Dietmar Mössmer

Acteur

Dietmar Mössmer is acteur.
Er zijn 16 films gevonden.

Tatort - Scheherazade

2005 | Mysterie

Duitsland 2005. Mysterie van Peter Henning en Claudia Prietzel. Met o.a. Sabine Postel, Oliver Mommsen, Camilla Renschke, Winfried Hammelmann en Esther Zimmering.

Manu (Zimmering) geniet de reputatie bij de politie in Bremen van mythomane. Daarom wil Inga L[KA3]ursen (Postel) haar niet geloven als ze vertelt dat haar vriend vermoord is. Stedefreund (Mommsen) haalt zijn cheffin toch over eens een kijkje te gaan nemen in Manu's woning. Ze vinden niets en voor Kommissarin Lürsen is de zaak 'Manu' afgedaan, hoewel Manu door onbekenden wordt lastig gevallen. Stedefreund wil niet opgeven. Hij is onder de indruk van Manu en is gefascineerd door het verhaal, dat Manu's vriend betrokken geweest zou zijn bij de Hamburgse cel van Al Qaïda. Lürsen komt pas in beweging als ze geconfronteerd wordt met haar radicale verleden. Jammer dat het scenario van Christian Jeltsch voor de zeshonderdste aflevering niet sterk en zelfs wat verwarrend is, want het bevat boeiende stof. Postel en Mommsen zijn als vanouds. Het camerawerk is van Ngo the Chau. Werktitel: VERSCHWÖRUNG.

Bis dass dein Tod uns scheidet

2002 | Komedie

Duitsland 2002. Komedie van Manfred Stelzer. Met o.a. Senta Berger, Günther Maria Halmer, Loretta Pflaum, Hanna Burgwitz en Hanno Pöschl.

Na een bijna-verdrinkingsdood, een bedrijfsongeval, realiseert Gunnar Mosbach (Halmer) zich, dat zijn leven zich te snel voltrokken heeft en dat de tijd die hij nog te leven heeft minder zal zijn. Hij wordt hierdoor uiterst somber, en laat de greep op zijn goedlopende duiksportzaak verslappen. Zijn vrouw Edith (Berger), is een stuk levenslustiger en cynischer, maar ook zij vindt diep in haar hart dat de tijd te snel voorbij gegaan is. Edith werkt als freelance journaliste voor een vrouwenblad dat eenmaal in de veertien dagen verschijnt onder de titel Britta. Edith moet een artikel schrijven over (in onze ogen een morbide) een fantast, die een computerprogramma heeft ontwikkeld, waardoor je na invoering van allerlei co[KA3]ordinaten, het tijdstip van je eigen dood kunt berekenen. Zowel Edith als Gunnar geven hun persoonlijke gegevens door voor de berekening, krijgen de resultaten, maar Gunnar wil er (heel begrijpelijk) niets van weten. Ondertussen besluit Edith dat het wel mooi is geweest bij Britta, zegt haar baan op en besluit dat het de hoogste tijd is om dikke romans te schrijven. Ze haalt Gunnar over om samen op een zuidelijk eiland (het zou Mallorca kunnen zijn) een nieuwe fase in hun leven te beginnen. Als ze eenmaal ter plekke zijn, waagt Gunnar zich eraan om de uitkomst van de computerberekening te bekijken - de schrik slaat hem om het hart. Een kluchtige film rondom de inmiddels zestig-jarige Berger die alle moeite doet er vijf of zes jaar jonger uit te zien met een wat opgebruikte, vermoeide Halmer (bekend uit de serie ANWALT ABEL) in de bijwagen. Niet onaardig, maar de Senta-films van dit kaliber kennen we zo langzamerhand wel en ze beginnen op een overdosis te lijken. Dergelijke computerprogramma`s zijn op Internetsites inderdaad te vinden en zijn net zo betrouwbaar als het bekijken van koffiedik. Het schrijven van romans is geen sinecure, ook al heb je jaren meegewerkt aan een damesblad (bedoeld is hier het tijdschrift Brigitte). Het ironische scenario vol make- believe en wishful thinking is van Michel Bergmann en Anke Apelt. Het camerawerk is van Frank Grunert.

Drei Stern Rot

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Olaf Kaiser en Olaf Keiser. Met o.a. Rainer Frank, Petra Kleinert, Meriam Abbas, Dietmar Mössmer en Henning Baum.

