Peter Greenaway

Regisseur, Acteur, Scenarist, Auteur

Peter Greenaway is regisseur, acteur, scenarist en auteur.
Er zijn 23 films gevonden.

Eisenstein in Guanajuato

2015 | Biografie, Drama

Nederland/Mexico/Finland/België/Frankrijk 2015. Biografie van Peter Greenaway. Met o.a. Elmer Bäck, Luis Alberti en Maya Zapata.

Nadat hij in de jaren twintig meesterwerken als Oktober en Pantserkruiser Potemkin had gemaakt, vertrok de Russische regisseur Sergei Eisenstein naar Mexico om daar films te maken. Volgens deze biopic van regisseur Greenaway had hij daar echter vooral aandacht voor zijn gids Palomino, een knappe Mexicaan, die dertiger Eisenstein inwijdde in de herenliefde. De film zit vol erudiete verwijzingen en filosofische bespiegelingen, ziet er regelmatig prachtig uit, maar niet iedereen zal waarderen dat de beroemde regisseur als een wat clownesk en meelijwekkend figuur wordt neergezet.

Goltzius and the Pelican Company

2012 | Historische film, Drama

Verenigd Koninkrijk/Nederland/Frankrijk/Kroatië 2012. Historische film van Peter Greenaway. Met o.a. F. Murray Abraham, Ramsey Nasr en Halina Reijn.

Boeiend, maar ook wat belerend theatraal essay van de even erudiete als pedante filmmeester Greenaway. Over graveur Hendrick Goltzius (een pedant spelende Ramsey Nasr) die met theatergezelschap The Pelican Company zes op bijbelverhalen geënte seksuele moraalspelen opvoert voor de markgraaf van de Elzas in ruil voor geld voor een drukpers. Daar vallen slachtoffers bij. Minder provocatief dan Greenaway wellicht voor ogen stond: naakt en godslastering zijn in het ontkerkelijkte Westen al lang geen punt meer. Vooral interessant als beeldculturele bespiegeling.

Rembrandt's j'accuse

2008 | Documentaire, Mysterie

Nederland/Duitsland/Finland 2008. Documentaire van Peter Greenaway. Met o.a. Eva Birthistle, Jodhi May, Emily Holmes, Jonathan Holmes en Michael Teigen.

In Rembrandt's J'Accuse wordt de kijker door regisseur Greenaway, die zelf in beeld als verteller fungeert, gewezen op 31 mysteries die in de Nachtwacht verborgen zitten, en die er op zouden duiden dat alle 34 personages op het schuttersstuk medeplichtig zijn aan de moord op de 17de-eeuwse Hugenoot Piers Hasselburgh. Ondersteunend bewijs voor de vermakelijke, doch uiterst speculatieve gedachtenkronkels wordt gevonden in meer dan tweehonderd doeken van Hollandse meesters. Greenaway, zelfverklaard bewonderaar van Rembrandt, beweert dat de meeste mensen visueel analfabeet zijn. Maar hij heeft wel érg veel woorden nodig om zijn punt te maken.

Nightwatching

2007 | Drama, Biografie

Nederland/Canada/Frankrijk/Duitsland/Polen/Verenigd Koninkrijk 2007. Drama van Peter Greenaway. Met o.a. Martin Freeman, Nathalie Press, Emily Holmes, Michael Teigen en Toby Jones.

Het ontstaansproces van de Nachtwacht is het uitgangspunt voor een rijke bespiegeling over kunst, liefde, verlies en verraad, waarbij regisseur Peter Greenaway als bonus een onvervalst moordmysterie opdient.

The Tulse Luper Suitcases: The Moab Story

2003 | Romantiek, Avonturenfilm, Drama

Nederland/Spanje/Verenigd Koninkrijk/Italië/Hongarije/Luxemburg/Rusland 2003. Romantiek van Peter Greenaway. Met o.a. JJ Feild, Valentina Cervi, Jack Wouterse, Yorick van Wageningen en Nigel Terry.

Het eerste deel van de filmtrilogie beschrijft in drie episodes het begin van de omzwervingen van Tulse Luper, die hem telkens in dezelfde situatie terecht doen komen. Het zou een understatement zijn om te zeggen dat Greenaway zo zichzelf herhaalt. Herhaling is de essentie van zijn films. In dit geval biedt de regisseur echter slechts de rigide rechtlijnigheid van een dwangneurose.

