Nicolas Vogel: cast en camera.
Er zijn 14 films gevonden.

Le parasite

1995 | Komedie

Frankrijk 1995. Komedie van Patrick Dewolf. Met o.a. Michel Aumont, Marie-Sophie Berthier, Yvon Back, Annick Alane en Nicolas Vogel.

Philippe Laroque (Back) is een jonge verzekeringsexpert die een gelukkig leven leidt met zijn vrouw, twee kinderen en rijke schoonfamilie. Tot er op een dag op de deur gebonkt wordt. Daar staat Lucien Laroque (Aumont), vader van Philippe, specialist in mislukte inbraken, zojuist ontslagen uit de gevangenis. Vader en zoon hebben elkaar in twintig jaar niet gezien. Als een parasiet neemt Lucien bezit van Philippe's huis en ze krijgen hem niet meer de deur uit. In de kelder beraamt hij bovendien de 'kraak van de eeuw' die hij samen met zijn zoon wil zetten. Een manier om de verloren jaren in te halen. Platvloerse, zinloze komedie die beslist niet boeiend is. Aumont doet zijn best om zijn personage wat diepgang te geven, maar de andere types zweven in het luchtledige. Florence Philipponnat en Dewolf schreven het scenario. Het camerawerk is van Pascal Ridao. De muziek is een bewerking van Les bagatelles van Antonin Dvorak. Nicam Stereo. Formaat 16/9.

R.S.V.P.

1992 | Romantiek, Komedie

Frankrijk​/​​Verenigde Staten​/​​België​/​​Canada 1992. Romantiek van Paolo Barzman. Met o.a. Patrick Dempsey, Kelly Lynch, Gérard Rinardi, Catherine Alcove en Paul Bandey.

De internationaal befaamde Amerikaanse advocaat Dempsey zal in Parijs in het huwelijk treden met de mooie kunstschilderes Lynch, van adellijke afkomst. Hij rekent er dan ook op dat de kardinaal hun huwelijk zal willen inzegenen en hoopt dat de paus die juist op bezoek is in Frankrijk, de plechtigheid zal willen bijwonen. Het kan de toeschouwer geen bal schelen of kardinaal en paus toeschietelijk zijn of niet. De meesten zullen trouwens al lang afgehaakt hebben voor het zover is, want zoveel banaliteiten in [KA1]e[KA1]en film kom je niet zo gauw tegen. Bedoeld voor de bioscoop verdween de film dan ook binnen de week uit de zalen in Parijs om (vruchteloos) naar liefhebbers te zoeken op video of tv. Deze onzin werd geschreven door Tony Gilroy en in beeld gezet door Yves Dahan. Hoe Dempsey en Lynch hun faam voor dit onding op het spel hebben gezet is een onbeantwoorde vraag. Ook bekend als FOR BETTER AND FOR WORSE.

L'Irlandaise

1992 | Thriller

Frankrijk 1992. Thriller van José Giovanni. Met o.a. Michel Sardou, Lorraine Pilkington, Thérèse Liotard, Jean-Michel Dupuis en Jean-Jacques Morreau.

Het is gedaan met het rustige leventje van Sardou als zijn jeugdvriend Moreau eensklaps opduikt. Moreau is ervan overtuigd dat hij niet lang meer te leven heeft en wil dat Sardou de zorg overneemt voor zijn zestien-jarige dochter, Pilkington. De moeder van het meisje was een IRA-militante en werd vermoord. Het meisje wordt echter ontvoerd en op dat ogenblik slaan bij Sardou alle stoppen door. Hij begint een eenmansoorlog tegen de georganiseerde misdaad om het meisje terug te vinden. Knappe actie-thriller met alle elementen die we van Giovanni gewoon zijn: de eenzame vechter, harde personages en een zorgvuldig opgebouwe spanning. Zanger Sardou reveleert zich tot een sterke karakteracteur die het onwaarschijnlijke scenario (van Giovanni, Yves Brière en Alec Constandinos) logisch doet overkomen. Verzorgde fotografie van Jean-Francis Gondre.

Simon mène l'enquête

1991 | Misdaad

Frankrijk 1991. Misdaad van Philippe Lefebvre. Met o.a. Victor Lanoux, Béatrice Agenin, Catherine Rich, Roland Amstutz en Jacques David.

