Franz Weihmayr: camera.
Er zijn 19 films gevonden.

Vertauschtes Leben

1961 | Drama

Duitsland 1961. Drama van Helmut Weiss. Met o.a. Karin Baal, Barbara Frey, Rudolph Prack, Carola Höhn en Camilla Spira.

Tijdens een bombardement in WO II worden twee babies abuisievelijk verwisseld. Brigitte (Baal) groeit op als de onmuzikale dochter van van welgestelde, begenadigd musicus Alexander Bertram (Prack) en Katharina Lindner (Frey) als de talentvolle muzikale dochter van eenvoudige weduwe Luise Lindner (Spira) met een garen-en-band winkeltje.

Ein Sommer, den man nie vergißt

1959 | Drama, Romantiek

Duitsland 1959. Drama van Werner Jacobs. Met o.a. Claus Biederstaedt, Antje Geerk, Karin Dor, Fita Benkhoff en Alexander Golling.

Marianne Fleming (Geerk) is een leuke blonde kleuterjuf, die Ernst Leuchtenthal (Biederstaedt) ontmoet. Op het Oktoberfest in M[KA3]unchen gaan ze aan de boemel en bedrijven daarna de liefde. Kort daarop wordt Ernst door zijn vader (Golling), een rijke bonthandelaar, naar Calfornië gestuurd om zijn studie af te ronden.

Nackt wie Gott sie schuf

1958 | Drama

Italië​/​​Oostenrijk​/​​Duitsland 1958. Drama van Hanns Schott-Schöbinger. Met o.a. Marisa Allasio, Rik Battaglia, Carl Wery, Paul Bösiger en Ellen Schwiers.

Hevig verontwaardigd dat ze gebruikt zou zijn door haar vriend, arbeider Battaglia als alibi voor zijn smokkelpraktijken, trekt de jonge Allasio uit de Italiaanse Tirol naar haar oom Wery in een klooster, hoog in de Alpen. Daar ontmoet ze jeugdvriend Bösiger, die ze het hoofd op hol maakt en hem aan het twijfelen brengt over het celibaat. Oom Wery verongelukt en de geschokte Bösiger ziet dit als een teken en trekt zich definitief terug in het klooster. De jonge vamp Allasio daalt weer af in de richting van de Po-vlakte, waar ze zich verzoent met haar vriend, wegwerker Battaglia. Film met een moraal die zo vals is, als de zee diep is. Van Battaglia hoorden we later toch meer en het scenario voor deze film naar een idee van regisseur Schott-Schöbinger en J.F. Perkonig werd geschreven door een zekere Johannes Mario Simmel, die tien jaar later enige decennia lang z'n zakken mocht vullen met de opbrengsten van dikke bestsellers die hij schreef voor het Groot-Germaanse publiek. Deze draak kan echter veertig jaar na zijn première echt niet meer! Achter de camera stond Franz Weihmayr.

Auferstehung

1958 | Drama

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1958. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Horst Buchholz, Myriam Bru, Lea Massari, Gabrielle Dorziat en Tilla Durieux.

Een prins herkent in de rechtszaal een volksmeisje dat hij zonder scrupules ooit heeft verleid en dat vervolgens tot prostitutie is vervallen. Ze wordt onschuldig veroordeeld tot deportatie naar Siberië, waarheen de verleider haar volgt in een eigen louteringsproces. Deze zorgvuldige maar oppervlakkige bewerking (door Renato Castellani) van Leon Tolstoi's klassieke roman overtuigt het minst in de hoofdrollen: Bru zet haar slachtoffer al te smartlappig aan en Buchholz is nog te jong om de ouder geworden bon vivant aannemelijk te maken. (Het tegenspel resulteerde in werkelijkheid in hun huwelijk). Franz Weihmayr stond achter de camera.

Heiraten verboten

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Heinz Paul. Met o.a. Ingeborg Cornelius, Helga Franck, Elisa Loti, Herta Konrad en Siegfried Breuer jr.

De bevolking van twee Beierse dorpjes zijn al enkele eeuwen elkaars rivalen en vijanden, en dat zou altijd zo gebleven zijn als de vrouwen het niet belachelijk vonden, en besloten de mannen eens flink te confronteren met een liefdesstaking. Beierse boerenleut, in dialect wel te verstaan, niet van de fijnste soort en zeker niet naar ieders smaak. Van geen enkel cinematografisch belang.

Die Letzten werden die Ersten sein

1957 | Misdaad, Drama

Duitsland 1957. Misdaad van Rolf Hansen. Met o.a. O.E. Hasse, Ulla Jacobsson, Maximilian Schell, Adelheid Seeck en Brigitte Grothum.

