Isabelle Pasco

Acteur

Isabelle Pasco is acteur.
Er zijn 21 films gevonden.

Drôle de genre

2002 |

Frankrijk 2002. Jean-Michel Carre. Met o.a. Isabelle Pasco, Hippolyte Girardot, Agnès Soral en Yannick Soulier.

Documentaire- en speelfilmmaker Carré (1948) is sinds eind jaren zestig kruier van maatschappijkritische films over onder meer gekte, prostitutie, oorlog, criminaliteit en mensenrechten. In Drôle de genre behandelt hij de ongelijkheid tussen de seksen door het traditionele rollenpatroon te verwisselen. De vrouw is de hardwerkende, hoerenlopende, opvoedschuwe partij, koddig verbeeld door een lustig schmierende Soral. Karakteracteur Girardot speelt de man, een stofzuigende sloof die zorgt voor huis en kinderen. Als haar overspel aan het licht komt, probeert vrouwlief te redden wat er te redden valt maar uiteraard staat manlief tenslotte toch zijn mannetje. Leuk idee voor een korte film.

Dancing at the Blue Iguana

2000 | Drama

Verenigde Staten 2000. Drama van Michael Radford. Met o.a. Charlotte Ayanna, Daryl Hannah, Sheila Kelly, Elias Koteas en Vladimir Mashkov.

In Dancing at the Blue Iguana komen vijf vrouwen uit de verf die de kost verdienen in een stripclub in Californië. De jongste wil slechts behagen, de oudste worstelt met haar verleden en de andere drie lonken naar respectievelijk een adoptiekind, een carrière als dichter en zwangerschap. Regisseur Michael Radford, de maker van de bejubelde film Il postino, gaf zijn actrices de vrije hand om hun eigen personages en de bijbehorende verhalen te ontwikkelen. Het resultaat is een fraai ogende maar onsamenhangende film rond de ideeën van vijf actrices over strippers.

Nouvelle vie nouvelle donne

1998 |

Frankrijk/Italië 1998. Francesco Massaro. Met o.a. Maria-Grazzia Cuccinota, Isabelle Pasco, Jean-Claude Adelin en Maria Grazia Cucinotta.

In Dancing at the Blue Iguana komen vijf vrouwen uit de verf die de kost verdienen in een stripclub in Californië. De jongste wil slechts behagen, de oudste worstelt met haar verleden en de andere drie lonken naar respectievelijk een adoptiekind, een carrière als dichter en zwangerschap. Regisseur Michael Radford, de maker van de bejubelde film Il postino, gaf zijn actrices de vrije hand om hun eigen personages en de bijbehorende verhalen te ontwikkelen. Het resultaat is een fraai ogende maar onsamenhangende film rond de ideeën van vijf actrices over strippers.

La course de l'escargot

1998 | Drama

Frankrijk 1998. Drama van Jérôme Boisvin. Met o.a. Eric Métayer, Isabelle Pasco, Didier Bénureau, Thierry Hancisse en Fred Ulysse.

Albert (Métayer) is veertig en woont in Parijs. Hij is een bon-vivant die graag leest, maar een broertje dood heeft aan werken. Op een dag krijgt hij het bericht dat zijn oom Joseph onder mysterieuze omstandigheden om het leven is gekomen en dat hij diens slakkenkwekerij erft. Albert vindt het schandalig dat men deze diertjes enkel kweekt om door rijke nietsnutten verorbert te worden en hij begeeft zich naar Bourgogne vastbesloten om de erfenis te weigeren. Eens ter plaatse verneemt hij dat oom Joseph bedolven zat onder de schulden en dat zijn schuldeisers niets liever willen dan hun klauwen te leggen op de kwekerij. Dat vindt Albert nog erger en hij besluit te blijven en de slakkenkwekerij te redden. Hij krijgt de hulp van Margot, een studente die zich gespecialiseerd heeft in 'slakkenkunde'. Een gevoelig drama gemaakt met een groot gevoel voor fantasie. Métayer leeft zich uitstekend in zijn rol in en door zijn delicaat spel slaagt hij er op z'n eentje in om de interesse van de kijker tot het einde te behouden. Een ongewoon scenario, goed uitgeschreven door Laurent Benegui. Fotografie is van Pascal Caubère.

Sous-sol

1996 | Thriller

Canada 1996. Thriller van Pierre Gang. Met o.a. Richard Moffatt, Isabelle Pasco en Louise Portal.