Op een plaats aan de voormalige grens met de DDR wordt een film gedraaid die in de periode van de DDR-dictatuur speelt. Christian Blank (Frank), een B-acteur, speelt een grenssoldaat. Plotseling tijdens de opnames stort hij zich op de hoofdrolspeler (M[KA3]ossmer) en probeert hem te vermoorden. Door snel ingrijpen van de filmploeg kan het ergste voorkomen worden en wordt Blank in een dwangbuis gestopt en opgenomen in een psychiatrische inrichting in Halberstadt in Sachsen Anhalt in de voormalige DDR. Hij wordt behandeld door Dr. Pamela Wehmann (Kleinert), die lange gesprekken met hem voert. Ze constateert dat haar pati[KA3]ent wellicht toch niet aan die waanvoorstellingen lijdt, zoals men aanvankelijk had aangenomen, maar dat de hoofdrolspeler inderdaad Majoor Nattenklinger kan zijn. Dat is de man, die het leven van dienstplichtige soldaat Blank in 1987 grondig verpestte door hem dienst te laten doen aan het ijzeren gordijn voorzien van automatische schietinrichtingen, mijnen en prikkeldraad met boobytraps. Blank had ooit een aanvraag ingediend om uit de DDR te mogen afreizen met zijn vriendin Jana (Abbas). De film over het Borderline-syndroom is realistisch, maar een Duits-Duitse aangelegenheid, waarvoor de kijkers buiten het eigen land schaars zullen zijn. Bovendien moet men veel dialoog niet schuwen, hoewel Kleinert (bekend o.a. uit DOPPELTER EINSATZ) een sympathieke en warme persoonlijkheid is. De titel slaat op DDR-jargon dat gebruikt werd bij de communicatie als iemand naar het Westen probeerde te vluchten. Het scenario is van Holger Jancke. Het camerawerk is van Matthias Tschiedel.

Die Großstadt-Sheriffs

2000 | Actiefilm, Komedie

Duitsland 2000. Actiefilm van Steven Manuel. Met o.a. Wotan Wilke Möhring, Tyron Ricketts, Alexandra Neldel, Arnfried Lerche en Xenia Seeberg.

Het scenario van Mathias Dinter bestaat uit een en al clich[KA1]es. Een flamboyante Newyorkse smeris, McMurphy (Ricketts) moet samenwerken met zijn saaie, rechtlijnige Duitse collega Schwarz (Möhring) bij een zaak van wapensmokkel. Aanvankelijk kunnen zij niet met elkaar opschieten, maar dan gaan ze samenwerken en komen achter een grote smokkelzaak en corruptie binnen de politie. Ricketts is goed in actie, maar een groot acteur zal hij nooit worden, Möhring is niet slecht, maar deze spanningsloze thriller is niet van de ondergang te redden.

Der Superbulle und die Halbstarken

2000 | Actiefilm, Komedie

Duitsland 2000. Actiefilm van Sigi Rothemund. Met o.a. Ralf Moeller, Birge Schade, Nikolaus Benda, Birthe Wolter en Franziska Troegner.

Mark Kerner (Moeller) is een gespierde smeris bij Interpol, die meestal eerst handelt en daarna aan de regels denkt. Zijn baas Engelhardt (M[KA3]ossmer) maakt hem steevast verantwoordelijk voor blunders, die hij zelf begaat. Nadat Mark de Russische schrijfster Maruschka (Troegner) uit een benarde positie heeft bevrijd, is er de nodige materi[KA3]ele schade ontstaan. Engelhardt stuurt Mark voor straf op een missie naar Portugal, waar hij vier moeilijk opvoedbare jongeren moet begeleiden. Het zijn Nicolas (Benda), Isabelle (Wolter) [KA3]Omer ([KA3]Ozata) en Kamikaze (Stein), die niet zeker weten of Mark nu een cop of een gangster is. Hun begeleidster Vera (Schade) houdt Mark voor een sociaal werker en heeft weinig dunk van hem, maar er ontstaat een toenadering. Ondertussen komt Mark erachter dat er in Portugal een aanslag op Maruschka wordt voorbereid. Als hij die voorkomen wil, hebben de kids besloten dat hij de boef is en nemen Mark gevangen. Een race tegen de klok is nodig om het vege lijf van de schrijfster te redden. Het flauwe scenario van Michel Birbaek en Sissi Kelling bevat stereotiepe personages en is een zwakke afspiegeling van dergelijke 'positieve' actiefilms met Arnold Schwarzenegger en Hulk Hogan; bedenk wel dat die rolprenten ook nauwelijks genietbaar zijn. De regie van Rothemund is geroutineerd en Moeller, die naam opbouwde in Amerikaanse series zoals Conan en Universal Soldier, is geen groots acteur. Jonge kijkers stoort dit niet en zuigen deze pulppap gemakkelijk op. Het camerawerk is van Dragan Rogulj en Claus Peter Hildebrand.

