Jean-Henri Compère

Acteur

Jean-Henri Compère is acteur.
Er zijn 14 films gevonden.

Pourquoi se marier le jour de la fin du monde ?

2000 | Drama

België/Luxemburg 2000. Drama van Harry Cleven. Met o.a. Jean-Henri Compère, Elina Löwensohn, Pascal Greggory, Lofti Yahya Jeddi en Sabrina Leurquin.

Op de vlucht voor haar bezitterige minnaar Guido (Greggory) wordt Juliette (Löwensohn) door een auto gegrepen. Haar gezicht in het maanlicht is zo bleek dat je zou zweren dat ze dood is, maar als ze weer bijkomt kijkt ze in de ogen van Gaspard (Compère), de bestuurder van de ambulance. Juliette is bang. Ze vreest dat de nachtmerrie nog niet voorbij is. Ze klampt zich vast aan Gaspard als een drenkeling aan een reddingsboei. Het gevaar ligt nog steeds op de loer. Guido wil haar terug, maar zijn liefde is voor haar verstikkend. In haar strijd om vrij te ademen sleurt ze Gaspard mee in een dramatische draaikolk, waarin ze beiden dreigen ten onder te gaan. Een perverse, maar boeiende lovestory over een allesvernietigende liefde. Regisseur/ scenarioschrijver Cleven neemt geen genoegen met het rechttoe rechtaan vertellen van zijn verhaal, maar hij laat droom en werkelijkheid naadloos in elkaar overvloeien. Hij maakt het de toeschouwer niet gemakkelijk, maar toch werken de personages fascinerend zodat je niet onder hun betovering uit kunt komen. Je moet wel even moeite doen om het spel mee te spelen. De oorspronkelijke versie van anderhalf uur werd ingekort voordat de film uitkwam. Het camerawerk is van Zvonock C.L.

L'instit : Marine et Fabien

2000 | Drama

België/Zwitserland/Frankrijk 2000. Drama van Michel Mees. Met o.a. Gérard Klein, Amandine Godechal, Michaël Philpott, Laetitia Reva en David Quertigniez.

Isabelle (Reva) en Pierre Benard (Quertigniez) maken financieel een moeilijke periode door. Ze zijn beiden hun werk verloren en enkel Pierre vindt een nieuwe job, die veel minder betaald wordt dan zijn vorige. Ze kunnen de lening voor hun huisje niet betalen, maar toch trachten ze dit alles verborgen te houden voor hun dochtertje Marine (Godechal). Het meisje vangt echter toevallig een gesprek tussen haar ouders op. Het nieuws komt hard aan voor Marine. Zij die een van de beste leerlingen was op school, verzwakt zienderogen. Ze sluit zich af van de wereld en zelfs haar vriendje Fabien (Philpott) kan haar niet troosten. Op een dag verliest Marine het bewustzijn op de speelplaats. Voor interim-leraar Victor Novak (Klein) is dit genoeg om zich het lot van het meisje en haar ouders aan te trekken. De sentimentaliteit wordt weerom ten top gedreven in deze prent die de aandacht wil vestigen op het sociale drama dat mensen meemaken wanneer ze alle zekerheden in het leven verliezen. Er zijn echter wel andere manieren om dit te vertellen. Wanneer gaat instit Novak eindelijk op pensioen? Pierre Pauquet en David Crozier schreven het scenario dat plichtsgetrouw ingeblikt werd door Jean-Claude Neckelbrouck. Stereo.

Les enfants du jour

1999 | Drama

Frankrijk/België 1999. Drama van Harry Cleven. Met o.a. Clémentine Célarié, Matthieu Boujenah, Dominique Baeyens, Didier De Neck en Dyna Gauzy.

De veertig-jarige Lisa (C[KA1]elari[KA1]e) stelt tot haar ontsteltenis vast dat haar twintig-jarige zoon Denis (Boujenah) zich al een hele tijd niet meer heeft laten zien op de faculteit waar hij geneeskunde studeert. Zijn spoor leidt haar naar een boekhandel die banden heeft met een Duitse sekte, de `Kinderen van de Dag`. Noch bij haar man Xavier (De Neck), noch bij haar dochtertje St[KA1]ephanie (Gauzy), noch bij haar zus vindt ze enige steun. Wanhopig klampt ze zich vast aan Sofia (Bayens), een ex-sektelid, om haar zoon te bevrijden en terug voor zich te winnen. Uitmuntend gespeeld drama over de gevaren van de sekten, die jonge mensen recruteren en hen haast als gevangenen vastkluisteren en hersenspoelen. Eens in hun klauwen is het niet eenvoudig om aan hun invloed te ontsnappen. Célarié speelt haar rol met veel diepgang en vastberadenheid en slaagt erin een personage te creëren dat beklijft. Een film die lang blijft nazinderen en die best geschikt is als onderwerp voor een discussie. Goed uitgebalanceerd scenario van Gabrielle Borile. Fotografie is van Michel Baudour.