Albert (Métayer) is veertig en woont in Parijs. Hij is een bon-vivant die graag leest, maar een broertje dood heeft aan werken. Op een dag krijgt hij het bericht dat zijn oom Joseph onder mysterieuze omstandigheden om het leven is gekomen en dat hij diens slakkenkwekerij erft. Albert vindt het schandalig dat men deze diertjes enkel kweekt om door rijke nietsnutten verorbert te worden en hij begeeft zich naar Bourgogne vastbesloten om de erfenis te weigeren. Eens ter plaatse verneemt hij dat oom Joseph bedolven zat onder de schulden en dat zijn schuldeisers niets liever willen dan hun klauwen te leggen op de kwekerij. Dat vindt Albert nog erger en hij besluit te blijven en de slakkenkwekerij te redden. Hij krijgt de hulp van Margot, een studente die zich gespecialiseerd heeft in 'slakkenkunde'. Een gevoelig drama gemaakt met een groot gevoel voor fantasie. Métayer leeft zich uitstekend in zijn rol in en door zijn delicaat spel slaagt hij er op z'n eentje in om de interesse van de kijker tot het einde te behouden. Een ongewoon scenario, goed uitgeschreven door Laurent Benegui. Fotografie is van Pascal Caubère.

Colpo di luna

1995 | Drama

Frankrijk/Nederland/Italië 1995. Drama van Alberto Simone. Met o.a. Nino Manfredi, Isabelle Pasco, Johan Leysen, Jim van de Woude en Mimmo Mancini.

Astronoom Lorenzo houdt zich vooral met zwarte gaten bezig. Hij keert naar het ouderlijk huis op Sicilië terug om dit te verkopen. Film over een man die de greep op zijn leven verloren heeft en die door het contact met de irrationele wereld van de psychiatrische patiënten weer voeling krijgt met de realiteit en met zijn eigen verleden.

Charlemagne

1994 | Historische film, Biografie

Duitsland/Italië/Frankrijk 1994. Historische film van Clive Donner en Franco Maria Salamon. Met o.a. Christian Brendel, Lino Capolicchio, Gilles Gaston-Dreyfus, Xavier Philippe Deluc en Paolo Bonacelli.

Bij de dood van Pepijn de Korte in 768 wordt zijn rijk verdeeld onder de broers Karel (Brendel) en Karolman (Tavernier). Karolman, de jongste zoon van Pepijn, krijgt het beste deel maar smeedt toch een komplot tegen zijn broer Karel. Hij zoekt een echtgenote van stand en breekt daarom met zijn jeugdliefde Richert. Onder invloed van zijn moeder, Berthe met de Grote Voet (Duperey), trouwt Karel met Ermengarde (Cavallari), de dochter van Diederik (Girone), koning van de Lombarden. In de slag bij Roncevaux verliest Karel zijn vriend Roeland (Deluc) - de legende van het Roelandslied zou van die gebeurtenis dateren - maar hij slaagt er wel in de Saksen, aangevoerd door Widukind (Griem), te onderwerpen en tot het christendom te bekeren. Aan het eind wil Karel, nu het Frankische imperium is uitgebreid, een kanaal laten graven van het noorden tot de Zwarte Zee, om zo zijn hele rijk te kunnen bevaren. Paus Leo (Capolicchio) kroont hem tot keizer en hij zal voortaan als Karel de Grote door het leven gaan. De Britse regisseur Donner, die in 1973-74 al een soortgelijk epos, gesitueerd in ongeveer dezelfde tijd opnam (ALFRED THE GREAT, met David Hemmings), was niet in staat er iets indrukwekkends van te maken. Dat komt o.a. door het slechte scenario van Marcel Jullian, Jack Russell en Vittorio Bonicelli, een oerslechte post- synchronisatie (Franse, Italiaanse en Duitse acteurs) en een gebrek aan geld. Gefilmd in Hongarije. Hoewel het persbericht gewag maakt van 3.500 figuranten, zijn er bij veldslagen hooguit twee dozijn paarden en een vijftigtal manschappen te zien. Wij wisten ook niet dat Karel en de zijnen in de 8e eeuw zwembroeken droegen bij het baden. De oplettende kijker vindt nog meer storende details. Hoofdrolspeler Brendel, afkomstig van het Franse toneel, met slechts twee films op zijn naam, is opvallend houterig. Wordt soms in drie delen uitgezonden, die resp. getiteld zijn: LE PRINCE, LE ROI en L'EMPEREUR.

