Peter: regie en cast.
Er zijn 4 films gevonden.

Ran

1985 | Oorlogsfilm, Drama, Actiefilm, Historische film

Japan​/​​Frankrijk 1985. Oorlogsfilm van Akira Kurosawa. Met o.a. Tatsuya Nakadai, Akira Terao, Jinpachi Nezu, Daisuke Ryu en Mieko Harada.

In het 16de-eeuwse Japan voelt veldheer Hidetora Ichimonji (Nakadai) zijn einde naderen. Hij roept zijn drie zoons bijeen en vertelt dat hij zijn rijk onder hen wil verdelen. De jongste zoon protesteert, hij heeft weinig vertrouwen in zijn oudere broers. Hij wordt prompt onterfd. Dit op King Lear gebaseerde drama mag als een van Kurosawa's beste werken worden beschouwd. De fraaie voorganger Kagemusha (1980) was volgens de oude meester slechts een vingeroefening voor Ran. De regisseur werkte tien jaar aan de film en voltooide hem op 75-jarige leeftijd. De prachtige kostuums, art direction en het uitstekende spel maken van Ran een overrompelend, melancholiek meesterwerk.

Les Dessous noirs

1982 | Erotiek, Misdaad

Frankrijk 1982. Erotiek van Daniel Treda. Met o.a. Jean-Pierre Armand, Cathy Manard, Peter, Piotr en Eva Kleber.

Het originele van deze film is een goedkope studio waarin het New York van de jaren vijftig is nagebootst, alwaar een enquête plaatsvindt door een privé-detective, met de nodige harde ogenblikken. De camera staat vast, stevig vast. Misschien ontdekt de regisseur over twintig jaar wel het bestaan van de travelling en de panoramische effecten

Polizeiruf 110: Minuten zu spät

1972 | Mysterie, Thriller

Oost Duitsland 1972. Mysterie van Manfred Mosblech en Peter. Met o.a. Borgelt, Sigrit Göhler, Jürgen Frohriep, Werner Tietze en Jürgen Zartmann.

In deze negende aflevering gaat het om een zedenmisdrijf. Een kinderlokker in een rolstoel heeft in een park een klein kind lastig gevallen. De politie gaat op zoek naar een gehandicapte en komt terecht bij een stel invaliden die in een inrichting verblijven. Men greep natuurlijk mis, want de echte schurk, een opgeblazen engerd, was zo vermetel om de handicap slechts als een afleidingsmanoeuvre te gebruiken. Geleidelijk worden we gewaar dat de dader nog bij zijn ouders woont. Zijn vader heeft niets te vertellen en zijn moeder domineert het gezin. Dit heeft wellicht iets te maken met zijn gestoorde gedrag. Hij is chauffeur bij een een groentekwekerij en een van de arbeidsters is verliefd op hem (je vraagt je af hoe dat mogelijk is, maar ze laat zich door hem meelokken naar zijn slaapkamer als zijn ouders naar bed zijn. Het komt na een paar borrels dan even tot een `verleidingssc[KA2]ene`, maar we krijgen niet meer dan de opgestikte, hoge onderbroek van het meisje te zien, omdat daarna de situatie misloopt). Ondertussen is de politie met combineren en deduceren (Oostduitse logica zoals bandensporen en rijvergunningen - de politiestaat - enz.) de afschuwelijke verkrachter op het spoor en voordat hij opnieuw kan toeslaan, wordt hij nog net op tijd in zijn kladden gegrepen. Het scenario van Horst Bastian en regisseur Mosblech is een geslaagde karaktertekening van een gestoord jongmens dat zedenmisdrijven pleegt. De regie had zich qua sfeer wel een beetje laten inspireren door de superieure ES GESCHAH AM HELLICHTEN TAG uit 1958 van Ladislao Vajda met Heinz Rühmann en Gerd Fröbe, maar kniesoor die hierover valt. Weliswaar gedateerd, maar dergelijke, verachtelijke daders veranderen niet van profiel en gedrag, hooguit van kleding, uiterlijk en middelen.

Bara no soretsu

1969 | Drama

Japan 1969. Drama van Toshio Matsumoto. Met o.a. Peter, Osamu Ogasawara, Emiko Azuma en Yoshio Tsuchiya.

Ongecontroleerd psychologisch drama over de relatie tussen Eddie, een jonge homoseksueel en Gonda, samen met zijn vriendin Leda de eigenaar van een hotel. Samen besluiten ze Leda uit de weg te ruimen, maar Leda heeft belastende documenten waarmee ze Gonda chanteert. Matsumoto aarzelt tussen een misdaaddrama en een psychologische studie van de relatie tussen de twee mannen, en zo valt het eindresultaat tussen twee stoelen.