw die hem heeft geadopteerd. Het weerzien is niet bepaald een succes. Een ogenschijnlijk zeer eenvoudige film, die bij ontleding echter bijzonder complex in elkaar blijkt te steken. Dridi's scenario is een schilderachtig palet van typisch Franse personages, gekruid met een vleugje racisme, afstandelijkheid of onverschilligheid, getekend met een aangrijpende poëzie. Zijn acteurs leveren prima werk. Achter de camera stond Pierre Boffety.

Maigret Et Le Corps Sans Tete

1991 | Thriller

Frankrijk 1991. Thriller van Serge Leroy. Met o.a. Patrick Floersheim, Aurore Clément en Bruno Cremer.

Niane, een zwarte jongeman, arriveert per bus in een Frans stadje aan de Atlantische kust. De jongen is tegelijkertijd geheimzinnig, ondoorgrondelijk, onschuldig en engelachtig, en hij brengt al vlug de tongen van de inwoners in beweging. Hij komt Brion opzoeken, de vrouw die hem heeft geadopteerd. Het weerzien is niet bepaald een succes. Een ogenschijnlijk zeer eenvoudige film, die bij ontleding echter bijzonder complex in elkaar blijkt te steken. Dridi's scenario is een schilderachtig palet van typisch Franse personages, gekruid met een vleugje racisme, afstandelijkheid of onverschilligheid, getekend met een aangrijpende poëzie. Zijn acteurs leveren prima werk. Achter de camera stond Pierre Boffety.

Les voix dans la nuit: Succubus

1991 | Horror, Mysterie

Frankrijk 1991. Horror van Patrick Dromgoole. Met o.a. Olivier Pierre, Barry Foster, Aurore Clément, Jeremy Gilley en Jacques Ferrière.

Uit de serie [KL]Les voix dans la nuit[KLE]. Deze keer vestigen de monniken van Saint-Cube hun abdij op een plek, waar heel vroeger verderfelijke heidense rituele in praktijk werden gebracht. Ook de plek waar zich zojuist een vreedzame familie heeft gevestigd, die onder meer van de vroegere begraafplaats een zwembad wil maken. Dan komen er natuurlijk allerlei duivelse krachten los. Voor het overige een slechte Stephen King of een slechte Clive Barker, dat mag de kijker zelf bepalen. In allerijl opgenomen met het (weinige) geld dat voor handen was. En wat betreft de stijl, gaat het om een slechte Roger Corman. Het lijkt wel een parodie op het genre.

L'homme en noir

1991 | Thriller

Frankrijk/Italië 1991. Thriller van Giulio Questi. Met o.a. Aurore Clément, Giuliano Gemma, Yves Collignon en Claudio Muzzi.

Een gescheiden, veertig-jarige psychiater heeft een briljante advocaat als vriend en een zoontje van tien jaar. Ze hoort dat één van haar patiënten, een vrouw van twintig, zelfmoord heeft gepleegd terwijl ze net weer zin kreeg in het leven, en dat trekt ze zich erg aan. Iets later vindt ze een cassette die de gestorvene voor haar had opgenomen. Niets in de woorden wijst vooruit naar een fatale afloop, maar wel rijst de vraag wie de 'man in het zwart' is die plotseling uit het niets opdoemt. De spanning wordt er handig in gehouden, hoewel het tweetalige acteerwerk af en toe een beetje rammelt. De duistere sfeer is typisch voor het genre. Tamelijk

Eline Vere

1991 | Drama

Frankrijk/België/Nederland/Noorwegen 1991. Drama van Harry Kümel. Met o.a. Marianne Basler, Thom Hoffman, Monique van de Ven, Johan Leysen en Michael York.

Gekunstelde, z.g. eigentijdse en veel te lange verfilming van de Haagse roman van Louis Couperus. Het is een naturalistisch noodlotsdrama met de Zwitserse actrice Basler als de heldin. Ze is een zenuwzieke jonge vrouw uit de aristocratische kringen. Ze is erfelijk belast en heeft een onevenwichtig karakter. Ze revolteert tegen de bekrompen mentaliteit van de haar omringende bourgeosie en vlucht naar Brussel. Na enkele mislukte romances gaat zij (en de film) op de muziek van Isolde`s [KL]Liefdesdood[KLE] van Wagner geheel en al onderuit. Mooie plaatjes maar geen enkele (psychologische) diepgang. Eline`s leven is te saai, te chique en te bestoft weergegeven om echt te behagen. Hoffman charmeert als de losbollige neef Vincent, Van de Ven is Eline`s truttige zus Betsy en de eeuwig jeugdige York is Vincents Amerikaanse vriend met een voorkeur voor de mannen(liefde). Basler is mooi, ongedurig en wat frêle, maar goed nagesynchroniseerd.

