René Clément (1913-1996): regie en scenario.
Er zijn 23 films gevonden.

La Baby-sitter

1975 | Thriller

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1975. Thriller van René Clément. Met o.a. Maria Schneider, Sydne Rome, Robert Vaughn, Vic Morrow en Nadja Tiller.

Een beeldhouwster deelt haar woning met een aspirant-actrice die zich laat manoeuvreren in kidnap-complot waarvan huisgenote als mee ontvoerde baby-sitter ook slachtoffer dreigt te worden. Chaotisch scenario en al te heterogene rolbezetting resulteren in een primitieve B-film waarop Clément geen enkele greep lijkt te hebben, al doet hij bij vlagen zijn reputatie als kinderregisseur wel eer aan. Kranig spel van Schneider - ondanks alom gepubliceerde problemen met Italiaanse justitie tijdens opnamen - is het enige lichtpuntje.

La course du lièvre à travers les champs

1972 | Misdaad

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1972. Misdaad van René Clément. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Robert Ryan, Lea Massari, Aldo Ray en Tisa Farrow.

Een Fransman vlucht voor een wraakactie naar Canada en duikt onder bij groep Amerikaanse gangsters die kraak in wolkenkrabber van Montreal voorbereiden. Nadat hij hun aanvankelijke wantrouwen heeft overwonnen, wordt hij ook bij de onderneming ingeschakeld. Dit standaard misdaadverhaal is een interessante selectie van acteurs die goed bij de personages passen die ze moeten uitbeelden, maar de symbolische en onduidelijke nevenintrige maakt film onnodig lang en pretentieus. In de drastisch ingekorte Amerikaanse versie is die ballast verdwenen, maar helaas ook psychologie van de personages.

Course Du Lievre A Travers Les Champs,

1972 | Experimenteel, Thriller

Frankrijk 1972. Experimenteel van René Clément. Met o.a. Nadine Nabokov, Andre Laurence, Daniel Breton, Jean Gaven en Aldo Ray.

Een Fransman vlucht voor een wraakactie naar Canada en duikt onder bij groep Amerikaanse gangsters die kraak in wolkenkrabber van Montreal voorbereiden. Nadat hij hun aanvankelijke wantrouwen heeft overwonnen, wordt hij ook bij de onderneming ingeschakeld. Dit standaard misdaadverhaal is een interessante selectie van acteurs die goed bij de personages passen die ze moeten uitbeelden, maar de symbolische en onduidelijke nevenintrige maakt film onnodig lang en pretentieus. In de drastisch ingekorte Amerikaanse versie is die ballast verdwenen, maar helaas ook psychologie van de personages.

La maison sous les arbres

1971 | Thriller, Experimenteel

Frankrijk 1971. Thriller van René Clément. Met o.a. Faye Dunaway, Frank Langella, Barbara Parkins, Karen Blanguernon en Raymond Gérôme.

Een Amerikaan heeft zich met zijn neurotische echtgenote en twee kinderen in Parijs geïnstalleerd waar pressie op hem wordt uitgeoefend om bedrijfsspionage te plegen. Hij weigert en zijn kinderen worden ontvoerd. Het tegenstrijdig gedrag van de vrouw doet de politie vermoeden dat het een wanhoopspoging van haarzelf is. Het scenario is zeer weinig plausibel, maar het spel van Langella en Dunaway geeft er overtuigingskracht aan, terwijl Clément zich opnieuw een opmerkelijk regisseur van kinderen betoont, hetgeen de scènes in hun gijzelingssituatie beklemmend maakt.

Le passager de la pluie

1970 | Thriller, Misdaad, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1970. Thriller van René Clément. Met o.a. Marlène Jobert, Charles Bronson, Gabriele Tinti, Annie Cordy en Jill Ireland.

Een getrouwde vrouw vermoordt uit zelfverdediging een aanrander en laat uit angst voor de reacties van haar omgeving zijn lijk verdwijnen. Vervolgens wordt ze achtervolgd door een geheimzinnige Amerikaan die het geld van de dode wil vinden. Deze suspensefilm laat veel vragen onbeantwoord, maar houdt de angstige spanning vast waarbinnen de kwetsbaarheid van Jobert en de onverzettelijkheid van Bronson goed contrasteren. Beiden werden door deze film sterren in Europa. Het scenario is van Sébastian Japrisot, het camerawerk van Andreas Winding.

Paris brûle-t-il?

1966 | Oorlogsfilm, Experimenteel

Frankrijk 1966. Oorlogsfilm van René Clément. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Alain Delon, Anthony Perkins, Charles Boyer en Gert Fröbe.

