Renée Soutendijk

Acteur

Renée Soutendijk is acteur.
Er zijn 55 films gevonden.

Ein Sommer in Amsterdam

2014 | Drama

Duitsland 2014. Drama van Karola Meeder. Met o.a. Ulrike Folkerts, Filip Peeters en Renée Soutendijk.

Mia Kaufmann heeft 20 jaar geleden in Amsterdam als studente uit geldnood eicellen aan een kinderloos echtpaar afgestaan. De vraag wat er daarna met de eicellen gebeurd is brengt haar terug naar Amsterdam.

Spetters

1980 | Drama

Nederland 1980. Drama van Paul Verhoeven. Met o.a. Hans van Tongeren, Rutger Hauer, Maarten Spanjer, Renée Soutendijk en Toon Agterberg.

'Wie de grootste heeft krijgt die meid. Lijkt me een eerlijke zaak! Ook voor die meid.' In 2002 kreeg Verhoeven tijdens het Festival van de Fantastische Film de Lifetime Achievement Award uitgereikt. Die is bedoeld voor zijn fantasy-werk (RoboCop e.d.), maar als je fantasy als puber-fantasie uit zou leggen, verdient Verhoeven nog een prijs. Spetters bijvoorbeeld is doorvlochten met seks en gaat over de egocentrische behoeftes van drie amateur-motorcrossers en een geile snackverkoopster (Soutendijk). Steven Spielberg liep vanwege de seks-scènes halverwege Spetters de zaal uit, de film kreeg verwoestende kritieken, maar werd zeer populair en bleek achteraf wel wat te zeggen over de maatschappij in de jaren tachtig.

Radeloos

2008 | Jeugdfilm, Drama

Nederland 2008. Jeugdfilm van Dave Schram. Met o.a. Marloes van der Wel, Marius Gottlieb, Renée Soutendijk, Roos Smit en Monic Hendrickx.

De puberboeken van Carry Slee bieden steevast heftig drama - in het geval van Radeloos over een jongen met schuldgevoelens over de dood van zijn vader, een meisje met anorexia, en hun moeizaam ontluikende liefde. Regisseur Schram en scenariste Maria Peters, die samen al diverse titels van de populaire schrijfster verfilmden, weten er wel raad mee. Hier en daar leggen ze het pathos er nogal dik bovenop, maar mede dankzij de prima hoofdrolspelers is Radeloos een overtuigende, soms ontroerende jeugdfilm geworden.

Eine Liebe in Afrika

2003 | Romantiek, Drama

Duitsland 2003. Romantiek van Xaver Schwarzenberger. Met o.a. Heiner Lauterbach, Julia Stemberger, Hannelore Elsner, Bernhard Schir en Hans-Michael Rehberg.

Miriam gaat met haar verloofde, de chirurg Stefan, naar Zuid-Afrika. Wanneer Stefan het slachtoffer van een overval wordt, vraagt Miriam de Anglicaanse bisschop Jo, die een diepe indruk op haar maakt, om haar te helpen. 2-delige televisiefilm.

De Enclave

2002 | Thriller, Drama

Nederland 2002. Thriller van Willem van de Sande Bakhuyzen. Met o.a. Ramsey Nasr, Frank Lammers, Johan Leysen, Renée Soutendijk en Nienke Römer.

Ibro Hadzic (Nasr), een Bosni[KA3]er die moslim is, kwam naar Nederland omdat hij tijdens de Bosnische burgeroorlog tolk was bij de Nederlandse troepen die in de enclave van Srebrenica de strijdende partijen uit elkaar moesten houden. Het ging om een kleine legereenheid die niet opgewassen was tegen hun taak en bekend stond als het Dutchbat. Ibro trouwde met een vrouwelijke Dutchbatter en acht jaar na de val van Srebrenica heeft hij een goed betaalde baan als tolk bij het Joegoslavi[KA3]e tribunaal van het Internationale Gerechtshof in Den Haag. Tijdens het proces tegen de Bosnisch-Servische sergeant Bokan (Lammers) meent hij de moordenaar van zijn verdwenen vader en moeder, zusters en broers te herkennen. Bokan wordt wegens gebrek aan bewijs en zwakke getuigen, die onder druk staan van de Bosnische maffia, vrijgesproken. Dit is het einde van deel [KA1]e[KA1]en. In het vervolg dat bijna naadloos aanschuift, heeft Ibro in een wanhoopsdaad Bokan gegijzeld en hoort de hele wereld via de media over zijn persoonlijke lijdensweg. In het crisiscentrum is de burgemeester van Den Haag, George Verhoef (Leysen), lid van het team. Verhoef was als minister van defensie indertijd in Srebrenica de eindverantwoordelijke in de onderhandelingen tussen de machtige Bosnische Servi[KA3]ers, en de door hen in gijzeling genomen bevolking van achtduizend zielen. Ibro eist dat Verhoef met de billen bloot komt, terwijl Bokan na zijn openlijke schuldbekentenis tegen Verhoef kan worden uitgewisseld. Het loopt niet helemaal zoals Ibro zich had voorgesteld. Einde van dit bedrijf. Het laatste deel speelt vier jaar later, in 2007. Verhoef is in de onafhankelijke republiek Srpska en buigt zich met een aannemer over de bouwplannen van een in uitvoering zijnd vakantiedorp op het terrein, waar twaalf jaar ervoor massagraven ontstonden. Verhoef is er met zijn vrouw en tienerdochter en hij is de gevolmachtigde van de VN. Ibro werkt er als bouwvakker. Verhoefs dochter wordt gekidnapt en Verhoef moet nu de verantwoording afleggen die hij bij de gijzelingszaak nooit deed. Dat er in Nederland over het povere optreden van Dutchbat en de onmacht om de massale slachting - de grootste in Europa sedert WO II - te voorkomen, een film gedraaid zou worden, hoeft geen verwondering te wekken. Eigenlijk is deze rolprent een lange tv- film, een mini, die op het Rotterdamse filmfestival werd voorvertoond met een ge[KA3]improviseerde soundtrack. Het spel is heel behoorlijk, het scenario van Alma Popeyus en Hein Sch[KA3]utz is aannemelijk en het bevat de nodige fictie die zoveel mogelijk tegen de feiten is getoetst. Soms was het speculatief, maar het werd later door de werkelijkheid bevestigd (het onder druk zetten van getuigen door de maffia bijvoorbeeld). Het camerawerk is van Melle van Essen die voor een deel in het najaar van 2001 in Kroati[KA3]e op `locatie` filmde. Regisseur Van de Sande Bakhuyzen werkte met een beperkt budget van anderhalf miljoen euro en verrichtte er wonderen mee. Aanvankelijk aarzelde omroep VARA om het project te doen, maar rook een kans toen het bekend werd dat het NIOD rapport over de val van Srebrenica zou uitkomen tegen de tijd dat het uitgezonden kon worden. Wat dies meer zij, het tweede paarse kabinet van premier Wim Kok viel hierom, [KA1]e[KA1]en maand voor de geplande kamerverkiezingen. Het is geen toeval dat de naam van George Verhoef veel lijkt op die van de toenmalige verantwoordelijke VVD-minister Joris Voorhoeve. Een beetje ondeugend is het wel, vooral het opportunisme van de VARA om stemming makende, ondermijnende politiek zonder duidelijke koers te bedrijven, gevoed door kijkcijfersgeilheid. Buiten Nederland minder relevant omdat men de details (het foute gedrag van de militaire bevelhebbers, de mislukte fotorolletjes, de verdwenen videofilms en andere grove schandaaltjes) die de gemoederen hoog deden oplopen, niet zo goed kent, en ondanks het feit dat voornoemde scenarioschrijvers zich o.a. baseerden op de uitstekende, zeer gedetailleerde documentaire A CRY FROM THE GRAVE en het boek Endgame van David Rohde. Wordt meestal in drie delen uitgezonden.

