Albert Finney

Regisseur, Acteur, Producer

Albert Finney is regisseur, acteur en producer.
Er zijn 54 films gevonden.

Skyfall

2012 | Actiefilm, Avonturenfilm, Thriller

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 2012. Actiefilm van Sam Mendes. Met o.a. Daniel Craig, Judi Dench, Javier Bardem, Ralph Fiennes en Bérénice Marlohe.

James Bond bestond in 2012 vijftig jaar en dat werd gevierd met een geslaagde aflevering in de spionnenreeks, inclusief geestige knipogen naar het culturele erfgoed. Er is een lijst uitgelekt met de identiteiten van alle NAVO-spionnen, en 007 moet de wereld over om die te onderscheppen. Craig en schurk Bardem zijn in vorm, regisseur Mendes (American Beauty) treft de juiste toon en het camerawerk van Roger Deakins is prachtig. Helaas wordt de belofte van de enerverende eerste helft niet ingelost in de climax.

Before the Devil Knows You're Dead

2007 | Thriller, Misdaad, Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 2007. Thriller van Sidney Lumet. Met o.a. Philip Seymour Hoffman, Ethan Hawke, Albert Finney en Marisa Tomei.

Na een lange dip toont de maker van klassiekers als Twelve Angry Men en Dog Day Afternoon op 84-jarige leeftijd andermaal zijn vakmanschap. Al is het succes van dit zinderende melodrama beslist ook te danken aan de formidabele cast. Hoffman en Hawke spelen twee broers in geldnood, die besluiten een juwelierszaak te overvallen: simpel op papier, minder simpel in de praktijk. De opzet en ingewikkelde vertelstructuur brengen Tarantino’s Reservoir Dogs in herinnering, maar uiteindelijk is dit eerder een Shakespeareaanse familietragedie dan een misdaadthriller.

The Bourne Ultimatum

2007 | Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten/Duitsland 2007. Actiefilm van Paul Greengrass. Met o.a. Matt Damon, Julia Stiles, David Strathairn, Paddy Considine en Scott Glenn.

De plot van de derde Bourne-film, alleen in de verte nog gebaseerd op de boeken van Robert Ludlum, draait om de verwerpelijke activiteiten van de Amerikaanse inlichtingendienst. Bourne (Damon) is het product van een geheime operatie van de CIA - zoveel was al duidelijk na de vorige film. In The Bourne Ultimatum worden de aard en omvang van die operatie bekend. In een moordend tempo, voortgestuwd door een effectieve soundtrack, rijgt regisseur Greengrass de ene achtervolging aan de andere. Bewonderenswaardig vakmanschap.

Amazing Grace

2006 | Biografie, Drama, Historische film, Romantiek

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 2006. Biografie van Michael Apted. Met o.a. Ioan Gruffudd, Albert Finney, Benedict Cumberbatch, Romola Garai en Michael Gambon.

In grote lijnen op ware gebeurtenissen gebaseerd verhaal over William Wilberforce (Gruffudd), een jonge, idealistische politicus, die het licht ziet en besluit te ijveren voor afschaffing van slavernij in Groot-Brittannië. Hij krijgt daarbij morele steun van voormalig slavenhandelaar (Finney) - die ook gospelklassieker 'Amazing Grace' schreef - en van sympathisant William Pitt (Cumberbatch), die het later nog zou schoppen tot Prime Minister. De goeien zijn ingoed en de slechteriken boosaardig en gemeen in deze schematische, niet al te realistische, maar wel tamelijk meeslepende film van regisseur Apted (7-Up).

A Good Year

2006 | Romantiek, Drama, Komedie

Verenigde Staten 2006. Romantiek van Ridley Scott. Met o.a. Russell Crowe, Marion Cotillard, Albert Finney en Freddie Highmore.

Londense effectenmakelaar Max (Crowe) reist naar de Provence om zijn erfenis, het wijnchâteau van zijn oom, te regelen. Maar al snel is de stadsjongen natuurlijk verslingerd aan het 'simpele' plattelandsleven van zijn jeugd. Een leuke plaatselijke vrouw (Cotillard) maakt het nog aantrekkelijker te blijven hangen. Licht verteerbaar drama laat de Franse campagne van z'n mooiste en meest romantische kant zien. Dat de film bijna een overmaat aan ontspanning ademt, is niet vreemd, omdat de opnames op fietsafstand van Scotts Provençaalse woning werden gemaakt.

Big Fish

2003 | Fantasy, Drama, Komedie

Verenigde Staten 2003. Fantasy van Tim Burton. Met o.a. Ewan McGregor, Albert Finney, Billy Crudup, Jessica Lange en Alison Lohman.

Is verkoper Edward Bloom een onverbeterlijke verhalenverteller, of een fantasierijke leugenaar? Via een raamvertelling zien we hoe Edward in zijn jonge jaren bevriend raakte met een reus, in een paradijselijk plaatsje kwam waar het gras op de straten groeide, een tweehoofdige vrouw ontmoette en verliefd raakte. Finney speelt de oude, bedlegerige man, McGregor de jongere, onweerstaanbare Edward. Zoals te verwachten bij Burton is de visuele kant van de film tiptop in orde (de scène met een veld vol narcissen vergeet je niet gauw). Fraaie Oscargenomineerde muziek van Burtons vaste componist Danny Elfman.

The Gathering Storm

2002 | Biografie, Drama

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 2002. Biografie van Richard Loncraine. Met o.a. Albert Finney, Vanessa Redgrave, Jim Broadbent, Linus Roache en Derek Jacobi.

Boeiende televisiefilm over het publieke en private leven van Winston Churchill in de jaren 30, zijn zogeheten wilderness years. Parlementariër Churchill maakte zich grote zorgen over het groeiende Duitse oorlogsapparaat, maar zijn invloed in het parlement was tanende. Karakteracteur Albert Finney zet hem neer als een onhebbelijke brombeer met onwrikbare overtuigingen, een man die steevast doormoddert tot hij zijn zin krijgt, thuis en in het parlement. Churchill was bij vlagen onbaatzuchtig en liefhebbend en ook deze oprispingen komen fraai in beeld.

