Zbigniew Cybulski: cast.
Er zijn 14 films gevonden.

Osmy dzie[KA1]n tygodnia

1983 | Drama

Polen​/​​Duitsland 1983. Drama van Aleksander Ford. Met o.a. Zbigniew Cybulski, Sonja Ziemann, Tadeusz Łomnicki, Emil Karewicz en Ilse Steppat.

Een pessimistisch liefdesverhaal. Een jong stel in het verwoeste Warschau kan geen plek vinden om de liefde te bedrijven. Ontmoetingen met cynische en vijandige mensen en gebrek aan een toekomst doden hun liefde. De film, gebaseerd op een beroemd verhaal van Marek Hłasko, is in 1958 gefilmd in samenwerking met de Westberlijnse maatschappij CCC Film, maar in Polen vond men de film te 'zwart' en hij heeft daar 25 jaar op de plank gelegen. Toen hij in 1983 uitkwam, bleek hij nogal gedateerd, maar desondanks interessant als tijdsdocument.

Zbyszek

1969 | Drama, Documentaire

Polen 1969. Drama van Jan Laskowski.

In 1967 is de acteur Cybulski (1927) om het leven gekomen. Hij was h[KA1]et symbool van een Poolse generatie, zoals James Dean dat was in Amerika en daarbuiten. Deze compilatiefilm laat de verschillende filmrollen zien die hij in zijn leven heeft gespeeld. Het meest succesvol was hij als hij min of meer zichzelf kon spelen: de temperamenvolle non-conformist. Zijn beroemdste rol speelde hij in Wajda`s POPI[KA1]OL I DIAMENT (As en Diamant).

Salto

1965 | Komedie, Drama

Polen 1965. Komedie van Tadeusz Konwicki. Met o.a. Zbigniew Cybulski, Gustaw Holoubek, Marta Lipi[KA1]nska, Irena Laskowska en Andrzej Łapicki.

Konwicki`s onderwerpen, zowel in zijn boeken als in zijn films, zijn veelal complex en voor niet-Polen moeilijk te begrijpen. Cybulski speelt de man die steeds weer met een masochistisch plezier zijn oorlogsontberingen oprakelt en zijn onaangepast gedrag toeschrijft aan die ervaringen uit het verleden. Het absolute hoogtepunt is een rituele dans (de Salto) die hij uitvoert in een soort gemeenschapshuis van het dorp waar de film zich afspeelt.

Rekopis znaleziony w Saragossie

1965 | Historische film, Avonturenfilm, Fantasy, Experimenteel

Polen 1965. Historische film van Wojciech Has. Met o.a. Zbigniew Cybulski, Franciszek Pieczka, Ludwik Benoit, Barbara Krafftówna en Krzysztof Litwin.

Een raamvertelling, die zelfs hoofdpersoon Alfons van Worden in verwarring brengt. De film is gebaseerd op de (ook in het Nederlands vertaalde) roman van Jan Potocki. Het is een complex spel van realiteit en fantasie, waarheid en mystificaties. De wonderlijke droomwereld heeft van Has een monumentale vorm gekregen, waaraan avant-garde componist Penderecki en vooral art director Jerzy Skarzy[KA1]nski waardevolle bijdragen hebben geleverd. Scenario van Tadeusz Kwiatkowski. Camerawerk van Mieczyslaw Jahoda.

Att älska

1964 | Komedie, Romantiek, Drama, Erotiek

Zweden 1964. Komedie van Jörn Donner. Met o.a. Harriet Andersson, Zbigniew Cybulski, Isa Quensel, Tomas Svanfeldt en Jane Friedmann.

Jonge weduwe Louise (Andersson) ontmoet op de begrafenis van haar echtgenoot Fredrik (Cybulski), de buitenlandse employé van reisbureau, die al snel haar minnaar wordt en bij haar intrekt. In die relatie bloeit ze meer op dan in haar huwelijk en geniet onbekommerd van de verhouding, ondanks de twijfel over de bestendigheid ervan. Het simpele scenario van Donner zelf werd met voor Zweden ongewone lichtvoetigheid gefilmd en vooral met aanstekelijke animo geacteerd door Andersson. Verpakte sleutelfilm, waarbij minnaar voor Noor Donner zèlf staat en wijlen de echtgenoot voor Ingmar Bergman die Anderssons carrière domineerde tot Donner haar trouwde. Andersson werd op het filmfestival van Venetië gelauwerd voor haar acteerprestatie. Het camerawerk is van 42-jarige Sven Nykist, die toen al kon terugkijken op roemrijke carrière, die nog vele tientallen jaren zou voortduren. Mono.

