Robert Evans: cast en productie.
Er zijn 19 films gevonden.

How to Lose a Guy in 10 Days

2003 | Romantische komedie

Verenigde Staten​/​​Duitsland 2003. Romantische komedie van Donald Petrie. Met o.a. Kate Hudson, Matthew McConaughey, Kathryn Hahn, Bebe Neuwirth en Adam Goldberg.

Andie werkt bij een glossy tijdschrift en krijgt de opdracht om een stuk te schrijven over hoe ze binnen tien dagen een man aan zich bindt en hem weer verdrijft. Ben werkt voor een reclamebedrijf en wedt met collega's dat hij binnen tien dagen een vrouw verliefd op hem kan laten worden. Om dat te bewijzen kiest hij - heel toevallig - Andie. Het is natuurlijk best prettig kijken naar de twee zonnigste acteurs die Hollywood heeft, maar in de categorie voorspelbare romcoms is dit een lage middenmoter, waarin vooral de humor grotendeels ontbreekt.

The Kid Stays In The Picture

2002 | Documentaire

Verenigde Staten 2002. Documentaire van Nanette Burstein en Brett Morgen.

Hilarisch portret van Robert Evans, die als hoofd productie van filmstudio Paramount verantwoordelijk was voor onder meer The Odd Couple, Love Story, Rosemary's Baby en The Godfather I en II. Tegenover Evans' succes staat het diepe dal van de jaren tachtig waarin de eens gevierde man ten onder dreigt te gaan aan depressiviteit, drugs en vrouwen. The Kid Stays in the Picture is gebaseerd op Evans' gelijknamige en uiterst succesvolle autobiografie.

The Out-of-Towners

1999 | Komedie

Verenigde Staten 1999. Komedie van Sam Weisman. Met o.a. Steve Martin, Goldie Hawn, John Cleese en Mark McKinney.

Steve Martin en Goldie Hawn zijn de echtgenoten die elkaar weer vinden nadat de kinderen het huis uit zijn. Als het stel een ritje naar New York maakt, ontaardt deze reis in een reeks komische avonturen. Met John Cleese als arrogante hotel manager, een rol die hem uiteraard toevertrouwd is. En Rudolph Giuliani, burgemeester van New York, als zichzelf.

An Alan Smithee Film: Burn Hollywood Burn

1998 | Komedie

Verenigde Staten 1998. Komedie van Alan Smithee. Met o.a. Eric Idle, Ryan O'Neal, Coolio, Sylvester Stallone en Whoopi Goldberg.

Sinds 1955 wordt de naam Alan Smithee op de creditlijst genoteerd als de regisseur om wat voor reden dan ook weigert zijn naam aan de film te verbinden. In de satire An Alan Smithee Film: Burn Hollywood Burn speelt Idle een debuterend regisseur die inhoudelijke ingrepen van de producer (goeie rol van O'Neal) onaanvaardbaar vindt. Maar zijn naam is ongelukkigerwijs écht Alan Smithee, dus wat nu? Ondanks het briljante uitgangspunt en de interne kritieken met vele cameo's wordt deze film nooit echt grappig. Waarschijnlijk heeft dat met de overdreven stijl van scenarist Joe Eszterhas (Showgirls, Basic Instinct) te maken. Men zegt dat regisseur Arthur Hiller door conflicten met Eszterhas zijn naam heeft gewist voor Alan Smithee. O ironie of O pr-machine?

The Saint

1997 | Avonturenfilm, Romantiek, Actiefilm, Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1997. Avonturenfilm van Phillip Noyce. Met o.a. Val Kilmer, Elisabeth Shue, Rade Serbedzija, Alun Armstrong en Valeri Nikolayev.