Delivering Milo

2001 | Komedie, Fantasy, Drama

Verenigde Staten 2001. Komedie van Nick Castle. Met o.a. Bridget Fonda, Albert Finney, Anton Yelchin, Campbell Scott en Lesley Ann Warren.

Elizabeth Moore (Fonda) loopt op alle dagen. Binnenkort zal zij het leven schenken aan een jongetje, dat Milo (Yelchin) zal heten. Haar man Kevin (Scott) levert haar af bij de kraamkliniek, maar de geboorte laat op zich wachten. De kijker weet waarom: alle ongeboren zielen bevinden zich in een soort voorportaal van het leven, dat lijkt op de fraai gedecoreerde zalen van een kuurbad, waar ze zich opmaken voor de grote stap. Doch Milo, een krullebol, die veel te oud lijkt voor zijn leeftijd, aarzelt. Blijft hij te lang in de moederschoot, dan overleeft hij niet. Erger nog: alle zieltjes uit het voorportaal zullen sterven en daarmee zal de mensheid gedoemd zijn om als soort te verdwijnen. Straatslijper Elmore Dahl (Finney) bevindt zich in het vagevuur; hij kan in de hel terechtkomen of in de hemel. Hij krijgt de opdracht om Milo over te halen zijn neus naar buiten te steken en het leven te betreden. Dit moet echter voor middernacht geschieden. Elmore weet Milo's aandacht te trekken met handige kaarttrucs van de straat en hem zover te krijgen een bezoekje aan New York te brengen, zodat Milo zijn besluit kan nemen. Het wordt een onderhoudende en leerzame tocht door The Big Apple, waar van alles en nog wat gebeurt. Zal de mensheid gered worden? Het vederlichte, voorspelbare scenario van Diana Wagman en David Hubbard naar een verhaal van Heidi Levitt is flut, al is er geprobeerd een omgekeerde komedie in de trant van HEAVEN CAN WAIT te brengen. Fonda in haar niet al te grote rol doet verschrikkelijk haar best en is heel goed; zij maakt het nog net even de moeite waard. Finney speelt behoorlijk dankzij zijn grote ervaring, maar afhankelijk hoe vertederd je raakt of niet, vind je de kleine Yelchin van irritant tot onuitstaanbaar. De vervelende muziek van Craig Safran doet afbreuk aan dit toch al zo banale fantasietje. Het camerawerk is van Willy Kurant. Bekroond op het Internationale Festival van de Fantastische Film van Brussel - dat zegt overigens niets.

Traffic

2000 | Misdaad, Drama, Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten/Duitsland 2000. Misdaad van Steven Soderbergh. Met o.a. Michael Douglas, Benicio Del Toro, Catherine Zeta-Jones, Dennis Quaid en Don Cheadle.

Robert Wakefield (Douglas) is een conservatieve Amerikaanse rechter die de haperende 'war on drugs' nieuw leven moet inblazen. Ondertussen experimenteert zijn eigen dochter vrijelijk met crack. Parallel schetst filmmaker Soderbergh de avonturen van Javier Rodriguez (Del Toro), een integere politieman in de Mexicaanse krabbenmand van corruptie. In de derde verhaallijn vraagt de rijke Helena (Zeta-Jones) zich eigenlijk nooit af hoe haar man aan al dat geld komt. Dat Soderbergh wel een erg zware antidrugsboodschap in z'n film stopte wordt ruimschoots gecompenseerd door het fantastische spel van de cast, met Del Toro als onbetwiste uitblinker. Vier Oscars, waarvan twee voor Soderbergh en Del Toro.

Erin Brockovich

2000 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 2000. Drama van Steven Soderbergh. Met o.a. Julia Roberts, Albert Finney, Aaron Eckhart, Marg Helgenberger en Cherry Jones.

Op feiten gebaseerd rechtbankdrama dat actrice Roberts haar eerste Oscar opleverde. Zij speelt een alleenstaande moeder van drie kinderen, die met bluf en een beetje emotionele chantage een baantje krijgt op een juristenkantoor. Daar stuit ze op een van de grootste milieuschandalen in de Amerikaanse geschiedenis. Roberts kan prima uit de voeten met de rap geschreven dialogen van Susannah Grant maar gaat (met hulp van de wonderbra) enigszins aan de haal met een verhaal dat meer om haar dan om een geruchtmakende zaak met talloze slachtoffers lijkt te gaan.

Simpatico

1999 | Misdaad, Drama

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten/Frankrijk 1999. Misdaad van Matthew Warchus. Met o.a. Nick Nolte, Jeff Bridges, Sharon Stone, Catherine Keener en Albert Finney.

De aan lager wal geraakte Vinnie (Nick Nolte) jaagt zijn inmiddels steenrijke jeugdvriend Carter (Jeff Bridges) de stuipen op het lijf als hij hun oplichtpraktijken in de paardenracerij uit de jaren '70 dreigt te openbaren. Carter haast zich vanuit Kentucky naar Californië om de situatie onderling op te lossen maar Vinnie blijkt vastbesloten om zijn jeugdvriendin Rosie (Sharon Stone) - de huidige vrouw van Carter - bij de heikele zaak te betrekken. Simpatico, gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Sam Shepard, pakt in handen van toneelregisseur Warchus uit als een fenomenaal karaktermysterie met uitstekend acteerwerk in de hoofd- en bijrollen.

Breakfast of Champions

1999 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1999. Komedie van Alan Rudolph. Met o.a. Bruce Willis, Albert Finney, Nick Nolte, Barbara Hershey en Glenne Headley.

Niks is echt in Breakfast of Champions, behalve doorgeslagen kapitalisme en benepen hypocrisie. Zo schreef Kurt Vonnegut zijn boek, zo wilde Rudolph het al vanaf de jaren zeventig verfilmen. Om de gekte van alle mensen te benadrukken doorspekt Rudolph zijn zwartgallige komedie met allerlei mooie visuele trucjes, zoals golvend asfalt. Extra leuk is het feit dat zoveel geslaagde acteurs rondlopen in dit zotte trompe l'oeil-universum. Willis is Dwayne, de kalende autoverkoper en ereburger van het fictieve Midland City. De waan van de dag, waarin werknemers hem groeten met Dwayne-maskers op, begint voor Dwayne steeds meer buiten de werkelijkheid te treden. Derderangs-schrijver Kilgore Trout moet Dwayne redden. Nolte in dameslingerie zal u in uw dromen achtervolgen.

