Arne Mattsson: regie.
Er zijn 7 films gevonden.

Ann och Eve - de erotiska

1970 | Erotiek, Komedie

Venezuela​/​​Zweden 1970. Erotiek van Arne Mattsson. Met o.a. Gio Petré, Marie Liljedahl, Francisco Rabal, Julian Mateos en Olivera Vuco.

Een filmjournaliste - die zich afvraagt of ze door de negatieve kritieken niet de zelfmoord van een regisseur op haar geweten heeft - is met een vriendin per auto met vakantie in Zuid-Europa (voormalig Joegoslavië). Een reeks erotische avonturen onderweg leidt tot ruzie waarna ze, alleen in Venetië, verliefd wordt op een regisseur die om haar 'verachtelijke beroep' niets van haar wil weten. De uit de gunst geraakte regisseur Mattsson probeerde met deze lamlendige, komische bedoelde seksfilm commercieel weer in het zadel te komen. Hij gokte in beide opzichten mis en er kan om het resultaat zelfs niet eens gelachen worden. Het scenario is van Ernest Hoch. Het camerawerk is van Max Wilén. Eastmancolor, Mono.

Bamse

1969 | Drama

Zweden 1969. Drama van Arne Mattsson. Met o.a. Ulla Jacobsson, Folke Sundquist, Grynet Molvig, Björn Thambert en Keve Hjelm.

Een jongeman vindt in de auto van zijn verongelukte vader een teddybeer en speurt de eigenaar op: de jonge geliefde van de overledene. De wrok tegen de vrouw slaat om in liefde met een tragische afloop. Dit psychologisch drama is flinterdun en neigt naar de smartlap, ook al omdat Mattssons vormgeving kitsch- effecten allesbehalve schuwt. Curieus om liefdespaar uit zijn HON DANSADE EN SOMMER terug te zien als mensen van middelbare leeftijd.

Den Ondra cirkeln

1966 | Thriller

Zweden 1966. Thriller van Arne Mattsson. Met o.a. Gunnel Lindblom, Gio Petré, Erik Hell, Heinz Hopf en Elsa Prawitz.

Een vrouw arriveert na het vakantieseizoen in het pension van een vakantieplaats om zich te wreken op de eigenaar die haar als twaalfjarige aanrandde, wat voor diens dochtertje die dat zag in haar volwassenheid nog steeds traumatisch doorwerkt. De jongste dochter wordt op haar beurt verkracht door een debiele zwerver, waarmee de vicieuze cirkel doorbroken is en de vrouw van verdere wraak afziet en voor het meisje zal gaan zorgen. Dit noodlotsdrama grijpt terug op de Zweedse traditie van de jaren veertig en krijgt daardoor een zekere fascinatie ondanks dit aangezet effectbejag. Het herfstige Farö-eiland draagt somber bij aan de zwartgalligheid.

Nattmara

1965 | Thriller

Zweden 1965. Thriller van Arne Mattsson. Met o.a. Ulla Jacobsson, Gunnar Hellström, Svend Lindberg, Mimi Pollak en Thord Peterson.

Een geslaagde mode-ontwerpster wordt naar het leven gestaan, maar niemand gelooft haar, waardoor ze aan haar geestesvermogens gaat twijfelen. Goed spel van Jacobsson in haar Zweedse come-back en een uitgekiend scenario van Per Wahlöö, maar helaas weinig oorspronkelijk, wat door de overmatige lengte des te meer opvalt. Suggestieve muziek van jazzmusicus Riedel.

Morianerna

1965 | Thriller

Zweden 1965. Thriller van Arne Mattsson. Met o.a. Anders Henrikson, Eva Dahlbeck, Heinz Hopf, Elsa Prawitz en Erik Hell.

Een bejaarde miljonair wordt geterroriseerd door zijn gezinsleden en wordt tenslotte vermoord met een schaar. Deze goed geacteerde en door Per Wahlöö behendig geschreven thriller heeft in de vormgeving sensationele en onnodig aangedikte effecten, die de spanning ondermijnen en doen omslaan in ergernis.

Vaxdockan

1962 | Drama

Zweden 1962. Drama van Arne Mattsson. Met o.a. Per Oscarsson, Gio Petré, Elsa Prawitz, Tor Isedal en Bengt Eklund.

Een eenzame nachtwaker steelt een etalagepop uit het warenhuis waar hij werkt en neemt deze mee naar zijn zolderkamer waar ze in zijn fantasie tot leven komt en een veeleisende partner blijkt. Hij gaat voor haar kleding en juwelen stelen en vervalt tot steeds grotere waanzin die het wantrouwen van zijn buren wekt. Het intens neurotische spel van Oscarsson maakt het melodramatische effectbejag in de slechte scènes goed, en de film heeft ook ingetogen momenten waarin het fetisjisme met begrip en gevoel wordt behandeld.

Salka Valka

1954 | Drama

Zweden 1954. Drama van Arne Mattsson. Met o.a. Birgitta Petterson, Gunnel Broström, Folke Sundquist, Margaretha Krook en Erik Strandmark.

De jeugdige Salka komt met haar moeder in een vissersdorp op IJsland, waar ondanks de steun van het Leger des Heils de moeder tot prostitutie wordt gedreven. Ze pleegt zelfmoord als haar pooier Salka aanrandt. Eenmaal volwassen heeft Salka zich maatschappelijk opgewerkt, maar zij wordt verliefd op een visser die een vakbond probeert op te zetten. De liefde loopt stuk, maar ze heeft inmiddels de futiliteit van de welstand ontdekt. De onevenwichtige opbouw van het scenario, met een sprong in de tijd van tien jaar, weet niet aannemelijk te maken dat de jonge en de volwassen heldin een zelfde mens zijn, maar de film boeit door haar aandacht voor landschappen en getekende en misvormde zeelieden die door ongewone camerahoeken en close-ups wel veel nadruk krijgen. De stijl doet denken aan een sage uit de tijd van de stomme film.