Paul Meurisse: cast en camera.
Er zijn 52 films gevonden.

Europa

1991 | Drama, Experimenteel, Thriller

Denemarken​/​​Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Zweden​/​​Zwitserland 1991. Drama van Lars von Trier. Met o.a. Barbara Sukowa, Ernst-Hugo Järegård, Jorgen Reenberg, Udo Kier en Eddie Constantine.

Geen krampachtige glimlach, maar een opgeheven middelvinger. Dat was de reactie van Lars von Trier in Cannes in 1991 toen niet zijn Europa, maar Barton Fink van de gebroeders Coen de Palme d’Or kreeg toegewezen. En terecht, want hoewel Von Trier wel werd gelauwerd met Beste Regisseur, torende zijn visuele meesterstuk Europa met kop en schouders boven alles uit. Woorden schieten tekort voor deze non-lineaire psychologische en historische tienkamp waarin naoorlogs Duitsland anno eind 1945 wordt uitgebeend door de ogen van een naïeve Amerikaans-Duitse nachttreinconducteur.

Le Gitan

1975 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1975. Drama van José Giovanni. Met o.a. Alain Delon, Annie Girardot, Paul Meurisse, Marcel Bozzuffi en Renato Salvatori.

Een jonge zigeuner is uit verzet tegen de maatschappelijke achterstelling van zijn volk in de gevangenis beland, maar hij weet te ontsnappen. Zijn vluchtweg kruist zich toevallig bij herhaling met een ex-gangster, die ten onrechte verdacht wordt van de moord op zijn vrouw, zodat een van beiden altijd wel politie aantrekt. Dit pleidooi tegen de discriminatie van zigeuners werd in een al te onwaarschijnlijk verhaal gevat, hoewel Delon fysiek een overtuigende en broeierige zigeuner blijkt.

L' Education amoureuse de Valentin

1975 | Komedie

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Duitsland 1975. Komedie van Jean Lhote. Met o.a. Paul Meurisse, Bernard Menez, Gila von Weitershausen, Michel Robin en Maria-Luise Ponte.

Gerant van een sjiek hotel maakt zich zorgen over de geremdheid van zijn zoon en weet hem tot een huwelijk met een al even timide meisje te brengen, zonder dat het gebrek aan doortastendheid daarmee wordt opgeheven. Door een misverstand gaat de vader in plaats van de zoon op huwelijksreis met zijn schoondochter, maar de baby die negen maanden later geboren wordt geeft de echtgenoot eindelijk zelfvertrouwen. Het vermakelijke scenario blijft in de uitwerking al te zeer steken in oppervlakkigheden, alsof de regisseur niet weet wat hij met (eigen) stof aan moet. De vader is bij Meurisse in goede handen en de titelrol is een welkome variant op de vaste rokkenjagersrol van Menez, maar zijn naïeve remmingen worden nooit aannemelijk.

Les Suspects

1974 | Mysterie

Italië​/​​Frankrijk 1974. Mysterie van Michel Wyn. Met o.a. Mimsy Farmer, Paul Meurisse, Bruno Cremer, Michel Bouquet en Michael Lonsdale.

Een Amerikaanse toeriste wordt vermoord in Zuid-Frankrijk. Uit onderzoek blijkt er een hele reeks van verdachten die tijdens haar verblijf en reis contact met haar heeft gehad. Afzonderlijke situaties en personages zijn - dankzij reeks voortreffelijke acteurs - boeiender dan de feitelijke oplossing van het mysterie.

Les voraces

1972 | Thriller, Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1972. Thriller van Sergio Gobbi. Met o.a. Helmut Berger, Françoise Fabian, Paul Meurisse, Massimo Girotti en Florence Lafuma.

Een jonge croupier Berger in Cannes is jaloers op alle rijkdom voor zijn ogen, en berooft een industrieel van zijn gokwinst. De minnares van het slachtoffer (Lara) is getuige en chanteert de jongeman door hem tot haar speeltje te maken. Verrassende wendingen in de intrige gaan boven aannemelijke psychologie van de personages die overigens zo goed mogelijk geacteerd worden.

Doucement les basses

1971 | Komedie

Frankrijk 1971. Komedie van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Nathalie Delon, Paul Meurisse, Julien Guiomar en Paul Préboist.

Na veronderstelde dood van grillige echtgenote is organist priester geworden. Als abt in Bretons dorpje krijgt hij opeens ex-vrouw tegenover zich die ondanks nieuwe echtgenoot hem terug wil veroveren. Lofwaardige poging van Delon om van genre te veranderen met uitbundige burleske heeft voor hem meer curieus dan overtuigend resultaat. Anti-clericale grappen zijn al te voor de hand liggend, maar Meurisse als bisschop en de bijrollen weten er goed raad mee.