A Rather English Marriage

1998 | Komedie, Drama

Verenigd Koninkrijk 1998. Komedie van Paul Seed. Met o.a. Albert Finney, Tom Courtenay, Joanna Lumley, John Light en Joanna Scanlan.

Aandoenlijk drama over twee mannen op leeftijd die, tegelijkertijd weduwnaar geworden, besluiten samen te gaan wonen. Probleem is dat ze nogal verschillend zijn. Beide hoofdrolspelers werden genomineerd voor de Britse BAFTA, die van Courtenay werd verzilverd. Lumley kennen we natuurlijk als Patsy uit de televisieserie Absolutely fabulous.

Washington Square

1997 | Romantisch drama

Verenigde Staten 1997. Romantisch drama van Agnieszka Holland. Met o.a. Jennifer Jason Leigh, Albert Finney, Maggie Smith, Ben Chaplin en Judith Ivey.

New York, negentiende eeuw. Catherine Sloper behoort als dochter van een medicus tot de gegoede burgerij en kan rekenen op een aanzienlijke erfenis. Het strenge regime van haar vader heeft van Catherine echter een schuchter en introverte vrouw gemaakt. Als ze verliefd wordt op een charmante man en haar vader de man afkeurt, voelt Catherine zich gedwongen om de relatie met haar vader te herzien.

Nostromo

1996 | Avonturenfilm

Verenigde Staten/Spanje/Italië/Verenigd Koninkrijk/Duitsland 1996. Avonturenfilm van Alastair Reid. Met o.a. Colin Firth, Albert Finney, Serena Scott Thomas, Claudia Cardinale en Claudio Amendola.

Het verhaal van deze driedelige miniserie naar het gelijknamige boek van Joseph Conrad, speelt zich af aan het eind van de vorige eeuw in een Zuid-Amerikaans land. De jonge Engelsman Charles Gould keert terug naar het land waar zijn vader, een mijneigenaar, vermoord is tijdens een opstand. Zijn doel is de mijn te heropenen en samen met de Amerikaanse zakenman Holroyd te exploiteren. De enige die faliekant tegen dit voornemen is, is de alcoholische arts Monygham die voorziet dat het zilver uit de mijn opnieuw corruptie, verraad en bloedvergieten teweeg zal brengen. Aan Nostromo is af te zien dat tijdens de productie kosten noch moeite zijn gespaard. De sfeer is van meet af aan broeierig en onheilspellend waardoor de ietwat trage ontwikkeling van het verhaal niet echt storend is

Karaoke 4: Friday

1996 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1996. Drama van Renny Rye. Met o.a. Albert Finney, Richard E. Grant, Julie Christie, Alison Steadman en Hywel Bennett.

David heeft een oude krantenfoto gevonden met de echte Arthur 'Pig' Mailion. De naamverwarring bereikt een hoogtepunt wanneer Mailion, die zich door Nick bedreigd voelt, twee zware jongens stuurt om hem af te tuigen. Na een laatste onderzoek raadt de dokter David aan om zijn zaken in orde te brengen. Hij heeft nog hooguit twee maanden te leven. De finale afrekening van Dennis Potter met zijn personages. Met deze miniserie heeft hij in elk geval een unieke situatie geschapen in Engeland. Hij stond erop dat ze geproduceerd zou worden door de twee grote concurrenten, B.B.C. en Channel 4, samen, wat dan ook gebeurde. Voor zijn dood in 1994 had hij alle regie-aanwijzingen opgeschreven en regisseur Rye instructies gegeven dat er niets aan zijn scenario mocht gewijzigd worden. Ook nu weer stond Ashley Rowe in voor de fotografie. Onmiddellijk op deze reeks sluit COLD LAZARUS aan, waarin meermaals naar deze serie verwezen wordt. Stereo.

Karaoke 3: Thursday

1996 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1996. Drama van Renny Rye. Met o.a. Albert Finney, Richard E. Grant, Alison Steadman, Hywel Bennett en Roy Hudd.

Nadat David Feeld uit het ziekenhuis ontslagen werd wordt hij thuisgebracht door Ben. Voor de eerste maal brengt David de gedachte naar voor om na zijn dood zijn hoofd te laten invriezen. Anna vertelt hem het dramatische nieuws dat er een echte Arthur Mailion bestaat die bovendien ook de bijnaam `Pig` heeft (Bennett). David kan de gedachte niet kwijtraken dat Sandra, evenals het personage uit zijn script, vermoord zal worden. Hij gaat haar thuis opzoeken en maakt kennis met haar moeder (Steadman), die destijds door Mailion in het gezicht verminkt werd. Deze laatste tracht Linda zover te krijgen dat ze met Nick Balmer in bed duikt, zodat ze hem kunnen afpersen. Steeds meer wordt het fictieve verhaal vermengd met de werkelijkheid en de personages worden steeds maar dreigender. Dennis Potter deed niet de minste moeite om de kijker van hen te laten houden, maar ze blijven uiterst boeiend. Ashley Rowe stond achter de camera. Stereo.

Karaoke 2: Wednesday

1996 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1996. Drama van Renny Rye. Met o.a. Albert Finney, Richard E. Grant, Julie Christie, Hywel Bennett en Roy Hudd.

Daniel Feeld is in elkaar gestort en werd opgenomen in het hospitaal. Zijn toestand is erger dan oorspronkelijk gedacht. Door zijn arrogantie heeft hij ook hier al vlug aardig wat vijanden. Ondertussen tracht Ben Anna ervan te overtuigen niet teveel te wijzigen aan het script, maar regisseur Balmer is koppig, temeer omdat hij zelf geld in het project gestoken heeft en omdat hij verliefd is op zijn hoofdactrice Linda Langer (Hawes) tot groot ongenoegen van zijn vrouw Ruth (Christie). Sandra (Burrows), het meisje dat Daniel voor zijn personage hield, komt hem in het ziekenhuis opzoeken. Anna ontdekt dat er een echte Arthur Mailion bestaat en die is, evenals Feelds hoofdpersonage, eigenaar van een Karaoke-tent. Dennis Potter ontleedt zijn personages ongenadig verder en maakt hen geen van allen erg sympathiek. Toch gaat er een fascinatie uit van dit wereldje en de kijker wordt onweerstaanbaar meegesleurd. Fotografie van Ashley Rowe. Stereo.