Bonjour Maître

1991 | Misdaad

Frankrijk 1991. Misdaad van Denys de La Patellière. Met o.a. Danielle Darrieux, Georges Wilson, Gérard Klein, Gabrielle Forest en Catherine Alric.

Het woord 'meester' in de titel slaat op een beroemde Parijse advocaat en voormalig minister die de verdediging op zich neemt van een postbode uit de provincie die ervan beschuldigd wordt twee vrouwen te hebben vermoord. De zaak trekt de belangstelling van de pers en hij denkt daar van te kunnen profiteren om aan een nieuwe politieke carrière te beginnen. Maar helaas wat een scherpe politieke satire had kunnen zijn is niets meer dan een futloos feuilleton zonder enig spoortje originaliteit geworden. Maar wat hadden we anders kunnen verwachten van deze ooit zeer produktieve maar ook zeer matige regisseur? Een film voor en door oude mensen. De hoofdrol past niet bij Wilson, die verder toch een prima acteur is. Resultaat: niet om door te komen!

Stan the Flasher

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Serge Gainsbourg. Met o.a. Claude Berri, Aurore Clément, Richard Bohringer, Élodie Bouchez en Lucie Cabanis.

Luis Buñuel en Gainsbourg zijn twee filmers die altijd willen provoceren. Eerstgenoemde gaat daarbij geniaal en creatief te werk. Laatstgenoemde levert gekunsteld werk af en past zich aan aan wat in is. Ziedaar het verschil. Bovendien wordt er weer raar omgesprongen met de Franse taal, de belachelijke titel in aanmerking genomen. Het werkwoord 'flasher' moet hier vertaald worden met zoiets als 'exhibitionist'. Om kort te zijn, het weinig smakelijke verhaal van een man in een loden jas, die daaronder poedelnaakt is en zich in het openbaar vertoont, bij voorkeur aan jonge middelbare scholieren. Geforceerd van begin tot eind. Geldt niet voor de acteurs, die het verder ook niet kunnen helpen.

La Fenêtre des Rouet

1990 | Misdaad

Frankrijk/Duitsland 1990. Misdaad van Joseph Rusnak. Met o.a. Billie Zockler, Hannelore Elsner, Hannelore Schroth, Aurore Clément en Michael Schreiner.

De verfilming van een van de beroemdste romans van Georges Simenon, die draait rond de moord op een echtgenoot door zijn vrouw, onder de ogen van een getuige. Routineuze regie van een goed bedacht, ingenieus plot.

Il piccolo popolo

1990 | Thriller

Duitsland/Italië 1990. Thriller van Cinzia T.H. Torrini en Cinzia Th. Torrini. Met o.a. Leslie Malton, Stephen Brennan, Aurore Clément, Jean-Claude Bouillon en David Simon Blagg.

Jan (Blagg) verdwijnt na een tijdje zonder spoor na te laten. Oscar gaat op zoek en komt bij een geheimzinnige sekte terecht, waarvan hij onder een valse naam lid wordt. Onverwacht komt Jan weer terug. Jan en Alice verdwijnen en Oscar 'weet' dat zij door de sekte werden ontvoerd.

Fuga dal paradiso

1990 | Sciencefiction, Avonturenfilm, Actiefilm

Italië 1990. Sciencefiction van Ettore Pasculli. Met o.a. Fabrice Josso, Ines Sastre, Horst Buchholz, Aurore Clément en Jacques Perrin.

In een grimmige toekomst, wanneer de ecologische vernietiging van de aarde een feit is, leeft tienerheld Teo met zijn ouders in een grot. Hij is verliefd op de jonge Beatrice, met wie hij de onderaardse stad ontvlucht naar de wereld boven de grond. Thor en zijn mannen krijgen de opdracht hen terug te halen. In een stad die uit louter ruïnesbestaat, stuiten ze op mutanten, die door de achtervolgers in de pan worden gehakt. Teo voert ten slotte de overlevende mutanten aan om ze op een oud schip helpen te vluchten. Veel bloederig geweld, een onsamenhangend scenario en, met uitzondering van Buchholz, slecht acteerwerk.