Lorenz Darrandt (Schell) keert getraumatiseerd uit WO II naar huis terug. Zijn vriendin Wanda (Jacobsson) is een jonge vrouw die het met de moraal niet zo nauw heeft genomen, omdat het moeilijke tijden waren. Hierdoor had ze een pooier (Mosbacher). Uit frustratie slaat Lorenz Darrandt de souteneur doodt. Om niet in het gevang te raken, reikt Lorenz` broer Ludwig (Hasse) die een geslepen en ambitieuze strafpleiter is, hem de helpende hand. Een arme bedelaar draait voor de feiten op, wordt veroordeeld en voor heel lang in de bak geslingerd. Deze gebeurtenissen worden het jonge stel uiteindelijk te machtig en ze plegen zelfmoord. Dan komt de waarheid definitief naar boven. Dit klinkt allemaal best goed, maar het is een vervelende film omdat het scenario van Jochen Huth naar een kort verhaal van John Galsworthy uitgewerkt is als een driestuiversromannetje. Het spel van de topacteurs is beneden hun normale peil omdat ze niet in de goede richting werden gestuurd. Het camerawerk is van Franz Weihmayr. Gesitueerd in Hamburg dat in wederopbouw is.

Wo der Wildbach rauscht

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Heinz Paul. Met o.a. Walter Richter, Ingeborg Cornelius, Ingmar Zeisberg, Helga Franck en Emmerich Schrenk.

Jonge boer draait door als zijn grote liefde met een ander trouwt, vermoordt kort na het huwelijk de bruidegom en gaat vervolgens twintig jaar de cel in. Daarna gaat hij terug naar het bewuste dorp.

Eine Frau von heute

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Paul Verhoeven. Met o.a. Luise Ullrich, Curd Jürgens, Carsta Löck, Robert Freitag en Annie Rosar.

Terwijl haar echtgenoot Heinz (J[KA3]urgens) in krijgsgevangenschap is, slaat Toni Bender (Ullrich) zich er doorheen met het importeren van fruit. Als Heinz naar huis is teruggekeerd, komt hij als architect niet aan de slag. Heinz voelt zich waardeloos.

Canaris

1954 | Biografie, Drama, Oorlogsfilm, Thriller, Historische film

Duitsland 1954. Biografie van Alfred Weidenmann. Met o.a. O.E. Hasse, Barbara Rütting, Adrian Hoven, Martin Held en Wolfgang Preiss.

Gedurende de jaren 50 kon de Duitse bevolking zich laven aan een eindeloze reeks geschiedenisloze heimatfilms. Tegelijkertijd verviervoudigde de productie van oorlogsfilms, veelal manmoedige producties die het nazi-verleden in nevelen hulden. Canaris was zo'n film waarbij de bioscoopganger niet werd lastiggevallen met knagende narigheden. Titelheld Canaris (1887-1945) was de man die als leider van de Duitse geheime dienst stiekem probeerde baas Hitler te vermoorden. Dat hij ondertussen verantwoordelijk was voor duizenden doden wordt in de biografie gemakshalve genegeerd. Een fraai voorbeeld van de geschiedenisvervalsing zoals die tot diep in de jaren 60 in de bioscoop werd gebezigd.

Vergiß die Liebe nicht

1953 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1953. Komedie van Met o.a. Paul Dahlke, Luise Ullrich, Beate Koepnik, Lis van Essen en Frank Riedmüller.

Moeder de vrouw, hopeloos uitgebuit door manlief en drie bloedjes van kinderen, raakt uitgeput, geeft er de brui aan en zoekt een oude vriendin op in Zwitserland. Een charmeur maakt haar het hof, en ze krijgt de kans om weer op te treden als pianiste. Ze komt echter tot de conclusie dat haar plaats thuis is, en de gezinsleden missen haar ondertussen node. Hoewel deze familiefilm als komedie best onderhoudend is, wordt hij ontsierd door de belerende toon. Scenario van Juliane Kay. Camerawerk van Franz Weihmayr.

Das Letzte Rezept

1951 | Drama

Duitsland 1951. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Otto Wilhelm Fischer, Heidemarie Hatheyer, Carl Wery, Harald Paulsen en René Deltgen.

Een danseresje is verslaafd aan morfine. De film biedt huichelachtige oplossingen. Overslaan, tenzij men dit soort melodrama's om te lachen vindt. Scenario van Hans-Joachim Beyer en Juliane Kay. Camerawerk van Franz Weihmayr.

Damals

1943 | Drama, Thriller

Duitsland 1943. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Hans Stüwe, Rossano Brazzi, Zarah Leander, Karl Martell en Hilde Körber.

Om haar dochter te beschermen laadt Vera Meiners (Leander) de schijn op zich, een moord gepleegd te hebben. Hansen ontlokt aan Leander vakkundig de ene gevoelsuitbarsting na de andere, maar het wordt op den duur een beetje te veel van het goede. Dit was Leanders laatste film in nazi-Duitsland. Ze ging niet in op Goebbels' 'verzoek' de Duitse nationaliteit aan te nemen en keerde naar haar geboorteland, Zweden, terug. Het scenario is van Peter Groll en regisseur Hansen. Het camerawerk is van Franz Weihmayr.

Das Herz der Königin

1940 | Biografie, Drama

Duitsland 1940. Biografie van Carl Froelich. Met o.a. Zarah Leander, Willy Birgel, Lotte Koch, Will Quadflieg en Rudolf Klein-Rogge.

