John Dobrynine: cast en muziek.
Er zijn 11 films gevonden.

Le pantalon

1997 | Oorlogsfilm

België​/​​Frankrijk 1997. Oorlogsfilm van Yves Boisset. Met o.a. Wadeck Stanczak, Philippe Volter, Bernard-Pierre Donnadieu, Jean-Paul Comart en Marie Verdi.

Les Steenfort, Maîtres de l'Orge : Margrit

1996 | Historische film

België​/​​Frankrijk 1996. Historische film van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Florence Pernel, Jean-Claude Drouot, Pascal Elso, Laure Duthilleul en Lucas Van den Eynde.

R.I.F.: Piège pour enfants seuls

1995 | Misdaad

België​/​​Frankrijk 1995. Misdaad van Teff Erhat. Met o.a. Patrick Raynal, Aude Briant, Yves Afonso, Roch Leibovich en Manuela Servais.

Op een nacht loopt Merlet weg uit het internaat in een Parijse voorstad. Hij vervoegt zijn zus, Bruneau, die hem in de regen opwacht. Hun vader, St[KA1]ephane, kan zich geen reden bedenken waarom de kinderen hun milieu ontvlucht hebben en doet beroep op de afdeling R.I.F. (Recherches dans L'Intérêt des Familles) van de Franse politie om hen terug te vinden. De zaak wordt internationaal wanneer de Brusselse jeugdpolitie melding maakt van het feit dat beide jongeren gearresteerd werden tijdens een routine-controle in het station van Schaarbeek. Spannende policier die zich afspeeld in de kringen van de Brusselse pornografische onderwereld, specialisatie-tak pedofilie. Scenaristen Luc Jabon en Erhat bewijzen dat dit zich in ieders buurt kan afspelen zonder dat er ook maar iemand achterdochtig is. De personages op zich zijn oppervlakkig, maar het gangsterwereldje wordt indrukwekkend in beeld gebracht. Fotografie van Jean-Claude Neckelbrouck. Formaat 16/9. Stereo.

Le joueur de violon

1994 | Drama

België 1994. Drama van Charles Van Damme. Met o.a. Richard Berry, François Berland, Inès De Medeiros, Geno Lechner en John Dobrynine.

Hoe een virtuoze violist afglijdt naar de laagste maatschappelijke regionen. Armand (Berry) walgt van al het gerepeteer. De keurige wereld van concerten en opnamen interesseert hem niet meer. Hij besluit voortaan in de metro te spelen. Daar vindt hij de trouwe genegenheid van een werkneemster van de RATP, Lydia (Medeiros), en sluit hij vriendschap met iemand van het leidinggevend personeel, Charles (Berland). Met zijn klassieke spel creëert hij een vriendelijkere sfeer in de metro, maar hij stuit ook op vijandige controleurs. Hij zakt steeds verder in de marginaliteit en speelt ten slotte alleen nog voor daklozen de chaconne uit de 2e suite van Bach, in een verlaten station. De film onderzoekt de authenticiteit van en het luisteren naar muziek en schetst het verlangen van iedere artiest volledigheid in de beoefening van zijn kunst te bereiken. In zijn naïviteit doet de film de vraag opkomen waarom rijke samenlevingen hen zo links laten liggen. Het opmerkelijk zorgvuldige spel van Berry redt het grootste deel van de film. Scenario van Charlie Van Damme, François Dupeyron en Jean- François Goyet. Camerawerk van Walther Van Den Ende.

Les kilos en trop

1993 | Komedie

Frankrijk 1993. Komedie van Gilles Béhat. Met o.a. Marc Jolivet, Isabelle Renauld, Alexandra Vandernoot, Christophe de Barallon en Jean-Henri Compère.

Jolivet heeft slechts twee passies: jazz-muziek en vanillepudding. De eerste voert hij uit met vrienden tijdens te gekke jam-sessions, waaraan hij een houten kop overhoudt. Voor de tweede leeft zich in zijn eentje uit en levert hem wat kilootjes teveel op. Het enige dat hij mist in het leven is een vaste relatie. Twee vrouwen zijn belangrijk voor hem, Renauld en Vandernoot, maar hij durft zich niet te uiten. Hij voelt zich n.l. niet goed in zijn vel. Dus laat hij zich een streng diëet voorschrijven. Hij wil vermageren. Flauwe komedie rond een man die gewicht wil verliezen, maar moeite heeft met zijn wilskracht. Dit leidt tot situaties die volgens de scenaristen Jacques Santamaria, Jolivet en Gerard Miller humoristisch zouden moeten zijn. Het is jammer dat de kijker heel weinig van merkt. Roland Bernard stond achter de camera.

