Michael McDonough (1967): camera.
Er zijn 8 films en 1 serie gevonden.

Leave No Trace

2018 | Drama

Verenigde Staten​/​​Canada 2018. Drama van Debra Granik. Met o.a. Thomasin McKenzie, Ben Foster, Jeffery Rifflard, Michael Draper en Peter Simpson.

Will, een Irak-veteraan met PTSS, heeft zo’n afkeer van de beschaving, dat hij samen met zijn dertienjarige dochter Tom diep verborgen in de bossen bij Portland, Oregon leeft. Tot ze worden ontdekt. Prachtig, subtiel sociaal drama van Granik is haar eerste film na Winter’s Bone (2010), de film die van Jennifer Lawrence een ster maakte. Deze film zou hetzelfde kunnen doen met de Nieuw-Zeelandse actrice Thomasin McKenzie, die geweldig is als Tom. Een naam die overigens pas gekozen werd na de repetities. Tom is namelijk de afkorting van Thomasin en werd tijdens de repetities steeds gebruikt. Een fictieve naam leek daarna niet meer te passen.

Starred Up

2013 | Drama

Verenigd Koninkrijk 2013. Drama van David Mackenzie. Met o.a. Jack O'Connell, Rupert Friend, Ben Mendelsohn en Sian Breckin.

De negentienjarige crimineel Eric - angstaanjagend goed gespeeld door O'Connell - is 'starred up', wat betekent dat hij ondanks zijn jonge leeftijd naar een gevangenis voor volwassenen wordt gestuurd. Daar zal hij voor het eerst in lange tijd zijn vader terugzien. Regisseur Mackenzie maakt het de kijker in deze film niet makkelijk. Hij verlaat de gevangenis geen moment, en sluit ons als het ware op met Eric. Een film lang lopen we mee in de schoenen van die kansarme klootzak. Eric vraagt niet om onze sympathie, maar aan het eind van de film heeft hij die wel.

Bosch

2014 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 2014. Misdaad van Eric Ellis Overmyer. Met o.a. Titus Welliver, Jamie Hector, Amy Aquino, Lance Reddick en Madison Lintz.

Gebaseerd op de bestsellers van Michael Connelly. Harry Bosch (Titus Welliver), rechercheur moordzaken bij de LAPD, staat terecht voor het neerschieten van een vermeende seriemoordenaar als een cold case hem confronteert met zijn verleden. Bosch valt op dappere nieuwkomer Julia Brasher (Annie Wersching), het afdelingsbeleid zorgt voor onrust en Bosch strijdt kosten wat kost voor rechtvaardigheid

Lay the Favorite

2012 | Komedie

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 2012. Komedie van Stephen Frears. Met o.a. Rebecca Hall, Bruce Willis, Catherine Zeta-Jones, Vince Vaughn en Joshua Jackson.

Gebaseerd op de memoires van Beth Raymer, een voormalige stripper die in Las Vegas in de wereld van sportwedden belandt. Ze valt al snel voor haar getrouwde baas Dink (fijne rol van Willis), en de interesse is wederzijds. Bedoeld als komedie maar zelden grappig, het drama blijft ongeïnspireerd, en Beth (een overacterende Hall) is als karikaturaal giechelende, steevast in hotpants gestoken bakvis maar moeilijk serieus te nemen. Zeldzame mislukking in het oeuvre van The Queen en High Fidelity-regisseur Stephen Frears.

Albert Nobbs

2011 |

2011. Rodrigo García. Met o.a. Glenn Close, Mia Wasikowska, Jonathan Rhys Meyers, Brendan Gleeson en Pauline Collins.

Albert Nobbs is bediende in een hotel in negentiende-eeuws Ierland. Een klein mannetje met een bolhoed, rossig haar en een geheim. Nobbs is namelijk geen man, maar een vrouw. Een vrouw die zich al dertig jaar lang verkleedt als man en niet eens meer weet hoe ze echt heet. Close is volkomen geloofwaardig als man en is het beste in een film die verder te veel op afstand blijft. Want regisseur García heeft weinig verrassends te melden over sekse en identiteit, en de verschillende subplotjes stellen niet veel voor.

