Marina Vlady

Acteur

Marina Vlady is acteur.
Er zijn 88 films gevonden.

3 femmes en colère

2013 | Drama

Frankrijk 2013. Drama van Christian Faure. Met o.a. Jacques Ciron, Bruno Todeschini, Florence Pernel en Marina Vlady.

Ze kijkt om zich heen, de 78-jarige feministe Alice Trajan (veterane Vlady), en constateert dat de gelijke rechten-strijd die de vrouwen van haar generatie moeizaam hebben gevoerd kennelijk weinig resultaat heeft opgeleverd. Dochter en kleindochters lijken ofwel moeite te hebben met de verworven onafhankelijkheid en vrijheid, ofwel zich er nauwelijks rekenschap van te geven. Sterk bezette tv-filmadaptatie van Benoîte Groults roman La touche étoile evalueert, zonder al te veel pamflettisme, de status quo van de 21ste-eeuwse West-Europese vrouw en werpt daarover tezelfdertijd vragen op.

Resurrezione

2001 | Drama, Historische film

Duitsland/Italië/Frankrijk 2001. Drama van Paolo Taviani en Vittorio Taviani. Met o.a. Timothy Peach, Stefania Rocca, Marie Bäumer, Eva Christian en Marina Vlady.

Fraaie verfilming van Tolstois boek 'Opstanding', zijn artistieke testament waarin hij de 'verschrikkelijke vasthoudendheid van het beest in de mens' tracht te doorbreken om in het reine te komen met zichzelf. Hoofdpersoon Nekhludov is jurylid in de zaak tegen Katusha Maslova die wordt beschuldigd van prostitutie en moord. Jaren eerder had Nekhludov een affaire met het toen onschuldige boerenmeisje. Hij voelt zich verantwoordelijk voor haar neergang en neemt zich voor zijn leven te veranderen.

Victoire ou la douleur des femmes : Été 1939

2000 | Drama

Frankrijk 2000. Drama van Nadine Trintignant. Met o.a. Marie Trintignant, Marina Vlady, Yves Lambrecht, Jean-Michel Fete en Christine Citti.

In september 1939 wordt Arnaud (Lambrecht) gemobiliseerd. Als hij afscheid neemt van zijn verloofde Victoire (Trintignant) gaan ze voor de eerste keer samen naar bed. De weken verstrijken en Victoire merkt dat ze zwanger is. Het dorp waarin ze woont is klein en er wordt over het minste geroddeld. Dus besluit haar moeder dat Victoire het kind moet laten aborteren. De illegale operatie mislukt echter en Victoire besluit dat ze het kind wil houden. Samen met haar vriendin Jeanette (Citti) trekt ze naar Parijs, waar ze voor het eerst kennis maakt met vrouwen die strijden voor hun rechten. Eerste deel van een driedelige film die de feministische strijd illustreert over drie decades. De sfeer van het Parijs, juist voordat de stad bij WO II betrokken raakte, is uitstekend weergegeven met veel gevoel voor detail. Trintignant schittert in haar veeleisende hoofdrol en wordt uitstekend bijgestaan door Vlady als Natacha. Yves Belaubre, Évelyne Pisier, Éva Darlan en Nadine & Marie Trintignant baseerden het scenario op de gelijknamige roman van Gilbert Schlögel. Nostalgisch ogende fotografie van Patrick Blossier. Stereo.

Victoire ou la douleur des femmes : Printemps 1954

2000 | Drama

Frankrijk 2000. Drama van Nadine Trintignant. Met o.a. Marie Trintignant, Marina Vlady, Sergio Castellitto, Sabine Haudepin en Jean-Michel Fete.

We schrijven juni 1954. Victoire (Trintignant) is gynaecologe. In haar armen sterft een baby aan ondervoeding. Ze trekt zich het lot aan van de moeder, Ad[KA2]ele Bratt (Teboule). Deze is vijfentwintig, heeft nog vier kinderen, maar geen echtgenoot. De marginale vrouw moet voor de rechter verschijnen. Tijdens het proces onmoet Victoire Gianni Fizzi (Castellitto), een journalist die zich steeds heeft ingezet voor de strijd der feministen. Toch blijft ze hopen op de terugkeer van Nicolas (Fete). Ze is ervan overtuigd dat deze nog in leven is. Ze komt in contact met enkele vrouwen met wie ze de eerste organisatie opricht voor gezinsplanning. We zijn midden jaren 1950 op het moment dat de strijd van de vrouw concrete vormen aanneemt en de eerste resultaten boekt. Ook dit tweede deel van de feministische trilogie staat op een hoog niveau, met prachtrollen van Trintignant en Vlady. Yves Belaubre, Évelyne Pisier, Éva Darlan en Marie & Nadine Trintignant bewerkten de roman van Gilbert Schlögel tot scenario. Fraaie fotografie van Patrick Blossier. Stereo.

Victoire ou la douleur des femmes : 1967

2000 | Drama

Frankrijk 2000. Drama van Nadine Trintignant. Met o.a. Marie Trintignant, Marina Vlady, Sabine Haudepin, Jean-Michel Fete en Yves Lambrecht.

In 1967 barst de strijd voor de vrije verkoop van de anticonceptiepil in volle hevigheid los. Victoire (Trintignant) betoont zich een voorstander van deze wet. Van actrice Anouk Aim[KA1]ee (die zichzelf speelt), die juist terugkeert van het Filmfestival van Moskou, verneemt ze dat Nicolas (Fete) nog steeds leeft en zich in Moskou bevindt. Nadat hij in Duitsland gevangen genomen werd door Russische soldaten heeft hij tien jaar ellende en ontbering gekend in de Goelag. Nadien werd hij onder huisarrest geplaatst in een Siberisch dorpje. Nu tracht hij wanhopig een uitreisvisum te bemachtigen om terug te keren naar Parijs. Via haar contacten slaagt Victoire erin hem dit visum te bezorgen, maar de man die ze in haar armen verwelkomt is gebroken en uitgeleefd. Slot van de trilogie over de vrouwenstrijd in Frankrijk tussen 1939 en 1970. Ook al wordt hier vooral aandacht besteed aan de terugkeer van Nicolas, toch blijft het duidelijk een film van, over en voor vrouwen. Het peil van zowel bewerking als van acteren staat op hoog niveau. Ook voor dit laatste deel werd de roman van Gilbert Schlögel bewerkt door Yves Belaubre, Évelyne Pisier, Éva Darlan en Marie & Nadine Trintignant. Fotografie was ook nu weer van Patrick Blossier. Stereo.

Victoire ou la douleur des femmes

2000 |

Frankrijk 2000. Nadine Trintignant. Met o.a. Yves Lambrecht, Jean-Michel Fête, Marina Vlady en Marie Trintignant.

In 1967 barst de strijd voor de vrije verkoop van de anticonceptiepil in volle hevigheid los. Victoire (Trintignant) betoont zich een voorstander van deze wet. Van actrice Anouk Aim[KA1]ee (die zichzelf speelt), die juist terugkeert van het Filmfestival van Moskou, verneemt ze dat Nicolas (Fete) nog steeds leeft en zich in Moskou bevindt. Nadat hij in Duitsland gevangen genomen werd door Russische soldaten heeft hij tien jaar ellende en ontbering gekend in de Goelag. Nadien werd hij onder huisarrest geplaatst in een Siberisch dorpje. Nu tracht hij wanhopig een uitreisvisum te bemachtigen om terug te keren naar Parijs. Via haar contacten slaagt Victoire erin hem dit visum te bezorgen, maar de man die ze in haar armen verwelkomt is gebroken en uitgeleefd. Slot van de trilogie over de vrouwenstrijd in Frankrijk tussen 1939 en 1970. Ook al wordt hier vooral aandacht besteed aan de terugkeer van Nicolas, toch blijft het duidelijk een film van, over en voor vrouwen. Het peil van zowel bewerking als van acteren staat op hoog niveau. Ook voor dit laatste deel werd de roman van Gilbert Schlögel bewerkt door Yves Belaubre, Évelyne Pisier, Éva Darlan en Marie & Nadine Trintignant. Fotografie was ook nu weer van Patrick Blossier. Stereo.

Tous les papas ne font pas pipi debout

1998 | Komedie, Drama

België/Frankrijk 1998. Komedie van Dominique Baron. Met o.a. Natacha Lindinger, Carole Richert, Marina Vlady, Corentin Mardaga en Fanny Valette.

Simon (Mardaga) is een pientere tien-jarige knaap. Hij heeft reeds opgemerkt dat hij, in tegenstelling tot zijn vriendjes, geen vader, maar wel twee moeders heeft. Hij is inderdaad het resultaat van een kunstmatige bevruchting van Zo[KA3]e (Richert), die al meer dan tien jaar een lesbische verhouding heeft met Danny (Lindinger). Ze wonen in een klein Belgisch stadje en al ging het aanvankelijk moeilijk, uiteindelijk werden Simon en zijn twee moeders door hun omgeving aanvaard. Toch kan Zo[KA3]e`s moeder (Vlady) de relatie van haar dochter nog steeds niet goedkeuren. Op een dag krijgen ze nieuwe buren, de Berthots. Simon en hun tienjarig dochtertje Jennifer (Valette) worden beste maatjes, maar haar twee jaar oudere broer Max (Sigona) pest Simon doorlopend met zijn twee moeders. Simon begint Zoë vragen te stellen over zijn vader. Een gevoelig relaas over tolerantie en het aanvaarden van mensen die anders zijn. Vlady steelt moeiteloos de show in elke scène waarin ze optreedt, maar ook de andere acteurs - en voornamelijk de kinderen - leveren prima werk. Het scenario werd geschreven door Chris Vander Stappen, die ook reeds het meermaals bekroonde MA VIE EN ROSE op zijn actief heeft. Fotografie is van Jean-Marie Dreujou. Dolby Surround.