Karaoke 1: Tuesday

1996 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1996. Drama van Renny Rye. Met o.a. Albert Finney, Richard E. Grant, Hywel Bennett, Roy Hudd en Anna Chansellor.

Schrijver Daniel Feeld (Finney) is een onbehouwen bruut die alles behalve opvalt door zijn charme, zoals regisseur Nick Balmer (Grant), die zijn nieuwste scenario [KL]Karaoke[KLE] verfilmde, maar al te best weet. Hij maakt zich razend over de minste verandering aan zijn tekst. Door zijn overmatig drankgebruik wordt het ook steeds moeilijker voor hem om fictie en werkelijkheid uit elkaar te houden. Deze houding drijven zijn agent Ben Baglin (Hudd) en producer Anna Griffiths (Chansellor) tot de wanhoop. Bittere inzet van het laatste gigantische werk van Dennis Potter, waarin duidelijk een groot aantal autobiografische gegevens verwerkt werden. Dit scenario (evenals de drie volgende van deze miniserie) geeft zeker geen vleiend beeld van de tv en filmwereld waar je met snobisme meer kunt bereiken dan met eerlijke arbeid. Het verhaal wordt bevolkt met de meest uitzinnige personages en dito situaties. Fotografie van Ashley Rowe. Stereo.

Cold Lazarus 4

1996 | Sciencefiction, Drama

Verenigd Koninkrijk 1996. Sciencefiction van Renny Rye. Met o.a. Albert Finney, Frances de la Tour, Ciarán Hinds, Henry Goodman en Diane Ladd.

Het hoofd van Daniel Feeld wordt gestolen door Fyodor die in naam van RON handelt. Het geheel is een dekmantel om de pretentieuze Masdon om de tuin te leiden voor rekening van Siltz. De genadeloze inspecteur Challender (Culkin) wordt met het onderzoek belast. Siltz heeft het volledige team overgenomen met uitzondering van de onbetrouwbare Blinka. Tot hun ontsteltenis ontdekken ze dat er 'tijd gestolen' wordt van het hoofd. Zou het kunnen dat Daniel beseft wat hem overkomt en op eigen kracht herinneringen ophaalt als er niemand bij is? Hoe meer de reeks haar einde nadert hoe gruwelijker het allemaal wordt. De grimmige finale is op zijn minst indrukwekkend. Scenarist Dennis Potter heeft nog een laatste maal zijn gal gespuwd op alles wat met wetenschap en showbiz te maken heeft. Je wordt er stil van. Ook deze vervolgreeks op KARAOKE werd op verzoek van Potter gemaakt in co-productie tussen Channel 4 en BBC. Er mocht niets gewijzigd worden aan zijn scenario of regie-aanwijzingen. Een ijzingwekkend testament dat geen enkele kijker vlug kan vergeten. Fotografie ook ditmaal van Remi Adefarazin. Stereo.

Cold Lazarus 3

1996 | Sciencefiction, Drama

Verenigd Koninkrijk 1996. Sciencefiction van Renny Rye. Met o.a. Albert Finney, Frances de la Tour, Ciarán Hinds, Henry Goodman en Diane Ladd.

Na een onderhoud van meer dan tien uur met Siltz tracht Emma troost te vinden bij Fyodor, maar deze laatste heeft zojuist Andrew Milton vermoord uit wraak voor de dood van Kaya. Fyodor bekent dat hij een RON is en dat hij Andrew in volle woede doodde. Het was zijn plan om hun project te saboteren, maar nu Siltz er een entertainmentshow van wil maken verandert hij van gedachten. Zo kan de mensheid getuige zijn van hoe men vroeger leefde. Na een niet bepaald vriendschappelijk gesprek met Masdon besluit Emma met Siltz scheep te gaan. In al zijn bitterheid laat scenarist Dennis Potter de schrijver nog exploiteren, haast vierhonderd jaar na zijn dood. Er wordt regelmatig gerefereerd naar voorloper KARAOKE, zodat je deze moet gezien hebben om alles goed te kunnen volgen. Fotografie van Remi Adefarasin. Stereo.

Cold Lazarus 2

1996 | Sciencefiction, Drama

Verenigd Koninkrijk 1996. Sciencefiction van Renny Rye. Met o.a. Albert Finney, Frances de la Tour, Ciarán Hinds, Henry Goodman en Giniat Kasumu.

De beelden uit de hersenen van David Feeld die Emma Porlock en haar team doorkrijgen brengen hen steeds meer in de war. Ze worden geconfronteerd met een levensstijl die ze niet kennen of kunnen bevatten. Voor Kaya wordt het teveel. Ze vindt het experiment wreed. Fyodor vangt haar op en brengt haar onder de hoede van Dr. Andrew Milton (Foxxe). Siltz is in Engeland en vraagt een onderhoud met Emma. Hij belooft haar voldoende geld om haar kostbaar experiment verder te zetten in ruil voor de rechten op de herinneringen van Feeld. Wat later wordt het lijk van Kaya aangetroffen. Ze pleegde ogenschijnlijk zelfmoord. Een totaal onvoorspelbaar scenario dat de ene onverwachte wending na de andere kent. De pessimistische sfeer van het geheel is nieuw in het werk van Dennis Potter, maar hij schreef het scenario dan ook enkele dagen voor zijn eigen dood (in juni 1994), met de nodige aanwijzingen voor de verfilming. Fotografie van Remi Adefarasin. Stereo.

Cold Lazarus 1

1996 | Sciencefiction, Drama

Verenigd Koninkrijk 1996. Sciencefiction van Renny Rye. Met o.a. Albert Finney, Frances de la Tour, Ciarán Hinds, Henry Goodman en Diane Ladd.

