Benoît Jutras

Componist

Benoît Jutras is componist.
Er zijn 20 films gevonden.

La face cachée de la lune

2003 | Drama

Canada 2003. Drama van Robert Lepage. Met o.a. Robert Lepage, Anne-Marie Cadieux, Marco Poulin en Céline Bonnier.

Al jaren probeert de dromerige veertiger Philippe (Lepage) zijn doctoraalscriptie - met als centrale these dat de mens naar de maan is gereisd uit narcistische motieven - goedgekeurd te krijgen. Onderwijl voorziet hij in z'n onderhoud met een nederig baantje als telemarketeer. Nadat zijn moeder (Cadieux) overlijdt doet hij pogingen om de band met z'n van hem vervreemde broer, de homoseksuele meteoroloog André (wederom Lepage), te herstellen. De Canadese regisseur Lepage baseerde zijn fraai vormgegeven, vaak geestige La face cachée de la lune op zijn eigen experimentele theaterstuk. Voor de film maakt hij effectief gebruik van archiefbeelden uit de space race in de jaren zestig, surreële beelden en droomsequenties.

The Hunger: The Sloan Men

1997 | Horror

Canada 1997. Horror van Darrell Wasyk. Met o.a. Margot Kidder, Clare Sims, Gregory Calpakis, Donovan Reiter en Jean-Claude Bordes.

Kort na hun huwelijk neemt Herman Sloan (Calpakis) zijn kersverse vrouw Judith (Sims) mee naar zijn ouderlijk huis. Zijn moeder Helen (Kidder) schildert geen erg positief beeld van de mannen uit de Sloan-familie. Ze laten zich niet binden en geen vrouw kan hen weerstaan. Judith gelooft er geen woord van, maar Helen weet waar de Sloans hun kracht vandaan halen en ze wil dat Judith haar helpt om die krachtbron te vernietigen. Niet erg overtuigend verhaal dat maar niet kan beslissen of het nu komisch of huiveringwekkend bedoeld is. Het einde is erg zwak. Kidder was duidelijk niet in haar beste dag. Bruce M. Smith baseerde het scenario op een kort verhaal van David Nickle. Treffende fotografie van François Protat.

The Hunger: The Secret Shi-Tan

1997 | Fantasy

Canada/Verenigd Koninkrijk 1997. Fantasy van Russell Mulcahy. Met o.a. Jason Scott Lee, Kenneth Welsh, Grégoriane Minot-Payer, Robert Ito en Martin Wattier.

Een koppel komt een restaurant binnen en laat een zelf meegebrachte, zeldzame vis klaarmaken. Bij het verlaten van de zaak bezorgt de man, Hugo Lawery (Welsh), een enveloppe aan de kok Craig Yung (Scott) met geld en het teken van de geheime Shi- Tan. Bij navraag blijkt de Shi-Tan een magisch kookboek te zijn dat het leven van de kok grondig wijzigt. Lawery daagt Yung uit om voor hem en enkele gasten te koken uit de Shi-Tan. Yung staat versteld van de ingrediënten vereist bij het koken uit dit mysterieuze boek. Huiveringwekkend verhaal met een onverwacht einde. De sfeer zit ruim goed en de kijker wordt van de ene verrassing in de andere gestort. De acteerprestaties liggen op een hoog peil. David Preston bewerkte een kort verhaal van Graham Masterton. Achter de camera stond François Protat.

The Hunger: The Other Woman

1997 | Thriller

Canada/Verenigd Koninkrijk 1997. Thriller van George Mihalka. Met o.a. Joanna Cassidy, Lisa Bronwyn-Moore, Nicholas Campbell, Jeff Stychalski en Serge Houde.

