Friedrich Hollaender

1896 -1976 Regisseur, Componist

Friedrich Hollaender (1896-1976) is regisseur en componist.
Er zijn 39 films gevonden.

Der Vulkan

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Ottokar Runze. Met o.a. Nina Hoss, Meret Becker, Christian Nickel, Udo Samel en Sylvester Groth.

1933 na de machtsgreep van de nazi`s. De weduwe van de alom gerespecteerde diplomaat Von Kammer (Rohweder) gaat met haar twee dochters Marion (Hoss) en Tilly (Becker) naar Z[KA3]urich in Zwitserland. Zodra de chique kennissen van mevrouw Von Kammer begrijpen dat zij hun land als exil gekozen heeft, mijden ze haar in `goede` Zwitserse traditie als de pest. Marion die toneelspeelster is, vertrekt spoorslags naar Parijs en helpt haar jeugdvriend Martin Korella (Nickel) bij het opzetten van een illegale zender die ware berichten over de fascisten thuis verspreidt. Terwijl Marion in de Parijse cabarets ge[KA3]engageerde liederen ten gehore brengt, ziet Tilly het niet meer zitten en pleegt zelfmoord. Marion ontdekt dat Martin gefrustreerd is omdat hij als dichter en schrijver nauwelijks succes heeft. In zijn grote verdriet raakt hij aan de hero[KA3]ine, wat hem tenslotte kapot maakt. Marion ontmoet de charmante, cleane Walter Konradi (Kurt) die haar verleiden wil. Ze voelt instinctief dat er iets niet met hem klopt, maar weet niet wat het is. De kijker weet al beter: hij is een informant van de Gestapo. Wie een beetje op de hoogte is met de levensgeschiedenis van Klaus Mann, op wiens gelijknamige roman deze film gebaseerd is, weet dat deze tv-film heel veel autobiografische elementen bevat en een pijnlijk beeld geeft van de werkelijkheid. Deze tv-bewerking met een scenario van Rebecca Hughes, Ursula Grützmacher-Tabori en regisseur Runze is een zeer geschikte kennismaking met het literaire werk van Klaus Mann. We zien een uitstekende rolverdeling in een sfeervolle film, Samel past goed in zijn rol van professor Benjamin Abel en Kurt is zeer geloofwaardig als supergladde nazi. Het camerawerk is van Michael Epp.

We're No Angels

1955 | Drama, Komedie, Actiefilm

Verenigde Staten 1955. Drama van Michael Curtiz. Met o.a. Humphrey Bogart, Aldo Ray, Joan Bennett, Peter Ustinov en Basil Rathbone.

Een trio ontsnapt van Duivelseiland en komt terecht bij een brave handelaar. Deze schakelt hen in om het dak te repareren. De boeven ontdekken dat er in hun gastgezin heel wat problemen zijn.

Sabrina

1954 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1954. Romantische komedie van Billy Wilder. Met o.a. Audrey Hepburn, Humphrey Bogart, William Holden, Walter Hampden en John Williams.

De verlegen Sabrina (Hepburn), dochter van de chauffeur van de rijke familie Larrabee, is al jaren verliefd op zoon David Larrabee (Holden), playboy van de familie. Een verblijf in Parijs verandert het bedeesde meisje in een echte dame. Dat valt ook David op, die haar voorheen nooit zag staan. Er bloeit iets op tussen Sabrina en David en dat is tegen de zin van de overige Larrabee's, onder wie Davids broer Linus (Bogart). Deze romantische en grappige sprookjesfilm, met een aandoenlijke Hepburn, is een hoogtepunt in Billy Wilders oeuvre. Een klassieker.

Phffft!

1954 |

Verenigde Staten 1954. Mark Robson. Met o.a. Jack Lemmon, Jack Carson, Judy Holliday en Kim Novak.

De verlegen Sabrina (Hepburn), dochter van de chauffeur van de rijke familie Larrabee, is al jaren verliefd op zoon David Larrabee (Holden), playboy van de familie. Een verblijf in Parijs verandert het bedeesde meisje in een echte dame. Dat valt ook David op, die haar voorheen nooit zag staan. Er bloeit iets op tussen Sabrina en David en dat is tegen de zin van de overige Larrabee's, onder wie Davids broer Linus (Bogart). Deze romantische en grappige sprookjesfilm, met een aandoenlijke Hepburn, is een hoogtepunt in Billy Wilders oeuvre. Een klassieker.