We zijn in het jaar 2368. De wereld is totaal ontredderd en wordt geleid door enkele mensen die beschikken over een gigantisch fortuin. In de straten rebelleren de RON (Reality Or Nothing), die de waarden van vroeger terug willen. In een top- secret-labo slaagt een groep geleerden bestaande uit cryogenicologe Dr. Emma Porlock (De la Tour), biochemicus Fyodor (Hinds), chirurgen Tony Watson (Masters) en Luanda (Kasumu), assistente Kaya (Malkovich) en veiligheidsagente Blinda (Ejogo) erin eindelijk contact te krijgen met de hersenen van Daniel Feeld (Bates), een schrijver die 374 jaar voordien zijn hoofd liet invriezen. Hun belangrijkste sponsor Martina Masdon (Ladd) wil juist op dat ogenblik de geldkraan dichtdraaien. Entertainmentgigant David Siltz (Goodman) komt per toeval op het spoor van deze doorbraak en ziet er een flinke stuiver in. Dit eerste deel van de opvolgreeks van Potters KARAOKE zet al onmiddellijk de bizarre sfeer die het geheel zal doordringen. Zijn beeld van de toekomst is alles behalve optimistisch. Knappe decors. Dennis Potter brengt heel wat nieuwe termen naar voor in zijn scenario. Remi Adefarasin tekende voor de fotografie. Stereo.

The Run of the Country

1995 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Ierland/Verenigde Staten 1995. Drama van Peter Yates. Met o.a. Albert Finney, Matt Keeslar, Victoria Smurfit, Anthony Brophy en David Kelly.

Yates vertelt het proces van het volwassen worden van achttien-jarige Danny (Keeslar) in Ierland, die na de plotselinge dood van zijn moeder met zijn emoties en ambities in het reine tracht te komen. Jammer dat Yates zich vergaloppeert door ons een keten van rampzalige gebeurtenissen voor te schotelen: een hartaanval, een onthoofding, een ongewenste zwangerschap, een IRA-bomaanslag, een verdrinking, vechtpartijen in kroegen en wat dies nog meer zij. Terwijl dit zich allemaal voltrekt, krijgt Finney als de autoritaire vader (een politieman) van de jongen niet de kans om te acteren. Danny houdt het poederdoosje van zijn moeder weggemoffeld in zijn zakken. Waarom dit souvenir een speciale betekenis voor hem heeft, komen wij nooit te weten. Precies dit soort kleine resonanties komen te weinig voor in de film met een scenario van MY LEFT FOOT-schrijver Shane Connaughton naar zijn eigen roman. Mooi camerawerk van Mike Southon. Panavision-widescreen. Dolby SR.

The Browning Version

1994 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1994. Drama van Mike Figgis. Met o.a. Albert Finney, Greta Scacchi, Matthew Modine, Julian Sands en Ben Silverstone.

Crocker-Harris (Finney), een oudere leraar, geeft klassieke talen op een priv[KA1]e-instituut in Engeland. Hij ontdekt hoe hard het is om mee te maken wat het betekent als hij wordt vervangen door een jonge leraar (Modine), die moderne talen doceert. Crocker-Harris wordt bovendien geminacht door zijn leerlingen, en vooral door zijn vrouw (Scacchi) die hem bedriegt met de leraar natuurkunde. Op een dag geeft een van zijn leerlingen hem Brownings vertaling van Aeschylos' Agamamnon. Voor hem is dan toch nog niet alles verloren, en hij houdt een hartverscheurende toespraak ter gelegenheid van het einde van het schooljaar, waarmee hij de achting van zijn vrouw terugkrijgt. Een mooie geschiedenis uit een voobij tijdperk in de trant van de melodramatische verhalen van James Ivory. Tedere en bittere gevoelens en broze menselijke relaties tegen een historisch decor van een nimmer veranderend Engeland.

A Man of No Importance

1994 | Komedie, Drama

Ierland/Verenigd Koninkrijk 1994. Komedie van Suri Krishnamma. Met o.a. Albert Finney, Tara Fitzgerald, Rufus Sewell, Brenda Fricker en Michael Gambon.

Het verhaal van A Man of No Importance speelt in Dublin van begin jaren zestig. Albert Finney is busconducteur en bewonderaar van Oscar Wilde, een dubbelfunctie die hem verzekert van een vast en altijd dankbaar rijdend publiek. In z'n vrije tijd, en zo nu en dan ook tijdens z'n dienst, is hij toneelregisseur. In 1959 bracht hij met z'n toneelgroepje 'The importance of Being Earnest' op de planken, nu wordt het tijd voor 'Salome' met in de hoofdrol de kersverse en lieftallige buspassagier Adele Rice (Tara Fitzgerald). Michael Gambon, slager Carney in de film, moet koning Herodes spelen. En wie weet wil de jonge, knappe maar artistiek weinig bevlogen buschauffeur Robbie ook wel een rolletje voor z'n rekening nemen. A Man of No Importance is een belevenis, mooi gefilmd, perfect geacteerd, en voorzien van een prettig onwaarschijnlijk verhaal waar je als vanzelf vrolijk en/of melancholiek van wordt.

The Playboys

1992 | Drama

Ierland/Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1992. Drama van Gillies MacKinnon. Met o.a. Robin Wright, Aidan Quinn, Albert Finney, Milo O'Shea en Niamh Cusack.

Kalm meanderend drama over de perikelen rond diverse bewoners van een Iers dorpje eind jaren 50. Actrice Wright Penn (The Princess Bride) speelt de eigenzinnige Tara die tot afgrijzen van de godvrezende gemeente niet wil zeggen van wie haar kind is. Lokale bromsnor Hegarty (een majestueuze Finney) wil kost wat kost met haar trouwen maar Tara neigt naar de zielsverwante Tom (Quinn), de leider van een reizend toneelgezelschap dat wedijvert met de eerste televisies in Ierland. Krachtig acteerwerk en een fraai tijdsbeeld compenseren voor het zouteloze en voorspelbare draaiboek.

Rich in Love

1992 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1992. Drama van Bruce Beresford. Met o.a. Albert Finney, Jill Clayburgh, Kathryn Erbe, Kyle MacLachlan en Alfre Woodard.