Dans un grand vent de fleurs

1996 | Drama

Frankrijk 1996. Drama van Gérard Vergez. Met o.a. Rosemarie La Vaullée, Bruno Wolkowitch, Bernard Verley, Marina Vlady en Agnese Nano.

Groots opgezet zevendelig fresco over wereldje der traditionele parfumeurs, verteld via persoonlijk verhaal van mooie en rebelse boerendochter Sorenza (La Vaull[KA1]ee), die het dank zij haar voorliefde voor bloemen en mannen ver schopte...Sorenza komt als meisje uit Itali[KA3]e met haar ouders, maar die sterven meteen en zij wordt in het Franse Grasse door twee zussen opgevoed, waar zij een jasmijnenveld verzorgt. Op haar 19de wordt zij verliefd op Guillaume Garlande (Wolkowitch), zoon van plaatselijk parfumeur. Maar die moet gedurende twee jaar naar Indonesi[KA3]e en Sorenza weigert hem te vergezellen. Sorenza moet in een bar gaan werken en zoekt intussen naar identiteit van haar vader, die voor juwelendiefstal werd veroordeeld, onterecht. Hierdoor kwam het jasmijnenveld in het bezit van schofterige Marli (Ballet). Guillaume keert terug, zijn bedrijf wordt door pech achtervolgd, Sorenza springt bij maar tot een huwelijk met Guillaume komt het niet. Diens vader (Verley) toont slechts misprijzen. Erger nog: Guillaume huwt met Louise (Nano), dochter van rijke baron. Een ontgoochelde Sorenza aanvaardt dan maar een huwelijk met Felix (Schneider). De klap op de vuurpijl moet nog komen. Sorenza en Louise blijken halfzussen te zijn. Felix geeft Sorenza de vrijheid terug, maar verongelukt kort daarop. Opgeruimd staat netjes? Nee, hoor, Sorenza erft zijn schulden. Zij zet een coöperatieve op om bankroet af te wentelen. Intussen ontwikkelt Guillaume een nieuw parfum dat hij Sorenza doopt. Zijn vrouw Louise gaat ervandoor met Antoine, de 'neus' van de parfumzaak. Nu kan ook Guillaume scheiden en kan de edelmoedige Sorenza opnieuw naar haar geliefde Guillaume. Scenario en dialogen van Valérie Guignabodet, naar gelijknamige melodramatische roman van Janine Montupet. Landradige voorspelbare Franse soap met als enig lichtpunt vanuit de verte getekende achtergronden van parfum-makerij.

Le fils de Gascogne

1995 | Komedie, Romantiek

Rusland/Frankrijk 1995. Komedie van Pascal Aubier. Met o.a. Jean-Claude Dreyfus, Dinara Droukarova, Grégoire Colin, Pascal Bonitzer en Gérard Cherqui.

De jonge Harvey (Colin) moet een groep Georgische zangers begeleiden die een drietal dagen in Parijs zal verblijven. Tussen hem en de achttien-jarige tolk Dinara (Droukarova) ontluikt een romance. Door een toeval ontmoet het stel Marco Garciano (Dreyfus), een werkloze acteur, die iedereen onder tafel kan praten. Marco beweert dat Harvey sprekend lijkt op een zekere Gascogne, een overleden dichter en musicus, die vooral bekend werd omdat hij een speelfilm gemaakt zou hebben die niemand ooit heeft gezien. Onder het mom dat Harvey de zoon van deze Gascogne is, gaan ze op zoek naar die legendarische film. Hun speurtocht brengt hen in contact met een resem bekende regisseurs, schrijvers, technici en acteurs, die allemaal hun eigen rol spelen. Op de manier van Robert Altman`s THE PLAYER (1992) werden veel mensen, die naam in de Franse film hadden gemaakt, bereid gevonden een rolletje te vertolken in deze sympatieke rolprent die ons een beeld van de hedendaagse Franse filmwereld geeft, gekoppeld aan een tournee van een zanggroep uit Georgië, waarin twee tegengestelde culturen met elkaar worden geconfronteerd. Het scenario is van regissieur Aubier en Patrick Mondiano. Het camerawerk is van Jean-Jacques Flori.

Tous les papas ne font pas pipi debout

1992 |

1992. Dominique Baron. Met o.a. Marina Vlady, Carole Richert en Natacha Lindinger.

De jonge Harvey (Colin) moet een groep Georgische zangers begeleiden die een drietal dagen in Parijs zal verblijven. Tussen hem en de achttien-jarige tolk Dinara (Droukarova) ontluikt een romance. Door een toeval ontmoet het stel Marco Garciano (Dreyfus), een werkloze acteur, die iedereen onder tafel kan praten. Marco beweert dat Harvey sprekend lijkt op een zekere Gascogne, een overleden dichter en musicus, die vooral bekend werd omdat hij een speelfilm gemaakt zou hebben die niemand ooit heeft gezien. Onder het mom dat Harvey de zoon van deze Gascogne is, gaan ze op zoek naar die legendarische film. Hun speurtocht brengt hen in contact met een resem bekende regisseurs, schrijvers, technici en acteurs, die allemaal hun eigen rol spelen. Op de manier van Robert Altman`s THE PLAYER (1992) werden veel mensen, die naam in de Franse film hadden gemaakt, bereid gevonden een rolletje te vertolken in deze sympatieke rolprent die ons een beeld van de hedendaagse Franse filmwereld geeft, gekoppeld aan een tournee van een zanggroep uit Georgië, waarin twee tegengestelde culturen met elkaar worden geconfronteerd. Het scenario is van regissieur Aubier en Patrick Mondiano. Het camerawerk is van Jean-Jacques Flori.

The burning shore

1991 |

Verenigde Staten 1991. Jeannot Szwarc. Met o.a. Isabelle Gélinas, Derek de Lint, Marina Vlady, Jason Connery en Jean-Pierre Cassel.

De gebroeders Manfred en Shasa ontmoeten elkaar voor het eerst en voor Centaine betekent dat de terugkeer van geluk. Dat is echter van korte duur als er plannen worden gemaakt om haar van haar diamanten te beroven. Ze kan niets anders dan toezien als haar rijkdom en liefde verdwijnt en verandert in haat.

La montagna dei diamanti

1991 | Romantiek, Avonturenfilm

Duitsland/Frankrijk/Italië 1991. Romantiek van Jeannot Szwarc. Met o.a. Isabelle Gélinas, Derek de Lint, John Savage, Ernest Borgnine en Jason Connery.

Twee bestsellers van Wilbur Smith verfilmd met een internationale cast. Een co-productie van topkwaliteit. De film begint in 1917 in Frankrijk, als een jonge gravin zich ontfermt over een afgeschoten Engelse piloot. Weldra bloeit de liefde. Op hun huwelijksdag wordt de piloot vermoord en de gravin gaat terug naar haar geboorteland, Zuid Afrika. Haar schip zinkt en ze wordt gered door twee Afrikaanse inboorlingen. Ze baart een zoon. Na vele ongelukkige avonturen lacht het geluk haar toe. Ze ontdekt een diamantmijn en wordt de rijkste vrouw van Zuid Afrika. Een spannende, soms dramatische, avonturenfilm over liefde, haat, geluk en hebzucht. Scenario van Sergio Donati. Camerawerk van Sergio d'Offizi. Ook bekend als THE BURNING SHORE.

Condorcet: Naissance d'un Républicain

1990 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1990. Biografie van Michel Soutter. Met o.a. Pierre Arditi, Pascale Rocard, Daniel Gélin, Jacques Dufilho en Bulle Ogier.

Tweede deel van een trilogie, gewijd aan Condorcet (1741- 1794) oftewel de jaren van 1789 tot 1792, waarin hij zich voor de zaak van de Revolutie inzet, terwijl hij een gematigde opstelling inneemt. Hij stuit ditmaal echter op een eerste mislukking. Al zijn vrienden behalve hij worden gekozen, want in de ogen van de derde stand blijft hij de markies Condorcet. Getuigt van dezelfde kwaliteiten Un homme des Lumières plus dat er deze keer nieuwe personages opduiken.

Condorcet: Mort d'un républicain

1990 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1990. Biografie van Michel Soutter. Met o.a. Pierre Arditi, Pascale Rocard, Nadine Alari, Jean-Marc Bory en Jacques Denis.

De laatste jaren van de filosoof Condorcet (1743-1794), ten tijde van de Revolutie. Ook zijn politieke rol als te gematigd republikein, ongetwijfeld om te ontsnappen aan de Terreur (en het 'voormalig markies'), tot aan zijn zelfmoord, komen aan bod. Een zorgvuldige en aandachtige regie van de Zwitserse cineast, die een hele boeiende Condorcet beschrijft, zeer genuanceerd gebracht door Arditi, op basis van het boek van Elizabeth en Pierre Badinter, met overigens eerstgenoemde als co-scenariste.

Splendor

1989 | Drama, Experimenteel

Italië/Frankrijk 1989. Drama van Ettore Scola. Met o.a. Marcello Mastroianni, Massimo Troisi, Marina Vlady, Paolo Panelli en Pamela Villoresi.

Een tedere en oprechte hommage aan de bioscoop, waarin fantastisch wordt geacteerd tot in de kleinste rol. De bioscoop Splendor staat in de fictieve stad Arpino. De eigenaar (Mastroianni) is door teruglopende bezoekersaantallen gedwongen de zaak te sluiten. Vele jaren werd hij trouw bijgestaan door de operateur (Troisi) en de Franse ouvreuse (Vlady). In nostalgische terugblikken wordt hun geschiedenis getoond en tegelijkertijd het succes en de neergang van de naoorlogse cinema. Het scenario is van de regisseur. Camerawerk van Luciano Tavoli.

