Willem Nijholt: cast.
Er zijn 22 films en 2 series gevonden.

Penoza

2010 | Televisieserie, Misdaad, Drama

Nederland 2010. Televisieserie van Diederik van Rooijen en Pieter Bart Korthuis. Met o.a. Monic Hendrickx, Niels Gomperts, Sigrid ten Napel, Stijn Taverne en Raymond Thiry.

Carmen vindt het maar niets dat haar man op grote schaal rommelt met drugshandel. Hij belooft te stoppen, maar het valt niet mee om uit het criminele milieu te ontsnappen. 'If you can't beat them, join them' is de onvermijdelijke conclusie van de flukse vrouw. Stevige misdaadserie met een goede rollen van Monic Hendrickx als Carmen en verder van acteurs als Marcel Hensema, Tom Jansen, Olga Zuiderhoek en Raymond Thiry. Er kwamen tot dusver drie seizoenen. Verkocht aan diverse landen.

Amsterdam

2009 | Drama

Nederland 2009. Drama van Ivo van Hove. Met o.a. Mimoun Oaïssa, Katja Herbers, Aus Greidanus jr, Ilias Addab en Marisa Tomei.

In het speelfilmdebuut van Ivo van Hove, regisseur van Toneelgroep Amsterdam, is titelheld Amsterdam een hard en grauw oord 'dat zijn eigen kinderen opvreet', aldus de maker. Aan de hand van een dertiental al dan niet verdorven lieden schetst Van Hove een alarmerend mozaïek van geweld en wanhoop, geïnspireerd op de sfeer in het werk van Martin Scorsese. De distributeur kon Van Hoves avant-gardisme niet commercieel plaatsen en daarom verscheen Amsterdam alleen op dvd. Van Hove reageerde laconiek: 'Mijn werk roept altijd bewondering én wrevel op.'

De griezelbus

2005 | Jeugdfilm, Horror, Avonturenfilm, Familiefilm

Nederland 2005. Jeugdfilm van Pieter Kuijpers. Met o.a. Serge Price, Lisa Smit, Willem Nijholt, Romijn Conen en Sylvia Poorta.

De elfjarige Onnoval is een buitenbeentje op school. Hij wordt gepest, om zijn uiterlijk, maar vooral omdat hij romantische gedichten en griezelverhalen schrijft. Tijdens een schoolreis in een horrorpark lijken zijn verzinsels tot leven te komen. Pieter Kuijpers (Van God los, Riphagen) toont zich in deze griezelfilm voor de jeugd opnieuw een effectief regisseur. De griezelbus is leuk en redelijk spannend. Gebaseerd op de boeken van Paul van Loon, iets enger dan de verfilming van diens Dolfje Weerwolfje. Nijholt mag lekker los gaan als vampiergraaf Vlapono. Viel op meerdere internationale jeugdfilmfestivals in de prijzen.

Pietje Bell II: De jacht op de tsarenkroon

2003 | Familiefilm, Drama, Jeugdfilm

Nederland 2003. Familiefilm van Maria Peters. Met o.a. Quinten Schram, Felix Strategier, Arjan Ederveen, Angela Groothuizen en Frensch de Groot.

De boeken van Chris van Abkoude over schoenmakerszoon Pietje Bell inspireerden in 2002 een zeer succesvolle verfilming. Scenariste-regisseuse Maria Peters maakte meteen daarna een tweede film, met zoon Quinten Schram opnieuw in de titelrol. Pietje Bell laat wederom van alles in de soep lopen in dit vervolg waarin zijn zus zich verlooft en Pietje zelf, met zijn bende van de Zwarte Hand, moet voorkomen dat dieven een waardevolle tsarenkroon stelen. De kritiek was gemengd, maar Pietje Bell II deed het goed aan de kassa. Binnen een paar weken werden meer dan 200.000 kaartjes verkocht. Jonge kijkers zullen verhaal en sfeer vast waarderen.

