Axel Strøbye: cast.
Er zijn 19 films gevonden.

Olsen-bandens sidste stik

1998 | Misdaad, Komedie, Familiefilm

Denemarken​/​​Duitsland 1998. Misdaad van Morten Arnfred en Tom Hedegaard. Met o.a. Ove Sprogøe, Morten Grunwald, Poul Bundgaard, Bjørn Watt-Boolsen en Henrik Koefoed.

Pelle Erobreren

1987 | Drama

Denemarken​/​​Zweden 1987. Drama van Bille August. Met o.a. Max von Sydow, Pelle Hvenegaard, Erik Paaske, Björn Granath en Axel Strøbye.

Pelle de Veroveraar was de grote internationale doorbraak van de Deense regisseur Bille August (The House of the Spirits). De film won zowel de Gouden Palm als de Oscar voor beste niet-Engelstalige film. De prijzenregen is een bevestiging van het talent van August en van de uitstekende acteerprestaties, maar het zegt ook iets over het in kwalitatief opzicht matige filmklimaat in de jaren tachtig. Want hoe pakkend ook, Pelle Erobreren is gewoon de Zweedse Ciske de Rat, een arme jongen die veel onrecht moet ondergaan en droomt van een vrij leven. Negentiende-eeuwse Pelle emigreert met zijn vader van Zweden naar Denemarken in de hoop betere omstandigheden aan te treffen.

Kampen om den röde ko

1987 | Komedie

Denemarken 1987. Komedie van Jarl Friis Mikkelsen en Ole Stephensen. Met o.a. Jarl Friis Mikkelsen, Ole Stephensen, Axel Strøbye, Mari-Anne Jespersen en Poul Bundgaard.

De Deense tv-komieken Mikkelsen en Stephensen schreven en regisseerden deze lichtvoetige klucht met knipoogjes naar Monty Python en de Marx Brothers en spelen bovendien de hoofdrollen, een schofterige rokkenjager en een romantische boer die het opnemen voor een meisje in moeilijkheden en een geruïneerde graaf.

Otto er et Næsehorn

1983 | Familiefilm, Fantasy, Komedie

Denemarken 1983. Familiefilm van Rumle Hammerich. Met o.a. Erik Petersen, Kirsten Rolffes, Judy Gringer, Leif Sylvester en Axel Strøbye.

Een kinderfilm over een jongetje die de zoon van een zeeman is en bij zijn tante woont in een Deens vissersdorpje. Hij ontdekt een toverpotlood. Alles wat je ermee tekent, gaat leven. Zo komt Otto, een levensgrote neushoorn, op zijn kamertje terecht! Een humoristische film waarin de volwassenen niet al te vriendelijk worden afgeschilderd. Het debuut van Hammerich.

Olsen-Banden flugt over plankeværket

1981 | Familiefilm, Komedie

Denemarken 1981. Familiefilm van Erik Balling. Met o.a. Ove Sprongøe, Morten Grunwald, Poul Bundgaard, Kirsten Walther en Axel Strøbye.

De Olsenbende gaat nog eens een voorlaatste keer 'over de schutting' in een poging om de Denen naar de bios te lokken, maar het is overduidelijk dat de inspiratie van het scenario-duo Balling-Henning Bahs zo goed als uitgeput is en de Olsenbroertjes zo snel mogelijk op pensioen moeten worden gesteld. Scenario van Balling en Henning Bahs. Camerawerk van Peter Klitgaard.

Olsen-Banden flugt over alle bierge

1981 | Familiefilm, Komedie

Denemarken 1981. Familiefilm van Erik Balling. Met o.a. Ove Sprogøe, Morten Grunwald, Poul Bundgaard, Kirsten Walther en Axel Strøbye.

Dertiende en de laatste film over de Olsenbende. Alle registers nog eens flink opengetrokken. De drie broertjes zetten in Parijs de bloemetjes eens flink buiten en zij gaan ondertussen proberen zij er nog wat bij te schnabbelen. Dertien Olsenbendefilms: het was misschien aardig ('goed' voor onvoorwaardelijke fans), maar het is zeer beslist genoeg geweest. Scenario van Balling en Henning Bahs. Camerawerk van Peter Klitgaard.

