Jacques Doniol-Valcroze: regie, cast en scenario.
Er zijn 22 films gevonden.

Le bal des oiseaux

1988 | Misdaad, Avonturenfilm

Frankrijk 1988. Misdaad van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Hippolyte Girardot en Fanny Cottençon.

Na het ontvangen van een legaat besluit de gemeenteraad van Perceval-sur-Oise een pretpark à la Disneyland aan te leggen, maar dan in Middeleeuwse stijl. Nog om aan te zien door de professionele aanpak van de regisseur en de goede wil van de acteurs, maar het is triest te moeten constateren dat een talent als Doniol-Valcroze een dergelijke film moest maken om in zijn levensonderhoud te voorzien.

Au revoir et merci

1986 | Drama

Frankrijk 1986. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Fanny Cottençon, Hippolyte Girardot, Jérôme Anger, Marion Held en Catrion Marccoll.

Een klassiek, banaal en simpel verhaaltje over een stel, dat steeds meer uit elkaar groeit en tenslotte uit elkaar gaat. Deze filmregisseur brengt zijn observatievermogen, zijn gevoeligheid en zijn heldere blik mee naar de tv, waardoor het hem mogelijk is tv-films te verrijken, met name door ze van een goede 'timing' en een psychologisch inzicht in het gebruik van de ruimte te voorzien. Vele anderen hadden van hetzelfde thema een feuilletonachtig melodrama gemaakt. Het doet er niet zo toe, maar het is waar dat Valcroze had kunnen werken voor Antenne 2. GOED .

Venise en hiver

1982 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1982. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Yolande Folliot, Claude Giraud, Adalberto-Marra Merli, Véronique Silver en Pier-Francesco Aiello.

H[KA1]el[KA2]ene onvlucht haar bezitterige minnaar, wiens vrouw heeft geprobeerd zichzelf van het leven te beroven, en vlucht op een winterochtend naar Veneti[KA3]e, waar ze intrekt bij haar tante, die met een Italiaanse bankier getrouwd is. Daar maakt ze een mooie liefdesgeschiedenis mee, die zich echter tegen een wat somberdere achtergrond afspeelt: terrorisme op z`n Italiaans. De regisseur, die in 1989 van het toneel verdween, verrijkte het tv-gebeuren met zijn raffinement en zijn psychologische subtiliteit. In deze film blijkt dat uit het feit dat hij Veneti[KA3]e in een magisch kader plaatst dat ons aan Visconti doet denken. De rol van H[KA1]el[KA2]ene is ongetwijfeld Folliots beste rol. Een andere constante die we in de tv- produkties van deze filmmaker aantreffen is het feit dat hij romanschrijvers die uit de mode zijn geraakt (in dit geval Emmanuel Roblès) in een nieuw daglicht plaatst.

Les demoiselles d'Angoulême

1980 | Historische film, Drama

Frankrijk 1980. Historische film van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Yolande Folliot, Claude Giraud, Michel Vitold, Madelon Violla en Jacques Duby.

De beschrijving van de geleidelijk aan opbloeiende hartstocht van een adellijke cavaleriekolonel voor de dochter van een voormalig lid van de nationale conventie, bij wie hij in 1809 is gelegerd. Hoewel het speciaal voor deze film gemaakte plot magertjes lijkt, is Jacques Doniol-Valcroze (1920-1989) een van de zeldzame filmregisseurs van zijn tijd, die niet op de televisie neerkeek. Vandaar de uiterste zorg die is besteed aan de karaktertekening, de sfeer en de aandachtige wijze waarop de lichtgevoeligheid van die periode is weergegeven, die romantiek ging heten. Voeg hier aan toe een knap, bijna exact aanvoelen van hoe lang iets mag duren. Ook bekend als LES FIANCÉES DE L'EMPIRE en LES HAUTEURS DE WAGRAM.