De vriendschap

2001 | Drama, Komedie

Nederland 2001. Drama van Nouchka van Brakel. Met o.a. Willem Nijholt, Gerard Cox, Karina Smulders, Pleuni Touw en Sylvia Kristel.

Destijds waren ze beste vrienden en raakten verliefd op dezelfde vrouw. Nu zien ze elkaar na veertig jaar weer voor het eerst. De vrouw van Pieter (Cox) is overleden. Gijs (Nijholt) is ooit naar Canada vertrokken en heeft geen kinderen. Terwijl ze oude vetes moeten zien te beslechten dient er zich al weer een nieuw probleem aan: ze worden opnieuw verliefd op dezelfde vrouw. Vermakelijk lichtvoetig drama gemaakt door oude rotten in het filmvak: Van Brakel maakte furore met onder meer Een vrouw als Eva (1979), Van de koele meren des doods (1982) en Een maand later (1987).

Unter den Palmen

1999 |

Nederland 1999. Miriam Kruishoop. Met o.a. Vera Stiphout, Barbara Parkes, Erik de Bruyn, Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof) en Willem Nijholt.

Destijds waren ze beste vrienden en raakten verliefd op dezelfde vrouw. Nu zien ze elkaar na veertig jaar weer voor het eerst. De vrouw van Pieter (Cox) is overleden. Gijs (Nijholt) is ooit naar Canada vertrokken en heeft geen kinderen. Terwijl ze oude vetes moeten zien te beslechten dient er zich al weer een nieuw probleem aan: ze worden opnieuw verliefd op dezelfde vrouw. Vermakelijk lichtvoetig drama gemaakt door oude rotten in het filmvak: Van Brakel maakte furore met onder meer Een vrouw als Eva (1979), Van de koele meren des doods (1982) en Een maand later (1987).

Maten

1999 | Drama, Misdaad, Oorlogsfilm

Nederland 1999. Drama van Pieter Verhoeff. Met o.a. Victor Reinier, Elsie de Brauw, Monic Hendrickx, Willem Nijholt en Merel Laseur.

Een Bosnisch meisje, dat door Dutchbatters is verkracht, komt twee jaar na dato met haar verhaal in de krant. De soldaten zouden tevens verantwoordelijk zijn voor de dood van haar broertje, hoewel daar in geen enkel rapport melding van wordt gemaakt. Een jonge officier van justitie (gespeeld door Victor Reinier) krijgt de opdracht de kwestie uit te zoeken, maar wordt daarbij in meerdere opzichten gehinderd. Maten werd geproduceerd in de reeks Telefilms van de gezamenlijke omroepen.

Thuisfront

1998 |

Nederland 1998. Ivo van Hove. Met o.a. Bart Slegers, Will van Kralingen, Tamar van den Dop, Camilla Siegertsz en Willem Nijholt.

Een Bosnisch meisje, dat door Dutchbatters is verkracht, komt twee jaar na dato met haar verhaal in de krant. De soldaten zouden tevens verantwoordelijk zijn voor de dood van haar broertje, hoewel daar in geen enkel rapport melding van wordt gemaakt. Een jonge officier van justitie (gespeeld door Victor Reinier) krijgt de opdracht de kwestie uit te zoeken, maar wordt daarbij in meerdere opzichten gehinderd. Maten werd geproduceerd in de reeks Telefilms van de gezamenlijke omroepen.

Harold & Maude

1997 | Komedie

Nederland 1997. Komedie van Jan Keja. Met o.a. Mary Dresselhuys, Dirk Zeelenberg, Beppie Melissen, Roos Blaauboer en Willem Nijholt.

Een Bosnisch meisje, dat door Dutchbatters is verkracht, komt twee jaar na dato met haar verhaal in de krant. De soldaten zouden tevens verantwoordelijk zijn voor de dood van haar broertje, hoewel daar in geen enkel rapport melding van wordt gemaakt. Een jonge officier van justitie (gespeeld door Victor Reinier) krijgt de opdracht de kwestie uit te zoeken, maar wordt daarbij in meerdere opzichten gehinderd. Maten werd geproduceerd in de reeks Telefilms van de gezamenlijke omroepen.