The 5,000 Fingers Of Dr. T.

1953 | Musical

Verenigde Staten 1953. Musical van Roy Rowland. Met o.a. Peter Lind Hayes, Tommy Rettig en Mary Healy.

Een jongetje heeft veel meer zin om honkbal te spelen dan pianolessen te volgen bij zijn pianoleraar dr. Terwilliker

Born Yesterday

1950 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1950. Komedie van George Cukor. Met o.a. Judy Holliday, Broderick Crawford, William Holden en Howard St. John.

'Wat doe je nou?' smoest Judy Holliday met haar geprezen broeierige dictie nadat William Holden haar teder kust. 'Als je dat niet weet dan doe ik het vast verkeerd,' antwoordt William Holden en plant direct een tweede kus op Holliday's fraai uitgelichte gezichtje. Born Yesterday van meesterfilmer Cukor is onversneden filmstudiowerk van de bovenste plank, uit een tijd dat het Amerikaanse publiek nog net niet was gezwicht voor de treurbuis. Holden wordt ingehuurd door een politicus om diens volkse echtgenote Holliday etiquette bij te brengen, een recept voor romantiek.

Born To Be Bad

1950 | Drama

Verenigde Staten 1950. Drama van Nicholas Ray. Met o.a. Joan Fontaine, Robert Ryan, Joan Leslie, Mel Ferrer en Zachary Scott.

Fontaine is een ambitieuze jonge vrouw. Ze vestigt zich in San Francisco in de hoop een baantje te bemachtigen in de uitgeverij van haar oom. Een toevallige ontmoeting met miljonair Scott, verandert echter haar plannen. Ze weet hem te strikken voor een huwelijk, maar ze kan haar gevoelens voor opkomend auteur Ryan niet ontkennen. Wat een schitterend portret van een harteloze vrouw had kunnen worden, werd door de censuur en vooral de overdreven bemoeienissen van studiobaas Howard Hughes, geminimaliseerd tot een derderangs bakvisverhaal met een kunstmatig en niet overtuigend einde. De acteurs doen hun best, maar het is duidelijk dat Ray op zijn vingers gekeken werd. Charles Schnee adapteerde de roman All Kneeling van Anne Parrish, tot scenario bewerkt door Edith Sommer, met aanvullende dialogen van Robert Soderberg en George Oppenheimer. Fotografie van Nicholas Musuraca.

Caught

1949 | Film noir, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1949. Film noir van Max Ophüls. Met o.a. James Mason, Robert Ryan, Frank Ferguson, Curt Bois en Natalie Schafer.

Een materialistische ingestelde mannequin weet een miljonair aan de haak te slaan, zodat haar kostje gekocht is. Ze komt er alras achter dat zij voor de rijkaard niet meer dan een speeltje is en dat haar bestaan één grote leegte is. Teleurgesteld neemt ze een baantje als receptioniste bij een dokter, die het niet zo breed heeft. Ze worden verliefd, maar dan komt de bezitterige, steenrijke echtgenoot op de proppen. Een superieure soap-opera, kundig gemaakt door Ophüls. Masons Hollywood debuut. Scenario van Arthur Laurens. Camerawerk van Lee Garmes.

Berlin Express

1948 | Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1948. Thriller van Jacques Tourneur. Met o.a. Merle Oberon, Robert Ryan, Charles Korvin, Paul Lukas en Robert Coote.

Kort na WO II heeft een Duitse diplomaat een plan voor een vreedzame toekomst van Duitsland in Europa. Onderweg naar zijn bespreking wordt hij in een trein gekidnapt door schurken die nog steeds de nazi-ideologie aanhangen. Aan zijn medepassagiers uit de VS, Engeland, Frankrijk en de Sovjet-Unie de taak om de man te redden. Opnames vonden plaats in de puinhopen van Berlijn en Frankfurt, wat de film een grimmig realisme meegeeft, dat nog versterkt wordt door de voice-over. Interessante thriller, maar eerder door de imposante beelden dan door het toch wat magere verhaal.

A Foreign Affair

1948 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1948. Komedie van Billy Wilder. Met o.a. Marlene Dietrich, Jean Arthur, John Lund, Millard Mitchell en Stanley Prager.