L'apprenti-salaud

1977 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1977. Komedie van Michel Deville. Met o.a. Robert Lamoureux, Christine Dejoux, Georges Wilson, Claude Piéplu en Jean-Pierre Kalfon.

Een vrijgezel van middelbare leeftijd wil zijn erfenis investeren en wordt daarbij verliefd op de secretaresse van zijn advocaat die hem meesleept in een reeks van oplichterijen. Het ongelijke liefdespaar - ook in acteerstijl - kreeg van de regisseur meer aandacht dan het vernuft en de fantasie waarmee ze samen hun streken uithalen. Kleurrijke bijrollen waarvan Wilson die er vier voor zijn rekening neemt. Scenario van regisseur Deville naar de roman Bien mal acquis van Frank Neville.

Goodbye Emmanuelle

1977 | Erotiek, Drama

Frankrijk 1977. Erotiek van François Leterrier en Francois Leterrier. Met o.a. Sylvia Kristel, Umberto Orsini, Jean-Pierre Bouvier, Charlotte Alexandra en Sylvie Fennec.

Emmanuelle`s vrije huwelijk wordt verstoord door de komst van een jonge filmregisseur (Bouvier) op wie zij serieus valt. Zij volgt hem op zijn locatie-speurtochten door Europa en Afrika. Derde EMMANUELLE-film is de laatste waarin Sylvia Kristel de titelrol speelt. Nette seks, keurig taalgebruik, tijdschriften- interieurs, pretentieus gezwets over de huwelijksmoraal - dat alles tegen de exotische decors van de Seychellen, waar autochtone zonderlingen erop toezien dat het onze blanke helden in hun neo-koloniale sfeertje aan niets ontbreekt. Onerotisch, leeg, onecht, onnozel. Gastrollen van Alexandra Stewart, Jacques Doniol-Valcroze en Olga Georges-Picot.

Le jeu avec le feu

1975 | Erotiek, Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1975. Erotiek van Alain Robbe-Grillet. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Philippe Noiret, Anicée Alvina, Agostina Belli en Serge Marquand.

Als filmmaker is de romanschrijver Robbe-Grillet een gekunstelde en verdorven prutser, die onder het voorwendsel van speelsheid pornofilms maakt voor intellectuelen of wie daarvoor doorgaat. Dat wordt bewezen door dit scenario, waarin sprake is van een ontvoering en een bordeel waarin zich allerlei vreemde, wrede en perverse zaken afspelen. Het camerawerk (van Catherine Robbe-Grillet) is vervreemdend en mooi, de verpakking is aantrekkelijk en er wordt goed geacteerd, maar de inhoud is nietszeggend.

Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles

1975 | Drama, Experimenteel

Frankrijk​/​​België 1975. Drama van Chantal Akerman. Met o.a. Delphine Seyrig, Jan Decorte, Henri Storck, Jacques Doniol-Valcroze en Yves Bical.

Drie dagen uit het leven van een Belgische weduwe die door de volledige programmering van al haar handelingen zichzelf en haar bestaan onder controle houdt. Een incident - het aanbranden van de aardappels op de tweede dag - leidt tot een kleine chaos die voor haar echter volledig is, zodat ze bij een klant met wie ze een mechanische namiddagprostitutie bedrijft een orgasme beleeft en hem vermoordt. Deze obsederende, zéér lange film zonder actie van regisseur Chantal Akerman krijgt door het ritme van de simpele huishoudelijke handelingen en verschuivingen in dat ritme, een indringende en zelfs uiterst spannende werking. De anders zo mondaine actrice Delphine Seyrig aan de afwas en bij het aardappelen schillen, versterkt het effect van een gespeeld ritueel. In de prestigieuze Sight and Sound poll van 2022 verkozen tot beste film aller tijden.

Une Femme fatale

1974 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1974. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Anicée Alvina, Heinz Bennent, Jacques Weber, Tilly Breittenbach en Marc Moulin.