Deux amies d'enfance

1990 | Romantiek

Frankrijk 1990. Romantiek van Nina Companéez. Met o.a. Ludmila Mikaël, Aurore Clément, Christoph Mosbrugger, Véronique Delbourg en Didier Sandre.

Moeizame en bangelijke min-serie zonder einde over twee jeugdvriendinnen waarvan er [KA1]e[KA1]en zich veertig jaar later over hun gemeenschappelijke verleden buigt. Companeez heeft vroeger enkele goede scenario`s geschreven en enkele slechte bioscoopfilms gemaakt (zoals FAUSTINE ET LE BEL [KA1]ET[KA1]E). Met deze tv-produktie speelt zij opnieuw in op de behoefte aan lekker nostalgische films. Het resultaat is echter een banaal niemendalletje met ondermaatse prestaties van de acteurs (die dan ook beter verdienen). Wellicht kan deze film nog enkele oude dametjes behagen.

Comédie d'amour

1989 | Biografie, Komedie

Frankrijk 1989. Biografie van Jean-Pierre Rawson. Met o.a. Michel Serrault, Annie Girardot, Aurore Clément, Patrick Bauchau en Roger Carel.

Het voor film bewerken van het leven en werk van Paul L[KA1]eautaud komt neer op zelfmoord tenzij je Alain Resnais kent die deze taak op zich neemt. Dus de tweede film van deze cineast is al net zo`n mislukking als zijn eerste (GROS CALIN, 1979). Centraal staan de merkwaardige liefdesrelaties (?) die de onbarmhartige, eenzelvige schrijver met zijn twee maitresses van 1933 tot aan zijn dood onderhield. Een stugge en statische stijl, die verlammend werkt hoewel dit is gedaan uit respect voor het werk, dat eveneens deze kenmerken bevat. Kortom, een wassenbeelden-gala, met uitzondering van Annie Girardot wier persoonlijkheid absoluut niet 'klikt' met dit filmgenre, dat veeleer aan een soort van antiek aandoend toneelspel doet denken. Scenario van Hélène Doering, Robert Kuperberg en regisseur Rawson. Jean-Pierre Rawson is een pseudoniem voor Jean- Pierre Doering.

Der Einbruch

1988 | Drama, Romantiek, Misdaad

Duitsland 1988. Drama van Bettina Woernle. Met o.a. Aurore Clément, Laurent Le Doyen, Ingrid van Bergen, Jürgen Flimm en Claus-Dieter Reents.

Deze wat ongebruikelijke film gaat over een veertigjarige alleenstaande vrouw, vertaalster van beroep, die 's nachts een inbreker betrapt, die al even radeloos is als zijzelf. Ze knopen een relatie met elkaar aan. De vrouw raakt verzeild in zijn milieu en verwaarloost haar werk. Ze wordt zonder dat ze het merkt een onderdeel van een lang voorbereide slag die de schurk wil slaan, en hij blijkt veel doortrapter te zijn dan zij ooit had kunnen bevroeden. Gesitueerd in Hamburg naar het scenario van de regisseuse, die in 1982 een prijs kreeg voor haar tvfilm LIEBE UND MALOCHE.

Mosca addio

1987 | Biografie

Italië 1987. Biografie van Mauro Bolognini. Met o.a. Liv Ullmann, Daniel Olbrychski, Aurore Clément, Francesca Ciardi en Carmen Scarpitta.

Een huiveringwekkende film over het vreselijke leven van Ida Nudel, een joodse wetenschapsvrouw die in 1987 een visum kreeg om naar Israel te mogen emigreren. Ze wordt gevangen gezet na een demonstratie en de tweede keer wordt ze naar Siberië gestuurd. Bolognini en ster Ullmann zetten een krachtige en ontroerende aanklacht neer tegen het antisemitische Russische immigratiebeleid en tegen de werkkampen. De acteurs overtuigen niet als Russen. Scenario van Marcello Andrei en Enrico Roseo. Camerawerk van Ennio Guarnieri. Ook bekend als MOSCOW FAREWELL.