Drei Herren

1998 | Komedie

Oostenrijk/Duitsland 1998. Komedie van Nikolaus Leytner. Met o.a. Karl Merkatz, Karl Markovics, Ottfried Fischer, Regina Fritsch en Erni Mangold.

D[KA3]olken (Merkatz), Ivo (Markovics) en Sichel (Fischer) zijn prettig gestoord en verblijven in een psychiatrische inrichting. D[KA3]olken lijdt aan chronische slapeloosheid en heeft een manie ontwikkeld, waarbij hij mensen in hun slaap opneemt op een bandrecorder. Ivo ontsnapte ooit aan de communistische terreur in het voormalige Tsjechoslowakije en leeft sedertdien in een hermetisch afgesloten wereldje en Sichel heeft een meer dan ziekelijke vraatzucht. Ze zijn totaal ongevaarlijk. Voor de zomer wil de directie hen een tijdje lozen door ze naar een vakantiekamp te sturen wat wellicht heilzaam is voor hun toestand. Ze gaan met een minibusje op weg en hun rit eindigt vlakbij een dorpje dat ge[KA3]isoleerd van de buitenwereld ligt, in een greppel, omdat de chauffeur door een hartaanval in een coma geraakt is, waaruit hij regelmatig ontwaakt en dan weer wegzakt (de running gag in de film). Onze gekken gaan het dorp in en voelen zich er onmiddellijk thuis. Aan hen kun je natuurlijk niet zien dat zij afkomstig zijn uit een instituut voor geestelijk gehandicapten. Ondertussen wordt het viertal vermist en komt er een bericht in de pers dat verschrikkelijk wordt verdraaid: drie levensgevaarlijke psychopaten zijn ontsnapt en houden zich op in de buurt van een dorp. Onmiddellijk komt er een hetze op gang. Niemand in het dorp merkt iets aan ons trio, terwijl het duidelijk wordt dat de bewoners nog veel gekker zijn dan D[KA3]olke, Ivo en Sichel, die zich met veel plezier en groot genoegen inburgeren. Een aardige en rake satire, die heel diep in de toch soms aardig verknipte Oostenrijkse ziel kijkt. De film is beslist niet van het niveau van ONE FLEW OVER THE CUCKOO`S NEST van Milos Foreman (een Tsjech van oorsprong, Oostenrijk is niet ver en het was ooit één rijk!) uit 1975, maar de kijker kan er best heel veel plezier aan beleven. De portretten van de diverse types zijn beslist geslaagd. Het scenario is van regisseur Leytner en Max Linder. Het camerawerk van Hans Selikovsky.

Tatort - Liebe, Sex, Tod

1997 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1997. Mysterie van Peter Fratzscher en Peter Fratscher. Met o.a. Miroslav Nemec, Udo Wachtveitl, Michael Fitz, Barbara Rudnik en Alana Bock.

In München wordt de alleenstaande politieagent Felix Rust dood aangetroffen bij een meer. Hij blijkt door messteken om het leven te zijn gebracht. De commissarissen Batic en Leitmayer en hun aantrekkelijke collega van de pathologie stellen bij het onderzoek vast dat Rust op zoek was naar snelle en perverse seks en recentelijk in contact was gekomen met dubieuze adressen. Het onderzoek richt zich vooral op twee vrouwen die contact hadden met Rust. Tegen de tijd dat men zich werkelijk realiseert wat er aan de hand is, is één van deze vrouwen in levensgevaar...

Kuppke

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Claudia Prietzel. Met o.a. Dieter Pfaff, Max Oelze, Olivier Bröckner, Martin Seifert en Brigitte Janner.