La chambre des dames

1989 | Komedie, Historische film

Frankrijk 1989. Komedie van Yannick Andréi. Met o.a. Marina Vlady, Henri Virlojeux, Sophie Barjac, François Duval en Frédéric Andréi.

Een zorgvuldige en getrouwe bewerking van de succesvolle roman van Jeanne Bourin, die zich afspeelt in de dertiende eeuw, in het milieu van rijke Parijse weeskinderen. Een prima tijdsreconstructie, maar er zit een beetje weinig beweging in. Overtuigende acteurs en Marina Vlady is verrukkelijk. Een punt van kritiek evenwel: de produktieve Cosma kan met zijn indeling misschien eens wat variëren, en er een meer persoonlijke draai aan geven.

Follow me

1989 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1989. Drama van Maria Knilli. Met o.a. Pavel Landovský, Marina Vlady, Katharina Thalbach, Rudolf Wessely en Ulrich Reinthaller.

De film gaat over de lotgevallen van een Tsjechische emigrant, Pavel Navratil, die professor in de filosofie is. Door middel van buitengewone, bijna weekmakende landschapsscènes en zeer ongewone indringende beelden probeert de regiseusse de droeve stemming en de heimwee van de ongelukkige geleerde in beeld te brengen.

Remake

1988 | Drama

Zwitserland/Italië 1988. Drama van Ansamo Giannarelli. Met o.a. Daniela Morelli, Roberto Accornero, Paola Onofri, Stilli Togni en Ida Di Benedetto.

Op het filmfestival van Locarno komen regisseurs, acteurs, critici en filmliefhebbers bijeen. Daaronder ook Silvia en Alberto, die elkaar al kenden als kind. Zij was toen op hem verliefd, maar hij beantwoordde haar gevoelens niet. Ze zijn nu volwassen, hij is criticus en zij werkt voor een Zwitserse krant. Zij heeft veel mislukte huwelijken achter de rug en vertelt hem haar levensverhaal, terwijl hij als regisseur commentaar levert en het verhaal aanvult. Een vervelende film, die pretendeert serieus en artistiek te zijn.

Una Casa in bilico

1987 | Drama

Italië 1987. Drama van Antonietta De Lillo en Giorgio Magliulo. Met o.a. Marina Vlady, Riccardo Cucciolla, Luigi Pistilli, Stefania Graziosi en Daniela Igliozzi.

Drie mensen van gevorderde leeftijd leren elkaar bij toeval kennen. Het kost moeite om een relatie tot stand te brengen, maar het geeft hun leven wel nieuwe inspiratie. Confrontatie, solidariteit en verdraagzaamheid zijn de trefwoorden van hun gezamenlijke band. Ze dreigen hun huis te verliezen, een van hen sterft, maar de overige twee blijven onafscheidelijk. De rollen worden geloofwaardig gespeeld, maar het tempo van de film is wat traag.

Les Exploits d'un jeune Don Juan

1987 | Komedie

Italië/Frankrijk 1987. Komedie van Gianfranco Mingozzi. Met o.a. Claudine Auger, Serena Grandi, Marina Vlady, Fabrice Josso en François Perrot.

Verfilming van de erotische roman van Apollinaire. Een moeilijke en gewaagde onderneming die goed gelukt is: de scenarioschrijvers Carrière en Fleischmann hebben er geen pornofilm van gemaakt. Mingozzi brengt voortdurend de kunst van de suggestie in praktijk, hetgeen enigszins de pit aan het originele werk ontneemt met inbegrip van het vrijgevochten woordgebruik. Wat rest is een eerlijke poging zonder banaliteiten en met enkele venijnige kanttekeningen aan het adres van de burgerij anno 1914.

L'iniziazione

1987 | Drama

Frankrijk/Italië 1987. Drama van Gianfranco Mingozzi. Met o.a. Fabrice Josso, Serena Grandi, Claudine Auger, Marina Vlady en Rosette.

Roger (Josso) is zeventien en komt na drie jaar universitaire studie weer thuis. Zijn moeder woont in een groot landhuis met twee bediendes, zijn tante en zuster. Later komen ook zijn vader en oudere zus plus een Engelse gouvernante. Roger leert het landleven kennen, met seks als het enige middel tegen verveling. De oorlog breekt uit en alle mannen moeten in militaire dienst. Roger is de enige overgebleven man in het huis en de sexy Ursula (Grandi), een van de bediendes, wijdt hem in de liefde in. Daarna volgen de andere vrouwen, behalve zijn moeder. De terugkeer van de mannen is tragikomisch, in die zin dat allen een lichaamsdeel of een oog verloren hebben. Het acteren is in orde en de seksscènes zijn smaakvol.

Il sapore di grano

1987 | Drama

Italië 1987. Drama van Gianni Da Campo. Met o.a. Lorenzo Lena, Marco Mestriner, Alba Mottura, Mattia Pinoli en Marina Vlady.

Een jongeman krijgt een baan als plaatsvervanger op een middelbare school in een dorp in de provincie Veneto. Hij brengt de middagen door bij zijn leerlingen thuis en raakt bevriend met een van hen, Duilo. Na een aantal onplezierige gebeurtenissen wordt hij uiteindelijk toch geaccepteerd door Duilo's boerenfamilie. Als hij vertrekt, weet hij dat hij nooit terug zal keren. Weinig samenhangend, maar de opnamen van Veneto zijn prachtig.

Un'isola

1986 | Biografie, Drama

Italië/Zwitserland/Frankrijk 1986. Biografie van Carlo Lizzani. Met o.a. Massimo Ghini, Christiana Jean, Stéphane Audran, Paolo Bonacelli en Ida Di Benedetto.

Deze tv-film, gebaseerd op het boek van Giorgio Amendola met dezelfde titel, vertelt het waar gebeurde verhaal van een jonge Italiaanse communist, Amendolo, die clandestien actie voert tijdens het fascistische tijdperk van Mussolini. De film volgt zijn vlucht naar Parijs, zijn arrestatie in Milaan, zijn lange gevangenschap en tenslotte zijn bevrijding. Het is tegelijk het liefdesverhaal tussen Amendola en Germaine Lecocq, zijn trouwe minnares. Een tv-film met goede acteurs en een prima script.

Twist again à Moscou

1986 | Komedie

YU/Frankrijk 1986. Komedie van Jean-Marie Poiré. Met o.a. Philippe Noiret, Christian Clavier, Martin Lamotte, Marina Vlady en Bernard Blier.

Yoeri en de familie van zijn verloofde worden achtervolgd door de politie. Hij vindt tenslotte onderdak bij zijn zwager, die directeur is van een groot hotel in Moskou. Helaas krijgt deze op dat moment controle van de altijd ijverige regering en bovendien nog bezoek van de KGB. Wat er verder gebeurt is makkelijk te raden: deze platvloerse anti-communistische film is van dezelfde regisseur als het vreselijke PAPY FAIT DE LA RÉSISTANCE. Toch zitten er nog wel een paar leuke momenten in deze domme film die opgenomen werd, let wel, in de Savoye en voormalig Joegoslavië. Scenario van regisseur Poiré, Christian Clavier en Martin Lamotte. Camerawerk van Pascal Lebègue.

Tangos, l'exil de Gardel

1985 | Komedie

Frankrijk/Argentinië 1985. Komedie van Fernando E. Solanas. Met o.a. Marie Laforêt, Philippe Léotard, Miguel Angel Sola, Marina Vlady en Fernando E. Solanas.

Argentijnse bannelingen proberen een `tangedie` (muzikale show) in Parijs op te zetten en worden daarbij geholpen door Franse vrienden. Een twintigjarige Argentijnse en haar vriendin vertellen het verhaal met muzikale intermezzo's. Gelukkige hoogtepunten worden getoond, maar rampzalige dieptepunten worden niet uit de weg gegaan. Het geheel is een mengelmoes van diverse artistieke stijlen. Die zijn niet allemaal gelijk maar dat maakt het alleen maar origineler omdat een 'tangedie' een combinatie is van tango, komedie en tragedie. En dit zijn dus ook de ingrediënten van deze film. Scenario van regisseur Solanas.

Bordello

1985 | Drama

Griekenland 1985. Drama van Nikos Koundouros. Met o.a. Marina Vlady, Eleonora Stathopoulou, Vassilis Lagos, Aris Retsos en Agapi Manoura.

De film is gebaseerd op ware gebeurtenissen tijdens een opstand op het eiland Kreta in de 19de eeuw. Dertien hoeren komen op Kreta aan vlak nadat een geallieerde vloot van Franse, Britse, Italiaanse en Russische oorlogsschepen een opstand tegen de Turken heeft onderdrukt. Deze trage film had meer kracht kunnen hebben.

L' Ogre de Barbarie

1981 | Drama, Oorlogsfilm

Zwitserland 1981. Drama van Pierre Matteuzzi. Met o.a. Anna Prucnal, Bernard Fresson, Marina Vlady, Vlasta Hodjis en Erik Desfosses.

Een tienjarig Zwitsers dorpsmeisje raakt anno 1942 per ongeluk betrokken bij het lot van een oorlogsvluchteling die onderduikt bij haar onderwijzer. De directeur van een bejaardentehuis die voedsel aan hen onttrekt voor de zwarte handel, gaat vrijuit omdat hij de onderwijzer dreigt aan te geven: een wankel evenwicht van belangen. Het perspectief van het niet begrijpende kind maakt de al te toevallig gecompliceerde intrige acceptabel in deze film, die de nodige ironische kanttekeningen plaatst bij de Zwitserse oorlogsneutraliteit. Goed spel.