Le regard dans le miroir

1985 | Horror

Frankrijk 1985. Horror van Jean Chapot. Met o.a. Aurore Clément, Bruno Cremer, Michel Bouquet, Nelly Kaplan en Jean-Pierre Aumont.

Dora (Cl[KA1]ement) heeft alles om gelukkig te zijn: ze is mooi en intelligent en ze geniet als fotografe internationale bekendheid. Haar leven wordt echter vergald door een nachtmerrie die elke nacht terugkomt. Ze heeft de indruk dat haar afkomst te maken heeft met een bepaalde foto of met een gebeurtenis die ze zich niet kan herinneren en ze merkt dat haar omgeving niet wil dat ze zich bepaalde dingen herinnert. Zo gaat geduldig op zoek, maar haar speurtocht wordt steeds gevaarlijker, want wie moet ze als vrienden en wie als vijanden beschouwen en waarom? Het zal u niet verbazen dat een verbitterd mens als Kaplan [KA1]e[KA1]en van de schrijvers van het scenario is. Dat kon u al opmaken uit de troebele en angstaanjagende sfeer, de raadselachtige personages en de `ik-ben-iemand-anders`-problematiek. Toen hij in 1973 aan het einde van een korte en teleurstellende carri[KA2]ere het witte doek, waar hij zich niet vrij had kunnen uitdrukken (LES GRANGES BRULEES), verliet, bracht Chapot zijn zeer persoonlijke spookbeelden over naar het tv-scherm.

Festa di Laurea

1985 | Drama, Komedie

Italië 1985. Drama van Pupi Avati. Met o.a. Carlo Delle Piane, Aurore Clément, Lidia Broccolino en Nick Novecento.

Het verhaal speelt zich af in 1950 in Rimini, een kleine stad aan de Adriatische kust. Een onschuldig zoentje roept bij een man, die in een bakkerij werkt, onmogelijke dromen op over de grote liefde. Zijn voormalige werkgeefster, de vrouw die hem tien jaar geleden kuste, besluit haar villa te laten restaureren om er een examenfeest te organiseren voor haar dochter. Die heeft in werkelijkheid nooit haar diploma gehaald, en heeft haar moeder voorgelogen. De bakker maakt, uit liefde, schulden om het voor de restauratie benodigde geld voor te schieten, maar realiseert zich niet dat hij door de vrouw en haar flirtende echtgenoot misbruikt wordt. Een sentimentele bittere komedie met weinig tempo, maar goed geregisseerd en goed gespeeld door alle acteurs.

Paris, Texas

1984 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Duitsland/Frankrijk 1984. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski, Dean Stockwell, Hunter Carson en Aurore Clément.

Schitterend gespeelde en gefilmde roadmovie waarin Travis (fantastische rol van Stanton) na vier jaar afwezigheid uit de woestijn terugkeert en zijn zoontje opspoort om samen met hem op zoek te gaan naar zijn vrouw (Kinski). Regisseur Wenders: 'We zijn gewoon op weg gegaan en hebben gekeken - zoals Travis, die begint te lopen, net zolang tot hij iemand tegenkomt. Gewoon gekeken en niet gezocht naar reeds bekende filmbeelden.' De beelden die door Robby Müller werden gevonden zjn prachtig en worden ijzersterk ondersteund door een soundtrack van Ry Cooder. Wenders kreeg onder andere een BAFTA en een Gouden Palm voor z'n film.

Le livre de Marie

1984 | Familiefilm, Drama

Zwitserland/Frankrijk 1984. Familiefilm van Anne-Marie Miéville. Met o.a. Bruno Cremer, Rebecca Hampton, Copi, Valentine Mercier en Cléa Rédalier.

Hoewel gebaseerd op een geheel ander thema dient deze film niet alleen bij toeval als aanvulling op JE VOUS SALUE MARIE van Jean-Luc Godard. Een elf-jarig meisje wordt erg aangegrepen door de scheiding van haar ouders en ze neemt haar toevlucht tot boeken, muziek en dans. Een diepzinnige waarheid verbergt zich in een slechts aan de oppervlakte alledaagse context. Camerawerk van Jean-Bernard Menoud, Caroline Champetier, Jacques Firmann en Yvan Niclass.