8 1/2 Women

1999 | Komedie, Experimenteel

Duitsland/Luxemburg/Nederland/Verenigd Koninkrijk 1999. Komedie van Peter Greenaway. Met o.a. John Standing, Matthew Delamere, Vivian Wu, Shizuka Inoh en Barbara Sarafian.

Philip Emmenthal vraagt zich na de dood van zijn vrouw af of hij op sexueel gebied wel aan zijn trekken is gekomen. Daarom richt hij samen met zijn zoon hun zwitserse huis in tot harem, geïnspireerd op de bekende haremsequentie uit Fellini's 8 1/2. Hier houden zij 8 1/2 vrouw, met wie zij hun sexuele fantasiën uitspelen, totdat ze erachter komen dat ze de uitvoering niet in de hand hebben en de machtsbalans in de harem verschuift.

Le cinéma britannique aujourd'hui

1998 | Documentaire

Frankrijk 1998. Documentaire van N.T. Binh. Met o.a. David Aukin, Tim Bevan, Katrin Cartlidge, Stephen Frears en Philip French.

In de jaren 1970-80 zonk de Britse film in zowat de grootste crisis die hij ooit kende, mede veroorzaakt door de anti-film politiek van Margaret Thatcher. Enkel dank zij de tv-zenders Channel Four en BBC konden nog enkele Britse films met allure en minimaal budget gemaakt worden. Hieraan kwam een einde toen Stephen Frears in 1985 met MY BEAUTIFUL LAUNDRETTE eindelijk terug een internationaal gerenommeerde film afleverde. In zijn kielzog volgden regisseurs als Mike Leigh, Mike Newell, Danny Boyle en Mark Herman die met films als FOUR WEDDINGS AND A FUNERAL, SECRETS AND LIES, TRAINSPOTTING, SHALLOW GRAVE, THE FULL MONTY, BRASSED OFF en LOCK STOCK AND TWO SMOKING BARRELS de nationale cinematografie terug adelbrieven schonken. De documentaire volgt de soms zeer moeilijke weg die deze regisseurs moesten afleggen om films te maken die in Engeland soms minder weerklank vonden dan in het buitenland, iets waarmee vooral een kritisch ingestelde regisseur als Ken Loach af te rekenen kreeg. Een opmerkelijke balans van de toestand van de film in Engeland op het einde van de 20e eeuw. De interviews werden afgenomen door regisseur Binh en producent Hubert Niogret. Commentaar wordt gesproken door Nick Storey. Montage is van Bernard Mauger en achter de camera namen Christophe Maizou en Pascale Granel plaats. De film kreeg als ondertitel: LA TRADITION DES FRANCS- TIREURS.

The Bridge

1997 |

Nederland 1997. Peter Greenaway.

In de jaren 1970-80 zonk de Britse film in zowat de grootste crisis die hij ooit kende, mede veroorzaakt door de anti-film politiek van Margaret Thatcher. Enkel dank zij de tv-zenders Channel Four en BBC konden nog enkele Britse films met allure en minimaal budget gemaakt worden. Hieraan kwam een einde toen Stephen Frears in 1985 met MY BEAUTIFUL LAUNDRETTE eindelijk terug een internationaal gerenommeerde film afleverde. In zijn kielzog volgden regisseurs als Mike Leigh, Mike Newell, Danny Boyle en Mark Herman die met films als FOUR WEDDINGS AND A FUNERAL, SECRETS AND LIES, TRAINSPOTTING, SHALLOW GRAVE, THE FULL MONTY, BRASSED OFF en LOCK STOCK AND TWO SMOKING BARRELS de nationale cinematografie terug adelbrieven schonken. De documentaire volgt de soms zeer moeilijke weg die deze regisseurs moesten afleggen om films te maken die in Engeland soms minder weerklank vonden dan in het buitenland, iets waarmee vooral een kritisch ingestelde regisseur als Ken Loach af te rekenen kreeg. Een opmerkelijke balans van de toestand van de film in Engeland op het einde van de 20e eeuw. De interviews werden afgenomen door regisseur Binh en producent Hubert Niogret. Commentaar wordt gesproken door Nick Storey. Montage is van Bernard Mauger en achter de camera namen Christophe Maizou en Pascale Granel plaats. De film kreeg als ondertitel: LA TRADITION DES FRANCS- TIREURS.

The Pillow Book

1995 | Drama, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk/Nederland/Frankrijk 1995. Drama van Peter Greenaway. Met o.a. Vivian Wu, Yoshi Oida, Ken Ogata, Hideko Yoshida en Ewan McGregor.