Le cri du cormoran le soir au-dessus des jonques

1970 | Komedie, Musical

Frankrijk 1970. Komedie van Michel Audiard. Met o.a. Michel Serrault, Paul Meurisse, Bernard Blier, Marion Game en Françoise Giret.

Een werkloze laat zich door een gangster huren als lijk, om in zijn doodkist diamanten over de grens te smokkelen. Deze prent naar een boek van Evan Hunter steunt uitsluitend op woordspelige dialooggrapjes en op acteurs die doen wat ze kunnen. Filmdebuut in een kleine rol van Gérard Depardieu.

Le Soir Au-dessus Des Cri Du Cormoran

1970 | Komedie

Frankrijk 1970. Komedie van Michel Audiard. Met o.a. Paul Meurisse, Bernard Blier en Gérard Depardieu.

Een werkloze laat zich door een gangster huren als lijk, om in zijn doodkist diamanten over de grens te smokkelen. Deze prent naar een boek van Evan Hunter steunt uitsluitend op woordspelige dialooggrapjes en op acteurs die doen wat ze kunnen. Filmdebuut in een kleine rol van Gérard Depardieu.

L'armée des ombres

1969 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1969. Oorlogsfilm van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Claude Mann, Serge Reggiani, Christian Barbier, Paul Crauchet en Paul Meurisse.

Frankrijk, halverwege WO II. De leden van een verzetsgroep - veelal veertigers, onder dagelijkse leiding van ingenieur Philippe Gerbier (Ventura) - kennen uit veiligheidsoverwegingen zo min mogelijk elkaars identiteit, maar zijn toch beducht dat hun gearresteerde kameraden tijdens martelingen van de Gestapo doorslaan. Zowel bevrijdingsacties als onderlinge liquidaties uit voorzorg blijken noodzakelijk. Melville voegde aan de roman van Joseph Kessel zijn eigen verzetsherinneringen toe en gaf de film de sfeer en de benadering van zijn gangsterthrillers; met een beklemmend resultaat. Lang ondergewaardeerd, maar ijzersterk.

Le deuxième souffle

1966 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1966. Misdaad van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Lino Ventura, Paul Meurisse, Raymond Pellegrin, Christine Fabréga en Marcel Bozzuffi.

Een gangster ontsnapt uit de gevangenis en pleegt uit geldnood een overval. Een politieman herkent zijn aanpak, weet hem bij arrestatie op slinkse wijze de naam van zijn medeplichtige te ontlokken, waarna hij in het milieu voor verklikker doorgaat. De kwaliteit van de regie en de ideale acteurskeuze zorgen voor spanning ondanks het betrekkelijk lage tempo. Op zijn beste momenten is dit misdaadverhaal een fraai noodlotsdrama, maar de perfectie van Melville's volgende film Le samouraï wordt niet bereikt. Scenario van de regisseur naar de roman van José Giovanni.

Der Kongreß amüsiert sich

1966 | Komedie, Historische film

Australië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1966. Komedie van Géza von Radványi. Met o.a. Lilli Palmer, Curd Jürgens, Paul Meurisse, Françoise Arnoul en Hannes Messemer.

Na Napoleons nederlaag komen staatshoofden en diplomaten in 1814 te Wenen bijeen voor de herverdeling van Europa. De Oostenrijkse kanselier Von Metternich probeert hen met feesten en aantrekkelijke dames gunstig te stemmen (en hun aandacht af te leiden van de spionnen van zijn geheime dienst). Deze officieuze en politiek-historisch exactere remake van Der Kongress tanzt lijkt niettemin op een operette waarin toevallig niet gezongen wordt, maar de grote internationale rolbezetting suggereert meer dan de schrijvers wisten op te brengen.

Quand passent les faisans

1965 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1965. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Paul Meurisse, Bernard Blier, Jean Lefebvre, Michel Serrault en Claire Maurier.

Kruimeldieven gaan samenwerken met een meesteroplichter die op zijn beurt door een rijke weduwe wordt benadeeld, zodat hij gekwetst zijnde, spoorloos verdwijnt en zijn handlangers voor de gevolgen van hun kraak laat opdraaien. Ook de acteurs in overbekende typeringen en de vlotte regie kunnen het mager en het voorspelbare scenario van Jacques Emmanuel en Albert Simonin niet redden, waardoor ook geslaagde grappen door de inhoud bedorven worden. Camerawerk van Raymond Lemoigne. Ook bekend als QUAND PASSENT LES ESCROCS.

Moi et les hommes de quarante ans

1964 | Komedie

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1964. Komedie van Jack Pinoteau. Met o.a. Dany Saval, Paul Meurisse, Paul Hubschmidt, Michel Serrault en Paolo Ferrari.

Een manicure voor heren besluit haar verloofde jaloers te maken met haar oudere cliëntèle. Hun geschipper en trouweloosheid in de liefde blijken fikse tegenvallers. De komedie heeft meer vaart dan humor. De specialiteit van Saval is om iedereen in haar films op de zenuwen te werken. Helaas gaat dat voor het publiek ook op. Scenario van Walter Ulbrich en J.J. Rouff. Camerawerk van Raymond Lemoigne.