Het huwelijk tussen Warren en Helen Odom loopt spaak en Helen neemt de benen. De 17-jarige dochter Lucille is letterlijk het kind van de rekening, want nu moet zij voor haar vader zorgen, die duidelijk onder de vernedering van haar moeder lijdt. Deze film is vooral de geschiedenis ingegaan als het prestigieuze project, waar Beresford toen hij de laatste hand legde aan zijn Oscar-winnaar DRIVING MISS DAISY en scenarioschrijver Alfred Uhry, flink de mist mee ingingen.

The Image

1990 | Drama

Verenigde Staten 1990. Drama van Peter Werner. Met o.a. Albert Finney, John Mahoney, Marsha Mason, Kathy Baker en Swoosie Kurtz.

Jason Cromwell (Finney) is de eindredacteur van een wekelijks actualiteitenprogramma op de tv. Hij heeft veel succes bij zijn kijkers. Hij pluist al zijn onderwerpen goed uit en de Amerikaanse kijkers hebben vertrouwen in hem. Hij past echter dubieuze praktijken toe om aan zijn nieuws te komen, zodat iedereen in zijn nabije omgeving afstand van hem neemt. Hij knoopt een relatie aan met Marcie (Baker), een van zijn medewerksters. Als tengevolge van een uitzending de hoofdfiguur van zijn onderwerp zelfmoord pleegt, gaat hij zich afvragen of hij wel goed bezig is. Goed geacteerd maar ontzettend leeg. Scenario van Brian Rehak. Gemaakt voor de kabel-tv.

The Green Man

1990 | Drama, Horror

Verenigd Koninkrijk 1990. Drama van Elijah Moshinsky. Met o.a. Albert Finney, Michael Hordern, Linda Marlowe, Sarah Berger en Nicky Henson.

Gerenommeerd maar drankzuchtige restaurateur Finney neemt op een dag een vreemde verschijning waar in zijn landhuis annex eetgelegenheid met de naam uit de titel. Volgens de legende zou het in zijn woning spoken. Een 17e-eeuwse dokter (Culver) die zich met occultisme bezighoudt, belooft hem `de ware natuur van zijn begeerten te tonen`. Naar de vermaarde roman van Kingsley Amis uit 1969, lekker over en weer wippend tussen het bovennatuurlijke (onder de angstaanjagende scènes van de nachtmerrie-achtige spietsing van een meisje door een boom) en de losbandige uitspattingen van de held, die zowel met zijn vrouw als zijn maîtresse één bed wil delen. Finney's schitterende, schelmse vertolking is een lust voor oog en oor. Scenario van Malcolm Bradbury. Camerawerk van John McGlasha. Bedoeld als mini-serie in drie delen van elk 50m en oorspronkelijk zo uitgezonden.

Miller's Crossing

1990 | Misdaad, Film noir

Verenigde Staten 1990. Misdaad van Joel Coen en Ethan Coen. Met o.a. Gabriel Byrne, Albert Finney, Marcia Gay Harden, John Turturro en Jon Polito.

In hun derde film zetten de gebroeders Coen stevig hun handtekening van visuele flair, die ze zouden voortzetten in films als Fargo en The Big Lebowski. In deze film noir krijgt gangster Leo (Finney) het verzoek om scharrelaar (Turturro) te elimineren, maar dat is de broer van de vrouw (Harden) op wie hij verliefd is. Zij heeft ondertussen al iets met Leo's rechterhand (Byrne). De Coens worstelden bij deze bewerking van een boek van Dashiell Hammett met 'writer's block', en schreven toen maar een film over een schrijver met writer's block: Barton Fink.

The Endless Game

1989 | Thriller

Italië/Verenigd Koninkrijk 1989. Thriller van Bryan Forbes. Met o.a. Albert Finney, George Segal, Monica Guerritore, Ian Holm en Nanette Newman.

Een Britse spion wordt verraden als hij zoekt naar de waarheid achter de schijnbaar zinloze moord op een collega en ex- minnares, die haar geheugen heeft verloren. Finney slaapwandelt door de film die ouderwets-langzaam gemonteerd is. Dit drama had veel effectiever verteld kunnen worden in een uur. Segal is al even lui en inert als een Amerikaans deserteur.

Orphans

1987 | Drama

Verenigde Staten 1987. Drama van Alan J. Pakula. Met o.a. Albert Finney, Matthew Modine en Kevin Anderson.

Een jonge boef brengt op een avond een welgestelde dronkaard naar huis om hem leeg te schudden, maar zijn slachtoffer blijkt geen doetje te zijn. Hij ontdoet zich al gauw van zijn heetgebakerde berover en diens slome jongere broer. Lyle Kessler kan zijn scenario niet omschakelen van toneel naar film, maar de drie hoofdrolspelers spelen zo sterk, en het gegeven is zo emotioneel, dat het toch de moeite waard is. Bovendien doet Finney het altijd goed.

Under the Volcano

1984 | Experimenteel, Drama

Verenigde Staten/Mexico 1984. Experimenteel van John Huston. Met o.a. Albert Finney, Jacqueline Bisset, Anthony Andrews, Ignacio Lopez Tarso en Katy Jurado.

Malcolm Lowry's sterk autobiografische, 'onverfilmbare' gelijknamige roman uit 1947 leverde Huston geen onoverkomelijke problemen op, hoewel hij het project meer dan dertig jaar in de kast had liggen. Het verhaal gaat over een Britse ex-consul in Cuernavaca, Mexico, die als hij door zijn vrouw verlaten is, aan de drank ten onder dreigt te gaan. Wanneer zij onverwacht terugkeert om hun relatie te herstellen, is het eigenlijk al te laat. Dit indrukwekkende drama - dat zich binnen 24 uur voltrekt - is een formidabele one man-show van Finney, hoewel Bisset en Andrews ook niet mis zijn. Het scenario is van Guy Gallo. Camerawerk van Gabriel Figueroa.

Pope John Paul II

1984 | Biografie

Verenigde Staten 1984. Biografie van Herbert Wise. Met o.a. Albert Finney, Michael Crompton, Jonathan Newth, Nigel Hawthorne en Brian Cox.

Het gedramatiseerde leven van paus Johannes Paulus II. Vanaf zijn schooltijd toen hij nog als Karol Wojtyla door het leven ging tot aan zijn verkiezing als hoofd van de R.K. kerk in 1978. Albert Finney acteert natuurlijk prima en ook de regie is aanvaardbaar. Het hele gegeven berust echter op goedkoop effectbejag. Scenario van Christopher Knopf.

