Pierre Prévert: regie, cast en scenario.
Er zijn 7 films gevonden.

Mon frère Jacques

1961 | Biografie

België 1961. Biografie van Pierre Prévert. Met o.a. Jacques Prévert, Catherine Prévert en Pierre-André Boutang.

Pierre Prévert vertelt op schitterende, persoonlijke en de non-conformistische wijze die hem eigen is over Jacques. Een opvallende selectie en montage van archiefbeelden en filmfragmenten, de mooie plaatjes van Willy Kurant incluis. Maar buiten dat komt met Jacques Prévert een complete Franse artistieke en creatieve periode tot leven. Van wezenlijk belang om hem te leren kennen. Het was ook de tijd waarin de RTBF goed werk deed maar daar gaat het nu niet om.

Paris la Belle

1959 | Documentaire

Frankrijk 1959. Documentaire van Pierre Prévert.

Een oude man woont met zijn kleindochtertjes in een rustige afgelegen bergstreek. De postbode brengt hem een pakje uit Parijs en hij begint te praten en te mijmeren over de lichtstad, vroeger en nu. Een korte film die de sfeer weergeeft van het gezellige Parijs van eind jaren 1920 en deze vergelijkt met het drukke, zakelijke Parijs van dertig jaar later. De film is samengesteld uit fragmenten van een film die Pierre Pr[KA1]evert, samen met Marcel Duhamel, in 1928 draaide (in zwart-wit) over Parijs, oversneden met kleurenopnamen uit 1959. Zelden werd de Franse hoofdstad zo mooi, poëtisch en sfeervol voorgesteld als in deze artistiek volmaakte documentaire met sublieme montagevondsten die de diverse overgangen tussen heden en verleden tot een geheel in elkaar doen vloeien. De montage was trouwens in handen van Henri Colpi, die later zelf een opmerkelijke cineast zou worden. Pierre Prévert schreef het scenario. De prozaïsche tekst is van de hand van zijn broer Jacques en wordt ingesproken door Arletty. De zwart-wit opnamen uit 1928 zijn van J. Crognon, Man Ray en Jacques-André Boillard, de kleurenopnamen uit 1959 van Sacha Vierney. Bekroond op het Festival van Cannes in 1960.

Voyage-surprise

1947 |

Frankrijk 1947. Pierre Prévert. Met o.a. Jacques-Henry Duval, Maurice Bacquet en Sinoel.

Een oude man woont met zijn kleindochtertjes in een rustige afgelegen bergstreek. De postbode brengt hem een pakje uit Parijs en hij begint te praten en te mijmeren over de lichtstad, vroeger en nu. Een korte film die de sfeer weergeeft van het gezellige Parijs van eind jaren 1920 en deze vergelijkt met het drukke, zakelijke Parijs van dertig jaar later. De film is samengesteld uit fragmenten van een film die Pierre Pr[KA1]evert, samen met Marcel Duhamel, in 1928 draaide (in zwart-wit) over Parijs, oversneden met kleurenopnamen uit 1959. Zelden werd de Franse hoofdstad zo mooi, poëtisch en sfeervol voorgesteld als in deze artistiek volmaakte documentaire met sublieme montagevondsten die de diverse overgangen tussen heden en verleden tot een geheel in elkaar doen vloeien. De montage was trouwens in handen van Henri Colpi, die later zelf een opmerkelijke cineast zou worden. Pierre Prévert schreef het scenario. De prozaïsche tekst is van de hand van zijn broer Jacques en wordt ingesproken door Arletty. De zwart-wit opnamen uit 1928 zijn van J. Crognon, Man Ray en Jacques-André Boillard, de kleurenopnamen uit 1959 van Sacha Vierney. Bekroond op het Festival van Cannes in 1960.

Voyage Surprise

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Pierre Prévert. Met o.a. Maurice Bacquet, Martine Carol, Henri Duval, Annette Poivre en Jean Sinoël.

Een noodlijdende garagehouder organiseert - om zijn kas te spekken - een puzzelrit die méér en andere verrassingen in petto heeft dan te voorzien was. Hoewel Prévert als cineast routine mist, is zijn in Frankrijk zeldzame poging tot burleske humor bijna voortdurend verrassend en met de tijd onverminderd fris gebleven. Dit is te danken aan het vernuftige, absurde en poëtische scenario van regisseur Prévert, Jacques Prévert en Claude Accursi. Het camerawerk is van Jean Bourgoin.

L'atalante

1934 | Drama, Experimenteel, Komedie, Romantiek

Frankrijk 1934. Drama van Jean Vigo. Met o.a. Michel Simon, Dita Parlo, Jean Dasté, Gilles Margaritis en Louis Lefebvre.

De jonge vrouw van een binnenschipper verveelt zich door haar eentonige bestaan aan boord en voelt zich onbehaaglijk door de aanwezigheid van een bizarre knecht. Als ze Parijs aandoen laat ze zich het hof maken door een ander, maar de dekknecht weet haar bij haar echtgenoot terug te brengen. Dit simpele en voorspelbare gegeven kreeg door de verrassende vormgeving en het weinig bekende milieu een opmerkelijke en tijdloze charme. Waarschijnlijk de beste rol van Simon, terwijl deze geheel werd geïmproviseerd. Een flop bij de première, nu klassiek, al heeft de te jong gestorven Vigo het succes zelf niet mee kunnen maken. Scenario van de regisseur en Albert Riéra naar een manuscript van Jean Guinée. Ook bekend als LE CHALAND QUI PASSE.

L'affaire est dans le sac

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Pierre Prévert en Jacques Prévert. Met o.a. Jean-Pierre Dreyfus, Etienne Decroux, Lucien Raimbourg, Marcel Duhame en Jean-Jacques Brunius.

Een kapelaan en een jongeman willen een rijke erfgename in een zak ontvoeren maar nemen per abuis haar vader mee. De jongeman trouwt met de erfgename. Onbeduidende intrige waaraan de gebroeders Prévert allerlei eigen onzinnige, surrealistische en poëtische grappen hebben toegevoegd. Scherpe satire op het fascisme en dat is geen verrassing in die tijd. Dit commerciële fiasco is nu een Franse klassieker geworden.

L'Age d'Or

1930 | Experimenteel

Frankrijk 1930. Experimenteel van Luis Buñuel. Met o.a. Gaston Modot, Lya Lys, Caridad De Labardesque, Pierre Prévert en Lionel Artigas.

Een surrealistisch meesterwerk, dat enerzijds door metaforische aanvallen een satire is op de maatschappij, het geloof en de gevestigde orde, en anderzijds een verheerlijking van de hartstochtelijke liefde. Bij het uitkomen veroorzaakte de film een schandaal en werd hij verboden. De film heeft niets verloren van zijn kracht, zijn lyrische gedrevenheid en zijn poëtische zuiverheid. Op de achtergrond bespeurt men invloeden van Sade, Marx en Freud, maar door de originaliteit van dit werk is er geen sprake van een directe invloed. Deze film is een 'getuige' van het tijdperk van de surrealistische revolutie. Scenario van Luis Buñuel en Salvador Dali. Camerawerk van Albert Duverger.