Le Monocle rit jaune

1964 | Avonturenfilm, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1964. Avonturenfilm van Georges Lautner. Met o.a. Paul Meurisse, Barbara Steele, Olivier Despax, Marcel Dalio en Renée Saint-Cyr.

Atoomgeleerden over de hele wereld worden vermoord. De Franse geheim-agent Monocle ontdekt het hoofd van het complot in Hong Kong en krijgt mede- en tegenwerking van collega's van andere nationaliteiten. De invloed van het James Bond-succes doet in deel III van de serie meer het accent leggen op de spectaculaire actie dan op de humor, waardoor Meurisse - die de leeftijd noch de bouw voor knokwerk heeft - minder kansen krijgt. De film is met vaart gemaakt en weet exotische locaties behendig te gebruiken.

Le Majordome

1964 | Komedie, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1964. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Paul Meurisse, Geneviève Page, Paul Hubschmid, Noël Roquevert en Micheline Luccioni.

Een huismeester van een prominent advocaat heeft stiekeme bindingen met de onderwereld en associeert zich met een gangster - voor de buitenwereld een geacht psychiater - voor de roof van een Russisch goudtransport. Het scenario met flegmatiek keurige misdadigers en de rolbezetting hadden een aardige misdaad-komedie kunnen opleveren als de regisseur er de humor van had ingezien. Gastrol van Bourvil.

Méfiez-vous, mesdames

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Michèle Morgan, Danielle Darrieux, Paul Meurisse, Sandra Milo en Gaby Sylvia.

Door zijn liefde voor een doortrapte vrouw is een advocaat in de gevangenis beland en hij probeert daarna wraak te nemen via huwelijksadvertenties, maar ook van die alleenstaande dames dreigt hij de dupe te worden. Het scenario en de regie laten heel wat kansen liggen, maar de cynische komedie wordt gered door de sterke rolbezetting waarbij met name Morgan opvalt door haar - te zelden gebruikte - humoristische talenten.

Mefiez-vous Mesdames

1963 | Romantiek

Frankrijk 1963. Romantiek van Andre Hunnebelle. Met o.a. Michèle Morgan en Paul Meurisse.

Door zijn liefde voor een doortrapte vrouw is een advocaat in de gevangenis beland en hij probeert daarna wraak te nemen via huwelijksadvertenties, maar ook van die alleenstaande dames dreigt hij de dupe te worden. Het scenario en de regie laten heel wat kansen liggen, maar de cynische komedie wordt gered door de sterke rolbezetting waarbij met name Morgan opvalt door haar - te zelden gebruikte - humoristische talenten.

L' Assassin connaît la musique

1963 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Duitsland 1963. Komedie van Pierre Chenal. Met o.a. Maria Schell, Paul Meurisse, Claude Mann, Sylvie Bréal en Christa Lang.

Componist zoekt rustige ruimte om aan symfonie te werken en pleegt reeks moorden om dat te bereiken. Zwarte humor wordt spoedig voorspelbaar, ondanks verve van Meurisse. Verrassing was destijds om Schell - als eigenaresse van begeerde huis - in komische rol te zien, maar ook daarin is ze sindsdien wel beter op dreef geweest.

L'oeil du Monocle

1962 | Misdaad, Komedie, Thriller

Frankrijk 1962. Misdaad van Georges Lautner. Met o.a. Paul Meurisse, Charles Millot, Elga Andersen, Gaia Germani en Raymond Meunier.

In 1943 verstopt een groep nazi's een goudschat en een aantal documenten met buitengewoon gevoelige informatie in een grot bij Corsica. Na de oorlog wil de enige overlevende de boel opgraven, maar hij krijgt te maken met de Russische en Franse geheime diensten én met de formidabele Théobald Dromard (Meurisse), beter bekend als Le Monocle. Geestige parodie op spionagefilms, waarbij Meurisse zijn gezicht bewonderenswaardig in de plooi weet te houden. Vormt een trilogie met Le Monocle noir (1961) en Le Monocle rit jaune (1964).

Les Nouveaux aristocrates

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Francis Rigaud. Met o.a. Paul Meurisse, Maria Mauban, Charles Belmont, Yves Vincent en Catherine Sola.

Een scholier die door zijn ouders veronachtzaamd wordt, is een rebelse dwarsligger op een jezuïetencollege. Na zijn verwijdering van school en de ontdekking dat zijn vader een minnares heeft, doet hij een zelfmoordpoging, maar een idealistische priesterleraar brengt hem weer op het juiste spoor. Het overbekende generatiekloof-drama kreeg een nadrukkelijke regie van de debutant. De acteurs weten weinig raad met hun rollen en hun associatie met eerdere komedies en gangsterfilms maakt het extra moeilijk deze belerende smartlap serieus te nemen.