Hoogste tijd

1995 | Drama

Nederland​/​​België​/​​Verenigde Staten 1995. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Rijk de Gooyer, Josse De Pauw, Kitty Courbois, Bart Slegers en Edwin de Vries.

Weisz verfilmde, met een scenario van Jan Blokker en een indrukwekkende cast, het gelijknamige boek van Harry Mulisch over een uitgerangeerde revue-artiest die wordt gevraagd voor een hoofdrol in een hedendaags stuk van een jong theatergezelschap. De Gooyer, die zich naar verluidt vooraf geen raad wist met zijn rol maar vol overtuiging de oudere acteur speelt die tijdens de repetities pijnlijk wordt geconfronteerd met zijn verleden, ambities en angsten, werd met een Gouden Kalf bekroond. Verantwoordelijk voor de prachtkostuums is Ben van Os. Robby Müller, die in 1982 met Weisz samenwerkte bij Een zwoele zomeravond, tekende voor het oogstrelend camerawerk.

Gestolen uren

1995 | Drama, Korte film

Nederland 1995. Drama van Sander Francken. Met o.a. Coen van Vlijmen, Willem Nijholt, Maike Meijer, Annet Nieuwenhuijzen en Maike Meyer.

Achtergestelde en ondergeschoven lichamelijk gehandicapte Van Vlijmen krijgt een baantje op de administratie van het ziekenhuis, waar zijn vader Nijholt geneesheer-directeur is. Hij ontdekt dat zijn lichamelijke gebrek veroorzaakt is door de ondeskundige verlossing 25 jaar ervoor die gedaan werd door een aankomend arts zonder ervaring. Hij komt erachter dat het zijn vader was. Als hij die met de feiten confrontreert, neemt Nijholt ontslag uit zijn functie. Goed gespeeld, maar typisch Hollands drama dat niet geheel vrij is van vals sentiment. Het scenario voor dit uurtje tv werd geschreven door Rosan Dieho.

Wie aus weiter Ferne

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Eric Oosthoek. Met o.a. Willem Nijholt, Joop Admiraal, Loes Luca, Jacques Commandeur en Krijn ter Braak.

Op uitnodiging van het Concertgebouw, komt de Nederlandse dirigent en Mahler-specialist Nijholt terug naar Nederland om een eenmalige uitvoering van Mahlers Derde Symfonie te leiden. Zijn verrassing is groot als blijkt dat het Concertgebouw in de steigers staat en dat de werkzaamheden tijdens de repetities gewoon doorgaan. Bovendien is de akoestiek van de zaal verschrikkelijk slecht en is het balkon te dichtbij, zodat de posthoornsolo in het derde deel onmogelijk 'wie aus weiter Ferne' kan komen, zoals de partituur voorschrijft. Met dit detail staat of valt voor hem de hele uitvoering. Meesterlijk portret van wat een dirigent beweegt in de uitvoering van een compositie. Nijholt geeft schitterend gestalte aan deze gekwelde man, die af en toe toch ook menselijke trekjes toont, hoewel dit voor hem van ondergeschikt belang is. Zijn oplossing voor de posthoornsolo is een megalomaan juweeltje. Met medewerking van het Simfonieorkest Con Brio en posthoornsolist Jos Verspagen. Scenario van Nirav Christophe en Jacques Peeters. Aan de camera stond Tom Erisman.

Respect

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Eric Oosthoek. Met o.a. Antonie Kamerling en Willem Nijholt.