Kyoto, Japan in de jaren 1970. Een beroemde calligraaf schildert elk jaar de verjaardagswensen voor zijn dochter Nagiko op haar gelaat. Ze is nu volwassen en gaat op zoek naar de ideale man die een calligraaf moet zijn en de naakte huid van haar hele lichaam als perkament mag gebruiken.

Lumière et compagnie

1995 | Documentaire

Duitsland/Spanje/Noorwegen/Frankrijk 1995. Documentaire van Sarah Moon. Met o.a. Gabriël Axel, Theodoros Angelopoulos, Vicente Aranda, Merzak Allouache en John Boorman.

Op initiatief van Philippe Poulet werden veertig internationale regisseurs uitgenodigd door het Filmmuseum van Lyon om een stukje film te draaien met de originele cinématographe van de gebroeders Lumière, onder het talentrijke oog van kunstenares Sarah Moon. De regels die ze moeten volgen: het filmpje mag maximum tweeënvijftig seconden duren, mag geen synchroon geluid hebben en moet uit ten hoogste drie scènes bestaan. Ondertussen worden hen vragen gesteld als 'Waarom filmt u?', 'Houdt de filmkunst op te bestaan?' en 'Waarom wilt u filmen met de camera van Lumière?'. Als tegenpool worden actualiteitsbeelden van het jaar getoond, zonder geluid en in zwart-wit. Een film waaraan het grote publiek weinig heeft, maar die in wezen veertig verschillende theorieën geeft over de zevende kunst, even uiteenlopend als de talenten die erbij betrokken werden. Een curiosum dat voor cinefielen en filmstudenten een hele wereld opent. Roger Ikhief en Timothy Miller moesten alles monteren en de historische ontmoetingen werden vastgelegd met een gewone 35mm-camera door Philippe Poulet en Didier Ferry. De film ging in wereldpremière op 27 december 1995, de dag dat de cinematografie honderd jaar werd.

Inside Rooms: 26 Bathrooms

1995 | Documentaire, Komedie, Erotiek

Verenigd Koninkrijk 1995. Documentaire van Peter Greenaway.

Als mensen hun huis presenteren aan hun gasten is er een kamer die ze meestal links laten liggen: de badkamer. Nochtans is er niets aan de badkamer om zich over te schamen. Integendeel, het is de kamer waar men zichzelf is, zonder maskers. Greenaway gaat het alfabet af om aan te tonen dat de badkamer zelfs de belangrijkste kamer is in elk huis. De plaats voor baden, hygiëne, lezen, meditatie, oefening, ontspanning, scheren, water en zeep. Een hulde aan de kleine kamer waarin iedereen een groot deel van zijn leven doorbrengt, gebracht op een komische en verhelderende manier, met vanzelfsprekend veel naakte mensen. Een ontspannende korte impressie, geschreven door Greenaway zelf en in beeld gebracht door Mike Coles.

The Baby of Mâcon

1993 | Drama

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk/Nederland/Duitsland 1993. Drama van Peter Greenaway. Met o.a. Jeff Nuttall, Anna Nieland, Frank Egerton, Graham Valentine en Jessica Hynes.

In Mâcon wordt in de 17e eeuw een kind onbevlekt ontvangen. Ormond, de zus van het kind, geeft zich uit voor de maagdelijke moeder van de wonderbaarlijke zuigeling. Wanneer zij ook nog eens Fiennes, de zoon van bisschop Stone probeert te verleiden, wordt haar heiligschennende bedriegerij door de roomse kerk gruwelijk bestraft. Geschreven door Greenaway, met veel barokke toestanden in de vorm van levende tableaus. Opgenomen in één grote set met publiek en vertolkers en een overdaad aan draperieën. Uitdagend, zwartgallig, voor de liefhebbers van Greenaway een pareltje, voor anderen vervelend en oeverloos lang. Greenaway zelf beweert dat dit een film is over historische en hedendaagse kinderexploitatie. Die boodschap zit dan mogelijk verscholen achter een van de vele gordijnen. Gedraaid in Panavision-breedbeeld en Dolby-sound. Scenario van regisseur Greenaway. Camerawerk van Sacha Vierny.

Rosa

1992 | Muziek, Experimenteel

België 1992. Muziek van Peter Greenaway. Met o.a. Fumiyo Ikeda en Nordine Beuchorf.