Een Amerikaanse politica (Arthur) bezoekt net na de Tweede Wereldoorlog Amerikaanse militairen in Berlijn, en verzeilt in een serie geestige misverstanden. De voor de nazi's gevluchte Joods-Oostenrijkse Wilder legt en passant de ravage in de stad vast in deze slim geschreven romantische komedie. Dietrich speelt een nachtclubzangeres die met liedjes als 'Illusions' en 'Black Market' pragmatisch in het leven staat. Het script van Wilder en vaste schrijfpartner Charles Brackett kreeg een Oscarnominatie, net als het fraaie zwart-wit camerawerk van Charles Lang, die ook Wilders Some Like it Hot zou draaien.

That Way with Woman

1947 | Komedie

Verenigde Staten 1947. Komedie van Frederick de Cordova. Met o.a. Dane Clark, Martha Vickers, Craig Stevens, Sydney Greenstreet en Alan Hale.

Een vermoeiende nieuwe versie van MILLONAIRE met George Arliss met Greenstreet als een rijkaard die Cupidootje speelt voor Clark en Vickers.

Stallion Road

1947 | Western

Verenigde Staten 1947. Western van James V. Kern. Met o.a. Ronald Reagan, Alexis Smith, Zachary Scott, Peggy Knudsen en Patti Brady.

De toegewijde dierenarts Reagan en zijn schrijvende vriend Scott dingen naar de hand van paarden-boerin Smith. Een tweederangsrolbezetting speelt een doorsneescenario.

The Verdict

1946 | Misdaad, Drama, Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1946. Misdaad van Don Siegel. Met o.a. Peter Lorre, Joan Lorring, George Coulouris, Arthur Shields en Rosalind Ivan.

Greenstreet en Lorre doen wat zij kunnen in dit volmaakte misdaadverhaal waarin Greenstreet een gepensioneerde Scotland Yard-inspecteur is wiens methodes ouderwets werden geacht. Het is Siegels eerste hoofdfilm als regisseur. Het scenario is van Peter Milne naar de roman The Big Bow Mystery van Israel Zangwill. Het camerawerk is van Ernest Haller.

Conflict

1945 | Misdaad, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1945. Misdaad van Curtis Bernhardt. Met o.a. Humphrey Bogart, Alexis Smith, Rose Hobart, Charles Drake en Grant Mitchell.

V[KA1]ergezocht verhaal over een man (Bogart) die zijn vrouw vermoordt (Hobart) omdat hij verliefd is op haar zuster (Smith) die overigens niets van hem moet hebben. De niet erg overtuigende inhoud wordt door de vakkundige acteurs niet gered. Scenario van Arthur T. Horman en Dwight Taylor naar een verhaal van Robert Siodmak en Alfred Neumann. Camerawerk van Merritt B. Gerstad.

Christmas In Connecticut

1945 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1945. Komedie van Peter Godfrey. Met o.a. Barbara Stanwyck, Dennis Morgan, Reginald Gardiner, S.Z. Sakall en Joyce Compton.

Luchtig verhaal over een schrijfster van een kookkolommetje (Stanwyck) die matroos Morgan voor het diner uitnodigt om indruk te maken op haar baas Greenstreet. Lionel Hauser en Adele Commandini bewerkten een verhaal van Alleen Hamilton tot scenario. Camerawerk van Carl Guthrie.

Princess O'Rourke

1943 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1943. Komedie van Norman Krasna. Met o.a. Robert Cummings, Olivia de Havilland, Charles Coburn, Jack Carson en Jane Wyman.

Zeer gedateerde komedie die charmant begint als piloot Eddie O`Rourke (Cummings) verliefd wordt op prinses prinses Maria (De Havilland), maar komt ten val door ouderwets geworden situaties met een onmogelijk zedig slot waarin president Roosevelt nog betrokken zou zijn. Regisseur Krasna won dat jaar de Oscar voor het beste scenario. Het camerawerk is van Ernest Haller.

Background to Danger

1943 | Oorlogsfilm, Thriller

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Raoul Walsh. Met o.a. George Raft, Brenda Marshall, Peter Lorre, Osa Massen en Kurt Katch.

Pats-boem WO II-oorlogsverhaal met Raft die in een nazi- intrige verwikkeld raakt in Turkije; een geweldige auto- achtervolging is het hoogtepunt in dit snelle verhaal. Scenario van W.R. Burnett naar een novelle van Eric Ambler. Camerawerk van Tony Gaudio.

The Talk of the Town

1942 | Komedie

Verenigde Staten 1942. Komedie van George Stevens. Met o.a. Jean Arthur, Ronald Colman, Cary Grant, Glenda Farrell en Edgar Buchanan.