Les jeux de la comtesse Dolingen de Gratz

1980 | Mysterie, Komedie

Frankrijk 1980. Mysterie van Catherine Binet. Met o.a. Carol Kane, Michael Lonsdale, Marina Vlady, Robert Stephens en Marilu Marini.

Een cineaste is getrouwd met een autoritaire kunstverzamelaar. Zij leest een roman van een vriendin die in een inrichting is opgenomen, over een fantaserend pubermeisje dat na een stille verliefdheid zelfmoord pleegt. Die vriendin doet dat vervolgens op dezelfde manier als de schrijfster. De heldin, die zwanger is van haar gehate echtgenoot, kan de weerzin jegens hem en zijn milieu niet meer bedwingen en zal na uitbarsting óók een einde aan haar leven maken. Deze zowel irritante, als bij vlagen boeiende debuutfilm brengt de uiteenlopende verhaallijnen en literaire referenties bij elkaar, doordat de acteurs meerdere personages spelen, die elkaar moeten becommentariëren en aanvullen. Het onderlinge verband en de emotionele spanningsboog gaan al te vaak verloren. Wel sterke afzonderlijke scènes. Scenario van regisseuse Binet. William Lubtchansky zette het in beeld.

L' Oeil du maître

1979 | Drama

Frankrijk 1979. Drama van Stéphane Kurc. Met o.a. Patrick Chesnais, Olivier Granier, Dominique Laffin, Marina Vlady en Michel Aumont.

Reporters bij een lokaal tv-station lopen stuk op de politieke censuur. Een streber weet een baan in Parijs te krijgen en trekt een ex-collega als medewerker aan. Om zijn carrière niet in gevaar te brengen stemt hij erin toe coupures aan te brengen in een reportage over de Mobiele Eenheid, die achter zijn rug door de idealistische collega weer ongedaan worden gemaakt. De uitzending zelf wordt echter onderbroken door een zg. 'storing'. Dit boeiend kijkje in de keuken van de omroep weegt op tegen de vlakke regie van de debutant, terwijl goed spel de schetsmatige roltegenstellingen nuanceert.

Il Malato immaginario

1979 | Komedie, Historische film

Italië 1979. Komedie van Tonino Cervi. Met o.a. Alberto Sordi, Laura Antonelli, Marina Vlady, Bernard Blier en Stefano Satta Flores.

Rondom het ziekbed van een rijke zwartkijker spelen intriges en persoonsverwarringen waar een kordate huishoudster helderheid in brengt zodat haar baas voorlopig ook van zijn denkbeeldige kwaaltjes afkomt. De klassieke komedie van Molière werd naar het 17de-eeuws Rome verplaatst. De banale kluchteffecten doen aan de humor meer af dan toe, maar uitbundig acteren compenseert de stijlloze regie.

Duos sur canapé

1979 | Komedie

Frankrijk 1979. Komedie van Marc Camoletti. Met o.a. Michel Galabru, Marina Vlady, Jean Lefebvre, Bernard Menez en Lorraine Bracco.

Een vrouwelijke tandarts en een advocaat gaan uit elkaar, maar blijven hun praktijk aan huis voortzetten. Zij begint een verhouding met een acteur, hij met een fotomodel, maar de door de secretaris-huisknecht gemanipuleerde intriges leiden tot een verzoening. Deze succesvolle boulevardklucht werd door de schrijver zonder filmervaring zelf geregisseerd en verliest door het gebrek aan tempo en fantasie alles, wat op de planken leuk zou kunnen zijn. De stuurloze acteurs leggen het er veel te dik op, Vlady uitgezonderd.

The Thief of Baghdad

1978 | Familiefilm, Fantasy

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1978. Familiefilm van Clive Donner. Met o.a. Roddy McDowall, Peter Ustinov, Kabir Bedi, Frank Finlay en Marina Vlady.

Volgens de promotors van deze tv-film zou je 'op een magisch kleed vliegen over een Arabische Nacht-wonderwereld'. Promotors hebben vaker de neiging te overdrijven, maar de beschreven magische ervaring is wel erg ver verwijderd van het gevoel dat je krijgt bij het zien van The thief of Baghdad uit 1978. De versies van 1924 en 1940 zijn oneindig veel magischer. Het krakkemikkig opgemaakte avontuur met kleed, prins, mooie maagd, en slechte geest krijgt wel wat campy uitstraling door de aanwezigheid van Terence Stamp, Ian Holm, Marina 'Troi' Sirtis en Ustinov, die voorheen in iedere sandalenfilm optrad.

[KA11]Ok ketten

1977 | Drama

Hongarije 1977. Drama van Márta Mészáros. Met o.a. Marina Vlady, Lili Monori, Miklós Tolnay, Jan Nowicki en Zsuzsa Czink[KA1]czy.

Twee vrouwen, de ene (schijnbaar) gelukkig getrouwd, de ander een gescheiden moeder die niet van haar ex-man kan loskomen. Met veel vallen en opstaan proberen de vier mensen hun weg te vinden door het oerwoud van hun eigen losgeslagen nieuwe emoties, uit de verte gadegeslagen door het dochtertje van de gescheiden vrouw. Zoals in al haar films kiest Mészáros partij voor de vrouw, waarvoor ze door velen bekritiseerd wordt.

El Triángulo diabólico de las Bermudas

1977 | Thriller, Fantasy

Italië/Verenigde Staten/Mexico 1977. Thriller van René Cardona Jr.. Met o.a. John Huston, Claudine Auger, Andrès Garcia, Hugo Stiglitz en Gloria Guida.

Een schip met aan boord onderzoekers, die een verzonken stad willen opsporen, wordt ter hoogte van de Bermudadriehoek geconfronteerd met allerhande onverklaarbare verschijnselen. Een onbeholpen en bijzonder slordig gemaakte onzinfilm. Ook bekend als IL TRIANGOLO DELLE BERMUDE en THE BERMUDA TRIANGLE.

Sept morts sur ordonnance

1975 | Thriller, Misdaad

Frankrijk/Duitsland/Spanje 1975. Thriller van Jacques Rouffio. Met o.a. Michel Piccoli, Gérard Depardieu, Jane Birkin, Marina Vlady en Charles Vanel.

Een familieclan van chirurgen in de provincie ziet zijn hegemonie en inkomen bedreigd door de vestiging van een andere, begaafde chirurg die ze in diskrediet willen brengen, zodat hij een gewone artsenpraktijk moet beginnen. Hij ontdekt dat tien jaar eerder een voorganger als gevolg van een soortgelijke zenuwoorlog zelfmoord heeft gepleegd, na eerst vrouw en kinderen te hebben gedood. Een film over maffia-achtige praktijken in de medische wereld lijkt onvoorstelbaar, maar is op ware gebeurtenissen gebaseerd. Sterk spel van Piccoli, Depardieu en vooral Vanel als machtig hoofd van de clan.

Que la fête commence...

1975 | Drama, Historische film

Frankrijk 1975. Drama van Bertrand Tavernier. Met o.a. Philippe Noiret, Jean Rochefort, Jean-Pierre Marielle, Christine Pascal en Marina Vlady.

De hoofdrol die Noiret speelt als Philippe d'Orléans is een van zijn beste ooit, en dat wil echt wat zeggen. Noiret maakt de innerlijke tegenstrijdigheden en de machteloosheid van de beroemde Franse regent invoelbaar. De periode na de dood van Louis XIV, waarin D'Orléans regent was van de jonge Louis XV, is relatief duister in de Franse geschiedschrijving. De immer vindingrijke scenarist-regisseur Tavernier visualiseerde de tijd echter prachtig. Het is 1719. D'Orléans worstelt met een goddeloze priester (Rochefort), een opstandige markies (Marielle) en met zijn sympathie voor het plebs. Que la fête commence... won vier Césars.

Le Complot

1973 | Avonturenfilm

Spanje/Italië/Frankrijk 1973. Avonturenfilm van René Gainville. Met o.a. Michel Bouquet, Michel Duchaussoy, Jean Rochefort, Marina Vlady en Raymond Pellegrin.

Franse politie probeert complot te verijdelen waarbij O.A.S.- generaal in Parijs macht moet overnemen en in Algerije staatsgreep gepleegd zal worden. Actie van politie, geheimagenten, ultra-rechtsen en O.A.S. loopt verwarrend dooreen, zodat commissaris eigenmachtig initiatieven moet nemen. Scenario stapelt zoveel complicaties - ook in de privésector - op elkaar dat er geen touw meer aan vast te knopen valt, hoewel spanning er desondanks in blijft. Angstvallig vermijden van elke politieke stellingname geeft film kwalijk hypocriet tintje.

Dragées au poivre

1973 | Komedie

Frankrijk/Italië 1973. Komedie van Jacques Baratier. Met o.a. Guy Bedos, Sophie Daumier, Jean Babilée, Jean-Paul Belmondo en Francis Blanche.

Jonge filmgekken proberen d.m.v. een verborgen camera uitwassen van het Parijse leven te betrappen voor een cinéma vérité-documentaire. Deze episodische komedie persifleert moderne/modieuze filmgenres, maar mengt daar al te veel opgeklopte flauwiteiten doorheen, vooral in de vermoeiende uitbundige activiteiten van de filmploeg zelf. Wel een aantrekkelijke sterbezetting met uitschieters van Signoret-Belmondo in een zgn. prostituée-legionair-smartlap en van Vitti-Vadim in een MARIENBAD-parodie.

Tout le monde il est beau, tout le monde il est gentil

1972 | Komedie, Drama

Italië/Frankrijk 1972. Komedie van Jean Yanne. Met o.a. Jean Yanne, Bernard Blier, Marina Vlady, Michel Serrault en Jacqueline Danno.