El Sur

1983 | Drama

Spanje/Frankrijk 1983. Drama van Victor Erice. Met o.a. Omero Antonutti, Sonsoles Aranguren, Icíar Bollaín, Lola Cardona en Aurore Clément.

Een meisje, dat in het onherbergzame Noord-Spanje woont, herinnert zich de relatie met haar vader - een in elk opzicht tegendraadse dorpsarts die door zijn familie uit het Zuiden is verbannen. Zij besluit tenslotte zelf naar dat voor haar mythisch geworden Zuiden te vertrekken. Een delicate en op een onnadrukkelijke manier meeslepende tweede film van Erice - negen jaar na EL ESPIRITU DEL COLMENA. De regisseur kon geen afstand van zijn materiaal nemen, zodat de producent de montage niet aan hem wilde overlaten. Het resultaat is niettemin een nieuw meesterwerk, dat ver uitstijgt boven het tijdsbeeld van Spanje anno 1957.

Toute une nuit

1982 | Experimenteel, Musical

Frankrijk/België 1982. Experimenteel van Chantal Akerman. Met o.a. Aurore Clément, Frank Aendenboom, Paul Allio, Jan Decleir en Jean Philippe Laroche.

Tijdens een warme zomernacht in Brussel kunnen tientallen mensen niet slapen en gaan ze de straat op of bars en dancings in, voor al dan niet toevallige, min of meer vergeefse ontmoetingen en erotische contacten. Na de minimal art van Akermans vorige films nu een hele reeks van kleine drama's die elkaar aanvullen en becommentariëren, waarbij muziek en geluid belangrijker zijn dan de dialoog. De film heeft een bijna hitsige spanning en soms de feestelijkheid van een echte musical en is ondanks de structuurloze opzet absoluut niet ontoegankelijk, voor wie aandachtig kijken wil.

Les fantômes du chapelier

1982 | Thriller

Frankrijk 1982. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Michel Serrault, Charles Aznavour, Monique Chaumette, François Cluzet en Isabelle Sadoyan.

Een hoedenmaker heeft zijn verlamde vrouw vermoord en brengt daarna ook één voor één haar oude schoolvriendinnen om. Zijn status als dorpsnotabele plaatst hem boven iedere verdenking, maar is ook onderwerp van nieuwsgierigheid van zijn buurman die als emigrant altijd buitenstaander is gebleven. Deze betrapt hem bij een moord, maar weet dat zijn beschuldiging niet geloofd zal worden zodat er een troebele medeplichtigheid tussen beide mannen ontstaat. Deze vrije verfilming naar een verhaal van Simenon wordt in Chabrols gestileerde aanpak meer een Fantastische Vertelling dan een regelrechte thriller, met naast zijn sarcastische kritiek op de bourgeois-respectabiliteit uiterst complex getekende - en briljant geacteerde - personages. Camerawerk van Jean Rabier.

La quinta donna

1982 | Drama

Italië 1982. Drama van Alberto Negrin. Met o.a. Turi Ferro, Klaus Maria Brandauer, Annette Poivre, Marina Pierro en Lotte Loebenstein.

Hongarije, oktober 1956. Boedapest is nog steeds over zijn toeren over de mislukte opstand tegen de Sovjet-invasie. Anna Halmy (Pierro) verschijnt op het bureau van inspecteur Nemetz (Ferro), omdat ze bang is dat haar man Zoltan (Brandauer) haar zal vermoorden om het land te kunnen ontvluchten met zijn minnares Alexa (Cl[KA1]ement). Nemetz heeft hier zo zijn twijfels over, maar wanneer Anna om het leven komt, start hij een onderzoek. Ondertussen komt Zoltan in contact met Kun (Bucci), een specialist op het gebied van illegale emigratie. Wanneer deze gearresteerd wordt, is het ontsnappingsplan van de baan. Dokter Zoltan en verpleegster Alexa wijden zich dan aan de verzorging van de gewonden van de opstand. Deze produktie, die gebaseerd is op een roman van Marika Fagyas, is van de hoogste kwaliteit en de internationale cast zorgt voor prima acteerprestaties. De opnamen vonden plaats in Wenen.

Invitation au voyage

1982 | Mysterie, Drama, Fantasy

Italië/Frankrijk/Duitsland 1982. Mysterie van Peter Del Monte. Met o.a. Laurent Malet, Aurore Clément, Mario Adorf, Nina Scott en Raymond Bussières.

