Guram Pirtskhalava: cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Valsi Pecoraze

1992 |

USSR 1992. Lana Gogoberidze. Met o.a. Guram Pirtskhalava, Irina Kupchenko, Nino Surguladze, Marika Chichinadze en Tamara Skhirtiadze.

Twee verhalen ineen. Het eerste in kleur en min of meer autobiografisch, gaat over een dertien-jarig meisje uit Georgië, waarvan de ouders door de geheime politie van Stalin zijn gearresteerd. Zij ontsnapt uit een soort weeshuis en keert terug naar de ouderlijke woning, waar een uitgebluste KGB- er woont. Hij helpt haar maar wordt opgepakt wegens collaboratie met vijandige elementen. Het tweede verhaal gaat over de vrouw van een 'vijand van het volk', die veroordeeld is tot dwangarbeid in Siberië. Het kamp blijkt vol te zijn en zij gaat verder met andere dakloze gevangenen op een uitputtende hongertocht door de ijzige koude. Deze van-zich-af-filmerij vonkt op een of andere manier niet, ondanks de aangrijpende onderwerpen. Het scenario is van Zaira Arsenisvili en de regisseuse. Achter de camera stond Georgi Beridze.

Pirveli mertskhali

1975 | Sportfilm, Komedie

USSR 1975. Sportfilm van Nana Mchedlidze. Met o.a. Dodo Abashidze, V. Nadaraia, Ipolite Kvichya, A. Kerkhadze en Guram Lortkipanidze.

Milde komedie rond de introductie van het voetbal in het tsaristische Georgi[KA3]e in 1900, lang voordat het een Sovjetstaat werd. Het gedoe om de leren knikker wordt ontdekt en trekt nieuwsgierigen aan. Zo wordt Varalami (Khvichya), een boerenpummel uit een naburig dorpje, de betrouwbare goalkeeper. Omdat het dorp in de buurt van een havenplaats ligt, komt binnenkort de eerste interland tegen Engeland: de matrozen van een Brits schip - de jongens zetten alles op alles om van die buitenlanders te winnen, maar de wedstrijd draait uit op een moddergevecht. Toch wint de club uit de titel dankzij de consequente training van middenvoor-doelschopper Jasoni (Abashidze). Hun vrouwen vinden het maar niks en voelen zich gediscrimineerd, want het balspel heeft de eerste plaats ingenomen en komt tegenwoordig vóór hen en het werk. De film werd gedraaid in de Sovjetdagen en is kluchtig van toon. Het scenario is van Levan Chelidze en regisseuse Mchedlidze. Het camerawerk is van Georgi Celidze. De film behaalde prijzen op westerse festivals.