De jonge, veelbelovende mode-ontwerpster Beth (Bronwyn-Moore) krijgt de kans van haar leven als ze ge[KA3]engageerd wordt door de bekende couturier Robert Wallace (Campbell). Robert is zo vol bewondering over het talent van Beth dat zijn vrouw Grace (Cassidy) barst van jaloezie. Ze zweert dat, indien Robert haar durft te bedriegen, ze hem zonder genade zal doodschieten. Een poging om een film noir te plaatsen in het kleurrijke kader van de wereld van de haute couture. Ondanks de poging van de acteurs om het allemaal ernstig en aanvaardbaar te spelen, klinkt de film als geheel eerder vals van toon en erg geforceerd. Bronwyn-Moore is een pracht van een verschijning en steelt moeiteloos de show. David Taylor baseerde het scenario op een kort verhaal van Lois Tilton. Achter de camera stond een talentrijke Pierre Gill.

The Hunger: The Lighthouse

1997 | Fantasy

Canada 1997. Fantasy van Darrell Wasyk. Met o.a. Bruce Davison, Simone-Elise Girard, Vlasta Vrana en Al Dubois.

Na zijn jongste relatie is P (Davison) met een gebroken hart achtergebleven. Om aan de wereld te ontsnappen neemt hij de baan aan van vuurtorenwachter. In de drie maanden die hij eenzaam zal doorbrengen in de vuurtoren hoopt hij zijn leven terug in balans te krijgen. De eenzaamheid begint echter zwaar door te wegen. Met de kracht van zijn geest cre[KA3]eert hij een volmaakte roos. Overtuigd van zijn uniek talent wil hij nu de perfecte vrouw scheppen en hij noemt haar Angelica (Girard). Een vreemd verhaal dat zich afspeelt op de grens tussen droom en werkelijkheid. Davison leeft zich uitstekend in zijn personage, dat het grootste deel van de speelduur alleen in beeld is, in. Sfeer en spanning werden goed gedoseerd en voeren de kijker naar een nachtmerrie- achtige climax. Bruce M. Smith bewerkte het korte verhaal van Robert Bloch. François Protat stond achter de camera.

The Hunger: Room 17

1997 | Fantasy

Canada 1997. Fantasy van Erik Canuel. Met o.a. Curtis Armstrong, Kim Feeney, Penny Mancuso, Robert Hidgen en Arthur Holden.

Handelsreiziger Burt Brookman (Armstrong) overnacht in Kamer 17 van een toevallig motel. Hij heeft nog niets verkocht en vreest dat dit de ruzie met zijn vrouw niet ten goede zal komen. Eenskaps verschijnt op het tv-scherm de schaars geklede Carla (Feeney) die tegen hem persoonlijk praat. Ze belooft hem allerlei erotische toestanden en ze weet duidelijk alles over hem. Ze komt uit het scherm en Burt beleeft de nacht van zijn leven. Dan zegt ze hem dat, indien hij zijn vrouw vermoordt en hij haar het kostbaar halssnoer van zijn vrouw bezorgt, ze voor eeuwig samen zullen zijn. Maar ja, wat op tv gezegd wordt moet je niet altijd geloven. Een sterk en origineel verhaal dat echter te lijden heeft onder de zwakke vertolking van Armstrong. De sfeer zit goed en de opbouw van spanning naar het einde werd uitstekend gestructureerd. Craig Miller en Mark Nelson schreven het scenario. Voor de fotografie tekende Pierre Gill.

The Hunger: Red Light

1997 | Fantasy

Canada 1997. Fantasy van Christian Duguay. Met o.a. Tomas Arana, Liliana Komorowska, Vlasta Vrana, Benoît Brière en Jacklin Webb.

