Herbert Windt: muziek.
Er zijn 30 films gevonden.

Hunde, wollt ihr ewig leben

1958 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1958. Drama van Frank Wisbar. Met o.a. Wilhelm Borchert, Joachim Hansen, Peter Carsten, Horst Frank en Armin Dahlen.

Met duizenden zijn de Duitse soldaten na de nederlaag bij Stalingrad door de Sowjets in krijgsgevangenschap afgevoerd. Het bekende militaire melodrama van Wisbar.

Herz ohne Gnade

1958 | Thriller, Drama

Duitsland 1958. Thriller van Viktor Tourjansky. Met o.a. Barbara Rütting, Hansjörg Felmy, Werner Hinz, Hans Nielsen en Margarethe Haagen.

Fabrikant en weduwnaar Friedrich Rombach (Hinz) is verliefd op zijn secretaresse Anja Wegener (R[KA3]utting). Hij ontdekt dat zijn stiefzoon Ulrich (Felmy) zijn rivaal is en dat hij ondanks zijn macht en geld niet tegen de jeugd is opgewassen. In zijn wanhoop pleegt hij zelfmoord, maar niet zonder allerlei aanwijzingen achter te laten, waardoor Ulrich als de moordenaar wordt opgepakt. Pas tijdens het proces komt de waarheid boven water. Het feit dat de film werd gedraaid naar aanleiding van een feuilleton van Klaus Hellmer in het omroepblad Hör zu, was indertijd best een huzarenstukje. Een Duits equivalent van de grote hoeveelheden Amerikaanse tv- rechtbankdrama's, dat daar niet boven uitsteeg. Het is een niet meer dan sentimenteel, houterig gespeeld melodrama waarmee in die tijd de Duitse bioscoopzalen gevuld konden worden, juist voordat de tv meedogenloos ging toeslaan. Het scenario is van Hans Jacoby en het camerawerk van Günther Anders.

Rose Bernd

1957 | Drama

Duitsland 1957. Drama van Wolfgang Staudte. Met o.a. Maria Schell, Raf Vallone, Käthe Gold, Leopold Biberti en Hannes Messemer.

Twee jaar nadat hij als enige Nederlandstalige uitstapje op zijn uitgebreide cv de film Ciske de rat maakte (de eerste versie dus, nog altijd een van de best bezochte Nederlandse films aller tijden), bewerkte West-Duitser Staudte dit populaire toneelstuk van naturalist Gerhardt Hauptman voor het grote scherm. Een bijzonder treurig verhaal is het, over een dienstmeisje op een boerderij, dat wordt verkracht en allerlei andere ellende doorstaat. Staudte brengt het allemaal meeslepend in beeld, wat de film een Gouden Palm-nominatie opleverde. Werd een onverwacht succes in de VS door de hoofdrol van de daar destijds geliefde Schell.

Rosen für Bettina

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Elisabeth Müller, Willy Birgel, Ivan Desny, Herbert Speelmans en Eva Kerbler.

Een danseres krijgt kinderverlamming, maar vindt troost bij haar arts nadat haar choreograaf een ander liefje nam. Nu, dan weten we het wel.

Ciske de Rat

1955 | Komedie, Drama, Familiefilm

Nederland 1955. Komedie van Wolfgang Staudte. Met o.a. Kees Brusse, Lies Franken, Dick van der Velde, Jenny van Maerlant en Bob de Vries.

Piet Bakker`s populaire gelijknamige boek, een volksdrama over het straatjongetje Ciske (Van der Velde) wiens vader zeeman (De Vries) is, en wiens losbollige moeder (Van Maerlant) niet bepaald het toonbeeld van burgerlijk fatsoen is, werd door Staudte dramatisch zwaar aangezet. Kees Brusse als begrijpende onderwijzer Bruis is met al z`n goede acteerwerk echter niet in staat de show te stelen van de jeugdige Van der Velde. Staudte kreeg in Veneti[KA3]e voor deze versie de Zilveren Beer voor de Beste Regie. Zie ook CISKE - EIN KIND BRAUCHT LIEBE (1955), die Staudte tegelijkertijd draaide met gedeeltelijk dezelfde rolverdeling. Van der velde werd in die versie vervangen door Johan Valk. In 1984 is er een nieuwe versie gemaakt door Guido Pieters met het zangertje van het levenslied Danny de Munk in de hoofdrol. Het scenario is van regisseur Staudte. Het camerawerk is van Prosper Dekeukelaire. Mono.

