Dieter Mann

Acteur

Dieter Mann is acteur.
Er zijn 36 films gevonden.

Wohin mit Vater?

2009 | Drama

Duitsland 2009. Drama van Tim Trageser. Met o.a. Hans-Jochen Wagner, Anna Loos en Dieter Mann.

Twee bejaarde mensen wonen op zichzelf, waarbij de vrouw de zorg heeft voor haar man die niet meer kan lopen. De volwassen kinderen doen wat ze kunnen om te helpen. Maar dan overlijdt de moeder; hoe nu verder?

Ein Hausboot zum Verlieben

2009 | Komedie, Romantiek

Duitsland 2009. Komedie van Jorgo Papavassiliou. Met o.a. Heikko Deutschmann, Julia Koschitz en Dieter Mann.

Politicus Hans-Werner Glehdorn moet na de dood van zijn vrouw ineens alleen voor zijn drie kinderen zorgen. Deze lopen weg om de woonboot van hun moeder te zoeken. Zo ontmoet Hans-Werner Isabell, die hij meteen in dienst neemt als kindermeisje.

Judith Kemp

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Helmut Metzger. Met o.a. Jennifer Nitsch, Gunter Berger, Gesine Cukrowski, Julia Richter en Roxanne Borski.

De veelbelovende bedrijfsjuriste Judith is niet gelukkig met haar baan. Ze heeft familierecht gestudeerd en ziet haar roeping in het helpen van mensen in nood.

Dornröschens leiser Tod

2004 | Thriller, Misdaad

Duitsland 2004. Thriller van Markus Rosenmüller. Met o.a. Nadja Auermann, Heikko Deutschmann, Carin C. Tietze, Michael Kind en Jens Schäfer.

Het leven in het kleine stadje Königsrode staat volledig op zijn kop als er op een dag een kinderlijkje wordt gevonden. Het blijkt het stoffelijk overschot te zijn van een meisje dat vijf jaar eerder spoorloos verdween. De moeder van het slachtoffertje staat nog steeds onder verdenking van moord. Totdat duidelijk wordt dat ook de inwoners van Königsrode een geheim met zich meedragen.

Der Untergang

2004 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Duitsland/Italië/Oostenrijk 2004. Drama van Oliver Hirschbiegel. Met o.a. Bruno Ganz, Alexandra Maria Lara, Corinna Harfouch, Ulrich Matthes en Juliane Köhler.

In Der Untergang - over de laatste dagen van de Führer - wordt nauwgezet in beeld gebracht hoe Hitler (een geniale Ganz) aanvankelijk nog aardige kantjes had, bijvoorbeeld voor zijn secretaresse Traudl Junge, op wier memoires de film is gebaseerd. Eenmaal in het nauw gedreven door de geallieerden wordt hij steeds open­­lijker onaangenaam. Hitler en zijn intieme kring worden neergezet als personen die geen gevoel (meer) hebben voor de rauwe werkelijkheid. Die de kijker overigens regelmatig te zien krijgt, opdat hij niet vergete welk een destructie Hitler heeft veroorzaakt.

Blindgänger

2004 | Jeugdfilm

Duitsland 2004. Jeugdfilm van Bernd Sahling. Met o.a. Ricarda Ramünke, Maria Rother, Oleg Rabcuk, Dominique Horwitz en Christine Hoppe.

Bitterzoete jeugdfilm over twee dertienjarige blinde meisjes, Marie en Inga (Ramünke en Rother), die langzaam maar zeker de wereld buiten hun veilige blindeninternaat verkennen. De musicerende meisjes willen meedoen met een talentenjacht op tv maar krijgen te horen dat ze niet mediageniek zijn. Een toevallige ontmoeting met een jonge voortvluchtige Russisch-Duitse accordeonist zet de deur alsnog open. Filmmaker Sahling en zijn getalenteerde cast vervallen geen moment in vals sentiment. Het resultaat is een ontroerende, integere opgroeifilm. Die Blindgänger viel onder meer in de prijzen op het Berlijnse filmfestival en op het Amsterdamse Cinekid-festival.

Tod im Park

2003 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2003. Misdaad van Martin Eigler. Met o.a. Barbara Rudnik, Harald Schrott, Meral Perin, Dieter Mann en Birke Bruck.

De 47-jarige psychologe in de criminaliteit Hannah Schwarz (Rudnik) is als zeven-jarig kind met haar moeder de DDR ontvlucht vlak voordat de Muur van Berlijn werd opgericht. Haar vader zou nakomen, maar is in Schwerin gebleven. Hannah`s moeder was hierover zeer verbitterd. Zij heeft het beeld van Hannah`s vader altijd verguisd, waardoor Hannah nooit over hem heeft nagedacht, ook tijdens haar studie. De vader heeft zich opgewerkt als overtuigd communist bij de politie van Berlijn. Anderhalf jaar geleden is haar moeder aan kanker overleden en nu is haar vader gestorven. Hannah gaat met frisse tegenzin naar Schwerin voor de begrafenis. Ze ontmoet Suse Richter (Bruck), de conci[KA3]erge en vertrouwelinge van haar vader en de gepensioneerde officier van justitie Beus (Mann), die vertelt dat haar vader zich vlak voor zijn dood had opgewonden over een mysterieuze moord. Tussen de spullen van haar vader vindt Hannah de nodige aanwijzingen, die haar doen geloven, dat deze zaak in verband staat met een zaak uit het verleden, waar haar vader aan het begin van zijn carri[KA2]ere bij betrokken geraakt was. Ze neemt contact op met het jonge hoofd van de afdeling moordzaken Katharina Petrescu (Perin), die Hannah's hulp afslaat. Ondertussen kan Hannah zich niet meer losmaken van de zaak, die kennelijk in verband staat met haar verleden, en haar denkbeelden over dat verleden danig in de war zal brengen. Een sterk en spannend scenario van Sven Poser en regisseur Eigler over de schokkende confrontatie met de waarheid en werkelijkheid, waaraan voorheen nimmer gedacht werd. Rudnik is boeiend in haar hoofdrol en krijgt daarbij de juiste steun van de bijrollen onder de strakke regie van Eigler. Het camerawerk is van Wedigo von Schultzendorff.