Rend mig i tradionerne

1979 | Komedie

Denemarken 1979. Komedie van Edward Fleming. Met o.a. Henrik Kofoed, Karin Wedel, Jan Gustavsen, Bodil Kjer en Niels Hinrichsen.

Een jongeman die voor de maatschappij weinig begrip kan opbrengen of terugontvangt, laat zich in een psychiatrische inrichting opnemen, waar het leven hem veel zinniger voorkomt. Een goed geacteerde zwarte komedie, die zijn satirische kwaliteiten vooral dankt aan het scenario, terwijl de regie, hoewel vakbekwaam, weinig fantasierijk is. In Denemarken zelf de succesfilm van het jaar.

Olsen-Banden gȧr i krig

1978 | Familiefilm, Komedie

Denemarken 1978. Familiefilm van Erik Balling. Met o.a. Ove Sprogøe, Morten Grunwald, Poul Bundgaard, Kirsten Walther en Axel Strøbye.

In de tiende en jubileumfilm over de Olsenbende wordt wat aangeknoopt met de traditie van de stille film en Harold Lloyd- toestanden, maar leuk is wat anders. Zelfs de Denen beginnen te beseffen dat het einde nabij is. Scenario van de regisseur en Henning Bahs. Camerawerk van Jeppe Jeppesen.

Olsen-Banden deruda

1977 | Familiefilm, Komedie, Misdaad

Denemarken 1977. Familiefilm van Erik Balling. Met o.a. Ove Sprogøe, Morten Grunwald, Poul Bundgaard, Kirsten Walther en Claus Ryskjær.

Tien miljoen zwarte Amerikaanse dollars moeten op de Deense afdeling van de wereldbank wit gewassen worden. In deze negende Olsenbende-film komt ook nog een neefje uit de V.S. stokken tussen de spaken steken. Scaenario van Balling en Henning Bahs. Camerawerk van Claus Loof.

Olsen-Banden ser rødt

1976 | Familiefilm, Komedie

Denemarken 1976. Familiefilm van Erik Balling. Met o.a. Ove Sprongøe, Morten Grunwald, Poul Bundgaard, Kirsten Walther en Jes Holtsø.

Nog steeds geen gebrek aan inspiratie voor de achtste aflevering uit de Olsenbende-reeks, hoewel de publieke belangstelling in Denemarken wat begint af te nemen met dit 'avontuur' rond de koninklijke schouwburg en de Olsenbroertjes op de culinaire toer om hun slag te slaan. Scenario van Balling en Henning Bahs. Camerawerk van Henning Kristiansen.

Familien Gyldenkaal

1976 |

Denemarken 1976. Gabriel Axel. Met o.a. Axel Strøbye, Ove Sprongoe en Jens Okking.

Volkse, komische satire, gebaseerd op een populaire Deense radioserie over een doorsnee gezinnetje, dat zich vertrapt voelt door de slimmigheidjes van de maatschappij. Zij revancheren zich met een reeks oplichterijen. Hoe groter de zwendel, hoe meer respect zij van de samenleving krijgen. Technisch matig, en ongeloofwaardig gespeeld; de regisseur en scenarist hebben te veel hooi op hun vork genomen.

Olsen-Banden pȧ sporet

1975 | Komedie

Denemarken 1975. Komedie van Erik Balling. Met o.a. Ove Sprogøe, Morten Grunwald, Poul Bundgaard, Kirsten Walther en Jes Holtsø.

In dit zevende onding uit de reeks hebben Egon Olsen en zijn mini-bende het gemunt op een safe in een treinwagon, met alle 'komische' gevolgen vandien. Scenario van de regisseur en Henning Bahs. Camerawerk van Claus Loof.

Olsen-Bandens sidste bedrifter

1974 | Horror, Familiefilm, Komedie

Denemarken​/​​Noorwegen 1974. Horror van Erik Balling. Met o.a. Ove Sprongøe, Morten Grunwald, Poul Bundgaard, Kirsten Walther en Jes Holtsø.

Dit zou het laatste bedrijf moeten worden van de lotgevallen der Olsenbende: in deze zesde film trekken onze 'helden' met honderd miljoen kronen naar Spanje. De Deense kassa's bleven echter rinkelen zodat Balling voor het volgende jaar maar opnieuw een verhaal en een film moest bedenken en in elkaar boksen. Scenario van Balling en Henning Bahs. Camerawerk van Henning Kristiansen.