Le Monocle noir

1961 | Komedie, Thriller

Frankrijk 1961. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Paul Meurisse, Elga Andersen, Pierre Blanchar, Bernard Blier en Jacques Marin.

Lautner brouwde voor de eerste keer zijn succescocktail van thriller en komedie met deze in Bretagne opgenomen spionagegeschiedenis met fikse knipoog. Op zijn kasteel ontvangt markies Villemaur (Blanchar) diverse neo-nazi's, onder wie de raadselachtige kolonel Dromard (Meurisse), alias Le Monocle. Wie is de mol? Scenaristenspan Pierre Laroche-Jacques Robert omzeilde de duistere elementen uit de bekroonde roman van de vermaarde Résistance-kolonel Rémy alias Gilbert Renault (1904-1984), met diens instemming. Eersteklas divertissement was Lautners doorbraak en schonk Meurisse een klassiek personage dat hij in L'oeil du Monocle en Le Monocle rit jaune zou hernemen. Cameraman Maurice Fellous experimenteerde met lenzen, resulterend in opmerkelijke staaltjes dieptescherpte.

Le Jeu de la verité

1961 | Drama, Thriller

Frankrijk 1961. Drama van Robert Hossein. Met o.a. Marc Cassot, Jacques Dacqmine, Nadia Gray, Robert Hossein en Thien Huong.

Een soiree bij een succesvolle romanschrijver wordt verstoord door een ongenode gast die zegt voor een van de aanwezigen een compromitterende brief te hebben die hij later zal voorlezen. Als het licht uitvalt tijdens een onweer, wordt de man vermoord en is de brief verdwenen, waarna er een politieman arriveert die ook niet blijkt te zijn wie hij voorgeeft. De ingenieuze salon- thriller naar Brits voorbeeld heeft een al te gezochte ontknoping en steunt vooral op de uitdrukkelijk spitsvondige dialogen waarmee de acteurs al te goed uit de voeten kunnen. Hun dames zijn vooral decoratief.

Carillons sans joie

1961 | Oorlogsfilm

Italië​/​​Frankrijk 1961. Oorlogsfilm van Charles Brabant. Met o.a. Paul Meurisse, Raymond Pellegrin, Dany Carrel, Roger Hanin en Roger Dumas.

Na invasie van Amerikaans leger in Tunesië in 1942 willen Duitse parachutisten Tunis bezetten. Frans eskader moet brug verdedigen tegen elke buitenlandse macht in afwachting van besluit van regering in Vichy. Toevallige incidenten doen de strijd voortijdig ontbranden. Film naar ware gebeurtenissen is opmerkelijk gefotografeerd, maar blijft verder van voorspelbare middelmaat, ook in de afwisseling van romantiek en humor tussen de oorlogstaferelen.

La vérité

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Brigitte Bardot, Charles Vanel, Sami Frey, Paul Meurisse en Marie-José Nat.

Dominique (BB) staat terecht voor de moord op haar echtgenoot, een ambitieuze jonge dirigent. Stelde ...et Dieu créa la femme Bardots godinnenlijf ten toon, La vérité openbaart haar talent als rauwe actrice met fiks dramaregister. Op briljante wijze gebruikt Clouzot het ongeleide projectiel BB als scharnierfiguur in de strijd tussen de mores van het stoffige oude Frankrijk en de waarden van de generatie die mei '68 zal vormgeven. Het proces, en daarmee de film, is een puzzel van getuigenissen en ellipsen, gekruid met soms overstuurde emotionaliteit. Krachttoercinema à la Clouzot, koortsachtig jagend op de perfectie in mise en scène.

La Française et l'amour

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Henri Decoin, Michel Boisrond, René Clair, Jean Delannoy en Henri Verneuil. Met o.a. Jacqueline Porel, Darry Cowl, Sophie Desmarets, Pierre Mondy en Valérie Lagrange.

Zeven min of meer beroemde regisseurs en een reeks sterren in amoureuze ontwikkelingstadia van de (Franse?) vrouw, van een kind dat zijn geloof in de ooievaar verliest tot en met een oude vrijster die prooi is voor een huwelijkszwendelaar. De film wordt onderhoudender naarmate het onderwerp ouder wordt: de eerste drie episoden zijn leuk noch treffend. Clair maakt iets aardigs van een huwelijksreis - met - hindernissen. Meurisse domineert als bedrogen echtgenoot die wraak neemt in een overspelsketch. Papieren echtscheidings-rompslomp wordt satirisch aangevat en het laatste deel heeft een mooie rol van Montfort als een muurbloem die opbloeit van de attenties van een fortuinjager.

