Alisa Freindlich (1934): cast.
Er zijn 8 films gevonden.

Room and a Half

2009 | Biografie

Rusland 2009. Biografie van Andrei Khrzhanovskiy. Met o.a. Grigoriy Dityatkovskiy, Alisa Freindlich en Sergei Yursky.

Een semi-fictie verslag van de Russische dichter Joseph Brodsky die in 1972 een Amerikaanse balling werd

Podmoskobnye Vetchera

1993 | Drama, Romantiek, Film noir

Frankrijk​/​​Rusland 1993. Drama van Valeri Todorovski en Valeri Todorovski. Met o.a. Vladimir Machkov, Alexandre Feklistov, Youri Kouznetov, Natali Tchoukina en Avangarde Leontiev.

Katia (Dapkounaite) woont in Moskou. Het is 1992 en zij is een 34-jarige typiste die een saai leventje leidt. Haar onbenullige echtgenoot Mitia (Feklistov) zit nog steeds onder de knoet van zijn moeder, Irina Dmitrievna (Freindlikh), die schrijfster is. Katia`s taak bestaat eruit om het manuscript van haar schoonmoeder uit te tikken. De ommekeer komt voor Katia als ze met z`n drie[KA3]en naar de datsja van Irina gaan: ze ontmoet Sergei (Machkov), het manusje van alles, die haar minnaar wordt. Katia kent de ware hartstocht alleen maar uit de woorden en de zinnen die ze overtikt. Nu heeft ze een echte vent. Haar overspel komt uit en de emoties laaien hoog op. Katia `vergeet` haar schoonmoeder de medicijnen toe te dienen, die zij nodig heeft om in leven te blijven, en Irina Dmitrievna sterft, maar ze betaalt voor haar zonden... Gebaseerd op een novelle van Marina Cheptounova. De psychologie en de plot zijn vaak misleidend maar veel wordt goed gemaakt door knappe vertolkingen en mooi camerawerk van Sergeui Kozlov. Sinistere, doeltreffende maar enigszins dissonante muziekscore van Leonid Dessiatnikov. De film kwam tot stand met Franse (financiële) hulp. Ook bekend als KATIA ISMAILOVA.

Prostaya Smert

1985 | Drama, Experimenteel

USSR 1985. Drama van Alexandr Kaydanovski. Met o.a. Alisa Freindlich, Valery Priyemykhov, Vitautas Paukshte en Mikhail Danilov.

Een film naar de roman van Tolstoy 'De Dood van Iwán Iljitsj'. Het gaat over het lijden en de bekentenis van een stervende man.

Agonija

1982 | Drama, Historische film, Erotiek

USSR 1982. Drama van Elem Klimov. Met o.a. Aleksei Petrenko, Anatoli Romaschin, Velta Line, Alisa Freindlich en Pawel Arshanow.

Een unieke schildering van de ondergang van het tsaristische Rusland. Klimov belicht de vele factoren die leidden tot de doodsstrijd van de Romanov-dynastie, zoals de rol die de legendarische monnik Rasputin (Petrenko) speelde aan het hof. Fictieve en documentaire beelden vullen elkaar aan of worden tegenover elkaar geplaatst. Klimov probeert niet - na de vele misleidende Rasputin-films - het laatste woord te hebben, maar hij streeft ernaar alle mogelijke beschikbare gegevens tot een geheel te brengen. De film kreeg de Persprijs van het festival in Venetie (1982). De film werd in 1974 gedraaid, maar ging pas acht jaar later in première.

Staromodnaya Komediya

1979 | Komedie, Romantiek

USSR 1979. Komedie van Era Savelieva. Met o.a. Tatiana Berezantseva, Alisa Freindlich en Igor Vladimirov.

Deze film is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Alexei Arboezov en gaat over twee mensen die niet zo jong meer zijn. Zij heeft haar kans gemist, terwijl hij zijn vrouw niet kan vergeten, die aan het einde van WOII stierf en wier graf hij iedere dag van bloemen voorziet. Door hun eenzaamheid komen ze dichter bij elkaar, en samen proberen ze een nieuw leven op te bouwen. Amerikaanse titel: OLD WORLD COMEDY.

