Suso Cecchi d'Amico (1914): scenario.
Er zijn 24 films gevonden.

The Sky is Falling

2000 | Drama, Muziek, Romantiek

Italië 2000. Drama van Antonio Frazzi en Andrea Frazzi. Met o.a. Isabella Rossellini, Jeroen Krabbé, Barbara Enrichi, Gianna Giachetti en Luciano Virgilio.

Na Left Luggage werken Krabbé en Rossellini opnieuw samen in een melodrama over de Tweede Wereldoorlog, nu als oom en tante van een stel weesmeisjes dat bij hen komt wonen op hun riante landgoed in Toscane. Het verhaal van de fantasierijke meisjes die opbloeien in de prachtige omgeving begint luchtig en dromerig, maar het jaar is 1943 en oom en tante zijn van Joods-Duitse afkomst, dus de wending in de tweede helft laat zich raden. Nogal zoet en clichématig, allemaal. Rosselini speelt goed en werd genomineerd voor de David di Donatello-prijs voor beste actrice.

Il mio viaggio in Italia

1999 | Documentaire

Verenigde Staten​/​​Italië 1999. Documentaire van Martin Scorsese.

Of hij nou Anita Ekbergs befaamde fonteinbad toont uit La Dolce Vita, of een veel minder toegankelijke scène uit het huwelijksdrama L'Eclisse, regisseur Martin Scorsese maakt direct duidelijk waar het in die fragmenten om draait. Wie Scorseses documentaire Il mio viaggio in Italia bekijkt, gaat op filmles bij een begenadigd docent.

La Storia

1986 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1986. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Claudia Cardinale, Lambert Wilson, Francisco Rabal, Andrea Spada en Antonio Degli Schiavi.

Deze film volgt de gelijknamige roman van Elsa Morante trouw. Het verhaal speelt in de jaren 1941-'47 en toont de naweeën van de oorlog, gezien door de ogen van een jongetje en zijn moeder die door een jonge Duitse soldaat wordt verkracht. Zij heeft al een vijftienjarige zoon en geeft met tegenzin haar jongste kind ter adoptie. Na de oorlog wordt haar oudste zoon zwarthandelaar, wat hij met de dood bekoopt. Al gauw treedt zijn broertje in zijn voetsporen. Cardinale's beste rol in een prima film. Engelse titel: HISTORY.

L'innocente

1976 | Drama, Historische film, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1976. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Giancarlo Giannini, Laura Antonelli, Jennifer O'Neill, Rina Morelli en Marc Porel.

Een jonge aristocraat preekt een libertijnse levenswandel voor zichzelf, maar vindt het onverdraaglijk als zijn vrouw zijn theorieën ook in praktijk brengt. Hij bewerkstelligt de dood van haar kind en pleegt zelfmoord. De decadente roman van d'Annunzio werd een stijlvol en melancholiek portret van een zichzelf overleefd hebbende klasse, ietwat ontsierd door melodramatisch spel van Giannini. De laatste film van Visconti, die stierf tijdens de montage. Scenario van regisseur Visconti, Suso Cecchi D'Amico en Enrico Medioli.

Gruppo di famiglia in un interno

1974 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1974. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Burt Lancaster, Silvana Mangano, Claudia Marsani, Helmut Berger en Stefano Patrizi.

Gedateerd Kammerspiel van adellijke Marxist Visconti over de botsing tussen twee generaties en mentaliteiten. Een door WO II getekende Amerikaanse professor, die voor de wetenschap en kunst heeft geleefd, laat zich overreden om de bovenetage van zijn reusachtige appartement in Rome aan een hautaine markiezin en haar ernstig disfunctionele gezin te verhuren. De invasie van in oud geld zwemmende libertijnen zonder levensrichting ontwricht zijn kluizenaarsleven. Ondanks potsierlijke dialogen, archaïsche strijkplankscore en symboolzwanger einde een merkwaardig fascinerend kijkspel. Lancasters opulente palazzoappartement is in 'Scope als een weids landschap gefilmd en Claudia Marsani maakt als onstuitbare aristocratendochter indruk.

Amore amaro

1974 | Drama

Italië 1974. Drama van Florestano Vancini. Met o.a. Lisa Gastoni, Leonard Mann, Rita Livesi en Maurizio Fiori.