Sorry hoor, maar Shue als koude-fusie deskundige, verliefd op Kilmer als zich alsmaar in bespottelijke vermommingen stekende superdief, dat is echt te veel. Helemaal aangezien de acteurs hun personages van diepgang willen voorzien, terwijl het hele verhaal een lachertje is. De misplaatste serieusheid en het dure uiterlijk doen de Bond-achtige film over een natuurkundige formule die niet in handen mag vallen van een megalomane Rus, ver afraken van het origineel, de pulpserie uit de jaren zestig, toen met Roger Moore in de rol van Simon Templar, alias The Saint.

Jade

1995 | Mysterie, Thriller, Actiefilm, Misdaad

Verenigde Staten 1995. Mysterie van William Friedkin. Met o.a. David Caruso, Chazz Palminteri, Linda Fiorentino, Richard Crenna en Michael Biehn.

Eerste film die Caruso maakte nadat hij de televisieserie NYPD Blue had verlaten met het doel een filmcarrière te beginnen. Daar kwam overigens niet veel van terecht en vanaf 2001 was de roodharige acteur met CSI Miami weer terug op de buis. In Jade is hij een officier van justitie die de ware toedracht achter de brute moord op een zakenman wil achterhalen. Een van de hoofdverdachten blijkt een ex-geliefde van hem te zijn. Het matige, Razzie-genomineerde scenario werd geschreven door Joe Eszterhas, eerder verantwoordelijk voor oa Jagged Edge en Basic Instinct.

Sliver

1993 | Thriller, Erotiek

Verenigde Staten 1993. Thriller van Phillip Noyce. Met o.a. Sharon Stone, William Baldwin, Tom Berenger, Polly Walker en Colleen Camp.

Carrièrevrouw Carly (Stone) verhuist naar de Manhattense woontoren Sliver Heights. Een obligate zwart-wit badkamerscène wijst de kijker op de verborgen camera's in haar chique onderkomen maar pas na enkele dodelijke ongevallen begint er iets te dagen. Wie o wie is de moorddadige gluurder, eigenaar Zeke Baldwin) of toch misdaadschrijver Jack (Berenger)? Helaas gaan de goede thrilleringrediënten (voyeurisme en de vereenzaamde stedeling) verloren in een pseudo-erotische whodunit brij. Met een dader die onder druk van een teleurgesteld testpubliek werd ingewisseld voor verdachte nummer twee.

The Two Jakes

1990 | Misdaad, Film noir, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1990. Misdaad van Jack Nicholson. Met o.a. Jack Nicholson, Harvey Keitel, Meg Tilly, Madeleine Stowe en Eli Wallach.

Jake Gettis krijgt als privé-detective vooral echtscheidingszaken. Zijn voiceover vertelt ons dat deze zaken vaak in andersoortige zaken overgaan. In een moordzaak bijvoorbeeld, wanneer zijn cliënt iemand neerknalt. Zaken uit het verleden van detective Gettis dienen zich eveneens aan. Dat hoort ook zo, want The Two Jakes is het langverwachte vervolg op de moderne klassieker Chinatown (1975), waarin Nicholson ook de hoofdrol vertolkte. De film ademt midlife crisis, een post-WO II vermoeidheid die cameraman Zsigmond overbrengt door veel geel en rood licht te schieten, alsof het altijd ondergaande zon is. De kijker moet de vermoeidheid zelf lijfelijk ondergaan, want The Two Jakes is weliswaar knap en subtiel geschreven, maar is lang en kabbelt kalmpjes voort.

The Cotton Club

1984 | Misdaad, Muziek, Thriller, Musical

Verenigde Staten 1984. Misdaad van Francis Ford Coppola. Met o.a. Richard Gere, Gregory Hines, Diane Lane, James Remar en Lonette McKee.

Ambitieuze kijk op wederwaardigheden in en rond de legendarische jazzclub in het Harlem van de jaren 30, waar de werelden van showbizz en gangsters elkaar kruisten. Stilist Coppola vertelt honderduit over zijn fictieve hoofdpersonen - onder wie de zwarte tapdanser Hines en de blanke (en opvallend besnorde) trompettist Gere - zonder zich al te veel te bekommeren over zoiets als dramatische eenheid en zeggingskracht. De misdadige bijfiguren komen nog het best uit de verf. Verder geen klagen over de luxueuze en fotogenieke aankleding.