In het midden van een modeshow verdwijnt topmodel Natasha (Komorowska) spoorloos. Terwijl alle paparazzi haar opsporen verbergt ze zich bij haar ex-vriend Rick (Arana), eens een beroemd fotograaf, maar sinds ze hem zes jaar geleden in de steek liet zit hij zonder inspiratie. Ze vluchtte omdat ze eensklaps het gevoel kreeg dat elke foto een stukje van haar ziel stal. Ze wil zich dan ook niet meer laten fotograferen. Ook niet door Rick. Maar deze kan het niet laten en zet haar tijdens haar slaap op de gevoelige plaat. Morbied verhaal over twee mensen die ooit eens van elkaar hielden, gekoppeld aan de Indiaanse legende dat met het nemen van een foto ook een stukje van de ziel verdwijnt. De twee belangrijkste acteurs leveren aanvaardbaar werk in het voorspelbare scenario van David Echow, naar een eigen kort verhaal. Achter de camera stond François Protat.

The Hunger: Plain Brown Envelope

1997 | Horror

Canada 1997. Horror van Michel David. Met o.a. Jesse Borrego, Doris Milmore, Stephan Cloutier, Terry Simpson en Candace Frazier.

Sophie (Milmore), een journaliste, krijgt een lift van de knappe, jonge trucker Jess (Borrego). Het is rotweer en hij biedt haar aan om haar naar de plaats van haar bestemming te brengen, ook al ligt deze buiten zijn richting. Onderweg krijgt hij motorpech op een verlaten weg. Het is bitterkoud en Jess stelt voor om de nacht door te brengen achter in de truck. Dan ontdekt Sophie wat zijn lading is. Een sprookje voor volwassenen met een erg grimmig einde. De erotiek is niet uit de lucht en de film neemt een totaal onverwachte wending. Niet helemaal geslaagd, maar het wekt wel je nieuwsgierigheid naar wat volgen gaat. Terry Curtis-Fox baseerde het scenario op een kort verhaal van Lynn Wood. Voor de vindingrijke fotografie tekende Pierre Gill.

The Hunger: No Radio

1997 | Thriller

Canada 1997. Thriller van Howard Rodman. Met o.a. Bruce Ramsay, Amanda De Cadenet, James Rae, Gayle Garfinkle en Warren Slim Williams.

Op een nacht krijgt de getrouwde Claire (De Cadenet) een telefoontje van een onbekende die zich Jamie (Ramsay) noemt en die haar steevast aanspreekt met Miranda. Ze ontmoeten elkaar en beginnen een passionele relatie, gebaseerd op dierlijke seks. Ze spreken regelmatig met elkaar af en nemen telkens een andere rol aan. Dit rollenspel gaat haar echter gauw vervelen. Dan bedenkt Jamie een spel dat echter te ver gaat. Een thriller over de wisselende dominantie in het rollenpatroon tussen man en vrouw. De film neemt echter een onverwachte wending die niet helemaal kan overtuigen. Bovendien gaat er van het mannelijke hoofdpersonage weinig charisma uit. Marianne Ackerman baseerde haar scenario op een kort verhaal van Mickey Friedman. Pierre Mignot hanteerde de camera.

The Hunger: Necros

1997 | Fantasy

Verenigd Koninkrijk/Canada 1997. Fantasy van Russell Mulcahy. Met o.a. Philip Casnoff, Céline Bonnier en Leonardo Cimino.

Tijdens een heilige processie ergens in een Zuideuropees dorpje helpt de Amerikaan William Cobb (Casnoff) de mysterieuze Helma (Bonnier) deel te nemen aan een weddenschap over de strijd tussen een heilige en de duivel. De vrouw die in het gezelschap is van Nero (Cimino), een oude man die door deelnemers aan de processie uitgescholden wordt voor 'Necros', de duivel, fascineert William. Op een avond nodigt ze hem bij haar thuis uit. Haar gezel is weg en ze hebben de nacht voor zich. Knap stukje erotische griezel met een uiterst sterke en onverwachte climax. Niet geschikt voor gevoelige zielen. Door de schitterende opbouw van de scènes wordt de film een lust voor het oog, terwijl het scenario van Steven en Audrey Thaler Salzburg, gebaseerd op een verhaal van Brian Lumley, voor de nodige koude rillingen zorgt. Bonnier bezit de mysterieuze fysiek om van Helma een onvoorspelbaar personage te maken. Knappe fotografie van François Protat. Ingeleid door Terence Stamp.