Een intelligente komedie met een schitterende bezetting. De voortvluchtige Grant verbergt zich bij nietsvermoedende professor Colman en kamerverhuurster Arthur. Grant probeert de principiële Colman wijs te maken dat elke wet ook menselijke kantjes heeft. Prachtig.

The Man Who Came to Dinner

1942 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1942. Drama van William Keighley. Met o.a. Monty Woolley, Bette Davis, Ann Sheridan, Billie Burke en Richard Travis.

De pompeuze auteur Alexander Woolcott (Woolley) breekt zijn heup en is gedwongen de winter door te brengen bij het gezin van Burke, dat stapelgek wordt van de diverse maffe vrienden die bij hen langskomen. Een ondankbare rol voor Davis, maar de sexy Sheridan is in topvorm. Losjes gebaseerd op het toneelstuk van George S. Kaufman-Moss Hart door Julius J. Epstein en Philip G. Epstein bewerkt, met parodieën onder andere op Noel Coward en Harpo Marx. Camerawerk van Tony Gaudio.

Million Dollar Baby

1941 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1941. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Priscilla Lane, Ronald Reagan, Jeffrey Lynn, May Robson en Lee Patrick.

Een afgezaagd Warner Bros. product rond de ergerlijk naïeve Pamela McAllister (Lane), die een fortuin erft en daarmee hopen kopzorg.

Manpower

1941 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1941. Drama van Raoul Walsh. Met o.a. Edward G. Robinson, Marlene Dietrich, George Raft, Alan Hale en Walter Catlett.

Luchthartige, typische Warner Bros-film, met Dietrich als Fay Duval, hostess in een nachtclub, die tussen Hank McHenry (Robinson) en Johnny Marshall (Raft) komt. Alleen die ene scène in een snackbar is de moeite al waard.

Here Comes Mr. Jordan

1941 | Komedie, Drama, Romantiek, Fantasy

Verenigde Staten 1941. Komedie van Alexander Hall. Met o.a. Robert Montgomery, Evelyn Keyes, Claude Rains, Rita Johnson en Edward Everett Horton.

Zeven Oscarnominaties kreeg destijds deze verfilming van het lichtvoetige fantasy toneelstuk 'Heaven Can Wait' van Harry Segall, dat in 1978 een bekendere bewerking kreeg met Warren Beatty. Profbokser Joe Pendleton (Montgomery) wordt, op weg naar een wedstrijd, vroegtijdig uit het aardse leven weggeplukt en naar de hemel gehaald. Een vergissing, zo blijkt. Men gaat, ondanks Joe's grote tegenzin natuurlijk, op zoek naar een ander lichaam waar zijn ziel in kan huizen. Het wordt het lijf van een rijke man, die juist is vermoord door zijn vrouw. Charmante acteurs en kostuums van de fameuze Edith Head.

Footsteps in the Dark

1941 | Komedie, Mysterie

Verenigde Staten 1941. Komedie van Lloyd Bacon. Met o.a. Errol Flynn, Brenda Marshall, Ralph Bellamy, Alan Hale en Lee Patrick.

Francis Warren (Flynn), een heer uit de hogere standen, schrijft stiekem succesvolle detectives. Overmoedig biedt hij inspecteur Mason (Hale) zijn hulp aan in een moordzaak. De charmante Warren komt al snel op het spoor van het louche revuedanseresje Blondie White, hetgeen niet alleen de achterdocht wekt van zijn vrouw Rita (Marshall), maar ook van inspecteur Mason. Flodderig komediemysterie met Flynn in de hoofdrol als playboy en als onafhankelijk detective.

The Great McGinty

1940 |

Verenigde Staten 1940. Preston Sturges. Met o.a. Brian Donlevy, Muriel Angelus, Akim Tamiroff, Allyn Joslyn en William Demarest.

Sturges' eerste film als schrijver/regisseur is helaas bijzonder gedateerd; het is niet meer de geruchtmakende politieke satire van weleer. Donlevy speelt een schooier die zich een hoop macht verwerft, maar deze dan weer verliest. Het script, waarmee Sturges een Oscar won, heeft nog steeds zijn goede momenten, en de uitstekende acteurs die hij in zijn film plaatste, blazen er leven in. Het camerawerk is van William C. Mellor.