Met grote blijdschap

2001 | Thriller, Horror, Drama

Nederland 2001. Thriller van Lodewijk Crijns. Met o.a. Jaap Spijkers, Jack Wouterse, Renée Soutendijk, Marnie Blok en Laurien Van den Broeck.

Op een dag hoort Luc (Spijkers) dat zijn broer Ad (Wouterse), die hij al jarenlang niet heeft gezien, in een huisje in de Ardennen woont. Luc gaat samen met zijn hoogzwangere vrouw naar België. Na het nogal gespannen weerzien met zijn broer en diens vrouw Els (Soutendijk) komt gaandeweg een groot geheim aan het licht. Met grote blijdschap is een mooi opgebouwde, boeiende vertelling over mensen die het moeilijk vinden om gevoelens met elkaar te delen. Sterke rol van Wouterse. Een Gouden Kalf voor het scenario van regisseur Crijns en Kim van Kooten.

Hochzeit zu viert

2001 | Drama, Romantiek, Komedie

Duitsland 2001. Drama van Heidi Kranz. Met o.a. Harald Krassnitzer, Renée Soutendijk, Michaela May en Elmar Wepper.

Twintig jaar geleden gaven Lukas en Susanne tegelijkertijd met Johanna en Markus voor de ambtenaar van de burgerlijke stand elkaar het ja-woord. Ieder jaar vieren de stellen gezamenlijk hun trouwdag. Suzanne krijgt kort na haar twintigste trouwdag een bezoek van Bettina, een jonge boekhandelaarster die zegt dat ze in verwachting is van Lukas. Susanne vlucht naar Amsterdam en zoekt troost bij auteur Jonathan Kluivert, wiens boek zij juist aan het vertalen was. Ook Markus bekent aan Johanna dat hij vreemd is gegaan... Maar uiteraard geldt dat oude liefde niet roest en op de 21ste huwelijksdag komt het allemaal weer op zijn pootjes terecht.

Hanna - wo bist du?

2001 | Thriller

Duitsland 2001. Thriller van Ben Verbong. Met o.a. Hannes Jaenicke, Renée Soutendijk, Bernadette Heerwagen, August Zirner en Paula Kalenberg.

De veertien-jarige Hanna (Kalenberg) is ontvoerd. Kommissar Mertens (Zirner) uit de grote stad leidt het onderzoek en ontdekt een hoop verwrongen verhoudingen in het kleinburgerlijke slagersgezin Strom. Om Hanna te bevrijden concludeert Mertens dat hij haar achttien-jarige zus Monika (Heerwagen) moet inzetten als lokaas tot grote ontsteltenis van haar vader (Jaenicke) en moeder (Soutendijk). Om de wijfelende Monika te motiveren moet Mertens alle registers opentrekken. Het scenario van Beth Serlin en regisseur Verbong is heel realistisch en de rolverdeling haakt er goed op in. Soutendijk als gelovige burgerlijke trut is heel echt, net alsof zij zichzelf speelt. Het camerawerk is van Kay Gauditz.

Tatort: Bittere Mandeln

2000 | Thriller

Duitsland 2000. Thriller van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Anno Loos, Dietmar Bär, Renée Soutendijk, Klaus J. Behrendt en Anna Loos.

De vermogende en ongeneeslijk zieke Gerd Weisbach wordt dood in zijn villa gevonden. Doodsoorzaak is vergiftiging door cyaankali, maar was het moord of zelfmoord? Weisbach's echtgenoot en zijn vriendin worden beiden beter van zijn dood

Tatort - Bittere Mandeln

2000 | Mysterie

Duitsland 2000. Mysterie van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Anna Loos, Renée Soutendijk en Jana Hora.

Commissarissen Max Ballauf (Behrendt) en Schenk (B[KA3]ar) zitten met een cyaankaligeval: Gerd Weisbach, een rijke ondernemer, die aan een ongeneeslijke kanker leed, is evenwel vroegtijdig dood gegaan. Was het moord of zelfmoord? Twee vrouwen profiteren van zijn heengaan: echtgenote Evelyn (Soutendijk), een goedkoop blondje op leeftijd die zich chiquer voordoet dan ze is (ook in werkelijkheid) en op de Canarische eilanden in Teneriffe woont: het vermogen komt in haar bezit; de veel jongere geliefde, Marion Grimm (Hora), ook al een weinig sympathiek blondje ([KA1]en zonder klasse), die een drukke fitness-studio runt, daar best van leven kan, maar de eigenaresse niet is: ze hoopt hem nu definitief in handen te krijgen. Blonde Dagmar Nehls (Simon) heeft ook een motief: haar man Axel, een ijshockeyprof, zit voorgoed in een rolstoel door de schuld van Weisbach, die hem omver reed; Dagmar, die de peperdure verpleging moet betalen van Axel, verdient bij door op parties te bedienen. Max, die rondrijdt in een Chevrolet Caprice uit de jaren 1980, volgt het spoor van zelfdoding; Freddy Schenk komt achter de bron van de cyaankali: het is Schlegel (Kolenda), een chemicus die met het bezorgen van pillen [KA2]a 1500 euro mensen uit hun lijden helpt (en zijn firma met acht medewerkers), maar die `hulpverlening` is uiteindelijk niet strafbaar. Dit spoor leidt tot niets, totdat Freddy ontdekt dat Dagmar een verhouding heeft met verpleger Lotz, die een strafblad heeft en de contacten legt tussen leverancier Schlegel en de ten dode opgeschreven afnemers, maar ook dit spoor loopt dood. Ook de connectie van Lotz met Marion leidt tot niets. Ondertussen probeert Evelyn via een advocaat de fitness-studio van Marion Grimm, die overigens haar weldoener Weisbach bedroog met een gespierde, gebrilde fitnessboy, in handen te krijgen. Ook dit spoor, voor zover er sprake van was, leidt tot niets. Dan wordt verpleger Lotz levenloos aangetroffen en pas tegen het einde ontdekken we de verbinding tussen hem en Evelyn. Haar motief, niet tegen een definitieve echtscheiding op te kunnen, is heel zwakjes bedacht. Al met al een behoorlijk onderhoudende aflevering, die niet spannend is, met sympathieke mannen (Behrendt, B[KA3]ar en Kn[KA3]ufken) en onsympathieke vrouwen (Soutendijk en Hora). Heel wat running-gags, w.o. de botsing aan het begin en in de finale met de Chevrolet; het afschuwelijke eten in de politiekantine, waarvan Max griezelt en Freddy telkens weer geniet; en grappen zoals rode rozen op het graf van Schenks opa inplaats van een grafkrans; die overigens bezorgd wordt aan Schenks jarige en pittige collega Lissy (Loos). De diverse episoden in het scenario worden netjes aan elkaar gelijmd onder een glas bier op het terras van een Bratwurst- Imbiß. Het scenario is van Karl-Heinz Käfer; het camerawerk is sfeervol. Afleverin 437.

