Marek Siudym: cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Das Heimweh des Walerjan Wrobel

1990 | Familiefilm, Oorlogsfilm

Duitsland 1990. Familiefilm van Rolf Schübel. Met o.a. Artur Pontek, Michael Gwisdek, Peter Striebeck, Andrzej Mastalerz en Michael Staszczak.

In 1941 moet de zestien-jarige Wrobel - een schitterende rol van Pontek - van het bezette Polen naar Duitsland in het kader van de Arbeitseinsatz (dwangarbeid). Het duurt niet lang of hij krijgt last van heimwee. Na een mislukte vluchtpoging steekt hij in zijn naïviteit de schuur van de boerderij waar hij te werkgesteld is, in brand in de hoop dat hij als persona non grata naar huis gestuurd wordt. Het loopt echter geheel anders: hij wordt beschuldigd van verraad en komt terecht in een concentratiekamp in afwachting van zijn proces. De officier van justitie eist zonder de minste schroom de doodstraf. Hij wordt door een rechter zonder dat deze last van geweten krijgt ter dood veroordeeld en vervolgens 'netjes' geëxecuteerd. Een zeer sterk psychologisch drama over een adolescent die terecht komt in de mallemolen van de oorlog die hij niet begrijpt. Het scenario van regisseur Schübel is sober en afstandelijk wat de authenticiteit van deze waar gebeurde geschiedenis alleen maar groter maakt. Deze aangrijpende film, die ook volwassenen zal aanspreken, lijkt niet direkt geschikt voor kinderen vanaf negen jaar, maar kinderen bepaalden zelf op kinderfilmfestivals dat de film juist voor die leeftijd zeer geschikt was. Rudolf Körösi hanteerde de camera. Meervoudig bekroond.

Konopielka

1982 | Drama

Polen 1982. Drama van Witold Leszczy[KA1]nski. Met o.a. Krzysztof Majchrzak, Anna Seniuk, Joanna Sienkiewicz, Jerzy Block en Marek Siudym.

De aankomst van een stadse lerares in een afgelegen dorp brengt grote veranderingen teweeg, vooral in het leven van haar gastheer. Leszczy[KA1]nski - bekend geworden door zijn Oscar-nominatie ZYWOT MATEUSZA - geeft met veel warmte, sensibiliteit en humor de confrontatie weer tussen twee verschillende werelden. De opmerkelijk mooie zwart-wit fotografie geeft het verhaal over het 'verloren paradijs' authenticiteit.