Nijholt, een bekend homoseksueel toneelschrijver, wordt geïnterviewd door de jonge homofiele HP-journalist Kamerling in de hal van een chique hotel. Nijholt, die voorbereid is op het zoveelste vraaggesprek met standaardvragen over zijn seksuele voorkeur, wordt verrast door Kamerlings innerlijke motivatie. Tijdens het gesprek blijkt gaandeweg dat Nijholt met de man met wie Kamerling samenwoonde een tijdje is vreemdgegaan. Kamerling weet dat, maar dat Nijholt het weet, maakt Kamerling pas op uit de levensvragen waarmee Nijholt hem bestookt. Nijholt heeft 95 procent van de tekst, Kamerling moet vooral luisteren en speelt teveel op de camera, een 'afwijking' die de jonge acteur overhield van zijn soapserie-ervaring Goede Tijden, Slechte Tijden. Scenario van niemand minder dan Robert Long. Camerawerk van Paul van den Bos. Tot stand gekomen met subsidie van de EU en verder gefinancieerd door TV Plus, de gezamenlijke breedbeeldzender van de verzuilde Nederlandse omroepen. Gedraaid in HD-TV.

De nietsnut

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Ab van Ieperen. Met o.a. Pierre Bokma, Willem Nijholt, Marjon Brandsma, Ramses Shaffy en Jacques Bonaffé.

Na een leegte van dertien jaar (ACHTER GLAS uit 1981 en ook al geen meesterwerk) maakte de regisseur deze rolprent gebaseerd op het gelijknamige verhaal van Frans Kellendonk. Samen met van Ieperen schreef hij voor zijn dood in 1990 het scenario voor de film die IDENTIKIT zou gaan heten. Het gaat over een man (Bokma), die nooit van zijn vader (Nijholt in flashbacks) heeft gehouden en hem maar een lul vond. Als zijn vader door een moord in België om het leven komt, besluit hij een kijkje te gaan nemen op de plaats des onheils. Onderweg neemt hij een jonge lifter mee en realiseert zich dat ook zijn leven zonder hoogtepunten, roemloos aan het voorbij trekken is. Hij dist een verhaal op aan de jongen, waaruit zou moeten blijken dat zijn vader een held was. Van Ieperen, die bekend staat om zijn breedvoerige, weinig oorspronkelijke, slaapverwekkende stijl, distantiëerde zich van de film nadat de producent de prent op aanvaardbare lengte sneed. Door de inkorting valt er echter aardig wat weg van de oorspronkelijke opzet: personages op zoek naar een verhaal. Nijholt speelt uitstekend als de vader, Bokma's ingehouden woede is overtuigend, Shaffy is leuk als een rijke oom. Brandsma als de moeder, geeft een sterke monoloog weg. De sleutelrol van de Belgische hoteleigenaar Bonnaffé, die zijn lodderoog laat vallen voor zowel de moeder als de zoon, is duister. We zullen het dan allemaal maar aan de bizarre montage en de weggeknipte start en finale wijten. Geproduceerd met de NOS.

Op afbetaling

1992 | Drama

Nederland 1992. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Coen Fink, Annet Malherbe, Willem Nijholt, Gijs Scholten van Aschat en Coen Flink.

Driedelige tv-serie naar de gelijknamige roman van Simon Vestdijk uit 1952. Soutendijk is een overspelige echtgenote die eind van de jaren 1950 in een middelgrote Nederlandse provinciestad een verhouding heeft met de oudere confr[KA2]ere van een advocaat. Zij weet niet dat zij betrapt is, haar man houdt de vernedering voor zich, maar besluit zich te wreken, niet meteen, maar in termijnen, op afbetaling. Oorspronkelijk bedoeld als bioscoopfilm, maar geweigerd op de Nederlandse Filmdagen omdat alles eerst op de buis kwam. De bioscoopversie van 1993 is compacter (120m), de donkere beelden van cameraman Goert Giltray komen op een groot scherm beter tot hun recht en het verhaal werd verstandig geremonteerd. Voortreffelijke vertolkingen maar als film niet goed genoeg om op het Festival van Berlijn (1993) in de prijzen te vallen.

Bij nader inzien

1991 | Televisieserie, Drama

Verenigde Staten 1991. Televisieserie van Met o.a. Anneke Blok, Pierre Bokma, Margo Dames, Coen Flink en Porgy Franssen.