Tatort - Schimanski: Sehnsucht

1999 | Mysterie

Duitsland 1999. Mysterie van Hajo Gies. Met o.a. Götz George, Suzanne von Borsody, Julian Weigend, Matthias Redlhammer en Denise Virieux.

Mammut Schulz (St[KA3]ubner) die door Schimanski (George) voor zes jaar achter de tralies verdwenen was, is weer vrij en zoekt naar zijn vriendin Olga. Hij vraagt Schimanski hem te helpen en Schimanski krijgt al snel door dat er machtige mensen zijn, die helemaal niet willen dat zij wordt gevonden. Het routine-scenario van Hansjörg Thurn gaat over over corruptie en decadentie binnen de betere kringen van Duisburg. George levert zijn bekende spelprestatie van de ruwe bolster met de blanke pit. Weigend maakt zijn opwachting als smeris Thomas Hunger, die Tobias Schrader vervangt en Van Houweninge als Hänschen is in deze aflevering terug van weggeweest. Het camerawerk is van Axel Block. Wordt niet officieel gerekend tot de TATORT-reeks en heeft daarom geen afleveringsnummer.

Anna Wunder

1999 | Drama

Duitsland/Zwitserland 1999. Drama van Ulla Wagner. Met o.a. Alice Deekeling, Stephan Dellgrün, Hanspeter Müller, Marlon Kittel en Imogen Kogge.

Ergens in de provincie in Duitsland 1961. Sophie (Soutendijk) is een verlopen del die in een bar achter de tap staat en af en toe tussen de lakens duikt met een betalende gast. Ze is aan de drank verslaafd en verwaarloost haar twee kinderen; Anna (Deekeling) van elf en Rolli (Dellgr[KA3]un), de jongste. Anna doet haar best op school en probeert voor Rolli te zorgen, terwijl Sophie steeds meer drinkt en steeds vaker dronken is. Anna verlangt vurig naar een vader. Zij hoort van haar labiele moeder dat hij gestorven is. Dan ontdekt Anna dat Franz (Schubert), waar ze met Rolli verstoppertje speelt, de broer is van haar vader, maar ze mag hem niet zozeer. Ondertussen wordt Sophie in een kliniek opgenomen en begint een zekere Micky (Kittel) zich voor de ontluikende Anna te interesseren. Sophie sterft en Rolli moet naar een pleeggezin, terwijl Anna wordt toegewezen aan haar oom. Inmiddels weet Anna dat haar vader (Peeters) niet dood is, maar in Frankrijk woont. Anna verkleedt zich als jongen en begeeft zich op weg om haar vader te zoeken. Het wordt een smartelijk weerzien. De kleinere rol van Soutendijk is haar op het lijf geschreven: de verlopen vrouw die steeds verder in verval raakt; normaal gesproken geeft een regisseur een dergelijke rol aan een tweederangs actrice, maar Soutendijk doet het met verve en overtuiging, net alsof zij zelf zo is. Ze wordt echter weggespeeld door de jonge Deekeling die heel geloofwaardig en levensecht is. Hoewel het scenario van regisseuse Wagner een behoorlijk sentimenteel verhaal bevat, is het goed uitgewerkt en kun je het best bekijken, al lijkt de film aan de lange kant. Het camerawerk van Jolanta Dylewska is uitstekend en bevat hele mooie beelden.

Alphamann: Die Selbstmörderin

1999 | Thriller

Duitsland 1999. Thriller van Thomas Jauch. Met o.a. Hannes Jaenicke, Renée Soutendijk, Michael Trischan en Tatjana Blacher.

Vervolg op Alphamann: Amok. De blinde psycholoog Tom Leschek en de therapeute Jessica van der Laan moeten weer samen in actie komen wanneer een vrouw van een flat wil springen.

Alphamann: Amok

1999 | Thriller, Actiefilm

Duitsland 1999. Thriller van Thomas Jauch. Met o.a. Hannes Jaenicke, Michael Trischan, Renée Soutendijk en Tobias Moretti.

Op de vlucht met zijn dochtertje, draait de zwaarbewapende politieagent Martin Buchmüller volledig door in een supermarkt en verschanst zich daar. De aanwezige blinde psycholoog Tom Leschek probeert, met behulp van therapeute Jessica van der Laan, als conflictbemiddelaar de zaak te sussen. Eerste film uit een tweeluik, werd gevolgd door Alphamann - Die Selbstmörderin.

Hauptsache Leben

1998 | Drama

Duitsland/Nederland 1998. Drama van Connie Walter. Met o.a. Renée Soutendijk, Huub Stapel, Hans Werner Meyer, Isabel Trimborn en Rebecca Hessing.

De 38-jarige Corinna (Soutendijk) is een alleenstaande moeder, die als modetekenares de kost heel aardig verdient; ze heeft twee dochtertjes. Alles gaat prima (al laat ze kleintjes veelvuldig alleen - de flat loopt een keer onder) totdat blijkt dat ze borstkanker heeft en er een borst moet worden afgezet. Haar wereldje stort in, maar haar oudere, trouwe vriend Dominik (Stapel), vraagt haar evenwel met hem te gaan trouwen. Hoewel ze veel meer voelt voor losbol Tom (Meyer), zegt haar verstand dat ze toch wel op het verzoek van die saaie, maar welgestelde Dominik moet ingaan. Dominik koopt een fraaie, kapitale villa, die hij alvast laat verbouwen om Corinna en haar kinderen te kunnen huisvesten. Dat gaat natuurlijk niet goed, want Corinna wil zichzelf als vrouw bewijzen en maakt na een avondje stappen in de Tangobar, een (staand) nummertje in de gang met Tom. Over dit onderwerp zijn al talloze films gedraaid, die veel beter zijn. De spelprestaties van de stijve hoofdrol Soutendijk valt aardig uit de toon - ze komt als vrouw niet sympathiek over. Bijrol Stapel maakt weinig indruk. Scenario van regisseuse Walther en Anke Schenkluhn naar een idee van Georg Heinzen. Camerawerk van Frank Griebe.

Het jaar van de opvolging - Het najaar van de waarheid

1997 |

Nederland 1997. Frans Weisz. Met o.a. Victor Löw, Will van Kralingen, Pierre Bokma, Titus Muizelaar en Renée Soutendijk.