Intriges aan het hof van de 17de-eeuwse koningin Elizabeth van Engeland, met veel anti-Engelse onzin en liedjes als 'Wo ist dein Herz?' en 'Schlummerlied'. Zarah Leander, nota bene, is Mary, Queen of Scots.

Es war eine rauschende Ballnacht

1939 | Muziek, Biografie, Drama

Duitsland 1939. Muziek van Carl Froelich en Géza von Cziffra. Met o.a. Zarah Leander, Marika Rökk, Hans Stüwe, Aribert Wäscher en Fritz Rasp.

Allerlei liefdesperikelen rondom Tsjaikowsky die er maar niet uitkomt en dus, eenzaam en bedroefd, de 'Pathétique' gaat componeren. Melodrama op grote schaal en zonder een greintje bekommernis om historische feiten. Het scenario is van Geza von Cziffra, Frank Thiess, Georg Wittuhn en Jean Victor. Camerwerk van Franz Weihmayr.

Heimat

1938 | Musical, Drama

Duitsland 1938. Musical van Carl Froelich. Met o.a. Zarah Leander, Heinrich George, Lina Carstens, Leo Slezak en Ruth Hellberg.

Omstreeks 1900 keert een beroemd geworden zangeres in haar vaderland terug en verzoent zich met haar vader. Liedjes 'Drei Sterne sah ich scheinen' en 'Eine Frau wird erst schön durch die Liebe'. Nou, dan weet je het wel. De film kwam zo goed in de fascistische kraam van pas dat de Italianen zowel als de Duitsers er verschillende prijzen aan gaven. Door de lens keek Franz Weihmayr. Naar een toneelstuk van Hermann Sudermann, bewerkt door Harald Braun.

Der Blaufuchs

1938 | Musical, Komedie, Drama, Romantiek

Duitsland 1938. Musical van Viktor Tourjansky. Met o.a. Zarah Leander, Willy Birgel, Paul Hörbiger, Karl Schönböck en Rudolf Platte.

De Hongaarse vrouw van een geleerde voelt zich verwaarloosd en knoopt een verhouding aan met een vliegenier (Birgel). Leander zingt broeierig 'Kann denn Liebe Sünde sein'; Jawohl, dat kan als het een film oplevert waarin alleen Zarah's liedjes nog een beetje draaglijk zijn. Schönböck speelt een frivole operette-tenor. Karl Georg Külb bewerkte het muzikale blijspel van Ferenc Herczeg tot scenario voor de film. Achter de camera stond Franz Weihmayr.

Zu neuen Ufern

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Zarah Leander, Willy Birgel, Viktor Staal en Hilde von Stolz.

De Zweedse zangeres/actrice Zarah Leander was Duitslands grootste ster, en Detlef Sierck (later Douglas Sirk in Amerika) was de aangewezen man om haar grootsheid op alle mogelijke manieren voor de camera te benadrukken. Leander speelt de negentiende-eeuwse Londense zangeres Gloria Vane, die versierd wordt door de roekeloze officier Albert Finsbury (Birgel). Finsbury vertrekt na een frauduleuze daad naar Australië. Gloria volgt snel - als gevangene, want zij heeft zijn schuld op zich genomen. Dat Britten Duits spreken is even wennen, maar het melodrama spreekt de universele taal der (soap)liefde en sleept de kijker als vanzelf mee.

La Habanera

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Zarah Leander, Ferdinand Marian, Karl Martell, Julia Serda en Boris Alekin.

Laatste Duitse melodrama van Detlef Sierck voordat hij in Hollywood als Douglas Sirk begon aan een tweede, niet minder vruchtbare carrière-etappe. Waarin de Zweedse bourgeoise Astrée, met tantetje zomerend in Puerto Rico, valt voor een machtige edelman. Het vakantieliefdessprookje muteert echter spoedig tot treurlied. Kersverse Ufa-ster Leander, de gekwelde schoonheid in dit superieure staaltje romantisch escapisme, zingt de tranentrekker 'Der Wind hat mir ein Lied erzählt' met een stille snik. Prachtige fotografie van meestercameraman Franz Weihmayr (Triumph des Willens, Fährmann Maria). Locatieopnamen vonden plaats op Tenerife tijdens de Spaanse Burgeroorlog.

Fährmann Maria

1936 | Horror, Thriller

Duitsland 1936. Horror van Frank Wisbar. Met o.a. Sybille Schmitz, Aribert Mog, Peter Voss, Karl Platen en Carl de Vogt.

Een prachtige, boeiende sfeerrijke allegorische film in de traditie van Fritz Langs DER MŸDE TOD. Maria, de dochter van een veerbaas die na haar vaders dood zijn werk overneemt, zet op een avond een gewonde man over. Later komt de Dood hem halen, maar Maria probeert door het moeras met de gewonde te ontkomen. Tijdens zijn verblijf in Amerika maakte Wisbar in 1945 als B-film een Engelse versie, THE STRANGLER OF THE SWAMP, een even boeiende, mysterieuze film met minimale middelen geproduceerd. Het scenario is van Hans Jürgen Nierentz en regisseur Wisbar. Het camerawerk is van Franz Weihmayr.