Roger Goupil (Lanoux) maakt zich ongerust over de verkeerde vrienden van zijn zoon en nog meer, wanneer hij een joint in diens kamer ontdekt. Maar dat is niet nodig want genoemde zoon, Simon (Robert), probeert het alleen maar een keertje uit. Ongetwijfeld gewaagd en riskant, maar dit is geen drama en alles komt uiteindelijk weer prima op zijn pootjes terecht. Een klassiek en wat moeizaam scenario, wellicht te wijten aan de samenwerking van drie scenarioschrijvers, waaronder Victor Lanoux en Jacques Robert. Afgezien daarvan prettig om te volgen en zeer sympathieke personages. Een van de weinige tv-films die een publiek van negen tot negentig jaar zal aanstaan. Wat betreft deze film- en tv-regisseur, hij heeft al vaak bewezen dat hij een groot talent is. Dus

La milliardaire

1991 |

Frankrijk 1991. Jacques Ertaud. Met o.a. Nicole Courcel, Judith Magre, Bernard Fresson, Klaus Grundberg en Philippe Rouleau.

Men zou deze produktie als `zakenfilm` kunnen betitelen. De film verhaalt over de talrijke verwikkelingen rond het personage van de miljardaire Ir[KA2]ene Aubrac (Courcel) en heeft als hoofdthema Geld met een grote G: race om een industrieel imperium, redding van een bedreigde holding, duistere financiële operaties, tussenkomst van een 'Zuid-Amerikaanse' dictator, vertrouwde raadsmannen op de achtergrond, verloren contracten, etc.. Deze hele santekraam werd geregisseerd door een ex-cineast die een zeer invloedrijke tv-maker is geworden: men heeft hem dus de nodige middelen gegeven, maar het is niets meer dan een handige fabrikatie. Zeker, miljardairs bestaan, maar in een tijd dat het openbare bod voor overname van bedrijven in de mode is, zal deze film een groot, niet erg ontwikkeld publiek trekken. Degenen die daarentegen verstand hebben van zaken doen, lopen een grote kans in lachen uit te barsten, zo is alles in deze miniserie teruggebracht naar stereotiepen. Wij hebben het sterke vermoeden dat de Franse socialistische regering achter de politieke afstandsbediening van deze produktie zit. De acteurs zijn goed, dus laten we barmhartig zijn en zeggen dat de film bijna GEMIDDELD is.

Une sale affaire

1980 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1980. Misdaad van Alain Bonnot. Met o.a. Marlène Jobert, Victor Lanoux, Patrick Bouchitey, Agnès Chateau en Etienne Chicot.

Een politieman van de anti-drugsbrigade probeert in een havenplaatsje met harde en zachte middelen een employ[KA1]ee van het stadhuis tot medewerking te dwingen, omdat hij vermoedt dat notabelen verantwoordelijk zijn voor drugssmokkel. De debuterende regisseur heeft onvoldoende greep op de verschillende elementen: de tot liefde uitgroeiende relatie Jobert-Lanoux, een provinciale milieuschets (het best-geslaagde deel), een gangsteractie en een politieke aanklacht, lijken op vier verschillende films door elkaar.

Les moyens du bord

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Bernard Toublanc-Michel. Met o.a. Gabriel Cattand, Catriona MacColl, Olivier Destrez, Diane Stoloian en Denise Grey.

We zijn eind jaren 1930 tijdens de zomervakantie. Historicus Guillaume Le Cormier (Cattand) verblijft met zijn gezin in een groot herenhuis ergens aan de kust van Bretagne. Hij hoopt dat zijn negentienjarige zoon Ronan (Destrez) zal trouwen met Martine (Stoloian), de dochter van de adellijke buurman. Ronan droomt van een heropstanding van het keizerrijk Europa en heeft zich aangesloten bij een rechts-nationalistische organisatie. Guillaume heeft het hier moeilijk mee en vermits hij zijn zoon van zijn ongelijk wil overtuigen drijft hij een wig tussen hen in. Ondertussen maakt hij kennis met Grace (MacColl), de Amerikaanse gaste van Martine's ouders. Tussen hen beiden groeit een idylle. Bijzonder traag melodrama over de leegheid van het bestaan van de aristocratie aan de vooravond van WOII. Er wordt verschrikkelijk veel gepraat en weinig gehandeld. De langdradigheid wordt op de duur haast ondragelijk, met tijd die opgevuld wordt door toeristische standjes als een bezoek aan het huis van Victor Hugo of het eindeloos zeilen op zeeën en meren. Michel Mohrt baseerde het scenario op zijn eigen roman. Voor de fotografie tekende Jean Orjollet. Oorspronkelijk uitgezonden in twee delen.

Education sentimentale

1962 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1962. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Marie-José Nat, Dawn Addams, Michel Auclair en Carla Marlier.

Student Frédéric Moreau (Brialy) is nog niet lang in Parijs of hij raakt verliefd op Anne Arnoux (Nat), een vrouw die ouder is dan hij, en getrouwd. Haar man heeft een affaire met een model. Het begin van allerlei romantische verwikkelingen. Prima hoofdrol van Brialy, een in eigen land veelgevraagd acteur, in deze sfeervolle zwart wit-kijk op bourgeois Parijs in de jaren zestig. Regisseur Astruc bewerkte graag literatuur, in dit geval de gelijknamige roman (1869) van Gustave Flaubert, die met enige ironie de Franse middenklasse van zijn tijd beschouwt.