Brandt Parijs? zou de Duitse leider in 1944 aan z'n generaals hebben gevraagd. Een wat al te zijdelingse titel voor een film waarin de bevrijding van Parijs door het Franse verzet wordt bejubeld. Inderdaad, het Franse verzet als bevrijder, en niet het Amerikaanse leger. Dat was de wil van Generaal de Gaulle, anders mochten de makers niet filmen in Parijs. Zo strompelt het onnavolgbaar meanderende drama bijna drie uur lang van de ene halfwaarheid in de andere. Zonde, want in de brij schuilt een kunststuk, gedraaid en verbeeld door kunstenaars.

Les félins

1964 | Thriller, Drama

Frankrijk 1964. Thriller van René Clément. Met o.a. Alain Delon, Jane Fonda, Lola Albright, André Oumansky en Arthur Howard.

Delon is een onverbeterlijke playboy die op de vlucht slaat na een affaire met de vrouw van een beruchte gangsterbaas. Hij duikt onder in een kerk aan de Franse kust, waar hij in de ban raakt van een rijke Amerikaanse weduwe (Albright) en haar schijnbaar naïeve nichtje (Fonda, memorabel in een vroege rol). Er ontstaat een gevaarlijke driehoeksverhouding. Logica is niet het sterkste punt van deze sexy thriller, maar de zonnige locaties, aantrekkelijke acteurs, hitchcockiaanse spanning en coole sixties-sfeer maken erg veel goed. Internationaal bekend als Joy House.

Le jour et l'heure

1963 | Oorlogsfilm, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1963. Oorlogsfilm van René Clément. Met o.a. Simone Signoret, Stuart Whitman, Geneviève Page, Michel Piccoli en Pierre Dux.

'De oorlog interesseert me niet.' Haar desinteresse is volgens het welgestelde personage van Signoret een recht dat ze met passie verdedigt tegenover de Duitse bezetter. Geprezen oorlogsverhalenverteller René Clément krijgt het aanvankelijk niet met zijn gebruikelijke soeplesse op het doek, maar zijn film komt op stoom zodra Signoret raakt opgescheept met een neergestorte piloot. De twee gaan naar Spanje, het ideale toneel voor een mooi verbeelde treinachtervolging tussen de Gestapo en het toevalsduo. En zo krijgt de film alsnog momentum, gestut door die kalm meanderende, soms wat al te precieze proloog.

Che gioia vivere

1961 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1961. Komedie van René Clément. Met o.a. Alain Delon, Barbara Lass, Gino Cervi, Paolo Stoppa en Rina Morelli.

Een jongeman die na diensttijd werkloos is, gaat in 1922 werken voor de fascistische partij, maar belandt via zijn verloofde in een familie van anarchisten wier revolutionair vuur groter is dan hun behendigheid. Fransman Clément weet opmerkelijk goed de toon van de satirische commedia all'Italiana te treffen, maar kan geen bevredigend slot voor zijn film vinden. Niettemin is het commercieel mislukken onverdiend; het maakte de regisseur en Delon ten onrechte kopschuw voor verdere komediepogingen.

Purple Noon

1960 | Film noir, Experimenteel

1960. Film noir van René Clément. Met o.a. Marie Laforêt, Maurice Ronet, Alain Delon en Frank Latimore.

Een jongeman die na diensttijd werkloos is, gaat in 1922 werken voor de fascistische partij, maar belandt via zijn verloofde in een familie van anarchisten wier revolutionair vuur groter is dan hun behendigheid. Fransman Clément weet opmerkelijk goed de toon van de satirische commedia all'Italiana te treffen, maar kan geen bevredigend slot voor zijn film vinden. Niettemin is het commercieel mislukken onverdiend; het maakte de regisseur en Delon ten onrechte kopschuw voor verdere komediepogingen.

Plein soleil

1960 | Thriller, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1960. Thriller van René Clément. Met o.a. Alain Delon, Maurice Ronet, Erno Crisa, Marie Laforêt en Frank Latimore.

Patricia Highsmiths The Talented Mr. Ripley als sublieme Franse film noir, door meestercameraman Henri Decaë vastgelegd in zwoele Zuid-Europese zomerplaatjes. Vrije jongen Tom Ripley (Delon) moet de losbollende playboyzoon van een rijke stinkerd terughalen naar de VS, maar het loopt goed fout. Clément toont Ripley als de gevaarlijk intelligente gek met nét dat vernislaagje van charme en verfijning om hem voor normaal en aimabel te laten doorgaan. Chansonnière Laforêt, hier in een bijrol, werd na de film een icoon van het variété française. Remake: The Talented Mr. Ripley (1999; Anthony Minghella).

Un Diga sul Pacifico

1958 | Drama

Italië​/​​Verenigde Staten 1958. Drama van René Clément. Met o.a. Silvana Mangano, Anthony Perkins, Richard Conte, Alida Valli en Nehemiah Persoff.

