Jacques Davidovici (1957): cast en muziek.
Er zijn 24 films gevonden.

Lui au printemps, elle en hiver

2015 | Drama

Frankrijk 2015. Drama van Catherine Klein. Met o.a. Ludmila Mikaël, Éric Caravaca, Magali Woch en Jean-Yves Chatelais.

Eindvijftiger Jeanne (Mikaël) is gescheiden en werkt in een farmaceutisch laboratorium. Dan komt ze onverwacht in haar prepensioen terecht. En ontmoet ze Pascal (Caravaca). Hij is een stuk jonger en leeft van een uitkering, op zijn boot. De ex-man van Jeanne en ook haar kinderen blijken allerlei gedachten te hebben over hoe ze haar leven zou moeten leiden. Aardig drama over een lente-herfst romance heeft een leuke rol van Mikaël als de vrouw die worstelt met haar eigen keuzes maken. Eerste lange speelfilm van actrice-regisseur Klein.

48 heures par jour

2008 | Komedie

Frankrijk 2008. Komedie van Catherine Castel. Met o.a. Aure Atika, Antoine de Caunes, Victoria Abril, Catherine Jacob en Aurore Clément.

Franse farce van beginneling Catherine Castel, een reclamemaakster die haar ervaringen met het combineren van 14-urige werkdagen, jonge kinderen en een relatie verwerkte in een luchtige komedie. Aure Atika speelt een overspannen stadsmoeder die een zakenreis fingeert om haar carrièreman (De Caunes) te confronteren met de zorg voor de kinderen. Dat leidt tot de nodige akkefietjes, met de suggestie van overspel als uitschieter. Volgens het scenario van ervaringsdeskundige Castel worstelen moeders met een eeuwige paradox: verlangen naar hulp van de vader bij de opvoeding én heimelijk wensen dat hij faalt, zodat de macht bij de vrouw blijft. Een grappige vertoning.

Zone libre

2007 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 2007. Drama van Christophe Malavoy. Met o.a. Jean-Paul Roussillon, Mathilde Seigner, Lionel Abelanski, Tsilla Chelton en Olga Grumberg.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog vindt een Joodse stadse familie een onderkomen in de 'vrije zone' in zuidelijk Frankrijk. Het gezelschap, dat bestaat uit Simon (Abelanski), zijn vrouw en zwangere schoonzus, zijn moeder en neefje, bouwt tijdens het heimelijke verblijf in een oude boerderij een band op met plattelander Monsieur Maury (Roussillon) en zijn schoondochter. Voormalig acteur Malavoy (Isabelle Hupperts minnaar in Madame Bovary) concentreert zich in zijn eerste bioscoopfilm met herfstige tinten op het alledaagse gedurende een uitzonderlijke episode. Naar een toneelstuk van Jean-Claude Grumberg.

Qui mange quand?

2004 | Komedie

Frankrijk 2004. Komedie van Jean-Paul Lilienfeld. Met o.a. Jean-Paul Comart, Catherine Jacob, Julien Guiomar en André Pousse.

Na de snaakse televisiefilms Qui mange qui? (1998) en Qui mange quoi? (2002) is actrice Catherine Jacob opnieuw op stoom als kloeke warenkeurmeester Rose, deze keer met een kersvers zoontje. Kapstok voor de komedie is het feit dat het jongetje zijn moeder aanspreekt als papa en vice versa. De kinderpsycholoog suggereert traditionelere bezigheden dus stort moeder zich op ontbijtproducten en vader op de ruimtevaart. Babysitter René (Guiomar), een ex-gevangene, heeft ondertussen vrij spel en zet de koter in voor een reclamecampagne voor ontbijtgraan, het product dat Rose probeert van de markt te krijgen vanwege schadelijke stoffen.

Full Frontal

2002 | Drama, Experimenteel, Komedie

Verenigde Staten 2002. Drama van Steven Soderbergh. Met o.a. David Duchovny, Catherine Keener, Blair Underwood, Nicky Katt en Julia Roberts.

In Full Frontal wordt gewag gemaakt van de fictieve film Rendez-vous, waarin Julia Roberts als actrice Francesca de rol van journaliste Catherine speelt. Film in film in film. Regisseur Soderbergh wilde Hollywoodsterren zonder de gebruikelijke opsmuk - in al hun full frontal nudity - tonen. Hij liet daarvoor grote sterren opdraven die hun eigen make-up en haar moesten doen. Soderbergh kreeg in 2000 twee Oscarnominaties voor beste regie (hij kreeg het beeldje voor Traffic). Het lijkt wel of hij de bijbehorende sterstatus zo snel mogelijk wilde afschudden met Full Frontal. Grofkorrelig, overbelicht, onscherp en oninteressant.