L' Affaire Nina B.

1961 | Thriller

Duitsland​/​​Frankrijk 1961. Thriller van Robert Siodmak. Met o.a. Nadja Tiller, Pierre Brasseur, Walter Giller, Jacques Dacqmine en Etienne Bierry.

Zakenman probeert in naoorlogs Duitsland concurrenten uit te schakelen door ze te chanteren met nazi-verleden. In plaats daarvan wordt hij zelf gearresteerd wegens fraude. Oppervlakkige J. M. Simmel-roman met romance tussen geterroriseerde echtgenote en chauffeur krijgt van regie en acteurs meer spanning en toewijding dan hij verdient.

Vergini di Roma

1960 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1960. Avonturenfilm van Vittorio Cottafavi en Carlo Bragaglia. Met o.a. Louis Jourdan, Sylvia Syms, Nicole Courcel, Ettore Manni en Jean Chevrier.

Een Etruskische koning heeft Rome verslagen en neemt een aantal Romeinse maagden mee als onderpand naar zijn kamp. De generaal wenst een correcte behandeling van de meisjes, maar kan zijn soldaten niet onder controle houden. Hij kan niet voorkomen dat zij ontsnappen, zodat de oorlog opnieuw kan beginnen. Een redelijk intelligent scenario en een zorgvuldige regie tillen de spektakelfilm - met de voor het genre verbazingwekkende rolbezetting - uit boven het gemiddelde.

Les liaisons dangereuses

1959 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1959. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Jeanne Moreau, Annette Stroyberg, Jean-Louis Trintignant, Jeanne Valérie en Simone Renant.

Een libertijns echtpaar is elkaars cynische medeplichtige bij buitenechtelijke escapades, tot hij echt verliefd wordt op een degelijke vrouw, en de anti-strategie van zijn echtgenote tot een tragedie leidt. Vadim verplaatst de ooit scandaleuze brievenroman van Choderlos de Laclos naar de eigen tijd en maakt ondanks modieuze en kitsch-elementen zijn beste film, met een aantal écht suggestieve erotische scènes. Stroyberg was destijds Mme Vadim en het enige zwakke onderdeel in de topbezetting. In 1976 door Vadim opnieuw gemaakt als de kostuumfilm UNE FEMME FIDÈLE. In 1989 in Amerika verfilmd door Stephen Frears als DANGEROUS LIAISONS.

Interrupted Melody

1955 | Drama, Biografie, Muziek, Musical, Thriller

Verenigde Staten 1955. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Eleanor Parker, Glenn Ford, Roger Moore en Cecil Kellaway.

Een mooie biografie over de Australische operazangeres Marjorie Lawrence, die haar come-back maakte na lang door polio geveld te zijn geweest. Eileen Farrell zingt voor Parker. William Ludwig en Sonya Levien wonnen Oscars voor het verhaal en het scenario.

Battleground

1949 | Oorlogsfilm, Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1949. Oorlogsfilm van William A. Wellman. Met o.a. Van Johnson, John Hodiak, Ricardo Montalban, George Murphy en Marshall Thompson.

1944. Het Amerikaanse leger rukt op naar de Duitse grens. Volgens de generale staf zijn de Duitsers zo verzwakt dat ze niet meer in staat zijn een tegenaanval uit te voeren. Deze misrekening veranderde bijna het verloop van de oorlog, want op initiatief van maarschalk von Rundstedt slaan de Duitsers ongenadig terug. De Amerikanen moeten met man en macht het strategisch belangrijke stadje Bastenaken (Bastogne) in handen zien te houden. Destijds een grandioos kassucces, komt deze film nu houterig en nauwelijks overtuigend over, ook al zitten er enkele zeer sterke scènes in. De personages zijn bijna niet te vatten, terwijl het heroïsme verouderd en lachwekkend is. Robert Pirosh nam een Oscar in ontvangst voor zijn niet al te sterke scenario, evenals Paul C. Vogel voor de fotografie. Wordt ook vertoond in een ingekleurde versie.

Bethsabée

1947 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1947. Drama van Léonide Moguy. Met o.a. Danielle Darrieux, Andrée Clément, Paola Manelli, Mireille Ozy en Georges Marchal.

Niets bijbels, maar de verfilming van de roman van Pierre Benoît gesitueerd in een kamp van inlandse ruiters in Franse dienst aan de grens van Marokko. Afgezien van de dialogen van Roger Vitrac is het geheel een beetje ranzig. Toch een van de minst slechte films van Mogny, wiens echte naam Moguilewsky is.