Leuchtfeuer

1954 | Drama

Zweden​/​​Oost Duitsland 1954. Drama van Wolfgang Staudte. Met o.a. Leonhard Ritter, Horst Naumann, Jochen Thomas, Friedrich Gnaß en Hans Klering.

De bewoners van een eenzaam en verafgelegen eilandje in de Atlantische Oceaan bevinden zich in 1901 in een hachelijke situatie. De visserij waarvan ze leven, levert niets meer op en een accuut tekort aan voedsel ontstaat. Terwijl enkele bewoners de lange tocht ondernemen om op het vasteland hun schamele bezittingen tegen eten te ruilen, wordt de toestand op het eiland steeds nijpender.

Tiefland

1953 | Drama, Romantiek

Duitsland 1953. Drama van Leni Riefenstahl. Met o.a. Leni Riefenstahl, Franz Eichberger, Bernard Minetti, Aribert Wäscher en Luis Rainer.

Een primitieve herder en een ontwikkelde markies dingen beiden naar de hand van straatdanseresje Riefenstahl. De markies wenst haar als minnares maar de herder, een echt natuurmens, vermoordt hem. Riefenstahl schreef het draaiboek al in de jaren dertig, begon de opnamen in '40 en beëindigde ze in '45 en monteerde de als poëtisch natuurdrama bedoelde film in 1953 zodat hij toen wel erg verouderd was, niet in de laatste plaats door alle ideologische tendensen. Een belachelijk middelmatig geval, dat op filmclubs ten onrechte voor een belangrijk werk wordt aangezien.

Starke Herzen

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Herbert Maisch. Met o.a. Maria Cebotari, Gustav Diessl, Albert Hörrmann, Hermann Wolder en Walter Franck.

Een operazangeres wordt door de man die haar bemint uit de handen van revolutionairen gered. Een op historische gegevens gebaseerde anti-communistisch bedoelde film, die door de nazi- censuur werd verboden, waarschijnlijk uit vrees dat hij averechts zou werken. De film werd gemaakt in 1937, maar kwam in 1952 onder de titel STARKE HERZEN IM STURM in roulatie.

Stips

1951 | Drama

Duitsland 1951. Drama van Carl Froelich. Met o.a. Gustav Fröhlich, Heli Finkenzeller, Eva-Ingeborg Scholz, Ruth Nimbach en Bruno Fritz.

Tijdens een schoolreünie proberen enkele getrouwde dames eindelijk de door hen altijd vereerde leraar te verleiden.

Paracelsus

1943 | Biografie

Duitsland 1943. Biografie van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Werner Krauss, Mathias Wieman, Martin Urtel, Harald Kreutzberg en Fritz Rasp.

De arts en pestbestrijder Paracelsus werd door Pabst als profeet van een 'nieuwe orde' gepresenteerd. Een onbegrijpelijke, naïeve ideologische film van een vroeger zo grote regisseur. Het scenario is van Kurt Heuser. Het camerawerk is van Bruno Stephan.

G.P.U.

1942 |

Duitsland 1942. Karl Ritter. Met o.a. Laura Solari, Andrews Engelman, Marina von Ditmar, Will Quadflieg en Karl Haubenreisser.

Olga Feodorowna neemt in 1939 wraak op een G.P.U.-man, die tijdens de Russische revolutie haar familie heeft uitgemoord. De fanatieke nazi-regisseur schuwt geen effect om Russen, joden en andere 'vijanden' als onmensen af te schilderen.

Die Entlassung

1942 | Historische film

Duitsland 1942. Historische film van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Emil Jannings, Theodor Loos, Carl Ludwig Diehl, Werner Hinz en Werner Krausz.

Keizer Wilhelm II heeft last van Bismarck en verzoekt hem het veld te ruimen. Arme Bismarck, aldus de valse boodschap van deze propagandafilm.

Ÿber alles in der Welt

1941 |

Duitsland 1941. Karl Ritter. Met o.a. Carl Raddatz, Hannes Stelzer, Berta Drews, Marina von Ditmar en Fritz Kampers.

De niet te stuiten opmars van de nazi-legers. Ritter in zijn element in een film waarvan de titel alle twijfel omtrent aard en bedoeling uitsluit.

Stukas

1941 | Oorlogsfilm

Duitsland 1941. Oorlogsfilm van Karl Ritter. Met o.a. Carl Raddatz, Albert Hehn, O.E. Hasse, George Thomalla en Hannes Stelzer.

De naziversie van DAWN PATROL. De kloekmoedige Stuka- vliegeniers verheugen zich na Frankrijks nederlaag al op het bombarderen van Engeland. Indrukwekkende vliegstunts in een walgelijke propagandafilm.

