Igor Oberberg

Cameraman

Igor Oberberg is cameraman.
Er zijn 12 films gevonden.

Eine hübscher als die andere

1961 | Komedie

Duitsland 1961. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Heidi Brühl, Peter Nestler, Gustav Knuth, Rudolf Platte en Peter Vogel.

Rijkeluiszoon Pitt Seeberg (Nestler) is een ellendige nietsnut die achter de rokken aanjaagt. Gabi (Br[KA3]uhl) moet van zo`n oppervlakkige hartedief niets hebben, maar hij wordt verliefd op haar, en weet haar dankzij een andere identiteit in te palmen totdat hij geheel voorspelbaar (inclusief de finale) door de mand valt. Goed voer voor Brühl-fans, die haar nog eens willen zien. Het scenario is van Aldo von Pinelli, Dieter Hildebrandt en Gustav Kampendonk. Het camerawerk is van Igor Oberberg.

Der Rest ist Schweigen

1959 | Drama

Duitsland 1959. Drama van Helmut Käutner. Met o.a. Adelheid Seeck, Heinz Drache, Boy Gobert, Rainer Penkert en Charles Régnier.

Het Hamletverhaal verplaatst van Denemarken naar het Roergebied en naar de jaren vlak na WO II. Een loodzware film met te veel Käutner-pretenties. Het scenario is van regisseur Käutner. Het camerawerk is van Igor Oberberg.

Ist Mama nicht fabelhaft?

1958 | Komedie, Familiefilm, Drama

Duitsland 1958. Komedie van Peter Beauvais. Met o.a. Luise Ullrich, Gunnar Möller, Charles Brauer, Harald Martens en Paul Klinger.

Sabine Meinrad (Ullrich), een weduwe die een kindermodezaak drijft, staat haar drie zoons altijd met raad en daad bij. Zij zorgt meestal voor een oplossing of dat nu Axel (M[KA3]oller) betreft, de oudste die al getrouwd is, of Peter (Brauer) de middelste die rechten studeert, of Kai (Martens) de jongste die nog op het gymnasium zit. Toch zorgt de jongste voor een probleem: zijn wiskundecijfers zijn zo slecht dat hij dreigt te blijven zitten. Om een ramp te vookomen regelt Sabine bijlessen van een jonge studente van de universiteit, Gisela (Hartling) via de studentenuitzendorganisatie Tusma. Dit bezorgt Gisela de bijnaam Fraulein Tusma. Gisela is een leuk ding, die de hartebreker Peter, een rivaal maakt van zijn broer Kai die ontwaakt en wiens hoofd voor het eerst op hol gebracht wordt. Hierdoor heeft Sabine zelfs geen tijd meer voor haar vriend Albert Horn (Klinger) met wie zij grootse plannen heeft... Het voorspelbare scenario van Barbara Noack en Ilse Lotz-Dupont zorgt natuurlijk voor een goede afloop. Deze klucht is achterhaald door de tijd. Let op de nog zeer jonge Brauer die 25 jaar later op de Duitse thuisbuis heel bekend zou worden als Kriminalhauptkommissar Peter Brockmöller in de rond de veertig afleveringen van de serie TATORT in het team uit Hamburg, die gedraaid werden tussen 1980 en 2000. Het camerawerk is van Igor Oberberg.

Zärtliches Geheimnis

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Wolfgang Schleif. Met o.a. Hans Söhnker, Michael Ande, Edith Mill, Therese Giehse en Irene von Meyendorff.

Naar een verhaal van de inmiddels vergeten schrijfster van jeugdboeken, Liza Tetzner, die leentjebuur speelde bij The Prince and The Pauper; ze maakte er echter een Heimat-variatie van: de verwisselde jongens zijn hier een tweeling.

Das Mädchen Marion

1956 | Drama, Romantiek

Duitsland 1956. Drama van Wolfgang Schleif. Met o.a. Winnie Markus, Carl Raddatz, Dietmar Schönherr, Brigitte Grothum en Harry Harat.

Een eenvoudig verhaal over een meisje dat zich over een veulen ontfermt dat een goed springpaard blijkt te zijn. Door het toevoegen van een onschuldig liefdesverhaal heeft men er iets traditioneels en voorspelbaars van gemaakt. Scenario van Felix Lützkendorf. Camerawerk van Igor Oberberg.

Immenhof

1955 | Komedie, Drama, Familiefilm

Duitsland 1955. Komedie van

De vijf Immenhof-films - naar de kinderboeken van Ursula Bruns - waren typische oppervlakkige Duitse films; ze waren niet in de laatste plaats door de aanstekelijke aanwezigheid van Heidi Br[KA3]uhl als `Dalli` en Angelika Meissner-Voelkner als Dick, aangenaam amusement voor het hele gezin. Het verhaal is heel eenvoudig. Een verarmd boerenbedrijf (van Oma) wordt omgebouwd in een hotel met ponypark, maar als de gasten komen, blijken daar wel eens vervelende klanten onder te zitten. De eerste drie films werden door verschillende regisseurs gemaakt, DIE M[KA3]ADELS VOM IMMENHOF (1955) door Wolfgang Schleif, HOCHZEIT AUF IMMENHOF (1956) door Volker von Collande en FERIEN AUF IMMENHOF (1957) door Hermann Leitner, maar het maakte weinig uit want Fritz Arno Wagner deed met vaste hand het camerawerk. Daarna werd het bijna twintig jaar later nog eens overgedaan door Wolfgang Schleif, die DIE ZWILLINGE VOM IMMENHOF (1973) en FR[KA3]UHLING AUF IMMENHOF (1974) maakte, maar nu met Igor Oberberg achter de camera. Heidi doet dan nog steeds mee, maar zij is inmiddels de bezitster van Immenhof. In de laatste film beleeft Heidi zelfs een romance! Maar de films uit het begin van de jaren 1970 gaven de kijker het gevoel alsof ze twintig jaar ervoor waren gemaakt.