In Mâcon wordt in de 17e eeuw een kind onbevlekt ontvangen. Ormond, de zus van het kind, geeft zich uit voor de maagdelijke moeder van de wonderbaarlijke zuigeling. Wanneer zij ook nog eens Fiennes, de zoon van bisschop Stone probeert te verleiden, wordt haar heiligschennende bedriegerij door de roomse kerk gruwelijk bestraft. Geschreven door Greenaway, met veel barokke toestanden in de vorm van levende tableaus. Opgenomen in één grote set met publiek en vertolkers en een overdaad aan draperieën. Uitdagend, zwartgallig, voor de liefhebbers van Greenaway een pareltje, voor anderen vervelend en oeverloos lang. Greenaway zelf beweert dat dit een film is over historische en hedendaagse kinderexploitatie. Die boodschap zit dan mogelijk verscholen achter een van de vele gordijnen. Gedraaid in Panavision-breedbeeld en Dolby-sound. Scenario van regisseur Greenaway. Camerawerk van Sacha Vierny.

Prospero's Books

1991 | Experimenteel

Japan/Nederland/Verenigd Koninkrijk/Italië/Frankrijk 1991. Experimenteel van Peter Greenaway. Met o.a. John Gielgud, Michael Clark, Michel Blanc, Erland Josephson en Isabelle Pasco.

Het verhaal draait rond het thema van de obsessionele machtswellust van Greenaway die schrijft: 'Prospero, de almachtige tovenaar, uitvinder en manipulator van mensen, kan gemakkelijk geïnterpreteerd worden als een zelfportret van Shakespeare'.

Not Mozart - M is for Man, Music, Mozart

1991 |

1991. Peter Greenaway.

Het verhaal draait rond het thema van de obsessionele machtswellust van Greenaway die schrijft: 'Prospero, de almachtige tovenaar, uitvinder en manipulator van mensen, kan gemakkelijk geïnterpreteerd worden als een zelfportret van Shakespeare'.

Dante, The Inferno: Cantos I-VIII

1990 | Drama, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk 1990. Drama van Peter Greenaway en Tom Phillips. Met o.a. John Gielgud, Bob Peck, Joanne Whalley, Laurie Booth en Susan Wooldridge.

De Romeinse dichter Vergilius leidt Dante rond door de hel en het vagevuur. De logische structuur en de indeling in canto's en niveaus van de hel maken Dante's werk tot een perfect onderwerp voor Peter Greenaway. Door sprekende hoofden, stukjes filmjournaal, computer graphics en opnamen van dorsende lichamen met elkaar te combineren, halen de filmers het maximum uit Dante's beeldend geschreven werk.

The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover

1989 | Drama, Misdaad, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1989. Drama van Peter Greenaway. Met o.a. Michael Gambon, Helen Mirren, Alan Howard, Richard Bohringer en Tim Roth.

Een film, zo kleurrijk en angstaanjagend als een schilderij van Jeroen Bosch. De toon wordt meteen gezet als maffiabaas Albert Spica (Gambon, De Dief) een wanbetaler dwingt zich uit te kleden en stront te eten. De controversiële film, overigens een van de transparantere uit het oeuvre van Greenaway, gaat over de verhouding tussen de Vrouw van Spica (Mirren) en haar Minnaar (Howard). De prachtige decors zijn van de Nederlandse art-directors Ben van Os en Jan Roelfs, de hypnotiserende muziek is van Michael Nyman, van de acteurs overtuigt vooral Michael Gambon als verschrikkelijke schoft.

Les morts de la Seine

1989 | Documentaire, Experimenteel, Historische film

Nederland/Frankrijk 1989. Documentaire van Peter Greenaway. Met o.a. Jean-Michel Dagory, Jim van der Woude, Hans Verbrugge, Denis Verkroese en Roos Peters.

In vroege de jaren na de Franse Revolutie van 1789 werden 306 lijken opgevist uit de Seine. Waarom ze gedood werden weet niemand. Twee citoyens uit de nieuwe jaartelling worden aangesteld om alle bijzonderheden over de doden te noteren en te trachten ze te identificeren. Zonder chronologische volgorde brengt Greenaway overdenkingen bij een aantal van de slachtoffers met alle details over hun dood en over wie ze zijn. Een filmisch essay, in 1988 in opdracht gemaakt, ter gelegenheid van de tweehonderdste verjaardag van de Franse Revolutie. Het is allesbehalve aantrekkelijk en mensen met een zwakke maag kunnen beter niet gaan kijken. De meeste acteurs op de aftiteling 'spelen' voor lijk! Indrukwekkend, maar griezelig met schitterende barokke decors van Ben van Os. Het scenario is van Greenaway, die zelf de teksten inspreekt van de Engelse versie, terwijl je in de Franse versie Alain Franco hoort en in de Nederlandse Emil Fallaux. Het camerawerk is van Jean Penzer.