Een half dozijn jongelui heeft WO II vanaf een afstand meegemaakt. Zij ontmoeten elkaar na afloop van de oorlog in het eerste jaar Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam. Zij discussiëren over literatuur, schrijvers en boeken en hebben allen de ambitie schrijver te worden. Na deze verwachtingsvolle periode gaat de film een kwart eeuw later verder en toont een vaak pijnlijke afrekening. Eigenzinnige, oer-Hollandse tv-serie die op de Nederlandse Filmdagen van 1991 drie Gouden Kalveren kreeg (voor de regie van Weisz en voor de acteerprestaties van Wouterson en Franssen), wat tot heibel leidde rond de discussie over de vraag of deze televisieserie als speelfilm kon meedingen.

De Samuel Falklandshow

1990 |

Nederland 1990. Hans Hylkema. Met o.a. Henk van Ulsen, Lex Goudsmit, Willem Nijholt en Huib Broos.

Een half dozijn jongelui heeft WO II vanaf een afstand meegemaakt. Zij ontmoeten elkaar na afloop van de oorlog in het eerste jaar Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam. Zij discussiëren over literatuur, schrijvers en boeken en hebben allen de ambitie schrijver te worden. Na deze verwachtingsvolle periode gaat de film een kwart eeuw later verder en toont een vaak pijnlijke afrekening. Eigenzinnige, oer-Hollandse tv-serie die op de Nederlandse Filmdagen van 1991 drie Gouden Kalveren kreeg (voor de regie van Weisz en voor de acteerprestaties van Wouterson en Franssen), wat tot heibel leidde rond de discussie over de vraag of deze televisieserie als speelfilm kon meedingen.

Alaska

1989 |

Nederland 1989. Mike van Diem. Met o.a. Maeve van der Steen, Coen van Vrijberghe de Coningh en Willem Nijholt.

Een half dozijn jongelui heeft WO II vanaf een afstand meegemaakt. Zij ontmoeten elkaar na afloop van de oorlog in het eerste jaar Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam. Zij discussiëren over literatuur, schrijvers en boeken en hebben allen de ambitie schrijver te worden. Na deze verwachtingsvolle periode gaat de film een kwart eeuw later verder en toont een vaak pijnlijke afrekening. Eigenzinnige, oer-Hollandse tv-serie die op de Nederlandse Filmdagen van 1991 drie Gouden Kalveren kreeg (voor de regie van Weisz en voor de acteerprestaties van Wouterson en Franssen), wat tot heibel leidde rond de discussie over de vraag of deze televisieserie als speelfilm kon meedingen.

Havinck

1987 | Drama

Nederland 1987. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Willem Nijholt, Anne Martien Lousberg, Will van Kralingen, Carolien van den Berg en Dora van der Groen.

Gekweld psycho-drama over een vader-dochter relatie, die na de zelfmoord van de moeder bepaald bitter wordt. Hoewel uitstekend vertolkt door Nijholt en de veelbelovende Lousberg maakt de afstandelijke, gestileerde aanpak van regisseur Weisz, die zelf het semi-autobiografische scenario schreef, enige inleving in de personages en hun relatie erg moeilijk. Je kijkt met een soort respect, maar zonder emotionele betrokkenheid. Een en ander belette niet dat HAVINCK tijdens de Utrechtse Filmdagen met vee werd overladen, en opdook in de officiële selectie van Cannes.

Willem van Oranje

1984 | Drama, Historische film

Nederland​/​​België 1984. Drama van Walter van der Kamp. Met o.a. Jeroen Krabbé, Willem Nijholt, Ellen Vogel, Paul Cammermans en Dora van der Groen.

