Karin Schröder

Acteur

Karin Schröder is acteur.
Er zijn 9 films gevonden.

Hotel Mama - Die Rückkehr der Kinder

1997 | Komedie

Duitsland 1997. Komedie van Gloria Behrends en Gloria Behrens. Met o.a. Diana Körner, Dietrich Mauttausch, Michael Kessler, Nele Mueller-Stöfen en Markus Knüfken.

Vervolg op de flauwe tv-film HOTEL MAMA, die bij de kijkers een zekere genade vond. Hoewel deze film niet geheel naadloos aansluit op zijn voorganger, toch dezelfde hoofdrollen in een verder avontuur met hetzelfde thema. De praktijk voor heilgymnastiek van de blonde Dagmar (K[KA3]orner) loopt goed en haar vriend Norbert Bach is bij haar ingetrokken. Yuppie-dochter Linda (Mueller-St[KA3]ofen) heeft een zoontje, baby Lukas (R[KA3]ohring) en vindt dat het nu tijd is geworden om met de vader te gaan trouwen. Broertje Felix (Kessler) met wie ze heerlijk kibbelt, is door zijn firma naar Siberië uitegzonden, maar hij komt over voor de trouwerij. De verwende Linda laat het huwelijk niet doorgaan als ze erachter komt dat haar a.s. niet van plan is de door haar gewenste vakantie te nemen. Ze vindt een baantje op een reclamebureau en moeder moet maar op baby Lukas passen. Felix hoeft niet meer terug van zijn bedrijf en beiden bivakkeren weer bij muti; Hotel Mama wordt Hotel Oma! Norbert wil zijn koffers pakken, maar Dagmar stuurt behendig door de klippen en bedient zich van een list. Beslist niet beter dan de vorige aflevering met een nog altijd even zoutloos scenario van RTL-goeroe Christos Yiannopoulos. Achter de camera stond niemand minder dan Gerard Vandenberg, die o.a. zijn sporen verdiende bij DIE ZWEITE HEIMAT.

East Side Story

1996 | Documentaire, Drama, Musical

Duitsland/Frankrijk 1996. Documentaire van Dana Ranga. Met o.a. Chris Doerk, Erich Gusko, Helmut Hanke, Barbara Harnisch en Brit Krüger.

Het merendeel van de oostbloklanden, de Sovjet-Unie voorop, de DDR, Tsjechoslowakije, Roemeni[KA3]e, Polen en Bulgarije, stonden niet direct bekend om hun vrolijkheid en levensvreugde. Vreemd genoeg doken tussen de taaie socialistisch-realistische werkstukken af en toe films op die het publiek vertier brachten, plezier, hoop en zelfs liedjes, die werden opgediend in kleur, spectaculaire sets, extravagante muzikale nummers en soms zelfs in cinemascope en stereo. Waren de socialistische musicals alleen maar een manier om propaganda te brengen op een onderhoudende manier? Was het mogelijk het socialisme te portretteren in een genre dat werd beschouwd als `de meest flagrante uitwas van de kapitalistische plezierindustrie?`. Deze film vergast ons op een kijkje achter het IJzeren Gordijn met films - in het onderhavige geval een veertigtal - uit de volksrepublieken met veel zang, dans en humor. Zo komen we te weten dat de Sovjet-Unie na 1953 geen musicals meer produceerde en dat de Oostduitse DEFA de `marktleider` werd met rammelende producties. Er zijn o.a. fragmenten te zien uit: VESYOLYYE REBYATA (THE JOLLY FELLOWS, 1934) van Grigori Alexandrov en TRAKTORISTY (TRACTOR DRIVERS, 1939), van Ivan Pyryev beide films uit de toenmalige Sovjet-Unie; en verder: MEINE FRAU MACHT MUSIK (1958) van Hans Heinrich, REVUE UM MITTERNACHT (1962) van Gottfried Kolditz en HEI[KL29]ER SOMMER (1968) van Joachim Hasler, allen uit de toenmalige DDR. Een buitenbeentje en -kans voor cinefielen, die geïnteresseerd zijn in films uit het communistische tijdperk. Het materiaal is van een goede technische kwaliteit. 'That's Entertainment' in kameradenstijl! Het scenario is van regisseuse Ranga en Andrew Horn. Het camerawerk is van Mark Daniels.