Jak by[KA1]c kochana

1963 | Drama

Polen 1963. Drama van Wojciech Has. Met o.a. Barbara Krafftówna, Zbigniew Cybulski, Artur Młodnicki, Wie[KA1]nczysław Gli[KA1]nski en Wiesław Gołas.

Een actrice doet werkelijk alles om een onderduiker uit de handen van SS-ers te houden. Als ze elkaar na de oorlog weer ontmoeten, blijkt de ex-onderduiker niet meer in staat van zijn oorlogservaringen los te komen en besluit hij een eind aan zijn leven te maken. Het verhaal wordt in terugblikken verteld en creëert door een uiterst hechte structuur een karakterstudie met immense diepgang. Voortreffelijk spel van de hoofdrolspeelster Barbara Krafftówna, waaraan de rol van de steracteur Zbigniew Cybulski helaas ondergeschikt is gemaakt. Has is een van de vertegenwoordigers van de Poolse School.

La Poupeé

1962 |

Frankrijk 1962. Jacques Baratier. Met o.a. Zbigniew Cybulski, Sonne Teal, Claudio Gora, Catherine Milinaire en Jacques Dufilho.

Een politieke satire met een nihilistische kijk op mensen en toestanden. Een revolutionair die aan de macht is gekomen, wordt een nog grotere autocraat dan de dictator die hij opvolgt.

L'amour à vingt ans

1962 | Drama

Italië​/​​Frankrijk​/​​Japan​/​​Polen​/​​Duitsland 1962. Drama van Marcel Ophüls, Shintaro Ishihara, Andrzej Wajda, Sh en François Truffaut. Met o.a. Patrick Auffay, Rosy Varte, François Darbon, Geronimo Meynier en Jérôme Meynier.

Internationale vijfluik over prille liefde heeft een middelmatige Duitse bijdrage en Italiaanse en Japanse episoden die daar nog verder beneden blijven. Wajda`s deel waarin een oorlogsveteraan de romantische aanbidding van een jong meisje krijgt, tot haar vrienden hem met zijn verleden in de maling nemen is het echter heel treffend, terwijl Truffaut Antoine Doinel uit LES 400 COUPS zijn eerste zelfstandigheid en onbeantwoorde verliefdheid laat beleven in een ironisch- melancholiek miniatuur (ANTOINE ET COLETTE, 28m) dat de hele film bestaansrecht geeft. Camerawerk van Raoul Coutard.

Niewinni czarodzieje

1960 | Drama

Polen 1960. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Krystyna Stypułkowska, Tadeusz Łomnicki, Zbigniew Cybulski, Wanda Koczewska en Roman Pola[KA1]nski.

Destijds heeft deze film door zijn vermeende nihilistische inhoud veel kritiek gekregen. Wajda, losgerukt van de oorlogsproblematiek, probeerde een beeld te geven van de toenmalige jeugd die niet door de oorlogsjaren belast was. Het werd een psychologisch spel tussen een jongen en een meisje, een soort schijngevecht met maskers en poses, waarachter zij hun ware wensen en gevoelens voor elkaar verbergen. Een enigszins oppervlakkige film, die echter een aardig tijdsbeeld geeft. Het scenario werd o.a. geschreven door Jerzy Skolimowski, die evenals Roman Polanski een kleine rol speelt.

Do widzenia do jutra

1960 | Romantiek

Polen 1960. Romantiek van Janusz Morgenstern. Met o.a. Zbigniew Cybulski, Teresa Tuszy[KA1]nska, Gra[KA9]zyna Muszy[KA1]nska, Jacek Fedorowicz en Barbara Baranowska.