Deuxième vie

2000 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 2000. Komedie van Patrick Braoudé. Met o.a. Isabelle Candelier, Patrick Braoudé, Daniel Russo, Gad Elmaleh en Elie Semoun.

In Full Frontal wordt gewag gemaakt van de fictieve film Rendez-vous, waarin Julia Roberts als actrice Francesca de rol van journaliste Catherine speelt. Film in film in film. Regisseur Soderbergh wilde Hollywoodsterren zonder de gebruikelijke opsmuk - in al hun full frontal nudity - tonen. Hij liet daarvoor grote sterren opdraven die hun eigen make-up en haar moesten doen. Soderbergh kreeg in 2000 twee Oscarnominaties voor beste regie (hij kreeg het beeldje voor Traffic). Het lijkt wel of hij de bijbehorende sterstatus zo snel mogelijk wilde afschudden met Full Frontal. Grofkorrelig, overbelicht, onscherp en oninteressant.

L'avocate : Le piège

1999 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1999. Misdaad van Jean-Claude Sussfeld. Met o.a. Corinne Dacla, Andréa Ferréol, Pierre Forest, Didier Sauvegrain en Marie-Ange Lelli.

In Full Frontal wordt gewag gemaakt van de fictieve film Rendez-vous, waarin Julia Roberts als actrice Francesca de rol van journaliste Catherine speelt. Film in film in film. Regisseur Soderbergh wilde Hollywoodsterren zonder de gebruikelijke opsmuk - in al hun full frontal nudity - tonen. Hij liet daarvoor grote sterren opdraven die hun eigen make-up en haar moesten doen. Soderbergh kreeg in 2000 twee Oscarnominaties voor beste regie (hij kreeg het beeldje voor Traffic). Het lijkt wel of hij de bijbehorende sterstatus zo snel mogelijk wilde afschudden met Full Frontal. Grofkorrelig, overbelicht, onscherp en oninteressant.

Je veux tout

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Guila Braoudé. Met o.a. Elsa Zylberstein, Frédéric Diefenthal, Alain Bashung, Élisabeth Vitali en Sonia Vollereaux.

In Full Frontal wordt gewag gemaakt van de fictieve film Rendez-vous, waarin Julia Roberts als actrice Francesca de rol van journaliste Catherine speelt. Film in film in film. Regisseur Soderbergh wilde Hollywoodsterren zonder de gebruikelijke opsmuk - in al hun full frontal nudity - tonen. Hij liet daarvoor grote sterren opdraven die hun eigen make-up en haar moesten doen. Soderbergh kreeg in 2000 twee Oscarnominaties voor beste regie (hij kreeg het beeldje voor Traffic). Het lijkt wel of hij de bijbehorende sterstatus zo snel mogelijk wilde afschudden met Full Frontal. Grofkorrelig, overbelicht, onscherp en oninteressant.

Hygiene de L'Assassin

1999 | Thriller

Frankrijk 1999. Thriller van François Ruggieri. Met o.a. Jean Yanne, Barbara Schulz, Sophie Broustal, Catherine Hiegel en Eric Prat.

In Full Frontal wordt gewag gemaakt van de fictieve film Rendez-vous, waarin Julia Roberts als actrice Francesca de rol van journaliste Catherine speelt. Film in film in film. Regisseur Soderbergh wilde Hollywoodsterren zonder de gebruikelijke opsmuk - in al hun full frontal nudity - tonen. Hij liet daarvoor grote sterren opdraven die hun eigen make-up en haar moesten doen. Soderbergh kreeg in 2000 twee Oscarnominaties voor beste regie (hij kreeg het beeldje voor Traffic). Het lijkt wel of hij de bijbehorende sterstatus zo snel mogelijk wilde afschudden met Full Frontal. Grofkorrelig, overbelicht, onscherp en oninteressant.

L'été de Mathieu

1998 | Komedie, Familiefilm

Frankrijk​/​​België 1998. Komedie van Sylvie Durepaire. Met o.a. Louis Kreitman, Didier Bienaimé, Isabelle Habiague, Léa Coquin en Hannah Cailloux.