De 38-jarige Corinna (Soutendijk) is een alleenstaande moeder, die als modetekenares de kost heel aardig verdient; ze heeft twee dochtertjes. Alles gaat prima (al laat ze kleintjes veelvuldig alleen - de flat loopt een keer onder) totdat blijkt dat ze borstkanker heeft en er een borst moet worden afgezet. Haar wereldje stort in, maar haar oudere, trouwe vriend Dominik (Stapel), vraagt haar evenwel met hem te gaan trouwen. Hoewel ze veel meer voelt voor losbol Tom (Meyer), zegt haar verstand dat ze toch wel op het verzoek van die saaie, maar welgestelde Dominik moet ingaan. Dominik koopt een fraaie, kapitale villa, die hij alvast laat verbouwen om Corinna en haar kinderen te kunnen huisvesten. Dat gaat natuurlijk niet goed, want Corinna wil zichzelf als vrouw bewijzen en maakt na een avondje stappen in de Tangobar, een (staand) nummertje in de gang met Tom. Over dit onderwerp zijn al talloze films gedraaid, die veel beter zijn. De spelprestaties van de stijve hoofdrol Soutendijk valt aardig uit de toon - ze komt als vrouw niet sympathiek over. Bijrol Stapel maakt weinig indruk. Scenario van regisseuse Walther en Anke Schenkluhn naar een idee van Georg Heinzen. Camerawerk van Frank Griebe.

Het jaar van de opvolging - De zieke zomer

1997 |

Nederland 1997. Frans Weisz. Met o.a. Will van Kralingen, Pierre Bokma, Titus Muizelaar, Victor Löw en Renée Soutendijk.

De 38-jarige Corinna (Soutendijk) is een alleenstaande moeder, die als modetekenares de kost heel aardig verdient; ze heeft twee dochtertjes. Alles gaat prima (al laat ze kleintjes veelvuldig alleen - de flat loopt een keer onder) totdat blijkt dat ze borstkanker heeft en er een borst moet worden afgezet. Haar wereldje stort in, maar haar oudere, trouwe vriend Dominik (Stapel), vraagt haar evenwel met hem te gaan trouwen. Hoewel ze veel meer voelt voor losbol Tom (Meyer), zegt haar verstand dat ze toch wel op het verzoek van die saaie, maar welgestelde Dominik moet ingaan. Dominik koopt een fraaie, kapitale villa, die hij alvast laat verbouwen om Corinna en haar kinderen te kunnen huisvesten. Dat gaat natuurlijk niet goed, want Corinna wil zichzelf als vrouw bewijzen en maakt na een avondje stappen in de Tangobar, een (staand) nummertje in de gang met Tom. Over dit onderwerp zijn al talloze films gedraaid, die veel beter zijn. De spelprestaties van de stijve hoofdrol Soutendijk valt aardig uit de toon - ze komt als vrouw niet sympathiek over. Bijrol Stapel maakt weinig indruk. Scenario van regisseuse Walther en Anke Schenkluhn naar een idee van Georg Heinzen. Camerawerk van Frank Griebe.

Het jaar van de opvolging - De lente van de macht

1997 |

Nederland 1997. Frans Weisz. Met o.a. Victor Löw, Will van Kralingen, Pierre Bokma, Titus Muizelaar en Renée Soutendijk.

De 38-jarige Corinna (Soutendijk) is een alleenstaande moeder, die als modetekenares de kost heel aardig verdient; ze heeft twee dochtertjes. Alles gaat prima (al laat ze kleintjes veelvuldig alleen - de flat loopt een keer onder) totdat blijkt dat ze borstkanker heeft en er een borst moet worden afgezet. Haar wereldje stort in, maar haar oudere, trouwe vriend Dominik (Stapel), vraagt haar evenwel met hem te gaan trouwen. Hoewel ze veel meer voelt voor losbol Tom (Meyer), zegt haar verstand dat ze toch wel op het verzoek van die saaie, maar welgestelde Dominik moet ingaan. Dominik koopt een fraaie, kapitale villa, die hij alvast laat verbouwen om Corinna en haar kinderen te kunnen huisvesten. Dat gaat natuurlijk niet goed, want Corinna wil zichzelf als vrouw bewijzen en maakt na een avondje stappen in de Tangobar, een (staand) nummertje in de gang met Tom. Over dit onderwerp zijn al talloze films gedraaid, die veel beter zijn. De spelprestaties van de stijve hoofdrol Soutendijk valt aardig uit de toon - ze komt als vrouw niet sympathiek over. Bijrol Stapel maakt weinig indruk. Scenario van regisseuse Walther en Anke Schenkluhn naar een idee van Georg Heinzen. Camerawerk van Frank Griebe.

Het jaar van de opvolging

1997 | Drama

Nederland 1997. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Victor Löw, Porgy Franssen, Will van Kralingen, Pierre Bokma en Titus Muizelaar.

De 38-jarige Corinna (Soutendijk) is een alleenstaande moeder, die als modetekenares de kost heel aardig verdient; ze heeft twee dochtertjes. Alles gaat prima (al laat ze kleintjes veelvuldig alleen - de flat loopt een keer onder) totdat blijkt dat ze borstkanker heeft en er een borst moet worden afgezet. Haar wereldje stort in, maar haar oudere, trouwe vriend Dominik (Stapel), vraagt haar evenwel met hem te gaan trouwen. Hoewel ze veel meer voelt voor losbol Tom (Meyer), zegt haar verstand dat ze toch wel op het verzoek van die saaie, maar welgestelde Dominik moet ingaan. Dominik koopt een fraaie, kapitale villa, die hij alvast laat verbouwen om Corinna en haar kinderen te kunnen huisvesten. Dat gaat natuurlijk niet goed, want Corinna wil zichzelf als vrouw bewijzen en maakt na een avondje stappen in de Tangobar, een (staand) nummertje in de gang met Tom. Over dit onderwerp zijn al talloze films gedraaid, die veel beter zijn. De spelprestaties van de stijve hoofdrol Soutendijk valt aardig uit de toon - ze komt als vrouw niet sympathiek over. Bijrol Stapel maakt weinig indruk. Scenario van regisseuse Walther en Anke Schenkluhn naar een idee van Georg Heinzen. Camerawerk van Frank Griebe.

Eine kleine Nachtmerrie

1997 | Familiefilm

Nederland 1997. Familiefilm van Ate de Jong. Met o.a. Joost Prinsen, Antonie Kamerling, Manouk van der Meulen, Peter Jan Rens en Jac Goderie.

De 38-jarige Corinna (Soutendijk) is een alleenstaande moeder, die als modetekenares de kost heel aardig verdient; ze heeft twee dochtertjes. Alles gaat prima (al laat ze kleintjes veelvuldig alleen - de flat loopt een keer onder) totdat blijkt dat ze borstkanker heeft en er een borst moet worden afgezet. Haar wereldje stort in, maar haar oudere, trouwe vriend Dominik (Stapel), vraagt haar evenwel met hem te gaan trouwen. Hoewel ze veel meer voelt voor losbol Tom (Meyer), zegt haar verstand dat ze toch wel op het verzoek van die saaie, maar welgestelde Dominik moet ingaan. Dominik koopt een fraaie, kapitale villa, die hij alvast laat verbouwen om Corinna en haar kinderen te kunnen huisvesten. Dat gaat natuurlijk niet goed, want Corinna wil zichzelf als vrouw bewijzen en maakt na een avondje stappen in de Tangobar, een (staand) nummertje in de gang met Tom. Over dit onderwerp zijn al talloze films gedraaid, die veel beter zijn. De spelprestaties van de stijve hoofdrol Soutendijk valt aardig uit de toon - ze komt als vrouw niet sympathiek over. Bijrol Stapel maakt weinig indruk. Scenario van regisseuse Walther en Anke Schenkluhn naar een idee van Georg Heinzen. Camerawerk van Frank Griebe.