Regiedebuut van acteur-agent provocateur Jean Yanne (alias Jean Gouyé; 1933-2003), met de maker zelf als radioreporter die de wanpraktijken van collegae belachelijk maakt. In de hatelijke satire op media en journalistiek zit heel wat venijn dat de maker tijdens zijn eigen tropenjaren bij krant en radio had opgespaard. 'Un vrai film français pas cher', beloofde indertijd de trailer sarcastisch. Inderdaad: met plezier schopt non-conformist Yanne, die graag de botte bijl contra bourgeois gezapigheid hanteerde, tegen meer dan één heilig huisje. Leuke muziek van Michel Magne en een bijrol van Léo Ferré-tekstschrijver Jean-Roger Caussimon als pastoor.

Sapho

1970 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1970. Drama van Georges Farrel. Met o.a. Marina Vlady, Renaud Verley, Dawn Addams, Gabriele Tinti en José Louis de Villalonga.

De maintenée van financier heeft weerzin tegen de maatschappij en leeft alleen voor haar eigen plezier tot ze verliefd wordt op een jonge diplomaat die echter overstag gaat voor de pressie van zijn eigen milieu. De roman van Alphonse Daudet kreeg een modieuze en oppervlakkige eigentijdse bewerking als alibi voor een reeks pikante scènes. Vlady, die haar titelrol overwegend tussen beddelakens speelt, is beeldschoon.

Contestazione generale

1970 | Komedie

Italië 1970. Komedie van Luigi Zampa. Met o.a. Vittorio Gasmann, Nino Manfredi, Alberto Sordi, Marina Vlady en Michel Simon.

Drieluik.I. Gegoede burgers van middelbare leeftijd komen in opstand tegen de establishment en een avant-garde artiest die van een tv-programma een protestactie maakt. II. De zaakwaarnemer van een miljonair geeft de brui aan de grillige willekeur van zijn chef. III. Een dorpspastoor wordt vals beschuldigd een verhouding te hebben met een lokettiste, maar zijn ontmoeting met een getrouwde dominee brengt hem op bepaalde ideeën. Na een zwakke eerste episode met ongetemde schmiere van Gasmann zijn de volgende delen uiterst boeiend, zowel dankzij de vernuftige scenario's met verrassend ironische verwikkelingen als treffende spelprestaties. Zampa evenaart zijn uitstekende komedies uit de jaren veertig.

Sirocco d'Hiver

1969 | Drama

Hongarije/Frankrijk 1969. Drama van Miklos Jancso. Met o.a. Jacques Charrier, Marina Vlady, Ewa Swann, Jozef Madaras en Philippe March.

Minder spektakel en meer verhaal dan in films van Jancso gebruikelijk is. Een revolutionair wordt door zijn kameraden gedood om symbool te worden voor een zaak waarin hij zelf niet meer geloofde. Het scenario - van regisseurs Francis Girod en Jacques Rouffio - blijft door de vormgeving nogal ondoorzichtig, maar de film intrigeert al van een afstand.

Pour un sourire

1969 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1969. Drama van François Dupont-Midy. Met o.a. Marina Vlady, Bruno Cremer, Philippe Clay, Isabelle Missud en Florence Bolland.

Een man die tijdens de oorlog zijn vrouw en dochter verliest vindt als soldaat in de ruïnes van een vijandige stad een klein meisje in wie hij de herinnering aan zijn eigen kind wil doen herleven. Geleidelijk aan beseft hij dat dit een miskenning van haar eigen aard is en hij gaat geschiktere pleegouders voor haar zoeken. Een al te onbestemd gehouden en soms sentimenteel ontsporende verfilming van boeiende stof. Men ziet goed spel van Crémer en treffende kleine details.

Le Temps de vivre

1969 | Drama

Frankrijk 1969. Drama van Bernard Paul. Met o.a. Marina Vlady, Frédéric de Pasquale, Cristea Avram, Catherine Allégret en Yves Afonso.

Een arbeider neemt steeds meer overwerk aan voor materieel welzijn van gezin, maar beseft niet dat hij het daardoor in tijd en aandacht te kort doet. Hoewel hij de verwijdering van zijn vrouw toeschrijft aan een leraar die ze tijdens een uitstapje met de kinderen heeft ontmoet, doet hij toch een poging om de situatie van vroeger terug te halen. Deze intieme en sobere film van een communistische regisseur om de invloed van sociale omstandigheden op het privéleven te tonen, steunt erg op dialoog, maar boeit vanwege onderwerp en spelprestaties.

La Nuit Bulgare

1969 | Drama

Frankrijk 1969. Drama van Michel Mitrani. Met o.a. Marina Vlady, Henri Garcin, François Périer, Charles Vanel en Thalie Frugès.

Een hoge ambtenaar moet een handelsverdrag met Bulgarije tot stand brengen, maar wordt bedreigd met onthulling van zijn eigen verleden als hij niet volledig naar de pijpen van zijn president- directeur danst. Zijn gewetenscrisis wordt gespiegeld aan (gedroomde) gebeurtenissen in een ver verleden. Een interessante film die struikelt over eigen pretenties en het onderscheid of verband tussen de realiteit en de fantasie ondoorzichtig maakt. In de afzonderlijke scènes heeft hij zeker kwaliteiten en wordt er voortreffelijk geacteerd.

Chimes at Midnight

1967 | Komedie, Drama

Zwitserland/Spanje 1967. Komedie van Orson Welles. Met o.a. Orson Welles, Jeanne Moreau, Margaret Rutherford, John Gielgud en Marina Vlady.

Welles combineerde gedeelten van vijf Shakespeare-stukken waardoor het resultaat warrig is terwijl zijn eigen portrettering van Falstaff waarschijnlijk interessantste aspect vormt. Goed gespeeld, maar een beperkt budget schaadt de inspanning; met de stem van Ralph Richardson worden de stukken verbonden. Ook bekend als FALSTAFF.

On a volé la Joconde

1966 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Italië 1966. Komedie van Michel Deville. Met o.a. Marina Vlady, George Chakiris, Margaret Lee, Jean Lefebvre en Paul Frankeur.

Een kunstminnaar slaagt er in 1911 in de Mona Lisa uit het Louvre te stelen en heeft een waterdicht alibi waardoor de verdenking op zijn vriendin valt die behalve de politie ook andere dieven achter zich aan krijgt. Ongewoon logge grappen voor de anders zo lichtvoetige Deville en relatief weinig verrassende verhaalswendingen houden de achtervolgingskomedie middelmatig, met de schoonheid van Vlady en de locaties als voornaamste kwaliteit.

Il ladro della Gioconda

1966 | Komedie

Italië 1966. Komedie van Michael Deville. Met o.a. Alberto Sorrentino, George Chakiris, Marina Vlady, Margaret Palmer en Mino Doro.

Gemiddelde maar onderhoudende komedie over een naïeve dief die ernstig in de moeilijkheden raakt en het mikpunt van spot dreigt te worden van zijn maten. De acteurs hebben er kennelijk plezier in en hier en daar valt er best wat te lachen.

Deux ou trois choses que je sais d'elle

1966 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1966. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Raoul Lévy, Yves Beneyton, Juliet Berto, Christophe Bourseiller en Roger Montsoret.

Een sociologisch onderzoek over huisvrouwen, die zich in de namiddaguren prostitueren ter aanvulling van hun huishoudgeld, was voor Godard het startpunt voor de stelling, dat de maatschappij iedereen tot andere vormen van hoereren dwingt. Het zoeken naar een nieuwe filmvorm doet het feitelijke onderwerp naar de achtergrond verdwijnen, en heeft zowel een vaak boeiend als irriterend resultaat (Vlady speelt de actrice, die voor huisvrouw speelt). Debuten van Duperey, Beneyton en Berto.

A tout coeur à Tokyo pour OSS 117

1966 |

Frankrijk 1966. Michel Boisrond. Met o.a. Frederick Stafford, Marina Vlady, Henri Serre, Tetsuko Yoshimura en Colin Drake.

Geheim agent OSS 117 moet een Japans wapen waarmee een Amerikaanse basis is aangevallen zien te vernietigen. Een employée van de ambassade blijkt gechanteerd te zijn om gegevens over de basis door te geven. Exotische locaties en een vlotte regie maken deze film een van de betere in de reeks naar de Jean Bruce-romans, ondanks de clichés in het scenario dat werd geschreven door JAMES BOND-regisseur Terence Young.

A Tout Coeur A Tokyo Pour O.s.s.117

1966 | Thriller

Italië/Frankrijk 1966. Thriller van Michel Boisrond. Met o.a. Henri Serre, Marina Vlady en Frederick Stafford.

Medewerker van de Amerikaanse ambassade blijkt gechanteerd om gegevens van een basis door te geven, nadat deze basis door Japan is aangevallen met een geheim wapen. Agent O.S.S. 117 wordt ingezet om dit wapen te vernietigen

Una Moglie americana

1965 | Komedie

Italië/Frankrijk 1965. Komedie van Gian Luigi Polidoro. Met o.a. Ugo Tognazzi, Marina Vlady, Rhonda Fleming, Juliet Prowse en Graziella Granata.

Een Italiaan is op zakenreis in New York en hoort van een landgenote wat de kortste weg is naar een dollar-fortuin: hij moet de Amerikaanse nationaliteit verkrijgen door een Amerikaanse vrouw te trouwen en dan weer snel te scheiden. Zijn pogingen om met zijn 'latin lover-charme' snel een Amerikaanse te veroveren lopen keer op keer op mislukkingen uit, ook door zijn eigen provinciaalse vooroordelen. Tenslotte gaat hij toch maar naar zijn verloofde terug. Dankzij het scenario van Azcona werd de film een doeltreffende, venijnige komedie met een fraaie rol van Tognazzi als haan in een vreemd pakhuis.