Drowning by Numbers

1988 | Drama, Experimenteel, Komedie

Verenigd Koninkrijk/Nederland 1988. Drama van Peter Greenaway. Met o.a. Bernard Hill, Joan Plowright, Juliet Stevenson, Joely Richardson en Jason Edwards.

Oma, moeder en dochter, alle drie Cissie Colpitts geheten, verdrinken ieder hun echtgenoot en verleiden een patholoog- anatoom om de feiten te vervalsen. Een sensueel en grappig verhaal vol met getallen en wiskundige constructies, kenmerkend voor Greenaway. Beeldschone scènes gespeeld door topacteurs, prachtig in beeld gebracht door Sacha Vierny. De film werd in Cannes bekroond met een prijs voor de beste artistieke bijdrage.

The Belly of an Architect

1987 | Fantasy, Drama, Experimenteel

Italië/Verenigd Koninkrijk 1987. Fantasy van Peter Greenaway. Met o.a. Brian Dennehy, Chloe Webb, Lambert Wilson, Sergio Fantoni en Stephania Cassini.

Vanuit een zeer persoonlijke visie weergegeven belevenissen van een architect (Dennehy) en zijn vrouw (Webb), die in Rome aankomen, waar hij een tentoonstelling moet inrichten. Hij komt tot de ontdekking dat zijn vrouw hem bedriegt en (wellicht) ook nog vergiftigt. Het gaat over kunst, obsessies en voortekens, sterfelijkheid en onsterfelijkheid. Het geheel is volgepropt met symboliek, treffende gezichtshoeken en mooi camerawerk van Sacha Vierny. Sommigen zullen het pretentieus vinden, anderen zullen gefascineerd zijn.

A Zed & Two Noughts

1985 | Experimenteel, Drama, Komedie

Nederland/Verenigd Koninkrijk 1985. Experimenteel van Peter Greenaway. Met o.a. Guusje van Tilborgh, Joss Ackland, Gerard Thoolen, Eric Deacon en Frances Barber.

Een bijna niet na te vertellen zwarte komedie rond de tweelingbroers Eric en Brian Deacon en Ferr[KA1]eol, de bestuurster van de auto waarin hun beider echtgenotes zijn verongelukt. Ferr[KA1]eol raakte hierbij een been kwijt. De broers krijgen een verhouding met haar en raken verwikkeld in een strijd met chirurg Van Meegeren (Thoolen) die vanwege zijn passie voor symmetrie en voor de schilder Jan Vermeer ook het andere been wil amputeren. Deze bijzonder fraai door Sacha Vierny gefotografeerde film werd deels opgenomen in Diergaarde Blijdorp met een Nederland-Engelse rolbezetting en bevat in bijna elke opname wel een beest. Zeer rijk aan symboliek. Het scenario is van de regisseur.

The Draughtsman's Contract

1982 | Drama, Mysterie, Erotiek

Verenigd Koninkrijk 1982. Drama van Peter Greenaway. Met o.a. Anthony Higgins, Janet Suzman, Anne-Louise Lambert, Hugh Fraser en Neil Cunningham.

Engeland, 1694. Zelfingenomen kunstenaar Mr. Neville (Higgins) wordt gecontracteerd om het landgoed van Mrs. Herbert (Suzman) te tekenen. Als onderdeel van het contract delen zij het bed, een regeling die uiteindelijk ook de kinderloze dochter betreft. 'Het contract van de tekenaar' is het speelfilmscenario- en regiedebuut van Greenaway, een verbluffend elegante eersteling gedrenkt in rijk surrealisme en dito raadsels. Michael Nyman (The Piano) leverde de passend urgent klinkende stukken bij de verbale beroering. Filmmaker Greenaway maakte oorspronkelijk een vier uur durende versie waaruit hij ooit een tweede film wil destilleren getiteld 'De heggensnoeiers'.

The Medusa Touch

1978 | Horror, Thriller

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1978. Horror van Jack Gold. Met o.a. Richard Burton, Lino Ventura, Lee Remick, Harry Andrews en Alan Badel.

John Morlar (Burton) heeft zijn leven lang door geestkracht mensen laten sterven, maar nu is hij de controle daarover kwijtgeraakt. Zonfeld (Remick) is zijn psychiater in deze onappetijtelijke film vol plagiaat. Scenario van John Briley naar de roman van Peter Greenaway. Camerawerk van Arthur Ibbetson.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Peter Greenaway op televisie komt.

Reageer