Kadetten

1941 | Historische film

Duitsland 1941. Historische film van Karl Ritter. Met o.a. Mathias Wieman, Andrews Engelman, Carsta Löck, Theo Shall en Claus Detlef Sierck.

In het jaar 1760 wordt een groep zeer jonge Pruisische cadetten door de Russen gevangengenomen, maar de knapen slagen erin te ontvluchten. Nazi-propaganda in een historische vermomming. De bedoeling was overduidelijk: jonge mensen op te roepen om voor het vaderland te strijden en desnoods te sterven.

Friedrich Schiller-Triumph eines Genies

1940 | Biografie

Duitsland 1940. Biografie van Herbert Maisch. Met o.a. Horst Caspar, Heinrich George, Lil Dagover, Paul Dahlke en Paul Henckels.

Omstreden filmbiografie over de grote Duitse dichter Friedrich Schiller, door scenario-schrijver Walter Wassermann voor de nazi-ideologie geannexeerd. Schiller wordt in deze film geëerd als een übermensch en een prototype van Hitler.

Angelika

1940 | Drama, Misdaad

Duitsland 1940. Drama van Jürgen von Alten. Met o.a. Olga Tschechowa, Albrecht Schoenhals, Marina von Ditmar, Jaspar von Oertzen en Otto Graf.

Weduwe Angelika (Tschechowa) moet voor de rechtbank verschijnen, omdat ze kunsthandelaar Immerzeel (Schafheitlin) heeft neergeschoten. Ze niets wil loslaten over de motieven voor haar wandaad en ze wordt veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf. Bovendien wordt ze door haar schoonfamilie verstoten. Uiteindelijk weet advocaat dr. Westphal (Schoenhals) licht de zaak op te werpen. Immerzeel had, zo blijkt, Angelika`s man (Graf) jarenlang gedwongen schilderijen te vervalsen. Na diens dood bleef hij Angelika hiermee chanteren. Dankzij dr. Westphal's opheldering van de zaak wordt Angelika na haar ontslag uit de gevangenis met open armen door haar familie ontvangen. Een melodrama dat niet boven de middelmaat uitkomt. Dit ligt vooral aan hoofdrolspeelster Tschechowa, die boven haar kunnen moet spelen.

Pour le mérite

1938 | Oorlogsfilm

Duitsland 1938. Oorlogsfilm van Karl Ritter. Met o.a. Paul Hartmann, Jutta Freybe, Albert Hehn, Herbert A.E. Böhme en Carsta Löck.

Propagandafilm van het smerigste soort, al verstaat nazi- regisseur Karl Ritter zijn vak. Eskader-commandant Prank (Hartmann) kan de Duitse capitulatie na WO I niet verkroppen en hij verzet zich met hand en tand tegen de Weimar-republiek, want democratie haat hij als de pest. Als het Derde Rijk zich begint af te tekenen is zijn tijd gekomen. Hij helpt een nieuwe Duitse luchtmacht op te bouwen. Een soort superproduktie waarbij niet op geld werd gekeken en 102 acteurs meespeelden. Nu, rond 2000, is deze film (die in Duitsland nog steeds niet mag worden vertoond) fascinerend en stuitend tegelijkertijd. Een schoolvoorbeeld van hoe kunst misbruikt werd.

Olympia-Film

1938 | Documentaire

Duitsland 1938. Documentaire van Leni Riefenstahl.

Deel 1: FEST DER V[KA3]OLKER (127 min); deel 2: FEST DER SCH[KA3]ONHEIT (100 min). Beide delen circuleren nog steeds in samengevatte versies van 60 tot 120 min. De film lijkt op een documentair verslag van de Berlijnse Olympiade in 1938. De film zwelgt in de lichamelijke schoonheid van de topsporters, en is evenals TRIUMPH DES WILLENS door zijn montage een propagandafilm voor de nazi's die voor niet-sportliefhebbers na zoveel jaar uitermate vervelend is.

Nordlicht

1938 | Avonturenfilm

Duitsland 1938. Avonturenfilm van Herbert B. Fredersdorf. Met o.a. René Deltgen, Ferdinand Marian, Hilde Sessak, Otto Wernicke en Josef Sieber.

Een doodgewaande pelsjager duikt na vele jaren weer op, maar zijn vrouw is inmiddels hertrouwd. Een spannende avonturenfilm met uitmuntende rollen van Sessak, Deltgen, Marian en Wernicke. Ook bekend onder de titel RIVALEN IM NORDMEER.