Een saai melodrama over de rivaliteit tussen twee piloten, rivaliteit die zelfs dodelijke gevolgen heeft als de jonge piloot de vrouw van zijn oudere collega het hof begint te maken, waarna deze reageert met de perfecte moord. Flets en vervelend.

L' Homme au cerveau greffé

1971 | Drama, Sciencefiction

Duitsland​/​​Spanje​/​​Frankrijk 1971. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Mathieu Carrière, Jean-Pierre Aumont, Michel Duchaussoy, Nicoletta Macchiavelli en Marianne Eggerickx.

Een neuroloog met een ernstige hartkwaal heeft een reeks onderzoeken gedaan over hersentransplantatie en doneert zijn eigen hersenen om het leven van een jonge automobilist te redden. Na de geslaagde operatie ontdekt zijn geest niet alleen zijn nieuwe lichaam, maar ook de hem onbekende levensomstandigheden van de jongeman. Het medisch experiment is het startpunt voor een interessant, vervreemd psychologisch drama dat een al te afstandelijke vorm kreeg.

La maison des Bories

1970 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1970. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Marie Dubois, Maurice Garrel, Mathieu Carrière, Hélène Vallier en Claude Titre.

De als uit leisteen gehouwen acteur Maurice Garrel speelt een rigide geoloog die zijn bourgeois leven met vrouwlief Marie Dubois ziet verbrokkelen na de komst van een speels ijverige Duitse student. Gefilmd in de omgeving van rotsig Sisteron, slingert de ménage à trois van kalm meanderend via een barrage van seksueel suggestieve scènes richting een gedenkwaardig slot. Gebaseerd op het boek van Simonne Ratel uit 1932. Filmmaker Doniol-Valcroze was medeoprichter van het befaamde Franse filmblad Cahiers du Cinéma, het huisorgaan van de Nouvelle Vague.

Le Viol

1967 | Drama, Mysterie, Erotiek

Zweden​/​​Frankrijk 1967. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Bibi Andersson, Bruno Cremer, Frédéric de Pasquale en Katerina Larsson.

Als haar man op zondag aan het jagen is, wordt een vrouw bezocht door een bezorger die haar vastbindt - in opdracht, zegt hij - maar aan wie ze zich vrijwillig geeft. Op een party waar ze die avond met haar echtgenoot heen gaat is de 'aanrander' ook aanwezig en hij blijkt een gewone bekende te zijn rond wie de vrouw haar gefrustreerde fantasieën heeft geweven. Deze subtiele en prikkelende - en soms irritante - psychologische fantasie werd als coproduktie met Zweedse technici in Zweden opgenomen, wat resulteerde in een combinatie van formele koelheid en verfijnde esprit. Andersson is opmerkelijk als het mentaal dominerende 'slachtoffer'.

La bien-aimée

1967 | Drama

Frankrijk 1967. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Michèle Morgan, Paul Guers, Jean-Marc Bory, Eléonore Hirt en Marc Eyraud.

Meer een herziening dan een bewerking van de roman [KL]Fanny[KLE] van Lucie Faure. Parijs aan het einde van de negentiende eeuw. Een bankier, de graaf van Frezac (Guers) wordt na een hartaanval op de vloer van zijn kantoor aangetroffen. Een vriend vertelt het trieste verhaal aan Fanny (Morgan), die al tien jaar lang een relatie met de graaf had, hoewel hij getrouwd was en kinderen had. Tenminste, dat dacht iedereen toch. De waarheid blijkt echter heel anders te zijn. Behalve met de subtiele dialogen en het hoogstaande spel van de acteurs hebben we hier te maken met een regisseur die het tv-gebeuren heeft weten te verrijken met zijn scheppende geest (1920-1989). Elk beeldt verwijst naar een schilderij van de impressionistische meesters van die tijd. 'Overdreven esthetiek' volgens sommigen, maar dat doet niks af aan het verhaal en aan de bijzonder betoverende helderheid van het geheel.