Winter's Bone

2010 | Drama, Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 2010. Drama van Debra Granik. Met o.a. Jennifer Lawrence, John Hawkes, Kevin Breznahan, Dale Dickey en Garret Dillahunt.

Een onverschrokken tienermeid (Lawrence) onderneemt in het onherbergzame Ozark-berggebied in de staat Missouri een odyssee om haar criminele vader op te sporen. Ze moet wel, anders wordt ze met haar broertje en zusje uit hun huis gegooid. Onderweg ontmoet ze nogal wat extreme types. De film maakt een zeldzaam authentieke indruk, vooral dankzij Lawrence (The Hunger Games, Silver Linings Playbook) die de sterren van de hemel speelt. De onafhankelijk geproduceerde naturalistische noir-western werd overladen met prijzen, waaronder de hoofdprijs op het Sundance festival.

13

2010 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 2010. Drama van Gela Babluani. Met o.a. Jason Statham, Alexander Skarsgård, Mickey Rourke, Emmanuelle Chriqui en Michael Shannon.

Wat is spannender dan Russisch roulette in een kringetje met je revolver op het hoofd van je buurman, uitgebeeld door notoire filmboeven als Statham, Rourke, Winstone, Curtis '50 Cent' Jackson en Alexander Skårsgard? Welnu, een mixer op volle snelheid afwisselend hoog optillen en laten zakken in een volle beslagkom is spannender. Dat kan nog gaan spetteren. In Babluani's Amerikaanse remake van zijn eigen Franse speelfilmdebuut worden de nog enigszins spannende scènes met de Russische kringroulette ondergesneeuwd door het beduimelde en geforceerde tussengelegen drama, met bordkartonnen figuren in de marge die kant nog wal raken. Verspilling van talent.

Bowling for Columbine

2002 | Documentaire

Verenigde Staten​/​​Canada​/​​Duitsland 2002. Documentaire van Michael Moore.

De media verlammen ons, betoogt Michael Moore in Bowling for Columbine, een documentaire rond wapenhandel en wapenbezit in de VS. Moore suggereert en insinueert van alles, maar vrijwel nooit rechtstreeks. De kijker legt zelf verbanden. Alleen zijn dat wel, door de uiterst manipulatieve montage, precies de verbanden die Moore zijn toeschouwers wil laten leggen. Subtiel is anders, maar Moore's methode werkt wel. Wanneer hij aan het slot Charlton Heston ontmoet, de voorzitter van de National Rifle Association en de nemesis in Bowling for Columbine, zegt Moore tot tweemaal toe dat hij vanaf zijn zesde lid is van de club van wapenbezitters. Om Heston vervolgens genadeloos te ontmaskeren.

Snake Feed

1997 | Korte film

Verenigde Staten 1997. Korte film van Debra Granik. Met o.a. Jerry Dean, Richard Lieske en Corinne Stralka.

De media verlammen ons, betoogt Michael Moore in Bowling for Columbine, een documentaire rond wapenhandel en wapenbezit in de VS. Moore suggereert en insinueert van alles, maar vrijwel nooit rechtstreeks. De kijker legt zelf verbanden. Alleen zijn dat wel, door de uiterst manipulatieve montage, precies de verbanden die Moore zijn toeschouwers wil laten leggen. Subtiel is anders, maar Moore's methode werkt wel. Wanneer hij aan het slot Charlton Heston ontmoet, de voorzitter van de National Rifle Association en de nemesis in Bowling for Columbine, zegt Moore tot tweemaal toe dat hij vanaf zijn zesde lid is van de club van wapenbezitters. Om Heston vervolgens genadeloos te ontmaskeren.