Observations Under the Vulcano

1984 | Documentaire

Verenigde Staten 1984. Documentaire van Christian Blackwood. Met o.a. John Huston, Jacqueline Bisset, Albert Finney, Anthony Andrews en Michael Fitzgerald.

Een documentaire van de bekende fotograaf-filmmaker Blackwood, die van Huston los mocht rondlopen op de set van UNDER THE VOLCANO. De houding van Blackwood verschilt weinig van die van de doorsnee filmjournalist: hij beperkt zich tot losse babbels met Huston, producent Fitzgerald en de acteurs en wisselt dat keurig af met beelden van de opnamewerkzaamheden. Als Blackwood af en toe zelf aan het filosoferen gaat over de betekenis van de roman van Malcolm Lowry, kun je beter dekking zoeken.

The Dresser

1983 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1983. Drama van Peter Yates. Met o.a. Albert Finney, Tom Courtenay, Eileen Atkins, Edward Fox en Zena Walker.

Tijdens WO II tracht een toneelgezelschap, waarvan de meeste spelers in militaire dienst zitten, zich staande te houden met voornamelijk oude en tweederangsacteurs. De leider van de groep is een oude Shakespeare-acteur (Finney), die aan het einde van zijn krachten is en door zijn homoseksuele assistent (Courtenay) voortdurend opgepept moet worden. Twee ijzersterke rollen (beide goed voor een Oscar-nominatie) in een prachtige, typisch Britse film. Courtenay speelde de rol eerder ook op het toneel, op West End en Broadway. Hij kreeg er een Tony-nominatie voor.

Shoot the Moon

1982 | Drama

Verenigde Staten 1982. Drama van Alan Parker. Met o.a. Albert Finney, Diane Keaton, Karen Allen, Peter Weller en Dana Hill.

Analyse van een mislukt huwelijk: Finney - een sportverslaggever - en Keaton, die samen vier jonge dochters hebben, gaan uit elkaar, maar zijn dan nog niet uitgekibbeld. Script van hoog niveau door Bo Goldman. Fotografie van Michael Seresin.

Annie

1982 | Musical, Familiefilm

Verenigde Staten 1982. Musical van John Huston. Met o.a. Aileen Quinn, Albert Finney, Carol Burnett, Bernadette Peters en Tim Curry.

Quinn steelt de show in deze musical, losjes gebaseerd op de strip van Harold Gray. Zij is de aandoenlijke, roodharige Annie, een tienjarig weesmeisje, dat in de jaren dertig voor promotiedoeleinden wordt gebruikt door een hardvochtige miljonair (Finney) en uiteindelijk zijn hart (en natuurlijk dat van de kijker) doet smelten. Schaamteloos sentimentele musical, met ijzersterke liedjes zoals 'It's The Hard-Knock Life' en 'Tomorrow'. Leuke boevenrollen van Carol Burnett, Tim Curry en Bernadette Peters. Oscarnominaties voor de muziek en de art direction.

Wolfen

1981 | Horror

Verenigde Staten 1981. Horror van Michael Wadleigh. Met o.a. Albert Finney, Diane Venora, Edward James Olmos, Gregory Hines en Tom Noonen.

Rechercheur Finney zit mysterieuze beesten achterna die New York terroriseren. Deze surrealistische, allegorische griezelfilm, voor volwassenen bevredigend, had groots kunnen zijn. Hines in een opvallende rol als lijkschouwer. Gerry Fishers camerawerk is ook vermeldenswaard.

Looker

1981 | Sciencefiction, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1981. Sciencefiction van Michael Crichton. Met o.a. Albert Finney, James Coburn, Susan Dey, Leigh Taylor-Young en Dorian Harewood.

Van de vier modellen die de beroemde schoonheidsspecialist Finney behandelde, zijn er drie onder mysterieuze omstandigheden gestorven. Voor de politie is Finney de hoofdverdachte. Samen met het vierde meisje gaat hij zelf op onderzoek uit, en hij komt terecht bij reclamemagnaat Coburn, die over een even ultramodern als geheimzinnig lab beschikt. Visueel verbluffende SF-thriller rond de manipulatie van het publiek door sluwe en meedogenloze reclamemakers. Er zijn inmiddels verschillende gevallen bekend waarin de werkelijkheid Crichtons fantasie heeft geëvenaard. Crichton baseerde zijn script op zijn eigen roman, maar in zijn regie zitten enkele zwakke punten. Redelijk spel van de hoofdacteurs is ondergeschikt aan de decors en de speciale effecten. Knappe fotografie van Paul Lohman.

Loophole

1980 | Misdaad, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1980. Misdaad van John Quested. Met o.a. Albert Finney, Martin Sheen, Susannah York, Colin Blakely en Jonathan Pryce.

Een handige maar erg gewone misdaadfilm over een werkeloze architect die overgehaald wordt om deel te nemen aan een ambitieuze inbraak bij een 'onneembare' Londense bank.

The Duellists

1977 | Historische film, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1977. Historische film van Ridley Scott. Met o.a. Keith Carradine, Harvey Keitel, Christina Raines, Robert Stephens en Diana Quick.

Naar de roman van Joseph Conrad The Point Of Honour, draaide Scott in zijn debuutfilm een levenslange rivaliteit tussen twee Franse officieren, Bonapartist Carradine en de schermgrage ruziezoeker Keitel, tegen de achtergrond van de Napoleontische oorlogen. Het trage, maar indrukwekkende scenario werd geschreven door Gerald Vaughan-Hughes, terwijl Frank Tidy fungeerde als cameraman. Niettegenstaande het gezwollen slot is dit een zeer bezienswaardige film, die reeds zowat alle elementen bevat, die we in het latere werk van Scott zullen tegenkomen.

Murder on the Orient Express

1974 | Thriller, Mysterie

Verenigd Koninkrijk 1974. Thriller van Sidney Lumet. Met o.a. Albert Finney, Sean Connery, Lauren Bacall, John Gielgud en Martin Balsam.

