Jean Galland: cast.
Er zijn 29 films gevonden.

Des frissons partout

1967 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1967. Komedie van Raoul André. Met o.a. Eddie Constantine, Perrette Pradier, Clément Harari, Janine Vila en Daniel Emilfork.

Twee rivaliserende bendes betwisten elkaar de buit van de meest onwaarschijnlijke overval van de eeuw, bestaande uit diamanten die op de place Vendôme werden gestolen. In één van die bendes is een agent van de FBI geïnfiltreerd. Een pretentieloze misdaadkomedie, zoals alle films van deze cineast, nog altijd het bekijken waard, dankzij het humoristische spel van Constantine als Jeff Gordon. Scenario van Michel Lebrun. Camerawerk van Henri Persin.

Sale temps pour les mouches

1966 | Actiefilm

Frankrijk 1966. Actiefilm van Guy Lefranc. Met o.a. Gérard Barray, Jean Richard, Philippe Clay, Patricia Viterbo en Nicole Maurey.

Commissaris San Antonio dringt een bende binnen die gespecialiseerd is in ontvoeringen van geleerden, door zich voor gangster uit te geven. Voor hij ontmaskerd wordt heeft hij ontdekt wie het brein achter alle plannen is. Deze film naar de komische SAN ANTONIO-serie van Frédéric Dard mist humor om een geslaagde parodie te zijn en vaart plus technische en financiële middelen, voor een onderhoudend avontuur. Zelfs de verplichte fatale dames blijven beneden de uiterlijke norm van het genre.

Julie de Chaverney

1965 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1965. Romantiek van jean-Pierre Marchand. Met o.a. Françoise Dorléac, Henri Pigeay en Jean Galland.

Een redelijke verfilming, vrij letterlijk naar de tekst en de strekking van het verhaal van Prosper M[KA1]erim[KA1]ee (1803- 1870). Genoemde heldin (Dorléac) is bedrogen door haar echtgenoot, maar gaat niet in op de avances van een aanbidder, omdat hij niet van adel is. Uiteindelijk belandt zij in de armen van een jongeman, die zij eerder afwees omdat hij geen vermogen had. Het belang schuilt geheel in de karakterschets, zoals altijd vlijmscherp geanalyseerd door deze meedogenloze schrijver. Het eindresultaat is een mengsel van de romantiek uit zijn tijd en een wrang en wreed realisme. Een voortreffelijke Dorléac, die op 25-jarige leeftijd overleed.

Un drôle de paroissien

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Jean Poiret, Jean Tissier, Jean Yonnel, Véronique Nordey en Marcel Pérès.

‘Heer, geef me een teken’, smeekt berooide aristocraat George (Bourvil), geknield in zijn Parijse buurtkerk. Nog geen seconde later wordt zijn smeekbede verhoord met het geluid van klinkende munten in de collectebus aan de muur. Voilà, George wordt collecterover, zodat hij zijn tijd kan wijden aan le Seigneur en zich - volgens zijn eigen waterdichte logica - niet hoeft te verlagen tot werk. Een zachtaardige, mild bevoogdende komedie met voorzichtige maatschappijkritiek, gefilmd in en rond een tiental verschillende kathedralen in de Franse hoofdstad. Ook bekend als Deo gratias.

L' Honorable Stanislas, agent secret

1963 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Komedie van Jean-Charles Dudrumet. Met o.a. Jean Marais, Geneviève Page, Maurice Teynac, Gaia Germani en Jean Galland.

Een eerzaam ondernemer wordt door het aantrekken van een verkeerde jas voor spion aangezien en van het in bezit hebben van geheime documenten verdacht. De geheime dienst is van het misverstand op de hoogte, maar laat het zo om de gangsters te kunnen arresteren, zodat de held op eigen vindingrijkheid en sportieve vermogens is aangewezen. Dit parodisch spionageavontuur heeft een weinig oorspronkelijke ironie, maar het tempo en de kleurrijke typeringen maken de film bij vlagen uiterst amusant.