Das Glück ihres Lebens

2003 | Romantisch drama

Duitsland 2003. Romantisch drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Thekla Carola Wied, Walter Kreye, Paul Grasshoff, Katja Woywood en Dieter Mann.

Ja, dat bestaat: gelukkig gescheiden vrouwen. Maria Bergmann (Wied) is er zo eentje. Ze is ergens in de vijftig en ze is een nieuw leven begonnen. Ze exploiteert een bloemenboetiekje in een Adlon-achtig hotel in Berlijn. Ze heeft een zoon, Niklas (Grasshoff), die een getalenteerd pianist is. Ze ontmoet Holger Schenk (Kreye), een charmante kerel van haar eigen leeftijd. Het is een aardige vent, al is hij een bedroefd over het feit dat hij zijn zoon verloren heeft, van dezelfde leeftijd als Niklas. De jongen was het dodelijke slachtoffer van een verkeersongeval, waarbij de laffe veroorzaker is doorgereden. Maria ziet de liefde tussen haar en Holger opbloeien, maar dan ontdekt zij dat Niklas al geruime tijd de piano niet meer aanraakt. Hij is gedeprimeerd en uit zijn evenwicht geraakt door een ongeluk dat hij op de weg heeft veroorzaakt. Driemaal raden wie daarbij het slachtoffer was... Zouden Maria en Holger het houden en kan Niklas uit het diepe dal kruipen? Het scenario is van Marlis Ewald. Zij is een specialiste wat betreft soapachtige melodrama's. Dus de liefhebbers zitten hier goed en daarbij komt het behoorlijke spel van de rolverdeling. Het camerawerk van Eberhard Geick past geheel en al bij deze smartelijke geschiedenis met een aanvaardbare afloop.

Bella Block - Kurschatten

2003 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2003. Misdaad van Thorsten Näter. Met o.a. Hannelore Hoger, Rudolf Kowalski, Matthias Habich, Dagmar Manzel en Dieter Mann.

Bella (Hoger) is voor een kuur naar de Noordzee gegaan. Ondergedompeld in drabberig water is geen pretje en de heilzame regels, waar Bella zich aan moet houden zijn stierlijk vervelend. Ze is verschrikkelijk blij haar vlam van vroeger te ontmoeten, Henning Harmsen (Habich), want dat brengt een beetje leven in de brouwerij. Hij is journalist bij een plaatselijke krant. Op een internaat in de buurt valt een dode onder de leerlingen. Het is Hennings neef. Nu heeft Bella eindelijk iets zinnigs te doen. Ze komt erachter dat de kostschool als instituut voor de elite moeilijke tijden doormaakt en dat een deel van de leerlingen er fascistische denkbeelden op nahoudt. Dit leidt tot heftige uiteenzettingen, maar of hier de doodsoorzaak gezocht moet worden, betwijfelt Bella. Hennings zuster Karin (Manzel) komt in allerijl uit Amerika overgevlogen. Ondertussen brengt Simon (Kowalski) Bella een bezoekje in de hoop op een aangename verpozing. Hij wordt algauw verteerd door gevoelens van jaloezie als hij Bella zo heftig in de weer ziet voor Henning. Zou Simons feeling juist zijn? Als we naar de titel kijken geniet Simon onze sympathie. Jochen Brunow schreef een psychologische moordgeschiedenis, die Hoger op het lijf is geschreven en zij krijgt krachtig tegenspel van de uitstekende Habich als Henning. Het camerawerk is van Joachim Hasse.

Rosa Roth - Die Abrechnung

2002 | Misdaad

Duitsland 2002. Misdaad van Carlo Rola. Met o.a. Iris Berben, Carmen-Maja Antoni, Jockel Tschiersch, Zacharias Preen en Gunter Schoß.

Bij de overval op het bankfiliaal, waar Martha Hanson (Hagen) werkt, moet zij de dader de buit overhandigen, maar ze stopt zonder dat haar collega`s iets door hebben ook een paar marken in haar eigen zak. De overvaller ontkomt, maar doodt een klant die hem probeerde te tegen te houden. Martha krijgt later thuis bezoek van een onbekende die haar koelbloedigheid zo bewonderde en we weten meteen dat het om de bankovervaller gaat. Martha is gefascineerd als een jong konijn dat een brilslang ziet. Ondertussen zit Rosa Roth (Berben) met haar onderzoek te modderen en Martha, Rosa's belangrijkste getuige, vertelt haar niet meer dan ze kwijt wil. Korte tijd later loopt er een drugstransactie mis in een bos; er vallen schoten en er is weer een dode te betreuren. Het is duidelijk dat het om dezelfde dader gaat als bij de bankoverval. Van Martha ontbreekt ieder spoor - is zij een lastige getuige, van wie men zich ontdaan heeft of is zij een medeplichtige? Het onderzoek voert de chique Rosa naar Lissabon, waar de zaak tot een showdown komt. Het scenario van Klaus Poche bevat een aardig verhaal dat voor één keer nu eens niet helemaal op Berben is toegeschreven, maar ook de ruimte geeft aan het oogverblindende vampje, een talent in opkomst, Hagen - en dat is heel prettig en maakt veel goed. Het camerawerk is van Thomas Merker en de regie was in vaste handen van de altijd aanwezige Rola.

