Paul Amiot: cast.
Er zijn 18 films gevonden.

Le train

1973 | Oorlogsfilm, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1973. Oorlogsfilm van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Romy Schneider, Maurice Biraud, Régine en Nike Arrighi.

De Noord-Franse huisvader Julien Maroyeur (Trintignant) vlucht in 1940 met zijn gezin voor de Duitse invasie. In de trein raakt hij gescheiden van zijn zwangere vrouw en dochtertje. Dan ontmoet hij de Joods-Duitse Anna Kupfer (Schneider), en tijdens de reis bloeit er iets moois op tussen de twee. Maar aangekomen op de bestemming vindt hij zijn gezin weer terug en verdwijnt Anna. Toch zien ze elkaar enkele jaren later terug, onder moeilijke omstandigheden. Sfeervol noodlotsverhaal, met sterk spel van de hoofdrolspelers, naar een verhaal van Georges Simenon. Twee jaar eerder maakte regisseur Granier-Deferre het fraaie drama Le chat.

L' Année du bac

1963 | Familiefilm, Drama

Frankrijk 1963. Familiefilm van Maurice Delbez. Met o.a. Jean Desailly, Simone Valère, Paul Amiot, Yvette Etiévant en Jacques Rispal.

Een groep middelbare scholieren wisselt tijdens een feestje verhalen over hun ouders uit, waaruit blijkt dat deze de moraal die ze hun kinderen voorhouden zelf niet bepaald in praktijk brengen. Sommigen worden daar cynisch van, anderen nemen zich voor het zelf beter te doen. Deze, qua opvattingen fiks gedateerde, toneelverfilming registreert slaafs de melodramatische scènes die ook nog eens onder de maat geacteerd worden.

La Fugue de Monsieur Perle

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Roger Richebé. Met o.a. Noël-Noël, Marie Glory, Arlette Poirier, Simone Paris en Jean Galland.

Een dorpsbakker komt in Parijs een erfenis incasseren en laat zich prompt bestelen. Hij weet niet hoe hij dat verlies aan zijn vrouw moet verklaren. Noël-Noël, als de humoristische observator van de kleinburger, komt weinig aan bod in deze voorspelbare klucht met voor de hand liggende grappen, die af en toe toch nog amusant zijn gebleven.

Tiercé à coeur

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Jacques de Casembroot. Met o.a. Jacqueline Porel, Sophie Desmarets, Francine Claudel, Pauline Carton en Henri Guisol.

Een advocaat, die als vermist is opgegeven tijdens de oorlog, hervindt zijn twee ex-echtgenoten en bovendien een derde echtgenote die getrouwd is met een op geld beluste man die zich meester heeft gemaakt van de papieren van de advocaat. Ze leven met z'n vieren een zeer stormachtig leven voordat de zaken in orde komen. Dit thema was nogal gedurfd in die tijd. Deze low-budget komedie is vrij onderhoudend en De Casembroot is een ten onrechte miskende cineast.

Ruy Blas

1947 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Pierre Billon. Met o.a. Jean Marais, Danielle Darrieux, Marcel Herrand, Gabrielle Dorziat en Alexandre Rignault.

Een naïeve Spaanse student wordt om zijn gelijkenis met een edelman door een corrupte politicus aan het hof geïntroduceerd om de vorstin te compromitteren. Hij wordt echt verliefd, bestrijdt het complot en offert zijn leven voor eer van koningin. Jean Cocteau bewerkte het versdrama van Victor Hugo tot een uiterst romantisch scherm-avontuur waarin Marais zijn dubbele hoofdrol wel heel zwaar aanzet.

Le Mystérieux Monsieur Sylvain

1947 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Jean Stelli. Met o.a. Simone Renant, Marcelle Praince, Claude Nollier, Suzanne Bara en Frank Villard.

Een waterbouwkundig ingenieur wordt gedood op het moment dat hij juist de naam van een spion zou gaan onthullen. Wie heeft hem gedood? Drie speurders duiken op, waaronder zich de geduchte en efficiënte monsieur Sulvain bevindt. Wie? Rond dit gegeven heeft Stelli, in een tijd waarin je overal spionnen zag, een situatieschets in elkaar gedraaid. Ook bekend als DANGER DE MORT.

La Grande Maguet

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Roger Richebé. Met o.a. Madeleine Robinson, Michèle Philippe, Béatrice Lulli, Silvia Monfort en Colette Régis.

Moeizame bewerking van een slechte roman van Catulle Mendès, die dezelfde titel draagt. Het bij sommige acteurs aanwezige talent is niet voldoende dit houterige melodrama te redden.

Martin Roumagnac

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Marlene Dietrich, Jean Gabin, Marcel Herrand, Margo Lion en Daniel Gélin.