Une Grosse tête

1961 | Actiefilm, Sportfilm

Frankrijk 1961. Actiefilm van Claude de Givray. Met o.a. Eddie Constantine, Alexandra Stewart, Georges Poujouly, Pierre Étaix en Liliane David.

Een verstokte vrijgezel transformeert met een jonge skelter-kampioen een noodlijdend sportvliegveld tot skelter-circuit. Plannen dreigen door rivalen te worden gesaboteerd, terwijl de terugkeer van een ex-geliefde de vriendschap verstoort. Ongewone variant op de Eddie-formule en daarom interessant, maar komt als film-op-zich niet boven de onderhoudende middelmaat uit.

Les Snobs

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Francis Blanche, Jacques Dufilho, Jean Galland, Gérard Hoffmann en Elina Labourdette.

De directeur van een zuivelcoöperatie in Normandië is in de melk verdronken en de vier adjunctdirecteuren komen in het geweer om zich als opvolger te laten kiezen. Ieder heeft eigen tactiek en kruiwagens, maar de jongste bespeelt met succes het snobisme van de plattelands-notabelen. Deze nogal venijnig uitgevallen satire krijgt haar voornaamste scherpte door de gewoonlijk tweede- of derde plansacteurs naar voren te halen die van hun rollen ongegêneerde karikaturen maken.

Les Godelureaux

1961 | Komedie, Mysterie

Frankrijk 1961. Komedie van Claude Chabrol. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Bernadette Lafont, Charles Belmont, Jean Tissier en Sacha Briquet.

Eigengereide jonge snob is slachtoffer van een practical joke van zijn kennissenkring. Hij wreekt zich door de vriendin van rijkeluiszoon af te troggelen en haar vervolgens de bons te geven. Ze troost zich snel met een Amerikaan. Een van de dwarse satires waarmee Chabrol zich in het begin van zijn carrière de woede van pers en publiek op de hals haalde. Film over 'versierde leegte' is daarmee niet lege film, al kan voor wie geen afstand neemt tot irritante personages, ergernis makkelijk overslaan. Brialy is perfect.

Le Rendez-vous de minuit

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Roger Leenhardt. Met o.a. Lilli Palmer, Michel Auclair, Maurice Ronet, José Luis de Vilallonga en Alvaro Gheri.

Een ooit mislukte aspirant-actrice slaagt er niet in de zin van haar bestaan te vinden. In de bioscoop ziet ze een film waarvan de ster opvallend op haar lijkt en in haar rol ook zelfmoord overweegt. Deze interessante mengeling van fictie en werkelijkheid is alleen gedateerd omdat invloed van idolen tegenwoordig op àndere terreinen speelt dan de film. Een knappe dubbelrol van Palmer.

La Tête contre les murs

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Georges Franju. Met o.a. Jean-Pierre Mocky, Anouk Aimée, Paul Meurisse, Pierre Brasseur en Charles Aznavour.

Een vader laat zijn zoon die hem heeft willen bestelen opnemen in een psychiatrische inrichting waar tegenstrijdige ideeën zijn over de behandeling van de patiënten. Nadat de jongen zich vergeefs tegen therapie heeft verzet probeert hij te ontsnappen. Zowel het acteren van Mocky als het door hem geschreven scenario doet de roman van Hervé Bazin onvoldoende recht, maar de regie van documentarist Franju en de fotografie van Eugen Shüfftan geven de film een beklemmende sfeer. De eerste dramatische rol van Aznavour als medepatiënt.

Christine

1958 | Romantisch drama

Frankrijk​/​​Italië 1958. Romantisch drama van Pierre Gaspard-Huit. Met o.a. Alain Delon, Micheline Presle, Sophie Grimaldi, Fernand Ledoux en Jean-Claude Brialy.