Stalker

1979 | Sciencefiction, Fantasy, Drama

USSR​/​​Duitsland 1979. Sciencefiction van Andrej Tarkovski. Met o.a. Anatoliy Solonitsyn, Nikolay Grinko, Alisa Freindlich en Alexander Kaidanovski.

Een sublieme film over de geheimzinnige gids Stalker, die een wetenschapper en een schrijver een verboden zone binnenleidt, een door militairen hermetisch afgesloten gebied, waar de regels van logica en gezond verstand niet meer gelden. Het wonderlijk mooie kleurgebruik, het camerawerk en belichting zorgen voor een mysterieuze sfeer, waarin de filosofische gesprekken van de drie personen, vol symboliek, een bijzondere dimensie krijgen. Een film om meer dan een keer te zien.

Prinzessa na gorshine

1976 | Familiefilm, Fantasy, Jeugdfilm

USSR 1976. Familiefilm van Boris Rytsarev. Met o.a. Andrej Podoshan, Innokenti Smoktunovski, Alisa Freindlich, Irina Malysheva en Irina Jurevitsh.

De koning en de koningin zoeken een gemalin voor hun zoon, de kroonprins. Daartoe hangen ze een proclamatie aan de slotmuur. Tijdens een hevig onweer vraagt een jong meisje of ze mag schuilen. Ze beweert een prinses te zijn, maar ze wordt niet geloofd. Daarop moet de kroonprins het ganse land door om een geschikte bruid te vinden, maar de prinsessen die hij ontmoet, zijn te lui of te dom. Hij komt het prinsesje weer tegen, waarvan men niet geloofde dat zij van koninklijke bloede was. Nu moet ze het bewijzen: slapen op twintig matrassen, waaronder een erwt ligt. De volgende morgen zegt ze dat ze slecht geslapen heeft. Ze gingen trouwen en als ze nog niet dood zijn dan leven ze nog steeds lang en gelukkig. Aanwezigheid van trollen en andere mythologische figuren, de advertentie bij het slot en de prins die er op uit moet, maken het een typische, maar nog steeds genietbare sovjetbewerking van het bekende sprookje van Hans Christian Andersen De prinses op de erwt. Het scenario is van Felix Mironer. Het camerawerk was in handen van Vatshelav Yegorov en Alexander Matshilski.

Printsessa na goroshine

1976 | Fantasy

USSR 1976. Fantasy van Boris Ryzarew en Boris Rytsarev. Met o.a. Alisa Freindlich, Innokenti Smoktunowski, Andrej Podoschjan, Innokenti Smoktunovski en Irina Malysheva.

De koning en de koningin zoeken een gemalin voor hun zoon, de kroonprins. Daartoe hangen ze een proclamatie aan de slotmuur. Tijdens een hevig onweer vraagt een jong meisje of ze mag schuilen. Ze beweert een prinses te zijn, maar ze wordt niet geloofd. Daarop moet de kroonprins het ganse land door om een geschikte bruid te vinden, maar de prinsessen die hij ontmoet, zijn te lui of te dom. Hij komt het prinsesje weer tegen, waarvan men niet geloofde dat zij van koninklijke bloede was. Nu moet ze het bewijzen: slapen op twintig matrassen, waaronder een erwt ligt. De volgende morgen zegt ze dat ze slecht geslapen heeft. Ze gingen trouwen en als ze nog niet dood zijn dan leven ze nog steeds lang en gelukkig. Aanwezigheid van trollen en andere mythologische figuren, de advertentie bij het slot en de prins die er op uit moet, maken het een typische, maar nog steeds genietbare sovjetbewerking van het bekende sprookje van Hans Christian Andersen De prinses op de erwt. Het scenario is van Felix Mironer. Het camerawerk was in handen van Vatshelav Yegorov en Alexander Matshilski.