Jack Murphy: cast.
Er zijn 3 films gevonden.

The Texas Streak

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Hoot Gibson, Blanche Mehaffey, Alan Roscoe, James Marcus en Jack Curtis.

Gibson en een paar vrienden zijn figuranten bij filmopnames. Plotseling raakt hij betrokken bij een ranchoorlog over waterrechten. Hij wordt zelfs van moord beschuldigd. Hij komt in actie met als resultaat dat hij zijn onschuld bewijst, de ranchoorlog tot een einde brengt, het meisje krijgt én dat hij de filmmaatschappij meedeelt films te willen maken als ster. Reynolds schreef zelf het verhaal. Tussen deze western en THE MAN IN THE SADDLE maakte Gibson een 20m durende western THE SHOOT 'EM UP KID die hij zelf regisseerde. Universal had hem hierom gevraagd om zijn naam als trekker voor de zogenaamde Mustang- serie te kunnen gebruiken, een serie van korte westerns met diverse acteurs die hun naam nog moesten vestigen in de hoofdrollen.

Tumbleweeds

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van King Baggot. Met o.a. William S. Hart, Barbara Bedford, Lucien Littlefield, J. Gordon Russell en Richard R. Neill.

Een meesterwerk - zeker voor die tijd. Het is Harts indrukwekkende afscheid. Hij produceerde zelf de film, die geschreven werd door C. Gardner Sullivan naar een verhaal van Hal G. Evarts. Natuurlijk wilde Hart zijn vaste cameraman: Joseph August. In 1889 wordt de zogenaamde Cherokee Land Strip, tussen Kansas en Oklahoma, opengesteld voor de pioniers. Een ware vloedgolf van mensen volgt; ze willen een stuk land in bezit krijgen, in een indrukwekkende massascène die nimmer in een western herhaald is. Het is ook een ode aan Fritz, het wereldberoemde paard van Hart. Conflicten met United Artists, de filmmaatschappij, maakten Hart bitter, en hij trok zich definitief terug. In 1939 bracht Astor de film opnieuw uit als een eerbetoon aan Hart. Geluidseffecten en een 8 minuten durend interview werden eraan toegevoegd. In 1946 stierf Hart, zijn kapitaal liet hij na aan liefdadige doelen. Een westernlegende stierf, een man die wereldbefaamd was, vaak geïmiteerd zou worden maar nimmer geëvenaard. In Frankrijk kende men hem als Rio Jim. Hij was een waardig vertegenwoordiger van het oudste filmgenre dat de wereld kent.

Peter Pan

1924 | Fantasy, Avonturenfilm, Familiefilm

Verenigde Staten 1924. Fantasy van Herbert Brenon. Met o.a. Betty Bronson, Ernest Torrence, George Ali, Anna May Wrong en Esther Ralston.

De eerste verfilming van het inmiddels klassiek geworden fantasyverhaal van J.M. Barrie, dat tot scenario werd bewerkt door Willis Goldbeck. Het gaat over het elfje Peter Pan (Bronson), die op zoek is naar zijn eigen schaduw en zo in de slaapkamer van de kinderen van het gezin Darling belandt. Hij gaat met Wendy (Brian) en John (Murphy) uit op avontuur en ze komen terecht in Never-Never-land. Na een heftige strijd met Captain Hook (Torrence) en andere spannnende en soms amusante belevenissen keren ze terug en liggen de kinderen weer veilig in hun bedjes. Ze vragen zich af of het nu een droom of werkelijkheid is geweest. Scenarioschrijver Goldbeck bewerkte de roman getrouw en schrijver Barrie hield een wakend oog in het zeil bij de opnames. Hoofdrol Bronson is in werkelijkheid een volwassen vrouw met het fragiele postuur van een kind. Met grote beheersing van haar spieren is het haar gelukt om jeugdig te lijken - een krachttoer; bovendien komt ze als heel innemend over; ook de andere rollen doen op enthousiaste wijze hun best. De dierenwereld is bevolkt met acteurs en actrices in speciale kostuums, maar dat ziet er allemaal fantastisch uit en het werkt echt. Delen van de film zijn met de hand ingekleurd in oker en blauw en het resultaat is wonderbaarlijk. Deze bespreking betreft de gerestaureerde versie, die als 'kunstvoorwerp' in het bezit is van het Newyorkse Museum of Modern Art. Het absolute hoogstandje van de film is de fotografie van de vermaarde James Wong Howe, die met zijn spel van licht en donker een extra dimensie geeft. Vermeldenswaard zijn de speciale effecten van Roy Pomeroy, die tevens assistent-regisseur was. Voor de gerestaureerde versie schreef Philip C. Carli in 1999 een speciale score, die tv- uitzendingen en video- of DVD-versies begeleidt. Een onvergankelijke film, die je eigenlijk gezien moet hebben.