Die Geisel

2002 | Thriller, Misdaad

Duitsland 2002. Thriller van Christian Görlitz. Met o.a. Suzanne von Borsody, Jürgen Vogel, Sylvester Groth, Oliver Stokowski en Christian Redl.

De 45-jarige Ella Jansen (Von Borsody) is psychologe in de gevangenis van Wei[KL29]enburg, waar zware misdadigers vastzitten. Als dubbele moordenaar Heiner Lienau (Stokowski) iemand in gijzeling neemt, haalt zij hem over om haar in gijzeling te nemen inplaats van die andere persoon. Ze bepraat Heiner om de zaak op te geven en op het moment dat ze hem zover heeft, bestormt de SEK de gevangenis. De in het nauw gedreven Heiner voelt zich verraden en verkracht uit wraak Ella, die desondanks Heiner weet te bewegen tot overgave nadat hij geld en een vluchtauto ter beschikking had gekregen. In plaats dat Ella als de heldin van de dag wordt gevierd, wordt zij door het slijk gehaald als de gevangenisdirectie de SEK prijst en haar bestempelt als de sloerie van het gevang. Ella ontdekt dat het om een machtsstrijd gaat tussen het ministerie van justitie en het gevangeniswezen. Zij besluit zich schrap te zetten en aan haar rehabilitatie te werken. Ze haalt na een keiharde strijd tenslotte haar gelijk. Het scenario van regisseur Görlitz en Uta König is gebaseerd op een waar gebeurd voorval uit 1996. De film wordt met verve vertolkt door Von Borsody, gesteund door sterke bijrollen. Het camerawerk is van Johannes Geyer.

Traumfrau mit Verspätung

2001 | Romantiek, Komedie

Duitsland 2001. Romantiek van Hans-Erich Viet. Met o.a. Thekla Carola Wied, Horst Buchholz, Dieter Montag, Peter Francke en Rudolf Kowalski.

Katharina Lenz (Wied) is een huisvrouw die al flink op middelbare leeftijd is. In haar leven is ze veel tekort gekomen en heeft ze zich altijd uitgesloofd voor haar man Hartmut (Montag) en opgeofferd voor haar onuitstaanbare kinderen, Siggi (Tonkel) en Marion (Golombek). Op de avond voor kerst krijgt zij te horen dat ze van een oudtante een leuke som heeft ge[KA3]erfd. Katharina denkt dat zij nog een dikke twintig jaar voor de boeg heeft en besluit het ervan te gaan nemen, zonder man en kinderen. Ze trekt de deur achter zich dicht, laat zich optutten en hult zich in nieuwe kleren. Ze bezoekt regelmatig het graf van haar weldoenster en maakt op die manier kennis met knappe weduwnaren, die haar warmte en liefde schenken. Hierbij zijn een romanticus (Kowalski), een violist (Franke) en een uitgaanstype (Mann) dat van dansen houdt. Ze weten geen van allen dat zij geen weduwe is en een gezin heeft, waarvan de dochter probeert een stukje van de erfenis in handen te krijgen. Alleen haar vertrouweling en vriend advocaat Leon (Buchholz) is op de hoogte. Het is echter de vraag of de euforie, waarin Katharina verkeert, kan voortduren. Het scenario van Thomas Brückner is gebaseerd op de Zweedse tv- film DEN TATUERADE ÄNKAN van Lars Molin uit 1998, die op het tv-festival van Monte Carlo werd bekroond, maar het is minder spitsvondig en ironisch. Wied in de hoofdrol schittert en het weerzien van Buchholz is zeker niet onplezierig. Steimle, die een bekend gezicht heeft gekregen in de krimiserie POLIZEIRUF 110 als Hauptkommissar Jens Hinrichs speelt hier de priester, de herder des heren, die niets meer begrijpt van zijn verloren schaapje Katharina. Het camerawerk is van Michael Bertl. Mild amusante kost.

Der Club der grünen Witwen

2001 | Komedie

Duitsland 2001. Komedie van Udo Witte. Met o.a. Rita Russek, Christine Neubauer, Manon Straché, Ursula Karven en Horst Buchholz.

Dorothee en haar drie buurvrouwen bedenken een spelletje om uit de sleur te geraken: ieder moet een persoon uit zijn omgeving kiezen, die ze dood zou wensen. Door loting wordt bepaald wie welk slachtoffer toegewezen krijgt en voor deze persoon moet zij dan een passende, theoretische moord bedenken. Uiteraard loopt een en ander uit de hand.

Preis der Schönheit

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Vera Loebner. Met o.a. Christian Quadflieg, Claudine Wilde, Christine Neubauer en Dieter Mann.