Wenen, 1906. Ondanks zijn liefde voor een jong meisje kan een officier er niet toe komen om een eind te maken aan zijn verhouding met een getrouwde barones. Als hij in een duel met haar echtgenoot gedood wordt, merkt het meisje pas dat ze werd bedrogen. Deze nieuwe versie van Schnitzlers Liebelei - in 1932 door Max Ophüls verfilmd met Romy's moeder Magda Schneider - mist de melancholieke poëzie van het origineel, zodat er een wat sentimentele film overbleef. Curiositeitswaarde door de combinatie Hoofdrolspelers Schneider en Delon verloofden zich na de draaiperiode.

Une Manche et la belle

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Henri Verneuil. Met o.a. Henri Vidal, Isa Miranda, Jean-Loup Philippe, Alfred Adam en Simone Bach.

Een secretaresse begint een verhouding met de nieuwe echtgenoot van een rijke oudere werkgeefster en zet hem tot moord op zijn vrouw aan. Uit het testament blijkt de enige erfgenaam een zoon te zijn van wie men het bestaan niet wist en die verloofd is met zijn minnares. Deze bij vlagen verrassende film naar James Hadley Chase maakt effectief gebruik van het dom- blondje-image van Demongeot van wie men zulke uitgekooktheid niet zou vermoeden.

A pied, à cheval et en voiture

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Maurice Delbez. Met o.a. Noël-Noël, Denise Grey, Sophie Daumier, Gil Vidal en Darry Cowl.

Een werknemer in een begrafenisonderneming heeft een afkeer van auto's, maar koopt er toch een om indruk te maken op de sjieke schoonouders van zijn dochter. Veel pech bevestigt al zijn vooroordelen. Deze slechts bij vlagen grappige komedie biedt de gelegenheid bekende acteurs aan het begin van hun carrière te zien.

Foreign Intrigue

1955 | Thriller

Verenigde Staten 1955. Thriller van Sheldon Reynolds. Met o.a. Robert Mitchum, Ingrid Thulin, Frederick O'Brady, Gene Decker en Jean Galland.

Een beroemd miljonair sterft plotseling in zijn riante villa aan de C[KA4]ote d`Azur. Zijn voormalige secretaris, nu journalist Dave Bishop (Mitchum), gelooft niet in een natuurlijke dood en gaat naspeuringen doen naar het verleden van het slachtoffer. Tamme thriller, geschreven door Reynolds zelf, gebaseerd op de tv-serie die van 1951 tot 1955 liep. Mitchum geeft de indruk dat hij het scenario ook niet zag zitten, maar dat hij wel een verblijf in Zuid-Frankrijk op prijs stelde. Cameralieden Bertil Palmgreen en Roger Monteran haalden dan ook alles uit de mooiste locaties die zij in het zuiden konden vinden, zodat de film meer te bieden heeft als reisfolder dan als thriller.

Marianne de ma jeunesse

1954 | Romantiek

Duitsland​/​​Frankrijk 1954. Romantiek van Julien Duvivier. Met o.a. Pierre Vaneck, Marianne Hold, Isabelle Pia, Gil Vidal en Jean Yonnel.

Rijke kinderen die door hun ouders naar een kostschool zijn gestuurd, zijn in twee kampen verdeeld. Een in Argentinië opgegroeide jongeling weet zich met zijn verhalen tot aanvoerder te maken en gaat op onderzoek naar een landgoed aan de overkant van het meer, waar hij verliefd wordt op een geheimzinnig meisje dat angstvallig bewaakt wordt. Deze symbolische film probeert de droomwereld van jongeren in sfeervolle en mysterieuze beelden te vangen en slaagt daar grotendeels in, hoewel het 'dromerig acteren' van de jeugdige spelers op den duur gaat irriteren. Gelijktijdig werd de Duitse versie, MARIANNE MEINE JUGENDLIEBE, opgenomen, met Horst Buchholz en Udo Vioff in rollen van Vaneck en Vidal.

Le fils de Caroline Chérie

1954 | Avonturenfilm, Romantiek, Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1954. Avonturenfilm van Jean Devaivre. Met o.a. Jean-Claude Pascal, Sophie Desmarets, Jacques Dacqmine, Georges Descrières en Brigitte Bardot.