Urban Cowboy

1980 | Drama

Verenigde Staten 1980. Drama van James Bridges. Met o.a. John Travolta, Debra Winger, Scott Glenn, Madolyn Smith Osborne en Barry Corbin.

Een jonge heethoofd (Travolta) is nieuw in Pasadena, Texas. Hij bezoekt regelmatig de bar Gilley vanwege de verleidelijke vrouwen en het machosfeertje, dat gesymboliseerd wordt door een mechanische rodeo-stier. De film schept een beeld dat in de werkelijkheid absoluut niet bestaat. Echter, het is een evocatief stukje 'leven' naar een verhaal van Aäron Latham dat hij ooit in een tijdschrift publiceerde en dat hij tot scenario bewerkte met schrijver-regisseur Bridges.

Popeye

1980 | Komedie, Drama, Muziek

Verenigde Staten 1980. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Robin Williams, Shelley Duvall, Ray Walston, Paul Smith en Paul Dooley.

De verfilming met echte, welwillende acteurs van een avontuur met de krachtige, spinazie-etende tekenfilm-held van Max Fleischer, Popeye, the Sailorman. Popeye zit op een zinkend schip en zo is het ook gesteld met de film. Het zoutloze script van Jules Feiffer lijkt nergens naar, en de regie is gemakzuchtig. Deze armzalige, onleuke vertoning haalt het niet bij de tekenfilms. Achter de camera stond Giuseppe Rotunno. Opgenomen op en rond Malta.

Players

1979 | Romantiek, Sportfilm, Drama

Verenigde Staten 1979. Romantiek van Anthony Harvey. Met o.a. Ali MacGraw, Maximilian Schell, Pancho Gonzalez, Steve Guttenberg en Melissa Prophet.

Reizende proftennisspeler moet kiezen tussen forehand en voorspel, wanneer hij valt voor de minnares van een ander. Met iedere film waarin Pancho Gonzalez het beste van allen speelt, is iets mis.

Black Sunday

1977 | Muziek, Thriller, Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1977. Muziek van John Frankenheimer. Met o.a. Robert Shaw, Bruce Dern, Marthe Keller, Fritz Weaver en Steven Keats.

Een internationale terroristische bende is van plan de wedstrijd om de football-trofee (de Super Bowl) op te blazen en roept de hulp in van een voormalige krijgsgevangene uit de Vietnamoorlog (Dern), die het luchtschip van waaruit de tv- opnamen voor de wedstrijd gemaakt worden, bestuurt. Een glansrol van Dern.

Marathon Man

1976 | Thriller

Verenigde Staten 1976. Thriller van John Schlesinger. Met o.a. Dustin Hoffman, Laurence Olivier, Roy Scheider, Marthe Keller en William Devane.

Student Babe (Hoffman) heeft veel profijt van zijn trainingen voor de marathon, als hij via zijn broer Doc (Scheider) verwikkeld raakt in een complot rond diamanten, duistere geheimen uit het verleden en een uiterst onaangename tandarts (Olivier). Uitstekende thriller, opgenomen in sfeervol New York, mooi opgebouwd, met uitstekend spel en met een van de geruchtmakendste en ijzingwekkende en toch subtiele martelscènes uit de filmgeschiedenis, een scène die decennia in het geheugen gegrift blijft. Zo kan het dus ook, makers van de Saws en Hostels.

Chinatown

1974 | Film noir, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1974. Film noir van Roman Polanski. Met o.a. Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Huston, Perry Lopez en John Hillerman.