Plastisch chirurg Dr. Gregor Rauch (Quadflieg) maakt een fout bij de lifting van het gezicht van Frauke Nimrath (Wilde), een tv-presentatrice die getrouwd is met de machtige mediabaron Albrecht Nimrath (Mann), die uit wraak Rauchs leven en huwelijk ruïneert. Rauch moet zich noodgedwongen terugtrekken op het land en zijn toekomst ziet er somber uit. Dan leert hij een jonge Italiaanse kennen en hij krijgt weer moed... Onbenullig drama naar een scenario van Rolf Gumlich. De geroutineerde rolverdeling is niet slecht, maar desondanks kan het nauwelijks boeien. Het camerawerk is van Thomas Merker.

Verratene Freundschaft - Ein Mann wird zur Gefahr

1999 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1999. Misdaad van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Tim Bergmann, Jan Gregor Kemp, Dieter Mann en Isabella Parkinson.

De zwangere Monika Danner (Grauwiller) komt om bij een verkeersongeval. Volgens de politie een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Haar verdrietige en diepgeraakte man Ulf (Behrendt), ontdekt dat het geen ongeluk was. Ulf werkt bij de BKA, de Duitse federale politie naar FBI-model. Hij verlaat de dienst om op eigen houtje de onderste steen boven te halen. Hij raakt daarbij in veel te diep vaarwater en bij een schietpartij lost hij een dodelijk schot op een investment banker (een `modern` beroep). Zijn ex-collega en goede vriend Tony Tremp (Bergmann) moet hem opsporen en inrekenen. Terwijl hun vriendschap zwaar op de proef gesteld wordt, blijkt niet alles te zijn zoals het lijkt. Het is wel aardig om de populaire en succesvolle TATORT commissaris Max Ballauf (Behrendt) uit Keulen nu eens - ogenschijnlijk - aan de andere kant van de wet te zien. Bovendien krijgt Behrendt behoorlijk tegenspel van de in Duitsland niet minder populaire Bergmann, maar hoe je het wendt of keert het scenario van Ulli Stephan is volledig cliché en zonder verrassingen. Stereo. Ook bekend als GLANZZEITEN.

Nur ein toter Mann ist ein guter Mann

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Wolf Gremm. Met o.a. Thekla Carola Wied, Dieter Mann, Rolf Becker, Lambert Hamel en Franziska Bronnen.

Tijdens hun stormachtige huwelijk heeft Walter Winkler (Mann) het zijn vrouw Ursula (Wied) niet gemakkelijk gemaakt; ze moest hem bij zijn waaghalzerij volgen. Zijn grove optreden werd niet haar, maar hem fataal. Walter die een onderneming heeft in verpakkingen, was aan zijn centen gekomen door zijn bankier te chanteren met de hulp van dure call-girl Elisabeth Stein (Ruland). Ursula bloeit op nadat Walter onder de groene zoden ligt. Ze is nu de baas over het bedrijf, dat door toedoen van Walters grootste concurrent Willi Wontura (Hamel) failliet dreigt te gaan. Willi laat geen streek ongemoeid. Als Ursula ook met afpersing bedreigd wordt vanwege de onnatuurlijke dood van de opdringerige pianostemmer Schwarzenberg (Terne) en minnaar Reinhard Ehler (goed voor in bed, maar niet voor de zaak), krijgt zij onverwacht hulp van Elisabeth. De dames staan hun mannetje, maar geloven in de finale dat de uitspraak uit de titel, hen tenslotte niet van nut is, want zonder vent is er ook niks aan. 'Kerels', zo vinden zij, 'verdienen op zijn minst één kans'. De satirische roman van Gaby Hauptmann is beslist origineel, al mag je haar wellicht wat eenzijdigheid verwijten. De rolverdeling, zowel het sterke als het zwakke geslacht, zette onder de vaardige regie van Gremm die ook de roman bewerkte, zijn beste beentje voor. Vakkundig camerawerk, inclusief mooie opnames tijdens ruig weer voor de Mallorcaanse kust van Carl. F. Koschnik.

Und plötzlich war alles anders

1997 | Romantiek

Duitsland 1997. Romantiek van Dagmar Damek. Met o.a. Marita Marschall, Hans Werner Meyer, Marianne Sägebrecht, Bettina Hauenschild en Petra Zieser.

Een liefdesgeschiedenis met een goede en gelukkig afloop, waarvan het pad echter niet over rozen ging. Vrederechter Anette Rehlingen (Marschall), die zich met familiedisputen bezig houdt, is door een tragisch verkeersongeval aan een rolstoel gekluisterd. Ze is echter een dappere en vooral gedisciplineerde vrouw, die met haar handicap heeft leren leven. Haar omgeving heeft groot respect voor haar. Op een diner dat ter ere van haar gegeven wordt schuift een late, maar schone gast naast haar aan. Het is Viktor Dursthoff (Meyer), die niets merkt van haar toestand. Tussen die twee ontstaat een genanimeerd gesprek en het is liefde op het eerste gezicht. Als Viktor het later door heeft, wordt Anette wantrouwig - ten lange leste is dat ten onrechte. Het scenario van Brigitte Blobel is wat aan de optimistische kant, waar minder validen toch hoop uit kunnen putten. Marschall is wat te oud voor haar rol, maar over het algemeen is het toch een aannemelijk gespeelde film. Sägebrecht is altijd een plezier om aan het werk te zien. Camerawerk van Lothar Elias Stickelbrucks.

Ein starkes Team - Mordlust

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Michael Steinke. Met o.a. Maja Maranow, Florian Martens, Götz Schubert, Leonard Lansink en Tayfun Bademsoy.