The Little Riders

1995 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten/Nederland 1995. Oorlogsfilm van Kevin Connor. Met o.a. Paul Scofield, Rosemary Harris, Noley Thornton, Malcolm McDowell en Benedick Blythe.

Kerkendam, Nederland, mei 1940. Beatrix die met een Amerikaan is getrouwd, is met haar dochter naar haar geboortedorp gekomen om haar ouders in de V.S. in veiligheid te brengen, weg van het woelige, Europese oorlogstoneel. Een warrige hulde aan de heldenmoed van het verzet. Er schort veel aan de continuïteit van het scenario dat op ware feiten is gebaseerd. Het vlekkeloze Engels werkt storend.

Witness

1994 | Korte film, Experimenteel

Nederland 1994. Korte film van Paul Ruven.

Kerkendam, Nederland, mei 1940. Beatrix die met een Amerikaan is getrouwd, is met haar dochter naar haar geboortedorp gekomen om haar ouders in de V.S. in veiligheid te brengen, weg van het woelige, Europese oorlogstoneel. Een warrige hulde aan de heldenmoed van het verzet. Er schort veel aan de continuïteit van het scenario dat op ware feiten is gebaseerd. Het vlekkeloze Engels werkt storend.

De flat

1994 | Thriller

Nederland 1994. Thriller van Ben Verbong. Met o.a. Renée Soutendijk, Victor Löw, Hans Hoes, Jaimy Siebel en Mirjam de Rooij.

Mislukte poging van Verbong, deze psycho-erotische thriller. Soutendijk is een pas gescheiden vrouw in een flatgebouw die het hof wordt gemaakt door de verkeerde buurman Löw. Iedereen, Soutendijk inbegrepen, beseft meteen dat het fout, verdacht en gevaarlijk is. Maar zij is blijkbaar te hitsig en ziet, hijgend van begeerte, bijna alles over het hoofd. Toch wel iets beter dan een gemiddelde aflevering van Derrick of Tatort, zoals de Nederlandse pers oordeelde, maar het blijft een misser van jewelste.

De zevende hemel

1993 | Komedie, Romantiek

Nederland/België 1993. Komedie van Jean-Paul Lilienfeld. Met o.a. Urbanus, Renée Soutendijk, Peter Van den Begin, Ann Petersen en Kitty Courbois.

Weinig indrukwekkend regiedebuut van Frans acteur Lilienfeld waarin Vlaamse graphals Urbanus buurvrouw Soutendijk, die zelfmoord wil plegen, het leven redt. Hij doet zich voor als haar engelbewaarder en zij trekken er samen op uit wat dan aanleiding moet geven tot situatiehumor. Later blijkt dat Soutendijk eigenlijk Urbanus' engelbewaarder is en zij zorgt voor wat geluk in zijn schlemielachtige leven. Wat zich als een vriendelijk romantisch sprookje aankondigt, ontaardt in amateuristisch gestoethaspel rond een beschadigde anti-held. Urbanus, die als acteur beslist wat in zijn mars heeft, verdiende een veel beter script en regisseur. Het nadrukkelijke happy end is een van de banaalste uit de lange rij in de filmgeschiedenis. Soutendijk, die per se een komische rol wilde spelen, heeft niet alleen weinig ervaring met de eisen van het genre, maar faalt zelfs als aangeefster.

Op afbetaling

1992 | Drama

Nederland 1992. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Coen Fink, Annet Malherbe, Willem Nijholt, Gijs Scholten van Aschat en Coen Flink.

Driedelige tv-serie naar de gelijknamige roman van Simon Vestdijk uit 1952. Soutendijk is een overspelige echtgenote die eind van de jaren 1950 in een middelgrote Nederlandse provinciestad een verhouding heeft met de oudere confr[KA2]ere van een advocaat. Zij weet niet dat zij betrapt is, haar man houdt de vernedering voor zich, maar besluit zich te wreken, niet meteen, maar in termijnen, op afbetaling. Oorspronkelijk bedoeld als bioscoopfilm, maar geweigerd op de Nederlandse Filmdagen omdat alles eerst op de buis kwam. De bioscoopversie van 1993 is compacter (120m), de donkere beelden van cameraman Goert Giltray komen op een groot scherm beter tot hun recht en het verhaal werd verstandig geremonteerd. Voortreffelijke vertolkingen maar als film niet goed genoeg om op het Festival van Berlijn (1993) in de prijzen te vallen.

Keeper Of The City

1992 | Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1992. Thriller van Bobby Roth. Met o.a. Louis Gossett jr, Anthony LaPaglia, Peter Coyote, Renée Soutendijk en Aeryk Egan.

Mafiabazen sneuvelen in Chicago. De politie staat voor een raadsel en de arrogante journalist Frank Nordhall (Coyote) schrijft in zijn column dat `waar de politie te kort schiet, doen burgers de schoonmaak`. In werkelijkheid is gangster Vince Benedetto (LaPaglia) bezig met de liquidaties van wat zijn grootmoeder noemt 'kerels met een kurkdroog hart'.

Eve of Destruction

1991 | Fantasy, Sciencefiction, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1991. Fantasy van Duncan Gibbins. Met o.a. Renée Soutendijk, Gregory Hines, Michael Greene, Kurt Fuller en John M. Jackson.

Indrukwekkende Nederlandse Soutendijk in haar debuut in de V.S. als een wetenschappelijke manitoe die een robot naar eigen beeld en gelijkenis creëert maar dan wel voorzien van nucleaire mogelijkheden. Een en ander loopt uit de hand en het mooie monster ontsnapt uit de greep van Soutendijk in een dubbele rol. Als robot pulkt zij zelfs weefsels van haar lichaam om beschadigde delen van haar robottenlijf zelf te herstellen. Scenario van Yale Huddoff en de regisseur. Alan Hume schoot de beelden.

Grave Secrets

1990 | Horror, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1990. Horror van Donald P. Borchers en Donald Borchers. Met o.a. Renée Soutendijk, David Warner, Lee Wink, Olivia Barash en Paul Le Mat.

Rond 1890 ontdekt een mooi blondje (Soutendijk) tot haar schade en schande dat spookhuizen nog steeds voor onaangename verrassingen kunnen zorgen. Een onbenullige professor in de parapsychologie (LeMat) en een medium (Warner) helpen haar bij het verdrijven van de boze geesten. Een mannenhoofd zonder lichaam doolt door het huis en belandt zelfs op het lichaam van de spiritist, terwijl de heldin schenkt het leven aan een kind van een verkrachter, die het weggrist om het levend te begraven. De spaarzame actie wordt te veel afgewisseld met oeverloos psychologisch gelul. Een gemiste kans om een leuke horrorparodie te maken.

Wo immer du bist

1989 | Oorlogsfilm, Drama, Romantiek

Duitsland/Polen 1989. Oorlogsfilm van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Renée Soutendijk, Julian Sands, Maciej Robakiewicz, Tadeusz Bradecki en Milva.