In de Noord-Italiaanse stad Ferrara van rond 1935 wordt een student, wiens vader als antifascist in de gevangenis zit, verliefd op een knappe lerares. Hun romance wordt overschaduwd door het politieke geweten van de jongeman die zijn vader wil volgen, waardoor de vrouw die in fascistische kringen verzeild is geraakt, hem verlaat. Een aantal goede acteurs en een verhaal dat goed in elkaar zit.

La Mortadella

1971 | Komedie

Verenigde Staten​/​​Italië​/​​Frankrijk 1971. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Sophia Loren, William Devane, Gigi Proietti, Beeson Carroll en Susan Sarandon.

Een Italiaanse wil zich bij haar naar New York geëmigreerde verloofde voegen, maar komt niet door de douane vanwege een meegebrachte mortadella-worst. Het incident trekt de aandacht van de media en ondertussen verliest ze haar illusies over zowel het beloofde land als haar aanstaande man, maar ze wil niet terug naar Italië waar het net zo erg is. De bitterheid van de satire wordt geofferd aan de temperamenten van Loren, waardoor andere elementen weinig of oppervlakkige aandacht krijgen.

Infanzia, vocazione e prime esperienze di Giacomo Casanova, Veneziano

1969 | Drama, Komedie, Historische film, Romantiek

Italië 1969. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Leonard Whiting, Senta Berger, Maria Grazia Buccella, Lionel Stander en Claudio de Kunert.

De zoon van een Venetiaanse actrice is door zijn opvoeders voorbestemd tot het priesterschap, maar wordt als achttien-jarige seminarist het onderwerp van vrouwelijke verliefdheden en ziet zowel van zijn oneigenlijke roeping af als van een mogelijk huwelijk en kiest voor een carrière als levensgenieter. Een schilderachtig zeer fraaie en stijlvolle illustratie van de eerste delen van Casanova's mémoires laat het kind en de jongeling tot ontwikkeling komen tussen schrijnende sociale tegenstellingen en allerlei vormen van dubbele moraal die hem tot een cynische egoïst zullen maken. De historische kroniek is aanleiding voor nog altijd zinnige en scherpe kritiek op de opvoeding. Scenario van Suso Cecchi D'Amico naar de roman van Giacomo Casanova. Camerawerk van Aiace Parolin.

The Taming of the Shrew

1967 | Drama, Komedie, Historische film

Verenigde Staten​/​​Italië 1967. Drama van Franco Zeffirelli. Met o.a. Elizabeth Taylor, Richard Burton, Cyril Cusack, Michael Hordern en Alfred Lynch.

De Italiaanse regisseur Zeffirelli is beroemd om zijn onorthodoxe en luxueus aangeklede Shakespeareverfilmingen. Zijn The Taming of the Shrew geniet nog extra bekendheid vanwege de hoofdrolspelers Taylor en Burton, die in deze film (net als in Who's Afraid of Virginia Woolf) een strijdend liefdeskoppel spelen. 'Het temmen van de feeks' is nooit een feministisch stuk geweest, maar Taylor als de zestiende-eeuwse Katarina laat zich niet zomaar temmen door Burtons Petruchio. Zeffirelli maakte het toneelstuk prachtig toegankelijk voor bioscoopgangers; met fysieke komedie, luisterrijke kleuren en ijzersterke acteurs.

Casanova 70

1965 | Komedie, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1965. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Marcello Mastroianni, Virna Lisi, Michèle Mercier, Marisa Mell en Margaret Lee.

Een Navo-officier is impotent, behalve wanneer de amoureuze situatie levensgevaarlijke risico's met zich meebrengt. Hij mint een leeuwentemster in de piste, vrouwen van jaloerse echtgenoten en komt tenslotte voor de rechter op beschuldiging van moord. De spottende omkering van de mythe van de 'latin lover' toont het romantische idool Mastroianni niettemin in een serie pikante situaties, die de film onderhoudend, maar slechts bij vlagen echt leuk maken. Het gedeelte met Ferreri als wantrouwende ega van Mell is een hoogtepunt.