The Conjugal Bed

1963 |

1963. Marco Ferreri. Met o.a. Walter Giller, Ugo Tognazzi en Marina Vlady.

Een Italiaan is op zakenreis in New York en hoort van een landgenote wat de kortste weg is naar een dollar-fortuin: hij moet de Amerikaanse nationaliteit verkrijgen door een Amerikaanse vrouw te trouwen en dan weer snel te scheiden. Zijn pogingen om met zijn 'latin lover-charme' snel een Amerikaanse te veroveren lopen keer op keer op mislukkingen uit, ook door zijn eigen provinciaalse vooroordelen. Tenslotte gaat hij toch maar naar zijn verloofde terug. Dankzij het scenario van Azcona werd de film een doeltreffende, venijnige komedie met een fraaie rol van Tognazzi als haan in een vreemd pakhuis.

Les Bonnes causes

1963 | Drama, Mysterie, Thriller

Italië/Frankrijk 1963. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Marina Vlady, Pierre Brasseur, Virna Lisi, Umberto Orsini en José Luis de Vilallonga.

Een vrouw heeft haar zieke echtgenoot vermoord en heeft de verdenking geladen op diens particuliere verpleegster. De rechter van instructie (Bourvil) vermoedt de waarheid, maar moet het opnemen tegen een briljant pleiter die ook nog de minnaar van de moordenares is. Deze thriller over klassejustitie heeft een pittig en wijdlopig dialoog die alle kansen geeft aan de tegenpolen als Bourvil en Brasseur. De ironische ontknoping waarbij de misdaad toch gestraft wordt komt wel heel erg uit de lucht vallen. Het scenario is van de regisseur en Paul Andréota naar de roman van Jean Laborde.

Le meurtrier

1963 | Drama, Thriller

Frankrijk/Duitsland/Italië 1963. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Maurice Ronet, Marina Vlady, Robert Hossein, Yvonne Furneaux en Gert Fröbe.

Een politie-inspecteur ziet parallellen tussen de moorden op twee vrouwen en de alibi's van hun verdachte echtgenoten. Inderdaad heeft de tweede man zich laten inspireren door de 'volmaakte misdaad' van de eerste, die zich op hem zal wreken voor deze imitatie. Deze matte bewerking van een roman van Patricia Highsmith maakt van bekwame acteurs ongeïnteresseerde slaapwandelaars, met uitzondering van Fröbe en Furneaux die tot driemaal toe te véél doen. Opnieuw gefilmd als Der Mörder.

L'ape regina

1963 | Komedie

Italië/Frankrijk 1963. Komedie van Marco Ferreri. Met o.a. Marina Vlady, Ugo Tognazzi, Walter Giller, Linda Sini en Riccardo Fellini.

Een veertig-jarige rokkenjager besluit op aandrang van de pastoor eindelijk te trouwen. Hij kiest een deugdzame jonge vrouw uit tot zijn bruid, die na het huwelijk per se een kind wil hebben en hem seksueel volledig uitput, terwijl ook de kerk aandringt op het nakomen van de echtelijke verplichtingen. Als ze zwanger is, laat ze hem nog eenmaal in haar bed toe en dat wordt hem fataal. Een harde en vermakelijke satire op de rolpatronen in het huwelijk en de Italiaanse dubbele moraal kreeg een ideale rolbezetting in de vindingrijke regie en het scenario van regisseur Ferreri dat hij schreef met Rafael Azcona, Diego Fabbri, Massimo Franciosa en Pasquale Festa Campanile naar het verhaal van Goffredo Parise. Het camerawerk is van Ennio Guarnieri. Mono.

Les sept péchés capitaux

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Sylvain d' Homme, Jacques Demy, Philippe de Broca, Claude Chabrol en Edouard Molinaro. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Claude Brasseur, Jean-Claude Brialy, Jean-Pierre Cassel en Eddie Constantine.

Het nouvelle vague-antwoord op het onder dezelfde titel gemaakte zevenluik van de gearriveerde regisseurs uit de jaren vijftig geeft door het beperkt bestek de beroemde regisseurs, acteurs en schrijvers weinig speelruimte, waardoor het resultaat vlak en nauwelijks onderhoudend is. Een aardige sketch van Godard met Constantine, die zelfs te lui is om op de avances van een starlet in te gaan, en zowaar een uitschieter van Vadim, die een overspelrelatie laat stuk lopen op de verongelijkte hoogmoed van de gelieven ten aanzien van hun huwelijkspartners. Een gaaf klein verhaal dat de barokke ontsporingen van zijn lange films mist.

La ragazza in vetrina

1961 | Drama

Italië/Frankrijk 1961. Drama van Luciano Emmer. Met o.a. Marina Vlady, Lino Ventura, Magali Noël, Bernard Fresson en Peter Faber.

Een Italiaanse mijnwerker wordt op de walletjes verliefd op een prostituee, terwijl een oudere collega ook een Amsterdamse weekend-affaire heeft zonder romantische illusies. Deze in Nederland bijna legendarisch geworden maar nooit vertoonde 'Italiaanse walletjesfilm' is een stuk beter dan de verhalen deden vermoeden. Pasolini schreef mee aan het scenario; de film begint beklemmend met een aantal claustrofobische scènes in de Limburgse staatsmijnen. De rosse buurt-romances komen minder pathetisch over dan was bedoeld, omdat Nederlands-Italiaanse communicatiestoornissen met Franse acteurs niet overtuigend worden. Wie goed oplet kan bij de edelfiguratie bekende gezichten herkennen, zoals een piepjonge Peter Faber.

La Steppa

1961 | Familiefilm

YU/Italië/Frankrijk 1961. Familiefilm van Alberto Lattuada. Met o.a. Daniele Spallone, Marina Vlady, Charles Vanel, Pavlo Vuijsic en Christina Gaioni.

Een Russisch boerenjongetje gaat voor zijn studie naar zijn tante in de stad, beleeft en ziet onderweg van alles wat nieuw voor hem is. Deze film naar een verhaal van Anton Tsjechow wisselt komische met dramatische en gevoelige momenten af en weet tamelijk consequent de visie van de jonge hoofdpersoon in de verbeelding vast te houden. Fraaie landschapsfotografie en zorgvuldige aankleding. Een goede rol van Vanel als de priester die de jongen onderweg onder zijn hoede heeft. In 1978 nog eens verfilmd, toen in de USSR door Sergej Bondartsjoek onder de titel STEP.

Climats

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Stellio Lorenzo. Met o.a. Marina Vlady, Jean-Pierre Marielle, Emmanuelle Riva, Alexandra Stewart en Michel Piccoli.

Echtgenoot die jonge vrouw als bezit beschouwt, laat haar zo weinig eigen ruimte dat ze hem verlaat voor vlotte journalist. Hij hertrouwt met emotionele oudere vrouw die hem met haar emoties doet verstikken zodat hij op zijn beurt adem zoekt buiten het huwelijk met vriendin van eerste vrouw, die vertelt dat deze zelfmoord heeft gepleegd. Regiedebuut van tv-maker heeft weinig filmische spankracht wat verstikkend karakter van psychologische roman van André Maurois versterkt. Komisch acteur Marielle is verkeerde keuze voor serieuze hoofdrol, maar actrices zijn voortreffelijk.

Adorable menteuse

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Michel Deville. Met o.a. Marina Vlady, Macha Méril, Jean-Marc Bory, Michel Vitold en Jean-François Calvé.

Een kokette redactrice bij een damesblad brengt met haar fantasieverhalen haar talrijke aanbidders in de war en gaat voor de grap haar avances richten op een man van middelbare leeftijd, tot ze ontdekt echt verliefd te zijn. Ondanks de overmatige lengte is dit een aanstekelijke komedie met een verrukkelijke titelrol van Vlady, navenant gesecondeerd door M[KA1]eril als haar jongere zuster, die met minder raffinement haar voorbeeld probeert na te volgen. De tegendraadse [KL]casting[KLE] van de (schijnbaar kleurloze) mannenrollen draagt bij aan de oorspronkelijke toon.

The Unfaithfuls

1960 |

1960. Steno. Met o.a. Tina Lattanzi, Pierre Cressoy, Mai Britt, Anna-Maria Ferrero en Gina Lollobrigida.

Een kokette redactrice bij een damesblad brengt met haar fantasieverhalen haar talrijke aanbidders in de war en gaat voor de grap haar avances richten op een man van middelbare leeftijd, tot ze ontdekt echt verliefd te zijn. Ondanks de overmatige lengte is dit een aanstekelijke komedie met een verrukkelijke titelrol van Vlady, navenant gesecondeerd door M[KA1]eril als haar jongere zuster, die met minder raffinement haar voorbeeld probeert na te volgen. De tegendraadse [KL]casting[KLE] van de (schijnbaar kleurloze) mannenrollen draagt bij aan de oorspronkelijke toon.

Nude In A White Car

1960 |

1960. Robert Hossein. Met o.a. Odile Versois, Héléna Manson, Robert Hossein en Marina Vlady.

Een kokette redactrice bij een damesblad brengt met haar fantasieverhalen haar talrijke aanbidders in de war en gaat voor de grap haar avances richten op een man van middelbare leeftijd, tot ze ontdekt echt verliefd te zijn. Ondanks de overmatige lengte is dit een aanstekelijke komedie met een verrukkelijke titelrol van Vlady, navenant gesecondeerd door M[KA1]eril als haar jongere zuster, die met minder raffinement haar voorbeeld probeert na te volgen. De tegendraadse [KL]casting[KLE] van de (schijnbaar kleurloze) mannenrollen draagt bij aan de oorspronkelijke toon.

La Princesse de Clèves

1960 | Drama, Experimenteel, Romantiek

Frankrijk/Italië 1960. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Marina Vlady, Jean Marais, Jean-François Poron, Annie Ducaux en Lea Padovani.