La balle au bond

1998 | Drama

Frankrijk/België 1998. Drama van Williams Crepin. Met o.a. Isabel Otero, Jacques Penot, Sophie De la Rochefoucauld, Antoine Cousin en Arthur Pestel.

De tien-jarige Patrice Martin (Cousin) is topscorer van zijn voetbalploeg in Douai. Maar hij heeft een probleem dat hij enkel deelt met het buurmeisje Aur[KA1]elia (Mertens). Sinds de geboorte van een tweeling is zijn moeder (Otero) in een depressie gesukkeld die ze tracht weg te spoelen met alcohol. Zijn vader is reeds meer als een maand weg van huis. Als zijn moeder de tweeling nog eens alleen achterlaat terwijl ze in de kroeg gaat drinken is de maat vol voor Aur[KA1]elia`s ouders. Ze brengen Patrice bij jeugdrechter Dumonteil (De la Rochefoucauld). Deze wordt getroffen door het verdriet van Patrice en besluit de nodige stappen te ondernemen. Knappe psychologische studie van een jongen die erg lijdt onder de drankzucht van zijn moeder van wie hij zielsveel houdt, maar die hij tegen zichzelf wil beschermen. De jonge Cousin speelt een prachtrol en zal moeiteloos elke kijker ontroeren. Toch valt de film nergens in goedkope sentimentaliteit, mede dankzij zijn gevoelig spel. Knap opgebouwd scenario van Alexis Salatko en Crepin, naar de roman L'injustice du destin; un juge des enfants raconte van Yvonne Bouanha, dat tevens de ondertitel is van de film. Achter de camera nam Michel Van Laer plaats. Stereo.

Le pantalon

1997 | Oorlogsfilm

België/Frankrijk 1997. Oorlogsfilm van Yves Boisset. Met o.a. Wadeck Stanczak, Philippe Volter, Bernard-Pierre Donnadieu, Jean-Paul Comart en Marie Verdi.

In februari 1915 werd tijdens WO I (1914-18) de slag om de IJzer in Belgi[KA3]e geleverd. Het Franse leger lijdt grote verliezen en kan niet oprukken. De bevelhebber, kolonel Auroux (Donnadieu), loopt hierdoor het risico gedegradeerd worden. Daarom besluit hij een nieuwe aanval in te zetten en eist van zijn troepen kadaverdiscipline. Soldaat Lucien Bersot (Stanczak) zit bij een reserveregiment. Voordat hij naar het front kan, moet hij nog een uniformbroek krijgen. Hij krijgt een pantalon, waarop het bloed van de strijd nog zit. Bersot weigert deze broek te dragen wat ver strekkende gevolgen heeft. Indrukwekkende oorlogskroniek die best een plaats verdient naast het meesterwerk van Stanley Kubrick PATHS OF GLORY, dat in dezelfde oorlog en in hetzelfde land speelt. Boisset hekelt ook nu weer een duidelijk geval van onrecht; in deze film tegen de achtergrond van de verschrikkingen en absurditeiten van WO I. Door het schitterende spel vergeet je niet gauw wat je gezien hebt. Alain Scoff schreef de roman die hijzelf met Boisset bewerkte tot scenario. Het camerawerk van Dominique Chapuis heeft een troosteloze sfeer geschapen. Volledig gefilmd in België. Stereo.

Les hommes et les femmes sont faits pour vivre heureux... mais pas ensemble

1996 | Romantiek

Frankrijk/België 1996. Romantiek van Philippe de Broca. Met o.a. Bernard Le Coq, Fanny Cottençon, Florence Pernel, Jean-Pierre Castaldi en Didier Pain.

Uitgever Alfred (Le Coq) is een gelukkig man. Een beetje te gelukkig zelfs. Ondanks zijn professioneel succes verstikt hij in de eentonigheid van zijn priv[KA1]e-leven. Om er afwisseling in te brengen stelt hij zijn levensgezellin Maurane (Cottençon) een bizar spelletje voor: zij zullen hun relatie helemaal opnieuw beginnen, alsof ze elkaar voor de eerste keer ontmoeten. Maurane neemt het voorstel zeer ernstig. Ze pakt haar valiezen en verdwijnt spoorloos, een verbijsterende Alfred alleen achterlatend. Een wat geforceerde romantische komedie die dank zij de routine van een De Broca nog best te smaken valt, maar die niet veel indruk zal nalaten op de kijker. De acteurs zijn speels en overtuigend in hun rol. Philippe Le Dem schreef een niet erg diepgaand scenario met enkele sprankelende dialogen. Petria Payen stond achter de camera.