Met behulp van de computer probeert de politie een schets te maken van een seriemoordenaar die het voorzien heeft op jonge prostituees en die steeds in andere gedaanten zijn slag slaat. Als blijkt dat de man iedere keer afgaat op advertenties in de krant, bedenkt het team een plan waarbij Verena als lokvogel moet dienen

Der Prinzgemahl

1997 | Komedie

Duitsland 1997. Komedie van Vera Loebner. Met o.a. Robert Atzorn, Constanze Engelbrecht, Janina Flieger, Ricardo Radke en Stefan Wigger.

Jens Morgenroth (Atzorn) is scheepsbouwkundig ingenieur, die trots op zijn werk is. Zijn vrouw Karin (Engelbrecht) is consultant voor het bedrijfsleven. Zij wordt gevraagd mee te doen met de parlementsverkiezingen aan de zijde van de regeringspartij. Jens haalt er zijn schouders over op, want Karin staat op een onverkiesbare plaats en hij sympathiseert met de oppositie, die aan de beurt is om te winnen. Het pakt heel anders uit: Karin wordt minister en Jens raakt zonder werk, want de werf gaat dicht. De status van huisman spreekt hem niet aan. Interessante film over een onderwerp dat op deze schaal nog maar weinig mannen treft, maar wat op een lager niveau al lang aan de gang is: de rollenwisseling door het betere opleidingsniveau; niet iedereen kan zich als een Dennis Thatcher profileren! Goed spel van de hoofdrollen, vooral Atzorn, onder de gedreven regie van Loebner. Scenario van Felix Huby en Gunther Scheuthle. Camerawerk van Peter Krause.

David im Wunderland

1997 |

Duitsland 1997. Moritz Seibert. Met o.a. David Winter, Scott Larcher, Katharina Schütz, Hannes Thannheiser en Stephan Korves.

De vijftien-jarige David Hofer (Winter) leeft met zijn familie volgens de strenge regels van een Jacobijnse gemeenschap op een boerderij zonder elektriciteit en stromend water. Moderne techniek, zoals auto`s en huishoudapparaten zijn taboe. In tegenstelling tot andere jongens van zijn leeftijd brengt hij zijn tijd niet door met skate-boarden, naar de film gaan of het hebben van een vriendinnetje, maar met werken, bidden en slapen. Iedere vorm van contact met vreemden is verboden. Hij gaat zwemmen zonder toestemming en hij wordt gepest door een stel jongeren uit de buurt. Uit medelijden schiet Michael (Larcher) hem te hulp. Michael is een typische stadsjongen en door hun groeiende vrienschap begint David zich voor diens wereld, die hem onbekend is, te interesseren. Hierdoor haalt hij zich de woede van zijn vader op de hals en moet hij kiezen tussen zijn gemeenschap of alleen komen te staan in de grote, gevaarlijke wereld. Een gevoelig portret van een ongewone vriendschap die de botsing tussen twee verschillende levensbeschouwingen en twee uiteenlopende tijdperken teweegbrengt. De jonge hoofdrollen leveren prima werk. Een geslaagde debuutfilm die een grote indruk nalaat, mede door de treffende schildering van de Jacobijnse gemeenschap, die niet meer van onze tijd lijkt te zijn. Seibert schreef zelf het scenario. Achter de camera stond Markus Hausen. Gedraaid werd in de zomer van 1996. Super 16 mm.

Tresko - Im Visier der Drogenmafia

1996 | Thriller

Duitsland 1996. Thriller van Günter Gräwert, Gnther Grèwert en Günther Gr¿wert. Met o.a. Mario Adorf, Gudrun Landgrebe, Juraj Kukura, Andrea Sawatzki en Dieter Mann.

Tresko infiltreert als Paul Krger binnen de Russische kunstscene in Berlijn. Kunsthandelaar Sascha Melnikow introduceert hem als een collega en zodoende weet Tresko de eerste gegevens over de Russische maffia te verzamelen. Samen met onderwereldbaas Kremer, en met aan het hoofd de ex-Stasi officier Gebert, handelt deze organisatie in alles dat geld oplevert: drugs, kunst en prostitutie. Ook Tresko's vrouw Katrin werkt aan een onthulling. Bij een onderzoek naar de moord op een prostituee komt ze de mensenhandelaar Milan op het spoor. Milan beseft dat de journaliste een gevaar voor hem oplevert en laat haar ontvoeren. Bij zijn vertwijfelde zoektocht naar Katrin komt Tresko tot de ontdekking dat beiden door dezelfde personen worden bedrogen. Lukt het hem om zijn vrouw uit handen van de gewelddadige kidnappers te redden en Milan uit te leveren?

Der Mörder und die Hure

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Michael Lähn. Met o.a. Katja Studt, Sebastian Koch, Dieter Mann, Angelika Bartsch en Peter Flechtner.

De aan lager wal geraakte student in de rechten Roman (Koch) leert een blond meisje kennen, Sonja (Studt), in een Pools hotelletje. Ze worden verliefd en elkaars minnaars. Na een tijdje verliezen ze elkaar uit het oog. Roman, die in Berlijn de kost verdient door een taxi te besturen, ziet haar terug in een bordeel, waar Oosteuropese vrouwen pezen nadat zij onder valse beloftes hierheen zijn gelokt en met intimidatie, slaag en anders fraais worden vastgehouden. Roman wil haar uit het milieu bevrijden en dat kan tegen de vergoeding van de som van twintigduizend mark (ca. tienduizend Euro). Roman wil het geld lenen bij woekeraar Liebke (Gahr), maar er ontstaat een conflict met dodelijke afloop. Roman heeft algauw de Berlijnse politie achter zich aan, maar dan maakt Sonja een move. Jammer dat een competente rolverdeling aan zo`n onorigineel scenario (van Hartmann Schmige) verkwist werd. Het camerawerk is van Franz Rath. Kan men gerust bekijken ter ontspanning, maar verwacht geen vuurwerk.