Marie-Octobre

1959 | Drama, Thriller, Oorlogsfilm

Frankrijk 1959. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Danielle Darrieux, Serge Reggiani, Bernard Blier, Paul Guers en Paul Meurisse.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog vormden ze een hechte verzetsgroep. Toch bleek een van hen een verrader. Nu, vijftien jaar later, komen ze weer bij elkaar. Wie heeft destijds het vertrouwen geschaad? Fraai psychologisch drama in zwart-wit speelt zich af in een landhuis waar de voormalige partners - negen mannen en één vrouw - elkaar het vuur aan de schenen leggen. Regisseur Duvivier (Pépé le Moko) zit er met een beweeglijke camera bovenop. Naar het boek van Jacques Robert, dat in 2008 met dezelfde titel opnieuw werd verfilmd voor televisie.

Le déjeuner sur l'herbe

1959 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1959. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Paul Meurisse, Catherine Rouvel, Micheline Gary, Ingrid Nordine en Jacqueline Morane.

Een bioloog die kunstmatige inseminatie propageert wordt tijdens een picknick met familie en aanhangers van zijn theorieën door een sater betoverd en wordt vervolgens hevig verliefd op een boerendochter voor wie hij de wetenschap opgeeft. Renoir nam deze film op volgens een experimentele 'tv-methode' (met meer camera's tegelijk). De film is een hommage aan de impressionistische schilders en een pleidooi voor niet- gereglementeerde vitaliteit. Camerawerk van Georges Leclerc.

Guinguette

1959 | Komedie, Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1959. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Zizi Jeanmaire, Jean-Claude Pascal, Paul Meurisse, Christina Gajoni en Raymond Bussières.

Een prostituée besluit een wat eerzamer bestaan op te bouwen en gaat samenwonen. Haar minnaar is echter een autodief, die in het bezit komt van een wagen van een vermoorde industrieel. De dochter van een van haar ex-collega's ontvreemdt vervolgens de autopapieren, waarmee ze de geliefden gaat chanteren. De spitsvondige dialogen van Henri Jeanson en het temperament van Zizi Jeanmaire maken veel goed in deze statig geregisseerde komische thriller.

La Tête contre les murs

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Georges Franju. Met o.a. Jean-Pierre Mocky, Anouk Aimée, Paul Meurisse, Pierre Brasseur en Charles Aznavour.

Een vader laat zijn zoon die hem heeft willen bestelen opnemen in een psychiatrische inrichting waar tegenstrijdige ideeën zijn over de behandeling van de patiënten. Nadat de jongen zich vergeefs tegen therapie heeft verzet probeert hij te ontsnappen. Zowel het acteren van Mocky als het door hem geschreven scenario doet de roman van Hervé Bazin onvoldoende recht, maar de regie van documentarist Franju en de fotografie van Eugen Shüfftan geven de film een beklemmende sfeer. De eerste dramatische rol van Aznavour als medepatiënt.

Le Septième ciel

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Raymond Bernard. Met o.a. Danielle Darrieux, Noël-Noël, Paul Meurisse, Gérard Oury en Alberto Sordi.

Een jonge weduwe zet zich volledig in voor liefdadigheid en neemt steeds meer hypotheken op haar bezittingen. Als dat geld op is gaat ze samen met een aanbidder uit moorden en begraaft de lijken in haar tuin. Met haar elfde slachtoffer loopt ze tegen de lamp net op het moment dat stadgenoten haar eren met een standbeeld. Deze Franse poging tot zwarte humor als in ARSENIC AND OLD LACE komt in scenario en regie niet echt van de grond, ondanks vrolijke inzet van de acteurs.

Jusqu'au dernier

1957 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1957. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Raymond Pellegrin, Jeanne Moreau, Paul Meurisse, Marcel Mouloudji en Max Revol.

Een gangster besteelt zijn medebendeleden en duikt onder in het circus waar zijn zuster optreedt. Als ze hem toch op het spoor komen, leidt de afrekening tot de totale liquidatie van de bende en sneuvelt de hoofdpersoon als laatste. Hoewel het scenario neerkomt op slachtoffers tellen tot er niemand meer over is, geeft de circus-situering een sfeervolle achtergrond die in het camerawerk soms boeiend wordt benut. Het acteren is interessanter dan de rollen zelf.

Echec au porteur

1957 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1957. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Paul Meurisse, Jeanne Moreau, Serge Reggiani, Simone Renant en Gert Fröbe.

Voor zijn huwelijk wil een jonge gangster een laatste slag slaan met het verhandelen van in een voetbal verstopte drugs, maar hij heeft gerekend buiten de onscrupuleuze methoden van een rivaliserende bende en de slimheid van een politieman die daar tactisch op inspeelt. De geroutineerde regie en een sterke rolbezetting tillen dit doorsnee gangsterdrama boven de middelmaat uit.

L' Inspecteur aime la bagarre

1956 | Drama, Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1956. Drama van Jean Devaivre. Met o.a. Paul Meurisse, Nicole Courcel, Louis Velle, Bernard Dhéran en Albert Dinan.