La bien aimée

1966 | Drama

Frankrijk 1966. Drama van Jacques Doniol-Valcroze en Jacques Donio-Valcroze. Met o.a. Jean-Marc Bory, Paul Guers en Michèle Morgan.

Meer een herziening dan een bewerking van de roman [KL]Fanny[KLE] van Lucie Faure. Parijs aan het einde van de negentiende eeuw. Een bankier, de graaf van Frezac (Guers) wordt na een hartaanval op de vloer van zijn kantoor aangetroffen. Een vriend vertelt het trieste verhaal aan Fanny (Morgan), die al tien jaar lang een relatie met de graaf had, hoewel hij getrouwd was en kinderen had. Tenminste, dat dacht iedereen toch. De waarheid blijkt echter heel anders te zijn. Behalve met de subtiele dialogen en het hoogstaande spel van de acteurs hebben we hier te maken met een regisseur die het tv-gebeuren heeft weten te verrijken met zijn scheppende geest (1920-1989). Elk beeldt verwijst naar een schilderij van de impressionistische meesters van die tijd. 'Overdreven esthetiek' volgens sommigen, maar dat doet niks af aan het verhaal en aan de bijzonder betoverende helderheid van het geheel.

Los Felices 60

1964 | Romantiek

Spanje 1964. Romantiek van Jaime Camino. Met o.a. Jacques Doniol-Valcroze, Yelena Samarina, Daniel Martín en Germán Cobos.

Een korte romance van een ontevreden vrouw met een vroegere vriend van haar man. Een bezienswaardige film, boordevol intellectuele en stilistische hoogstandjes, die helaas niet altijd even waardevol zijn.

Vacances portugaises

1963 | Drama, Komedie

Frankrijk 1963. Drama van Pierre Kast. Met o.a. Françoise Arnoul, Michel Auclair, Jean-Pierre Aumont, Jean-Marc Bory en Françoise Brion.

Een Frans echtpaar nodigt kennissen uit voor een weekend in hun villa bij Lissabon om de huwelijksverveling te doorbreken. De logeerpartij heeft een beslissende invloed op de amoureuze relaties van de gasten en na hun vertrek zijn gastvrouw en gastheer ook weer wat meer tevreden met de eigen situatie. Dit elegante en intelligente stratego van de liefde wordt afstandelijk geobserveerd, waarbij de architectuur van de woning een beslissende rol speelt bij het ontwijken en ontmoeten van de verschillende partners. Het spel wordt voornamelijk op dialoogniveau gespeeld, maar de uitgelezen rolbezetting en de contrasten in toonaard zorgen ervoor dat de film geen moment dor is.

Le coeur battant

1962 | Drama, Komedie

Frankrijk 1962. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Françoise Brion, Jean-Louis Trintignant, Raymond Gérôme, Marc Eyraud en Pénélope Portrait.

Een jonge schilder laat zich door zijn vriendin als alibi gebruiken om haar verhouding met een diplomaat geheim te houden. Doordat de minnaar enkele dagen later op de vakantie-afspraak komt, krijgt hij de kans om met haar alleen te zijn. Flinterdun gegeven is aanleiding voor subtiel geobserveerde toenaderingsstrategie, gevoelig en met humor gespeeld door de acteurs met de hoofdrollen. Scenario is van de regisseur, door de lens keek Christian Matras.

La dénonciation

1962 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1962. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Maurice Ronet, Françoise Brion, Sacha Pitöeff, Nicole Berger en Michèle Grellier.

Cornell Woolrich-achtige melange van film noir, psychodrama en politieke thriller met de complexiteit van een grand cru-wijn. Wanneer filmproducent Michel Jussieu 's ochtends in nachtclub Le Play-Boy zijn vergeten trui wil ophalen, ontwaart hij in het duister een lijk en hoort twee stemmen. Daarop wordt hij bewusteloos geslagen. Weer thuis, ontvangt Michel een dreigbrief én belt er een politiecommissaris. Ronet, omringd door louter eersteklas acteurs, schittert als gelittekende ex-verzetsman. Superbe zwart-witfotografie van Henri Raichi, sfeerverdiepende muziek van Georges Delerue. Pitoëff is de stoïcijns hoffelijke wetsdienaar.