Remember the Night

1940 | Romantiek, Misdaad

Verenigde Staten 1940. Romantiek van Mitchell Leisen. Met o.a. Barbara Stanwyck, Fred MacMurray, Beulah Bondi, Elizabeth Patterson en Sterling Holloway.

Prachtig verfilmd sentimenteel verhaal over openbare aanklager MacMurray, die verliefd wordt op winkeldievegge Stanwyck tijdens rechtbankschorsing vanwege de kerstdagen; zowel meesterlijke opbouw als heel speciale stemming ontstaat gelijktijdig. Scenario van Preston Sturges. Camerawerk van Ted Tetzlaff.

Midnight

1939 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1939. Komedie van Mitchell Leisen. Met o.a. Claudette Colbert, Don Ameche, John Barrymore, Francis Lederer en Mary Astor.

Colbert, berooid in Parijs, krijgt een job aangeboden door aristocraat Barrymore. Zich uitgevend als Hongaarse gravin moet ze de gigolo verleiden, die net teveel aandacht aan de dag legt voor zijn gade. Zalig scenario van Billy Wilder en Charles Brackett, wordt op onvergetelijke wijze gestalte gegeven door de hoofdrollen. De humor is sofisticated en staat op zeer hoog peil, ook al zullen velen de finale wat ontgoochelend vinden. Charles Lang fotografeerde alles op een studio-set. De situaties mogen nu dan wat verouderd overkomen, toch blijft het een tractatie om de spelers aan het werk te zien, die op het hoogtepunt van hun artistieke prestaties zijn. Opnieuw verfilmd als MASQUERADE IN MEXICO, 1945.

Destry Rides Again

1939 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1939. Western van George Marshall. Met o.a. James Stewart, Charles Winninger, Brian Donlevy, Una Merkel en Irene Hervey.

Donlevy is eigenaar van de saloon in het stadje Bottle Necks. Wanneer hij dreigt te worden gearresteerd wegens corruptie, laat hij de sheriff uit de weg ruimen en stelt aartsdronkaard Winninger aan als nieuwe wetsdienaar. Een misrekening, want de man zet zich ervoor in en laat zelfs de zoon van een oude vriend (Stewart) overkomen als deputy. Alhoewel hij niet in geweld gelooft, is deze laatste vastbesloten de moordenaar te vinden van de vroegere sheriff. Nog steeds genietbare westernsatire met een schitterende Stewart en een betoverende Dietrich als saloonzangeres en liefje van de 'bad guy'. Het razendsnelle scenario van Felix Jackson, Gertrude Purcell en Henry Meyers is gebaseerd op een roman van Max Brand, eerder verfilmd in 1932 met Tom Mix. Andere versies verschenen in 1950 als FRENCHIE en in 1954 als DESTRY, maar geen enkele ervan kan tippen aan deze uit 1939. Knappe fotografie van Hal Mohr.

Angel

1937 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1937. Romantiek van Ernst Lubitsch. Met o.a. Marlene Dietrich, Herbert Marshall, Melvyn Douglas, Edward Everett Horton en Laura Hope Crews.

Dietrich is getrouwd met de Britse diplomaat Marshall. Ze vervreemdt van hem, omdat hij nooit tijd heeft voor haar. Op vakantie in Parijs valt ze voor de charmes van diens vriend Douglas. Een typisch romantische komedie van de tweede helft van de jaren 1930-40, die voor een hedendaags publiek niet meer te verteren is. Zelfs de eeuwige knipoogjes die de films van Lubitsch zo kenmerken, zijn afwezig. Hij zat duidelijk in zijn maag met de (toen) steeds op de loer liggende censuur, die elke erotische zinspeling op de snijtafel verwijderde. De acteurs presteren eveneens onder hun normale niveau. Samson Raphaelson bewerkte het toneelstuk van Melchior Lengyel. Camerawerk van Charles Lang.

Poppy

1936 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1936. Komedie van A. Edward Sutherland. Met o.a. W. C. Fields, Rochelle Hudson, Richard Cromwell, Catherine Doucet en Lynne Overman.

Gemoedelijke Fields die zijn toneelrol van de steeds op 't randje balancerende Hudson herschept. Te veel romantisch tussenspel, onvoldoende Fields-grollen. Eerder gefilmd als SALLY OF THE SAWDUST.

Desire

1936 | Romantiek, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1936. Romantiek van Frank Borzage. Met o.a. Marlene Dietrich, Gary Cooper, John Halliday, William Frawley en Ernest Cossart.