Een jonge rockzangeres krijgt een fataal ongeval vlak voor ze met haar tweelingbroer een wereldreis zal maken. Deze laadt haar stoffelijk overschot op zijn auto en gaat toch op weg, om geleidelijk aan volledig haar gedaante aan te nemen. Het onafwendbare psychologische assimilatieproces wordt zeer spoedig voorspelbaar, zodat de belevenissen van de hoofdpersoon - met opmerkelijke intensiteit gespeeld door Malet - onderweg niet meer dan tijdvulling zijn. Deze road movie is briljant gefotografeerd, maar ook dat levert slechts modieus verpakte leegte op. Het scenario is van Franco Ferrini en regisseur Del Monte naar de roman Moi, ma Soeur van Jean Bany. Het camerawerk is van Bruno Nuytten, die heirvoor in Cannes werd gelauwerd. Eastmancolor.

L' Amour des femmes

1981 | Drama, Komedie

Zwitserland/Frankrijk 1981. Drama van Michel Soutter. Met o.a. Heinz Bennent, Jean-Marc Bory, Sévérine Bujard, Aurore Clément en Pierre Clémenti.

Drie jeugdvrienden in Genève hebben problemen met de liefde omdat ze afhankelijkheid van de vrouw niet onder ogen willen zien. Tijdens gezamenlijke zwerftocht ontmoeten ze leraar van vroeger die op zijn manier óók aan de liefde lijdt. In mineur gehouden psychologische sfeertekening wordt medebepaald door isolement en status quo in Zwitserland. Zoals altijd bij Soutter een film voor aandachtige kijkers, met mooie genuanceerde rol van Bennent als de leraar.

Aimée

1981 | Drama, Historische film

Frankrijk 1981. Drama van Joël Farges. Met o.a. Aurore Clément, Bruno Cremer, Francine Bergé, Michel Pilorgé en Marie Pillet.

De handeling voltrekt zich in 1930, temidden van de verschrikkingen van de Chinese oorlog en de problemen van februari 1934. Repercussies vanwege hun gedrag bleven voor verschillende personen niet uit. De filmer heeft zijn belangstelling voor de geschiedenis al eens eerder kunnen uiten, toen echter op het terrein van de documentaire. Ondanks uitstekende en ambitieuze bedoelingen, mislukt hij in het fictieve genre, want zijn film is kil, ontoegankelijk, abstract en duister en doet uiteindelijk onder meer aan Alain Resnais en Marguerite Duras denken. Jammer, want hij heeft onmiskenbaar een talent voor vormgeven.

So weit das Auge reicht

1980 | Drama, Muziek

Zwitserland/Duitsland/Frankrijk 1980. Drama van Erwin Keusch. Met o.a. Bernd Tauber, Aurore Clément, Jürgen Prochnow, Antonia Reininghaus en Klaus Fuchs.

Een fenomenaal mooie film waarin het Dolby-stereo-geluid voor het eerst in de filmgeschiedenis een functie krijgt: een dove zanger erft bijna 10 miljoen gulden en een effectenmakelaar komplotteert letterlijk op leven en dood om daarvan het grootste deel in handen te krijgen, totdat de dove zanger oog in oog staat met zijn moordlustige belager. Een ongebruikelijke, sterke film van de maker van DAS BROT DES BÄCKERS met schitterende rollen.

Viaggio con Anita

1979 | Komedie

Frankrijk/Italië 1979. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Goldie Hawn, Giancarlo Giannini, Laura Betti, Aurore Clément en Claudine Auger.

Een veertiger die zich door opleiding en status van zijn eigen milieu heeft vervreemd hoort dat zijn vader op sterven ligt. Op de reis naar zijn geboortedorp neemt hij de Amerikaanse vriendin van een van zijn minnaressen mee. Dit scenario dat onmiddellijk na LA DOLCE VITA door Fellini werd geschreven voor Mastroianni en Ekberg, kreeg achttien jaar later een andere regisseur en rolbezetting die ondanks hun kwaliteiten de stof geen recht doen. Ontmoetingen van de personages onderweg geven aanleiding tot satirische episodes die meer overtuiging krijgen dan hun geleidelijke bewustwording. Het scenario is van Paul Zimmerman en de regisseur. Het camerawerk is van Tonino Delli Colli.