The Hunger: I'm Dangerous Tonight

1997 | Fantasy

Canada 1997. Fantasy van Russell Mulcahy. Met o.a. Esai Morales, Marie-Josée Croze, Dorothée Berryman, Desmond Campbell en Laurent Imbault.

Mode-ontwerpster Alice Moldonato (Croze) ontvangt op onverklaarbare wijze een lap scharlaken stof. Als door een onzichtbare kracht gedreven maakt ze er een jurk van. Ze laat deze jurk showen door haar naaister Mimi (Berryman). Deze laatste heeft een affaire met de gezochte gangster Belden (Morales). Om met hem te kunnen meegaan steelt ze de rode jurk. Alice betrapt haar en Mimi wurgt haar werkgeefster met het kledingsstuk dat een onweerstaanbare macht lijkt uit te oefenen op ieder die het draagt. Spannend griezelverhaal met veel fantasie verwezenlijkt. Knappe beeldconstructies en huiveringwekkende sfeer. Gerald Wexler baseerde zijn scenario op een kort verhaal van Cornell Woolrich. Fraaie fotografie van Pierre Mignot.

The Hunger: Hidebound

1997 | Horror

Canada 1997. Horror van Jeff Fazio. Met o.a. Brooke Smith, Dil Kainth, Chris Benson, Heather Mah en Paul Hopkins.

Studente Lee Hooper (Smith) wordt ge[KA3]engageerd als nachtbewaker van een verlaten bouwwerf. De eerste nacht krijgt ze het vermoeden dat enkele daklozen op het terrein verblijven, maar niemand wil er iets tegen ondernemen. Ondertussen krijgt ze ook ruzie met haar vriend Colin (Hopkins), die maar niet tot een huwelijk wil besluiten. Op een nacht doet ze haar ronde in gezelschap van de hoofdopziener (Benson). Er volgt een bijzonder vreemde confrontatie die de hoofdopziener het leven kost. Onevenwichtig verteld griezelverhaal dat de belangrijkste pointe mist. Door de (gewilde) onduidelijkheid van de vertelling krijgt de regisseur (de bedenker van de reeks en uitvoerend producent Fazzio) op het einde niet het gewenste effect. Scenarist Gerald Wexler baseerde zich op een kort verhaal van Gemma Files. François Protat stond achter de camera.

The Hunger: Footsteps

1997 | Horror

Canada 1997. Horror van Jimmy Kaufman. Met o.a. Paul-Anthony Stewart, Sofia Shinas, Cédric Noël, Jean-Guy Bouchard en Doris Gilmore.

In een Parijse bar pikt de Amerikaanse Claire (Shinas) een man op van middelbare leeftijd. Hij nodigt haar uit op een etentje, maar haar eetlust is moordend. De volgende dag is een kunstenaar aan de beurt. Haar appetijt kent geen grenzen en ze laat een spoor van bloedeloze lijken achter zich. Maar dan komt het ogenblik dat ze de voetstappen hoort die haar steeds weer achtervolgen waar ter wereld ze zich ook bevindt. Een ongewone, sensuele vampierenstory met een schitterend, onverwacht einde. Zoals steeds werd ook nu weer een zeer estethiserende vormgeving nagestreefd, maar het evenwicht tussen gruwel en erotiek wordt uitstekend volgehouden tot het einde. Gerald Wexler baseerde zijn scenario op een kort verhaal van Cordwainer Bird. Achter de camera stond François Protat.

The Hunger: Fly By Night

1997 | Fantasy, Horror

Canada 1997. Fantasy van Pierre Daphé. Met o.a. Giancarlo Esposito, Kim Feeney, Gouchy Boy, Eric Horziel en Don Jordan.