Langevin : Le secret

1996 | Drama, Fantasy

Frankrijk 1996. Drama van Patrick Jamain. Met o.a. Jean-François Garreaud, Michel Robin, Muriel Combeau, Louis Beyler en Frédérick Meininger.

Roger Loustalot (Robin) staat bekend in de streek als de `Meester`. Zijn helende krachten worden alom geroemd. Tijdens werkzaamheden in de wijngaard wordt hij het slachtoffer van een ongeval. Hij vreest voor zijn en hij besluit het geheim van zijn kracht over te dragen aan zijn buurman, de wijnbouwer Gilles Langevin (Garreaud). De rationele Langevin reageert erg sceptisch op de verklaringen van Loustalot, maar wanneer zijn zoontje Thibault (Duclos) op een dag zware brandwonden heeft opgelopen beseft Gilles dat hij werkelijk in staat is de jongen te genezen. Pilotfilm voor een nieuwe reeks die start onder een zwak gesternte. Niet enkel is het verhaal verre van geloofwaardig, bovendien gaat de film ten onder aan een overvloed aan dialogen. De acteurs presteren met moeite middelmatig. Tito Topin schreef het scenario, dat in beelden werd omgezet door Daniel Diot.

La Mondaine : Marilyne

1996 | Misdaad

België/Frankrijk 1996. Misdaad van Marco Pico. Met o.a. Pierre Chesnais, Ilaria Borrelli, Bruce Myers, Sandrine Thomas en Thérèse Liotard.

In de buurt van het Bois de Boulogne, waar in enorm wordt getippeld, wordt het lijk gevonden van Lola, een Antwerpse transseksueel. Commissaris Anders Etchegoyen (Chesnais) laat de agent van het slachtoffer oppakken maar deze weigert alle medewerking. Het spoor leidt naar de travestie-club `125`, die uitgebaat wordt door een Antwerpenaar en waarvan de Belgische politie vermoedt dat het een draaischijf is van de internationale drugsmokkel. Hij ontmoet er Marilyne (Thomas), de vriendin van Lola en eveneens danseres in de nachtclub. Het meisje zal Anders helpen om de zaak op te lossen. Een duik in het rosse milieu van travestieten en drag-queens, een Parijs dat niet elke toerist te zien krijgt. De sfeer in dit wereldje wordt uitstekend weergegeven, maar het scenario van Philippe Madral verlaat nooit de gekende paden zodat het verhaal al te voorspelbaar wordt. Sombere fotografie van François Lartigue.

Camping Cosmos

1996 | Komedie

België 1996. Komedie van Jan Bucquoy. Met o.a. Jean-Henri Compère, Eva Ferrari, Noël Godin en Antje de Boeck.

De Belgische kust in de jaren 1980. Jan (Comp[KA2]ere) is de culturele animator van Camping Cosmos en tracht tevergeefs de vakantiegangers Bertolt Brecht bij te brengen. Er is totaal geen belangstelling voor zijn programma en zelfs een bezoek van auteur Pierre Mertens kan enkel op onverschilligheid rekenen. De uitbater van de camping eist dat hij een meer populair programma samenstelt, zoals een miss-verkiezing of een playback-show. Mislukte opvolger van het anarchistische LA VIE SEXUELLE DES BELGES. Een onsamenhangende reeks grappen en grollen die kritiek spuien op van alles en nog wat, maar die in totaal amper geestig te noemen zijn. Zelfs de cameo`s van een hele reeks bekende Belgen (o.a. Jan Decleir, Arno, Jean-Pierre Coopman, Herman Brusselmans, Marcel Vanthilt en Freddy De Kerpel) kunnen het geheel niet opschroeven. Alles is zoals de rondborstige Eve Ferrari: opgeschroefd en fake. Bucquoy schreef zelf het scenario en hij deed beroep op Michel Baudoir voor de fotografie.

Les hommes et les femmes sonts faits pour vivre heureux, mais pas ensemble

1995 | Komedie

België/Frankrijk 1995. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Fanny Cottençon, Bernard Le Coq, Jean-Pierre Castaldi, Florence Pernel en Didier Pain.