Cinq % de risque

1979 | Misdaad

Frankrijk/België 1979. Misdaad van Jean Pourtalé. Met o.a. Bruno Ganz, Jean-Pierre Cassel, Aurore Clément, Pierre Michael en Fernand Guiot.

Een bizar thema: het opzetten van de volmaakte misdaad, door met behulp van een wiskundige techniek en nauwkeurige computerberekeningen een rotsvast alibi te construeren. Helaas draait dit al snel uit op een eindeloze autorally (het lijkt wel een reclamefilm voor het betreffende merk), zodat het project halverwege eigenlijk al op een mislukking uitloopt. De tweede speelfilm van Pourtalé. De laatste?

Caro papà

1979 | Drama

Frankrijk/Canada/Italië 1979. Drama van Dino Risi. Met o.a. Vittorio Gassman, Aurore Clément, Stefano Madia, Julien Guiomar en Andrée Lachapelle.

Een groot industrieel ontdekt dat zijn zoon bij de stadsguerrilla is aangesloten en kennelijk een moordaanslag voorbereidt op 'P'. Zonder zijn zoon aan te geven, probeert hij alle hem bekende 'P's te waarschuwen. Risi geeft een scherp satirisch beeld van zelfingenomenheid en opportunisme van de heersende klasse in de consumptiemaatschappij, maar houdt zich angstvallig aan de buitenkant bij de tekening van de revolterende jongeren. De fatale, woordeloze liefde tussen vader en zoon is indringend en bijna over-gevoelig. Madia werd op het filmfestival van Cannes gelauwerd voor de Beste Bijrol. Het scenario is van Bernardino Zapponi, Marco Risi en regisseur Risi. Het camerawerk Tonino Delli Colli. Technospes, Stereo.

Buone notizie

1979 | Drama

Italië 1979. Drama van Elio Petri. Met o.a. Giancarlo Giannini, Ángela Molina, Aurore Clément, Paolo Bonacelli en Ombretta Colli.

Een media-deskundige - overspoeld door werk en gefrustreerd in zijn huwelijk - krijgt bezoek van een schoolvriend die in levensgevaar schijnt te verkeren. Diens veronderstelde paranoia blijkt na een moord in de psychiatrische inrichting maar al te gefundeerd te zijn. De echtgenote van de held zal overigens na een slippertje met zijn belaagde vriend eindelijk haar gewenste baby krijgen. Deze zwarte komedie krijgt een surrealistische werking door geobsedeerdheid van de personages, maar de lengte van de film is een te zware belasting voor humor en maatschappijkritiek. Giannini speelt zijn rol verfrissend sober, maar de beste rollen zijn van Bonacelli als de belaagde vriend en Clément als diens maffe echtgenote.

Les Rendez-vous d'Anna

1978 | Drama, Experimenteel

België/Frankrijk/Duitsland 1978. Drama van Chantal Akerman. Met o.a. Aurore Clément, Helmut Griem, Magali Noël, Hanns Zieschler en Jean-Pierre Cassel.

Het centrale personage en tegelijk de titelfiguur, de twintigjarige onafhankelijke vrouw Anna, vrijgezellin en cineaste van beroep, is voortdurend onderweg; als een soort handelsreiziger gaat zij haar film her en der vertonen. Het is geen echt verhaal dat de motor is van de film, maar de filmtaal die vorm geeft aan de gemoedsbewegingen. De door Akerman vindingrijk gekozen expressievorm weet op een treffende manier de culturele crisis op te roepen: de economische crisis, de filosofische malaise, het morele en spirituele onbehagen, de onzekerheid van een samenleving waarin de essentiële waarden zijn weggevallen en stukgeslagen en die nu met een kater in het slop zit.

Le juge Fayard dit le Shériff

1977 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1977. Drama van Yves Boisset. Met o.a. Patrick Dewaere, Aurore Clément, Philippe Léotard, Jacques Spiesser en Jean Bouise.