Ella

1991 | Drama

België 1991. Drama van Philippe Van Kessel. Met o.a. John Dobrynine en Madeleine Marie.

Bewerking van een stuk van Herbert Achterbusch, dat zich afspeelt in een kippenhok, waar twee personages, een moeder en een zoon, als kluizenaars leven tussen hun kippen. Zij is een gebroken vrouw, getekend door tegenslagen in de liefde en een ongelukkig huwelijk, die voortdurend van gevangenissen naar tehuizen is gesleept en haar leven vrijwillig in deze merkwaardige afzondering afrondt. Als slachtoffer van het leven zou ze heel wat te vertellen hebben, maar ze spreekt niet meer. Daarom praat haar zoon voor haar. Een sombere produktie, zwaar beïnvloed door Samuel Beckett. Alles draait om de tekst en een knappe opbouw - een opeenvolging van de close-ups, die de produktie voorziet van een eigen filmische stijl. Maar helaas beschikken de acteurs niet over genoeg talent om hun langdurige aanwezigheid draaglijk te maken. Tegelijk met de somberheid slaat de verveling toe.

L'instruction

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Luc Petit. Met o.a. François Bartels, Sophie Bonhote, Marie-Paule Brauers, Philippe Dethy en John Dobrynine.

Een voor de televisie bewerkte versie van het beroemde stuk van Peter Weiss onder regie van Richard Kalisz. Een werk waarvan een grote kracht uitgaat maar dat daarnaast onbeschrijfelijke verschrikkingen bevat. Het gaat volgens de aanvankelijke bedoelingen van de toneelschrijver om een `oratorium van elf gezangen`. Vier delen zijn geschrapt om het geheel `geschikt te maken` (sic) voor televisie. Onverstandig.

Adieu Blaireau

1985 | Thriller, Film noir

Frankrijk 1985. Thriller van Bob Decout. Met o.a. Philippe Léotard, Annie Girardot, Jacques Pénot, Juliette Binoche en Amidou.

Als hij tot zijn nek in de gokschulden zit, sluit Gégé een contract als beroepsmoordenaar af. Hij is echter zo onhandig en gevaarlijk voor zichzelf, dat zijn werkgevers besluiten hem uit de weg te ruimen. Ondanks de liefde van een vrouw die hem weer hoop geeft wordt hij uiteindelijk na een moedige strijd voor zijn leven, toch vermoord. De inhoud van deze film is van weinig belang. De ergenis hierover verdwijnt nu en dan door de geraffineerd geschoten plaatjes.

Le Retour de Christophe Colon

1982 | Drama

Frankrijk 1982. Drama van Jean-Pierre Saire. Met o.a. John Dobrynine, Claire Wauthion, Jean-Jacques Moreau, Hélène Surgère en Michel Pilorge.

Een jonge Amerikaan keert terug naar het land van zijn voorouders in de Provence. Hij vindt er dubieuze nieuwsgierigheid en wantrouwen. Vanaf dat moment zal hij besluiten volledig met zijn afkomst te breken. Een zeer bijzonder thema maar nogal slecht behandeld door de regisseur/scenarioschrijver. Hij verpakt het op kunstmatige wijze in een zeer goedkope moordgeschiedenis, waarvan de Amerikaan (een ongeloofwaardige truc om hem enige tijd aan de betreffende plek te binden) even verdacht wordt. Deze psychologische zedenstudie verzandt in een te veel aan stof, maar de poging verdient lof.

Belle

1973 | Romantiek, Experimenteel, Drama

België​/​​Frankrijk 1973. Romantiek van André Delvaux. Met o.a. Adriana Bogdan, Jean-Luc Bideau, Danièle Delorme, Roger Coggio en René Hainaux.

Een magisch-realistische liefdesgeschiedenis tegen het decor van de Hoge Venen, met Bideau als een professor die verliefd wordt op een vrouw die, zo blijkt achteraf, al jaren dood behoort te zijn... De opmerkelijke fotografie van Cloquet en de intense vertolkingen redden deze film van de verveling.

Ras le bol

1972 | Drama

België 1972. Drama van Michel Huisman. Met o.a. Xavier Gelin, John Dobrynine, Eve Bonfanti en Jean-Pierre Castaldi.

Een interessante en met veel overtuiging gebrachte anti-militaristische film. Ene Bert, een sympathieke, goedmoedige bemoeial, wordt tijdens zijn militaire dienst vervormd tot een modelsoldaat, die zijn opleiding zo intens beleeft, dat er daadwerkelijk slachtoffers vallen. Deze met bescheiden middelen gemaakte debuutfilm laat door zijn oprechtheid een sterke indruk achter.