Aan het hof van Hendrik II wordt de jonge vrouw van de prins van Kleef verliefd op de hertog van Nemours en vlucht voor deze verleiding naar haar kasteel. Haar echtgenoot krijgt door roddel niettemin een onjuiste indruk van overspel en sterft van verdriet. Zij blijft ook zijn nagedachtenis trouw. Jean Cocteau schreef het scenario naar de roman van Mme de la Fayette voor Marais als de jonge minnaar, maar toen de film gemaakt kon worden had deze de leeftijd voor de echtgenoot die hij (waarschijnlijk) veel beter speelt, hoewel Poron niet best is. Vlady is perfect in de titelrol van een uiterst verzorgd maar emotieloos prentenboek. Het camerawerk is van Henry Alekan.

Les Canailles

1959 | Drama, Misdaad

Italië/Frankrijk 1959. Drama van Maurice Labro. Met o.a. Marina Vlady, Robert Hossein, Philippe Clay, Scilla Gabel en Claire Maurier.

Werknemer van Amerikaans persbureau in Rome moet dochter van de baas ontvangen; de vrouw gedraagt zich echter merkwaardig en verdwijnt mysterieus, zodat hij tegen politieverdenking in op onderzoek uitgaat. Italiaanse onderwereld lijkt er mee gemoeid, maar uiteindelijk blijkt jaloerse stiefmoeder verantwoordelijk. Verward misdaadverhaal kreeg in beeld een zekere sfeer door Italiaanse locaties, terwijl acteurs spanning suggereren die door scenario niet wordt gesteund.

La Sentence

1959 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1959. Drama van Jean Valère. Met o.a. Marina Vlady, Robert Hossein, Roger Hanin, Béatrice Bretty en Lucien Raimbourg.

Vlak voor de invasie van Normandië worden vijf leden van een verzetsgroep gearresteerd en krijgen te horen dat ze binnen een uur gefusilleerd zullen worden. Het samenvallen van filmtijd met echte tijd van de handeling voert de dramatische spanning op, maar de situering op D-day is gewild melodramatisch.

La Nuit des espions

1959 | Thriller

Frankrijk 1959. Thriller van Robert Hossein. Met o.a. Marina Vlady, Robert Hossein, Michel Etcheverry, Michèle Dufour en Clément Harari.

Een Duitse spionne heeft Britse defensieplannen bemachtigd die ze aan een nazi-luitenant in Frankrijk moet overdragen. De Inlichtingendienst stuurt zowel een namaakspionne als een namaakofficier naar de afgesproken plaats, waar een man en een vrouw elkaar treffen zonder enige zekerheid over elkaars identiteit. Deze ingewikkelde en onwaarschijnlijke situatie is de aanleiding voor een troebele confrontatie tussen de hoofdrollen waarin erotiek en gewelddadigheid meespelen.

Toi le vénin

1958 | Thriller, Erotiek

Frankrijk 1958. Thriller van Robert Hossein. Met o.a. Marina Vlady, Robert Hossein, Odile Versois, Henri Crémieux en Héléna Manson.

Een man krijgt in de nacht een lift van een blondine die de liefde met hem bedrijft en hem vervolgens probeert te overrijden. Via het autonummer vindt hij twee zusters van wie er één verlamd is, en die sterk op elkaar lijken, zodat hij niet zeker is wie hij zoekt. Voor wie over het absurde uitgangspunt heenstapt - de held heeft het gezicht van de vrouw niet gezien met wie hij intiem was - een broeierige spannende film, waarin de echte zusters Vlady en Versois mooi en geheimzinnig zijn.

Liberté surveillée

1957 | Misdaad, Romantiek

Servië en Montenegro/Frankrijk 1957. Misdaad van Henri Aisner en Vladimir Voltchek. Met o.a. Marina Vlady, Robert Hossein, René Lefèbvre, Paul Bisiglia en Georges Nemetchek.

Een jonge misdadiger weet aan de politie te ontkomen door als masseur met een kanoploeg naar Praag te gaan. Zijn verliefdheid op een jonge Tsjechische wekt betere gevoelens bij hem op. De film haakte in op de interesse voor het (toenmalig) echtpaar Vlady-Hossein. De locatie- en sportopnamen geven de voorspelbare dramatische romantiek enige meerwaarde.

Pardonnez nos offenses

1956 | Film noir

Frankrijk 1956. Film noir van Robert Hossein. Met o.a. Marina Vlady, Pierre Vaneck, Giani Esposito, Béatrice Altariba en Mireille Granelli.

Een jeugdbende droomt van ontsnapping uit het naargeestige wereldje van alledag in de buitenwijken en legt zich `s nachts toe op het smokkelen van whisky. Zigeuners ontdekken bij toeval hun geheime bergplaats en maken zich meester van de inhoud, waarop drie van de jongens uit woede een jonge zigeunerin verkrachten. De zigeuners verkrachten dan D[KA1]ed[KA1]ee (Vlady). Uiteindelijk komen de twee groepen erachter wie de ware schuldige is, die ze vervolgens flink te pakken nemen. Als wraak doodt hij dan Dédée, die op het punt stond met een zigeuner elders het geluk te gaan zoeken. De producent was kennenlijk hevig ontsteld door deze trieste greep uit het leven: hij gooide de montage volledig door elkaar en schrapte scènes. Niettemin, en ondanks de gezwollenheid waaraan regisseur Hossein zich vaker schuldig maakt, zijn er enkele goede scènes overgebleven. Tijdens de wereldpremière was Eddie Constantine de enige uit het geschokte publiek die durfde te applaudisseren. De enige film waarin deze filmer zelf geen rol speelt. De film is ook bekend onder de titel L'HIRONDELLE DU FAUBOURG en werd in België uitgebracht als JEUNESSE DES RUES.

La sorcière

1956 | Mysterie, Romantiek, Drama, Actiefilm

Zweden/Frankrijk 1956. Mysterie van André Michel. Met o.a. Marina Vlady, Maurice Ronet, Nicole Courcel, Michel Etcheverry en Ulf Palme.

Laurent Br[KA4]ulard (Ronet), een Franse landbouwingenieur, krijgt werk in de bossen van Noord-Zweden op de grens met Finland (Lapland) en ontmoet A[KA3]ino (Vlady), een ge[KA3]isoleerd levende jonge vrouw die de kleindochter van een door de dorpelingen gevreesde `heks` (Wilfstrand) is. A[KA3]ino meent zelf ook vervloekt te zijn en weigert de liefde van de Fransman. Ondertussen is Laurents werkgeefster Kristina (Courcel) verliefd op hem en wordt jaloers op diens toenaderingen jegens Aïno. Dit sfeervolle drama vol bijgeloof kreeg een fraaie landschapsfotografie en een mysterieuze aanwezigheid van de jeugdige, blonde Vlady die ideaal is voor haar rol. Het scenario is van Jacques Companéz, die met Christiane Imbert de novelle Olesia van Alexandre Kouprine bewerkte. Het camerawerk is van Marcel Gignon.

Crime et châtiment

1956 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1956. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Robert Hossein, Jean Gabin, Marina Vlady en Bernard Blier.

Berooide student René Brunel (Hossein) vermoordt een woekeraarster als bevestiging van zijn superioriteitstheorieën. Een kat-en-muisspel met politiecommissaris Gallet (Gabin) en verliefdheid op prostituee Lili (Vlady) doen zijn geloof daarin wankelen en hij laat zich arresteren. Intelligente bewerking van Dostojevski's klassieker Schuld en boete geeft een uitgelezen rolbezetting de ruimte om uitstekend te acteren, zonder gebondenheid aan literatuur en periode. De film is daardoor in sommige opzichten interessanter dan veel andere versies.

The Sorceress

1955 |

1955. Andre Michel. Met o.a. Nicole Courcel, Maurice Ronet en Marina Vlady.

Berooide student René Brunel (Hossein) vermoordt een woekeraarster als bevestiging van zijn superioriteitstheorieën. Een kat-en-muisspel met politiecommissaris Gallet (Gabin) en verliefdheid op prostituee Lili (Vlady) doen zijn geloof daarin wankelen en hij laat zich arresteren. Intelligente bewerking van Dostojevski's klassieker Schuld en boete geeft een uitgelezen rolbezetting de ruimte om uitstekend te acteren, zonder gebondenheid aan literatuur en periode. De film is daardoor in sommige opzichten interessanter dan veel andere versies.

Sophie et le crime

1955 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1955. Komedie van Pierre Gaspard-Huit. Met o.a. Marina Vlady, Peter van Eyck, Jean Gaven, Dora Doll en Pierre Dux.

Een ondernemend journaliste spant zich in om de onschuld te bewijzen van de misdadiger op wie ze verliefd is geworden. De aantrekkelijke rolbezetting en het aardige scenario van Marcel Achard gaan onder leiding van de debuterende regisseur de mist in. De suspense berust op doorzichtige effecten en de ironie gaat verloren in een uitermate zwakke spelregie.

Les Salauds vont en enfer

1955 | Drama, Thriller

Frankrijk 1955. Drama van Robert Hossein. Met o.a. Marina Vlady, Henri Vidal, Serge Reggiani, Robert Hossein en Jacques Duby.

Ontsnapte gevangenen verstoppen zich in een afgelegen woning waarvan ze de eigenaar uit zelfverdediging doden. Diens geliefde wreekt zich door de rivaliteit tussen beide mannen aan te wakkeren. Dit sfeervolle, broeierige regie-debuut van acteur Hossein dankt veel aan de mysterieuze aanwezigheid van Vlady.