De in Spanje opgegroeide zoon van Caroline Chérie verzet zich tegen de Spaanse de bezetting door Napoleon. Na ettelijke reeksen van avonturen waarbij verliefde vrouwen hem uit de nood helpen, hervindt hij zijn identiteit en zijn vader. Pascal was naar de normen van jaren 1950-60 een mooie man, maar als acteur zo'n houten klaas dat de van zijn pikante moeder geërfde amoureuze aanleg potsierlijk overkomt. Camerawerk van Maurice Barry. Het scenario is van de regisseur die de roman van Cécil Saint Laurent bewerkte.

Madame de...

1953 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Danielle Darrieux, Charles Boyer, Vittorio De Sica, Jean Debucourt en Jean Galland.

Vermaard meesterwerk over schone schijn en hol decorum, gebaseerd op de roman van Louise de Vilmorin. Actrice Darrieux (8 Femmes) overtuigt als de verveelde titelheldin die haar verstandshuwelijk in Parijs anno 1900 verlucht met nutteloze aankopen en dito minnaars terwijl haar vooraanstaande echtgenoot zich vermaakt met een buitenvrouw. Geen vuiltje aan de geparfumeerde lucht, totdat de echtelieden hun sociale positie zien wankelen vanwege de escapades. Een topstuk uit het rijke oeuvre van Ophüls, bewonderd vanwege het inventieve gebruik van camerakranen en -rails die de jaren 50-kijker een uniek perspectief gaven.

Le Guérisseur

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Yves Ciampi. Met o.a. Jean Marais, Danièle Delorme, Dieter Borsche, Jean Murat en Jean Galland.

Een jonge arts heeft succes met paranormale geneeswijzen en wekt de verliefdheid van een ongeneeslijk zieke pati[KA3]ente op. Als ze merkt dat hij aan zichzelf twijfelt valt ze in handen van een echte kwakzalver, maar de `wonderdokter` zal toch haar sterven begeleiden en zich voortaan aan de gangbare geneeskunde wijden. De film hinkt ietwat op twee gedachten: hij ageert tegen kwakzalverij en tegen de medische wetenschap die de pati[KA3]ent alleen als een geval beschouwt. Niettemin interessant, ondanks conventionele (en conventioneel geacteerde) love story tussen arts en patiënte.

Le plaisir

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Jean Galland, Madeleine Renaud, Daniel Gélin, Claude Dauphin en Gaby Morlay.

De Maupassant door Ophüls: een portmanteaufilmmeesterstuk. In Le masque zijgt een oudere Casanova op de dansvloer ineen. In La maison Tellier neemt de madam van een maison close haar nachtvlinders mee op een bijzonder uitje. Le modèle vertelt de tragische liefde tussen kunstschilder en muze. Kijker, treed binnen in de Belle Époque van de classicistische Franse cinema: van decors, kostumering en fotografie tot spel en muziek ademt Le plaisir perfectie en ambivalente schoonheid. Het door Christian Matras gerealiseerde openingsshot van het tweede segment is een mirakel.

La Fugue de Monsieur Perle

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Roger Richebé. Met o.a. Noël-Noël, Marie Glory, Arlette Poirier, Simone Paris en Jean Galland.

Een dorpsbakker komt in Parijs een erfenis incasseren en laat zich prompt bestelen. Hij weet niet hoe hij dat verlies aan zijn vrouw moet verklaren. Noël-Noël, als de humoristische observator van de kleinburger, komt weinig aan bod in deze voorspelbare klucht met voor de hand liggende grappen, die af en toe toch nog amusant zijn gebleven.

Edouard et Caroline

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Jacques Becker. Met o.a. Anne Vernon, Daniel Gélin, Jacques François, Elina Labourdette en Jean Galland.

Een getrouwde, werkeloze musicus moet bij cultuursnobs een huisconcert geven dat belangrijk kan zijn voor zijn carrière. Zenuwen over avondkleding leiden tot ruzie met zijn vrouw en zelfs een echtscheiding is niet van de lucht. Opnieuw is een uiterst simpel verhaal voor Becker niet meer dan aanleiding voor een innige observatie van het huwelijk en een satirische benadering van milieus. De film behoudt zijn charme zonder dat deze gedateerd is.