Motorvej pȧ sengekanten

1974 | Erotiek

Denemarken 1974. Erotiek van John Hilbard. Met o.a. Søren Strømberg, Birte Tove, Annie Birgit Garde, Axel Strøbye en Susanne Jagd.

Deense sekskolder waarin een jonge bediende van het ministerie van Verkeer in een dorpje de onteigening moet regelen van inwoners die het werk aan een autoweg belemmeren. De gemeenteraad bestaat uitsluitend uit knappe vrouwen. Een van hen laat zich door hem verkrachten om hem aan te kunnen klagen. Hij wordt gestrikt door een mooie onderwijzeres die ook tegen de nieuwe autoweg is.

Olsen-Banden gȧr amok

1973 | Familiefilm, Komedie

Denemarken 1973. Familiefilm van Erik Balling. Met o.a. Ove Sprogøe, Morten Grunwald, Poul Bundgaard, Kirsten Walther en Jes Holtsø.

De Olsenbende zijn in deze vijfde film uit de serie op zoek naar zes miljoen zwarte kronen in een huis in de buurt van Christianshaven, met uiteraard rechercheur Jensen en ouwe bekende Dynamiet Harry op hun spoor. Scenario van Balling en Henning Bahs. Camerawerk van Jörgen Skov.

Takt og tone i himmelsengen

1971 | Komedie, Erotiek

Denemarken 1971. Komedie van Sven Methling. Met o.a. Dirch Passer, Axel Strøbye, Poul Bundgaard, Clara Pontoppidan en Lone Hertz.

Een schuwe wetenschapsman kan een grote erfenis in de wacht slepen door snel te trouwen. Zijn aandacht richt zich op een kordate politie-inspectrice. Een wezenloze sekskomedie.

Muzurka pȧ sengekanten

1970 | Komedie, Erotiek

Denemarken 1970. Komedie van John Hilbard. Met o.a. Ole Søltoft, Axel Strøbye, Annie Birgit Garde, Paul Hagen en Anne Greta Nissen.

Söltoft moet als leraar ontgroend worden om het tot rector te kunnen schoppen in een tot school omgevormd landgoed dat bevolkt wordt door wulpse vrouwtjes. Klassieke Deense seks- ontgroeningsklucht, destijds een hele mythe. Plomper kan niet geacteerd worden. Stijl, sfeer en verhaal zijn ook al ondermaats. Enkel de behendigheid waarmee de makers destijds de censuurklippen omzeilden, dwingt bewondering af. Ook bekend als BEDROOM MAZURKA.

Min søsters børn

1966 | Komedie

Denemarken 1966. Komedie van Annelise Reenberg. Met o.a. Karl Stegger, Birgit Sadolin en Axel Strøbye.

Söltoft moet als leraar ontgroend worden om het tot rector te kunnen schoppen in een tot school omgevormd landgoed dat bevolkt wordt door wulpse vrouwtjes. Klassieke Deense seks- ontgroeningsklucht, destijds een hele mythe. Plomper kan niet geacteerd worden. Stijl, sfeer en verhaal zijn ook al ondermaats. Enkel de behendigheid waarmee de makers destijds de censuurklippen omzeilden, dwingt bewondering af. Ook bekend als BEDROOM MAZURKA.

Gertrud

1964 | Drama

Denemarken 1964. Drama van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Nina Pena Rode, Bendt Rothe, Ebbe Rode, Board Owe en Anna Malberg.

Na een verhouding met een dichter breekt een zangeres haar loopbaan af om in het huwelijk te treden met een aspirant- politicus. De geringe aandacht van haar echtgenoot leidt tot frustraties en een romance met een muzikant. De terugkeer van de dichter maakt de verhoudingen alleen maar moeilijker en Gertrud kiest voor een leven alleen. Het klassieke toneelstuk van Hjalmar Söderberg kreeg van Dreyer in zijn laatste film een ascetische, trage bewerking, waarvan vormgeving afstand schept tot een al te verklarende psychologie van de dialogen, terwijl de vormgeving tevens de periode rond 1900 de melancholieke charme geeft van iets wat definitief voorbij is, waardoor men de personages nieuwsgierig volgt.