Rhésus Roméo

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van Philippe Le Guay. Met o.a. Isabelle Pasco, Anthony Delon, Philippe Clévenot, Judith Magre en Philippe Laudenbach.

Kapster Jo[KA3]elle (Pasco) stelt zich als donor beschikbaar om ruggemerg af te staan voor een kankerpati[KA3]ent. Ze belooft daarbij absolute anonimiteit in acht te nemen. Zij mag niet weten voor wie het merg bestemd is. Haar nieuwsgierigheid overwint echter en ze slaagt erin het dossier in te kijken. De zieke is Arnaud (Delon) en ze besluit de jongeman op te zoeken. Wanneer ze de knappe verschijning ziet, raakt ze op slag smoorverliefd. Vergezocht en ongeloofwaardig melodrama rond een verboden liefde. De acteurs doen hun best om het scenario van regisseur Le Guay (hier in zijn tv-debuut) en Lou Jeunet wat op te vijzelen, maar slagen er slechts gedeeltelijk in. Fotografie van Pierre Novion.

Le droit à l'oubli

1993 | Drama, Film noir

Frankrijk/Zwitserland 1993. Drama van Gérard Vergez. Met o.a. Stéphane Audran, Isabelle Pasco, Chantal Liennel, Pierre Trapet en Jacques Zabor.

Bovenop een klif staan twee identieke huisjes. Het ene wordt bewoond door de succesvolle schrijfster Audran, het andere staat leeg en wordt in het dorp 'het spookhuis' genoemd. Hier speelde zich tien jaar geleden een drama af: de eigenaar werd gedood door zijn zeventienjarige dochter Pasco. Op een avond ziet Audran dat er licht brandt in het huis. Pasco heeft haar straf uitgezeten en is teruggekeerd. Audran probeert uit te zoeken wat er precies gebeurd is destijds, terwijl Pasco het verleden wil vergeten. Zwak gestructureerde film noir die profiteert van het schitterende spel van de twee hoofdrollen. In het scenario van Vergez, Huguette Debaisieux, Chantal de Rudder en Eric-Emmanuel Schmitt zit echter te weinig mysterie om te blijven boeien. Mooie fotografie van André Diot.

Deep Trouble

1993 | Actiefilm, Misdaad, Thriller

Frankrijk/Verenigde Staten 1993. Actiefilm van Armand Mastroianni en Armando Mastroianni. Met o.a. Robert Wagner, Isabelle Pasco, Ben Cross, Frederic Darie en Jean-François Pages.

Naar aanleiding van een ongeval met dodelijke afloop van een duiker in de Straat van Gribraltar ontrafelt zijn compagnon, een ruwe bolster, blanke pit met de hulp van een goede inspecteur corruptie binnen het politiekorps van Nice aan de Franse Rivièra, houdt grote schoonmaak onder de lokale maffia, ontmaskert de moordenaar van zijn beste vriend en wordt gelukkig met diens schone dochter. En dat allemaal in anderhalf uur! Cliché-actiefilmpje aangemaakt als kijkbuisvoer. Scenario van Bruno Tardon en James G. Hirsch. Camerawerk van Jacques Renoir.

Sabato italiano

1992 | Drama

Italië 1992. Drama van Luciano Manuzzi. Met o.a. Francesca Neri, Chiara Caselli, Isabelle Pasco, Stefano Dionisi en Yvonne Sciò.

Het drievoudige verhaal speelt aan de Adriatische kust in het noorden van Itali[KA3]e, waar hedonisten zich zaterdags vermaken in de mega-discotheeks. Marina (Neri) is een striptease-danseres die voor rijkeluiszoontjes een voorstelling moet geven. Twee jongens uit de provincie maken kennis met Angela (Caselli) en Violante (Sci[KA2]o), die hen verleiden en daarna uitschudden, om hun hallucinerende XTC-droom te kunnen voortzetten. Danielle (Pasco) is de minnares van een middelbare man, die verliest met pokeren en tenslotte een fatale weddenschap aangaat. De drie verhalen, die zich in één nacht afspelen, lopen door elkaar. De film is bedoeld als kritiek op het ongebreideld najagen van genot, zoals dat iedere zaterdag te zien is.

Prospero's Books

1991 | Experimenteel

Japan/Nederland/Verenigd Koninkrijk/Italië/Frankrijk 1991. Experimenteel van Peter Greenaway. Met o.a. John Gielgud, Michael Clark, Michel Blanc, Erland Josephson en Isabelle Pasco.