Op een landweg, ergens in Duitsland, wordt door hulpdiensten gevochten voor het leven van een chauffeur die door een hartinfarct getoffen wrd. Het is Siggi Kuppke (Pfaff). Terwijl men vertwijfeld tracht zijn leven te redden overschouwt de zieke enkele fragmenten uit zijn leven: de laatste oorlogsdagen, de moeilijke verhouding met zijn vader, de komst van de Russen, zijn schooljaren in de DDR, de vlucht naar het Westen en de vervulling van zijn grote droom na verschrikkelijk stresserend werk. De geschiedenis van het na-oorlogse Duitsland in een notedop, gezien door de ogen van een stervende. De titelrol wordt door drie personen gespeeld: Pfaff als de oudere Kuppke, Oelze als de jongeman en Br[KA3]ckner als de knaap. De film is zeer conventioneel van opbouw, maar kan toch boeien door de rijke inhoud. Prietzel schreef het scenario samen met Peter Henning. Achter de camera stond Johannes Hollmann.

Knallhart daneben

1995 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1995. Komedie van Sigi Rothemund. Met o.a. Elmar Wepper, Felix von Manteuffel, Angela Roy, Christine Neubauer en Anne-Sophie Briest.

De wat onverschillige Tina (Briest) en Mark keren van een vakantie in Spanje terug naar Duitsland. De Russische mafia heeft een paar kilo cocaïne verstopt in hun caravan. Prompt wordt de kampeerwagen wordt gestolen en Mark en Tina worden door de misdadigers op hun huid gezeten. Tina belt haar vader en vraagt om hulp.

Alle lieben Willy Wuff

1995 | Familiefilm

Duitsland 1995. Familiefilm van Maria Theresia Wagner. Met o.a. Nadja Rüpprich, Esther Rüpprich, Marie-Charlott Schüler, Oliver Stritzel en David Cesmeci.

In het tweede filmavontuur ontmoet Willy Wuff, de sprekende hond, tijdens een treinreis Natalie (R[KA3]upprich), wier vader een vleesconservenfabriek heeft. Deze veelbelovende ontmoeting leidt hem naar M[KA3]unchen, waar loslopende honden vogelvrij zijn: viervoeters zonder begeleiding worden zonder pardon opgepakt. Als Lord, een chique, maar hautaine kampioen met een meterslange stamboom, op de versiertoer wil gaan in het park -hij heeft een pittig poedeltje in het vizier - treft hem voornoemd droef lot. Het zijn echter niet de gemeentelijke hondenmeppers, die hem pakken! En die Lord is juist de trots van Natalie`s ouders. De ordinaire Willy Wuff (een kruising tussen een Bob-tail en poedel) slaagt erin om met de hulp van Natalie en haar vriendje Dennis (Cesmeci) Lord te bevrijden en ontmaskert daarbij ook nog eventjes het gespuis, dat erachter zat. Tamme sauerkraut- poging tot Disney-imitatie voor het kleine scherm. Willy Wuff heeft Tommi Piper's menselijke stem geleend. Het scenario is van Wolfgang Wysocki.

Polizeiruf 110: Bullerjahn

1993 | Misdaad

Duitsland 1993. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Jörg Gudzuhn, Günther Junghans en Irene Kleinschmidt.

Gemoedelijke koddebeier met de rang van Kriminalhauptkommissar Kurt Groth (B[KA3]owe) krijgt na de Duitse hereniging versterking uit het Westen door de komst van Kriminalhauptkommissar Jens Hinrichs (Steimle), die vergeleken met Groth nog maar een broekie is. Niet alleen dat Hinrichs in een glanzend nieuw karretje met de nodige pk`s rijdt, maar hij gebruikt ook nog de computer en bedient zich van de nieuwste opsporingstheorie[KA3]en. Groth bekijkt zijn eerzuchtige, jonge collega met de nodige scepsis en maakt zich zorgen of hij wel in dit wereldje past. De eerste zaak, waarover zij zich moeten buigen is het dumpen van goedkoop vee, afkomstig van diefstal uit het Westen, dat de plaatselijke veehouders naar de rand van de afgrond drijft. Uwe Jahn (Gudzuhn), een rauwe bonk, staat hoog op het lijstje van de verdachten en zou voor de bende werken, die het allemaal organiseert. De zelfmoord van Nils L[KA3]udeking (Kranzkowski), een jonge boer, verergert de toestand en de veehouders worden ongeduldig, vatten zelf de koe bij de hoorns door het recht in eigen hand te willen nemen. Groth en Steimle vullen elkaar goed aan en laten tenslotte het recht zegenvieren voordat de situatie uit de hand loopt. Fraai portret van het Oostduitse platteland en het zeer ongelijk duo smerissen komt heel aardig uit de verf. Het camerawerk is van David Sláma. Aflevering 158, de eerste nadat de ARD de serie onder zijn hoede had genomen. Böwe en Steimle zouden samenwerken tot de dood van Groth, waarna diens rol werd overgenomen door Jürgen Schmidt als Hauptkommissar Holm Diekman. Hinrichs maakt geen promotie, maar zijn collega Diekman is even hoog in rang. Hij kreeg dus niemand boven zich.