Puur genot om de stoet aan beroemde acteurs in Agatha Christie's 'Murder on the Orient Express' te zien optreden. Regisseur Lumet had de tegenwoordigheid van geest om de grote namen allen tot hun recht te laten komen. Een voor een klimmen ze aan boord van de Orient Express, de eersteklas trein waarin later een moord gaat plaatsvinden die één van de passagiers, detective Hercule Poirot (een onherkenbare Finney), moet oplossen. We zien oa Sean Connery als agressieve legerofficier, John Gielgud als butler (wat anders), Ingrid Bergman als godvrezende buitenlander en nog een handvol grootheden in andere eervolle bijrollen. Over eersteklas trein gesproken.

Alpha Beta

1973 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1973. Drama van Anthony Page. Met o.a. Albert Finney en Rachel Roberts.

Verfilming van bekend toneelstuk van E.A. Whitehead over twee mensen die elkaar in hun huwelijk het leven behoorlijk zuur maken. Finney is magistraal.

Gumshoe

1971 | Mysterie, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1971. Mysterie van Stephen Frears. Met o.a. Albert Finney, Billie Whitelaw, Frank Finlay, Janice Rule en Caroline Seymour.

Grappige misdaadkomedie over een Engelse grapjas die te veel Bogart-films heeft gezien en nu besloten heeft voor privédetective te spelen.

Scrooge

1970 | Musical, Fantasy

Verenigd Koninkrijk 1970. Musical van Ronald Neame. Met o.a. Albert Finney, Alec Guinness, Edith Evans, Kenneth More en Michael Medwin.

Verschillende waardeloze liedjes werpen een smet op deze overigens aanvaardbare musical gebaseerd op Dickens' A Christmas Carol. Finney heeft veel pret als Scrooge in de hoofdrol.

The Picasso Summer

1969 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1969. Drama van Serge Bourguignon. Met o.a. Albert Finney en Yvette Mimieux.

Vervelend, doelloos verhaal over een jong paar, dermate verliefd op schilderijen dat het met vakantie naar Europa gaat om Picasso persoonlijk op te zoeken; tenslotte gaan ze uit elkaar. De getekende scène halverwege kan op zichzelf staan, zonder voortschrijdende intrige. Gebaseerd op een Ray Bradbury-verhaal.

Charlie Bubbles

1968 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1968. Romantiek van Albert Finney. Met o.a. Albert Finney, Colin Blakely, Billie Whitelaw, Liza Minnelli en Timothy Garland.

Eerste regiepoging van Finney, betreft hemzelf in de rol als getrouwde schrijver die een verhouding begint met secretaresse. Niet bijzonder roerend, maar Minnelli's debuut draagt er behoorlijk aan bij dat de film een sprankelend geheel is geworden. Scenario van Shelagh Delaney.

Two for the Road

1967 | Drama, Romantiek, Komedie

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1967. Drama van Stanley Donen. Met o.a. Audrey Hepburn, Albert Finney, Eleanor Bron, William Daniels en Claude Dauphin.

Een schitterend gespeelde film over het kemphanerig paar Hepburn en Finney, die de strijdbijl begraven om na te denken over hun twaalf jaar huwelijksleven om vervolgens te proberen het geluk terug te vinden. Een gevoelige, warme film, goed geregisseerd door Donen. Het scenario is van Frederic Raphael.

Night Must Fall

1964 | Horror, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1964. Horror van Karel Reisz. Met o.a. Albert Finney, Susan Hampshire, Mona Washbourne, Sheila Hancock en Michael Medwin.

Het evenaren van een origineel is per definitie een gedoemde zaak. Ook hier is het weer niet gelukt. Deze herverfilming over de enge barbediende, die in een eenzaam landhuis zijn verloofde (de dienstmaagd) komt bezoeken en de invalide vrouw des huizes en haar knappe dochter met zijn charme inpalmt, is te clichématig en te theatraal om geloofwaardig te zijn. Veel te intellectualistisch. Het scenario is van Clive Exton, en Freddie Francis keek door de camera.

Tom Jones

1963 | Avonturenfilm, Romantiek, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1963. Avonturenfilm van Tony Richardson. Met o.a. Albert Finney, Susannah York, Hugh Griffith, Joyce Redman en Edith Evans.

Finney is onweerstaanbaar in de rol van een innemende vondeling die het tijdens een reeks adembenemende avonturen niet zo nauw neemt met de wetten en de moraal. Deze verfilming van de schelmenroman van de 18e-eeuwse auteur Henry Fielding werd verrassend gemaakt door [KA1]e[KA1]en van de kopstukken van de Britse Free Cinema. De acteurs beleefden duidelijk plezier aan hun werk. Deze prent werd bekroond met een Oscar voor beste film, beste regie (Richardson), beste scenario (John Osborne) en beste score met de sprankelende klavecimbelthema's van John Addison. Cameraman Walter Lassally gaf de beelden de pasteltinten van ouderwetse kleurgravures. In deze film debuteerde Lynn Redgrave.

The Entertainer

1960 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1960. Drama van Tony Richardson. Met o.a. Laurence Olivier, Brenda De Banzie, Roger Livesey, Joan Plowright en Alan Bates.

Sjofele conferencier (Olivier) ruïneert een ieders leven en krijgt maar geen succes. Olivier is briljant als de egoïstische theaterman.

Saturday Night and Sunday Morning

1960 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1960. Drama van Karel Reisz. Met o.a. Albert Finney, Shirley Anne Field, Rachel Roberts, Norman Rossington en Hylda Baker.

Speelfilmdebuut van Karel Reisz is gebaseerd op een autobiografisch verhaal van Alan Silitoe en gaat over de lotgevallen van working class hero Arthur (Albert Finney´s debuut) die een sport tot in de perfectie beheerst: vrouwen versieren en weer dumpen. Maar - schrijft Silitoe - het gras blijft niet zomer en winter groen. Arthurs relatie met de vrouw van zijn vriend loopt uit op een `verdiend´ fiasco, en een flirt met 'nice girl´ Shirley Ann Field eindigt onvermijdelijk voor het altaar. Engelse critici zagen in Saturday Night and Sunday Morning de beste Britse film aller tijden.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Albert Finney op televisie komt.

Reageer