De moord op een vliegtuigconstructeur en diefstal van een plan voor revolutionaire atoomaandrijving worden toegeschreven aan de aanstaande schoonzoon. Diens tweelingbroer neemt zijn plaats in om zijn onschuld te bewijzen, maar krijgt te maken met een argwanende politie en een gangster die de feitelijke schuldige is. Meurisse geeft als politie-inspecteur zijn rol veel meer ironie dan waarin het geforceerde scenario van deze onderhoudende B-film oorspronkelijk voorzag.

Les diaboliques

1955 | Thriller, Horror, Film noir

Frankrijk 1955. Thriller van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Simone Signoret, Véra Clouzot, Paul Meurisse, Charles Vanel en Jean Brochard.

Het kan altijd zwartgalliger en gemener, dacht maître Clouzot en draaide met deze akelige Boileau/Narcejac-adaptatie de ultieme Franse noir-klassieker. Waarin de sadistische internaatdirecteur Delassalle (Meurisse) door zijn ziekige echtgenote (Clouzot) en koelbloedige maîtresse (Signoret) middels verdrinking uit het ondermaanse wordt verwijderd. Feilloze operatie, totdat het lijk, gedeponeerd op de bodem van het internaatszwembad, spoorloos blijkt. Het openingscitaat van decadentenauteur Jules Barbey d'Aurevilly, naar wiens standaardwerk de film werd vernoemd, spreekt boekdelen. Centraal in dit Zwitsers uurwerkje met horrorpieken staat de vraag wie hier nu het meest duivels is. Filmdebuut van Michel Serrault als hielenlikkende leraar. Prix Louis Delluc '54.

L'affaire des poisons

1955 |

Frankrijk 1955. Henri Decoin. Met o.a. Paul Meurisse, Viviane Romance en Danièle Darrieux.

Het kan altijd zwartgalliger en gemener, dacht maître Clouzot en draaide met deze akelige Boileau/Narcejac-adaptatie de ultieme Franse noir-klassieker. Waarin de sadistische internaatdirecteur Delassalle (Meurisse) door zijn ziekige echtgenote (Clouzot) en koelbloedige maîtresse (Signoret) middels verdrinking uit het ondermaanse wordt verwijderd. Feilloze operatie, totdat het lijk, gedeponeerd op de bodem van het internaatszwembad, spoorloos blijkt. Het openingscitaat van decadentenauteur Jules Barbey d'Aurevilly, naar wiens standaardwerk de film werd vernoemd, spreekt boekdelen. Centraal in dit Zwitsers uurwerkje met horrorpieken staat de vraag wie hier nu het meest duivels is. Filmdebuut van Michel Serrault als hielenlikkende leraar. Prix Louis Delluc '54.

L' Affaire des poisons

1955 | Historische film, Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1955. Historische film van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Viviane Romance, Anne Vernon, Paul Meurisse en Raymond Gérôme.

Markiezin de Montespan, favoriete van Lodewijk XIV, merkt dat deze interesse opvat voor jonge hofdame. Ze roept hulp in van een gifmengster en van een priester die zwarte missen opdraagt om rivale uit te schakelen. Als gevolg daarvan laat de vorst beide schuldigen veroordelen. Historisch melodrama vol intriges heeft sterke rolbezetting en zorgvuldige aankleding en regie, maar blijft nogal statisch.

Fortune carrée

1955 | Avonturenfilm, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1955. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Pedro Armendáriz, Paul Meurisse, Folco Lulli, Anna Maria Sandri en Fernand Ledoux.

Een Arabische avonturier loopt over naar een vijandige stam waarvan hij met behulp van een wapensmokkelaar koning hoopt te worden. Doordat de wapens te laat aankomen wordt de stam verslagen. Tot inkeer gekomen ontkomt hij aan de wraak van zijn verraden vrienden en hij begint een nieuw leven met zijn geliefde hengst en zijn toegewijde slavin. Dit exotische avontuur naar de roman van Joseph Kessel heeft door het cinemascope-formaat van de woestijnlandschappen en de massale gevechten, een imponerende werking, al is het verhaal te simpel voor de lengte van de film, zodat een spectaculaire zeestorm tenslotte het ontbrekende drama visueel moet compenseren.

La Castiglione

1954 | Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1954. Historische film van Georges Combret. Met o.a. Yvonne De Carlo, Georges Marchal, Paul Meurisse, Rossano Brazzi en Lea Padovani.

Gravin di Castiglione is door jeugdliefde gemotiveerd geraakt door Italiaans verzet tegen Oostenrijkse bezetting. Aan het Franse hof wordt ze favoriete van Napoleon III en weet Frans-Italiaans verbond tegen Oostenrijk te bewerkstelligen. Internationale sterbezetting is vleugellam gemaakt door cliché-matig scenario en krakkemikkige regie.