Prestigieuze miniserie, voor het eerst uitgezonden in 1984, precies vierhonderd jaar na de moord op de 51-jarige Willem van Oranje, bijgenaamd Willem de Zwijger (Jeroen Krabb[KA1]e), die in 1533 was geboren. Van der Kamp werkte zes jaar lang aan de voorbereiding en het resultaat was een aardig stuk huisvlijt, goede televisie en historisch verantwoord. Omroepvereniging AVRO maakte de Belgische BRT en Veronica tot co-productiepartners want er moest drie[KA3]eneenhalf miljoen gulden (1,58 miljoen euro) worden opgehoest. Niet minder dan 61 Nederlandse en Vlaamse acteurs werden gecontracteerd en tweeduizend kostuums gehuurd en gemaakt (naar ontwerpen van Yan Tax). Krabb[KA1]e speelt charmant, fel en gewichtig de prins met de uitstraling van een geboren leider. Cammermans is Karel de Vijfde. Van der Groen is indrukwekkend als Margaretha van Parma. De vrouwen van Willem zijn Snoyink als Anna van Buren, Van Dijck als Anna van Saksen, Vandendriessche als Charlotte de Bourbon en Ramoudt als Louise de Coligny. Verteld wordt hoe de twaalf-jarige Willem, zoon van de protestantse graaf Willem van Nassau-Dillenburg, de uitgebreide bezittingen erft van het huis Oranje-Nassau met als voorwaarde dat hij in de Nederlanden katholiek zal worden opgevoed. De onverbiddelijke vervolging van zogenaamde ketters brengt hem in conflict met zijn ouders en dat leidt tot een eerste gewetenscrisis. Oranje`s opmars als lid van de Raad van State in de politiek van de lage landen is dan niet meer te stuiten. Hij breidt zijn bezittingen uit door een huwelijk aan te gaan met Anna van Buren in 1551. Het huwelijk wordt met een rits kinderen gezegend (Anna stierf zeven jaar later). Bovendien passeert hij Lamoraal, de Graaf van Egmond (Shaffy) als opperbevelhebber van de strijdkrachten. De nieuwe (Spaanse) koning Filips II (Nijholt) toont zich meer dan onverzettelijk tegenover de afvalligen van de r.k. kerk en regeert als een absoluut vorst. Met de prins van Oranje groeit hij langzaam naar een confrontatie, temeer Willem een huwelijk beoogt met de rijke, lutherse prinses Anna van Saksen, die hij in 1561 trouwde. Na Filips` vertrek naar Spanje wordt kardinaal Antoine Perrenot de Granvelle (Vroom) het mikpunt van het steeds groter wordende verzet onder de Nederlandse adel. Granvelle moet na de krachtmeting met Willem van Oranje in 1564 ontslag nemen. De onrust in de Nederlanden stijgt. Het Verbond der Edelen neemt vaste vorm aan en de Beeldenstorm raast dat jaar nog door het land. Hoewel Willem van Oranje tegen de geloofsvervolging was, keurde hij de Beeldenstorm af. Daarom hoopt Oranje nog op een verzoening met de koning: tevergeefs. Oranje vlucht in 1567 met zijn vrouw naar het stamslot van de Nassau`s in Dillenburg. Hij is nauwelijks vertrokken of de Hertog van Alva (Van den Heuvel) installeert zijn Bloedraad. Egmond en Hoorne (Morel) worden onthoofd, Oranje`s zoon Filips Willem (Martijn Krabb[KA1]e) wordt naar Spanje ontvoerd en er wordt beslag gelegd op Willems bezittingen. De getergde prins van Oranje gaat nu over tot een reeks aanvallen, die eindigen in een nederlaag. Berooid keert hij naar zijn stamslot terug en merkt dat zijn gemalin Anna van Saksen nu op hem neerkijkt. Zij keert hem de rug toe, pleegt overspel en wordt opgesloten. Oranje maakt in 1571 een einde aan de hel van dit huwelijk en stoot Anna definitief af. Ondertussen neemt ook het wederzijds geweld tussen de calvinisten en de katholieken toe. Zowel Oranje als Alva worden verteerd door wroeging en wanhoop. Alva laat zich naar Spanje terugroepen, het Spaanse offensief verzwakt en nieuwe landvoogden sterven als ratten in de onherbergzame lage landen. Algemene vermoeidheid aan beide zijden leidt tot de Pacificatie van Gent in 1576. Oranje was het jaar ervoor hertrouwd - voor de derde maal - met Charlotte de Bourbon. De verzoening en de herwonnen eenheid van de Nederlanden blijken weldra een illusie die te hoop loopt op de calvinistische onverdraagzaamheid en de oorlogszucht van Philips II. De Allessandro Farnese (Croiset), de Hertog van Parma, is de nieuwe landvoogd en die bereidt vakkundig de oorlog voor. Prins Willem van Oranje zoekt naar buitenlandse steun, maar koning Filips II spreekt in 1580 de banvloek over hem uit en zet een prijs op diens hoofd. Het `opstandige` Noorden zweert Filips II af als vorst en brengt hulde aan Anjou, die zich echter spoedig onmogelijk maakt. Rond de prins van Oranje wordt het net dichter aangetrokken. Hij overleeft een eerste moordaanslag, waarbij zijn derde vrouw omkomt. Hij hertrouwt tot groot ongenoegen van de bevolking met de Fran[KA10]caise Louise de Coligny 1583. Parma`s troepen komen in beweging en op dat kritieke moment wordt Oranje in 1584 door de sluipmoordenaar Balthasar Gerards (Pleysier) in Delft op de trap van het stadsslot met pistoolschoten gedood. De aankleding van deze serie is van internationale klasse, hoewel het verhaal weinig meeslepend is. Dramatische hoogstandjes lijden te veel onder pogingen om de historische nauwgezetheid in ere te houden.