Vorspiel

1987 | Romantiek, Familiefilm

DDDE 1987. Romantiek van Peter Kahane. Met o.a. Hendrik Duryn, Susanne Hoß, Antje Straßburger, Ahmad Mesgarha en Thomas Laudzim.

De zeventien-jarige Tom (Duryn), die een opleiding volgt voor decorateur, wordt verliefd op Corinna (Ho[KL29]), de dochter van de pasbenoemde museumdirecteur (Beyer). Hij hoort dat zij naar de toneelschool wil en voortaan is dat ook de wens van Tom. Hij doet onhandige toenaderingspogingen en weet haar eventjes in zijn armen te vangen om dan te ontdekken dat zij verliefd is op zijn vriend Major (Mesgarha), aanvoerder van het kliekje, dat meisjes imponeert met hun motor. Als hij dan ook nog zakt voor het toelatingsexamen vindt hij bij Floh (Straßburger) een schouder om uit te huilen. Hij kent Floh sedert zijn jeugd. Oppervlakkige, achterhaalde film voor jongeren over hun eerste liefdesperikelen als zij de puberteit aan het verlaten zijn. Het scenario is van Thomas Knauf en regisseur Kahane. Het camerawerk is van Andreas Köfer.

Polizeiruf 110: Gier

1986 | Misdaad, Thriller

DDDE 1986. Misdaad van Hans Knötzsch. Met o.a. Peter Borgelt, Jürgen Frohriep, Andreas Schmidt-Schaller, Klaus Nietz en Rolf May-Dahl.

Hauptmann Fuchs (Borgelt), Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep), Leutnant Grawe (Schmidt-Schaller) en Polizeiobermeister Kubusek (Nietz) raken verwikkeld bij de frauduleuze gebroeders Dosse, Winfried (May-Dahl), Carlheinz (Junghans) en Bernd (Pucher), die een kroegje uitbaat, de `Birkensch[KA3]anke`. Als Winfried weer een van zijn fantastische ondernemingen wil doorzetten, stuit hij op tegenstand van Annemarie (Schröder), de vrouw van Carlheinz. Via haar klaren de heren van de hermandad tenslotte de zaak. Het scenario van regisseur Knötzsch is zonder opwinding en het spel van Borgelt, Frohriep en Schmidt-Schaller is inmiddels zo bekend dat bijna niemand meer geïnteresseerd was in de serie. Overigens zou Schmidt-Schaller in de reeks overleven na de Duitse hereniging van 1990. In de tweede POLIZEIRUF-aflevering ARME SCHWEINE na het ophouden van de DDR, die door omroep MDR geproduceerd werd in 1994, deed hij mee als Hauptkommissar Grawe. Aflevering 106.

Polizeiruf 110: In einer Sekunde

1980 | Misdaad

DDDE 1980. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Jürgen Frohriep, Dietrich Körner, Hildegard Alex, Peter Reusse en Jörg Krüger.

Honeckers opvoedkundige thema voor deze aflevering, nummer 65, is het doorrijden na een verkeersongeluk. Om het onderwerp een beetje aan te dikken zijn er een handvol pijnlijke overtredingen (o.a. rijden onder invloed, snelheidsovertredingen, rijden zonder geldige ritvergunning) aan toegevoegd, die grote verontwaardiging oproepen. Twee mensen worden aangereden op een oversteekplaats nadat de automobilist een rood stoplicht genegeerd had. E[KA1]en persoon bezwijkt aan zijn verwondingen en de ander belandt in het ziekenhuis (met oppermachtige verpleegsters). De politie die het geval onderzoekt, tast in het duister omtrent de dader. Als een tweede verkeersongeval met een bestelbus zich voordoet, die grotendeels is uitgebrand, heeft Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) geluk bij een ongeluk: een spoor dat hem tenslotte voert naar de dader, een liefhebber van opgevoerde Lada`s (hoe is het mogelijk!) die een strafblad heeft. Niet te geloven onnodige verkeersdelicten in het nauwelijks drukke straatverkeer van het boeren- en arbeidersparadijs, waar je gemiddeld tien jaar op de wachtlijst moest staan om een pruttelend tweetaktautootje te mogen kopen. Wie geluk had kon een echte auto bemachtigen, een Russische Lada, maar die waren meestal bestemd als dienstauto's voor VEB's of de overheid, terwijl de partijnomenklatura in dure geïmporteerde Volvo's uit Zweden reed. Een verkeersdelict sprak iedereen aan, omdat het gemakkelijk te bevatten was. Er werd goed gekeken, omdat er weinig anders te ontvangen viel. Het scenario is van regisseur Hildebrandt. Speelt wederom in een koude winterperiode.

