Sébastien Leray

Producer

Sébastien Leray is producer.
Er zijn 3 films gevonden.

Joséphine, ange gardien : Une santé d'enfer

1999 | Komedie, Fantasy

België/Frankrijk 1999. Komedie van Henri Helman. Met o.a. Mimie Mathy, Elisabeth Vitali, Eva Mazauric, Gabrielle Forest en Yvon Back.

Engelbewaarster Jos[KA1]ephine (Mathy) arriveert in een textielfabriek waar de werkomstandigheden alles behalve gezond te noemen zijn. De bedrijfsarts Camille Monin (Vitali) stelt bij steeds meer werkneemsters een longziekte vast, maar deze weigeren immer weer verder onderzoek uit angst hun werk te verliezen. Camille is ervan overtuigd dat het oplosmiddel DH4, dat gebruikt wordt om textiel te verven, de oorzaak is. Al jaren voert ze een bittere strijd om dit te laten verbieden, temeer daar ze ervan overtuigd is dat de dood van haar moeder hieraan te wijten is. Maar steeds weer vangt ze bot, niemand wil naar haar luisteren. Tot Joséphine haar hulp aanbiedt tenminste. Een aartsengel werpt zich in de arena van de chemische vergiftiging. Een edele strijd in een warme, humane film met een hartveroverd personage in de hoofdrol. Je neemt enkele onlogische plotwendingen er gerust bij om de onbetaalbare Mathy aan het werk te zien. Als wat meer politiekers zich door zulk een personage zouden laten leiden zou onze wereld er veel mooier uitzien. Marie Hélène Saller en Hélène Woillot schreven het scenario. Fotografie is van Bernard Malaisy. Stereo.

Georges Franju, le visionnaire

1997 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1997. Documentaire van André S. Labarthe.

Uit zes gesprekken distilleerde regisseur/scenarist Labarthe een ultiem interview met regisseur Georges Franju dat in wezen drie[KA3]entwintig jaar duurde. Franju (1912-1987) begon als documentarist. Hij was steeds erg ge[KA3]interesseerd in de fantastiek, maar ook dat genre benaderde hij steeds als documentarist. Het eerste gesprek dateert van 1964 (uit het programma `La nouvelle vague par elle-m[KA4]eme`) en handelt over zijn documentaire LE SANG DES BETES (1948) en zijn eerste fictiefilm LA TETE CONTRE LES MURS (1959). In 1969 zat Franju in de jury van het Festival van Tours en tijdens een interview met Hubert Knapp praat hij over THE TRAIL van Orson Welles en LA JETEE van Chris Marker. Voor het programma `Bleu comme une orange` geeft hij in 1971 vanuit een zetel in de Cin[KA1]emat[KA2]eque Fran[KA10]caise commentaar op twee stomfilms die hij zojuist zag. Tijdens een tv-interview uit 1968 voor `La premi[KA2]ere vague` van Jean-Andr[KA1]e Fieschi en No[KA3]el Burch verdedigt hij zwart-wit fotografie en stelt dat kleur de waarden vernietigt. In 1984 legt hij, voor `La peur au cin[KA1]ema` het subtiele verschil uit tussen `insolite` en `fantastique`, terwijl hij in 1987, enkele weken voor zijn dood, voor `L`avion et la D.S.`, in de montagekamer beeld voor beeld toont hoe hij de spanning opvoerde in LES YEUX SANS VISAGE. Het resultaat is een schitterend portret van een uitzonderlijk Frans filmtalent, dat, ondanks het grote tijdsverschil in de opnamen, een zeer homogeen geheel vormt, dat een klare kijk geeft op de werk- en denkwereld van Franju en zijn muze Edith Scob. Met fragmenten uit LE SANG DES BETES, LA TETE CONTRE LES MURS, LES YEUX SANS VISAGE (1959) en JUDEX (1963). Jean-Claude Dauphin sprak de commentaar in. Danielle Anezin stond in voor de montage.

Autoportret : Chantal Akerman par Chantal Akerman

1996 | Documentaire, Experimenteel

Frankrijk 1996. Documentaire van Chantal Akerman.

Op uitnodiging van Cinéma de notre temps maakte de Belgische cineaste Chantal Akerman een gefilmd zelfportret. Ze begint met zich af te vragen hoe ze deze opdracht tot een goed einde moet brengen. Het eerste kwartier vertelt ze voor een statische camera over haar jeugd, haar moeder, hoe ze tot filmen kwam, enz. Daarna volgen fragmenten uit een deel van haar films, zonder verder commentaar of samenhang. Uit hun context getrokken zeggen deze beelden de kijker die niet vertrouwd is met het werk van Akerman geen bal en bovendien zetten ze hem zeker niet aan tot het ontdekken van haar werk. Een mislukt zelfportret dat de grote kunstenaars uit de geschiedenis weggeworpen zouden hebben om dan helemaal opnieuw te beginnen. Akerman schreef zelf het scenario en de camera werd bediend door Rémon Froment. Montage is van Claire Atherton.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Sébastien Leray op televisie komt.

Reageer