Wer Kollegen hat, braucht keine Feinde

1995 | Drama

Oostenrijk/Duitsland 1995. Drama van Martin Enlen. Met o.a. Martina Gedeck, Heino Ferch, Hans Werner Meyer, Dieter Mann en Bettina Kupfer.

Sinds zijn scheiding moet Georg Meier (Ferch) die programmeur is bij een multi-media concern, voor zijn twee kinderen zorgen en lijden zijn prestaties eronder. Zijn baas Mark Heller (Meyer) heeft op dit moment gewacht. Hij wil namelijk de hele afdeling van Georg opdoeken en vervangen met betere en goedkopere programma`s uit Amerika; dit is dus de gedroomde gelegenheid. Hij stuurt zijn ex-vriendin Sylvie Schmidtbauer (Gedeck) op hem af en zij moet de bewijzen verzamelen, waaruit blijkt dat Georg zijn taak niet meer aankan. Alles loopt echter anders dan Mark gepland had. De film kan dienen als een uitstekend handboek voor managers van grote bedrijven. Op dramatisch-satirische wijze brengt Enlen dit als thriller opgebouwd verhaal van onderkruiperij en collegialiteit. De acteurs zitten goed in hun rol, op het randje van drama en cynisme. Sterk gestructureerd scenario van Gabriela Sperl, in beelden omgezet door Hans-Günther Bücking. Formaat 16:9. Stereo.

Das Versprechen

1995 | Romantiek, Drama

Duitsland/Frankrijk 1995. Romantiek van Margarethe von Trotta. Met o.a. Corinna Harfouch, Meret Becker, August Zirner, Anian Zollner en Jean-Yves Gaultier.

De film begint in 1961 als de Berlijnse Muur wordt opgetrokken. Een stel jongeren, w.o. Sophie en Konrad, willen hem smeren door de riolen, maar Konrad treuzelt omdat zijn schoenveter losraakt en versteent op het moment suprëme als een VOPO- patrouillewagen nadert. Een poging van Sophie om hem te laten op te laten halen door een passeur mislukt.

Maus und Katz

1993 |

Duitsland 1993. Hajo Gies. Met o.a. Mario Adorf, Brigitte Janner, Dieter Mann, Ulrike Kriener en Ulrich Tukur.

Twee mannen hebben ogenschijnlijk niets met elkaar te maken: Heinz Lückert is burgemeester van een grote Duitse stad, Jovan Koslowski is er de ongekroonde koning van de onderwereld en de bordelen. Beiden zijn op zoek naar nog meer geld en nog meer macht.

Kaspar Hauser

1993 | Biografie, Historische film, Drama

Zweden/Oostenrijk/Duitsland 1993. Biografie van Peter Sehr. Met o.a. André Eisermann, Katharina Thalbach, Uwe Ochsenknecht, Udo Samel en Jeremy Clyde.

Deze film vertelt het verhaal van een heel boos sprookje, dat helaas echt gebeurd is hoewel de naakte waarheid nimmer boven water is gekomen. Op 29 september 1812 wordt in het Duitse vorstendom Baden-Baden een troonopvolger geboren. Door gekonkel van gravin Hochberg (Thalbach) wordt de baby verdonkeremaand en groeit hij als Kaspar Hauser buiten het hof op. Later wordt hij uit angst vanwege zijn mogelijke claim op het vorstendom twaalf jaar opgesloten in een donker hol. Oud is de prins nooit geworden, want op nog jonge leeftijd sterft hij onder zeer verdachte omstandigheden: het is dan 1835. Regisseur Sehr heeft een film willen maken over een boeiend gegeven, waarvan de gerechtelijke documenten nog altijd niet openbaar zijn gemaakt door de staat Baden-Würthemberg - daar wringt hem de schoen: het mysterie blijft onopgehelderd en de kijker blijft met een onbevredigd gevoel achter. Hoofdrol Eisermann levert echter goed werk af, het camerawerk van Gernott Roll is heel fraai en Dietmut Remy heeft prachtige kostuums verzorgd. Geproduceerd voor de tv met geld van Europese omroepen; ook uitgebracht in de bioscoop. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Die Rache des Kapitèns Mitchell

1989 |

1989. Christa Mhl. Met o.a. Dieter Mann, Walfriede Schmitt en Swetlana Schènfeld.

Deze film vertelt het verhaal van een heel boos sprookje, dat helaas echt gebeurd is hoewel de naakte waarheid nimmer boven water is gekomen. Op 29 september 1812 wordt in het Duitse vorstendom Baden-Baden een troonopvolger geboren. Door gekonkel van gravin Hochberg (Thalbach) wordt de baby verdonkeremaand en groeit hij als Kaspar Hauser buiten het hof op. Later wordt hij uit angst vanwege zijn mogelijke claim op het vorstendom twaalf jaar opgesloten in een donker hol. Oud is de prins nooit geworden, want op nog jonge leeftijd sterft hij onder zeer verdachte omstandigheden: het is dan 1835. Regisseur Sehr heeft een film willen maken over een boeiend gegeven, waarvan de gerechtelijke documenten nog altijd niet openbaar zijn gemaakt door de staat Baden-Würthemberg - daar wringt hem de schoen: het mysterie blijft onopgehelderd en de kijker blijft met een onbevredigd gevoel achter. Hoofdrol Eisermann levert echter goed werk af, het camerawerk van Gernott Roll is heel fraai en Dietmut Remy heeft prachtige kostuums verzorgd. Geproduceerd voor de tv met geld van Europese omroepen; ook uitgebracht in de bioscoop. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Polizeiruf 110: Auskünfte in Blindenschrift

1983 | Misdaad, Thriller

DDDE/Duitsland 1983. Misdaad van Peter Vogel. Met o.a. Jürgen Frohriep, Michael Pan, Dieter Mann, Renate Geißler en Christine Schorn.