Het verhaal draait rond het thema van de obsessionele machtswellust van Greenaway die schrijft: 'Prospero, de almachtige tovenaar, uitvinder en manipulator van mensen, kan gemakkelijk geïnterpreteerd worden als een zelfportret van Shakespeare'.

Céline

1991 | Drama, Horror

Frankrijk 1991. Drama van Jean-Claude Brisseau. Met o.a. Isabelle Pasco, María Luisa García, Danièle Lebrun, Daniel Tarrare en Damien Dutrait.

Pasco is Céline, wees en erfgenaam van een rijke uitgever. Onder druk van haar stiefmoeder aanvaardt ze de erfenis niet, waarop haar hebberige vriend haar in de steek laat. Ze raakt aan de drugs en wil zelfmoord plegen. Ze wordt gered door verpleegster Heredia, die bij haar intrekt. Vrouwenvriendschap, esoterisch gezweef, religieus gezever vullen de rest van de film. Goed spel van de hoofdrollen en een fraaie locatie, maar dat is wellicht niet genoeg. Vierde film van de regisseur, die zijn eigen scenario schreef. Roman Winding stond achter de camera.

A quoi tu penses-tu ?

1991 | Komedie, Drama

Frankrijk 1991. Komedie van Didier Kaminka. Met o.a. Richard Anconina, Isabelle Pasco, Martin Lamothe, Assumpta Serna en Alesia Bethel.

Schrijver Anconina heeft het verkeerde beroep gekozen: hij zit zonder inspiratie. Het gebrek eraan is eigenlijk niets nieuws, want hij zit ook opgezadeld met de ex (Serna) van zijn boezemvriend Lamotte, die hij vijf jaar ervoor van hem afpakte. Nu is hij smoorverliefd op diens vrouw Pasco. Als hij voor zijn computerscherm zit, ziet hij haar en beleeft de wildste fantasieën met haar. In werkelijkheid durft hij niets te zeggen totdat Lamotte naar een congres in Florida moet en hij zijn kans schoon ziet haar het hof te maken. Niet bijster origineel, maar Anconina doet zijn best. Voor wie het volhoudt. Scenario van de regisseur en plaatjes van Claude Agostini.

Roselyne et les lions

1989 | Familiefilm, Avonturenfilm

Frankrijk 1989. Familiefilm van Jean-Jacques Beineix. Met o.a. Isabelle Pasco, Gérard Sandoz, Philippe Clévenot, Gunter Meisner en Wolf Harnisch.

Thierry is niet ge[KA3]interesseerd in het eindexamen: hij wil leeuwentemmer worden, een passie die hij deelt met Rosalyne. Bij het circus worden ze weggestuurd, waar ze hen benijden om hun jeugd en schoonheid. Maar ze raken niet ontmoedigd. Nogmaals koos de regisseur voor halsstarrige personages die door het volmaakte en onbereikbare zijn geobsedeerd, de sleutel van zijn werk tot nu toe. Hij heeft de overmaat aan vormgeving van zijn voorgaande werk (zoals 37° DU MATIN) nu binnen de perken weten te houden en overtuigende personages neergezet. De enscenering geeft het thema exact weer. Scenario van de regisseur en Jacques Forgeas.

Qualcuno in ascolto

1988 | Familiefilm, Thriller, Actiefilm

Italië 1988. Familiefilm van Faliero Rosati. Met o.a. Vincent Spano, Oliver Benny, Anne Canovas, Isabelle Pasco en David Brandon.

Een man die een satelliet-relaisstation op de Mont Blanc bewaakt en als tijdverdrijf contact onderhoudt met een Amerikaanse joch van elf die zendamateur is, ziet op een van de monitoren dat er een moord wordt gepleegd. Hij probeert samen met het jongetje de vrouw te redden die het volgende slachtoffer dreigt te worden. Een in het Engels opgenomen, weinig opwindende, complexe thriller met banale dialogen en een weinig enerverend slot. Verteerbaar voor genre-liefhebbers. Scenario van regisseur Rosati, Franco Ferrini en Vincenzo Cerami. Camerawerk van Pasqualino de Santis.

Coda del diavolo

1987 | Thriller

Italië 1987. Thriller van Giorgio Treves. Met o.a. Robin Renucci, Isabelle Pasco, Piera Degli Esposti, Paolo Rossi en Gianfranco Barra.