In Full Frontal wordt gewag gemaakt van de fictieve film Rendez-vous, waarin Julia Roberts als actrice Francesca de rol van journaliste Catherine speelt. Film in film in film. Regisseur Soderbergh wilde Hollywoodsterren zonder de gebruikelijke opsmuk - in al hun full frontal nudity - tonen. Hij liet daarvoor grote sterren opdraven die hun eigen make-up en haar moesten doen. Soderbergh kreeg in 2000 twee Oscarnominaties voor beste regie (hij kreeg het beeldje voor Traffic). Het lijkt wel of hij de bijbehorende sterstatus zo snel mogelijk wilde afschudden met Full Frontal. Grofkorrelig, overbelicht, onscherp en oninteressant.

L'instit: Menteur !

1998 | Drama

België​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk 1998. Drama van Christian Faure. Met o.a. Gérard Klein, Françoise Arnoul, Pierre Malet, Jim Redler en Florence Rougé.

In Full Frontal wordt gewag gemaakt van de fictieve film Rendez-vous, waarin Julia Roberts als actrice Francesca de rol van journaliste Catherine speelt. Film in film in film. Regisseur Soderbergh wilde Hollywoodsterren zonder de gebruikelijke opsmuk - in al hun full frontal nudity - tonen. Hij liet daarvoor grote sterren opdraven die hun eigen make-up en haar moesten doen. Soderbergh kreeg in 2000 twee Oscarnominaties voor beste regie (hij kreeg het beeldje voor Traffic). Het lijkt wel of hij de bijbehorende sterstatus zo snel mogelijk wilde afschudden met Full Frontal. Grofkorrelig, overbelicht, onscherp en oninteressant.

Elle a l'âge de ma fille

1997 | Romantiek

Frankrijk 1997. Romantiek van Jacques Otmezguine. Met o.a. François Mathouret, Olivia Bonamy, Alice Béat, Dominique Guillo en Stéphane Guillon.

In Full Frontal wordt gewag gemaakt van de fictieve film Rendez-vous, waarin Julia Roberts als actrice Francesca de rol van journaliste Catherine speelt. Film in film in film. Regisseur Soderbergh wilde Hollywoodsterren zonder de gebruikelijke opsmuk - in al hun full frontal nudity - tonen. Hij liet daarvoor grote sterren opdraven die hun eigen make-up en haar moesten doen. Soderbergh kreeg in 2000 twee Oscarnominaties voor beste regie (hij kreeg het beeldje voor Traffic). Het lijkt wel of hij de bijbehorende sterstatus zo snel mogelijk wilde afschudden met Full Frontal. Grofkorrelig, overbelicht, onscherp en oninteressant.

Amour & confusions

1997 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1997. Romantiek van Patrick Braoudé. Met o.a. Patrick Braoudé, Michèle Garcia, Gérard Darmon, Kristin Scott Thomas en Valeria Bruni Tedeschi.

Romantische komedie waarin Dan (Braoudé) en Sarah (Scott Thomas) ten prooi vallen aan liefde op het eerste gezicht. Na een romantische nacht vertrekt Sarah zonder Dan wakker te maken, voor ze weggaat schrijft ze haar telefoonummer op een vaas. Helaas: die wordt gebroken door de werkster.

X,Y

1996 | Komedie

Frankrijk​/​​België 1996. Komedie van Jean-Paul Lilienfeld. Met o.a. Clémentine Célarié, Patrick Braoudé, Jenny Clève, Maurice Chevit en Patricia Malvoisin.

Romantische komedie waarin Dan (Braoudé) en Sarah (Scott Thomas) ten prooi vallen aan liefde op het eerste gezicht. Na een romantische nacht vertrekt Sarah zonder Dan wakker te maken, voor ze weggaat schrijft ze haar telefoonummer op een vaas. Helaas: die wordt gebroken door de werkster.

Un amour impossible

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Patrick Volson. Met o.a. Robin Renucci, Coraly Zahonero, Claude Piéplu, Michel Vuillermoz en Daniel Berlioux.

Romantische komedie waarin Dan (Braoudé) en Sarah (Scott Thomas) ten prooi vallen aan liefde op het eerste gezicht. Na een romantische nacht vertrekt Sarah zonder Dan wakker te maken, voor ze weggaat schrijft ze haar telefoonummer op een vaas. Helaas: die wordt gebroken door de werkster.

Esther et Sarah

1996 | Drama

Frankrijk​/​​België 1996. Drama van Jacques Otmezguine. Met o.a. Ludmila Mikaël, Lisa Martino, Catherine Arditi, Dominique Guillo en Frédérique Tirmont.

Romantische komedie waarin Dan (Braoudé) en Sarah (Scott Thomas) ten prooi vallen aan liefde op het eerste gezicht. Na een romantische nacht vertrekt Sarah zonder Dan wakker te maken, voor ze weggaat schrijft ze haar telefoonummer op een vaas. Helaas: die wordt gebroken door de werkster.

