Peter Kaufman: productie.
Er zijn 3 films gevonden.

Quills

2000 | Historische film, Drama, Biografie

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland 2000. Historische film van Philip Kaufman. Met o.a. Geoffrey Rush, Kate Winslet, Joaquin Phoenix, Michael Caine en Billie Whitelaw.

In een inrichting slijt Markies De Sade (Rush) zijn laatste dagen onder toeziend oog van een jonge katholieke priester (Phoenix) en een bevallig kamermeisje (Winslet). Beiden raken bedwelmd door de schandaalauteur met zijn sinistere, maar uiterst aimabele charme. Uiteindelijk arriveert dr Royer-Collard (Caine) om de markies middels isolatie en marteling te breken, met desastreuze gevolgen voor alle betrokkenen. Rush schippert bedreven tussen decadente ranzigheid en delicate fijngevoeligheid zonder ook maar een moment de kijker van zich te vervreemden.

Rising Sun

1993 | Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1993. Thriller van Philip Kaufman. Met o.a. Sean Connery, Wesley Snipes, Harvey Keitel, Cary-Hiroyuki Tagawa en Kevin Anderson.

Rising Sun is lang niet zo anti-Japans als het boek van Michael Crichton waarop de film is gebaseerd. Regisseur Kaufman (The Right Stuff, The Unbearable Lightness of Being) schreef zelf mee aan het script en maakte een thriller waarin de Japanse zakenwereld en mentaliteit (in Crichtons boek wortel van alle kwaad) hooguit zorgen voor enige 'couleur locale', terwijl de échte schurken nog steeds uit de VS komen. Het resultaat is een wat vlakke film, waarin de cultuurclash tussen broodnijdige Amerikanen en Japanse uitvreters niet uit de verf komt. Connery, Snipes en Keitel leveren prima werk, dat wel.

Henry & June

1990 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1990. Drama van Philip Kaufman. Met o.a. Fred Ward, Uma Thurman, Maria de Medeiros, Richard E. Grant en Kevin Spacey.

Gelikte verfilming van Anaïs Nins erotische dagboeken die ze schreef ten tijde van haar onstuimige driehoeksverhouding, begin jaren dertig, met schrijver Henry Miller en diens vrouw June. Henry & June onderscheidt zich onder andere door de prachtige decors van wellustig Parijs in de jaren dertig. Kaufman, die eerder de arthouse-hit The Unbearable Lightness of Being maakte, zorgde met dit werk voor een aanpassing in het Amerikaanse filmkeuringssysteem: het keurmerk 'X' (porno) werd vervangen door 'NC-17' (no children under 17). Let op de hier nog onbekende Spacey, die sinds zijn doorbraakrol in The Usual Suspects tot de commerciële top van Hollywood behoort.