In een klein dorpje woont een kolonie van lepralijders, geleid door een arts. De leefomstandigheden zijn er afschuwelijk. Er woont ook een tiental griezelige figuren in de kolonie en de arts wordt verliefd op een van hen, een doorgewinterde prostituée, en probeert tevergeefs de duivel in haar uit te drijven. Hiertoe gebruikt hij marteling als therapie. Een interessant verhaal, maar regie en spel zijn onevenwichtig. Engelse titel: THE DEVIL'S TAIL.

Le Mal d'aimer

1986 | Drama, Horror

Frankrijk/Italië 1986. Drama van Giorgio Treves. Met o.a. Carole Bouquet, Robin Renucci, Isabelle Pasco, Erland Josephson en Piera Degli Esposti.

In het Frankrijk van Lodewijk de XIIe ten tijde van het aanbreken van de Renaissance richten nieuwe ziekten vernielingen aan, de keerzijde van de medaille. In Parijs wordt een puber tot opsluiting in een leprozenhuis veroordeeld, waar de levensomstandigheden nauwelijks menselijk zijn. Ondanks alles slagen sommigen er echter in er de liefde te vinden. Een interessante parabel die ons net zo erg aan AIDS als aan de vernietigingskampen van de nazi's doet denken. Treves - die opvalt door zijn scenario's en hier zijn eerste lange speelfilm aflevert - heeft zijn onderwerp noch weten te bekorten noch uit te diepen. Wat rest is niet minder dan een waardige gedeeltelijke mislukking - dan wel een gedeeltelijk succes.

Hors-la-loi

1984 | Misdaad

Frankrijk 1984. Misdaad van Robin Davis. Met o.a. Clovis Cornillac, Wadek Stanczak, Nathalie Spilmont, Isabelle Pasco en Madeleine Robinson.

Vijftien jongeren van diverse etnische groeperingen (misschien wil de cineast beschouwd worden als iemand die ook namens anderen spreekt?) richten een bloedbad aan na provocerende opmerkingen van een haatdragende racist tijdens een dansavond. Omdat ze gezocht worden door de politie proberen ze een verlaten dorp te bereiken - met de nodige pech onderweg - waar de politie hen uiteindelijk omringt. Het onderwerp spreekt voor zich, maar de manier waarop de maker te werk is gegaan is net zo eenzijdig als de racistische houding van sommige personages: alle jongeren stuiten tegen een muur van onbegrip en alle volwassenen (behalve een excentrieke boerin) zijn diep in hun hart bruten! Het is begrijpelijk dat het publiek zich niet bepaald aangetrokken voelt tot deze film die door een 'bevooroordeelde' pers aangeprezen is. De jongeren kunnen zich er niet mee identificeren, en de volwassenen zijn het geweld van het dagelijkse leven beu.

Ave Maria

1984 | Komedie

Frankrijk 1984. Komedie van Jacques Richard. Met o.a. Anna Karina, Féodor Atkine, Isabelle Pasco, Pascale Ogier en Dora Doll.

Het verhaal draait om een zeer jonge meisje, Ursula, dat zich verzet tegen een fanatieke ex-priester en zijn vrouw, die een heel dorp willen tiranniseren. Ursula biedt op perverse en godslasterende wijze weerstand tijdens een bijzonder eigenaardige duivelbezwering die tot haar dood leidt. Verrassend, gezien de Franse film tegenwoordig. De wrede dialogen uit de pen van Paul Gégauff zullen niet gauw vergeten worden. De vele overdrijvingen doen het geheel op een langdradige karikatuur lijken, maar ook niet iedereen heet Buñuel.

Le droit ê l'oubli

-1 |

. Gérard Vergez. Met o.a. Isabelle Pasco en Stéphane Audran.

Het verhaal draait om een zeer jonge meisje, Ursula, dat zich verzet tegen een fanatieke ex-priester en zijn vrouw, die een heel dorp willen tiranniseren. Ursula biedt op perverse en godslasterende wijze weerstand tijdens een bijzonder eigenaardige duivelbezwering die tot haar dood leidt. Verrassend, gezien de Franse film tegenwoordig. De wrede dialogen uit de pen van Paul Gégauff zullen niet gauw vergeten worden. De vele overdrijvingen doen het geheel op een langdradige karikatuur lijken, maar ook niet iedereen heet Buñuel.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Isabelle Pasco op televisie komt.

Reageer