Il Gattopardo

1963 | Drama, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1963. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Burt Lancaster, Alain Delon, Claudia Cardinale, Rina Morelli en Paolo Stoppa.

De patriarch (Lancaster) van een oude, adellijke familie op Sicilië ziet weemoedig toe hoe zijn neef (Delon) zich in 1860 aansluit bij de strijders van Garibaldi, en later ook nog trouwt met de dochter (Cardinale) van de burgemeester, al komt dat laatste goed uit, omdat ze weliswaar niet van adel is, maar wel schatrijk. Volgens regisseur Visconti is Il Gattopardo 'doortrokken van het gevoel van een naderende dood. De dood van een klasse, van een individu, van een wereld, van een mentaliteit, van bepaalde privileges.' Hij verwerkte het thema tot een klassieker en won er onder andere een Gouden Palm mee.

Boccaccio '70

1962 | Komedie, Erotiek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1962. Komedie van Federico Fellini, Luchino Visconti, Mario Monicelli en Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Anita Ekberg, Romy Schneider, Peppino De Filippo en Silvio Bagolini.

Film met drie episoden.1. LE TENTAZIONI DEL DOTTOR ANTONIO. Een moraalprediker wordt verontwaardigd over een pikant reclamebord met de tien keer levensgrote Ekberg die in zijn overspannen dromen tot leven komt. Deze eerste film in kleur voor Fellini kondigt in klein bestek de gestileerde fantasie en verbeeldingen van later werk aan. Deze episode duurt 53m. 2. IL LAVORO. De echtgenote van een Romeinse aristocraat die door een callgirl-schandaal in opspraak komt, geeft een impuls aan het huwelijk door zich voortaan ook voor gunsten te laten betalen. De Visconti-sketch is een bitter meesterwerkje en de openbaring van Schneider als volwassen actrice. 3. LA RIFFA. De eigenares van een kermisschiettent wordt door haar broer hoofdprijs van een competitie gemaakt, maar de winnaar is niet degene op wie ze een oogje heeft. Rumoerige volksklucht met temperamentvolle Loren was destijds verrassend, maar werd door haar en De Sica sindsdien te vaak herhaald. De film was oorspronkelijk een vierluik, maar de niet onaardige sketch RENZO E LUCIA van Mario Monicelli over een pasgetrouwde arbeider in Turijn - zonder beroemde ster - werd geknipt. Die wordt soms meevertoond op tv. De oorspronkelijke versie was 190m; de in ons land uitgebrachte film: 165m (de drieluik!), maar de censuur in Duitsland bijvoorbeeld sneed daar nog eens 9m af, zodat de Duitse drieluik slechts 156m is. De producenten voegden het getal 70 aan de titel toe, omdat ze dachten dat de film niet vóór 1970 door de Italiaanse censuur zou komen. Scenario's van Giovanni Arpino, Italo Calvino, Tullio Pinelli, Enzo Flaiano, Suso Cecchi d'Amico en Cesare Zavattini. Camerawerk van Giuseppe Rotunno, Otello Martinelli en A. Nannuzzi.

Rocco e i suoi fratelli

1960 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Alain Delon, Renato Salvatori, Annie Girardot, Katina Paxinou en Spiros Focás.

Voor dit episodenverhaal greep Visconti terug op de thematiek van La terra trema (1948), maar hij stileerde Rocco e i suoi fratelli veel meer dan zijn neorealistische voorganger. De film vertelt de sage van een familie die de armoe van Zuid-Italië verruilt voor het geïndustrialiseerde Milaan. In elk van de episoden staat een van de vijf broers centraal, en telkens zijn we ongeveer een jaar verder. Visconti liet zich onder meer inspireren door Dostojevski's Idioot en Thomas Manns Joseph und seine Brüder (naar de Bijbel). Met muziek van Nino Rota.

Risate di gioia

1960 | Komedie

Italië 1960. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Anna Magnani, Totò, Ben Gazzara, Gina Rovere en Edy Vessel.