Een aannemer ontdekt dat de wereldse vrouw met wie hij verloofd is een sjieke prostitu[KA1]ee is en vermoordt haar uit jaloezie. Tijdens het proces blijkt de oprechtheid van haar liefde. De enige film samen van het toenmalige liefdespaar Dietrich-Gabin is een clich[KA1]ematig melodrama dat bij de premi[KA2]ere al ouderwets was. De sterren zijn ook niet op hun best. (Overigens haalde de censor destijds 17 minuten uit de film). Het scenario is van de regisseur en Pierre Véry naar de roman van Pierre-René-Wolf.

L'aventure est au coin de la rue

1944 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1944. Komedie van Jacques Daniel-Norman en Jacques-Daniel Norman. Met o.a. Michèle Alfa, Suzy Carrier, Denise Grey, Odette Talazac en Marguerite Ducouret.

Pierre Tr[KA1]evoux (Rouleau) die zeer met zichzelf is ingenomen, vertelt met bravoure dat hij nachtelijke overvallers met succes van zich heeft afgeslagen. Zijn vrienden vinden hem een grote snoever en besluiten om hem een lesje in bescheidenheid te leren door een inbraak in zijn huis voor te wenden en bij wijze van ernstige grap zijn vriendin Arlette (Carrier) te ontvoeren. Pierre die de handtas van de zangeres Adria-Adria (Alfa) herkent, laat zich niet in de maling nemen, maar als echte gangsters Arlette werkelijk kidnappen, staat Pierre toch zijn mannetje. Een Franse screwbal comedy met vinnige dialogen van Jacques Berland en regisseur Daniel-Norman naar diens scenario. De er tamelijk onaantrekkelijk uitziende Rouleau speelt bepaald niet slecht, maar kan toch niet verhullen dat de film in zijn totaliteit een waterig geheel vormt. De rolperent mocht gemaakt worden omdat de Duitse bezetter een jaar eerder op het allerlaatste moment het draaien van de film LE ROI DES MONTAGNES verbood. Het camerawerk is van niemand minder dan Claude Renoir. De film ging zes maanden voor de bevrijding in première.

Monsieur La Souris

1942 | Misdaad, Drama, Thriller

Frankrijk 1942. Misdaad van Georges Lacombe. Met o.a. Raimu, Paul Amiot, Aimé Clariond, René Bergeron en Micheline Francey.

Op een regenachtige avond in Parijs schnabbelt Monsieur La Souris, een vriendelijke clochard, bij cabaret Le Gai Moulin als parapluman. Dan treft hij achter het stuur van een auto een levenloze man aan. Nadat hij hulp heeft gehaald rijdt de auto voor zijn neus weg, maar even later vindt Monsieur La Souris een goedgevulde portefeuille met een gezinskiekje erin. Typisch gelaagd Georges Simenon-verhaal werd ietwat lusteloos verfilmd. Reddende factoren zijn acteerfenomeen Raimu en de sfeerrijke fotografie. In de simpel-effectieve openingstitels regenen de letters weg. Regieassistent was Gilles Grangier.

J'Accuse

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Abel Gance. Met o.a. Victor Francen, Line Noro, Renée Devillers, Jean Max en André Nox.

Na 1918 heeft een man gezworen zijn leven te wijden aan het voorkomen van een nieuwe oorlog. Bij de mobilisatie in 1938 gaat hij terug naar het slagveld en roept de geesten van zijn gesneuvelde kameraden op om over de verschrikkingen van de oorlog te getuigen. De film moet in zijn ontstaansperiode geplaatst worden om op waarde te kunnen worden geschat, maar het pathetisch protest mist zijn uitwerking niet.

Les Hommes nouveaux

1936 | Historische film, Drama

Frankrijk 1936. Historische film van Marcel L'Herbier. Met o.a. Harry Baur, Nathalie Paley, Gabriel Signoret, Max Michel en René Bergeron.

Deze film roept gemengde gevoelens op. In het eerste deel wordt een verband gelegd tussen het voltooide werk van Lyautey en Marokko. In het tweede - fictieve - deel wordt getoond hoe diens opvolger zijn creaties opoffert aan zijn verlangen naar macht. Naar een roman van Claude Farrère. Rest het talent van Marcel Lherbier die nauwkeurig een verteerbare film regisseerde, waarvan het onderwerp totaal niet bij hem paste.

Les nuits moscovites

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Alexis Granowsky. Met o.a. Annabella, Harry Baur, Pierre Richard-Willm, Spinelly en Germaine Dermoz.

1916. WO I woedt in alle hevigheid. In een militair hospitaal in Moskou leert verpleegster Natacha Kovrine (Annabella) kapitein Ignatoff (Richard-Willm), een jonge officier kennen, die gewond is. Ze worden verliefd, maar ze is al verloofd met de veel oudere, maar rijke graanhandelaar Piotr Brioukow (Baur). Als Ignatoff begrijpt dat ze aan een ander toebehoort, verdwijnt hij geruisloos. Later wordt kapitein Ignatoff beschuldigd van spionage, maar de ridderlijke getuigenis van Brioukow redt hem van de strop. Een melodrama van jewelste, dat alleen nog maar interessant is vanwege de prachtige decors van André Andrejew en zeker niet vanwege het scenario van Hermann Kosterlitz die de pulproman van Pierre Benoit bewerkte. Het camerawerk was in handen van Franz Planer en Louis Née, en oogt nog steeds zeer goed. Baur was beslist niet in topvorm. Er werd tegelijkertijd een Engelstalige versie gedraaid onder de regie van Anthony Asquith met eveneens Baur, die zijn eigen rol speelde, Laurence Olivier, Penelope Dudley Ward en Robert Cochran. Deze film kwam in Engeland uit onder de titel MOSCOW NIGHTS en in Amerika als I STAND CONDEMNED.