Ludwig, 1881

1993 | Drama, Biografie, Historische film

Zwitserland/Duitsland 1993. Drama van Donatello Dubini en Fosco Dubini. Met o.a. Helmut Berger, Max Tidof, Herbert Leiser, Ingold Wildenauer en Michael Schiller.

In juli 1881 maakt Ludwig II van Beieren (Berger) incognito een reis door Zwitserland, in gezelschap van Josef Kainz (Tidof), een acteur van het Koninklijk Toneelgezelschap van M[KA3]unchen. Verleid door de stem van de populaire acteur wil de excentrieke koning hem meenemen naar de actuele plaatsen waar [KL]Wilhelm Tell[KLE] van Schiller zich afspeelt en hem de beroemde sc[KA2]enes in het natuurlijke kader laten declameren. Een intimistisch drama, gebaseerd op een waar gebeurd feit uit het leven van Ludwig II (in werkelijkheid was het een schrijver), schitterend vertolkt door beide hoofdrollen. Het enige dat men kan verwijten aan het scenario van debuterende regisseurs Donatello en Fosco Dubini, Barbara Marx en Martin Witz is dat het erg literair is en weinig plaats biedt voor actie. Schitterende fotografie van Matthias Kälin. Muziek van Richard Wagner wordt uitgevoerd door het Kronos Quartet.

Die Queen von Platte 8

1992 | Komedie

Duitsland 1992. Komedie van Richard Blank. Met o.a. Ortrud Beginnen, Heinz Trixner en Dietmar Mössmer.

Trixner heeft de landloopster Beginnen uitgenodigd in zijn chique villa buiten München. Snel komt aan het licht dat hij de leegstaande huis gewoon gekraakt heeft om indruk te maken op Beginnen. Het Duitse 'Lumpenproletariat' op zijn smalst. Kraaktoestanden verpakt in een komedie: voor zoiets heb je veel talent nodig en dat ontbreekt op alle niveaus.

Der Papagei

1992 | Komedie

Duitsland 1992. Komedie van Ralf Huettner. Met o.a. Harald Juhnke, Dominic Raacke, Ilse Zielstorff, Ludwig Haas en Veronica Ferres.

Ook in deze geslaagde komedie laat Juhnke zien, dat hij ten onrechte het etiket opgeplakt heeft gekregen van uitbundige entertainer, terwijl hij juist een karakterspeler is, die zijn vak zeer goed verstaat. Hij speelt de rol van een toneelspeler, die op zijn retour is. Collega's van weleer halen hem over om als vlotte spreker de rechtse partij NSDU aan een verkiezingszege te helpen. Dat lukt wonderwel heel goed, maar hij krijgt tabak van de fascistische machinaties van zijn collega's en hij wil ermee ophouden, maar dat blijkt niet zo eenvoudig... Het scenario van de Andy T. Hoetzel, Hans Dräxler en regisseur Huettner. Het camerawerk is van Diethard Prengel. Dolby Surround.

Himmelsheim

1989 | Komedie, Drama

Duitsland 1989. Komedie van Manfred Stelzer. Met o.a. Elke Sommer, Siegfried Zimmerscheid, Gustl Augustin, Hanns Zischler en Anette Faverey.

De bewoners van het idyllische Himmelsheim krijgen de schrik van hun leven als er vlakbij een nieuwe autosnelweg wordt gebouwd. Met een scherpe, liefdevolle blik bekijkt de film de eigenzinnige inwoners van het dorp, en volgt hun strijd tegen het project. Fotografie van Frans Bromet.

Schön war die Zeit

1988 | Drama

Duitsland 1988. Drama van Klaus Gietinger en Leo Hiemer. Met o.a. Gottfried John, Ewa Blasczcyk, Edgar Selge, Ottfried Fischer en Jessica Kosmalla.

Hoe zag de Duitse film eruit toen na de oorlog de produktie weer op gang kwam? Deze boosaardig-venijnige satire laat het ons zien. We volgen het lot van drie filmmakers en we zien bijvoorbeeld hoe een film vol Nazi-ideologie wordt omgebouwd tot vrolijke 'Heimatfilm'. Camerawerk van Marian Czura.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Dietmar Mössmer op televisie komt.

Reageer