L' Ange rouge

1949 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1949. Film noir van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Tilda Thamar, Ketty Kerviel, Nana de Herrera, Colette Georges en Gisèle François.

Een sombere geschiedenis over oplichters met als decor de nachtclub L'ANGE ROUGE. In feite lijkt de film vooral gemaakt te zijn om Thamar als zangeres en danseres goed te laten uitkomen. Deze Rode Engel steekt erg magertjes af bij ene Blauwe Engel. Meurisse is het aanzien echter waard.

Dernière Heure, édition spéciale

1949 | Mysterie, Misdaad, Komedie

Frankrijk 1949. Mysterie van Maurice de Canonge. Met o.a. Odette Joyeux, Marguerite Pierry, Jany Vallières, Paul Meurisse en Pierre Dac.

Tweede bewerking van de roman [KL]L`Epouvante[KLE] van Maurice Level (door dezelfde De Canonge in 1936 verfilmd onder de titel A MINUIT LE 7). Er is niets verschrikkelijks in de film waarin het tragi-komische avontuur verteld wordt van een journalist die een zogenaamde misdaad op zo'n manier nadoet dat hij in zijn eigen val loopt, aangeklaagd en schuldig gevonden wordt. Gelukkig loopt alles goed af. Deze film heeft veel te danken aan het spel van Meurisse en Joyeuse.

Sergyl et le dictateur

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Jacques Daroy. Met o.a. Paul Meurisse, Liliane Bert, Arlette Merry, Christiane Sertilange en Gaby Bruyère.

Verwikkelingen rond de geheimzinnige verdwijning van een dictator in Zuid-Amerika. Sergyl (Meurisse) gaat op effici[KA3]ente wijze te werk. Deze acteur is dus dankzij Jacques Schenk, bijgenaamd Jacques Daroy (1896-1963) de held van vescheidene succesvolle films uit die tijd. Ongetwijfeld bestemd voor een publiek van 8 tot 80 jaar maar het ontbreekt de film niet aan een venijnig soort humor die zich nergens iets van aantrekt. Meurisse speelt later in dezelfde stijl in de serie MONOCLE van Georges Lautner.

Scandale

1948 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1948. Komedie van René Le Hénaff. Met o.a. Odette Joyeux, Jacqueline Pierreux, Renée Thorel, Charlotte Ecard en Gilberte Géniat.

C[KA1]ecilia erft een nachtclub. Zelf is zij niet uit deze `kringen` afkomstig e htgenoot heeft die Steve Richardson heet, een gerespecteerd oplichter van grote klasse. Welnu, ziedaar wie er op een goede (?) avond komt aanzetten... Zonder meer in de eerste plaats een boulevardfilm maar goed opgenomen en gemonteerd (René Le Hénaff deed aanvankelijk montagewerk en had op dat gebied een goede naam). Gloedvolle dialogen van Henri Jeanson, terwijl Paul Meurisse hoogst vermakelijk is in de rol van de gangster.

Le Dessous des cartes

1948 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1948. Drama van André Cayatte. Met o.a. Madeleine Sologne, Janine Darcey, Gabrielle Fontan, Paul Meurisse en Serge Reggiani.

Omdat hij volledig bankroet is gaat de bankier Géraudy zich ophangen in de bergen. Zijn vrouw doet voor de politie-inspectuer net of het een misdaad is.Een onschuldige wordt gepakt maar de weduwe, die gevoelig is voor de charme van de gepakte jongeman, laat hem bevrijden dankzij chantage op een politieagent. Het lijkt erop dat dit verhaal is geïnspireerd door de zaak- Stavisky. Een stevige film, goed gekaderd, tamelijk zwart en waarin Cayatte nog niet op de preekstoel staat. Goed camerawerk van Armand Thirard.

Impasse des Deux Anges

1948 | Misdaad, Romantiek

Frankrijk 1948. Misdaad van Maurice Tourneur. Met o.a. Simone Signoret, Paul Meurisse, Marcel Herrand, Jacques Castelot en Lucas Gridoux.

Zwanenzang van Tourneur senior (1876-1961) is een sfeerrijke genremelange met mooie vondsten en prachtfotografie van Claude Renoir. Waarin een grote klus juwelenrover Jean (Meurisse) opnieuw samenbrengt met zijn vroegere geliefde, music hall-artieste Marianne (Signoret). Zij staat op het punt een aristocraat te huwen, hij moet het kostbare Louis XIV-collier dat ze cadeau krijgt ontvreemden. Na hun toevallige weerzien herbeleven ze een laatste keer hun tijd in de Impasse des Deux Anges. Scenario van ondergewaardeerd vakman Jean-Paul Le Chanois herinnert sterk aan het poëtisch realisme van Carné/Prévert.

La dame d'onze heures

1947 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1947. Mysterie van Jean Devaivre. Met o.a. Paul Meurisse, Micheline Francey, Pierre Renoir, Gilbert Gil en Pierre Louis.