Een berooide filmfigurante heeft niemand om oudejaarsavond mee te vieren, maar komt dan in contact met een groep Amerikaanse oplichters, die in de Romeinse filmwereld hun slag hopen te slaan. Deze innemende, sentimentele komedie in de Hollywood- traditie van de jaren 1940-50 verloopt wat al te voorspelbaar, maar heeft een opmerkelijke rolbezetting, met een kranige Magnani als centrale figuur. Het scenario is van Age, Furio Scarpelli, Suso Cecchi D'Amico en de regisseur. Het camerawerk is van Leonida Barboni.

It Started in Naples

1960 | Komedie, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1960. Komedie van Melville Shavelson. Met o.a. Clark Gable, Sophia Loren, Vittorio De Sica, Marietto en Paolo Carlini.

Michael Hamilton (Gable), advocaat te Philadelphia, reist naar Napels om de erfenis te regelen van zijn verongelukte broer Joe. Tien jaar lang liet de getrouwde 'lapzwans' - die destijds even een biertje was gaan pakken - niks van zich horen maar nu hij dood is, moet Michael weer voor hem in touw. It Started in Naples is een lichtvoetige komedie vol Italiaans temperament en grappige, althans grappig bedoelde dialogen. Alessandro Cicognini en Carlo Savina componeerden de zonnige score.

I soliti ignoti

1958 | Komedie, Misdaad

Italië 1958. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Vittorio Gassman, Marcello Mastroianni, Claudia Cardinale, Renato Salvatori en Totò.

Een groep kruimeldieven plant, geholpen door een oude rot in het vak, een ambitieuze kraak: via een leegstaand huis kunnen ze makkelijk in de kluis komen van het pandjeshuis ernaast. Helaas laten de stoethaspels hun aandacht nogal verstrooien door de zorg voor hun moeder, hun baby, of de eer van hun veel te knappe zus. Klassieke Italiaanse komedie, het startpunt van een genre, maakte voor het eerst gebruik van het komische talent van Gassman en Mastroianni. Grappig, inventief en soms (voor 1958) opmerkelijk hard.

Tempi nostri

1954 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1954. Komedie van Alessandro Blasetti en Paul Paviot. Met o.a. Memmo Carotenuto, Elisa Cegani, Totò, Sophia Loren en Eduardo De Filippo.

Blasetti die met ALTRI TEMPI de formule van episodefilm een nieuw leven inblies, brengt een reeks schetsen, waarin ondanks armoede en sociale achterstand het optimisme toch steeds wint. Verschillende happy endings zijn meer sympathiek dan overtuigend, maar de film boeit toch, mede door de sterke rolbezetting. Beste schetsen zijn met Mastroianni en Padovani als arm echtpaar dat een baby te vondeling legt en na berouw probeert hem terug te vinden en met De Sica en Cegani als bejaarde filmfiguranten die elkaar nog van vroeger kennen.

Senso

1954 | Drama, Historische film, Experimenteel

Italië 1954. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Alida Valli, Farley Granger, Massimo Girotti, Rina Morelli en Heinz Moog.

Een patriottische, getrouwde gravin wordt in 1866 verliefd op een luitenant van het Oostenrijks bezettingsleger die met haar geld een arts wil omkopen om zich voor de dienst te laten afkeuren. Als ze alles voor hem heeft geofferd, blijkt hij haar ontrouw te zijn en levert ze hem als deserteur uit aan zijn eigen manschappen. Visconti's breuk met het neo-realisme resulteerde in barokke, historische liefdestragedie die misschien wel zijn beste film is, maar pas jaren na de première als zodanig werd erkend. Rol van Valli in alle uitersten van passie is van uitzonderlijke intensiteit. In 1992 herverfilmd voor de tv. Ook bekend als WANTON CONTESSA.

Peccato che sia una canaglia

1954 | Komedie

Italië 1954. Komedie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Sophia Loren, Vittorio De Sica, Marcello Mastroianni, Walter Bartoletti en Mario Passante.

Een meisje gebruikt haar charme als afleidingsmanoeuvre terwijl haar vader en zijn handlangers stationsdiefstallen plegen. Een jonge taxichauffeur wordt ook het slachtoffer, maar is zo verliefd dat hij hen aan de politie laat ontsnappen. Deze uitbundige komedie - naar een verhaal van Moravia - liet voor het eerst de mogelijkheden van Loren zien als temperamentvol comédienne en koppelde haar - ook voor het eerst - aan Mastroianni. Een verrukkelijke rol van De Sica als stelende vader.

