George Cragg is editor.
Er zijn 3 films gevonden.

Divino Amor

2019 | Drama, Sciencefiction

Brazilië/Uruguay/Denemarken/Noorwegen/Chili/Zweden 2019. Drama van Gabriel Mascaro. Met o.a. Dira Paes, Julio Machado, Antonio Pastich, Rubens Santos en Clayton Mariano.

Brazilië in 2027. Joana (Paes), ambtenaar van de burgerlijke stand, probeert stellen van scheiding te weerhouden door ze te werven voor haar groep Goddelijke Liefde. Die club gelooft in het ten dienste stellen van het lichaam aan god en gezin in afwachting van de terugkeer van de messias. Een kerstverhaal als aanklacht tegen ‘goddelijke liefde’ die geen buitenechtelijke kinderen tolereert, in een Lanthimos-achtige, stekelige sf-pastiche op het christendom. Met absurde rituelen, een drive-in pastoor en heel veel akelig ‘functionele’ seks. Van de maker van Neon Bull.

Metéora

2012 | Drama

Duitsland/Griekenland/Frankrijk 2012. Drama van Spiros Stathoulopoulos. Met o.a. Theo Alexander en Tamila Koulieva-Karantinaki.

Een Griekse monnik en een Russische non ontmoeten elkaar in het geheim in de vallei die hun kloosters, beide gesitueerd op een hoge rotspilaar, van elkaar scheidt. Vrijwel niets komt de kijker over het liefdespaar te weten, zij zijn slechts symbolen van het aloude dilemma tussen lust en devotie, door regisseur Stathoulopoulos doeltreffend geplaatst in het onherbergzame Griekse landschap. Een fraaie vondst zijn de geanimeerde Byzantijnse iconen, maar verder is Metéora een te cerebrale, levenloze aaneenschakeling van mooie plaatjes. Film zonder dialoog, in 2012 in Berlijn genomineerd voor een Gouden Beer.

Women Without Men

2009 | Drama

Duitsland/Oostenrijk/Frankrijk/Italië/Oekraïne/Marokko 2009. Drama van Shirin Neshat en Shoja Azari. Met o.a. Arita Shahrzad, Pegah Ferydoni, Orsolya Tóth en Shabnam Toloui.

Op het filmfestival van Venetië bekroond magisch-realistisch drama verweeft de levens van vier vrouwen tijdens de politieke omwentelingen in 1953 in Iran, waarbij de sjah aan de macht kwam. De vrouwen lijden onder vernedering en vrijheidsbeperking, maar vinden enige soelaas in de magische boomgaard van een van hen, de ongelukkig getrouwde Fakhri (Shahrzad). De fraaie visuele vondsten van de Iraans-Amerikaanse Neshat werken soms symbolisch beter dan dramatisch: dat zal te maken hebben met haar achtergrond als fotografe. Naar het boek van Shahrnush Parsipur, even te zien als bordeelhoudster.