In augustus 1992 keert de 28-jarige Savannah (Roeun) terug uit de strijd tegen de Rode Khmer van Pol Pot. Zo snel als de communisten uit het straatbeeld verdwenen zijn, hebben gelukszoekers, mafiosi en ander gespuis zich meester gemaakt van de economie en het corrupte openbare leven - niets bijzonders in landen, waar men zich heeft kunnen bevrijden van het communistische juk. Een nieuw bestaan opbouwen is niet eenvoudig, want Savannah heeft behalve zijn oom, bij wie hij is ingetrokken, niemand meer. Met kickboksen verdient hij een grijpstuiver en houdt zich in leven. Dromend van klatergoud en glans, leert hij bij de kassa van de bioscoop de aantrekkelijke Srey Poeuv (Chan) kennen. Zij danst in een bar en wie haar goed wil betalen, mag meer. Ze zoekt haar klanten in de 'betere' kringen van de snel rijk geworden lieden. Hij is weg van haar en wil met haar een gezin stichten. De ontgoocheling is groot, want er is geen eerlijk werk te krijgen, zodat Savannah tenslotte vervalt tot de kleine misdaad. Het spel van de hoofdrollen onder de bezielende regie van Panh is prachtig. Tweede deel na LES GENS DE LA RIZIÈRE van een trilogie in neorealistische stijl met een vleugje Satyajit Ray, de grote Indiase meester die in dit genre school maakte. Het scenario is van regisseur Panh en Eve Duboise. Het camerawerk is van Christophe Pollock. Dolby Digital.

Moritz in der Liftassäule

1982 | Familiefilm

Duitsland 1982. Familiefilm van Rolf Losansky. Met o.a. Dirk Müller, Dieter Mann, Walfriede Schmitt, Rolf Ludwig en Dorit Gäbler.

Moritz (Müller) is een dagdromer. Hij ziet dingen anders en wordt daarom uitgelachen. Op zeker moment besluit hij zich te verstoppen in een kiosk. Iedereen is tevergeefs op zoek naar hem. Alleen zijn vriend en een poes die zich kan veranderen in een meisje weten waar hij is. De film kent enkele leuke poppenfragmenten, zoals de gedaantewisseling van een poes in een meisje en omgekeerd. De hoofdrolspeler Moritz is een minpunt aan de film: hij is geen sympathiek jochie. Scenario van de regisseur, die het gelijknamige boek van Christa Kózik bewerkte.

Polizeiruf 110: Alptraum

1981 | Misdaad

DDDE 1981. Misdaad van Peter Vogel. Met o.a. Dieter Mann, Volkmar Kleinert, Renate Blume, Manfred Kranich en Jürgen Zartmann.

Bernd Broske (Mann) is nog altijd tot over zijn oren verliefd op zijn frivole donkerharige vrouw Angela (Blume). Hij aanbidt haar zodanig dat hij voor haar uit stelen gaat, waardoor hij de bak in draait. Wegens goed gedrag komt hij vervroegd op vrije voeten en gaat samen met Wilhelm Gurak (Kleinert) die hij in de petoet heeft leren kennen, naar huis. Hij ontdekt dat Angela helemaal niet zo veel van hem hield, want zij heeft inmiddels troost gezocht bij werktuigkundig ingenieur Hanssen (Kranich), die door Angela mee naar binnen wordt genomen. Bij Bernd slaan alle stoppen door. Hun luxueuze houten huis dat door Bernd van een bouwval was omgetoverd tot een paleis (met gestolen bouwmaterialen), vliegt in brand. Een politieman die nachtdienst heeft en toevallig passeert, kan Angela nog net uit het brandende huis redden, maar de brandweer vindt een verkoold lijk, dat niet onmiddellijk ge[KA3]identificeerd kan worden. Hauptmann Fuchs (Borgelt) die het onderzoek leidt, hoort van zijn dappere collega dat Bernd en een andere man gesignaleerd waren bij het huis van Angela en hij had vastgesteld dat Bernd een week eerder vrijgelaten was. Fuchs neemt onmiddellijk contact op met Berlijn om een opsporingsbericht te laten rondsturen aan alle politiebureaus in de DDR. In een volgende sc[KA2]ene zien we Bernd en Wilhelm die ontnuchterd zijn en weten wij wie het verbrande slachtoffer was. Nu is het nog een kwestie van tijd voordat Hauptmann Fuchs het tweetal laat aanhouden. Terwijl Oberleutnant Bergmann (Zartmann) en Oberleutnant Fischer (K[KA3]orner) jacht op hen maken, ontdekt Bernd de ware aard van zijn z.g. kameraad Gurak, die probeert zijn zwakheden uit te buiten. Bernds uiteindelijke arrestatie komt als een bevrijding. Aflevering 71 uit de serie is meer het psychologische portret van een zwakke man, voor wie de dingen zich van kwaad tot erger ontwikkelen. Het scenario van Fred Unger bevat nogal wat `ondeugende` situaties naar DDR-normen volgens westers voorbeeld: hippieachtige kleding, een pruik, een pikante striptease van Blume op een feestje met jonge en oude kameraden, de vriendin van de politieman die haar kleren uittrekt en naakt door het huis loopt (maar je ziet in beide gevallen net niets), passende muziek uit het tijdperk, enz. De film heeft een tamelijk rustig tempo zonder dat er een zeer duidelijke indeling van tijd en plaats is. Gesitueerd in het koele voorjaar.