Een detective is door zijn vriend ingeschakeld om chantage van en dreigbrieven aan zijn vader te onderzoeken, waarna de vriend zelf wordt vermoord. Er vallen nog meer slachtoffers in de familie vóór het spoor leidt naar de aanstaande schoonzoon. Conventioneel en al te snel voorspelbaar 'wie is de dader' verhaal is vooral het aanzien waard vanwege de bezetting van inmiddels overleden top-acteurs. Scenario van de regisseur en Jean-Paul Le Chanois naar de roman van Pierre Apestéguy. Camerawerk van René Gaveau.

Bethsabée

1947 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1947. Drama van Léonide Moguy. Met o.a. Danielle Darrieux, Andrée Clément, Paola Manelli, Mireille Ozy en Georges Marchal.

Niets bijbels, maar de verfilming van de roman van Pierre Benoît gesitueerd in een kamp van inlandse ruiters in Franse dienst aan de grens van Marokko. Afgezien van de dialogen van Roger Vitrac is het geheel een beetje ranzig. Toch een van de minst slechte films van Mogny, wiens echte naam Moguilewsky is.

Monsieur chasse

1946 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1946. Komedie van Willy Rozier. Met o.a. Noëlle Norman, Marguerite Deval, Jany Laferrière, Cynette Quero en Maria Dhervilly.

Een eenvoudige en eerlijke verfilming van de komedie van Georges Feydeau. Deze film heeft alles te danken aan de schrijver. Willy Rozier, regisseur van Belgische oorsprong, heeft een grotendeels commerciële carrière achter zich. Onevenwichtig spel.

Macadam

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van Marcel Blistène en Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Paul Meurisse, Simone Signoret, Andrée Clément en Jacques Dacqmine.

Hotelhoudster Rose (Rosay, echtgenote van Feyder), behept met een crimineel verleden, geeft onderdak aan Victor (Meurisse), een oude kameraad die naar Zuid-Amerika wil vluchten. Ze verraadt hem aan de politie om zijn geld in te pikken, maar hij ontsnapt en neemt wraak. Duistere en weinig opgewekte misdaadfilm dankt de sfeervolle en strakke vorm waarschijnlijk meer aan de supervisie van veteraan Feyder (die wel wordt gezien als grote inspirator van het poëtisch realisme) dan aan de regie van Blistène. De eerste belangrijke rol van Signoret.

L' Insaisissable Frédéric

1946 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1946. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Denise Grey, Jeanne Fusier-Gir, Annette Poivre en Paul Meurisse.

Een bewerking van de roman van Solange Delmont, die destijds niet-bloedige detectives afleverde. Keurig vermaak zonder pretenties waarin alles goed afloopt. Goed acteerwerk, en Carlo Rin heeft meegewerkt aan het scenario.

Inspecteur Sergil

1946 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1946. Misdaad van Jacques Daroy. Met o.a. Paul Meurisse, Liliane Bert, Véra Maxime, Vittorio Marino en Mag-Avril.

Een bewerking van de roman van Jacques Rey waarin inspecteur Sergil uiteraard de dader van drie misdaden ontmaskert. Hij wordt ook terzijde gestaan door een charmante dame. Doet denken aan het fameuze koppel Nestor Burma-Hélène Châtelein, de oogappels van Léo Malet. Ondanks die misdaden is eerder sprake van een humoristisch toontje dankzij Paul Meurisse, aan wie deze film veel te danken heeft.

Marie la Misère

1945 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1945. Romantiek van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Madeleine Sologne, Ginette Roy, Palmyre Levasseur, Pierre Renoir en Paul Meurisse.

Marie verlaat haar geliefden als zij in het leven slagen en rijk worden. Zij keert dan terug naar de armen, onbegrepenen en onbekenden want in werkelijkheid hunkert zij ernaar de Goede Fee te spelen! Een dergelijk onderwerp doet het ergste vermoeden. Tegenwoordig zou zo'n film bol van de psychoanalyse hebben gestaan. Goed, ook al gaat het zeker niet om de beste film van De Baroncelli, deze deels tragische, deels komische film verveelt geen moment.

Vingt-quatre heures de perm'

1940 | Komedie

Frankrijk 1940. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Blanchette Brunoy, Mona Goya, Georges Rigaud, Julien Carette en Jean Brochard.

Twee vrienden, samen gemobiliseerd en werkloos, sturen hun foto's aan twee jonge arbeidsters en dit leidt tot verschillende sentimentele verwikkelingen met, natuurlijk een gelukkige ontknoping. Een 'grappige' soldatenfilm, maar behoorlijk vulgair. Gedraaid tijdens 'de oorlogsgekte', maar deze film is niet eerder dan in 1945 op het witte doek verschenen: dat is het enige excuus! Enkele acteurs proberen nog de film boven het platte niveau uit te tillen. Met Meurisse debuterend in een klein rolletje.