Verknopingen tussen Franse politiek, zakenleven en georganiseerde misdaad staan centraal in deze messcherpe thriller van genrespecialist Boisset. Wanneer de strijdbare, onomkoopbare onderzoeksrechter Fayard een gewapende overval uitpluist, steekt hij zich in een fataal wespennest. Dewaere, tijdens de opnamen in Saint Étienne doodongelukkig door de verbroken relatie met actrice Miou-Miou, excelleert op de rand van ongezond. De figuur Fayard is geïnspireerd op de in 1975 vermoorde François Renaud, magistraat in Lyon. Verbazingwekkend défilé bijrolspelers: Jean Bouise, Bernard Giraudeau, Marcel Bozzuffi, Myriam Mézières, Henri Garcin en Roland Blanche. Prix Louis Delluc 1976.

Le Crabe-Tambour

1977 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1977. Drama van Pierre Schoendoerffer. Met o.a. Odile Versois, Jacques Dufilho, Jean Rochefort, Claude Rich en Jacques Perrin.

Een scheepskapitein, een arts en een machinist halen aan boord herinneringen op aan avonturen met een raadselachtige vriend in verschillende perioden, in Algerije en Indo-China. Deze uit tegenstrijdige flashbacks opgebouwde film geeft een boeiend beeld van mannenvriendschappen in woelige tijden met meer accent op de psychologie dan op het spektakel. Schoendoerffer verfilmde zijn eigen gelijknamige roman op een échte varende boot. De film werd genomineerd voor zes Césars, waarvan er drie werden verzilverd, voor beste hoofd- en bijrol en beste camerawerk.

Caro Michele

1976 | Drama, Komedie

Italië 1976. Drama van Mario Monicelli. Met o.a. Mariangela Melato, Delphine Seyrig, Aurore Clément, Lou Castel en Marcella Michelangeli.

Een rebelse en enige zoon uit een bourgeoisgezin verlaat Italië, voor politieke strijd elders, maar blijft corresponderen en vraagt zijn moeder om voor zijn vriendin te zorgen, die een kind van hem heeft. Het meisje weigert zich aan de normen aan te passen en zoekt contact met andere relaties van Michele, tot het bericht komt dat hij gestorven is en de baby dus 'stamhouder' is. Opmerkelijke film naar roman-in-brieven van Natalia Ginzburg laat zonder karikaturen een mentaliteits- en generatiekloof zien in een verscheurde samenleving, met treffend en contrasterend spel in alle rollen rond de afwezige titelpersonage.

Lacombe Lucien

1974 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/Duitsland/Italië 1974. Oorlogsfilm van Louis Malle. Met o.a. Pierre Blaise, Aurore Clément, Holger Löwenadler, Therese Giehse en Stéphane Bouy.

Een stadje in de zuid-westelijke Lot, zomer 1944. Lucien is te jong en onberekenbaar voor de maquis (Résistance). Door een samenloop van omstandigheden belandt hij via Franse collaborateurs bij de Gestapo. Droog schetst Malle de snelle opkomst en nog snellere neergang van een oliedomme, brute opportunist overvallen door de gebeurtenissen. Meedogenloos is het tijdsbeeld van een gespleten natie vol landverraders, dieven en antisemieten. Co-scenarist is romancier Patrick Modiano, maar het harde naturalisme van Lacombe Lucien heeft niets gemeen met de stille melancholie van zijn literatuur.

La grande collection: Les démoniaques

-1 | Thriller

. Thriller van Pierre Koralnic. Met o.a. Ángela Molina, Aurore Clément en Jean-Philippe Écoffey.

Een stadje in de zuid-westelijke Lot, zomer 1944. Lucien is te jong en onberekenbaar voor de maquis (Résistance). Door een samenloop van omstandigheden belandt hij via Franse collaborateurs bij de Gestapo. Droog schetst Malle de snelle opkomst en nog snellere neergang van een oliedomme, brute opportunist overvallen door de gebeurtenissen. Meedogenloos is het tijdsbeeld van een gespleten natie vol landverraders, dieven en antisemieten. Co-scenarist is romancier Patrick Modiano, maar het harde naturalisme van Lacombe Lucien heeft niets gemeen met de stille melancholie van zijn literatuur.

op televisie
3 uitzendingen

48 heures par jour (2008) is deze week driemaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
maandag 25 december
TV 5 Monde Europe
23:20 - 00:45
vrijdag 22 december
TV 5 Monde Europe
18:39 - 20:04
zondag 17 december
TV 5 Monde Europe
21:01 - 22:28

Reageer