Man met mes: 'You're a very nosy fellow, kitty cat. Huh? You know what happens to nosy fellows? Huh? No? Wanna guess? Huh? No? Okay. They lose their noses.' En hij trekt het mes, waarvan hij de punt in een neusgat van privédetective J.J. Gittes heeft gestoken naar zich toe, en snijdt diens reukorgaan open. Dit is wellicht het krachtigste beeld uit de film noir klassieker Chinatown. De man met het mes is Roman Polanski, die de film ook regisseerde, Gittes wordt gespeeld door Jack Nicholson. De plot is te gecompliceerd en te vernuftig in elkaar gezet om zo maar even na te vertellen. De dialogen zijn onovertroffen. Het briljante, zij het door Polanski naar diens hand gezette scenario, is van Robert Towne.

The Best of Everything

1959 | Drama

Verenigde Staten 1959. Drama van Jean Negulesco. Met o.a. Hope Lange, Stephen Boyd, Suzy Parker, Martha Hyer en Joan Crawford.

Veelzijdige produktie over vrouwen die succes en liefde najagen in de meedogenloze uitgeverswereld van New York City; Crawfords uitbeelding van de kille directrice met het gouden - maar lege - hart vormt een hoogtepunt. De film is gebaseerd op een oppervlakkige roman van Rona Jaffe.

The Fiend Who Walked the West

1958 | Western

Verenigde Staten 1958. Western van Gordon Douglas. Met o.a. Hugh O'Brian, Robert Evans, Dolores Michaels, Linda Cristal en Stephen McNally.

Dit is een vage herverfilming van de film KISS OF DEATH, naar het verhaal van Eleazer Lipsky dat voor deze film bewerkt werd door Harry Brown en Philip Yordan. O'Brian is de arme rancher die uit pure nood met een vriend een bankoverval pleegt om zijn vrouw en komend kind te kunnen onderhouden. Het mislukt, en hij belandt in de gevangenis. O'Brian neemt daar Evans in vertrouwen door hem de schuilplaats van de buit te vertellen. Evans komt eerder vrij en wil het geld verkrijgen. Daartoe bedreigt hij O'Brians vrouw, Cristal, die daardoor haar kind verliest. Tussendoor zien we nog een paar moorden en dan laten de autoriteiten O'Brian gaan om sheriff McNally te helpen. Slaagt hij, wordt zijn straf kwijtgescholden. Onderhoudend maar net niet goed genoeg om boeiend te zijn. Ely staat hier aan het begin van zijn filmcarrière - hij zou later Tarzan op tv gaan spelen.

The Sun Also Rises

1957 | Drama

Verenigde Staten 1957. Drama van Henry King. Met o.a. Tyrone Power, Ava Gardner, Errol Flynn, Mel Ferrer en Gregory Ratoff.

Tijdens WO I raakte de Amerikaanse journalist Power zwaargewond. Sindsdien is hij impotent. In 1925 ontmoet hij in Parijs Gardner weer, de vrouw van wie hij altijd heeft gehouden. Ze kent zijn geheim, maar toch blijven ze bij elkaar. Gefrustreerd door al haar mislukte liefdesavonturen zoekt ze vergetelheid in de alcohol en oppervlakkige relaties, die ze vindt in een kleine vriendenkring in heel Europa. Boeiende bewerking van een haast onverfilmbare roman over de verloren generatie uit de jaren rond 1925. Uitstekend spel, vooral van Flynn, die als dranklustige bon vivant eigenlijk zichzelf speelt. De roman van Ernest Hemingway werd bewerkt door Peter Viertel. Knappe locatie-fotografie van Leo Tover, en een opvallende score van Hugo Fregonese. In 1984 hermaakt als tv-film. Gedraaid in CinemaScope.

Man of a Thousand Faces

1957 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1957. Drama van Joseph Pevney. Met o.a. James Cagney, Dorothy Malone, Jane Greer, Marjorie Rambeau en Jim Backus.

Een verrassend toegewijde, goed geacteerde biografie van de ster uit zwijgende film Lon Chaney. Cagney als Chaney, Malone als labiele eerste echtgenote, Greer als eega die hem gelukkig maakt, zijn allen uitstekend. Chaneys leven en filmcarri[KA2]ere worden smaakvol (zij het niet accuraat) tot leven gebracht. Een pakkende rol van Rambeau als filmfigurante.