Ciske de Rat

1984 | Drama

Nederland 1984. Drama van Guido Pieters. Met o.a. Danny de Munk, Willeke van Ammelrooy, Herman van Veen, Willem Nijholt en Peter Faber.

Deze absolute kaskraker (meer dan twee miljoen bioscoopbezoekers) betekende de doorbraak van musicalster Danny de Munk, die hier als Amsterdams schoffie de evergreen 'Ik voel me zo verdomd alleen' (geschreven door Karin Loomans en Herman van Veen) meesterlijk ten gehore brengt. Verfilming van het gelijknamige boek van Piet Bakker speelt zich af in de crisisjaren. Het perspectief van de film is gelukkig niet dat van de narrige onderwijzer, maar van Ciske, die na de dood van zijn moeder in een tuchthuis belandt. Het camerawerk is van Frans Bromet. In de gelijknamige musical speelde De Munk later de volwassen Ciske.

Harold en Maude

1972 |

Nederland 1972. Jan Keja. Met o.a. Beppie Melissen, Dirk Zeelenberg, Mary Dresselhuys en Willem Nijholt.

Deze absolute kaskraker (meer dan twee miljoen bioscoopbezoekers) betekende de doorbraak van musicalster Danny de Munk, die hier als Amsterdams schoffie de evergreen 'Ik voel me zo verdomd alleen' (geschreven door Karin Loomans en Herman van Veen) meesterlijk ten gehore brengt. Verfilming van het gelijknamige boek van Piet Bakker speelt zich af in de crisisjaren. Het perspectief van de film is gelukkig niet dat van de narrige onderwijzer, maar van Ciske, die na de dood van zijn moeder in een tuchthuis belandt. Het camerawerk is van Frans Bromet. In de gelijknamige musical speelde De Munk later de volwassen Ciske.

Daniel

1971 | Komedie

Nederland 1971. Komedie van Erik Terpstra. Met o.a. André van de Heuvel, Sylvia de Leur, Kika Mol, Peter Schaapman en Willem Nijholt.

Een rommelige, wat zwaar aangedikte satire op de seksuele revolutie en een als grappig te interpreteren beeld van de flower power-beweging van de jaren zestig. De film maakte bij de première al een sterk gedateerde indruk.

Lievelingskind

-1 | Korte film

Nederland. Korte film van Jelle van Doornik. Met o.a. Willem Nijholt en Wilke Durand.

De mooie, jonge Germaine heeft een meervoudige persoonlijkheidsstoornis en dit speelt haar parten wanneer ze vlak voor een optreden in een nachtclub het bericht krijgt dat haar vader is overleden.