Et Satan conduit le bal

1962 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1962. Drama van Grisha Dabat. Met o.a. Françoise Brion, Catherine Deneuve, Bernadette Lafont, Jacques Perrin en Henri-Jacques Huet.

De prille liefde van een jong stel dreigt verziekt te worden door het cynisme en de partnerwisseling van libertijnse, andere paren in de filmwereld. Door Roger Vadim geschreven en geproduceerde film moest Deneuve lanceren als 'nieuwe Bardot', maar ondanks de aan ET DIEU CREA LA FEMME ontleende identieke ontkledingsscènes en situaties blijft Deneuve nergens tegenover het raffinement van Brion en de spontaniteit van Lafont in overigens net zo wezenloze rollen. De debutant Dabat kon met het holle scenario geen kant meer op en heeft nooit meer een film gemaakt.

L'eau à la bouche

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Bernadette Lafont, Françoise Brion, Alexandra Stewart, Michel Galabru en Jacques Riberolles.

In het barokke kasteel van hun onlangs overleden grootmoeder ontmoeten nichtjes Milena en Fifine elkaar voor het openen van het testament. Fifine heeft haar geliefde Robert meegenomen, maar hij doet zich voor als haar broer Jean-Paul en papt al snel aan met Milena. Fifine zal het een zorg zijn: zij heeft haar oog laten vallen op advocaat Miguel, wat dan weer de ex van Milena is. Klinkt als een ouderwetse klucht, maar nouvelle vague-regisseur Doniol-Valcroze maakt er een (voor 1960) zeer verfrissende zedenkomedie van.

Le bel âge

1959 | Experimenteel

Frankrijk 1959. Experimenteel van Pierre Kast. Met o.a. Loleh Bellon, Jean-Claude Brialy, Françoise Brion, Jacques Doniol-Valcroze en Boris Vian.

Tweede lange speelfilm van deze cineast (1920-1984), en de karakteristiekste van al zijn lange films. Een intrige ontbreekt. Sociaal en intellectueel bevoorrechte personages weiden flink uit over vaak erotische gevoelens maar zijn toch voor alles onderworpen aan 'de koele passie van de ware libertijn'. De gedachte dat hier een nazaat van de Choderlos de Laclos van Les liaisons dangereuses aan het werk is, is moeilijk te onderdukken. Een even briljante als ijzige film, met overeenkomstig camerawerk van Ghislain Cloquet en Sacha Vierney. Eerder een experiment of een schets dan iets anders. Ook een moralistische film, hoewel de woordenstroom en de filmische creatie niet overal gelijk opgaan. De een vindt het originele oeuvre van Kast razend interessant, maar de ander verveelt zich er dood bij.

L' Eau à la bouche

1959 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1959. Komedie van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Françoise Brion, Alexandra Stewart, Paul Guers, Bernadette Lafont en Jacques Riberolles.

Een erfeniskwestie brengt achterneven en nichten die elkaar door een vete van de ouders niet kennen op een familiekasteel bijeen. De verloofde van een van de vrouwen geeft zich uit voor een neef die pas later zal komen. Ondanks de persoonsverwisselingen ontstaan tijdens een onweersnacht liefdesparen, waarna 's ochtends de ware identiteiten aan het licht komen. Deze liefdeskomedie inspireerde zich op DE GLIMLACH VAN EEN ZOMERNACHT, LA REGLE DU JEU en de Franse theatertraditie en combineert hun elegantie met eigentijds cynisme die de film bij de première hoogst gewaagd deed lijken. Nu is het een intelligente marivaudage die acteurs en actrices aan het begin van hun carrière dankbare kansen bood.