Menaces

1939 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1939. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Erich von Stroheim, Henri Bosc, Mireille Balin, Ginette Leclerc en Wanda Wangen.

Vijf angstige dagen vlak voor het uitbreken van WO II in een hotel in het Quartier Latin, waar de gasten o.a. bestaan uit vluchtelingen (w.o. professor Von Stroheim, die zelfmoord zal plegen), en twee jonge kerels, Galland en Loder, die naar het front vertrekken. De film werd gekweld door allerlei problemen bij de produktie (het negatief verschroeide) en in 1944 maakte Gréville een optimistisch einde aan de film, wat hij daarna weer liet varen voor het oorspronkelijke. Opmerkelijk vanwege het historische tijdsbeeld dat beklemmend is vastgelegd. Scenario van regisseur Gr[KA1]ville, dialogen van Pierre Lestringuez. Het camerateam bestond uit: Alain Douarinou, Nicolas Hayer, Otto Heller en André Thomas.

Le roman de Werther

1938 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1938. Romantiek van Max Ophüls. Met o.a. Pierre Richard-Wilm, Annie Vernay, Jean Galland, Jean Périer en Paulette Pax.

Een dichter sterft aan een ongelukkige liefde voor een jonge vrouw die met zijn vriend is getrouwd. Ophüls geeft een ontnuchterende versie van de romantische Weltschmerz uit Goethe's beroemde roman die de personages aardser en volwassener maakt en bepaalt, door of in verzet tegen sociale conventies. Vernay vooral is opmerkelijk in de genadeloze oprechtheid van Lotte en de virtuose cameravoering geeft zowel interieurs als fraaie landschappen en motoriek en expressie van de acteurs alle aandacht. Deze minder bekende film doet nauwelijks onder voor klassiek naoorlogs werk van deze regisseur. Scenario van Ophüls en Hans Wilhelm. Camerawerk van Eugen Schüfftan, Paul Portier, Fédote Bourgassof en Georges Stilly.

Entente cordiale

1938 | Drama, Historische film

Frankrijk 1938. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Gaby Morlay, Victor Francen, Pierre Richard-Willm, André Lefaur en Janine Darcey.

Terwijl de Prins van Wales in Parijs de bloemetjes buitenzet, wordt koningin Victoria geconfronteerd met een dreigende oorlog met Frankrijk: Lord Kitchener en commandant Marchand in Afrika zijn met elkaar in conflict gekomen. De Franse regering verkiest uiteindelijk vrede boven nationale trots. De Frans-Britse verstandhouding anno 1898 werd het onderwerp van een groots opgezette kostuumfilm, waarin men, door een overmaat aan personages èn omdat alle nationaliteiten door Fransen worden gespeeld, soms de draad dreigt kwijt te raken. Door de stijl en het spel is het toch een boeiend document geworden.

Passeurs d'hommes

1937 | Romantiek, Oorlogsfilm

Frankrijk 1937. Romantiek van René Jayet. Met o.a. Junie Astor, Myno Burney, Dora Casati, Rita Francis en Jane De Carol.

Boer Nelissen (Remy) en zijn dochter Elisabeth (Astor) helpen tijdens de Duitse bezetting in WO I heel wat mensen ontsnappen van België naar Nederland. Als boer Nelissen verraden wordt, wordt hij gefusilleerd door de Duitse bezetter. Zijn dochter zet het werk in d'r eentje voort. Als ze kapitien Galland moet overzetten, wordt ze op hem verliefd. Romantisch melodrama tegen de achtergrond van verraad, angst en krijgsrumoer. Er zitten enkele meters celluloid in, die met de hand zijn ingekleurd. Georges Asselin en Marius Roger bemanden de camera. Jean-Louis Bouquet schreef het scenario naar de roman van Martial Lekeux.