Papa et rien d'autre

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Jacques Cortal. Met o.a. Philippe Volter, Isabel Otero, Joséphine Serre, Eléonor Hirt en Roland Bertin.

Na een slepende ziekte sterft de levensgezellin van Volter. Samen met hun acht-jarig dochtertje Serre tracht hij zijn verdriet te verwerken. Een jaar later ontmoet Volter in zijn toneelgezelschap de mooie Otero, die beste maatjes wordt met het meisje. Ze besluiten te gaan samenwonen, maar de grootouders van het meisje, die hun overleden dochter niet kunnen vergeten, stellen alles in het werk om Serre bij haar vader weg te halen, zonder rekening te houden met de wensen van het kind. Alle registers van de goedkope sentimentaliteit worden opengetrokken in dit scenario van regisseur Cortal, dat ware monsters maakt van de grootouders. Inspiratieloze bloemlezing van alle bekende elementen uit dit soort 'tearjerkers'.

Neuf mois

1994 | Komedie

Frankrijk 1994. Komedie van Patrick Braoudé. Met o.a. Patrick Bouchitey, Philippine Leroy-Beaulieu, Catherine Jacob, Patrick Braoudé en Daniel Russo.

Psychiater Braoudé preekt altijd: 'Waarom willen we kinderen? Iedereen zou zich dit moeten afvragen, voordat hij of zij gaat vrijen!' Als zijn vrouw Leroy-Beaulieu hem vertelt dat zij in verwachting is van een tweede, krijgt hij een zenuwinzinking. Rondom dit idee is een film gemaakt, die met een slakkengang de zwangerschapsperiode tot een eeuwigheid maakt. Kluchtig en smakeloos gesnier op slecht geoutilleerde ziekenhuizen, onervaren gynaecologen, vreetbuien, slapeloosheid en de angst om te vrijen met een dikke buik moeten het leuk maken. De finale die iedereen gelukkig moet maken met de geboorte, is ronduit banaal. Het was de bedoeling een TROIS HOMMES ET UN COUFFIN of een LA VIE EST UN LONG FLEUVE TRANQUILLE te maken, maar dat is niet gelukt. Scenario van regisseur/hoofdrol Braoudé. Het camerawerk is van Jean-Yves Le Mener.

Cœur à prendre

1994 | Romantiek, Komedie

Canada​/​​Frankrijk 1994. Romantiek van Christian Faure. Met o.a. Christine Boisson, Pierre Curzi, Jennifer Lauret, Christophe Aquilon en Robert Liensol.

De veertien-jarige scholiere Lauret verzorgt Aquilon, een jonge zwarte die in elkaar is geslagen door een groepje tuig dat hij geld schuldig was. Ze worden verliefd, maar hun liefde moet geheim blijven. Lauret's ouders, welgestelde burgers, zullen immers nooit accepteren dat zij omgaat met een Afrikaan, die bovendien samen met zijn vader clandestien in het land verblijft. Tot overmaat van ramp blijkt dan nog dat het meisje een zware operatie moet ondergaan. Schaamteloze variatie op het LOVE STORY- thema, met een scheutje rassenconflict en illegalen-problematiek erbij, wat het lekker actueel maakt. Het is allemaal zo doorzichtig dat het niet leuk meer is. Geschreven door Sylvie Dervin en Guy Fournier en in beeld gebracht door Paul Bonis.

Petit

1993 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 1993. Komedie van Patrick Volson. Met o.a. Stéphane Audran, Julien Gutierrez, Patrick Pineau, Jan Rouiller en Michel Bompoil.

Na een eerder woelige vrijgezellennacht ontwaakt Leo (Pineau) met de gedachte aan zijn huwelijk met Lucie (Villeneuve) en herinneringen aan zijn jeugdliefde Marianne. Tot zijn verstomming stelt hij vast dat hij terug in het lichaam van een tienjarige (Gutierrez) zit. Hij kan niet anders bedenken dan dat hij behekst werd door het exotische hoertje waarop zijn vrienden hem trakteerden. Terwijl de hele familie en zijn verloofde vergeefs wachten in de kerk tracht hij wanhopig zijn normale ouderdom terug te krijgen. Enkel zijn moeder Fran[KA10]coise (Audran) gelooft hem, evenals zijn beste vriend (Bompoil), die echter van de gelegenheid gebruik maakt om Lucie te versieren. Voorspelbare komedie van een volwassene die terug kind wordt, maar praat met een terminologie van een dertigjarige. Er zitten enkele leuke momenten in (vooral met moeder Audran), maar naar het einde toe worden alle registers van de sentimentaliteit opengetrokken. Corinne Atlas schreef het scenario en Jacques Boumendil stond achter de camera.