La signora senza camelie

1953 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Lucia Bosé, Gino Cervi, Andrea Checchi, Alain Cuny en Yvan Desny.

Een verkoopster wordt na een bijrolletje als ster gelanceerd in een reeks flutfilms, en tot een rijk huwelijk overgehaald door producenten en haar ouders, die zich door beloftes en de glitterwereld laten inpakken. De actrice krijgt genoeg van haar lege bestaan en eist een rol waarin ze zich echt kan bewijzen. Deze vroege Antonioni-film werd geïnspireerd op de lancering van Lollobrigida (die de hoofdrol weigerde) maar loopt qua vormgeving vooruit op later werk, met het portret van een vrouw die zich in een mannenwereld niet thuisvoelt. Hoewel het begin van de carrière van Bosé ook vrijwel parallel liep aan die van haar rol, bewijst ze in haar spel méér waard te zijn. Op zich was dit nog geen echt meesterschap van regie. Scenario van regisseur Antonioni, Suso Cecchi D'Amico, Francesco Masello en P.M. Pasinetti. Camerawerk van Enzo Serafin.

I Vinti

1952 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1952. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Anna-Maria Ferrero, Franco Interlenghi, Eduardo Ciannelli, Etchika Choureau en Jean-Pierre Mocky.

Een drieluik over jeugdcriminaliteit in verschillende landen. Het eerste deel gaat over een Italiaanse jongen uit een rijke familie, die uit verzet tegen zijn komaf moordenaar wordt. In deel twee doden Franse jongelui uit verveling een vriend. Deel drie volgt een Engelsman die koste wat kost beroemd wil worden. De Italiaanse regisseur Michelangelo Antonioni maakte veertien jaar na I Vinti de klassieker Blow Up. Het Engelstalige deel van I Vinti loopt in thematiek alvast vooruit op die film. De overige twee delen van I Vinti werden flink gecensureerd in zowel Italië als Frankrijk. 'Zinloos geweld´ en zinloze censuur zijn van alle tijden en alle landen.

Bellissima

1951 | Drama, Experimenteel, Komedie

Italië 1951. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Anna Magnani, Walter Chiari, Tina Apicella, Gastone Renzelli en Tecla Scarano.

Een volksvrouw laat haar dochtertje Apicella een auditie doen voor een filmrol; ze laat zich imponeren en inspinnen door gewetenloze lieden van Cinecittà tot ze merkt, dat haar oogappel als onbegaafde lelijkerd alleen maar als mikpunt voor grappen dient. Een temperamentvolle rol van Magnani in een ongewoon luchtige film voor Visconti's doen, die zijdelings kritiek spuit op de verwatering van de idealen van het neo- realisme. Visconti's derde film. Magnani ontving de hoogste onderscheiding voor haar rol, de zilveren band.

Le mura di Malapaga

1949 | Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1949. Romantiek van René Clément. Met o.a. Jean Gabin, Isa Miranda, Vera Talchi, Andrea Checchi en Robert Dalban.

Na de moord op zijn vrouw is Pierre op de vlucht geslagen. Verstopt op een vrachtboot komt hij in Genua aan. Daar begint hij langzaam aan een nieuwe toekomst te denken als hij Marta ontmoet, maar de politie zit hem op het spoor.

Ladri di biciclette

1948 | Drama, Experimenteel

Italië 1948. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Lamberto Maggiorani, Enzo Staiola, Lianella Carell, Gino Saltamarenda en Vittorio Antonucci.

Na lang werkeloos te zijn geweest bemachtigt Antonio Ricci (Maggiorani) eindelijk een baantje, als posterplakker in het Rome van vlak na de Tweede Wereldoorlog. Maar zijn fiets wordt gejat. Een ramp, nu kan hij zijn werk niet doen. Met zijn zoontje Bruno (Staiola) gaat Antonio op zoek naar de dief. Hoogtepunt in het Italiaanse neo-realisme, een stroming waarin de filmers gebruik maakten van bestaande locaties en niet-professionele acteurs om hun verhalen over de straatarme arbeidersklasse te vertellen. Door critici vaak genoemd als een van de beste films aller tijden.