De telepatisch begaafde drugsverslaafde Sonia (Feeney) wordt in dezelfde ruimte opgesloten als Goth (Esposito), een man die voor krankzinnig versleten wordt, maar waarvan zij voelt dat hij een vampier is. Enkel tralies scheiden hen van elkaar. Hij weet dat zij stemmen hoort. Deze zijn afkomstig van een voorval tijdens de oorlog. Goth weet een manier om deze stemmen voor eeuwig te doen ophouden. Een uiterst zwak uitgewerkt complex vampierenverhaal dat verzinkt in de dialogen met enkel op het einde wat onduidelijke actie. De twee belangrijkste acteurs doen hun best om het geheel aantrekkelijk te maken, maar wisten op de duur zelf niet meer welke kant het script op zou gaan. Het scenario van Terry Curtis Fox is gebaseerd op een kort verhaal van Gemma Files. Achter de camera stond François Protat.

The Hunger: Clarimonde

1997 | Fantasy, Historische film

Canada 1997. Fantasy van Tom Day. Met o.a. David La Haye, Audrey Benoît, James Bradford, Sheena Larkin en Pierre Leblanc.

Quebec 1856. Op het ogenblik van zijn priesterwijding merkt de jonge, devote Romuald (La Haye) een aantrekkelijke jonge vrouw op die hem lijkt te roepen. Hij weerstaat de verleiding en wordt naar een afgelegen parochie gezonden. Zijn voorganger heeft zelfmoord gepleegd. Op een avond wordt hij aan het sterfbed ontboden van Lady Clarimonde (Benoît). Deze lijkt als twee druppels water op de geheimzinnige dame van destijds. In vervoering kust hij haar en tot zijn verbazing komt haar ontzielde lichaam terug tot leven. Weer thuis vraagt hij zich af of dit alles echt gebeurd is, maar Clarimonde laat zich niet verloochenen. Poëtische mengeling van devotie en bekoring. Zal een priester zijn roeping volgen of zich laten verleiden door een mysterieuze vrouw, die duidelijk niet tot deze wereld behoort. Een scenario vol spanning en pure schoonheid, gelardeerd met een gezonde dosis erotiek, van Gerald Wexler, naar een kort verhaal van Théophile Gauthier. Mooie fotografie van François Protat.

The Hunger: But at My Back I Always Hear

1997 | Horror

Canada 1997. Horror van Patricia Rozema. Met o.a. Michael Gross, Karen Elkin, Cary Lawrence, Ellen David en Stephen Mendel.

Frank Ingram (Gross), docent literatuur, wordt lastig gevallen door zijn studente Samantha Perry (Elkin). Ze belt hem 's nachts op om te zeggen dat ze hem hoorde roepen. Wat Frank ook doet, ze weet van geen ophouden, zelfs niet nadat het meisje naar een andere staat getrokken is. Haar toon wordt alsmaar agressiever en hij begint te vrezen voor het leven van zijn vrouw en baby. Korte griezelfilm onder hoogspanning. De chaotische waanzin van de man wordt steeds realistischer en krijgt de kijker in zijn greep. De climax is even schitterend als onverwacht. Met veel fantasie in beeld gebracht door een talentvolle cineaste. Marianne Ackerman en Rozema baseerden hun scenario op een kort verhaal van David Morrell. Achter de camera stond François Protat.

The Hunger: Bridal Suite

1997 | Horror

Canada 1997. Horror van Erik Canuel. Met o.a. Sally Kirkland, Karen Elkin, Colin Ferguson, Mark Camacho en Shawn Hounsell.

Peter (Ferguson) en Jenny Garson (Elkin) zijn pas gehuwd. Na urenlang rijden arriveren ze aan het ge[KA3]isoleerd gelegen hotel van Mrs. Darington (Kirkland) dat hen een romantisch onderkomen lijkt voor hun huwelijksnacht. Mrs. Darington geeft hen de bruidssuite, nadat ze Peter gevraagd heeft of hij trouw is. Die nacht, na het vrijen, blijkt Peter spoorloos verdwenen. Jenny is radeloos en ze is ervan overtuigd dat die lieve Mrs. Darington er meer van weet dan ze wil vertellen. Sfeervol spookverhaal met raadselachtige, onverwachte wendingen. Kirkland is juist mysterieus genoeg om geloofwaardig te blijven. De eindscènes zijn hallucinant en toch uiterst eenvoudig. Clair Noto baseerde het scenario op een kort verhaal van Graham Masterton. Indrukwekkende fotografie van Pierre Gill.