Soutendijk, die net gehuwd is met honorair consul Sands, die de kundige manager is van een internationale metaalfabriek, valt tijdens haar huwelijksreis van het paard en herstelt ogenschijnlijk snel. Als haar echtgenoot de liefde met haar bedrijft, wordt ze de volgende morgen geheel gestoord wakker. Na een langdurig verblijf in een inrichting, geneest ze en lijkt het alsof er niets aan de hand is geweest. Maar als ze `s avonds met haar echtgenoot wil vrijen, wordt ze weer waanzinnig. Ze keert terug naar de inrichting en Sands gaat naar Urugay. Kort daarop breekt WO II uit, de Duitsers bezetten Polen en vermoorden (o.a.) alle zwakzinnigen. Een inmiddels hertrouwde Sanders maakt de balans op na de bevrijding. Weinig krachtig spel van Sands, Soutendijk in een onopmerkelijke VAN DE KOELE MEREN DES DOODS-rol tegen de achtergrond van een vage 'high society' en vage nazi- intriges; moord, chantage en verraad. Naar het script van de regisseur.

Murderers Among Us: The Simon Wiesenthal Story

1989 | Historische film, Oorlogsfilm

Verenigde Staten/Hongarije/Verenigd Koninkrijk 1989. Historische film van Brian Gibson. Met o.a. Ben Kingsley, Craig T. Nelson, Louisa Millwood-Haigh, Jack Shepherd en Paul Freeman.

Ontroerend doch te lang drama met een boeiende Kingsley als degene die de Holocaust overleeft en zich voor de rest van zijn leven wijdt aan de achtervolging van top-Nazi`s. Het bedachtzame scenario van Abby Mann, geschreven samen met Robin Vote en Ron Hutchinson, heeft veel kritiek gehad omdat het historisch selectief is (de nog steeds omstreden rol van Wiesenthal bij de arrestatie van Eichman wordt bijvoorbeeld in minder dan vijf minuten afgedaan). De uitzonderlijk sterke scènes in het dodenkamp zijn echter van dezelfde hoge kwaliteit als die van de televisiefilm WAR AND REMEMBRANCE. Gemaakt voor de kabel.

Gdzieskolwiek jest, jeslis jest...

1989 | Oorlogsfilm

Duitsland/Polen 1989. Oorlogsfilm van Krysztof Zanussi en Krzysztof Zanussi. Met o.a. Maja Komorowska, Tadeusz Bradecki, Julian Sands, Renée Soutendijk en Marcus Vogelbacher.

Ontroerend doch te lang drama met een boeiende Kingsley als degene die de Holocaust overleeft en zich voor de rest van zijn leven wijdt aan de achtervolging van top-Nazi`s. Het bedachtzame scenario van Abby Mann, geschreven samen met Robin Vote en Ron Hutchinson, heeft veel kritiek gehad omdat het historisch selectief is (de nog steeds omstreden rol van Wiesenthal bij de arrestatie van Eichman wordt bijvoorbeeld in minder dan vijf minuten afgedaan). De uitzonderlijk sterke scènes in het dodenkamp zijn echter van dezelfde hoge kwaliteit als die van de televisiefilm WAR AND REMEMBRANCE. Gemaakt voor de kabel.

Forced March

1989 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten/Hongarije 1989. Drama van Rick King. Met o.a. Chris Sarandon, Renée Soutendijk, Josef Sommer, Alan Goodson en Rosalind Cash.

Deze film over een gevierde Amerikaanse tv-acteur uit een langlopende serie die de kans krijgt het serieuze werk te gaan doen, is eerder curieus dan verdienstijk. De tv-held Benjamin Kline, wiens ouders omkwamen in de holocaust, wordt gevraagd in Hongarije te spelen in een film over het leven van de joodse dichter Miklos Radnoti, die door de nazis in een concentratiekamp vermoord werd.

The King of the Olympics: The Lives and Loves of Avery Brundage

1988 | Biografie, Sportfilm

Verenigde Staten 1988. Biografie van Lee Philips. Met o.a. David Selby, Renée Soutendijk, Sybil Maas, Shelagh McLeod en Kristoffer Tabori.

Het had een boeiend geheel kunnen worden over de man die de kampioen-beijveraar was van de Olympische Spelen zoals wij die kennen, maar het is niet gelukt. In twee delen vertoond.

Der Madonna-Mann

1988 | Thriller

Duitsland 1988. Thriller van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Marius Müller-Westernhagen, Renée Soutendijk, Michael Lonsdale, Heinrich Schweiger en Peter Kraus.

Door een ongelukkige verwisseling raakt een argeloze geleerde in een groots opgezette kunstroof verwikkeld. De gangsters proberen koste wat kost de gevaarlijke getuige uit de weg te ruimen. Hoe is Soutendijk in deze miskleun verzeild geraakt? Een ondermaatse thriller.

Scoop

1987 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1987. Komedie van Gavin Millar. Met o.a. Michael Maloney, Denholm Elliot, Michael Hordern, Herbert Lom en Nicola Pagett.

Teleurstellende versie van de klassieke satirische roman van Evelyn Waugh over riooljournalisme. Een columnist van het platteland wordt per ongeluk naar Afrika gestuurd om een niet bestaande oorlog te verslaan. De humor van de roman wordt in de bewerking van scenarioschrijver William Boyd goed weergegeven, maar weinig van de achterliggende ernst. De getalenteerde rolbezetting zorgt voor veel fraaie scènes, maar bevestigen tevens dat de film een gemiste kans is.

Een maand later

1987 | Komedie, Drama

Nederland 1987. Komedie van Nouchka van Brakel. Met o.a. Renée Soutendijk, Monique van de Ven, Edwin de Vries, Sunny Bergman en Jeroen Oostenbrink.

Vrije journaliste Monika (Van de Ven) ruilt via een advertentie een maand lang met huisvrouw annex moeder Liesbeth (Soutendijk). Vader en psychiater Constant (De Vries) laat het zich welgevallen en legt het Freudiaans uit aan de kinderen. Wat blijkt een maand later: Monika is verknocht geraakt aan Constant en Liesbeth aan de vrijheid. Wat pa en kinderen vinden doet er niet zoveel toe. Het verhaal is niet altijd boeiend, de bijrollen zijn matig, de regie is nogal krakkemikkig, maar het spel van De Vries en Soutendijk is wel goed.

Der Fall Boran

1987 | Drama, Misdaad

Duitsland/België 1987. Drama van Daniel Zuta. Met o.a. Bernard Rud, Ronald Guttmann, Jean-Pierre Léaud, Julien Schoenarts en Renée Soutendijk.

Een vroegere gangster en een politieman zijn verbitterde vijanden, die proberen elkaar nalatigheid te verwijten. Ondanks alle zichtbare pogingen van de regisseur, lukt het niet om door het verwarde verhaal heen het publiek in spanning te houden.

The Second Victory

1986 | Thriller, Drama, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk/Australië 1986. Thriller van Gerald Thomas. Met o.a. Anthony Andrews, Max von Sydow, Helmut Griem, Mario Adorf en Birgit Doll.

Een spannende film met internationale rolbezetting. Het scenario van Morris West draait om de jacht op nazi-arts Breuer, die in het concentratiekamp Dachau inhumane medische experimenten heeft uitvoerd op menselijke proefkonijnen. De opsporing wordt geleid majoor Andrews. De personages krijgen de gelegenheid tot ontplooiing te komen, waardoor het een boeiend spektakel is geworden. Gesitueerd in Oostenrijk enkele weken na de beëindiging van WO II. De film is met Australisch kapitaal gemaakt.