Frau Sixta

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Franziska Kinz, Ilse Werner, Gustav Fröhlich, Eduard Köck en Heidemarie Hatheyer.

Film naar de gelijknamige roman van de Zwiterse schrijver van streekromans, Ernst Zahn. De nog altijd attractieve weduwe Sixta (Kinz) woont alleen op een afgelegen boerderij. Haar leven krijgt weer perspectief als cavalerie-officier Markus (Fr[KA3]ohlich) haar pad kruist. Maar als dochter Otti (Werner) op bezoek komt, palmt ze Markus in. Mevrouw Sixta ziet van haar geliefde af ten behoeve van haar dochter. Een knappe heimatfilm in een schitterend landschap. Voor Ilse Werner was het de grote doorbraak, maar Franziska Kinz in de titelrol leverde de beste acteerprestatie.

Am seidenen Faden

1938 |

Duitsland 1938. Robert A. Stemmle. Met o.a. Willy Fritsch, Käthe von Nagy, Carl Kuhlmann, Bernhard Minetti en Erich Ponto.

De film speelt in Duitsland in de moeilijke jaren vlak na WO I. Veteraan Richard (Fritsch) wil met behulp van een uitvinder (Minetti) kunstzijde gaan fabriceren. O.W.`er Kuhlmann probeert dit op alle manieren te verhinderen. Zelfs als zijn dochter Lissy (Nagy) trouwt met Richard, zet hij de strijd voort. Als de fabriek met sluiting wordt bedreigd, nemen de arbeiders het op voor Richard. De plannen van Lissy's vader lijden schipbreuk, ondanks zijn niets-ontziende optreden. Een goed gemaakt tijdsbeeld, een aanklacht tegen het internationale speculeren in de Republiek van Weimar. Ongetwijfeld een propagandafilm uit de nazi-tijd, maar wel goed gemaakt.

Unternehmen Michael

1937 | Oorlogsfilm

Duitsland 1937. Oorlogsfilm van Karl Ritter. Met o.a. Heinrich George, Mathias Wieman, Hannes Stelzer, Paul Otto en Ernst Karchow.

De film speelt in het voorjaar van 1918 aan het westelijke front. De Duitsers bereiden een aanval voor om een einde te maken aan de stellingenoorlog in de loopgraven. De Fransen zijn de Duitsers echter voor en sluiten het hele bataljon in. De commandant van de ingesloten Duitsers (Wieman) laat de bevelhebbende generaal (George) weten, dat hij het artillerievuur op zijn sector mag richten, zonder rekening te houden met de ingeslotenen. Dit gebeurt ook. De Fransen worden in de frontsector teruggeslagen; bijna alle ingesloten Duitse soldaten sterven in het vuur van hun eigen artillerie. Oorlogsfilm die heldenmoed, opofferingsgezindheid tot in de dood en het zinloos sterven van soldaten verheerlijkt. Naast regisseur Ritter schreef ook hoofdrolspeler Wieman aan het draaiboek mee. De film was toen al geen succes en is tot op heden verboden in Duitsland.

Standschütze Bruggler

1936 | Oorlogsfilm

Duitsland 1936. Oorlogsfilm van Werner Klingler. Met o.a. Ludwig Kerscher, Franziska Kinz, Lola Chlud, Rolf Pineger en Eduard Köck.

De film speelt in WO I aan het Tiroolse front. De jonge Toni Bruggler (Kerscher) meldt zich vrijwillig als soldaat aan bij de bergjagers, tegen de wil van zijn moeder (Kinz). Wanneer hij gewond raakt, wordt hij door een jonge adellijke vrouw (Chlud) verzorgd. Maar ook haar liefde kan hem niet tegenhouden. Na zijn genezing gaat hij weer naar het front, waar hij een bijdrage levert aan de overwinning van de Tirolers op de Italianen. Voor zijn verdiensten ontvangt hij een onderscheiding. Nu is ook zijn moeder weer gekalmeerd. De bedoeling van deze film is in het kort als volgt te omschrijven: soldatenplicht gaat boven alles. De van elk talent gespeende hoofdrolspeler maakt deze prent er niet beter op, maar Kinz en Chlud zijn overtuigend. Het verbod van de geallieerden werd later door de vrijwillige zelfcontrole (FSK) opgeheven.

Fährmann Maria

1936 | Horror, Thriller

Duitsland 1936. Horror van Frank Wisbar. Met o.a. Sybille Schmitz, Aribert Mog, Peter Voss, Karl Platen en Carl de Vogt.