Ferbac et le carnaval des ténèbres

1993 | Misdaad

Frankrijk​/​​Luxemburg 1993. Misdaad van Sylvain Madigan. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Brigitte Bemol, Hubert Deschamps, Patricia Malvoisin en Bernard Alane.

Brialy als Eric Ferbac wordt uitgenodigd op het jaarlijks gecostumeerd bal op het kasteel van een aanzienlijke familie als begeleider van de mooie dochter Bemol. De patriarch van het gezin, Deschamps, lijkt bijzonder opgetogen met zijn aanwezigheid. Terwijl de detective zijn balkleding uitzoekt is hij getuige van een vreemde gebeurtenis: recht tegenover zijn venster leveren twee mensen een gevecht op leven en dood. Typische policier, met enkele lugubere momenten, naar een scenario van Alain Demouzon en Michel Friedman. Goede ontspanning zonder verdere pretenties, charmant gespeeld door Brialy en met een knap gastoptreden van Brion. Camerawerk van Jean-Bernard Aurouet.

De zevende hemel

1993 | Komedie, Romantiek

Nederland​/​​België 1993. Komedie van Jean-Paul Lilienfeld. Met o.a. Urbanus, Renée Soutendijk, Peter Van den Begin, Ann Petersen en Kitty Courbois.

Weinig indrukwekkend regiedebuut van Frans acteur Lilienfeld waarin Vlaamse graphals Urbanus buurvrouw Soutendijk, die zelfmoord wil plegen, het leven redt. Hij doet zich voor als haar engelbewaarder en zij trekken er samen op uit wat dan aanleiding moet geven tot situatiehumor. Later blijkt dat Soutendijk eigenlijk Urbanus' engelbewaarder is en zij zorgt voor wat geluk in zijn schlemielachtige leven. Wat zich als een vriendelijk romantisch sprookje aankondigt, ontaardt in amateuristisch gestoethaspel rond een beschadigde anti-held. Urbanus, die als acteur beslist wat in zijn mars heeft, verdiende een veel beter script en regisseur. Het nadrukkelijke happy end is een van de banaalste uit de lange rij in de filmgeschiedenis. Soutendijk, die per se een komische rol wilde spelen, heeft niet alleen weinig ervaring met de eisen van het genre, maar faalt zelfs als aangeefster.

J'aurais jamais dû croiser son regard

1989 | Komedie, Drama

Frankrijk 1989. Komedie van Jean-Marc Longval. Met o.a. Nathalie Cardone, Smaïn, Luc Thuillier, Marie Caries en Philippe Chambon.

Bambi en Lucky zijn twee onafscheidelijke vrienden, te lui om te werken maar best sympathiek. Ze leven van wat zwarte klusjes zo hier en daar tot op de dag dat Zoé in het leven van Bambi opduikt. Zij stelt zich niet tevreden met zo'n miserabel bestaan en sleept hen mee in allerlei louche zaakjes. Daar hadden ze beter niet aan kunnen beginnen. De toon is niet tragisch en de kijker vermaakt zich prima bij het volgen van de grappige avonturen en de tegenslagen. Het aarzelende tempo, de grove montage die resulteert in een soort opeenvolging van sketches en de aarzelende overgangen maken deze eerste lange speelfilm in ieder geval even ongelijkmatig als veelbelovend.

Résidence surveillée

1987 | Drama

Frankrijk 1987. Drama van Frédéric Compain. Met o.a. Jacques Bonnaffé, Maria Schneider, François Siener, Patrick Bonnel en Myriam Mézières.

Een pas in gebruik genomen flatgebouw met dure appartementen wordt belaagd door gluurders. De nachtwaker speelt handig in op de angst van de huurders. Onbewust worden deze huurders het slachtoffer van een nieuwe terreur, ondanks de bemoeienissen van een architect en zijn vrouw. Het verhaal kon geschreven zijn door Orwell: het actuele onderwerp van het opkomend fascisme speelt in op de gevoelens van onveiligheid. Hugo Santiago schreef mee aan het scenario. Deze eerste lange speelfilm van Compain heeft als nadeel dat Bonnaffé alle aandacht naar zich toetrekt, terwijl de rest van de hoofdrolspelers vrij onbenullig overkomt.