De Amerikaanse auto-ontwerper Cooper wordt onbewust slachtoffer van de sensuele dievegge Dietrich. Zij stopt, bij het passeren van de Spaans-Franse grens, een dure halsketting ongemerkt in zijn zak. Maar als het gevaar voorbij is, verlangt ze het kleinood natuurlijk weer terug. Geestige romantische komedie met een duidelijk stempel van producer Ernst Lubitsch. Sprankelend, amusant, een tikje ondeugend en leuk van begin tot einde, met schitterende vertolkingen van beide hoofdrolspelers. Edwin Justus Mayer, Waldemar Young en Samuel Hoffenstein bewerkten het toneelstuk van Hans Szekely en R.A. Stemmle, dat reeds in 1933 in Duitsland verfilmd werd als DIE SCHÖNEN TAGE VON ARANJUEZ door Johannes Meyer. Voor de fotografie waren Charles Lang en Victor Milner verantwoordelijk.

Hands Across the Table

1935 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1935. Komedie van Mitchell Leisen. Met o.a. Carole Lombard, Fred MacMurray, Ralph Bellamy, Astrid Allwyn en Marie Prevost.

Lombard straalt net iets te veel als Regi Allen, de fortuinzoekende manicure van de kapsalon van een Newyorks hotel die tussen de chique boy zonder geld Theodore Drew III (MacMurray) en de gezapige Allen Macklyn (Bellamy) moet kiezen. Naar een verhaal van Vina Delmar, dat door Norman Krasna, Vincent Lawrence en Herbert Fields tot scenario werd bewerkt. De fotografie is van Ted Tetzlaff. Eerste komedie uit Leisen's omvangrijke oeuvre.

The Only Girl

1933 | Muziek, Komedie, Romantiek

Verenigd Koninkrijk/Duitsland 1933. Muziek van Friedrich Hollaender. Met o.a. Lillian Harvey, Charles Boyer, Mady Christians, Maurice Evans en Ernest Thesinger.

De Engelse variant van ICH UND DIE KAISERIN. Een hertog wordt verliefd op de zang van de kapster van de keizerin, terwijl hij meent dat haar stem aan de vorstin zelf toebehoort. Deze aardige operettefilm was de enige regiepoging van de componist Holländer. Boyer, Evans en Thesinger nemen de plaats in van Veidt, Rühmann en Von Meyerinck in het origineel.

Ich und die Kaiserin

1933 | Romantiek

Duitsland 1933. Romantiek van Friedrich Hollaender. Met o.a. Mady Christians, Conrad Veidt, Lilian Harvey, Heinz Rühmann en Friedel Schuster.

De markies van Pontignac zoekt de onbekende die hem, terwijl hij met verbonden ogen in het ziekenhuis lag, een lied toezong. De beroemde componist Friedrich Holl[KA3]ander (Ich bin von Kopf bis Fuss) regisseerde onder produktieleiding van Erich Pommer voor de eerste maal, maar mede door de druk van de politieke situatie, die hen beiden spoedig Duitsland deed verlaten, is het geen geslaagd debuut geworden. Scenario van Walter Reisch en Robert Liebmann. Camerawerk van Friedl Behn-Grund. Ook bekend als DAS STRUMPFBAND DER KAISERIN en DER HANDSCHUH DER KAISERIN. Engelstalige versie: THE ONLY GIRL.

Stürme der Leidenschaft

1932 | Misdaad, Drama

Duitsland 1932. Misdaad van Robert Siodmak. Met o.a. Emil Jannings, Anna Sten, Otto Wernicke, Hans Deppe en Trude Hesterberg.

Een ex-gevangene die hoort dat zijn vriendin hem intussen bedroog met een fotograaf, vermoordt de man, vlucht, wordt door een jongen verzorgd die vervolgens een verhouding met de vriendin begint. Een grootse rol van Jannings, een alleraardigste rol van Sten. De gelijktijdig gedraaide Franse versie met Charles Boyer en Florelle heette TUMULTES. b.

Tumultes

1931 | Drama

Frankrijk 1931. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Charles Boyer, Odette Florelle, Clara Tambour, Robert Arnoux en Thomy Bourdelle.