Das ideale Brautpaar

1954 | Romantiek

Duitsland 1954. Romantiek van Robert A. Stemmle. Met o.a. Ingeborg Körner, Hans Reiser, Lucie Mannheim, Hilde Weißner en Peter Mosbacher.

Film die gebaseerd was op een indertijd zeer populaire radio- quiz van de NWDR, een regionale Duitse omroep, die heden ten dage hooguit nog een enkele nostalgieganger in volvoering brengt. Vier verhalen, die niet in elkaar overvloeien, maar wel als gemenedeler de stap in de huwelijksboot hebben: in het eerste verhaal ontmoet een werkloze graficus bij de brievenbus een jonge vrouw; in het tweede verhaal kiest een bioscoopcassière voor de geborgenheid van een solide partij; in het derde verhaal vinden twee vrijgezellen, waarvan de leeftijd gaat vorderen, elkaar en in het laatste heeft een dochter zich heimelijk verloofd met een doelman en durft er niet voor uit te komen omdat haar vader een hekel heeft aan voetballen todat die een wedstrijd ziet en idolaat wordt van het spel. Gerda Corbett, Jacques Königstein en regisseur Stemmle hebben vrijelijk geput uit de radio-uitzending voor het scenario. Igor Oberberg stond achter de camera. Zó kan men tegenwoordig beslist niet meer het publiek de zalen intrekken. Zelfs onder dwang niet.

Die Stärkere

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Hans Söhnker, Gertrud Kückelmann, Antje Weisgerber, Harald Juhnke en Tilly Lauenstein.

Dramatische driehoeksverhouding: een architect, wiens vrouw na een ongeluk aan beide benen verlamd is, voelt zich aangetrokken tot een vrouwelijke collega, die stukken jonger is dan hij. Aan het eind - zo hoort het toch? - komt de moraal. De over het algemeen overtuigende spelers gaan helaas ten onder in al het sentimentele pathos, zodat ze op het laatst puur belachelijk worden. Scenario van Walther von Hollander naar een roman van Christa Linden. Camerawerk van Igor Oberberg.

Das Tanzende Herz

1953 | Historische film, Musical

Duitsland 1953. Historische film van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Gertrud Kückelmann, Gunnar Möller, Paul Henckels, Paul Hörbiger en Maria Fris.

Een bankier probeert beslag te leggen op de levensechte pop Susanne èn de echte Susanne, dochter van een geleerde die zich te diep in de schulden stak om die pop te maken. Een mislukte vrije versie van het Coppelia-verhaal. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Igor Oberberg.

Der Apfel ist ab

1948 | Komedie

Duitsland 1948. Komedie van Helmut Käutner. Met o.a. Bobby Todd, Bettina Moissi, Arno Assmann, Joanna Maria Gorvin en Helmut Käutner.

Appelsapfabrikant Adam Schmidt (Todd) houdt zowel van zijn vrouw Lilith (Gorvin) als van secretaresse Eva (Moissi). In een droom komt hij in de hemel, maar ook daar vindt hij geen oplossing voor zijn probleem. Een lichtvoetige Käutner- klucht.

In jenen Tagen

1947 | Drama

Duitsland 1947. Drama van Helmut Käutner. Met o.a. Erich Schellow, Gert Schäfer, Helmut Käutner, Werner Hinz en Margarete Haagen.

De Duitsers waren zelf het grootste slachtoffer van het Hitlerregime, aldus Käutners literaire conclusie in een zwetsfilm over oorlog en nederlaag, jodenvervolging en ga maar door.

Unter den Brücken

1946 | Komedie, Romantiek, Drama

Duitsland 1946. Komedie van Helmut Käutner. Met o.a. Carl Raddatz, Gustav Knuth, Hannelore Schroth, Hildegard Knef en Margarete Haagen.

Poëtisch-realistisch drama van vergeten Duitse cineast Helmut Käutner waarin twee binnenvaartschippers, samen varend tussen de Duitse oostgrens en de Noordzee, verliefd worden op dezelfde vrouw (Hannelore Schroth). Beiden dingen naar haar hand en ze spreken af dat de verliezer van boord zal gaan. Unter den Brücken is dromerig alledaags en oogt tijdloos fraai dankzij het vernuftige gebruik van licht en schaduw. Käutner draaide in nazi-Duitsland maar werd na de oorlog door de geallieerde arbeidscommissie met rust gelaten vanwege zijn apolitieke films.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Igor Oberberg op televisie komt.

Reageer