Niemendalletje over pogingen van de leider van een klein studenten-theater om de dochter van een buitenlandse consul het hof te maken. Helaas spreekt hij haar taal niet, kan niet goed tennissen en kan hij zijn liefdesverklaring niet kwijt. Het is het spel van Cybulski waardoor deze eersteling van Morgenstern wordt gedragen. Hij heeft samen met twee anderen (o.a. Bogumil Kobiela) het scenario geschreven en zich waarschijnlijk laten inspireren door ervaringen met zijn eigen satirische theatergroep, waarop de groep in de film lijkt. Vermeldenswaardig is nog dat Roman Polanski een kleine rol speelt.

Pociag

1959 | Drama

Polen 1959. Drama van Jerzy Kawalerowicz. Met o.a. Lucyna Winnicka, Leon Niemczyk, Teresa Szmigielówna, Zbigniew Cybulski en Helena D[KA10]abrowska.

Een psychologisch drama in de stijl van de Nouvelle Vague. Tevens roept de film herinneringen op aan Hitchcocks THE LADY VANISHES. De handeling speelt zich voornamelijk af in een trein waarin zich een gezochte misdadiger bevindt. Hoewel de jacht op deze misdadiger de hoofdlijn is, munt de film uit in de weergave van de moeilijkheid van de menselijke communicatie. Dit wordt uitgebeeld in de vorm van verschillende kleine intriges die uit het samenzijn en gedwongen contact met de reizigers resulteren. De themamuziek is onvergetelijk. Het scenario is van de regisseur en Jerzy Lutovski. Het camerawerk is van Jan Laskovski.

Popiól i diament

1958 | Oorlogsfilm, Drama

Polen 1958. Oorlogsfilm van Andrzej Wajda. Met o.a. Zbigniew Cybulski, Ewa Krzyzewska, Wacław Zastrzezy[KA1]nski, Adam Pawlikowski en Bogumił Kobiela.

Film van zeer grote klasse, tevens de eerste film waarmee Wajda internationale erkenning verwierf. De vertolking van Maciek door 'angry young man' Zbigniew Cybulski is ongeëvenaard. Maciek behoort tijdens de W.O. II tot het Poolse leger dat door de regering in ballingschap vanuit Londen wordt geleid. De film geeft de situatie weer van de eerste 24 uur na de bevrijding. Er is een burgeroorlog losgebarsten tussen nieuwe, communistische machthebbers en de restanten van het officiële 'rechtse' leger. Het scenario is van Jerzy Andrzejevski. De fotografie is van Jerzy Wojcik.

Osmy dzien tygodnia

1957 |

Polen​/​​Duitsland 1957. Aleksander Ford. Met o.a. Ilse Steppat, Zbigniew Cybulski en Sonja Ziemann.

Film van zeer grote klasse, tevens de eerste film waarmee Wajda internationale erkenning verwierf. De vertolking van Maciek door 'angry young man' Zbigniew Cybulski is ongeëvenaard. Maciek behoort tijdens de W.O. II tot het Poolse leger dat door de regering in ballingschap vanuit Londen wordt geleid. De film geeft de situatie weer van de eerste 24 uur na de bevrijding. Er is een burgeroorlog losgebarsten tussen nieuwe, communistische machthebbers en de restanten van het officiële 'rechtse' leger. Het scenario is van Jerzy Andrzejevski. De fotografie is van Jerzy Wojcik.

Koniec nocy

1957 | Drama

Polen 1957. Drama van Julian Dziedzina. Met o.a. Pawel Komorowski, Walentyna Uszycka, Zbigniew Cybulski, Ryszard Filipski en Adam Fiut.

Een sociaal drama dat ooit werd beschouwd als een schokkende afwijking van het socialistisch optimisme. Het is het verhaal over een aantal opgeschoten jongeren in de industriestad Lodz. Ze drinken, vermoorden een man in een lunapark en ontsnappen in een gestolen auto door drukke straten aan de politie. Fragmentarisch maar wel krachtig. Het is een collectief produkt van de studenten van de filmacademie in Lodz, met de jonge Polanski in de rol van The Kid.