Le Coq is een uitgever die zijn succesvol maar eentonig leventje wat wil opvrolijken. Zijn vriendin Cottençon stelt hij een bizar spelletje voor. Zij zullen hun relatie helemaal opnieuw beginnen, alsof zij elkaar de eerste keer ontmoeten. Cottençon neemt het aanbod ernstig en verdwijnt spoorloos, tot verbijstering van Le Coq. Vruchteloos gaat hij op zoek naar haar. Op zekere dag stelt een literair agent hem een hyperbegaafde romanschrijfster voor: Cottençon. Of niet? Een dubbelgangster? Le Coq maakt haar het hof en blijft twijfelen. Tot de echte Cotten[KA10] weer komt opdagen. Le Coq houdt er nu twee vriendinnen op na. Als kijker heb je niet veel nodig om snel te snappen dat Le Coq voor de gek wordt gehouden want zijn twee vriendinnen blijken slechts één en dezelfde Cottençon te zijn. Men kan zich terecht afvragen wat een begaafd cineast als de Broca, destijds gelauwerd als de leukste nouvelle vague-filmer met knappe komedies, bezielt om dit onding te regisseren. Om de huishuur te betalen? Cottençon is wel leuk om te bekijken: als moderne en dynamische vrouw enerzijds, als zachte en romantische vrouw anderzijds. De Vlaamse acteur André speelt de rol van de vader van Cottençon. Scenario van Philippe Le Dem.

La vie sexuelle des Belges

1994 | Komedie

België 1994. Komedie van Jan Bucquoy. Met o.a. Jean-Henri Compère, Isabelle Legros, Noël Godin, Noé Franck en Pascale Binnert.

Voor een jonge vent is een vlucht naar de hoofdstad, het kruispunt van deugd en zonde, de enige manier om te ontsnappen aan de verstikkende kleinsteedse mentaliteit. Maar de weg naar de onafhankelijkheid is niet eenvoudig, en onze jonge held heeft alle moeite om niet in de hinderlagen van de grote stad te vallen. De vraag rijst dan of hij daarmee niet de belangrijke zaken van het leven mist. Gedeeltelijk autobiografische film van een van Belgiës meest kleurrijke en anarchistische kunstenaars. Een film die, hoe eigenzinnig en rechtlijnig ook, veel meer vertelt over de Belgen dan de epische verfilming van HET VERDRIET VAN BELGIË. Je houdt ervan of je vindt het vreselijk, maar door zijn herkenbaarheid laat deze film geen enkele Belg onberoerd. Bedoeld als het eerste deel van Bucquoy's filmbiografie, die de periode van 1950 tot 1978 beslaat. Het scenario is van zijn hand, en Michel Baudour stond in voor het cinematografische gedeelte.

Les kilos en trop

1993 | Komedie

Frankrijk 1993. Komedie van Gilles Béhat. Met o.a. Marc Jolivet, Isabelle Renauld, Alexandra Vandernoot, Christophe de Barallon en Jean-Henri Compère.

Jolivet heeft slechts twee passies: jazz-muziek en vanillepudding. De eerste voert hij uit met vrienden tijdens te gekke jam-sessions, waaraan hij een houten kop overhoudt. Voor de tweede leeft zich in zijn eentje uit en levert hem wat kilootjes teveel op. Het enige dat hij mist in het leven is een vaste relatie. Twee vrouwen zijn belangrijk voor hem, Renauld en Vandernoot, maar hij durft zich niet te uiten. Hij voelt zich n.l. niet goed in zijn vel. Dus laat hij zich een streng diëet voorschrijven. Hij wil vermageren. Flauwe komedie rond een man die gewicht wil verliezen, maar moeite heeft met zijn wilskracht. Dit leidt tot situaties die volgens de scenaristen Jacques Santamaria, Jolivet en Gerard Miller humoristisch zouden moeten zijn. Het is jammer dat de kijker heel weinig van merkt. Roland Bernard stond achter de camera.

La vie sexuelle des Belges, 1950- 1978

1993 | Komedie

België 1993. Komedie van Jan Bucquoy. Met o.a. Isabelle Legros, NoéFrank, Jean-Henri Compère, Pascale Binnert en Jacques Druaux.

Jan Bucquoy was in België publiekstrekker van het jaar. Bucquoy's alter ego Jan (Jean-Henri Compère) doet manhaftige poging om een ontmaagding op zijn naam te schrijven. Michèle Shor speelt de graag naakt lopende tante die zo naar haar hemelse partner verlangt dat ze zich verhangt. In La vie sexuelle des Belges (naar verluidt eerste deel uit trilogie) worden de jaren 1950-1978 behandeld: van Jans jeugd in Harelbeek tot aan het kroegtijgerbestaan in Brussel.

Camping Cosmos

-1 | Komedie

. Komedie van

Jan Bucquoy was in België publiekstrekker van het jaar. Bucquoy's alter ego Jan (Jean-Henri Compère) doet manhaftige poging om een ontmaagding op zijn naam te schrijven. Michèle Shor speelt de graag naakt lopende tante die zo naar haar hemelse partner verlangt dat ze zich verhangt. In La vie sexuelle des Belges (naar verluidt eerste deel uit trilogie) worden de jaren 1950-1978 behandeld: van Jans jeugd in Harelbeek tot aan het kroegtijgerbestaan in Brussel.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jean-Henri Compère op televisie komt.

Reageer