The Hunger: Anaïs

1997 | Fantasy

Canada 1997. Fantasy van Darrell Wasyck. Met o.a. Nick Mancuso, Ilona Utriainen, Rebecca Dewey, Pierre Chagnon en Martin Neufeld.

Tijdens een zakenreis stelt de architect George (Mancuso) vast dat zijn huwelijk met Helen (Dewey) een passieloze sleur geworden is. Hij begint de fantaseren over een meisje dat hij toevallig zag en dat niet eens met hem gesproken heeft. Hij noemt haar Ana[KA3]is (Utriainen). Voor hij het goed beseft wordt zijn fantasie een obsessie. Hij kan wensdromen en realiteit niet meer uit elkaar houden. Maar waar eindigt het verzinsel en begint de werkelijkheid? Bevreemdende, sfeervolle erotische fantasie die schitterend in beeld gebracht werd, maar hierdoor wel wat aan verbeeldingskracht en duidelijkheid inboet. Esthetisch een hoogstandje, narratief een miskleun. Terry Curtis Fox baseerde het scenario op een verhaal van Graham Masterson. Mooie fotografie van François Protat.

The Hunger: A River Of Night's Dreaming

1997 | Horror

Canada 1997. Horror van John Warwicker. Met o.a. Ann Terkel, Marni Thompson, Lena Blackburn en Sarah L'Ecuyer.

Op weg naar de gevangenis verongelukt de transportwagen waarin Geena (Terkel) vervoerd wordt. Het meisje slaagt erin levend te ontkomen en breekt binnen in een oud huis waar ze opgevangen wordt door een mysterieuze vrouw (Thompson) en haar helpster Mary (Blackburn). Deze dames zijn duidelijk godsdienstfanatici en verplichten Geena aan hun spelletje van schuld en boete mee te werken. De vraag is enkel of dit de weg naar de hemel of naar de hel is. Een erg mystiek verhaal waarvan het einde erg voorspelbaar is. De regisseur was duidelijk meer uit op knappe esthetiserende beelden dan op een begrijpelijk verhaal en een huiveringwekkende sfeer. De actrices krijgen weinig kans om hun talenten te tonen. Bruce M. Smith baseerde zijn scenario op een kort verhaal van Karl Edward Wagner. Fraaie fotografie van Pierre Mignot.

The Hunger: A Matter Of Style

1997 | Komedie, Horror

Canada 1997. Komedie van John Hopkins. Met o.a. Chad Lowe, Isabelle Cyr, Marie-Josée Croze, Janine Thériault en Claudia Besso.

De jonge Neville (Lowe) sterft erg onverwacht en ontwaakt nog onverwachter als vampier. De omschakeling is niet zo eenvoudig, daarom neemt Camilla (Cyr), een vampier met een eeuwenlange ervaring, hem onder haar vleugels. Neville is niet bepaald het verleiderstype wat het niet eenvoudig maakt om een meisje op te pikken om als zijn avondmaal te dienen. Camilla stelt hem dan voor het eens als vrouw te proberen. Krankzinnig verhaal dat een komische noot brengt in deze zeer `bloedernstige` reeks. Cyr is schitterend als Camilla, maar Lowe kan onmogelijk overtuigen in zijn vampierenrol (als man noch als vrouw). Craig Miller en Mark Nelson baseerden het scenario op een bewerking door David Shore van een kort verhaal van Ron Dee. Achter de camera stond François Protat.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Benoît Jutras op televisie komt.

Reageer