Catherine Hessling: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Coralie et Cie

1933 | Komedie

Frankrijk 1933. Komedie van Alberto Cavalcanti. Met o.a. Josette Day, Jeanne Helbing, Héléna Manson, Catherine Hessling en Robert Burnier.

Een couturière in de provincie exploiteert naast haar modesalons ook een gedeelte van haar huis voor romantische ontmoetingen. Paradoxaal genoeg eindigt het stuivertje wisselen in herenigingen van de verschillende echtparen. Cavalcanti heeft dit 'boulevard-verhaal' solide verfilmd. Een klein wereldje wordt half teder, half bitter geschilderd. De film dankt veel aan de goede acteerprestaties en het camerawerk van Léonce-Henri Burel. Gebaseerd op het boek van Hennequin en Valabrègue.

Tire-au-flanc

1928 | Komedie, Drama

Frankrijk 1928. Komedie van Jean Renoir. Met o.a. Georges Pomiès, Michel Simon, Fridette Fatton, Félix Oudart en Jeanne Helbling.

Eerste filmbewerking van een toneelstuk van Mou[KA1]ezy- [KA1]Eon en Sylvane, dat toentertijd en nog lang daarna enorm populair was. De film is een kluchtige schets van het kazerneleven en beschikt over alle traditionele elementen: de tirannieke kolonel, die niet van `slappelingen` houdt, de pesterijen, de talloze incidenten die het bestaan van een dienstplichtige kleur geven, enz. Aan het einde van het verhaal voeren de soldaten een (niet minder rommelige) show op om het einde van hun rekrutentijd te vieren. Het toneelstuk en de film zijn al wat ouder, maar de film blijft het bekijken waard, want hoewel Renoir naar zichzelf op zoek is, blijkt de montage dankzij haar vloeiende verloop heel modern te zijn en komen de acteurs heel natuurlijk over. Marc Perrone verzorgde in 1996 een versie met muziek. Regie-assistenten waren Lola Markovitch, André Cerf en Alberto Calvacanti. Het scenario is van Renoir, André Cerf en Claude Heymann. Het camerawerk is van Jean Bachelet.

La petite marchande d'allumettes

1928 | Komedie, Fantasy, Familiefilm, Zwijgende film

Frankrijk 1928. Komedie van Jean Renoir en Jean Tédesco. Met o.a. Catherine Hessling, Jean Storm, Manuel Raaby en Amy Wells.

Nieuwjaarsnacht, ergens in het barre noorden in een arme buurt. Een jong meisje (Hessling) leurt op de straat met lucifers, maar in volle koopwoede merkt niemand haar op. Door de ramen ziet ze hoe de rijken feest vieren, terwijl zij verkleumt van de kou. Ze heeft geen enkel doosje verkocht en durft niet naar huis gaan. Overmand door vermoeidheid en honger zoekt ze warmte bij een brandende lucifer en krijgt visioenen. Lyrisch- poëtische bewerking van het beroemde sprookje van Hans Christian Andersen. Elk beeld is een prachtig schilderij en de surrealistische beelden op het einde grijpen je naar de keel. Renoir zelf bewerkte het sprookje. Jean Bachelet stond in voor de fotografie. De geluidsversie werd door Renoir zelf aangepast in 1929.

Yvette

1927 | Drama

Frankrijk 1927. Drama van Alberto Cavalcanti. Met o.a. Catherine Hessling, Ica de Lenkeffy, Blanche Bernis, Pauline Carton en Walter Butler.

Yvette is de dochter van een gravin. Ze denkt dat ze in een zeer beschaafd milieu verkeert, maar ontdekt dat er niets fraais aan is en haar aanvankelijke optimisme slaat om in wanhoop. De vloeiende, soepele opnamen en dito montage vormen een prachtig contrast met de afstotelijke karakters. Cavalcanti was zijn tijd ver vooruit. De film heeft veel te danken aan het uitstekende, genuanceerde acteren van Hessling. Gebaseerd op een verhaal van Guy de Maupassant.

En rade

1927 | Romantiek

Frankrijk 1927. Romantiek van Alberto Cavalcanti. Met o.a. Catherine Hessling, Philippe Hériat, Nathalie Lyssenko, Georges Charlia en Thommy Bourdelle.

De eerste lange speelfilm van Cavalcanti. Het ragfijne verhaal is uitsluitend een beschrijving van een idylle. De originaliteit van deze film zit in de poëtische weergave van de sfeer in een grote haven.

Nana

1925 | Drama, Erotiek

Duitsland​/​​Frankrijk 1925. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Catherine Hessling, Werner Krauss, Jean Angelo, Raymond Guérin-Catelain en Waleska Gert.

Een courtisane tijdens het Tweede Keizerrijk ru[KA3]ineert al haar minnaars, tot ze door een van haar slachtoffers gewurgd wordt. Deze zwijgende film overtreft alle latere versies van de roman van Zola door een schilderachtig steeds verrassende vorm, een intelligent scenario van regisseur Renoir en Pierre Lestringuez, en vooral de schoonheid en het onvoorspelbaar raffinement van Hessling (Renoirs toenmalige echtgenote). Het camerawerk is van Jean Bachelet, Edmund Corwin en Paul Holsky. In 2002 gerestaureerd door Cin[KA1]eteca Comunale en L`Immagine Ritrovata (Bologna) voor Studio Canal Image met medewerking van ARTE, France en begeleidt door muziek van Marc-Oliver Dupin.