Marthe Richard au service de la France

1937 | Historische film, Actiefilm

Frankrijk 1937. Historische film van Raymond Bernard. Met o.a. Edwige Feuillère, Erich von Stroheim, Jean Galland, Marcel Dario en Delia Col.

Marthe Richard, die werkelijk heeft bestaan, wint het vertrouwen van het hoofd van de Duitse geheime dienst en maakt zo de landing van de Amerikanen in Frankrijk tijdens de Eerste Wereldoorlog mogelijk. Een verzorgde maar oppervlakkig geregisseerde film. Het spel en de muziek zijn goed. Ook bekend als MARTHE RICHARD ESPIONNE en MARTHE.

Remous

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Jeanne Boitel, Jean Galland, Diana Sari, Françoise Rosay en Maurice Maillot.

Eenvoudig drama over een gedoemde liefde: tijdens de huwelijksreis krijgt Henri Saint-Clair (Galland) een fataal auto- ongeluk, waardoor hij verlamd raakt. Zijn vrouw Jeanne (Boitel) raakt gefrustreerd en is hem ontrouw. Henri hoort ervan, wil Jeanne niet in de weg staan en pleegt zelfmoord. Jeanne is geschokt door deze opoffering en laat haar minnaar vallen. Ze besluit uit pi[KA3]eteit haar overleden man trouw te blijven. Deze film is vooral interessant als men overweegt in welk tijdperk hij werd gemaakt. Een tijd waarin de probleemstelling van de seksualiteit in de literatuur (bijv. [KL]Lady Chatterley`s Lover[KLE] van D.H. Lawrence uit 1928) betekende dat het werk jarenlang (tot 1958) op een index kwam en alleen onder de toonbank verkocht kon worden. Deze film gaat dus over ingehouden seksuele verlangens, eer en wroeging. Dat was toen heel wat. Wordt gerekend tot Gréville's belangrijkere werken. Scenario van de regisseur, Kurt Alexander en André Doderet naar de roman A Kiss in the Dark van Peggy Thompson. Camerawerk van Roger Hubert.

Les croix de bois

1932 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1932. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Pierre Blanchar, Charles Vanel, Gabriel Gabrio, Jean Galland en Paul Azaïs.

Deze film over WO I (1914-1918) die zich grotendeels in de loopgraven afspeelde, wordt gezien van de Franse zijde. De rolprent is de tegenhanger van ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT van Lewis Milestone uit 1930 en doet kwalitatief beslist niet onder Milestone's film die internationaal beroemder werd. Indringende soberheid zonder pathetische uitschieters van regisseur Bernard, die daar in andere films zeer toe geneigd was. Zelfs Blanchar acteert zonder franje. Het scenario is van regisseur Bernard, Roland Dorgelès en André Lang. Het camerawerk is van Jules Kruger.

Fantômas

1932 | Mysterie, Fantasy, Komedie

Frankrijk 1932. Mysterie van Paul Féjos. Met o.a. Tania Fédor, Anielka Elter, Marie-Laure, Jean Galland en Thomy Bourdelle.

De markiezin De Langrune is in haar kasteel vermoord. Voor inspecteur Juve (Bourdelle) staat meteen vast dat Fant[KA4]omas (Galland) de dader is. Twee getuigen die Juve kunnen helpen bij het onderzoek, vinden voortijdig hun einde. Het schijnt dat een vrouw Fantômas de helpende hand biedt, zodat hij kan ontsnappen. Deze film met een scenario van regisseur Féjos en Anne Mauclair die de dialogen schreef, is gebaseerd op de romans van Pierre Souvestre en Marcel Allain. In feite is dit de herverfilming van het mysterieverhaal van Louis Feuillade uit 1913. Ondanks de 'moderne' middelen, geluid en belichting, legt deze film het toch af tegen zijn illustere voorganger. Féjos kwam uit Hongarije en heette oorspronkelijk Pál Fej[KA11]os. Het camerawerk is van Roger Hubert en Peverell Marley.