Le crâneur

1955 | Misdaad

Frankrijk 1955. Misdaad van Dimitri Kirsenoff. Met o.a. Raymond Pellegrin, Marina Vlady, Dora Doll, Paul Frankeur en Hélène Vallier.

Een vrouw wordt vermoord in een nachtclub op Place Pigalle en de verdenking valt op haar minnaar, die in zijn pogingen om zijn onschuld te bewijzen een smokkelkomplot ontmaskert. Een vlot gemaakte misdaadfilm met een voor het genre hecht scenario, maar hij komt nauwelijks boven het gemiddelde van de huidige tv-krimi uit. Scenario van Jacques Companez en Claude Dessally.

Le Avventure di Giacomo Casanova

1955 | Historische film, Komedie

Italië/Frankrijk 1955. Historische film van Steno. Met o.a. Gabriele Ferzetti, Corinne Calvet, Nadia Gray, Marina Vlady en Irene Galter.

Casanova vlucht voor de Spaanse inquisitie naar Frankrijk en belandt daar door zijn amoureuze escapades in de gevangenis. De cipiers lezen in zijn memoires waaruit duidelijk wordt hoe het allemaal zo ver is gekomen. Luxueus aangeklede episodes uit leven van beroemde versierder, met nogal wat flauwe grappen en reeksen aantrekkelijke actrices.

Sinfonia d'amore

1954 | Historische film, Muziek

Italië/Frankrijk 1954. Historische film van Glauco Pellegrini. Met o.a. Claude Laydu, Marina Vlady, Lucia Bosé, Paolo Stoppa en Riccardo Fellini.

Een biografie van componist Schubert en zijn op standsverschil stuklopende liefde voor een gravin, terwijl ondertussen een zangeres hem vergeefs bemint. Clich[KA1]e- romantiek, opgesierd met een overmaat van muziek (ook van Beethoven, Weber, Rossini).

Musoduro

1954 | Misdaad, Drama

Italië/Frankrijk 1954. Misdaad van Giuseppe Bennatti. Met o.a. Fausto Tozzi, Marina Vlady, Gérard Landry en Cosetta Greco.

De liefde voor hetzelfde meisje van een jachtopziener en een stroper drijft hun conflicten op de dramatische spits wanneer de eerste de stroper wil laten opdraaien voor een door hemzelf gepleegde moord. Dit simpele en volkse drama - door acteur Tozzi zelf geschreven - blijft redelijk onderhoudend, waarbij de gedateerdheid van aanpak nu een extra-curiositeitswaarde geeft.

Giorni d'amore

1954 | Komedie

Italië/Frankrijk 1954. Komedie van Leopoldo Savona en Giuseppe de Santis. Met o.a. Marina Vlady, Marcello Mastroianni, Giulio Calì, Pina Gallini en Dora Scarpetta.

De bruiloft van een verloofd stel op het platteland van de Ciociaria wordt steeds uitgesteld omdat de familie geen geld heeft voor de traditionele feestelijkheden. De jongeman besluit dan het meisje met medeweten van iedereen te ontvoeren om een snelle en discrete huwelijksvoltrekking te forceren. De eenvoudige en innemend geacteerde komedie krijgt een ironische lading door traditiegebondenheid enerzijds en de ook tot het platteland doorgedrongen verworvenheden van het moderne leven anderzijds. De legendarische regisseur van BITTERE RIJST weet dramatisch acteren verrassend op afstand te houden. Scenario van Libero de Libero, Elio Petri, Gianni Puccini en de regisseur. Camerawerk van Otello Martelli.

Avant le déluge

1954 | Drama, Familiefilm

Italië/Frankrijk 1954. Drama van André Cayatte. Met o.a. Isa Miranda, Bernard Blier, Paul Frankeur, Marina Vlady en Roger Coggio.

Door bourgeois-ouders verwaarloosde middelbare scholieren beramen de diefstal van een kostbare postzegelverzameling bij een corrupte notabele, maar doden bij ongeluk een nachtwaker. In paniek brengen ze ook een medeplichtige om van wie ze verraad vrezen. Destijds een opzienbarende film die een aanklacht tegen opvoeders is, maar de grote mate van navolging maakte dat de film nu nog slechts afgetrapt en melodramatisch aandoet. Toch is het een treffend tijdsbeeld, waarbij de oorlog in Korea (1950-53) de morele onzekerheid indirect be[KA3]invloedt. De rol van het (enige) koelbloedige meisje maakte Vlady tot ster. Dubbel bekroond op het filmfestival van Cannes. Het scenario is van Charles Spaak en regisseur Cayatte. Het camerawerk is van Jean Bourgoin. Mono, Western Electric Sound System.

La Figlia del diavolo

1953 | Drama, Historische film

Italië 1953. Drama van Primo Zeglio. Met o.a. Massimo Serato, Paola Barbara, Marina Vlady, Roberto Risso en Carlo Tamberlani.

Een officier uit het edele geslacht Borbone wil, tijdens de Italiaanse renaissance, tot iedere prijs in het bezit komen van de enorme erfenis van een graaf. Een prachtig drama over intrigues, hebzucht en bedrog in adellijke families. Goed gespeeld onder vakkundige regie.

Penne nere

1952 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1952. Drama van Oreste Biancoli. Met o.a. Marcello Mastroianni, Marina Vlady, Guido Celano, Vera Carmi en Enzo Staiola.

Een prille liefde van twee dorpsbewoners in de Italiaanse Alpen wordt verstoord door de Tweede Wereldoorlog, als de mannen moeten vluchten voor de Duitse bezetters. Ook na de wapenstilstand blijft de verzetsgeest ongebroken en het meisje overleeft een levensgevaarlijke verwonding. Hun kind wordt na de oorlog grootgebracht in de nagedachtenis van de gevallen helden. Een zeer geromantiseerde verzetsfilm vol folkloristische elementen en met een spectaculaire confrontatie tussen Duitsers en skiënde Italianen, maar innemend door de nog jeugdige hoofdrollen.

L'Età dell'amore

1952 | Drama

Frankrijk/Italië 1952. Drama van Lionelle De Felice. Met o.a. Fernand Gravey, Aldo Fabrizi, Marina Vlady, Pierre-Michel Beck en Vittorio Sanipoli.

Twee door hun ouders verwaarloosde jongeren zoeken troost bij elkaar. Het meisje wordt zwanger en sterft bij de bevalling, waarna de gelouterde vader van de jongen zich van zijn verantwoordelijkheid voor zoon en kleinkind bewust wordt. Deze moraliserende, trage smartlap steunt op uitvoerige dialogen die van de nagesynchroniseerde Franse acteurs weinig overtuigingskracht krijgen en die uitmonden in een reeks van scheurkalender-levenswijsheden.

L' Infedeli

1952 | Drama

Italië 1952. Drama van Mario Monicelli en Steno. Met o.a. Gina Lollobrigida, May Britt, Anna-Maria Ferrero, Pierre Cressoy en Irene Papas.

Corruptie en overspel binnen de Romeinse bourgeoisie resulteren in chantage en een sfeer van wantrouwen, waar een ten onrechte van diefstal beschuldigd dienstmeisje het slachtoffer van wordt. Ze pleegt zelfmoord. Deze op authentieke feiten gebaseerde episodische milieuschets is een interessante voorloper op LA DOLCE VITA en heeft een merkwaardige rolbezetting (sterren aan het begin van hun carrière, waarin ze sindsdien aanzienlijk beter leerden acteren).

Grand Gala

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van François Campaux. Met o.a. Yves Vincent, Ludmilla Tchérina, Odile Versois, Pierre Larquey en André Gabriello.

Een beroepsmilitair die van zijn ouders met zijn geliefde, een danseres, heeft moeten breken vindt haar terug in Marokko. Er lijken geen obstakels meer voor hun liefde, maar zij wil haar balletcarrière niet opgeven. Deze zoveelste en simplistische film over het dilemma tussen liefde en kunst blijft vlak en oninteressant, maar biedt gelegenheid om Tchérina o.a. 'De stervende zwaan' te zien dansen.

Fanciulle di lusso

1952 | Komedie

Italië 1952. Komedie van Pietro Musetta. Met o.a. Jacques Sernas, Susan Stephen, Anna-Maria Ferrero, Marina Vlady en Rossana Podestà.

Een arme studente komt met een beurs op een luxe Zwitserse kostschool, waar de vriendschap met een rijk meisje haar helpt om door het verwende en vijandige milieu geaccepteerd te worden, hetgeen ook voor beiden tot amoureuze belevenissen leidt. Ten slotte wordt het duidelijk dat het instituut allesbehalve pedagogisch functioneert. De gangbare internaatsintriges wisselen komedie, melodrama en vage pikanterieën nogal willekeurig af, maar het is aardig om pas later bekend geworden actrices aan het begin van hun loopbaan te zien in overigens erg zwart-wit voorgestelde personages.

Orage d'été

1949 | Komedie

Italië/Frankrijk 1949. Komedie van Jean Gehret. Met o.a. Gaby Morlay, Odette Joyeux, Odile Versois, Marina Vlady en Laure Thierry.

Een jonge Engelsman brengt zijn vakantie in Frankrijk door bij een gezin met vier zusjes. Een van hen wordt verliefd op hem maar hij verkiest een andere en de eerste doet uit wanhoop een poging tot zelfmoord. Aan het slot is er niettemin een bruiloft. Het melodrama ligt op de loer bij een dergelijk onderwerp. Toch komt het niet zover, dankzij een regisseur die over een grote dosis gevoel beschikt. Hij is nauwelijks bekend want voortijdig overleden, na slechts vijf speelfilms gemaakt te hebben (1900- 1956). Ook het onopgesmukte spel van de acteurs en de beelden van Philippe Agostini blijven bij. Ook bekend als RALPH.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Marina Vlady op televisie komt.

Reageer