De weduwe van een westerse rijstplanter in Thailand overheerst haar zoon en dochter die nooit in de buitenwereld zijn geweest. De liefde betekent hun bevrijding en een opening naar een ander leven, maar na de verwoesting van de plantage door een tyfoon keert de zoon terug om de erfopvolging op zich te nemen. De autobiografische sleutelroman van Marguerite Duras (waarvan thema's in al haar latere werk terugkeren) kreeg een simplificerende verfilming in de stijl van Hollywood- familiedrama's, zowel door het scenario van Irwin Shaw als door Actors' Studio-discipelen in de rolbezetting. De Italiaans-Amerikaanse combinatie harmonieert niet, maar individuele scènes zijn boeiend en het kleurgebruik is opmerkelijk.

This angry age;UN DIGA SUL PACIFICO

1957 | Experimenteel

Italië​/​​Verenigde Staten 1957. Experimenteel van René Clément. Met o.a. Anthony Perkins en Silvana Mangano.

De weduwe van een westerse rijstplanter in Thailand overheerst haar zoon en dochter die nooit in de buitenwereld zijn geweest. De liefde betekent hun bevrijding en een opening naar een ander leven, maar na de verwoesting van de plantage door een tyfoon keert de zoon terug om de erfopvolging op zich te nemen. De autobiografische sleutelroman van Marguerite Duras (waarvan thema's in al haar latere werk terugkeren) kreeg een simplificerende verfilming in de stijl van Hollywood- familiedrama's, zowel door het scenario van Irwin Shaw als door Actors' Studio-discipelen in de rolbezetting. De Italiaans-Amerikaanse combinatie harmonieert niet, maar individuele scènes zijn boeiend en het kleurgebruik is opmerkelijk.

Gervaise

1956 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1956. Drama van René Clément. Met o.a. Maria Schell, François Périer, Suzy Delair, Jany Holt en Mathilde Casadesus.

Sombere smartlap naar de beroemde roman L'Assomoir van Émile Zola speelt zich af in een fraai vormgegeven achttiende-eeuws Parijs. Het titelpersonage is een manke wasvrouw die door haar feestvierende echtgenoot in de steek wordt gelaten. Ze hertrouwt met een sympathieke bouwvakker, die al snel van een dak valt, zijn baan verliest en aan de drank raakt. Hoop op een betere toekomst is er niet voor Gervaise en haar kinderen. De film won veel prijzen, met name voor de hoofdrol van Schell, maar is uiteindelijk vooral een artistiek verantwoorde anti-drankreclame.

Monsieur Ripois

1953 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1953. Komedie van René Clément. Met o.a. Gérard Philipe, Valerie Hobson, Joan Greenwood, Margaret Johnston en Natasha Parry.

Een berooide Fransman probeert zich in Londen maatschappelijk staande te houden en omhoog te werken door een reeks amoureuze veroveringen en trouwt uiteindelijk met een rijke vrouw. Betrapt bij een slippertje probeert hij haar te vermurwen met een geënsceneerde zelfmoordpoging die averechts uitpakt. Deze zwarte komedie is waarschijnlijk de beste film van Clément, wiens emotieloze aanpak bij andere onderwerpen nog wel eens stukloopt, èn van Philipe wiens romantische uitstraling hier een cynische dubbele bodem krijgt. Zoals vaker had de film aanvankelijk weinig succes en kwam pas later de herwaardering. Hugh Mills, Raymond Queneau en de regisseur bewerkten de roman van Louis Hemon tot scenario. Camerawerk van Oswlad Morris. Hertiteld LOVER BOY.

Jeux interdits

1952 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1952. Oorlogsfilm van René Clément. Met o.a. Brigitte Fossey, Georges Poujouly, Lucien Hubert, Suzanne Courtal en Jacques Marin.

Juni 1940. Een kleutermeisje uit Parijs raakt op de vlucht voor de Duitsers haar ouders kwijt en belandt bij een boerenfamilie. De jongste boerenzoon is onmiddellijk op haar gesteld en weet haar te troosten met een geheim begraafplaatsje voor haar hondje en ander overleden boerderijgedierte. De titel 'Verboden spelletjes' slaat op de diefstal van kruisen voor hun gestaag uitdijende godsakker. Jeux interdits is op het eerste gezicht een ontroerend tijdsdocument van vervlogen ruraal Frankrijk maar bovenal een tijdloos drama rond dood, religie, rouw en familie. Gebaseerd op het boek van François Boyer.

Le château de verre

1950 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1950. Drama van René Clément. Met o.a. Michèle Morgan, Jean Marais, Jean Servais, Elina Labourdette en Elisa Cegani.