Glück im Hinterhaus

1979 | Drama

DDDE 1979. Drama van Herrmann Zschoche. Met o.a. Dieter Mann, Jutta Wachowiak en Ute Lubosch.

Een keurig getrouwde bibliothecaris van middelbare leeftijd wordt verliefd op een jonge collega, wat zijn geordende leventje verstoort en uiteindelijk besluit hij terug te keren naar vrouw en kinderen.

Polizeiruf 110: Schuldig

1978 | Misdaad, Drama

DDDE 1978. Misdaad van Rolf Römer. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrid Göhler, Hans-Peter Reinecke, Annekathrin Bürger en Rolf Römer.

Aflevering 55 is een moralistische, sociaal getinte vertelling naar DDR-normen over het morele verval van rangeerder Jochen Schober (Reinecke), die door een fout op het werk een ongeluk veroorzaakte. Hij wordt ontslagen, raakt aan de drank en kan heel wreed uit de hoek komen. Door een vriend begeeft hij zich op het slechte pad, maar zijn vriendin Eva Rickelmann (B[KA3]urger) probeert hem ertoe aan te zetten met eerlijk werk zijn brood te verdienen. Jochen wil wel, maar hij is niet wilskrachtig genoeg en het mag dus niet baten. Hij komt voortijdig aan zijn einde, waardoor Hauptmann Fuchs (Borgelt) en zijn collega Vera Arndt (Göhler) moeten uitzoeken wie dit op zijn geweten heeft en hoe het zo ver kon komen. Het scenario is van regisseur Römer, die tevens de rol speelt van Ulrich Peters. Het camerawerk is van Peter Krause.

Brandstellen

1977 | Drama

DDDE 1977. Drama van Horst Brandt. Met o.a. Dieter Mann, Wolfgang Dehler en Heidemarie Wenzel.

Een DDR-film over de Westduitse aangelegenheden. Radicale advocaten, protest tegen de aanleg van een militair oefenterrein. Nogal simplistisch.

Lotte in Weimar

1974 | Drama, Historische film

DDDE 1974. Drama van Egon Gühnter en Egon Günther. Met o.a. Martin Hellberg, Lilli Palmer, Jutta Hoffmann, Katharina Thalbach en Rolf Ludwig.

Regisseur G[KA3]unther schreef zelf het scenario naar de gelijknamige roman van Thomas Mann over Charlotte Kestner (Palmer) die als de jonge Lotte Buff (Wilke) een stormachtige affaire had met dichter Wolfgang von Goethe (Eichorn). Ze wees hem indertijd af, wat de gekwetste Goethe in zijn roman [KL]Werthers Leiden[KLE] beschreef. Ze keert na veertig jaar terug naar Weimar, waar de oudere Goethe (Hellberg) een hoge post in de regering vervult als Minister van Staat. Ze wil het contact met Goethe hernieuwen, maar het zal niet meer worden wat het ooit geweest was. Ondanks de behoorlijke hoofdrollen, is het een bloedeloze film naar een verouderd concept. Een totale afgang voor de Oost-Duitse DEFA toen ze hem (als hun eerste film) naar het festival van Cannes inzonden voor de officiële mededinging. Het camerawerk is van Erich Gusko.

Berlin um die Ecke

1965 | Drama

DDDE 1965. Drama van Gerhard Klein. Met o.a. Dieter Mann, Monika Gabriel, Kaspar Eichel en Erwin Geschoneck.

Regisseur Klein en scenarist Wolfgang Kohlhaase hebben o.a. in 1956 en 1957 samengewerkt over hetzelfde thema van de opstandige jeugd en het generatie-conflict in de DDR met vrijwel gelijke films. De routine-film mocht van de partij zijn definitieve voltooiing niet meemaken (dat kon pas in 1987) en werd na de val van de muur in 1990 uitgebracht. De inhoud van de film is volslagen achterhaald en is bij zijn première hooguit nog relevant voor een handjevol nostalgische middenveertigers in de voormalige DDR. Peter Krause verzorgde het camerawerk.

Die geheime Inquisition - Feuer des Glaubens

-1 | Documentaire

Duitsland. Documentaire van Met o.a. Peter Rühring, Manfred Andrae en Dieter Mann.

Regisseur Klein en scenarist Wolfgang Kohlhaase hebben o.a. in 1956 en 1957 samengewerkt over hetzelfde thema van de opstandige jeugd en het generatie-conflict in de DDR met vrijwel gelijke films. De routine-film mocht van de partij zijn definitieve voltooiing niet meemaken (dat kon pas in 1987) en werd na de val van de muur in 1990 uitgebracht. De inhoud van de film is volslagen achterhaald en is bij zijn première hooguit nog relevant voor een handjevol nostalgische middenveertigers in de voormalige DDR. Peter Krause verzorgde het camerawerk.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Dieter Mann op televisie komt.

Reageer