Een prachtige, boeiende sfeerrijke allegorische film in de traditie van Fritz Langs DER MŸDE TOD. Maria, de dochter van een veerbaas die na haar vaders dood zijn werk overneemt, zet op een avond een gewonde man over. Later komt de Dood hem halen, maar Maria probeert door het moeras met de gewonde te ontkomen. Tijdens zijn verblijf in Amerika maakte Wisbar in 1945 als B-film een Engelse versie, THE STRANGLER OF THE SWAMP, een even boeiende, mysterieuze film met minimale middelen geproduceerd. Het scenario is van Hans Jürgen Nierentz en regisseur Wisbar. Het camerawerk is van Franz Weihmayr.

Triumph des Willens

1935 | Documentaire

Duitsland 1935. Documentaire van Leni Riefenstahl.

Het lijkt op een documentaire over de NSDAP-Reichsparteitag, maar alles werd uiterst zorgvuldig voor de camera in scène gezet, inclusief de opnames met Hitler die hier met kennelijk genoegen zijn eigen rol speelt. De film wordt door cinefielen nog steeds hoog geprezen. Onbegrijpelijk, want het is een banale reeks brutale montagetrucs waar het miljoenenbudget duidelijk aan af te zien is. Filmformalisme opgeblazen tot holle symbolen terwille van de nazipropaganda. De film circuleert in allerlei lengtes van 80 tot 120 minuten.

Die Reiter von Deutsch-Ostafrika

1934 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Duitsland 1934. Avonturenfilm van Herbert Selpin. Met o.a. Sepp Rist, Peter Voß, Ilse Stobrawa, Ludwig Gerner en Georg Heinrich Schnell.

Het verhaal speelt aan het begin van WO II, als de Duitsers in Oost-Afrika moeten vechten tegen een Engelse overmacht. Twee vrienden, een Duitser (Rist) en een Engelsman (Vo[KL29]), moeten, zoals zovelen, kiezen tussen plicht en gevoelens. Dit is nu eens geen propagandafilm. De tegenstander is hier eerlijk en menselijk. Geen wonder dus dat de film op 19 december 1939 verboden werd. Ook de gealieerden deden de film in de ban en hij werd pas weer voor vertoning vrijgegeven onder de `vrijwillige zelfcontrole` (FSK). Een eerlijke film, al is het spel niet al te overtuigend.

Morgenrot

1933 | Oorlogsfilm, Avonturenfilm

Duitsland 1933. Oorlogsfilm van Gustav Ucicky. Met o.a. Rudolf Forster, Adele Sandrock, Camilla Spira, Fritz Genschow en Paul Westermeier.

Frank Capra had in 1928 in SUBMARINE het thema al handig uitgebuit: een onderzeeër is gezonken en dan is er nog maar weinig tijd of alle zuurstof is op. In de U-21 heersen sentimentele toestanden als een van de bemanningsleden zijn leven moet offeren terwille van de anderen. De film beleefde zijn première drie dagen nadat Hitler de macht gegrepen had. De film was een voorbeeld voor het blinde patriottisme van veel latere nazifilms.

Flüchtlinge

1933 | Drama

Duitsland 1933. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Hans Albers, Käthe von Nagy, Walter Hermann, Ida Wüst en Karl Rainer.

Na MORGENROT is dit Ucicky's tweede pro-nazi propagandafilm waarin Albers uit ontevredenheid over de Duitse democratie maar officier in een buitenlands leger wordt en Russische Duitsers helpt om 'Zurück in die Heimat' te vluchten, wat ook de boodschap is van het titelliedje. Walglijke verheerlijking van het thema sterven-voor-het-vaderland, verpakt in onzorgvuldige regie en fraai camerawerk.

Du sollst nicht begehren...

1933 | Drama

Duitsland 1933. Drama van Richard Schneider-Edenkoben. Met o.a. Friedel Pisetta, Paul Klinger, Walter Griep, Frida Richard en Robert Müller.

Nelly (Pisetta) wordt begeerd door twee broers. Ze speelt boer Görk (Griep) en soldaat Lutz (Klinger) maar al te graag tegen elkaar uit, totdat Lutz zijn broer in een ogenblik van woede vermoordt. Dit is de eerste zgn. 'Blut und Boden'- film van de nazi's. Een langdradige film met talentloze spelers en dito script, waaraan de pakkende muziek en het uitstekende camerawerk totaal verspild is. Door de geallieerden verboden maar later, onder de 'vrijwillige zelfcontrole' (FSK), weer vrijgegeven.