In Vicki Baums roman Das große Einmaleins uit 1935 vonkt het tussen de in haar huwelijk vereenzaamde bourgeoise Evelyne en een Amerikaan op doorreis. Ze brengt met hem een weekend in Parijs door, aanvankelijk niet wetende dat zij voor hem een tussendoortje is. Vakmatig bewerkten Clément en zijn scenaristenteam de tragische liefdesgeschiedenis: alle gedoemde romantiek komt uit het spel van het drietal Morgan-Marais-Servais als respectievelijk droeve roos-charmeur-echtgenoot. Fraaie fotografie van Robert Levebvre. De dramaturgisch afwijkende verfilming van Gabi Kubach uit 1982 draagt met Rendezvous in Paris dezelfde titel als de heruitgave van Baums roman.

Le mura di Malapaga

1949 | Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1949. Romantiek van René Clément. Met o.a. Jean Gabin, Isa Miranda, Vera Talchi, Andrea Checchi en Robert Dalban.

Na de moord op zijn vrouw is Pierre op de vlucht geslagen. Verstopt op een vrachtboot komt hij in Genua aan. Daar begint hij langzaam aan een nieuwe toekomst te denken als hij Marta ontmoet, maar de politie zit hem op het spoor.

Les maudits

1947 | Thriller, Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1947. Thriller van René Clément. Met o.a. Marcel Dalio, Henri Vidal, Florence Marly, Paul Bernard en Michel Auclair.

April 1945: het Derde Rijk staat op instorten. Een nazi-generaal en een internationaal gezelschap van sympathisanten stappen in Oslo op een duikboot die ze naar Zuid-Amerika zal brengen. Ook aan boord komt, tegen zijn wil, een arts, om een gewonde opvarende te verzorgen. De spanning op deze claustrofobische ‘ark van Noah’ loopt flink op terwijl ieder op zich wordt geconfronteerd met een nieuwe realiteit van politieke schuld of economisch verlies. Uitstekende acteurs en goede dialogen. Scenarist-regisseur Clément maakte ook ondermeer Jeux interdits.

Le père tranquille

1946 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1946. Komedie van René Clément. Met o.a. Noël-Noël, Nadine Alari, José Artur, Claire Olivier en Jean Varas.

Een goedmoedige huisvader in een provincieplaats is - zonder dat de directe omgeving dit vermoedt - hoofd van het plaatselijk verzet en weet vernuftige sabotage-acties tegen de Duitsers te bedenken. Deze oorlogskomedie is waarschijnlijk de beste die Noël-Noël maakte, omdat zijn nadrukkelijk geëtaleerde vriendelijkheid - ook als scenario-schrijver - tegenwicht kreeg in de koele vormgeving van een vakman als Clément.

Le Pere Tranquille

1946 | Oorlogsfilm, Experimenteel

Frankrijk 1946. Oorlogsfilm van René Clément. Met o.a. Claire Olivier en Noel-Noel.

Een goedmoedige huisvader in een provincieplaats is - zonder dat de directe omgeving dit vermoedt - hoofd van het plaatselijk verzet en weet vernuftige sabotage-acties tegen de Duitsers te bedenken. Deze oorlogskomedie is waarschijnlijk de beste die Noël-Noël maakte, omdat zijn nadrukkelijk geëtaleerde vriendelijkheid - ook als scenario-schrijver - tegenwicht kreeg in de koele vormgeving van een vakman als Clément.

La belle et la bête

1946 | Fantasy, Familiefilm, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk 1946. Fantasy van Jean Cocteau en René Clément. Met o.a. Jean Marais, Josette Day, Marcel André, Mila Parély en Nane Germon.

In een geheimzinnig kasteel loopt een armlastige koopman een monster, half mens, half dier, tegen het lijf. Het beest dreigt hem van zijn leven te beroven, tenzij een van zijn drie dochters op het kasteel komt wonen. De vriendelijke Bella offert zich op, valt flauw bij het zien van het monster, maar ontwaart na enige tijd de nobele inborst van het beest. Interessant, fraai surrealistisch vormgegeven sprookje van de veelzijdige Cocteau. De romantiek en ironie hebben niets van hun werking verloren, alleen het acteren van Marais in een driedubbele rol oogt inmiddels wat gedateerd.

La bataille du rail

1946 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1946. Drama van René Clément. Met o.a. Jean Daurand, Jacques Desagneaux, Jean Clarieux en François Joux.

Na de landing van de geallieerden in Normandië saboteerden Franse verzetsstrijders en spoorwegpersoneel tijdens WO II het spoorwegnet om de Duitsers te dwarsbomen. De Duitsers reageerden met gruwelijke represailles. Regisseur Clément (Plein soleil, 1960) verfilmde de acties een jaar na de oorlog, als acteurs gebruikte hij de echte spoormannen en verzetsstrijders. Het resultaat ziet er fraai uit dankzij het camerawerk van Henri Alekan (Roman Holiday) en de ritmische montage. Door de semi-documentaire stijl blijven de personages wat abstract. De Fransen zijn zonder uitzondering heldhaftig. Niettemin: een Gouden Palm in Cannes.