Safi Faye: regie en cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Mossane

1996 | Drama

Senegal 1996. Drama van Safi Faye. Met o.a. Mágou Seck, Isseu Niang, Moustapha Yade, Abou Camara en Alioune Konaré.

Het Senegalese veertienjarige meisje Mossane (Seck) heeft de aanbidders in de rij staan. Zelfs haar broer is verliefd op haar, maar hun ouders lossen dat elegant op door de twee op straat naakt aan elkaar te binden en met kippenbloed te overgieten. Nu zijn er nog twee aanbidders in de race: een student, op wie Mossane dol is, en een rijke ex-dorpsgenoot aan wie ze uitgehuwelijkt hoort te worden. Zoals wel vaker in niet-Westerse films komt in Mossane de strijd tussen traditie en de 'moderne' wereld tot uiting. Mossane voegt daar mooie, voor Senegal alledaagse, dorpse gebeurtenissen aan toe. Originele versie met Duitse ondertitels. (IdH/VPRO Gids)

Der Fuß der Löwen - Jean Rouch in Paris

1995 | Documentaire

Duitsland 1995. Documentaire van Manthia Diawara. Met o.a. Jean Rouch, Manthia Diawara, Françoise Foucault, Lamine Kouyate en Blaise Ndjehoya.

Tijdens een vermaarde discussie met schrijver-cineast Ousmane Sembene in 1965 kreeg de Franse cineast-etnoloog Jean Rouch (1917) het verwijt te horen dat hij de Afrikanen observeert zoals men insecten bestudeert. Rouch daagde Sembene uit om een Afrikaan naar Europa te sturen om een film te maken over de Franse cultuur. Dertig jaar later ging Manthia Diawara op deze uitdaging in. Wat Rouch zeker niet verwacht had was dat hij zelf het onderwerp zou zijn van die film. Beide cineasten wisselen theori[KA3]en uit, maken een parallel tussen het filmen in de straat in de jaren 1960 en 1990, nu de filmcamera deel uitmaakt van het dagelijks leven, verdedigen hun persoonlijke opvattingen over montage en het benaderen van een onderwerp. Diawara praat ook met Parijzenaars, blank en gekleurd, over de verschillen in de Europese en Afrikaanse cultuur en samenleving. Rouch, die ervoor bekend staat dat hij haast nooit een interview toestaat, spreekt onomwonden (in het Engels met een sappig Frans accent) over zijn werk en toont fragmenten uit MOI, UN NOIR, de film waarmee hij in 1958 furore maakte en LES MAITRES FOUS, de film waaraan hij op dat ogenblik werkte. Een uniek portret van een veel te weinig gekende regisseur die eveneens deel uitmaakte van de 'nouvelle vague'. Diawara schreef het scenario. Sikay Tang en Justine Krish monteerden en Arthur Joffa stond achter de camera.