Peter the Great

1986 | Biografie, Historische film, Drama

Verenigde Staten 1986. Biografie van Marvin J. Chomsky en Lawrence Schiller. Met o.a. Maximilian Schell, Vanessa Redgrave, Omar Shariff, Trevor Howard en Laurence Olivier.

Deze serie is het indrukwekkende epos rond het leven van Tsaar Peter de Grote die rond 1700 over Rusland regeerde. Indrukwekkend wat de sterbezetting aangaat en indrukwekkend omdat Chomsky (de man van miniseries als HOLOCAUST) het voor elkaar kreeg in Rusland zelf te mogen filmen waardoor je het gevoel hebt inderdaad in de pracht en de glorie van het oude Russische rijk terug te keren. Schitterend gedaan. Edward Anhalt schreef het scenario naar het boek van Robert K. Massie, dat een Pulitzer Prize heeft gewonnen. Schell en Niklas spelen de tsaar resp. op oudere en jongere leeftijd. Voor Lilli Palmer was het haar laatste rol voor haar dood in 1986. De mini- serie wordt vertoond in vier delen. Camerawerk van Vittorio Storaro.

Op Hoop van Zegen

1986 | Drama

Nederland 1986. Drama van Guido Pieters. Met o.a. Danny de Munk, Kitty Courbois, Rijk de Gooyer, Renée Soutendijk en Huub Stapel.

Een heuse all star cast, met Kitty Courbois als een klassieke Kniertje, en Danny de Munk in de (centrale) rol van haar vijftienjarige zoon Barend. Regisseur Pieters en zijn scenariste Karin Loomans hadden weinig boodschap aan het sociaal-realisme van Heijermans; de scherpe kantjes van het verhaal werden zorgvuldig bijgeslepen. Barend en redersdochter Clementine (Tamar van den Dop) mogen in de film zelfs een romance beginnen. Onvermijdelijk hoogtepunt is de ondergang van de gammele schuit 'Hoop', een scène die werd opgenomen in de Londense Pinewoodstudio's. Het mocht wat kosten, deze (vijfde) verfilming van 'Op Hoop van Zegen'. Beroerd dat de opbrengst tegenviel.

De IJssalon

1985 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland 1985. Oorlogsfilm van Dimitri Frenkel Frank. Met o.a. Gerard Thoolen, Bruno Ganz, Renée Soutendijk, Carol van Herwijnen en Kees Hulst.

Een verzetsdrama met Thoolen als de joodse eigenaar van een ijssalon. Soutendijk is zijn vriendin die hem lafheid verwijt, en uiteindelijk met 'sympathieke' nazi Ganz de koffer induikt. De drie hoofdrolspelers zijn stuk voor stuk schitterend en zorgen voor een behoorlijk aantal aangrijpende, soms verrassend geestige scènes. Helaas vallen een paar bijrollen serieus uit de toon en zijn de massascènes genant stuntelig. Toch verdient de film veel meer krediet dan hem bij zijn - schandelijk korte - bioscooprelease is gegeven.

92 Grosvenor Street

1985 | Oorlogsfilm, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1985. Oorlogsfilm van Sheldon Larry. Met o.a. Hal Holbrook, David McCallum, Ray Sharkey, Anne Twomey en Tom Ishell.

Een sympathieke Noorse geleerde is bezig - zonder dat hij het zelf beseft - de atoombom te ontwikkelen in het door de Duitsers bezette Noorwegen. De Amerikaanse geheime dienst in Londen die huist op het adres uit de titel gaat hem liquideren, maar dat mislukt en kolonel Holbrook slaakt een zucht van verlichting. Hij besluit de geleerde te laten ontvoeren. Zijn dochter en een blonde Franse schoonheid (die een koude killer blijkt te zijn) gaan de klus klaren met de hete adem van de nazi's in hun nek. Vaardige, maar routineuze WO II-thriller.

The Cold Room

1984 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1984. Drama van James Dearden. Met o.a. George Segal, Amanda Pays, Warren Clarke, Anthony Higgins en Renée Soutendijk.

Een opstandige studente gaat met tegenzin met haar vader - een schrijver, van wie zij vervreemd is - mee naar Oost-Berlijn, waar ze in een andere tijd terechtkomt. In een geheime kamer naast de hare bevindt zich een verborgen dissident en de Gestapo zit haar op de hielen. Deze verwarrende matte bewerking van Caines psychologische thriller werd geproduceerd voor de kabel.

Abwärts

1984 | Drama, Thriller

Duitsland 1984. Drama van Carl Schenkel. Met o.a. Renée Soutendijk, Götz George, Wolfgang Kieling, Hannes Jaenicke en Kurt Raab.

Geslaagd psychodrama waarin vier mensen geblokkeerd raken in een lift. Naarmate de uren verstrijken stijgt de spanning en ontstaan er allerlei conflicten tussen de vier, die allemaal wel iets voor elkaar te verbergen hebben. Omwille van de locatie vaak beschouwd als plagiaat van DE LIFT, maar dat is onjuist. Schenkel toont zich een uitstekend observator en sterk stilist. Hij biedt meer dan alleen maar een technisch knappe thriller. In die zin is ABWÄRTS duidelijk de meerdere van DE LIFT. De Nederlandse leading lady Soutendijk gooit hoge ogen in haar eerste grote buitenlandse rol. Het scenario is van regisseur Schenkel. Het camerawerk is van Jacques Steyn. Ook bekend als OUT OF ORDER.

De vierde man

1983 | Thriller, Mysterie, Drama

Nederland 1983. Thriller van Paul Verhoeven. Met o.a. Jeroen Krabbé, Renée Soutendijk, Thom Hoffman, Dolf de Vries en Geert de Jong.

Een afgesneden pik, bloeddruppende kadavers, een spin in een web: in visioenen krijgt het hoofdpersonage Gerard (Krabbé) voldoende lugubere aanwijzingen dat zijn nieuwe vriendin Christine (Soutendijk) niet te vertrouwen is. Nog een subtiele hint: Christine's drie vorige mannen stierven onder geheimzinnige omstandigheden. De vierde man, naar de roman van Gerard Reve, was een filmhuishit en Verhoevens ticket naar Hollywood, waar hij veel elementen uit deze occulte thriller gebruikte voor Basic instinct. De hoofdpersoon van De vierde man is een rotzak, maar Jeroen Krabbé's krachtige acteerwerk doet ons vaak denken aan Gerard Reve zelf en dat brengt enige (zeer noodzakelijke) vertedering.

An Bloem

1983 | Drama

Nederland 1983. Drama van Peter Oosthoek. Met o.a. Zimmerman, Ben Hulsman, Diane Lensink, Rijk de Gooyer en Marina de Graaf.

Oosthoeks speelfilmdebuut is globaal gebaseerd op Ton Vorstenbosch' toneelstuk Scheiden. Een middelbare vrouw breekt los uit haar verpieterde huwelijk en wordt verliefd op een man die uiteindelijk niet met haar, maar met haar dochter trouwt. Ondanks het prachtige spel van Kitty Courbois in de titelrol struikelt dit drama over de al te krasse ontwikkelingen.