Polizeiruf 110: Minuten zu spät

1972 | Mysterie, Thriller

DDDE 1972. Mysterie van Manfred Mosblech en Peter. Met o.a. Borgelt, Sigrit Göhler, Jürgen Frohriep, Werner Tietze en Jürgen Zartmann.

In deze negende aflevering gaat het om een zedenmisdrijf. Een kinderlokker in een rolstoel heeft in een park een klein kind lastig gevallen. De politie gaat op zoek naar een gehandicapte en komt terecht bij een stel invaliden die in een inrichting verblijven. Men greep natuurlijk mis, want de echte schurk, een opgeblazen engerd, was zo vermetel om de handicap slechts als een afleidingsmanoeuvre te gebruiken. Geleidelijk worden we gewaar dat de dader nog bij zijn ouders woont. Zijn vader heeft niets te vertellen en zijn moeder domineert het gezin. Dit heeft wellicht iets te maken met zijn gestoorde gedrag. Hij is chauffeur bij een een groentekwekerij en een van de arbeidsters is verliefd op hem (je vraagt je af hoe dat mogelijk is, maar ze laat zich door hem meelokken naar zijn slaapkamer als zijn ouders naar bed zijn. Het komt na een paar borrels dan even tot een `verleidingssc[KA2]ene`, maar we krijgen niet meer dan de opgestikte, hoge onderbroek van het meisje te zien, omdat daarna de situatie misloopt). Ondertussen is de politie met combineren en deduceren (Oostduitse logica zoals bandensporen en rijvergunningen - de politiestaat - enz.) de afschuwelijke verkrachter op het spoor en voordat hij opnieuw kan toeslaan, wordt hij nog net op tijd in zijn kladden gegrepen. Het scenario van Horst Bastian en regisseur Mosblech is een geslaagde karaktertekening van een gestoord jongmens dat zedenmisdrijven pleegt. De regie had zich qua sfeer wel een beetje laten inspireren door de superieure ES GESCHAH AM HELLICHTEN TAG uit 1958 van Ladislao Vajda met Heinz Rühmann en Gerd Fröbe, maar kniesoor die hierover valt. Weliswaar gedateerd, maar dergelijke, verachtelijke daders veranderen niet van profiel en gedrag, hooguit van kleding, uiterlijk en middelen.

Der Tod im roten Jaguar

1968 | Thriller

Duitsland/Italië 1968. Thriller van Harald Reinl. Met o.a. George Nader, Heinz Weiss, Carl Lange, Herbert Stass en Friedrich Schütter.

Een oude vriend van Jerry Cotton, privé-detective Stass, vraagt hem te helpen bij het oplossen van de moord op Schröder en haar dochter, die het slachtoffer van een huurmoordenaarsonderneming zijn geworden. Met gevaar voor eigen leven rolt Cotton (Nader) de bende op. Wel heel sleetse aflevering in de serie naar de personages van Chester Himes. Herbert Reinecker tekende voor het scenario en Franz Xaver Lederle maakte de plaatjes.

Geliebte weisse Maus

1964 | Komedie

DDDE 1964. Komedie van Gottfried Kolditz. Met o.a. Rolf Herricht en Karin Schröder.

Een meisje brengt een politieman op wie ze verliefd is in de problemen, maar de ambtenaar van de burgerlijke stand kan zijn werk doen voor de film afgelopen is.

Ach du Fröhliche

1962 | Komedie

DDDE 1962. Komedie van Günter Reisch. Met o.a. Erwin Geschonneck, Mathilde Dannegger en Karin Schröder.

Een komedie over de 'ruzies' tussen een trouwe communist en zijn aanstaande schoonzoon die niet zo recht in de leer is. Gebaseerd op een toneelstuk.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Karin Schröder op televisie komt.

Reageer