Een man ontdekt dat zijn geliefde hem tijdens een gevangenisstraf ontrouw is geweest en vermoordt zijn rivaal. Hij duikt met haar onder bij een vriend die al snel ook door de vrouw wordt verleid, die zich van haar jaloerse minnaar ontdoet door hem bij de politie te verraden. Een curieuze film die als koploper in de fatalistische Franse traditie Duits- expressionistische regie-aanpak kreeg van Siodmak. De charme van Boyer in een van zijn eerste hoofdrollen maakt het steeds maar verkiezen van anderen boven hem niet erg aannemelijk.

Der Mann, der seinen Mörder sucht

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Robert Siodmak. Met o.a. Heinz Rühmann, Lien Deyers, Hans Leibelt, Raimund Janitschek en Hermann Speelmans.

Een scenario van Billie Wilder naar het toneelstuk van Ernst Neubach: Jim, der Mann mit der Narbe. Typisch zwarte komedie uit de jaren dertig zoals ze in Hollywood werden gemaakt. Een man is te laf om zelfmoord te plegen, struikelt thuis over een inbreker en zegt: Ha! Jij kunt wat voor me doen. Maar als de aspirant-zelfmoordenaar opeens verliefd wordt, kost het de grootste moeite de afspraak met de moordenaar weer ongedaan te maken. In 1965 verfilmde Philippe de Broca het oorspronkelijke Jules Verne-verhaal LES TRIBULATIONS D'UN CHINOIS EN CHINE.

Einbrecher

1930 | Muziek

Duitsland 1930. Muziek van Hanns Schwarz. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Ralph Arthur Roberts, Heinz Rühmann en Oskar Sima.

Een zich met haar oudere man niet gelukkig voelende jonge vrouw trouwt de 'inbreker' die haar rendez-vous met een vriend verstoorde. Een aardige Harvey-Fritsch film met liedjes van Holländer.

Der Blaue Engel

1930 | Drama, Romantiek

Duitsland 1930. Drama van Josef von Sternberg. Met o.a. Marlene Dietrich, Emil Jannings, Kurt Gerron, Rosa Valetti en Hans Albers.

Oscarwinnaar Emil Jannings moest de grote publiekstrekker worden van Der Blaue Engel, maar een onbeduidend actricetje genaamd Marlene Dietrich stal de show en werd 'overnight' een wereldberoemde, gewilde, rijke pin-up. De film werd in latere versies zelfs zo versneden dat Dietrich de laatste scène kreeg. Ze speelt Lola Frohlich, entertainer in de nachtclub Der Blaue Engel. Jannings als respectabele professor valt voor Lola en trouwt met haar, maar Lola is eigenlijk onverschillig en vernedert haar man met graagte. Regisseur Von Sternberg, zelf doorgewinterd cameraman, laat zijn cinematograaf Günther Rittau (Metropolis) lustig de groezelige interbellum-sfeer van Duitsland filmen.

Sumurun

1920 | Avonturenfilm, Fantasy, Drama

Duitsland 1920. Avonturenfilm van Ernst Lubitsch. Met o.a. Jenny Halleqvist, Aud Egede Nissen, Margarete Kupfer, Paul Wegener en Carl Clewing.

Lubitsch` verfilming van de door Max Reinhardt tot toneelstuk (en kassucces) bewerkte pantomime van Friedrich Freska. Het betreft een sprookje uit de verhalenreeks [KL]1001-nacht[KLE] over een reizend revuegezelschap, dat in de negende eeuw Bagdad binnentrekt om er zijn (goochel)kunsten en erotisch getinte dansen te vertonen. Tot het bonte gezelschap behoort een verleidelijke danseres Sumurun (Pola Negri), op wie illusionist Lubitsch (in een unieke filmrol) hopeloos verliefd is, de sjeik (Wegener die voortreffelijk speelt), diens favoriete haremdame Hallesqvist, zoon Clewing, de dienares van Sumurun, Nissen en de hardvochtige lakenkoopman en handelaar in blanke slavinnen Liedke en opper-eunuch Tiedke. Een fantastisch spektakel dat een fraaie oosterse sfeer schept en doorspekt is van allerlei onderhoudende symbolische tragiek, beweging en drama. Met zijn beeldschone decors een hoogtepunt uit de zwijgende periode dat men beslist gezien moet hebben. De versies variëren van 87m tot 101m afhankelijk van het materiaal dat men vindt en de snelheid waarop oorspronkelijk de film met de hand werd opgenomen en afgedraaid.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Friedrich Hollaender op televisie komt.

Reageer