Van de koele meren des doods

1982 | Drama, Romantiek

Nederland 1982. Drama van Nouchka van Brakel. Met o.a. Renée Soutendijk, Derek de Lint, Erik van 't Wout, Peter Faber en Adriaan Olree.

Een filmbewerking van de roman van Frederik van Eeden. Rond 1890 raakt het meisje Hedwig mentaal gekneusd door een verbijsterende opeenvolging van schokkende ervaringen. Van Brakels poging om het noodlot een vrouw-vijandige betekenis te geven en daarmee de film een feministische lading te verschaffen, doet erg geforceerd aan. Als goed ogend kostuum-melodrama is deze film heel respectabel. Soutendijk, als Hedwig, speelt wonderbaarlijk goed.

Inside the Third Reich

1982 | Oorlogsfilm, Historische film, Biografie

Verenigde Staten 1982. Oorlogsfilm van Marvin J. Chomsky. Met o.a. Rutger Hauer, John Gielgud, Maria Schell, Blythe Danner en Trevor Howard.

Een schokkende bewerking van Albert Speers autobiografie met een sterrenrijke rolbezetting onder aanvoering van Rutger Hauer in zijn Amerikaanse tv-debuut. Jacobi is uniek als Adolf Hitler. De film werd geschreven en geproduceerd door E. Jack Neuman en werd oorspronkelijk in twee delen vertoond.

Zeg 'ns AAA

1981 | Komedie, Drama

Nederland 1981. Komedie van Hanneke Kock en Nico Knapper. Met o.a. Sjoukje Hooymaayer, Manfred De Graaf, Carry Tefsen, John Leddy en Renée Soutendijk.

Vijf afleveringen op één videoband van een der meest succesvolle Nederlandse situatie-komedies van de periode 1980-1990. Met Chiem van Houweninge en Alexander Pola als verantwoordelijken voor het script worden de lotgevallen beschreven van Hooymaayer als vrouwelijke arts, een weduwe, met Cornelissen als studerende zoon en Soutendijk als een tienerdochter. De echte ster is echter Tefsen als de huishoudster. De Graaf is de vriend van Hooymaayer. Soutendijk en Cornelissen zouden de serie na een tijdje vaarwel zeggen, de harde kern ging een glorietijd tegemoet. Af en toe wat engagement, maar in eerste instantie amusante verhaaltjes, geen dijenkletsers, meer 'character' dan 'comedy' en een tikkeltje 'situation'. Het betreft de afleveringen Verliefde dokters, De lappenmand, Voordeurdelers, Zeg 'ns Ja en Spoelt u maar.

Het meisje met het rode haar

1981 | Drama, Biografie, Oorlogsfilm

Nederland 1981. Drama van Ben Verbong. Met o.a. Renée Soutendijk, Peter Tuinman, Adrian Brine, Loes Luca en Truus Dekker.

Een goede onder de Nederlandse verzetsfilms. Renée Soutendijk speelt Hannie Schaft in deze verfilming van een boek van Theun de Vries. Nazikiller Schaft sterft al voordat de film goed op weg is. Via de gedachtes van haar beste vriend worden haar leven, liefdes en dromen gereconstrueerd. Volgens Theun de Vries was Schaft hartstikke communistisch, regisseur Ben Verbong (De Kassière) laat haar ideologie in het midden en ontneemt haar hiermee helaas een aannemelijke drijfveer voor haar daden. Het sterkste punt van Het meisje met het rode haar is de naar Hollandse begrippen hoge production value, met fraai naargeestig camerawerk van Theo van de Sande (De aanslag, Blade).

Het Verboden Bacchanaal

1981 | Drama

Nederland 1981. Drama van Wim Verstappen. Met o.a. Rijk de Gooyer, Geert de Jong, Bram van der Vlugt, Pleuni Touw en Hugo Metsers.

Opnieuw verfilmde Verstappen (na het succes van PASTORALE[KA2]43) een roman van Simon Vestdijk. Het werd een lamentabele misser over kinderen die de seksuele handel en wandel van hun ouders en de vrienden uit hun sleutelclub beloeren. Alsof de oude Scorpio-tijden weer zijn aangebroken.

Een Vrouw als Eva

1979 | Drama

Nederland 1979. Drama van Nouchka van Brakel. Met o.a. Monique van de Ven, Maria Schneider, Peter Faber, Marijke Merckens en Renée Soutendijk.

Een erg onderhoudende, soms wat het betoog betreft, wat onevenwichtige film, waarop het etiket vrouwenfilm (in de tradities van de Amerikaanse damesfilms) past. E[KA1]en van de fijnste rollen van Van de Ven die als huisvrouwtje haar streberige man in de steek laat en in Schneider een alleraardigste vriendin ontmoet. Goed scenario (Van Brakel en Judith Herzberg), rommelig camerawerk (Nurith Aviv).

Pastorale 1943

1978 | Oorlogsfilm

Nederland 1978. Oorlogsfilm van Wim Verstappen. Met o.a. Frederik de Groot, Renée Soutendijk, Geert de Jong, Leen Jongewaard en Sacco van der Made.

Deze verfilming van Simon Vestdijk`s roman werd Verstappen`s beste werk. Verzetsmensen besluiten in een klein stadje (de combinatie van Doorn en Wijk bij Duurstede) de plaatselijke drogist, een NSB-er, verdacht van verraad, te liquideren. Een boeiend uitgewerkt gegeven, in alle opzichten sterk: dramatisch wat betreft spelregie en camera (Marc Felperlaan). Toch ontbreekt er de allure aan die bijvoorbeeld DE OVERVAL als Nederlandse oorlogsfilm had. Evenals SOLDAAT VAN ORANJE werd deze film later met bewaard materiaal 'uitgerekt' tot een tv-serie. Scenario van regisseur Verstappen. Camerawerk van Marc Felperlaan. Monatage van Jutta Brandstaedter.

Doodzonde

1978 | Drama

Nederland 1978. Drama van René van Nie. Met o.a. Cor van Rijn, Chris Lomme, Willeke van Ammelrooy, Jan Decleir en Renée Soutendijk.

Een misser vol flair van Ren[KA1]e van Nie: in prachtig monochroom (camera Mat van Hensbergen) worden historische beelden gegeven uit een mijnwerkersstreek van meer dan een generatie geleden. Daar doorheen wordt het in kleuren verfilmde verhaal verteld van een kunstenaar die meedoet in een actiegroep voor 't behoud van een oud kerkje; alles eindigt met dik aangezette surrealistische scènes. Een onuitgewerkte afrekening van Van Nie met zijn rijke roomse verleden.

Angeli senza Paradiso

1970 | Romantiek, Muziek

Italië 1970. Romantiek van Ettore Fizzarotti. Met o.a. Romina Power, Al Bano, Caterina Boratto, Carlo Taranto en Kitty Courbois.

Het meest sentimentele liefdesverhaal ooit door Power en Bano verfilmd. Een jonge gravin offert haar liefde op in ruil voor het niet doorgaan van een duel, dat de jonge Schubert (Bano) moet aangaan. Het geheel werd verfilmd in kostuums van die tijd.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Renée Soutendijk op televisie komt.

Reageer