Obsession

1933 | Drama

Frankrijk 1933. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Charles Vanel, Jean Yonnel, Louise Lagrange, Paul Amiot en Georges Paulais.

Raymond (Yonnel) leidt aan achtervolgingswaanzin in die mate zelfs dat hij getracht heeft zijn vrouw Louise (Lagrange) te vermoorden. Hij wordt opgesloten. Na een tijdje tracht zijn broer Pierre (Vanel) hem uit de instelling vrij te krijgen. Op zijn aandringen verhoort de procureur (Paulais) Raymond om diens geestelijke toestand vast te stellen. Uiteindelijk wordt Raymond voor genezen verklaard, maar zijn vrouw is er niet gerust in. Niemand weet echter dat Pierre er alle belang bij heeft dat Raymond vrij komt. Een kleine stijloefening in de film noir. De decors werden duidelijk gebouwd onder invloed van het Duitse surrealisme. Tourneur baseerde zijn scenario op het toneelstuk L'homme invisible van André de Lorde en Charles Binet. Achter de camera stonden Raymond Agnel en René Colas.

Le Voleur

1933 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1933. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Madeleine Renaud, Victor Francen, Jean-Pierre Aumont, Yolande Laffont en Jean Worms.

Omdat het huishoudgeld niet toereikend is om haar echtgenoot te verwennen en te behagen zoals hij verdient, gaat een jonge vrouw uit stelen. De spanning en het risico werken verslavend en ze gaat steeds verder tot een detective haar op het spoor komt. Een stille aanbidder geeft zich in haar plaats als dief uit. Deze simpele komedie - naar een toneelstuk van Henry Bernstein - krijgt frisse charme van de acteurs, terwijl Tourneur er niet méér tijd voor neemt dan strikt nodig is.

L' Etoile de Valencia

1933 | Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Duitsland 1933. Avonturenfilm van Serge de Poligny. Met o.a. Brigitte Helm, Jean Gabin, Thomy Bourdelle, Lucien Dayle en Paule Andral.

Onterechte verdenking van ontrouw doet een machinist bij de zeepolitie zijn vrouw verlaten. Later vindt hij haar terug als danseres in een louche nachtclub op Majorca. Door haar weet hij een handel in blanke slavinnen te ontmaskeren op een jacht dat door de zeepolitie al lang werd verdacht. Deze onderhoudende maar middelmatige avonturenfilm is de Franse versie van STERN VON VALENCIA van Alfred Zeisler, en dank zij de rolbezetting een verbetering daarop. UFA-ster Brigitte Helm nam de rol over van Ossi Oswalda.

Ces messieurs de la santé

1933 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1933. Drama van Pierre Colombier. Met o.a. Raimu, Edwige Feuillère, Lucien Baroux, Pierre Stephen en Georges Mauloy.

Een onbekende die om een baan in een noodlijdende winkel heeft gevraagd in ruil voor kost en inwoning, transformeert de zaak in een bloeiend en modern warenhuis. De politie ontdekt dat het ook een dekmantel is voor de wapenhandel, maar het zijn de hebzuchtige werkgevers die de man uiteindelijk echt noodlottig worden. Deze op zich vrije dorre verfilming van een toneelstuk dat op de affaire Stavisky was geïnspireerd, krijgt door die verwijzing èn door het opmerkelijke acteren van Raimu een boeiende meerwaarde. Het scenario is van Paul Armont en Léopold Marchand naar het gelijknamige toneelstuk van Armont en Marchand. Het camerawerk is van Curt Courant.

Coeurs joyeux

1931 | Komedie, Muziek

Duitsland​/​​Frankrijk 1931. Komedie van Max de Caucorbeil. Met o.a. Josseline Gaël, Jean Gabin, Gabriel Gabrio, Lucien Callamand en Paul Amiot.

Een bioscoop-operateur die verloofd is met de zuster van een juwelendief, komt zelf onder verdenking te staan. Na zijn onschuld te hebben bewezen, wordt hij eigenaar van de bioscoop. Deze zwakke operette-komedie (naar een scenario van Hermann Kosterlitz en Henry Koster) heeft als voornaamste kwaliteit de fotografie van Eugen Schufftan. Het is de Franstalige versie van Hanns Schwarz` ZIGEUNER DER NACHT (met Jenny Jugo, Jan Kiepura en Theo Lingen).